၀စီယဥ္ေက်းမႈ...



အင္တာနက္စင္ျမင့္ကို အသုံးခ်၍ လူမ်ဳိးေရးဘာသာေရး မတူညီသူမ်ားအၾကား အမုန္းစိတ္ကိုျဖစ္ ေစ သည့္ ေျပာစကားမ်ား၊ ေရးသားခ်က္မ်ား မျပဳလုပ္ရန္ လႈပ္ရွားမႈတစ္ခုကို ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ေပၚတြင္ လူငယ္အခ်ဳိ႕ ဦးေဆာင္ၿပီး မၾကာေသးမီက စတင္လုိက္သည္ ကို ေတြ႕ရသည္။

ပန္းစကားလႈပ္ရွားမႈဟူ၍ နာမည္လွလွေလး ေပးထားေသာ သူတုိ႔အဖဲြ႕က ယေန႔ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ႏွင့္ အင္တာနက္ေပၚတြင္ အခ်ဳိ႕ သူမ်ားအားပါးတရ ေရးသားေျပာ ဆိုေနသည့္ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာ ေရးဆုိင္ရာ အမုန္းပြားေစသည့္ အေရးအသား၊ စကားမ်ားကို ႐ႈတ္ခ်သည္။ ‘‘လူသားအခ်င္းခ်င္း အမုန္းမပြားဖို႔ ငါတုိ႔ႏႈတ္ကို ေစာင့္ စည္းစုိ႔’’ဟူ၍လည္း ေဆာ္ၾသ သည္။

လူအခ်င္းခ်င္းၾကား အမုန္းတရားပြားေစမည့္ ေျပာဆုိေရး သားမႈေတြကို ယဥ္ေက်းေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း တုိင္းက ဆန္႔က်င္သည္။ လူတစ္ဦးမွ အျခားတစ္ဦး သို႔ျဖစ္ေစ၊ အုပ္စုတစ္စုမွ အျခား အုပ္စုတစ္စုသို႔ျဖစ္ေစ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး ကဲြျပားမႈကို အ ေၾကာင္းျပ၍ ခဲြျခားဆက္ဆံေသာ စကားမ်ားေၾကာင့္ လူ႔အဖဲြ႕အ စည္းတစ္ခုသည္ ပဋိပကၡမ်ား၏ ဗဟိုခ်က္အလယ္သို႔ က်ေရာက္ သြားေလ့ရွိသည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္မ်ားအတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိပကၡကိုၾကည့္ပါ။ ႏွစ္ရွည္လ မ်ား ေနလာခဲ့ သည့္ အုပ္စုမ်ားအ ၾကားတြင္ ဘာေၾကာင့္ဆတ္ဆတ္ ထိ မခံႏုိင္ျဖစ္ေနၾကသလဲ။ ေနရာ ေပါင္းစုံမွ နည္းလမ္းေပါင္းစုံျဖင့္ ၾကားလာ၊ သိလာရသည့္ အမုန္း စကားမ်ား၏ ႐ုိက္ခတ္မႈတစ္ခုအ ျဖစ္ ျမင္ႏုိင္သည္။

ေနရာတစ္ေနရာတြင္ မေတာ္တဆျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိ ပကၡတစ္ခုအား အျခားေနရာမ်ားထံသို႔ သတင္းစကား ပါးၾကေသာ အခါ ရွိရင္းစဲြ အမွန္တရားထက္ခ်ဲ႕ကား၍လည္းေကာင္း၊ ပုံဖ်က္၍လည္းေကာင္း ပိုပိုသာသာ အစာသြတ္၍ ျဖန္႔ျဖဴးတတ္ၾကသည္။ သို႔ျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း သတင္းေပးျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တဲြတြင္ ‘‘ငါႏွင့္မတူ ငါရန္သူ’’ဟူေသာ အေတြးအျမင္ မ်ားလည္း ဆင့္ပြား၍ ပါလာခဲ့ေတာ့သည္။

ယခုအခါ ျမန္မာလူ႔အဖဲြ႕ အစည္း၏ ေထာင့္တုိင္းတြင္ အမုန္းစကားမ်ား ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရာက္ရွိေနသည္။ ဤေဆာင္း ပါးအား ေရး ေနစဥ္အတြင္းမွာပင္ အမုန္းစကားေဟာေျပာသူ၊ အၾကမ္းဖက္သူမ်ားကို ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူရန္ သင့္ေၾကာင္းတုိက္တြန္းသည့္ သတင္းတစ္ပုဒ္ကို ဖတ္လုိက္ရသည္။ ျမန္ မာ့အေရး လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္မ်ား အဖဲြ႕ (Partnership Group on Myanmar) က ကုလသမဂၢ႐ုံး၌ ျပဳလုပ္ သည့္ ပထမဆုံးအႀကိမ္ အစည္းအေ၀းအၿပီး ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ထုိသို႔ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ယင္းကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ဘာသာေရး၊ လူမ်ဳိးေရးဆုိင္ရာ ပဋိပကၡမ်ား၏ လက္သည္မွာ အမုန္းစကားကို ျဖန္႔ျဖဴးျခင္း၊ ေျပာဆိုျခင္းမွာ အဓိက လက္သည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းကလည္း သတိထားမိေနသည္ဆုိသည့္ အခ်က္ကိုေတြ႕ရမည္။ မတူကဲြျပားသည့္ ယုံၾကည္မႈ ရွိသူမ်ားအၾကား အခ်င္းခ်င္းမုန္းတီးေစသည့္ စကား မ်ားသည္ ပဋိပကၡကို ‘‘မီးေလာင္ရာ ေလပင့္’’ေပးေန သည္ျဖစ္ရာ တာ၀န္သိသူမ်ားတြင္ ထိန္းသိမ္းေပးရမည့္ တာ၀န္ရွိေနသည္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုံအပါအ၀င္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ မတူကဲြျပားသူမ်ား အတူရပ္တည္ေန ထိုင္ေသာ ျမန္မာ ကဲ့သို႔ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ရပ္တြင္ လူမႈၿငိမ္း ခ်မ္းေရးကို ျပန္လည္တည္ ေဆာက္ရန္ႏွင့္ ေနာက္ထပ္ ပဋိပကၡမ်ား ထပ္မံမျဖစ္ပြားေစရန္အတြက္ ေရွးဦးဆုံးျပဳစုရမည္မွာ လူတုိင္းသည္ မိမိတုိ႔၏ႏႈတ္ကို ေစာင့္ စည္းရန္လိုသည္။ ႏႈတ္ ေစာင့္စည္းျခင္းဟု ေျပာလုိက္ သည္ႏွင့္ အခ်ဳိ႕သူမ်ားက ‘‘လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္’’ ကို ထိပါး သည္ဟု အထင္ေရာက္တတ္ သည္။

အမွန္ေတာ့ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဆဲ ေရးခြင့္သည္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ျခားနားပါသည္။ လူတုိင္းသည္ မိမိတို႔၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ကို လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ႏုိင္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတစ္ပါးအား ထိခိုက္ နစ္နာမႈပါေစသည့္ စကားအသုံး အႏႈန္း၊ လူအခ်င္းခ်င္းၾကား နား လည္မႈလဲြမွား၊ ထိခိုက္နစ္နာေစ သည့္ စကားမ်ားကိုမူ ယဥ္ေက်း သည့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတုိင္းက လက္မခံၾက။ ႐ႈတ္ခ်သည္။ ဆန္႔ က်င္သည္။

ယဥ္ေက်းသည့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတုိင္းတြင္ ႏႈတ္ေစာင့္စည္းရန္ သင္ၾကားမႈေတြရွိသည္။ ျမန္မာလူ႔အဖဲြ႕ အစည္းတြင္လည္း ႏႈတ္အေျပာအဆို (၀စီကံ)ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သင္ၾကားခ်က္တြင္ အမ်ားႀကီးရွိသည္။ ‘‘မုန္းေစလို လက္ႏွစ္သစ္၊ ခ်စ္ေစလိုလည္း လက္ႏွစ္သစ္’’ ‘‘ႏႈတ္ေၾကာင့္ ေသ၊ လက္ေၾကာင့္ ေၾက’’ဆုိေသာ ဆုိ ႐ုိးစကားပုံမ်ားသည္လည္း ႏႈတ္ (၀စီကံ)၏ အေကာင္း၊ အဆိုး သက္ေရာက္မႈကို ထင္လင္းျပသည့္ ဥပမာမ်ားျဖစ္သည္။ ၾကမ္း တမ္းေသာ၊ အမုန္းပြားေစေသာ ႏႈတ္ထြက္စကားမ်ား ေျပာဆိုမႈသည္ ပစၥဳပၸန္ႏွင့္ ေနာင္သံသရာ အဆက္ဆက္ထိပါ ေကာင္းက်ဳိး မေပးသည့္ အေၾကာင္းကိုလည္း ဘာသာတုိင္း လိုလုိက သြန္သင္ထားသည္။

စကားအေျပာအဆိုႏွင့္ ပတ္ သက္၍ ဗုဒၶဘာသာမွာလည္း အမ်ားႀကီး လမ္းၫႊန္ထားသည္။ ဗုဒၶ၏ အဆုံး အမတြင္ မဟုတ္မမွန္ ေသာ တစ္နည္းအမ်ားအက်ဳိးစီး ပြား ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီး ေစေၾကာင္း စကားမ်ားကို မေျပာ ဆိုသင့္ေၾကာင္း ပါရွိသည္။ ယခုေခတ္ တြင္က်ယ္ေသာ ေ၀ါဟာရျဖင့္ သုံးႏႈန္းရလွ်င္ ‘‘အမုန္းစကား’’ မ်ားဆုိပါေတာ့။ မဂၤလသုတ္တြင္ ‘‘သုဘာတိတ၀ါစာ(အျပစ္ကင္း ေအာင္ စကားဆုိ တတ္ျခင္းသည္ မဂၤလာတစ္ပါး)’’ဟု အထင္အရွားေဟာခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ျပင္ အက်ဳိးရွိေသာ စကားႏွင့္ အက်ဳိးမဲ့ေသာ စကား တို႔ကိုလည္း သ႐ုပ္ခဲြ၍ ျမတ္ဗုဒၶ က လမ္းၫႊန္ခဲ့သည္။ ယင္းကို စကားႀကီး ေျခာက္ခြန္းအျဖစ္ လူ သိမ်ားသည္။ အဆုိပါ စကား ေျခာက္မ်ဳိးမွာ (၁)မွန္လည္း မွန္ သည္။ အက်ဳိးလည္း ရွိသည္။ သူတစ္ပါးလည္း ႏွစ္သက္သည့္ စကား။ (၂)မွန္လည္း မွန္သည္၊ အက်ဳိးလည္း ရွိသည္။ သုိ႔ေသာ္ သူတစ္ပါးတို႔ မႏွစ္သက္သည့္ စကား။ (၃)မွန္လည္း မမွန္၊ အက်ဳိးလည္း မရွိ၊ သူတစ္ပါး လည္း မႏွစ္သက္သည့္ စကား။ (၄) မွန္ေတာ့မွန္သည္။ သုိ႔ေသာ္ အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါးလည္း မႏွစ္သက္ သည့္ စကား။ (၅)မွန္ လည္းမမွန္၊ အက်ဳိးလည္း မရွိ၊ သုိ႔ေသာ္ သူတစ္ပါးတို႔ ႏွစ္သက္သည့္စကား။ (၆)မွန္ေတာ့မွန္ သည္။ သုိ႔ေသာ္ အက်ဳိးမရွိ၊ သူတစ္ပါးတို႔ ႏွစ္သက္သည့္ စကားတို႔ျဖစ္သည္။

အထက္ပါ စကားေျခာက္ မ်ဳိးအနက္ နံပါတ္(၁)ႏွင့္ (၂) တုိ႔ ကိုသာ ျမတ္ဗုဒၶက ခ်ီးမြမ္းသည္ ဟု ဗုဒၶစာေပ မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပသည္။ ထုိ႔ျပင္ စကားေျပာဆိုရာတြင္ (၁)ေျပာဆိုသင့္ေသာအခါတြင္ ေျပာဆုိျခင္း၊ (၂) မွန္ကန္စြာ ေျပာဆုိျခင္း၊ (၃)သိမ္ေမြ႕စြာေျပာ ဆိုျခင္း၊ (၄)အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ေျပာဆုိျခင္း၊ (၅)ေမတၱာ စိတ္ျဖင့္ ေျပာဆုိျခင္းဟူသည့္ အဂၤါငါးပါး ႏွင့္ ျပည့္စုံစြာ စကားဆိုျခင္းကို သာ ‘‘ေကာင္းေသာစကားဆုိျခင္း’’ အျဖစ္ ျမတ္ဗုဒၶက သတ္မွတ္ခဲ့သည္။

အမွန္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာမွ မဟုတ္ပါ။ ဘာသာတရားတုိင္းက မေကာင္းေသာ စကားဆိုျခင္းကို ႐ႈတ္ခ်ၾက သည္ခ်ည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာတြင္ ဖ႐ုႆ၀ါစာ(မေကာင္းေသာစကား)ႏွင့္ သမၼာ၀ါစာ(ေကာင္းေသာ စကား) ဟူ၍ႏွစ္မ်ဳိးခဲြျခားသလို ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာမွာလည္း သူ တစ္ပါးကို ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရေစသည့္ စကား (Speech that Injures) ႏွင့္ ဒဏ္ရာအနာကို ကုေပးေသာ စကား(Speech that Heals) ဟု ခဲြျခား သတ္မွတ္သည္ ဟုလည္း အဆုိရွိသည္။

အမ်ားတကာ အက်ဳိးစီးပြား ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေစသည့္ ‘‘အမုန္းစကား’’မ်ားသည္ မေကာင္းမႈဒုစ႐ုိက္အျဖစ္ ဘာသာတရားတုိင္းက သတ္မွတ္သည္။ ေကာင္းေသာစကား၊ ေမတၱာစကားကိုသာ ခ်ီးမြမ္းေလ့ရွိသည္။ မေကာင္းေသာ စကား (အမုန္းစကား)ဆိုျခင္းက လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကို ပ်က္စီးဆုတ္ယုတ္ျခင္းကို သာ ျဖစ္ေပၚေစၿပီး ေကာင္းေသာစကား(ေမတၱာစကား)ကသာ တုိးတက္ျခင္း၊ဖံြ႕ၿဖိဳးျခင္းရွိသည့္ လူ႔ေဘာင္ေလာကကို ျဖစ္ထြန္းေစသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေစသည္ကို ပုံ၀တၳဳမ်ားျဖင့္ ျပဆိုခဲ့သည္။

တစ္နည္းအားျဖင့္ ေကာင္းေသာ ႏႈတ္ထြက္စကား ‘‘၀စီယဥ္ေက်းမႈ’’ကို အားေပးျခင္းျဖစ္သည္။

ယခုအခါ ျမန္မာကို ကမၻာ က ဘာသာေရး (သို႔မဟုတ္) လူ မ်ဳိးေရးအရ ထိလြယ္ရွလြယ္ ရွိ သည့္ တုိင္းျပည္တစ္ျဖစ္အျဖစ္ ႐ႈျမင္ထားသည္။ ထုိအခ်က္ကို ႀကိဳက္သူလည္း ရွိမည္။ မႏွစ္ၿမိဳ႕ သူလည္း ရွိပါလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ အမွန္တရားကေတာ့ ျငင္းကြယ္ ၍ မရ။ လက္ရွိျမန္မာလူ႔အဖဲြ႕အ စည္းတြင္ ဘာသာေရးလူမ်ဳိးေရး ဆုိင္ရာ ပဋိပကၡမ်ားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ ေနရသည္။ အလြန္အကြၽံအမ်ဳိး သားေရး စိတ္ဓာတ္ကို လူ႔အဖဲြ႕ အစည္းအတြင္းသို႔ သြတ္သြင္းရန္ အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ားက ႀကိဳးစားေန ၾကသည္။ သူတုိ႔၏ ပေယာဂျဖင့္ ‘‘အမုန္းစကား’’ေတြက ေနရာတကာမွ ထြက္လာႏုိင္သည္။

မတူကဲြျပားသည့္ ယုံၾကည္ သက္၀င္မႈႏွင့္ ဓေလ့ထုံးစံရွိေသာ လူမ်ဳိးမ်ားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားသည့္ ျမန္မာျပည္ ကဲ့သုိ႔ ႏုိင္ငံမ်ဳိးတြင္ အမုန္းစကားမ်ားကို သိသိသာသာျဖစ္ေစ၊ မသိမသာျဖစ္ေစ ခြင့္ ျပဳထားျခင္းသည္ အသြားထက္ ေသာ ဓားခြၽန္ကိုပို၍ ထက္ေအာင္ ခြၽန္ေအာင္ ေသြးေနသည္ႏွင့္တူသည္။ အသြားထက္လြန္း သည့္အခါ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကို ထုိးခဲြလိမ့္မည္။ ထိုေၾကာင့္ ယဥ္ေက်းသည္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကို အလုိရွိ သူမ်ားအေနျဖင့္ အဆုိပါ အမုန္းစကားမ်ားကို သံေယာင္လုိက္ မေျပာမိေစဖို႔လိုသည္။ သူတစ္ပါး ကို ေျပာ လာေစရန္ ေသြးေဆာင္ ျဖားေယာင္းသူမ်ားကိုလည္း ေဖာ္ ထုတ္တုိက္ဖ်က္ဖုိ႔ လုိသည္။

အမုန္းစကားေျပာဆုိျခင္းကို ဆန္႔က်င္တုိက္ဖ်က္ျခင္းမွာ ပဋိပကၡေထာင္ေခ်ာက္မ်ားအၾကားတြင္ ေရာက္ေန သည့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖဲြ႕အစည္းကို ကယ္တင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ။


7Day Daily
No.365 Thursday, May 1,2014

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...