အိပ္ေပ်ာ္ေနေသာ ျမန္မာ့ပညာေရး (အၿငိမ္းစားေက်ာင္းဆရာတစ္ဦး)


အက္စ္တိုးနီးယားႏိုင္ငံမွာ ပထမတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းသားေတြကို ကိုယ္ပိုင္ကြန္ပ်ဴတာ ဂိမ္းတစ္ခုကို ဘယ္လို ဖန္တီးရမလဲဆို တာေတြကို စတင္သင္ၾကားေပးေနၿပိဆိုတဲ့ သတင္းရယ္၊ အထက္တန္း အဆင့္ ေက်ာင္းသားေတြကို အိုင္တီမွာထူးခၽြန္ရင္ ပညာေတာ္သင္ဆုေပးမယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြကို အင္တာနက္သတင္းေတြေပၚမွာ ဖတ္လိုက္ရတယ္။ အက္စ္တိုးနီးယားႏိုင္ငံ ဆိုတာက ဥေရာပ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ ဖင္လန္ပင္လယ္ေကြ႕က ႏိုင္ငံေသးေသးေလး တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာလ္ တစ္ ႏိုင္ငံအုပ္စုေတြထဲမွာ အေသးဆုံးႏိုင္ငံေလးျဖစ္ၿပီးေတာ့ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ကမွ ဆိုဗီယက္လက္ေအာက္က လြတ္ေျမာက္လာခဲ့ရၿပီး၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာ ဥေရာပသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံျဖစ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံငယ္ေလး တစ္ခုပါ။

အဂၤလန္ႏိုင္ငံမွာလည္း အသက္ ၅ ႏွစ္အ႐ြယ္ ေက်ာင္းကိုစၿပီးလာတက္ကတည္းက ကြန္ပ်ဴတာ programming ကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစမယ့္ သင္နည္းစနစ္ေတြ ပါဝင္လာေအာင္ သင္း႐ိုးၫႊန္း တမ္းေတြကို စတင္ေရးဆြဲၿပီး မၾကာမီ ျပ႒ာန္း ေတာ့မယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြကိုလည္း ဖတ္လိုက္ရတယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း "Hour of Code" လို႔ေခၚတဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြ စတင္ေနၿပီ။ အဲဒီအစီအစဥ္ က တစ္ႏိုင္ငံလုံးမွာ ရွိတဲ့ ကြန္ပ်ဴတာေလ့လာလိုသူေတြအတြက္ ပ႐ိုဂရမ္သင္ၾကား ႏိုင္တဲ့စနစ္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ လူေပါင္း ၂၈ သန္းေလာက္ကို စီစဥ္ပို႔ခ်ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနေၾကာင္း သိရတယ္။

တစ္ကမၻာ့လုံးမွာ မူလတန္းအဆင့္ကေန ေဒါက္တာဘြဲ႕ယူဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတဲ့ အတန္းေတြအထိ ကြန္ပ်ဴတာ Code ေရးနည္း ေတြကိုထည့္သြင္းၿပီး ပ႐ိုဂရမ္ေတြ ေရးသားႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးမွ ျဖစ္ေတာ့မယ္ဆို တာကို လက္ခံကာ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ အေနနဲ႔ လုပ္ေဆာင္လာၾကတာေတြ႕ရတယ္။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္ လူမ်ိဳးနဲ႔ ကိုက္ညီမယ့္ ပညာေရးစနစ္ေတြကို ပညာရွင္ေတြက ပူးေပါင္း အေျဖရွာၾကတာ ပညာေရးဖြံ႕ၿဖိဳး မွ ႏိုင္ငံတိုးတက္မယ္လို႔ ခံယူၾကတာေၾကာင့္လည္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ပိုင္းမွာ ကြန္ပ်ဴတာ ပ႐ိုဂရမ္မာေတြ၊ ကြန္ပ်ဴတာ Coding စနစ္ကို နားလည္ၿပီး တီထြင္ႏိုင္သူေတြ ပိုၿပီး လိုအပ္လာၿပီလို႔ ပညာရွင္ေတြကဆုံးျဖတ္ၾကတယ္။

ကြန္ပ်ဴတာဆိုတာ ဖြင့္တတ္ေအာင္သင္ၿပီး ဂိမ္းကစားတဲ့ အဆင့္မဟုတ္ေတာ့ဘူးဆိုတာ ႏိုင္ငံတိုင္း သေဘာေပါက္လာၾကပါၿပီ။ သူမ်ားေရးထားၿပီးတဲ့ ပ႐ိုဂရမ္ေတြကို ထိုင္သုံးမယ့္အစား၊ ကိုယ္တိုင္ေရးတဲ့ ပ႐ိုဂရမ္ေတြကို သူမ်ားသုံးႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ မယ္ဆိုတာ၊ ပညာေရးအတြက္ သာမဟုတ္ဘူး ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ေနတယ္လို႔ အားလုံးက သေဘာေပါက္လာၾကတယ္။

ကြန္ပ်ဴတာသုံးတတ္ရင္ လူအထင္ႀကီးတယ္ဆိုတဲ့ ေခတ္ကကုန္သြားၿပီ။ အဲဒီအစား ကြန္ပ်ဴတာမွာ ပ႐ိုဂရမ္ေတြ ေရးတတ္ တယ္ဆိုတာ ေခတ္မီတဲ့ပညာေရးစနစ္လို႔ ႏိုင္ငံႀကီးေတြက လက္ခံလာၾကတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ Coding ေရးတဲ့စနစ္ေတြကို မူလတန္းေလာက္ကတည္းက အေျခခံအျဖစ္ ခ်ေပးတယ္ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိဘူးလို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ လက္ခံၾကၿပီး သင္ၾကားဖို႔စီစဥ္ေနခ်ိန္ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကေတာ့ သူငယ္တန္းအဆင့္ေလာက္မွာ အဂၤလိပ္စာမသင္ဖို႔ ပညာရွင္ႀကီး ေတြ ဆုံးျဖတ္ေနၾကတယ္ဆိုတာ ၾကားလိုက္ရေတာ့ စိတ္ညစ္သြားတယ္။ ပညာရွင္ဆိုတဲ့ သူေတြကို သတိေပး ခ်င္ပါတယ္ဗ်ာ။ ေခတ္ကိုျမင္ေအာင္ ၾကည့္ၾကပါဦးလို႔။ ပညာေရးကို စမ္းသပ္စရာတစ္ခုအေနနဲ႔ ခင္ဗ်ားတို႔ လုပ္ခဲ့ၾကလို႔ ျမန္မာ့ပညာေရး လမ္းေဘးေရာက္ေနတယ္ဆိုတာ မေမ့ၾကပါနဲ႔ဦး။

ကၽြန္ေတာ္မေန႔က သတင္းစာမွာ UNHCR ကေန ဒုကၡသည္စခန္းေတြက ကေလးေတြအတြက္ ဘာသာ စကားသင္ၾကားေပးဖို႔ တက္ဘလက္ေတြသုံးမယ္ဆိုတာဖတ္လိုက္ရတယ္။ “ပညာေရးအတြက္ တက္ဘ လက္” ဆိုၿပီး ကုလသမဂၢအစီအစဥ္နဲ႔ လုပ္ ေဆာင္ေနၾကၿပီ။ အာဖရိကတိုက္မွာလည္း မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းေတြ ကတစ္ဆင့္ ပညာသင္ၾကားႏိုင္ေအာင္ မိုဘိုင္းလ္ပညာေရးဆိုတာ ေတြ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတယ္။ စာသင္ ခန္းေတြထဲမွာ ေက်ာင္းသားေတြကို ပိတ္ေလွာင္ၿပီး ေထာင္ဆန္ဆန္သင္ေနတဲ့ ပညာေရး အစား အြန္လိုင္း ပညာေရးဆိုတာကို ကမၻာမွာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကၿပီ။ ဒီအခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့ပညာေရးက ဘယ္လို အေန အထားမွာ ရွိေနသလဲဆိုတာ ျပန္ၿပီးသုံးသပ္သင့္ၿပီထင္ပါတယ္။

တစ္ေလာက ပုဂၢလိကေက်ာင္းေတြမွာ ဘယ္ေတာ့မွ သူ႕သားသမီးေတြကို မထားဘူးလို႔ ေႂကြးေၾကာ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ကို အခမ္းအနားတစ္ခုမွာေတြ႕လို႔ သားဘယ္ႏွတန္းေရာက္ေနၿပီလဲလို႔ ေမးၾကည့္ မိတယ္။ သူက သားကို စင္ကာပူ ပို႔ၿပီး ေက်ာင္းတက္ခိုင္းထားတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ လို႔ ေမးၾကည့္ေတာ့ သူ႕သားက ဆရာမကို ေဝဖန္မိလို႔ စကားမ်ားၿပီး ေက်ာင္းထုတ္လိုက္ရတယ္တဲ့။

ျဖစ္ပုံက ဆရာမက အျပင္ထုတ္စာအုပ္ကိုကိုင္ၿပီး ဘလက္ဘုတ္ေပၚမွာ သခ်ၤာပုဒ္စာတစ္ပုဒ္ကို ခ်ေရးေနပါ တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ မွာ ဆရာမေရးေနတာကို မွားသြားတာေၾကာင့္ မွားေနၿပီလို႔ သူ႕သားက ထၿပီးေထာက္ျပ ပါတယ္။ အဲဒါ သူ႕ကိုအရွက္ခြဲပါတယ္ ဆိုၿပီး ဆရာမက နင္ထြက္မလား၊ ငါထြက္မလားလို႔ စိန္ေခၚပါတယ္။ သူ႕သားလည္း အိမ္ကိုျပန္လာၿပီး ေက်ာင္းဆက္မတက္ ေတာ့ဘူးလို႔ ေပခံေနတာ ဘယ္လိုမွကို လႊတ္လို႔ မရေတာ့တာနဲ႔ ေက်ာင္းထုတ္ၿပီး စင္ကာပူမွာ သြားထားလိုက္ရပါတယ္။ သူတို႔က တတ္ႏိုင္တဲ့သူေတြ ျဖစ္ လို႔ ေတာ္ေသးတာေပါ့။ မတတ္ႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြဆိုရင္ မခက္ပါလား။

ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္မွာ ေက်ာင္းသားဆိုတာ ျပန္မေျပာနဲ႔ နားေထာင္ဆိုတဲ့ အဆင့္မွာပဲရွိတယ္။ The Straits Times သတင္းစာမွာ ေက်ာင္းဆရာတစ္ဦးကေတာ့ “ကေလးေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ တတ္ထားတာေတြ မသင္ပါနဲ႔၊ ခင္ဗ်ားတို႔ သိထား တာေတြကို မၽွေဝ (share) ေပးပါလို႔ ” လို႔ ေျပာင္ေျပာင္ တင္းတင္းေတာင္းဆို ထားတယ္။ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္မွာ စားေကာင္းေသာက္ေကာင္းေအာင္ ေႂကြးေၾကာ္ေနသူေတြကေတာ့ “ကေလးဗဟိုျပဳ” ေအာ္လိုက္၊ “အလယ္တန္းအဆင့္ မသင္ မေနရပညာေရးေအာ္လိုက္”၊ “အဂၤလိပ္စာကို တတိယတန္းေရာက္မွသင္မယ္” လို႔ေအာ္လိုက္နဲ႔ ျမန္မာ့ပညာေရးလည္း ယုန္ ေတာင္ေျပး၊ ေခြးေျမာက္ လိုက္ဘဝကေန မထြက္ႏိုင္ေသးပါဘူး။

ဒီၾကားထဲက ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြလုပ္လိုက္တာလည္း သပိတ္ေမွာက္သူေတြေမွာက္၊ ကန္႔ကြက္ သူေတြကန္႔ကြက္၊ ကိုယ့္ယူဆခ်က္ကိုယ္ေျပာ၊ အမ်ားသေဘာနဲ႔ အမွားေတြေပါလိုက္တဲ့ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲက အေျဖရွာရႏိုင္ မယ္ မထင္ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ပညာေရးဥပေဒကိုဗဟိုဦးစီးခ်ဳပ္ကိုင္မႈကေန အေျဖတစ္ခုထြက္လာရင္လည္း အိုင္တီနဲ႔ ပညာေရးျမႇင့္တင္မယ္ဆိုတဲ့ တိက်တဲ့ အေျဖေတြ ပါလာလိမ့္ မယ္လို႔ ေမၽွာ္လင့္လို႔ မရေသးဘူး။

အဂၤလန္ႏိုင္ငံ၊ ကင္းဘရစ္ခ္်မွာရွိတဲ့ Respberry Pi ေဖာင္ေဒးရွင္းက ပညာေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆိုင္ရာ ဒါ႐ိုက္တာ တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ မစၥတာ ကလိုက္ ဘီေလးကေတာ့ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူတိုင္းကို ဂီတပညာရွင္ေတြျဖစ္ေအာင္ မရည္႐ြယ္သလို၊ လူတိုင္းကို ကြန္ပ်ဴတာ ပညာရွင္ေတြျဖစ္ေအာင္လည္း မရည္႐ြယ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ လူတိုင္းကို ကြန္ပ်ဴတာ အေျခခံသိေအာင္ေတာ့ လုပ္ေပးရ မယ္” လို႔ဆိုလိုက္တာဟာ ကြန္ပ်ဴတာဆိုတာ “မရွိမျဖစ္” ေခတ္ကိုေက်ာ္လြန္ၿပီး “မသိမျဖစ္ေခတ္” ကိုေရာက္လာၿပီးလို႔ ေၾကညာလိုက္သလိုျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့ပညာေရးမွာေတာ့ မရွိလည္းဘာမွမျဖစ္၊ မသိလည္း ဘာမွမျဖစ္။အဆင့္ ေလာက္မွာသာ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ကန္႔ကြက္ရတဲ့အရသာကိုခံစားၿပီး အိပ္ေပ်ာ္လို႔ေကာင္းတုန္းထင္ပါတယ္။

ေမာကၡပညာေရး Magazine

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...