ေျခဗလာေကာလိပ္ႏွင့္ ေက်းလက္အတြက္ အလင္းေရာင္
By ဟိန္းထက္
နံရံမရိွ၊ စာသင္ခန္းမရွိ၊ ပါေမာကၡ မရွိသည့္ ေကာလိပ္မ်ဳိးက ပညာရပ္ဆိုင္ရာေတြ ပို႔ခ်ေန သည္ဟု ဆိုလွ်င္ စာဖတ္သူ ယံုႏုိင္မည္လား။ ပညာေရး လႈပ္ရွားသူ ဆန္ဂ်စ္ဘန္ ကာ႐ိြဳင္းသည္ အထက္ပါ ေကာလိပ္မ်ဳိးျဖင့္ ပညာေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္ဟု ဆိုလွ်င္ စာဖတ္သူ အံ့ၾသေကာင္း အံ့ၾသလိမ့္မည္။ ႐ိြဳင္း တစ္ေယာက္ အခုဆို အသက္ (၆၉) ႏွစ္ရွိၿပီ။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ (၄၀) ကတည္းက “ေျခဗလာေကာလိပ္”ကို အိႏ္ၵိယႏုိင္ငံ တီလိုနာၿမိဳ႕တြင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
အထက္တြင္ ေျပာခဲ့သည့္အတိုင္း နံရံမရွိ၊ စာသင္ခန္းမရွိ၊ ပါေမာကၡမရွိသည့္ အျဖစ္ကို ေပၚလြင္ေစရန္ “ေျခဗလာ လက္ဗလာ”ဟူေသာ စကားကိုယူ၍ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္”ဟု အမည္ေပးခဲ့သည္။ ေကာလိပ္ မွာ လက္ခံ သင္ၾကားေပးသည့္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြကိုလည္း ၾကည့္ပါ။ အမ်ားစုမွာ ေက်းလက္မွ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ား ျဖစ္သည္။ပို၍ တိက်ေအာင္ဆိုရလွ်င္ အဘြားအရြယ္ေရာက္ေနသူ အမ်ားစုႀကီး ျဖစ္သည္။ ထိုအမ်ဳိးသမီးႀကီး မ်ားကို ေနစြမ္းအင္ျဖင့္ မီးလင္းေအာင္လုပ္ျခင္း အေျခခံ လက္ေတြ႕မ်ား သင္ေပးသည္။ ေရသန္႔ ထုတ္ယူပံုမ်ား သင္ေပးသည္။
႐ိြဳင္း၏ အားထုတ္မႈက ေက်းလက္ေန လူတန္းစားမ်ားအတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ႀကီး ႀကီးထြက္သည္။ ႐ိြဳင္းတို႔ ေကာလိပ္မွာ တက္ၿပီး ရြာျပန္ လာေသာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ၎တို႔ ရြာငယ္ေလးမ်ားမွာ မီးလင္း လာသည္။ ေရေကာင္း ေရသန္႔သံုးႏုိင္လာသည္။ အထူးသျဖင့္ ေ၀းလံေခါင္သီ ေသာ ေက်းလက္ေဒသ မ်ား အဖို႔ လွ်ပ္စစ္မီးႏွင့္ ေရသန္႔သည္ အဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ ရတနာမ်ား ျဖစ္သည္။ ေကာလိပ္မွ ဆင္း လာေသာ ေက်းလက္ အမ်ဳိး သမီးႀကီးမ်ား အဖို႔လည္း အဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ ရတနာတစ္ခုစီ ရခဲ့ၾကသည္။ ကိုယ္႔ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈျဖစ္၏။
ယခုဆိုလွ်င္ “ေျခဗလာ တကၠသိုလ္ ႏွင္႔ ဆင္တူေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားက အာရွ၊ အာဖရိက၊ လက္တင္ အေမရိကေဒသ ေတြမွာ အမ်ားအျပား ရွိလာၿပီ။ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာက အေမရိကန္ သမၼတ ေဟာင္း ဘီလ္ကလင္တန္က ႐ိြဳင္းကို Clinton Global Citizen ဆု ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့သည္။ ထိုဆုသည္ ကမာၻတစ္၀န္း လူအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြင္း ႀကံဳေတြ႕ေနရေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္ခဲ့ သူမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ခ်ီးျမႇင့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႐ိြဳင္း၏ ေဟာေျပာခ်က္မ်ား အနက္မွ တစ္ခုကို ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပပါမည္။
ကမာၻ ့ဘယ္ႏုိင္ငံကိုပဲ သြားသြား ေ၀းလံေခါင္သီတဲ႔ ေက်းလက္ေဒသေတြကို ေရာက္ရင္ ရြာေတြမွာ သက္ႀကီးရြယ္အို ေတြရယ္၊ ကေလးေတြ ရယ္ကိုပဲ အမ်ားဆံုး ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ လုပ္ႏိုင္ ကိုင္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ၿမိဳ႕တက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ၾက တာမ်ားလာၿပီ။ အဲ႔ဒီ ျဖစ္စဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတိျပဳမိတဲ့ အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထူေထာင္မယ့္ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္ ဟာ ေက်းလက္ေဒသ ေတြကို အက်ဳိးျပဳ ႏုိင္ေအာင္ ဘာလုပ္ မလဲဆိုတာကိုပါ စဥ္းစားမိခဲ႔တယ္။ ေကာလိပ္ စထူေထာင္တဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၄၀) တုန္းကေပါ႔။
လုပ္ႏုိင္ ကိုင္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသားေတြကို ေကာလိပ္မွာ လက္မခံဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ အေၾကာင္း ကေတာ့ အမ်ဳိးသားေတြဟာ ရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးမားသူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ရြာမွာခ်ည္းပဲ ေနခ်င္ၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ အတတ္ပညာ တစ္ခု တတ္လာၿပီ၊ အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္ရလာၿပီ ဆိုရင္ ရြာကိုစြန္႔ၿပီး ၿမိဳ႕တက္ အလုပ္ လုပ္ၾက ေတာ႔တာပဲ။ ေက်းလက္ေဒသေတြကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္ ဖြင့္လွစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္အေနနဲ႔ ဒီလို အမ်ဳိးသားေတြကို ေလ့က်င္႔ေပးလို႔ေတာ့ ေက်းလက္ အတြက္ သိပ္အက်ဳိးမထူး ဘူးလို႔ ျမင္တယ္။
အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပဲ။ အတတ္ပညာ တစ္ခု တတ္လာၿပီး အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္ရလာၾကၿပီ ဆိုရင္ ရြာကိုစြန္႔ၿပီး ၿမိဳ႕တက္ အလုပ္လုပ္ၾကတာ မ်ားတယ္။ ဒီေတာ့ ရြာကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ့ “ေျခဗလာေကာလိပ္ မွာ အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီး ေတြကို သင္တန္းသားအျဖစ္ မေခၚယူဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးေတြကို အျပစ္တင္ေနတယ္လို႔ မထင္ မွတ္ေစလို ပါဘူး။ လက္ေတြ႕မွာလည္း လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏုိင္သူတိုင္းဟာ ႀကီးပြား တိုးတက္ေရး အတြက္ ေရခံေျမခံ ပိုေကာင္းတဲ့ ၿမိဳ႕ျပေတြကို ေျပာင္းလုပ္ၾကရ မွာ ဓမၼတာပါပဲ။ ဒီလိုပဲ ျဖစ္သင့္တာပါပဲ။ သင္တန္း ဆင္းတာနဲ႔ ေက်းလက္ကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔နဲ႔ ေက်းလက္မွာ ေရရွည္ ေနၿပီး လုပ္ကိုင္ခ်င္စိတ္ရွိ သူေတြ ေမြးထုတ္ဖို႔ဆိုတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ မကိုက္ညီ မႈေၾကာင့္ သင္တန္းသားအျဖစ္ လက္မခံျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ေက်းလက္မွာ ေနႏုိင္တာ ဘယ္သူေတြရွိလဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားေတာ့ အဘြားအရြယ္ေရာက္ ေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြကို သြားျမင္ ပါတယ္။ ရြယ္တူ အမ်ဳိးသားႀကီးေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ရင္ေတာင္ အမ်ဳိးသမီး ႀကီးေတြဟာ ရြာမွာ ပိုၿမဲတယ္ ဆိုတာ အားလံုးလည္း သိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ဟာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြကို သင္တန္းပို႔ခ်ေပးဖို႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဘြားအရြယ္ ေရာက္ေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြဟာ စိတ္ရွည္တယ္၊ ေမတၱာႀကီးတယ္၊ စာနာတတ္တယ္၊ သင္ယူဖို႔လည္း လိုလုိလားလား ရွိၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္အတြက္ လိုအပ္သမွ် အရည္အခ်င္း ေတြ ရွိေနသူေတြဟာ သက္ႀကီးပိုင္း အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြပဲ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာင္းေကာင္းျမင္ လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ဟာ အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္လည္း ထုတ္မေပးဘူး။ ဒီေတာ႔ လက္မွတ္ ထုတ္မေပးတဲ့ ေကာလိပ္ကို အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးေတြက တက္ခ်င္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြ ကေတာ့ လက္မွတ္ မတပ္မက္ဘဲ ပညာလို ခ်င္စိတ္နဲ႔သာ လာတက္ၾကမယ္ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာင္းေကာင္းျမင္တယ္။
“ေျခဗလာ ေကာလိပ္ မွာ သင္တန္းကာလ အကန္႔အသတ္ မရွိဘူး။ ႏွစ္ (၂၀) ေလာက္ၾကာေအာင္ တက္ခ်င္လည္း ရတယ္။ မနက္ျဖန္ ရြာျပန္ ခ်င္လည္း ရတယ္။ ကေန႔ထိ ဆိုရင္ ေနစြမ္းအင္ဆိုင္ရာ အင္ဂ်င္နီယာ အမ်ဳိးသမီး ႀကီး (၆၀၄) ဦးကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ခဲ႔ၿပီ။ ႏုိင္ငံေပါင္း (၆၃) ႏုိင္ငံက ရြာေပါင္း (၁၀၈၃) ရြာမွာ အိမ္ေပါင္း (၄၅၀၀၀) ကို ေနစြမ္းအင္နဲ႔ မီးလင္းေစခဲ့ၿပီ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသူေတြဟာ ရြာက တစ္ခါမွ မခြာဖူးသူေတြ အမ်ားစု ပါတယ္။ မိသားစုနဲ႔ ခြဲရမွာ ၀န္ေလးသူေတြ ေတာင္ပါတယ္။ အခုဆို အိႏ္ၵိယေက်းလက္က အမ်ဳိးသမီးေတြ သာမက ကမာၻတစ္၀န္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နည္းပါးတဲ႔ ႏုိင္ငံေတြကပါ လာတက္ၾကတယ္။ (၁၉) နာရီေလာက္ ေလယာဥ္ စီးၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီ ေရာက္လာရင္ သူတို႔ အတြက္ အေလ႔အထ မရွိတဲ့ အစားအစာေတြ၊ မဆက္ဆံဖူး တဲ့ လူေတြ၊ မၾကားဖူးတဲ့ ဘာသာ စကားေတြနဲ႔ တိုးရတယ္။ ေက်းလက္က အမ်ဳိးသမီး ႀကီးေတြျဖစ္ တာေၾကာင့္ အိႏ္ၵိယေရာက္ ရင္ ဘာသာစကား နည္းမလည္တာ တဲ့ အတြက္ သင္တန္းမွာ လက္ဟန္ ေျခဟန္နဲ႔ သ႐ုပ္ျပဘာသာ စကားကိုပဲ အမ်ားဆံုးသံုးၿပီး သင္ေပးရတယ္။ ဒါေပမဲ့ မယံုမရွိပါနဲ႔။ ေျခာက္လေလာက္ သင္တန္းတက္ၿပီးရင္ တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရ တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ေနစြမ္းအင္ အင္ဂ်င္နီယာ လက္ေတြ႕ လုပ္ငန္းေတြ ပိုတတ္ ကၽြမ္းသြားၾကပါၿပီ။
ေကာလိပ္တက္ဖို႔ အေခ်အတင္ ျဖစ္ရတာေလးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေ၀းလံေခါင္သီတဲ့ ေဒသေတြဟာ ေရွး႐ိုးစြဲမႈလည္း ျပင္းထန္တဲ့အတြက္ ေယာက်္ားျဖစ္သူက မိန္းမျဖစ္သူကို မင္း ေကာလိပ္သြားတက္လို႔ ကေတာ့ ငါ ေနာက္မိန္းမ ယူမယ္ ဆိုတာမ်ဳိး ေျပာတာမ်ဳိးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ မိန္းမ ျဖစ္သူက သင္တန္းလာ တက္ၿပီး ရြာျပန္သြားတယ္။ ေယာက်္ားက ေနာက္မိန္းမ ယူထားတယ္။ မိန္းမ ျဖစ္သူက တတ္လာတဲ့ ပညာနဲ႔ ရြာမွာ မီးလင္း ေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။ အမ်ားက ေလးစားရတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီေတာ့မွ ေယာက်္ားလုပ္သူက မိန္းမကို အိမ္ျပန္လာဖို႔ ေခၚတယ္။ ကၽြန္မ ဘာသာ အဆင္ေျပေျပ ရပ္တည္ႏိုင္တယ္။ ျပန္မလာေတာ႔ဘူး လို႔ မိန္းမက ျငင္းလိုက္ႏိုင္တယ္။ ရြာက လူေတြ ဆီကရရွိတဲ့ ေလးစားတန္ဖိုးထား မႈေၾကာင့္ သူ႔ဘ၀ လံုၿခံဳသြားၿပီ။ ၿပီးေတာ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္ အားကိုး စိတ္ကလည္း မိန္းမျဖစ္သူကို ခြန္အားရွိသြားေစတယ္။
သင္တန္းဆင္းသြားတဲ့ အာဖဂန္ နစၥတန္က အမ်ဳိးသမီးႀကီး တစ္ေယာက္ အေၾကာင္းလည္း ေျပာျပခ်င္ ပါတယ္။ သူ႔ တစ္သက္နဲ႔ တစ္ကိုယ္ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ရြာက ထြက္ၿပီး အိႏ္ၵိယကို ေလယာဥ္နဲ႔ လာၿပီး သင္တန္းတက္သြား တာပါ။ သင္တန္းဆင္းၿပီး ရြာျပန္ေရာက္ေတာ့ ပြဲတစ္ခုမွာ အမ်ဳိးသားေတြသာ ထိုင္ဖို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ႔ ေနရာမွာ အမ်ဳိးသမီးႀကီး သြားထိုင္ပါတယ္။ ေဟ႔.. ဘာလုပ္တာလဲ.. ဒါ ေယာက်္ားေတြထိုင္ဖို႔ လုပ္ထားတဲ့ ေနရာလို႔ အမ်ဳိးသားေတြက ေအာ္လႊတ္ေတာ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ဒီေန႔ မွာ ကၽြန္မဟာ မိန္းမတစ္ေယာက္ သာမက အင္ဂ်င္နီယာ တစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္ေနၿပီ မိုလို႔ ေယာက်္ားေတြနဲ႔ တန္းတူ ထိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္ လို႔ ျပန္ေျပာၿပီး အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔ ရင္ေပါင္တန္းျပခဲ့ ပါတယ္။ သင္တန္းကေပး လိုက္တဲ့ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈစြမ္းအားက အာဖဂန္လို အမ်ဳိးသမီးေတြကို ႏွိမ့္ခ်ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ေတာင္ စြမ္းအား ထက္ျမက္တယ္ဆိုတာ အေကာင္း ဆံုး သက္ေသပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အိပ္မက္တစ္ခု ရွိပါတယ္။ ကမာၻ ့ ဖြံ ့ၿဖိဳးမႈ အနိမ္႔က်ဆံုး ဆိုတဲ့ (၄၇) ႏုိင္ငံက ေက်းလက္ အသီးသီးမွာ ေနစြမ္းအင္ အင္ဂ်င္နီ ယာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြ ရွိေနေအာင္ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္”ကေန ေမြးထုတ္ဖို႔ အိပ္မက္ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ အင္အားနဲ႔ ကမာၻ ့ေ၀းလံေခါင္သီ ေဒသေတြက အိမ္ေပါင္း တစ္သိန္းေလာက္ကို မီးလင္းေစခ်င္ပါ တယ္။ ျဖစ္ႏုိင္ရန္ လူသန္းခ်ီ အတြက္ပါ မီးအလင္း ေရာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းေပး လိုပါတယ္။ အခု ေဟာေျပာခ်က္ကို နားေထာင္ေနသူေတြေရာ၊ စာကတစ္ဆင့္ ဖတ္ရသူေတြပါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိပ္မက္မွာ ပါ၀င္ၾကဖို႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။ အခု ေဟာေျပာခ်က္ကို ဂႏ္ၶီႀကီးရဲ႕ စကားတစ္ခြန္းနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ ့အစည္းက ကိုယ္႔ကို မသိက်ဳိးကၽြံ ျပဳလိမ့္မယ္။ ေလွာင္ေျပာင္ ရယ္ေမာၾကလိမ့္မယ္။ တိုက္ခိုက္ ၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေတြကို အံတုၿပီး ဆက္ရပ္တည္ႏုိင္မယ္ဆို ေနာက္ဆံုး မွာ ကိုယ္အႏုိင္ရလိမ့္မယ္။
Ref: How To Light Up The World by Bunker Roy (rdasia.com)
နံရံမရိွ၊ စာသင္ခန္းမရွိ၊ ပါေမာကၡ မရွိသည့္ ေကာလိပ္မ်ဳိးက ပညာရပ္ဆိုင္ရာေတြ ပို႔ခ်ေန သည္ဟု ဆိုလွ်င္ စာဖတ္သူ ယံုႏုိင္မည္လား။ ပညာေရး လႈပ္ရွားသူ ဆန္ဂ်စ္ဘန္ ကာ႐ိြဳင္းသည္ အထက္ပါ ေကာလိပ္မ်ဳိးျဖင့္ ပညာေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္ဟု ဆိုလွ်င္ စာဖတ္သူ အံ့ၾသေကာင္း အံ့ၾသလိမ့္မည္။ ႐ိြဳင္း တစ္ေယာက္ အခုဆို အသက္ (၆၉) ႏွစ္ရွိၿပီ။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ (၄၀) ကတည္းက “ေျခဗလာေကာလိပ္”ကို အိႏ္ၵိယႏုိင္ငံ တီလိုနာၿမိဳ႕တြင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။
အထက္တြင္ ေျပာခဲ့သည့္အတိုင္း နံရံမရွိ၊ စာသင္ခန္းမရွိ၊ ပါေမာကၡမရွိသည့္ အျဖစ္ကို ေပၚလြင္ေစရန္ “ေျခဗလာ လက္ဗလာ”ဟူေသာ စကားကိုယူ၍ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္”ဟု အမည္ေပးခဲ့သည္။ ေကာလိပ္ မွာ လက္ခံ သင္ၾကားေပးသည့္ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေတြကိုလည္း ၾကည့္ပါ။ အမ်ားစုမွာ ေက်းလက္မွ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ား ျဖစ္သည္။ပို၍ တိက်ေအာင္ဆိုရလွ်င္ အဘြားအရြယ္ေရာက္ေနသူ အမ်ားစုႀကီး ျဖစ္သည္။ ထိုအမ်ဳိးသမီးႀကီး မ်ားကို ေနစြမ္းအင္ျဖင့္ မီးလင္းေအာင္လုပ္ျခင္း အေျခခံ လက္ေတြ႕မ်ား သင္ေပးသည္။ ေရသန္႔ ထုတ္ယူပံုမ်ား သင္ေပးသည္။
႐ိြဳင္း၏ အားထုတ္မႈက ေက်းလက္ေန လူတန္းစားမ်ားအတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ႀကီး ႀကီးထြက္သည္။ ႐ိြဳင္းတို႔ ေကာလိပ္မွာ တက္ၿပီး ရြာျပန္ လာေသာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ားေၾကာင့္ ၎တို႔ ရြာငယ္ေလးမ်ားမွာ မီးလင္း လာသည္။ ေရေကာင္း ေရသန္႔သံုးႏုိင္လာသည္။ အထူးသျဖင့္ ေ၀းလံေခါင္သီ ေသာ ေက်းလက္ေဒသ မ်ား အဖို႔ လွ်ပ္စစ္မီးႏွင့္ ေရသန္႔သည္ အဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ ရတနာမ်ား ျဖစ္သည္။ ေကာလိပ္မွ ဆင္း လာေသာ ေက်းလက္ အမ်ဳိး သမီးႀကီးမ်ား အဖို႔လည္း အဖိုးမျဖတ္ႏုိင္ေသာ ရတနာတစ္ခုစီ ရခဲ့ၾကသည္။ ကိုယ္႔ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈျဖစ္၏။
ယခုဆိုလွ်င္ “ေျခဗလာ တကၠသိုလ္ ႏွင္႔ ဆင္တူေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားက အာရွ၊ အာဖရိက၊ လက္တင္ အေမရိကေဒသ ေတြမွာ အမ်ားအျပား ရွိလာၿပီ။ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ စက္တင္ဘာက အေမရိကန္ သမၼတ ေဟာင္း ဘီလ္ကလင္တန္က ႐ိြဳင္းကို Clinton Global Citizen ဆု ေပးအပ္ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့သည္။ ထိုဆုသည္ ကမာၻတစ္၀န္း လူအဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြင္း ႀကံဳေတြ႕ေနရေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္ခဲ့ သူမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ ခ်ီးျမႇင့္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႐ိြဳင္း၏ ေဟာေျပာခ်က္မ်ား အနက္မွ တစ္ခုကို ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပပါမည္။
ကမာၻ ့ဘယ္ႏုိင္ငံကိုပဲ သြားသြား ေ၀းလံေခါင္သီတဲ႔ ေက်းလက္ေဒသေတြကို ေရာက္ရင္ ရြာေတြမွာ သက္ႀကီးရြယ္အို ေတြရယ္၊ ကေလးေတြ ရယ္ကိုပဲ အမ်ားဆံုး ေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ လုပ္ႏိုင္ ကိုင္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ၿမိဳ႕တက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ၾက တာမ်ားလာၿပီ။ အဲ႔ဒီ ျဖစ္စဥ္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ သတိျပဳမိတဲ့ အတြက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထူေထာင္မယ့္ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္ ဟာ ေက်းလက္ေဒသ ေတြကို အက်ဳိးျပဳ ႏုိင္ေအာင္ ဘာလုပ္ မလဲဆိုတာကိုပါ စဥ္းစားမိခဲ႔တယ္။ ေကာလိပ္ စထူေထာင္တဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၄၀) တုန္းကေပါ႔။
လုပ္ႏုိင္ ကိုင္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသားေတြကို ေကာလိပ္မွာ လက္မခံဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ အေၾကာင္း ကေတာ့ အမ်ဳိးသားေတြဟာ ရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးမားသူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ရြာမွာခ်ည္းပဲ ေနခ်င္ၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ အတတ္ပညာ တစ္ခု တတ္လာၿပီ၊ အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္ရလာၿပီ ဆိုရင္ ရြာကိုစြန္႔ၿပီး ၿမိဳ႕တက္ အလုပ္ လုပ္ၾက ေတာ႔တာပဲ။ ေက်းလက္ေဒသေတြကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္ ဖြင့္လွစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္အေနနဲ႔ ဒီလို အမ်ဳိးသားေတြကို ေလ့က်င္႔ေပးလို႔ေတာ့ ေက်းလက္ အတြက္ သိပ္အက်ဳိးမထူး ဘူးလို႔ ျမင္တယ္။
အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြလည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပဲ။ အတတ္ပညာ တစ္ခု တတ္လာၿပီး အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္ရလာၾကၿပီ ဆိုရင္ ရြာကိုစြန္႔ၿပီး ၿမိဳ႕တက္ အလုပ္လုပ္ၾကတာ မ်ားတယ္။ ဒီေတာ့ ရြာကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ့ “ေျခဗလာေကာလိပ္ မွာ အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ႔ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီး ေတြကို သင္တန္းသားအျဖစ္ မေခၚယူဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးေတြကို အျပစ္တင္ေနတယ္လို႔ မထင္ မွတ္ေစလို ပါဘူး။ လက္ေတြ႕မွာလည္း လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏုိင္သူတိုင္းဟာ ႀကီးပြား တိုးတက္ေရး အတြက္ ေရခံေျမခံ ပိုေကာင္းတဲ့ ၿမိဳ႕ျပေတြကို ေျပာင္းလုပ္ၾကရ မွာ ဓမၼတာပါပဲ။ ဒီလိုပဲ ျဖစ္သင့္တာပါပဲ။ သင္တန္း ဆင္းတာနဲ႔ ေက်းလက္ကို တိုက္႐ိုက္ အက်ဳိးျပဳဖို႔နဲ႔ ေက်းလက္မွာ ေရရွည္ ေနၿပီး လုပ္ကိုင္ခ်င္စိတ္ရွိ သူေတြ ေမြးထုတ္ဖို႔ဆိုတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ မကိုက္ညီ မႈေၾကာင့္ သင္တန္းသားအျဖစ္ လက္မခံျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ေက်းလက္မွာ ေနႏုိင္တာ ဘယ္သူေတြရွိလဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားေတာ့ အဘြားအရြယ္ေရာက္ ေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြကို သြားျမင္ ပါတယ္။ ရြယ္တူ အမ်ဳိးသားႀကီးေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ရင္ေတာင္ အမ်ဳိးသမီး ႀကီးေတြဟာ ရြာမွာ ပိုၿမဲတယ္ ဆိုတာ အားလံုးလည္း သိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ဟာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြကို သင္တန္းပို႔ခ်ေပးဖို႔ ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဘြားအရြယ္ ေရာက္ေနတဲ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြဟာ စိတ္ရွည္တယ္၊ ေမတၱာႀကီးတယ္၊ စာနာတတ္တယ္၊ သင္ယူဖို႔လည္း လိုလုိလားလား ရွိၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္အတြက္ လိုအပ္သမွ် အရည္အခ်င္း ေတြ ရွိေနသူေတြဟာ သက္ႀကီးပိုင္း အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြပဲ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာင္းေကာင္းျမင္ လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ဟာ အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္လည္း ထုတ္မေပးဘူး။ ဒီေတာ႔ လက္မွတ္ ထုတ္မေပးတဲ့ ေကာလိပ္ကို အလုပ္လုပ္ႏုိင္တဲ့ အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးေတြက တက္ခ်င္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြ ကေတာ့ လက္မွတ္ မတပ္မက္ဘဲ ပညာလို ခ်င္စိတ္နဲ႔သာ လာတက္ၾကမယ္ ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာင္းေကာင္းျမင္တယ္။
“ေျခဗလာ ေကာလိပ္ မွာ သင္တန္းကာလ အကန္႔အသတ္ မရွိဘူး။ ႏွစ္ (၂၀) ေလာက္ၾကာေအာင္ တက္ခ်င္လည္း ရတယ္။ မနက္ျဖန္ ရြာျပန္ ခ်င္လည္း ရတယ္။ ကေန႔ထိ ဆိုရင္ ေနစြမ္းအင္ဆိုင္ရာ အင္ဂ်င္နီယာ အမ်ဳိးသမီး ႀကီး (၆၀၄) ဦးကို ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ခဲ႔ၿပီ။ ႏုိင္ငံေပါင္း (၆၃) ႏုိင္ငံက ရြာေပါင္း (၁၀၈၃) ရြာမွာ အိမ္ေပါင္း (၄၅၀၀၀) ကို ေနစြမ္းအင္နဲ႔ မီးလင္းေစခဲ့ၿပီ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသူေတြဟာ ရြာက တစ္ခါမွ မခြာဖူးသူေတြ အမ်ားစု ပါတယ္။ မိသားစုနဲ႔ ခြဲရမွာ ၀န္ေလးသူေတြ ေတာင္ပါတယ္။ အခုဆို အိႏ္ၵိယေက်းလက္က အမ်ဳိးသမီးေတြ သာမက ကမာၻတစ္၀န္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နည္းပါးတဲ႔ ႏုိင္ငံေတြကပါ လာတက္ၾကတယ္။ (၁၉) နာရီေလာက္ ေလယာဥ္ စီးၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီ ေရာက္လာရင္ သူတို႔ အတြက္ အေလ႔အထ မရွိတဲ့ အစားအစာေတြ၊ မဆက္ဆံဖူး တဲ့ လူေတြ၊ မၾကားဖူးတဲ့ ဘာသာ စကားေတြနဲ႔ တိုးရတယ္။ ေက်းလက္က အမ်ဳိးသမီး ႀကီးေတြျဖစ္ တာေၾကာင့္ အိႏ္ၵိယေရာက္ ရင္ ဘာသာစကား နည္းမလည္တာ တဲ့ အတြက္ သင္တန္းမွာ လက္ဟန္ ေျခဟန္နဲ႔ သ႐ုပ္ျပဘာသာ စကားကိုပဲ အမ်ားဆံုးသံုးၿပီး သင္ေပးရတယ္။ ဒါေပမဲ့ မယံုမရွိပါနဲ႔။ ေျခာက္လေလာက္ သင္တန္းတက္ၿပီးရင္ တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရ တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ေနစြမ္းအင္ အင္ဂ်င္နီယာ လက္ေတြ႕ လုပ္ငန္းေတြ ပိုတတ္ ကၽြမ္းသြားၾကပါၿပီ။
ေကာလိပ္တက္ဖို႔ အေခ်အတင္ ျဖစ္ရတာေလးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေ၀းလံေခါင္သီတဲ့ ေဒသေတြဟာ ေရွး႐ိုးစြဲမႈလည္း ျပင္းထန္တဲ့အတြက္ ေယာက်္ားျဖစ္သူက မိန္းမျဖစ္သူကို မင္း ေကာလိပ္သြားတက္လို႔ ကေတာ့ ငါ ေနာက္မိန္းမ ယူမယ္ ဆိုတာမ်ဳိး ေျပာတာမ်ဳိးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ မိန္းမ ျဖစ္သူက သင္တန္းလာ တက္ၿပီး ရြာျပန္သြားတယ္။ ေယာက်္ားက ေနာက္မိန္းမ ယူထားတယ္။ မိန္းမ ျဖစ္သူက တတ္လာတဲ့ ပညာနဲ႔ ရြာမွာ မီးလင္း ေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။ အမ်ားက ေလးစားရတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီေတာ့မွ ေယာက်္ားလုပ္သူက မိန္းမကို အိမ္ျပန္လာဖို႔ ေခၚတယ္။ ကၽြန္မ ဘာသာ အဆင္ေျပေျပ ရပ္တည္ႏိုင္တယ္။ ျပန္မလာေတာ႔ဘူး လို႔ မိန္းမက ျငင္းလိုက္ႏိုင္တယ္။ ရြာက လူေတြ ဆီကရရွိတဲ့ ေလးစားတန္ဖိုးထား မႈေၾကာင့္ သူ႔ဘ၀ လံုၿခံဳသြားၿပီ။ ၿပီးေတာ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္ အားကိုး စိတ္ကလည္း မိန္းမျဖစ္သူကို ခြန္အားရွိသြားေစတယ္။
သင္တန္းဆင္းသြားတဲ့ အာဖဂန္ နစၥတန္က အမ်ဳိးသမီးႀကီး တစ္ေယာက္ အေၾကာင္းလည္း ေျပာျပခ်င္ ပါတယ္။ သူ႔ တစ္သက္နဲ႔ တစ္ကိုယ္ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ရြာက ထြက္ၿပီး အိႏ္ၵိယကို ေလယာဥ္နဲ႔ လာၿပီး သင္တန္းတက္သြား တာပါ။ သင္တန္းဆင္းၿပီး ရြာျပန္ေရာက္ေတာ့ ပြဲတစ္ခုမွာ အမ်ဳိးသားေတြသာ ထိုင္ဖို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ႔ ေနရာမွာ အမ်ဳိးသမီးႀကီး သြားထိုင္ပါတယ္။ ေဟ႔.. ဘာလုပ္တာလဲ.. ဒါ ေယာက်္ားေတြထိုင္ဖို႔ လုပ္ထားတဲ့ ေနရာလို႔ အမ်ဳိးသားေတြက ေအာ္လႊတ္ေတာ့ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ဒီေန႔ မွာ ကၽြန္မဟာ မိန္းမတစ္ေယာက္ သာမက အင္ဂ်င္နီယာ တစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္ေနၿပီ မိုလို႔ ေယာက်္ားေတြနဲ႔ တန္းတူ ထိုင္ခြင့္ ရွိပါတယ္ လို႔ ျပန္ေျပာၿပီး အမ်ဳိးသားေတြနဲ႔ ရင္ေပါင္တန္းျပခဲ့ ပါတယ္။ သင္တန္းကေပး လိုက္တဲ့ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈစြမ္းအားက အာဖဂန္လို အမ်ဳိးသမီးေတြကို ႏွိမ့္ခ်ထားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ ေတာင္ စြမ္းအား ထက္ျမက္တယ္ဆိုတာ အေကာင္း ဆံုး သက္ေသပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အိပ္မက္တစ္ခု ရွိပါတယ္။ ကမာၻ ့ ဖြံ ့ၿဖိဳးမႈ အနိမ္႔က်ဆံုး ဆိုတဲ့ (၄၇) ႏုိင္ငံက ေက်းလက္ အသီးသီးမွာ ေနစြမ္းအင္ အင္ဂ်င္နီ ယာ အမ်ဳိးသမီးႀကီးေတြ ရွိေနေအာင္ “ေျခဗလာ ေကာလိပ္”ကေန ေမြးထုတ္ဖို႔ အိပ္မက္ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ အင္အားနဲ႔ ကမာၻ ့ေ၀းလံေခါင္သီ ေဒသေတြက အိမ္ေပါင္း တစ္သိန္းေလာက္ကို မီးလင္းေစခ်င္ပါ တယ္။ ျဖစ္ႏုိင္ရန္ လူသန္းခ်ီ အတြက္ပါ မီးအလင္း ေရာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းေပး လိုပါတယ္။ အခု ေဟာေျပာခ်က္ကို နားေထာင္ေနသူေတြေရာ၊ စာကတစ္ဆင့္ ဖတ္ရသူေတြပါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အိပ္မက္မွာ ပါ၀င္ၾကဖို႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။ အခု ေဟာေျပာခ်က္ကို ဂႏ္ၶီႀကီးရဲ႕ စကားတစ္ခြန္းနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ ့အစည္းက ကိုယ္႔ကို မသိက်ဳိးကၽြံ ျပဳလိမ့္မယ္။ ေလွာင္ေျပာင္ ရယ္ေမာၾကလိမ့္မယ္။ တိုက္ခိုက္ ၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေတြကို အံတုၿပီး ဆက္ရပ္တည္ႏုိင္မယ္ဆို ေနာက္ဆံုး မွာ ကိုယ္အႏုိင္ရလိမ့္မယ္။
Ref: How To Light Up The World by Bunker Roy (rdasia.com)
The Messenger
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook