ေစ်းႏႈန္းလား၊ အရည္အေသြးလား ေဆာ္သဟ

ျပည္သူ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းမည့္ ‘ေဆြသဟာ’ အစီအစဥ္ဆိုေသာ အမည္ လွလွ ကေလးက မိုဘိုင္းလ္ဖုန္း အသုံးျပဳသူတို ႔ႏႈတ္ဖ်ား ေရပန္း စားလွသည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ေခၚသည္မွာ ျမန္မာ့ဆက္ သြယ္ေရး (MPT) မွည့္ေလသည့္ အမည္ လွလွေလးေတာ့ မဟုတ္။ သူတို႔အေခၚက ‘ေဆာ္သဟ’...

တပ္မေတာ္ အစိုးရ လက္ထက္မွစ၍ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အထိ ဆက္သြယ္ေရး ေလာကကို ၿပဳိင္ဘက္ကင္း လက္ဝါးႀကီး အုပ္ခဲ့ေသာ MPT မွာ ျပည္သူ႔ေမတၱာ ခံယူသူ နံပါတ္တစ္အျဖစ္ ကာလရွည္ၾကာ ရပ္တည္ေနႏိုင္သူ ျဖစ္သည္။ MPT ၏ ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈ၊ ေစ်းႏႈန္းႏွင့္ မေလ်ာ္ညီေသာ ဝန္ေဆာင္မႈ တို႔ ေရြးခ်ယ္ခြင့္မဲ့ ျပည္သူတို႔က မခ်စ္ေသာ္လည္း ေအာင့္ကာ နမ္းခဲ့သည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္စု ဝန္းက်င္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ထက္တြင္မူ ျပည္တြင္း ဆက္သြယ္ေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ျပည္ပကုမၸဏီႏွစ္ခုကို ဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ယင္းအက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းကာလ၌ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္ ၿမဳိ႕ေတာ္တို႔တြင္ အေျခခံ လူတန္းစားမ်ားပင္ မိုဘိုင္းလ္ ဆက္သြယ္ေရးကို လက္လွမ္းမီလာၿပီး MPT ထက္ ထက္ဝက္သက္သာေသာ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းႏွင့္ အင္တာနက္ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ကို ရယူ အသုံးျပဳႏိုင္ခဲ့သည္။

အေျခတည္စ ျပည္ပကုမၸဏီႏွစ္ခု၏ ဆက္သြယ္ေရး ကြန္ရက္မွာ ၿမဳိ႕ႀကီး အခ်ဳိ႕ကိုသာ ဝန္ေဆာင္မႈ ေပးႏိုင္ သည့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ေၾကာင့္ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္း ေစ်းကြက္တြင္ MPT က ပန္းပန္လ်က္ပင္။ သို႔ေသာ္ ေစ်းကြက္ လိုအပ္ခ်က္အရ ဝန္ႀကီးဌာနက ဆက္လက္ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ မတတ္သာေတာ့သည့္ MPT ကို ဂ်ပန္ ဆက္သြယ္ေရး ကုမၸဏီႀကီးအခ်ဳိ႕ႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ေကာ္ပိုေရးရွင္း အသြင္ေျပာင္းမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္သြယ္ေရး၊ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ နည္းပညာ ဝန္ႀကီးဌာနက ေၾကညာခဲ့သည္။

ဂ်ပန္တို႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့ေသာ MPT မွာ လူထုဆက္ဆံေရးႏွင့္ ေစ်းကြက္ ထိုးေဖာက္မႈမ်ားကအစ အသြင္ သစ္ျဖင့္ ျမင္ေတြ႕လာရၿပီး မိုဘိုင္းလ္ ဆင္းမ္ကတ္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားလည္း ေသာင္းဂဏန္း ေအာက္သို႔ တိုင္ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဝန္ေဆာင္ခမ်ား ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိသလို အရည္အေသြးမွာလည္း ေမး ခြန္း ထုတ္ခံေနရဆဲ ျဖစ္သည္။

ေစ်းႏႈန္း သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပင္ဆင္ေလွ်ာ့ခ်မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးက အႀကိမ္ႀကိမ္ ေျပာဆိုထားသည့္တိုင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ကုန္ဆုံးသည္အထိ MPT ၏ ေစ်းႏႈန္းတို႔က အရာမယြင္းခဲ့။

ဇန္နဝါရီလ ၉ ရက္ေန႔တြင္မူ ျမန္မာ့ဆက္သြယ္ေရးက ေဆြသဟာဟူေသာ အစီအစဥ္သစ္ကို ေၾကညာ လိုက္ၿပီး ဖုန္းေျပာဆိုခႏွင့္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳခ ႏႈန္းထားမ်ားကို ျပင္ဆင္ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ မိုဘိုင္းလ္ ဖုန္း ေခၚဆိုခကို တစ္မိနစ္လွ်င္ က်ပ္ငါးဆယ္မွ သုံးဆယ့္ငါးက်ပ္သို႔ ေလွ်ာ့ခ်မည့္ အစီအစဥ္တြင္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳခကို အျခားကုမၸဏီ ႏွစ္ခုထက္ ေစ်းႏႈန္း သုံးဆဝန္းက်င္ ျမႇင့္တင္၍ ျပင္ဆင္ သတ္မွတ္လိုက္သည္။

အကယ္၍ အစီအစဥ္သစ္ကို မသုံးလိုလွ်င္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳခမ်ား ေျပာင္းလဲမည္ မဟုတ္ဘဲ မူလႏႈန္းထားအတိုင္း တစ္မိနစ္လွ်င္ ႏွစ္က်ပ္၊ ေလးက်ပ္သာ ဆက္လက္ေကာက္ခံမည္ ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ ဖုန္းေခၚဆိုခကိုလည္း မေလွ်ာ့ဟု သူတို႔က ဆိုသည္။

ေစ်းႏႈန္းသစ္ကို ေမွ်ာ္လင့္ေနသည့္ ခ်စ္လွစြာေသာ MPT ၏ ဝန္ေဆာင္မႈ အသုံးျပဳသူ အမ်ားစုမွာ ေဆြသဟာ အစီအစဥ္ကို ခ်က္ခ်င္းပင္ ႐ႈတ္ခ်ခဲ့ၿပီး ျပည္သူတို႔အေပၚ ေစတနာ မထားႏိုင္ေသးေသာ MPT ႏွင့္ ေဆာ္သဟ အစီအစဥ္ဟု ကင္ပြန္းတပ္လိုက္သည္။

ေဆြသဟာ အစီအစဥ္သစ္ေၾကာင့္ တယ္လီေနာႏွင့္ ေအာ္ရီဒူး ဝန္ေဆာင္မႈကို ေျပာင္းလဲ အသုံးျပဳသူလည္း ဒုႏွင့္ ေဒး။

“တယ္လီေနာရဲ႕ 1MB တစ္ဆယ္က်ပ္ ေပးရတဲ့ စမတ္အင္တာနက္က MPT ရဲ႕ 1MB ၁၅ က်ပ္တန္ထက္ ဆယ္ဆျမန္တယ္။ မၾကာခင္ ကြၽန္ေတာ္လည္း တယ္လီေနာရဲ႕ အမာခံ ပရိသတ္ျဖစ္မွာပဲ” ဟု MPT ၏ ဝန္ေဆာင္မႈကို စိတ္ပ်က္ေနသူ မိုဘိုင္းလ္ ဆက္သြယ္ေရး အသုံးျပဳသူတစ္ဦးက လူမႈကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာ မွတစ္ဆင့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုသည္။

အလားတူ တယ္လီေနာက သာမန္ ႏႈန္းထားအတိုင္း ေကာက္ခံေသာ အင္တာနက္ အသုံးျပဳခ 1MB လွ်င္ ေျခာက္က်ပ္မွာပင္ MPT ၏ မိနစ္အလိုက္ ေကာက္ခံမႈထက္ ျမန္ႏႈန္း ပိုမိုေကာင္းမြန္ၿပီး လူမႈ ကြန္ရက္ႏွင့္ အင္တာနက္ ဆက္သြယ္ေရးကို အဓိက အသုံးျပဳသူမ်ားအတြက္ ေစ်းႏႈန္းလည္း ပိုမို သက္သာေၾကာင္း အသုံးျပဳသူ အမ်ားစုက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

ေဆြသဟာ အစီအစဥ္သစ္ကို စတင္မိတ္ဆက္သည့္ ဇန္နဝါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္မူ MPT ၏ မူလ ဝန္ေဆာင္မႈ အသုံးျပဳသူမ်ားတြင္ပါ အင္တာနက္ျမန္ႏႈန္း သိသိသာသာ ေလ်ာ့က်သြားျခင္း၊ ယခင္ 3G အင္တာနက္ သုံးစြဲေနရာမွ 2G စနစ္သာ အသုံးျပဳႏိုင္ေတာ့ျခင္း စသည့္ အခက္အခဲအခ်ဳိ႕ ႀကံဳခဲ့ေၾကာင္း အလုံၿမဳိ႕နယ္ေန MPT အသုံးျပဳသူတစ္ဦးက ေျပာဆိုသည္။

“ေဆြလိုက္မွပဲ (MPT ၏ ေဆြသဟာကို မွတ္ပုံတင္သည့္အခါမွ) 3G ျပန္တက္ေတာ့တယ္” ဟု ၎က ရွင္းျပသည္။

ေဆြသဟာ အစီအစဥ္သစ္ကို မွတ္ပုံတင္ၿပီးမွ သိသိသာသာ မထူးျခားဟုဆိုကာ မူလႏႈန္းထားအတိုင္း ဖုန္းေခၚဆိုခ တစ္မိနစ္လွ်င္ ငါးဆယ္က်ပ္ႏွင့္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳခ ႏွစ္က်ပ္၊ ေလးက်ပ္ ျပန္ေျပာင္း အသုံးျပဳသူမ်ားမွာမူ အင္တာနက္လိုင္း ပိတ္ခံရသည့္ ျပႆနာႏွင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရၿပီး အင္တာနက္လိုင္း ျပန္ဖြင့္ရန္ အတြက္ MPT ကို ဆက္သြယ္ အေၾကာင္းၾကားရေၾကာင္း အဆိုပါ ျပႆနာ ႀကံဳခဲ့သူမ်ားက ရွင္းျပသည္။

ျမန္မာ့ဆက္သြယ္ေရးကမူ အစီအစဥ္သစ္ စတင္မိတ္ဆက္ခ်ိန္ သုံးရက္အတြင္း ေဆြသဟာ အသုံးျပဳသူ တစ္သန္းျပည့္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ ေၾကညာသည္။

ေဆြသဟာ အစီအစဥ္မွာ ဖုန္းေခၚဆိုခ တစ္ဆယ့္ငါးက်ပ္ ပိုမိုသက္သာသည့္အတြက္ MPT ဆင္းမ္ကတ္ မ်ား ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္တြင္ က်ပ္တစ္ေသာင္း ဝန္းက်င္အထိ ျမင့္တက္ခဲ့ၿပီး အင္တာနက္ အသုံးမျပဳ သည့္ ေက်းလက္လူထုမွာ ေဆြသဟာ အစီအစဥ္ကို ႏွစ္ၿခိဳက္ေၾကာင္း ဆိပ္ျဖဴၿမဳိ႕နယ္ရွိ ပြဲ႐ုံလုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးက ဆိုသည္။

“ဒီမွာ MPT ေတြ တစ္ေသာင္းေလာက္ ေပါက္တယ္။ ၁၂ ရက္ေန႔ကစၿပီး လာသမွ်လူကို ေဆြသဟာ မွတ္ပုံတင္ ေပးလိုက္တာပဲ။ ၁၅ က်ပ္ သက္သာတာေပါ့။ ရြာမွာ အင္တာနက္ မသုံးဘူးေလ” ဟု သူက ရွင္းျပသည္။

MPT မွာ တယ္လီေနာႏွင့္ ေအာ္ရီဒူးတို႔ ကြန္ရက္ မျဖန္႔ႏိုင္ေသးသည့္ ေက်းရြာမ်ားအထိပါ ဆက္သြယ္ေရး ကြန္ရက္ ျဖန္႔ၾကက္ထားႏိုင္မႈေၾကာင့္ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္း အသုံးျပဳသူအမ်ားစုက MPT ကိုသာ ဦးစားေပး အသုံးျပဳေနေသးေၾကာင္း အဆိုပါ လုပ္ငန္းရွင္က ထပ္ေလာင္းရွင္းျပသည္။

မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး ပြင့္ျဖဴၿမဳိ႕နယ္ အတြင္းရွိ ေဒသခံ အမ်ားစုကမူ ေငြက်ပ္ ၁၅၀၀ ျဖင့္ အလြယ္တကူ ဝယ္ယူႏိုင္ေသာ ေအာ္ရီဒူး ဆင္းမ္ကတ္မ်ားကို အသုံးျပဳသူမ်ားေၾကာင္း ေဒသခံတစ္ဦးက ေျပာဆိုသည္။

“ဒီမွာ လိုင္းေတြရတာ ၾကာၿပီ။ ေအာ္ရီဒူး အသုံးမ်ားတယ္။ တယ္လီေနာကေတာ့ ဒီရက္ပိုင္းမွ လိုင္းရေတာ့ သုံးတဲ့သူ နည္းေသးတယ္” ဟု ၎က ရွင္းျပသည္။

ေဆြသဟာႏွင့္အတူ ေျပာင္းလဲလိုက္သည့္ အစီအစဥ္သစ္ အခ်ဳိ႕မွာ စာတို (SMS) ပို႔ခတစ္ေစာင္လွ်င္ ၂၅ က်ပ္မွ ၁၅ က်ပ္သို႔ ေလွ်ာ့ခ် သတ္မွတ္ျခင္းႏွင့္ ယခင္က ၁၅၀၀ က်ပ္တန္ ဆင္းမ္ကတ္ ေပ်ာက္ဆုံးမႈ အတြက္ ျပန္လည္ ေလွ်ာက္ထားလွ်င္ က်ပ္ႏွစ္ေသာင္း သတ္မွတ္ရာက က်ပ္ ၁၅၀၀ ျဖင့္ ျပန္လည္ ျပဳ လုပ္ႏိုင္မည့္ အစီအစဥ္တို႔ ျဖစ္သည္။

အသုံးျပဳသူအမ်ားစု ေဝဖန္ခံထားရေသာ ေဆြသဟာ အစီအစဥ္ကို ကြန္ပ်ဴတာပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးရဲျမတ္သူက ေထာက္ခံ ႀကဳိဆိုလိုက္ၿပီး အစီအစဥ္သစ္မွာ တယ္လီေနာႏွင့္ ေအာ္ရီဒူးကြန္ရက္ မေရာက္ ရွိေသးေသာ ေဒသမ်ားအတြက္ မ်ားစြာအက်ဳိးရွိေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုသည္။

“ကြၽန္ေတာ့္ သေဘာကေတာ့ ဆက္သြယ္ေရး ကုမၸဏီႀကီးေတြ အေနနဲ႔ ျပည္တြင္းမွာ ေစ်းၿပဳိင္ခ်တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ မၿပဳိင္ေစခ်င္ဘူး။ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ အရည္အေသြးနဲ႔ အသုံးဝင္မႈစုံတဲ့ ေနရာေတြမွာ ပိုၿပီးၿပဳိင္ေစ ခ်င္တယ္” ဟု ဦးရဲျမတ္သူက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး အေနအထားအရ ဆင္းရဲသား အေၾကာင္းျပ၍ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေနသည့္ နယ္ပယ္ အမ်ားအျပား ရွိေသာ္လည္း တ႐ုတ္ႏွင့္ထိုင္း ကဲ့သို႔ေသာ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားထက္စာလွ်င္ ဘတ္စ္ကားခပင္ မသက္သာေသးေၾကာင္း ၎က ေထာက္ျပသည္။

ထို႔အတူ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ အေျခခံအေဆာက္အဦ ကြက္လပ္ႏွင့္ အေထြေထြ ကုန္က်စရိတ္ ႀကီးျမင့္မႈတို႔က ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ကို ေစ်းႏႈန္း သတ္မွတ္ရာတြင္ ႀကီးမားစြာ အက်ဳိး သက္ေရာက္ေၾကာင္း ဦးရဲျမတ္သူက ထပ္ေလာင္း ရွင္းျပသည္။

သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ဆက္သြယ္ေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈက အမ်ားျပည္သူသို႔ သိသာေသာ အက်ဳိး သက္ေရာက္မႈမ်ား ျမင္ေတြ႕ရေသာ္လည္း MPT ၏ ဝန္ေဆာင္မႈ အေပၚ၌မူ အမ်ားစုက ႏွစ္ၿခိဳက္ျခင္း မရွိေသး။ အသုံးျပဳသူ တိုးတက္ မ်ားျပားလာသည္ႏွင့္အမွ် ျပစ္တင္ဆဲဆို သံမ်ားလည္း ပိုမို က်ယ္ေလာင္ေန ဆဲ ျဖစ္သည္။

အသုံးျပဳသူ အမ်ားစု၏ မွတ္ခ်က္အရ ေစ်းႏႈန္းႀကီးႀကီး အရည္အေသြး ညံ့ညံ့ဟူေသာ စက္ကြင္းက MPT မလြတ္ေသး။ ေရြးခ်ယ္စရာ သုံးခုတြင္ ေစ်းအႀကီးဆုံးျဖစ္ေသာ MPT ၏ မိုဘိုင္းလ္ အင္တာနက္သည္လည္း 42Mbps ျမန္ႏႈန္းကို လားလားမွ် မမီေသး။

ဦးရဲျမတ္သူကမူ ေဆြသဟာ အစီအစဥ္ကို အေသးစိတ္ မသိေသးေသာ္လည္း ေခတ္စနစ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ ညီေသာ အေျပာင္းအလဲအတြက္ ျမန္မာ့ ဆက္သြယ္ေရး၏ ေျခလွမ္းသစ္ကို ႀကဳိဆိုေၾကာင္း ေထာက္ခံ ထားသည္။

“ပိုၿပီးေတာ့ အရည္အေသြးေကာင္းတယ္၊ ပိုၿပီးေတာ့ ၾကည္တယ္၊ ပိုၿပီးေတာ့ ျမန္တယ္ ဆိုတဲ့ဘက္ကို သြားေစခ်င္တယ္” ဟု ျမန္မာ့ဆက္သြယ္ေရး၏ အစီအစဥ္သစ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၎ကေထာက္ျပသည္။

သုံးစြဲသူ အမ်ားစုကမူ ေဆြသဟာ အစီအစဥ္သစ္က အရည္အေသြး ထူးထူးျခားျခား ေကာင္းမြန္ျခင္း မရွိသလို အျခားဆက္သြယ္ေရး ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားထက္ ေစ်းပိုေပးေနရျခင္းကိုလည္း ေက်နပ္ျခင္းမရွိ။ ထူးမျခားနား ဝန္ေဆာင္မႈႏွင့္ ျပည္သူအေပၚ ရသေရြ႕ အျမတ္ထုတ္ေနသည့္ MPT ဟုသာ တထစ္ခ် ျပစ္တင္ၾကသည္။

‘ေဆြသဟာ’ ဆိုေသာ အမည္ လွလွေလးက မိုဘိုင္းလ္ဖုန္း အသုံးျပဳသူမ်ားႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ေရပန္းစားဆဲ။
သို႔ေသာ္ . . .
သူတို႔အေခၚက ‘ေဆာ္သဟ’ ။

ေနာ္ကုိကုိ
The Voice Weekly
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...