ရသႏွင့္ေဝးေနေသာ ပညာေရး


ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ရသစာေပဖတ္႐ႈမႈ က်ဆင္းလာျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ သုံးသပ္ေဝဖန္မႈေတြ ေထာင့္ေပါင္းစုံကေန ထြက္ေပၚလာေနသည္။ ႐ုပ္သံမီဒီယာမ်ားရဲ႕ လႊမ္းမုိးမႈကစာေပဖတ္႐ႈႏႈန္းကုိ က် ဆင္းလာေစသည္ဟု ဆုိၾကသည္။ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာေတြရဲ႕ စိမ့္ဝင္လာမႈကလည္း ရသစာေပကုိ အင္အားခ်ည့္နဲ႔ေစသည္ဟု သုံးသပ္ၾကသည္။ သတင္းမီဒီယာဖြံ႕ၿဖိဳးလာျခင္းကလည္း သတင္းဆာ ေလာင္မႈကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးေနသျဖင့္ ရသစာေပဖတ္႐ႈမႈ က်ဆင္းလာသည္ဟု ထင္ျမင္ခ်က္ေပးၾက သည္ကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။

ရသစာေပက်ဆင္းလာျခင္း၏ ဆုံး႐ႈံးမႈကေတာ့ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈကုိစိန္ေခၚခံလာရျခင္းပဲ ျဖစ္သည္။ ဦးေႏွာက္ႏွင့္ ႏွလုံးသားႏွစ္ဖက္စလုံး ဖြံ႕ၿဖိဳးခြင့္မသာေသာ အေနအထားသည္ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္လူသား တန္ဖုိးကုိ အႏုတ္လကၡဏာေဆာင္လာေစသည္။ ႏွလုံးသားႏွင့္ဆက္ႏႊယ္ေနေသာလူတုိ႔၏ ႏူးညံ့ေသာ ခံစားမႈဆက္ဆံေရးသည္လည္း ပါးလ်ပ်က္စီးကာ အ႐ုိင္းစိတ္ေတြ၏ လႊမ္းမုိးမႈကုိ အားေကာင္းလာေစ သည္။
လူသည္ခံစားမႈရွိရမည္။ အေတြးအေခၚရွိရမည္။ ဆင္ျခင္တုံတရားရွိရမည္။ ေတြးေတာဆင္ျခင္ခံစားမႈ သည္လူ၏အရည္အေသြးကုိျမႇင့္တင္ေပးသည္။ သနား၊ စာနာ၊ ၾကင္နာ၊ ေႏြးေထြးမႈသည္လူ၏ အဆင့္ ျမင့္ေသာအရည္အေသြးျဖစ္သည္။ ထုိအရည္အေသြးရွိမွသာလူသည္လူဆန္ေသာ ကုိယ္ရည္ကုိယ္ ေသြးကုိ ရရွိႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။

ပညာေရးသည္ အတတ္ပညာကုိသာသင္ၾကားေပးသည့္ ပညာေရးျဖစ္လွ်င္ အတတ္သင္ေက်ာင္းသား ျဖစ္ေနေပလိမ့္မည္။ ပညာေရးသည္ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ယဥ္ေက်းဖြယ္လည္း ပါဝင္ရေပ လိမ့္မည္။ သင္ေတြးအံရြတ္ဟူ၍ ဆုိထားျခင္းသည္ ပညာ၏အေျခခံေလ့လာမႈကုိသိေစလုိ၍ ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းသင္ပညာေရးစနစ္တြင္ ျမန္မာစာသင္ၾကားေရးတစ္ခုမွာသာ ရသပညာပါေလသည္။ သုိ႔ပါ ေသာရသပညာကုိလည္း ရသေျမာက္သင္ၾကားမႈမဟုတ္ဘဲ သင္ႏွင့္အံရြတ္ေလာက္ကုိသာ အေလး ေပးသင္ၾကားလ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ ျမန္မာစာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ခ်ဥ္းကပ္သင္ၾကားပုံတြင္ ရသပညာ၏အဆင့္ျမင့္မားပုံႏွင့္ ႀကီးမားေသာအက်ဳိးေက်းဇူးေတြကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားသည္ကုိေတြ႕ႏုိင္ ပါသည္။

ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ စာတစ္ပုဒ္ကုိ ေလ့လာရာခံစားမႈ႐ႈေထာင့္မ်ားကေန ေလ့လာမႈအထူးအားနည္းသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ အထူးသျဖင့္ခံစားမႈကုိ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမႈမွာပုိ၍ အားနည္းေနသည္ကုိ ေတြ႕ႏုိင္ သည္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ စာတစ္ပုဒ္ကုိ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိျခင္းေလာက္တြင္ လမ္းဆုံးလ်က္ရွိသည္။ စာဆုိ၏ ဆုိလုိခ်က္ႏွင့္ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ ေဖာ္ထုတ္ျခင္းသက္သက္ျဖင့္ ၿပီးဆုံးသြားရသည္။

ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ စာတစ္ပုဒ္ေပၚတြင္ခံစားရသည့္ ခံစားခ်က္ကုိေစ့ငုသည့္ သင္ၾကားမႈအလြန္အားနည္း သည္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ စာတစ္ပုဒ္ဖတ္႐ႈခံစားသူေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈမ်ဳိးစုံကုိ ေဖာ္ထုတ္သည့္ သင္ၾကားမႈမရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္။ သင္ၾကားသူအားလုံးကုိ တစ္ပုံစံတည္း႐ုိက္သြင္းျခင္းျဖင့္ သိပၸံ ပညာရပ္လုိသင္ၾကားေနသည္ကုိသာ ေတြ႕ရေပမည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္က ျမန္မာစာဆရာသည္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကုိသင္လွ်င္ကဗ်ာပါခက္ဆစ္ေတြကုိ အရင္ရွင္းလင္းျပသည္။ ထုိ႔ေနာက္ကဗ်ာကုိ တုိက္႐ုိက္စကားေျပေရးျပသည္။ ၿပီးမွကဗ်ာဖန္တီးသူက ထုိကဗ်ာကုိဘယ္လုိအာ႐ုံ၊ ဘယ္လုိခံစားခ်က္ျဖင့္ ေရးသားထားတာျဖစ္ႏိုင္သည္ကုိ စူးစမ္းျပသည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ထိုကဗ်ာႏွင့္ပတ္သက္၍ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတစ္ေယာက္ခ်င္း၏ ခံစားမႈကုိေမး ခြန္းထုတ္သည္။ ေျပာခ်င္ရာေျပာဖုိ႔ကုိလည္း ခြင့္ျပဳသည္။ ကဗ်ာႏွင့္ေဝးလြန္းေသာ၊ မဆုိင္ေသာေျပာဆုိ မႈကုိလည္း ျပန္လည္တည့္မတ္ေပးသည္။ ခ်ီးက်ဴးစရာရွိလွ်င္လည္း ခ်ီးက်ဴးသည္။

ဆရာကၾကားထဲတြင္လည္း ေက်ာင္းသင္ကဗ်ာမဟုတ္ေသာ ေက်ာင္းသင္ကဗ်ာေရးသူ စာဆုိ၏အျခား ကဗ်ာကုိလည္း ဖတ္ၾကားကာေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား၏ရသစာေပအေပၚ စ်ာန္ဝင္စားမႈကုိ ျမႇင့္တင္ေပးသည္။ ကဗ်ာဖတ္ရတာကုိ ေမြ႕ေလ်ာ္လာသည္အထိ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးသည္။ ကဗ်ာကုိတာဝန္တစ္ခုလုိ ေလ့လာတာမဟုတ္ဘဲ ခ်စ္မက္စြာဖတ္ခ်င္လာေအာင္ ျပသေပးခဲ့သည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ကုိ ကဗ်ာသင္ေနသည္ဟူေသာ ခံစားမႈထက္ပုိ၍ ျမင့္ေသာကဗ်ာကုိ ေပ်ာ္ရႊင္စြာဖတ္႐ႈ ခံစားေနရသည္ဟူေသာ အေတြ႕အႀကံဳကုိ ရရွိေစသည္။ ေက်ာင္းသင္ကဗ်ာကုိလည္း က်က္မွတ္ရ သည္မ်ဳိးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ကုိယ္တုိင္ခံစားနားလည္ၿပီး ကုိယ္တုိင္ေဖာ္ထုတ္တတ္လာသည္။ ကဗ်ာသင္ ရတာလည္း စိတ္ဝင္းစားစရာျဖစ္လာသည္။ အထူးတလည္က်က္မွတ္ထားၿပီး ေမ့သြားလွ်င္အစမေဖာ္ ႏုိင္ေတာ့သည့္အျဖစ္ကလည္း လြတ္သြားသည္။

အလယ္တန္းတြင္ သင္ၾကားေပးလုိက္ေသာ ျမန္မာစာဆရာ၏ ကဗ်ာသင္ၾကားမႈက အထက္တန္းကုိပါ သြားၿပီး အထက္တန္းဆရာ၏ ပုံစံေသသင္ၾကားမႈေအာက္တြင္ ေပ်ာက္သြားျခင္းမရွိေတာ့ေပ။ ပညာ ေရးတြင္ ေပ်ာ္ရႊင္ေပါ့ပါးစြာသင္ၾကားရျခင္းသည္ အက်ဳိးေက်းဇူးအႀကီးမားဆုံးျဖစ္ပါသည္။ မေမ့မေလ်ာ့ ႏႈတ္တက္ရြရြက်က္မွတ္ရမႈသက္သက္လည္း မဟုတ္ေတာ့ေပ။ ကဗ်ာကုိခ်စ္တတ္လာေသာအခါ ကဗ်ာကုိခံစားတတ္လာေသာအခါ ေက်ာင္းသင္ကဗ်ာေတြကုိသာမက ျပင္ပကဗ်ာေတြကုိပါ ဖတ္႐ႈခံ စားတတ္လာသည္။

ထုိအခါကဗ်ာမ်ားစြာကုိ ဖတ္႐ႈတတ္လာသည္၊ ခံစားတတ္လာသည္။ ကဗ်ာဆရာမ်ားစြာ၏ ကဗ်ာမ်ား စြာကေန ေလာကသနစ္စုံကုိ ေတြ႕လာရသည္။ အျမင္လည္းက်ယ္လာသည္။ က်ယ္ျပန္႔ေသာဆင္ျခင္ မႈကုိလည္းရလာသည္။ ေလာကကြင္းျပင္ပုိက်ယ္လာၿပီး က်ယ္ေသာေလာကကုိ ၾကည့္ျမင္တတ္လာ ကာပုိ၍ အသိျမင့္မားလာသည္။ ျမင့္မားလာသည့္အသိႏွင့္အတူ ေလာကကုိ႐ႈျမင္သုံးသပ္ရာတြင္ လည္း ပုိ၍ထက္ျမက္လာကာ ဓမၼႏွင့္အဓမၼကုိခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာရာတြင္လည္း အစစ္အမွန္အတုအေယာင္ ခဲြျခားလာႏုိင္သည္။

အလယ္တန္းေက်ာင္းက အတန္းတစ္တန္းကုိသာ သင္ၾကားရသည့္ဆရာတစ္ေယာက္၏ သင္ၾကားမႈ သည္ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ထိေရာက္ေသာသင္ခန္းစာျဖစ္ေစခဲ့သည္။ အတန္းအားလံုးမွာသာ သင္ၾကားခြင့္ ရခဲ့လွ်င္ရသစာေပ၏သေဘာတရား၊ ရသစာေပဖန္တီးမႈ၊ ရသစာေပကုိခံစားျခင္းမွသည္ ရသစာေပ၏ ေလာကအျမင္အထိ လြယ္ကူစြာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္စြာရယူသြားႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ရသစာေပ၏တန္ဖုိးႏွင့္ အက်ဳိးေက်းဇူးကုိပုိ၍ ခံစားရရွိေစႏုိင္သည္။ ရသစာေပသည္ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီအတြက္လက္ ေဆာင္ေကာင္း၊ အေဖာ္ေကာင္းျဖစ္သည္ကုိ လက္ေတြ႕ထိသိခံစားရရွိေစသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ေက်ာင္းတြင္သင္ၾကားခဲ့ရသည့္ ကဗ်ာမ်ားကုိအလြတ္ရေကာင္းရႏုိင္ပါသည္။ ထုိအလြတ္ရေနေသာ ကဗ်ာ၏အႏွစ္အသားကုိ ရရွိခံစားခြင့္ရခ်င္မွရေပမည္။ ထုိကဗ်ာမ်ားမွရသည့္ ေလာကအျမင္ကုိ လက္ေတြ႕ႀကံဳသည့္အခါခံစားရရွိ ဆင္ျခင္ႏုိင္ျခင္းရွိခ်င္မွရွိေပမည္။ ကဗ်ာကုိအ လြတ္မရေသာ္လည္း ကဗ်ာကေပးသည့္ ခံစားမႈႏွင့္ေလာကအျမင္မွာ ရင္ထဲတြင္ရွိေနၿပီ။ တုိက္ဆုိင္မႈရွိ တုိင္းဆင္ျခင္အေတြးေရာက္ အက်ဳိးခံစားႏုိင္သည္ကုိ ေတြ႕ႀကံဳဖူးသူတုိင္းက လက္ခံၾကမည္ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းပညာေရးက သင္ၾကားေပးလုိက္ေသာစာေပ၏ အက်ဳိးေက်းဇူးသည္ထိေရာက္မႈအားနည္း သျဖင့္ ေက်ာင္းျပင္ပေရာက္သြားေသာအခါ လွည့္ၾကည့္ေဖာ္ပင္မရေတာ့ဘဲ လမ္းဆုံးသြားရေတာ့ သည္။ စာေပကမိမိတုိ႔ကုိ ဘယ္လုိလက္ေဆာင္ေကာင္းေတြ ေဆာင္ၾကဥ္းလာၿပီး ဘယ္လုိအေဖာ္ ေကာင္းျဖစ္သည္ကုိ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးက ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ျခင္းမရွိတာကုိ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာ ေတြ႕ရသည္။

ေက်ာင္းသင္ပညာေရးက သင္ၾကားေပးလုိက္ေသာ စာေပသည္ကြက္ကြက္ကေလးအတြက္ ေလာက္ သာရွိၿပီး က်ယ္ျပန္႔ေသာစာေပလြင္ျပင္က်ယ္ႀကီးကုိ ရရွိေစေရးအတြက္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ကေလးပင္ မရရွိလုိက္ၾကေပ။ ခက္ဆစ္အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္ႏွင့္ မူခ်မွတ္ထားေသာ အက်ဳိးေက်းဇူးေလာက္ျဖင့္ ၿပီးသြားကာအျခားသင္ၾကားမႈမ်ားနည္းတူ က်က္မွတ္ျခင္းဝန္ပိေနၾကရေလသည္။

မူလတန္းပညာစတင္သင္ၾကားခ်ိန္မွစ၍ တကၠသုိလ္မွဘဲြ႕ရသည္အထိ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးတစ္ ေလွ်ာက္လုံး က်က္မွတ္ျခင္းမ်ားျဖင့္ ေတာက္ေလွ်ာက္ျဖတ္သန္းလာရသည့္ ပညာသင္သားေတြမွာ ေက်ာင္းၿပီးသြားသည္ႏွင့္ စာကုိလွည့္မၾကည့္ခ်င္ေတာ့ေလာက္ေအာင္ ၿငီးေငြ႕စိတ္ပ်က္သြားၾကတာကုိ ႀကံဳေနၾကရသည္။

ေက်ာင္းသင္ပညာေရးသည္ သင္ယူမႈကုိ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ျဖစ္သြားေစသည့္ ပညာေရးျဖစ္ေနသည္။ ဘဝတာတစ္ေလွ်ာက္လုံးသင္ယူျခင္းျဖင့္ ဘဝကုိျမႇင့္တင္ႏုိင္မႈအေလ့အက်င့္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ကုိ တည္ေဆာက္ေပးလုိက္ႏုိင္ျခင္းမရွိသည္မွာ ဝမ္းနည္းစရာျဖစ္ေလသည္။

ေက်ာင္းသင္ပညာေရးသည္ သင္ယူျခင္းျဖင့္တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ျမင့္မားလာရသည္ကုိ လက္ေတြ႕ေဖာ္ ေဆာင္ေပးႏုိင္ရေပမည္။ မူလတန္းအဆင့္ၿပီးလွ်င္ အလယ္တန္းအဆင့္ အလယ္တန္းၿပီးလွ်င္ အထက္ တန္းအဆင့္၊ အထက္တန္းၿပီးလွ်င္ ဘဲြ႕ရအဆင့္၊ ဘဲြ႕အလြန္အဆင့္ကုိတက္လွမ္းသြားရသည္ဟုတန္ဖုိး ကုိ သိမွတ္နားလည္သေဘာေပါက္ ဘဝင္က်သြားေစရမည္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေက်ာင္းသင္ ပညာေရးတြင္ ဘဝင္က်စရာမပါလာျခင္းမွာ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ႀကီးျဖစ္ေနသည္။

ေက်ာင္းသင္ပညာေရးတြင္ ဦးေႏွာက္ကုိသာအလြန္အမင္း အလုပ္ေပးၿပီး ဘဝင္ကုိေမ့ေလ်ာ့ထားလွ်င္ ဘဝင္မက်ေသာပညာေရး၊ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းပညာေရး၊ ၿငီးေငြ႕စိတ္ပ်က္စရာေတြ ဖိစီးေနေသာ ပညာေရး၊ သင္ယူမႈစိတ္ပ်က္သြားေစေသာ ပညာေရးျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ျဖစ္ေလရာ ပညာေရး တြင္ရသ၏အခန္းက႑သည္ အလြန္အေရးႀကီးၿပီး ပညာသင္ၾကားျခင္း၊ ပညာသင္ယူျခင္း၏ အခရာ က်သည္ကုိ သေဘာပုိက္မိဖုိ႔လုိပါသည္။

ရသႏွင့္ေဝးေသာ ပညာေရးကုိရသႏွင့္နီးလာေအာင္၊ ရသႏွင့္တဲြဖက္လာေအာင္၊ ရသ၏စဥ္ဆက္ မျပတ္ အလုိအေလ်ာက္ေလ့လာသင္ယူ ဆင္ျခင္ေတြးေတာအဆင့္ျမင့္ေစေသာ ပညာေရးျဖစ္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းျဖင့္သာ အဆင့္အတန္းရွိေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကုိတည္ေဆာက္ႏုိင္မည့္ အဆင့္အတန္းရွိေသာ လူ႔စြမ္းအားကုိေမြးထုတ္ေပးႏုိင္သည့္ ပညာေရးျဖစ္လာေပလိမ့္မည္ဟု ေရးသား ႏႈိးေဆာ္လုိက္ရပါသည္။

စံေတာ္ခ်ိန္သတင္းစာ
အတဲြ(၁)၊ အမွတ္(၃၁၆)၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၃၊ ၂၀၁၄

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...