သေဘၤာသားအလုပ္အကုိင္ နည္းပါးလာၿပီး ျမန္မာသေဘၤာသား ငါးေသာင္းခန္႔ အလုပ္မရွိ

photo:google

ေရေၾကာင္းၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနတြင္ တရား၀င္မွတ္ပံုတင္ထားသည့္ သေဘၤာသားဦးေရ ခုနစ္ေသာင္း ၀န္းက်င္ ရိွေသာ္လည္း ငါးေသာင္းခန္႔ အလုပ္မရွိဘဲ ႏွစ္ေသာင္း၀န္းက်င္သာ ႏုိင္ငံတကာသေဘၤာမ်ား၌ လုပ္ကုိင္လ်က္ရိွေၾကာင္း သတင္းရရိွသည္။

လက္ရိွတြင္ သေဘၤာသား အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမွာ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္မွစ၍ ယခင္ထက္ နည္းပါးလ်က္ ရိွသည္။ သေဘၤာသားအရာရိွအဆင့္ပင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရန္ ၾကာျမင့္စြာ ေစာင့္ဆိုင္းေနရမႈ မ်ားရိွသည္ ဟု ေရေၾကာင္းၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနမွ တာ၀န္ရိွသူတစ္ဦးကေျပာသည္။

လက္ရိွတြင္ သေဘၤာသား ဦးေရမွာ မ်ားျပားလာေသာ္လည္း အလုပ္အကုိင္ဖန္တီးေပးႏုိင္ျခင္း မရိွသည့္ အတြက္ သေဘၤာသား အေရအတြက္ႏွင့္ အလုပ္အကုိင္ မွာ မမွ်တဘဲ ရိွေနသည္။

‘‘အရင္တုန္းက သြားတာက ၾကားပြဲစားေတြနဲ႔လည္း သြားၾက တယ္။ ဟုိကလိမ္ေတာ့ ဒုကၡ ေရာက္ၾကတယ္။ အခုေနာက္ ပုိင္းမွာ ဒါေတြၾကပ္မတ္လိုက္ ေတာ့ လူေတြက ပံုသြားတာေပါ့’’ ဟု ေရေၾကာင္းၫႊန္ၾကားမႈဦးစီး ဌာနသေဘၤာသားဌာနခဲြမွ ၫႊန္ ၾကားေရးမွဴး ဦးတိုးျမင့္ကေျပာ သည္။

ထုိ႔အျပင္ ျပည္တြင္းသေဘၤာ သားေအဂ်င္စီမ်ားသည္ သေဘၤာ သားမ်ားအေပၚ မွန္ကန္စြာ လုပ္ေဆာင္မႈ မရွိသည့္အတြက္ ႏုိင္ငံတကာ သေဘၤာကုမၸဏီႀကီးမ်ားကျပည္တြင္းေစ်းကြက္သုိ႔ ၀င္ေရာက္လာရန္ လက္တြန္႔ေနျခင္းသည္လည္း အလုပ္အကုိင္ရွားပါးျခင္း အခ်က္ျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာ့ပင္လယ္ေရေၾကာင္း အဖဲြ႕ခ်ဳပ္အတြင္းေရးမွဴး ကိုရဲ၀င္းထြန္းကဆုိသည္။

‘‘ျပည္တြင္းမွာ ေအဂ်င္စီ ေတြကလည္း သေဘၤာသားအခြင့္ အေရးခ်ဳိးေဖာက္ေနတာေတြရိွတယ္။ အဲဒီလို ကုမၸဏီေတြနဲ႔ ဘယ္သူမွတဲြလုပ္မွာမဟုတ္ဘူး။ တခ်ိဳ႕ေတြက သေဘၤာသားေတြ အရည္အခ်င္းမမီလို႔ ဆိုၿပီး ေျပာၾကတယ္။ တကယ္တမ္းက ဒီလုိအခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ခံရတာေတြေၾကာင့္ ကုမၸဏီႀကီးေတြက ၀င္မလာတာ’’ဟု ကုိရဲ၀င္းထြန္းကေျပာသည္။

လတ္တေလာတြင္ ႏုိင္ငံတ ကာ သေဘၤာေစ်းကြက္မွာလည္း က်ဆင္းေနၿပီး ဥေရာပ သေဘၤာလိုင္းအခ်ိဳ႕ပင္ သေဘၤာေလွ်ာ့ခ်မႈမ်ားရိွေနသည္ဟု Unity သေဘၤာ၀န္ေဆာင္မႈကုမၸဏီ မန္ေနဂ်င္းဒါ႐ုိက္တာ ဦးထြန္းထြန္း ကေျပာသည္။

‘‘အလုပ္အကုိင္ရွားပါးတယ္ ဆုိတာကလည္း ကုမၸဏီႀကီးေတြ က ေၾကးမ်ားလာတယ္။ အရည္အ ခ်င္းျမင့္တဲ့ သေဘၤာသားေတြ လုိ ခ်င္တယ္ျဖစ္လာေတာ့ အခြင့္အ လမ္းနည္းလာတာေပါ့’’ဟု ၎က ဆက္လက္ေျပာ သည္။

‘‘သေဘၤာသားအရာရိွေတြ အမ်ားႀကီးေမြးထုတ္လုိက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ အလုပ္အကုိင္က်ေတာ့ တာ၀န္ရိွမႈက မရိွဘူး။ၿပီးေတာ့ ကုမၸဏီေတြကလည္း လုပ္ငန္း အေတြ႕အႀကံဳေတာင္းတယ္။ အမ်ားစုက ဘယ္လိုလုပ္ရိွၾက မလဲ။ မရိွေတာ့ မခန္႔ၾကဘူး။ မခန္႔ေတာ့ အေတြ႕အႀကံဳမရိွနဲ႔ ျဖစ္ေနၾကတယ္’’ဟု သေဘၤာ အရာရိွတစ္ဦး ကေျပာသည္။

အလုပ္အကိုင္အခြင့္အ လမ္းနည္းပါးလာသည့္အတြက္ သေဘၤာသားလူသစ္မ်ား သေဘၤာ တက္ႏုိင္ရန္ က်ပ္သိန္းႏွစ္ဆယ္မွ ငါး ဆယ္ၾကားေပး၍ ပြဲစားမွ တစ္ဆင့္ႀကိဳးစားၾကၿပီး အမ်ားစုမွာ အလိမ္ခံရကာ ငါးဖမ္းသေဘၤာ ေပၚတြင္ လုပ္ကုိင္ရျခင္း၊ မေလးရွားႏုိင္ငံရိွ ကမ္း႐ုိးတန္းသြား သေဘၤာမ်ားတြင္ လုပ္ကုိင္ ရျခင္းတုိ႔အျဖစ္မ်ားလာသည္။ ထုိ႔အျပင္ ယခုေနာက္ပုိုင္းတြင္ ITF သက္ေရာက္မႈမရိွသည့္ အီရန္၊ ယူေအ အီးစသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ ေစလႊတ္ခံရၿပီး အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ခံရသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားလည္းရိွ လာ ေၾကာင္း သတင္းရရိွသည္။

‘‘သေဘၤာသားေတြက မိ သားစုနဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္ဖိအားေတြ ရိွတဲ့အတြက္ ဒီလုိင္းေတြေပၚ ေရာက္သြားတယ္။ သေဘၤာတက္ ရရင္ၿပီးေရာ ဟုိေရာက္ရင္ ျဖစ္သ လုိ လုပ္မယ္ဆိုၿပီး သြားၾကတယ္။ ဟုိမွာျဖစ္သလိုေတာင္ မေနရဘဲ အခက္အခဲေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ရ တယ္’’ဟု ကုိရဲ၀င္းထြန္းကေျပာ သည္။

‘‘သေဘၤာတက္ေတာ့ အ လုပ္သင္စခန္းအရာရိွနဲ႔ တက္ရ မယ္ေျပာတယ္။ ဟုိေရာက္ေတာ့ အဆင္မေျပ ဘူး။ ျပန္လာဖို႔ လုပ္ ေတာ့လည္း ပုိက္ဆံထပ္ေပးခဲ့ရ ေသးတယ္။ သေဘၤာက ကြၽန္ေတာ္တို႔ေတြ ျပန္တဲ့ အခ်ိန္အထိ မထြက္ရေသးဘူး။ ေရထဲမွာပဲ ရိွေသးတယ္’’ဟု အီရန္ႏုိင္ငံ သေဘၤာတြင္ လုပ္ခဲ့ရၿပီး အဆင္ မေျပ၍ ျပန္လာခဲ့ရသည့္ သေဘၤာ သားတစ္ဦးက သူ၏ အေတြ႕ အႀကံဳကုိ ေျပာသည္။

ထုိ႔အျပင္ သေဘၤာသား လုပ္ခလစာကုိ ၂၀၁၃ ဒီဇင္ဘာ ကတည္းက ITF ႏွင့္ ILO တုိ႔က ျပ႒ာန္းထားေသာ္ လည္း လက္ရိွ အခ်ိန္ထိ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ယင္း ႏႈန္းထားအတုိင္း ရရိွျခင္းမရိွေသး ေပ။

၂၀၁၃ ဒီဇင္ဘာတြင္ ITF ႏွင့္ ILO တို႔ ျပ႒ာန္းထားသည့္ သေဘၤာသားလုပ္ခလစာမွာ ကုန္းပတ္ ကြၽမ္းက်င္ သေဘၤာသား (AB)ရာထူးအတြက္ အနိမ့္ဆံုးအေျခခံ လစာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၈၅ သတ္မွတ္ထားၿပီး အခ်ိန္ပုိေၾကး၊ခြင့္ေၾကးသည့္တုိ႔ျဖင့္ စုေပါင္း တြက္ခ်က္ရမည္ျဖစ္သည္ဟု ယင္းသတ္မွတ္ခ်က္တြင္ ပါရိွသည္။

သုိ႔ေသာ္သေဘၤာကုမၸဏီ မ်ားကလည္း အလုပ္ေခၚယူရာ တြင္ သေဘၤာသားလုပ္ခလစာကုိ စုစုေပါင္းႏႈန္း ထားျဖင့္ သာေခၚယူ လ်က္ရိွၿပီး လက္ရိွတြင္ သေဘၤာ အေျခခံလစာမွာေဒၚလာ ၂၀၀ ႏွင့္ ၅၀၀ ၾကားသာ ရရိွေနေသးေၾကာင္း သေဘၤာသားအလုပ္အကုိင္ေရး ရာကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကေျပာသည္။

ႏုိင္ငံတကာသေဘၤာလုိင္း မ်ားတြင္ ျမန္မာသေဘၤာသား မ်ားမွာ ဖိလစ္ပုိင္ႏိုင္ငံႏွင့္ အဓိက ယွဥ္ၿပိဳင္ေနရသည့္ အတြက္ ျမန္ မာသေဘၤာသားမ်ားမွာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းလိုက္နာရန္ လိုအပ္ၿပီး အဂၤလိပ္စာအရည္ အေသြးႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္အရည္အခ်င္းပိုမို ေကာင္းေအာင္ မြန္ျပဳလုပ္ထားသင့္ ေၾကာင္း ဦးထြန္းထြန္းကေျပာ သည္။

ေရေၾကာင္းၫႊန္ၾကားမႈ ဦး စီးဌာနတြင္ တရား၀င္မွတ္ပံုတင္ ထားသည့္ သေဘၤာသားစုေဆာင္း ျခင္းႏွင့္ အလုပ္ေနရာခ်ထား ျခင္း ဆုိင္ရာ ၀န္ေဆာင္မႈေဆာင္ရြက္ ေပးေသာ သေဘၤာသားကုိယ္စား လွယ္လုပ္ ငန္းလုိင္စင္(SRPS လုိင္စင္) ရကုမၸဏီမွာ ဧၿပီ ၁ ရက္အထိ ၁၂၇ ခုရိွေၾကာင္း သတင္းရရိွသည္။

7Day Daily
No.362 Monday, April 28,2014

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...