တကၠသုိလ္ႀကီးေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားေတာ့မွာလား

ရည္မြန္ေအာင္

အဆင့္ျမင့္ ပညာေရးကို ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံမ်ား၏ ေအာင္ျမင္မႈတစ္ခု အျဖစ္ ေခၚဆိုခ့ဲၾကသည္။ ေခတ္သစ္ အစိုးရမ်ား၏ ေထာက္ပံ့မႈေၾကာင့္ တစ္ခ်ိန္က ေမြးရာပါ ကံေကာင္းသူ တခ်ဳိ႕သာ ရရွိခဲ့သည့္ ပညာေရးကို လူလတ္တန္းစားမ်ား ခံစားခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ား အတြင္း စီးပြားေရးဆန္းသစ္စ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တကၠသုိလ္မ်ား တိုးတက္မ်ား ျပားလာခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယခုအခ်ိန္တြင္ အဆင့္ျမင့္ ပညာေရး နယ္ပယ္၏ လည္ပတ္ မႈကို ေျပာင္းလဲပစ္မည့္ ေတာ္လွန္ ေရးႀကီးသုံးခု စတင္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးကို ကုန္က်စရိတ္ မ်ားလြန္းျခင္း၊ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ေျပာင္းလဲ လာျခင္းႏွင့္ နည္းပညာ တုိးတက္လာျခင္းဆိုသည့္ အင္အားသံုးခုက ေနာက္ကြယ္မွ ေမာင္းႏွင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ အက်ဳိးဆက္မွာ တကၠသိုလ္မ်ားကို ျပန္လည္ ဖန္တီးရန္ လိုအပ္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

အင္အားစုတစ္ခု ျဖစ္သည့္ ကုန္က်စရိတ္ မ်ားျပားလာျခင္းကို တကၠသုိလ္တြင္းရွိ အေတာ္ဆံုး အထက္ ျမက္ဆံုး ဆုိသည့္ ဦးေႏွာက္မ်ား ကေျဖရွင္းရန္ စိတ္၀င္စားမႈ မရွိၾကေသး။ နည္းပညာဆိုင္ရာ သုေတသန မ်ားတြင္ ေငြေၾကး ပံုေအာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း၊ ဆရာမ်ားကို လစာမ်ား တုိးျမႇင့္ေပး ျခင္းႏွင့္ တကၠသိုလ္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ မ်ားလြန္းျခင္းတို႔က တကၠသိုလ္မ်ား ဆက္လက္ ရပ္တည္ႏုိင္ေရး ခက္ခဲေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနခဲ့သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ အစိုးရမ်ား ကလည္း တကၠသုိလ္မ်ားကို ေငြေၾကး ဆက္လက္ ေထာက္ပံ့ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း သတိေပးမႈမ်ားျပဳ လုပ္လာခဲ့ သည္။ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ တကၠသိုလ္မ်ား ယခင္ကတည္းက ေငြေၾကး အခက္အခဲႀကံဳေနခဲ့ ရသည့္ တကၠသုိလ္မ်ား ဒုကၡေရာက္ၾက ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ လာမည့္ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ အတြင္း အေမရိကန္ရွိ တကၠသိုလ္တခ်ဳိ႕ ေဒ၀ါလီခံရ ေတာ့မည္ဟု ေလ့လာသူ တခ်ဳိ႕က သံုးသပ္ၾကသည္။

တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ နည္းပညာ ေတာ္လွန္ေရးက ပညာေရးနယ္ပယ္၏ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ လည္ပတ္မႈ ပံုစံကို ၿခိမ္းေျခာက္လာခဲ့ျပန္ သည္။ အခမဲ့ရရွိႏုိင္ေသာ အြန္လိုင္းပညာေရး စနစ္ေၾကာင့္ တစ္ခ်ိန္က ကံေကာင္းသူ တခ်ဳိ႕သာ လက္ခံ ရရွိႏုိင္သည္မ်ားကို စမတ္ဖုန္းရွိသူ၊ လက္ပ္ေတာ့ ရွိသူအားလံုး ခံစားခြင့္ ရရွိလာခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္မ်ား ရပ္တည္ႏိုင္ေရး အေႏွာက္အယွက္ေပး ေနသည့္ ေနာက္ဆံုး ျပႆနာမွာ လူ႔မလိုင္မ်ားကို ပညာ သင္ၾကား ေပးရန္သာ တာ၀န္ရွိခဲ့သည့္ တကၠသုိလ္မ်ားမွာ ယခုအခ်ိန္တြင္မူ တကၠသုိလ္ တက္ေရာက္ခဲ့သူမ်ား၏ ဘ၀ တစ္ေလွ်ာက္လံုးအတြက္ ပညာ သင္ၾကားေပးျခင္း၊ ျပန္လည္ ပညာသင္ၾကားေပးျခင္း အစရွိသည့္ တာ၀န္မ်ားကိုပါ ယူလာရျခင္း ျဖစ္သည္။

တကၠသုိလ္မ်ားသည္ သူတုိ႔၏ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ေက်ာင္းသားမ်ားအေပၚ ေကာက္ခံျခင္းျဖင့္ ရပ္တည္ ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ရွိ ပုဂၢလိက တကၠသုိလ္မ်ား၏ ၀င္ေၾကးသည္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတုိင္မီ ဆယ္စုႏွစ္ အတြင္း (၂၈) ရာခိုင္ႏႈန္း တုိးတက္လာခဲ့သည္။ အစိုးရ တကၠသုိလ္မ်ား၏ ၀င္ေၾကးသည္ လည္း ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတုိင္မီ ငါးႏွစ္အတြင္း (၂၇) ရာခိုင္ႏႈန္း တုိးတက္လာခဲ့သည္။ ပုဂၢလိက ေကာလိပ္ မ်ားတြင္ က်ဴရွင္ စရိတ္မွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ေဒၚလာ (၃၀၀၀၀) အထိ ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အေႂကြးပမာဏမွာ ေဒၚလာ(၁ ဒသမ ၂) ထရီလီယံ အထိ ရွိသြားျခင္း ျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္၏ ပထမထက္၀က္အထိ အေႂကြးယူရသည္မွာ ထုိက္တန္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းသား အမ်ားစု အတြက္ေတာ့ တကၠသိုလ္ မွဘဲြ႕ရရွိၿပီးေနာက္ အလုပ္ေကာင္းေကာင္း ရရွိလ်င္ အေႂကြးေက် ေအာင္ ဆပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတုိ႔ေတြ တက္ေရာက္သည့္ ပညာရပ္တုိင္း ကေတာ့ အေႂကြး ေက်ေအာင္ စြမ္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ အထူးသျဖင့္ စာေပ၊ သမုိင္းကဲ့သို႔ ၀ိဇၨာဘာသာရပ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၀ိဇၨာ ဘာသာရပ္မ်ားမွာ လူ၏ စိတ္ကို ယဥ္ေက်းေအာင္ ဆံုးမႏုိင္ေသာ္လည္း အေႂကြး ေက်ေအာင္ေတာ့ လုပ္ေပးႏိုင္ျခင္းမရွိၾက။

အာရွရွိ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္လည္း ထိုနည္းတူသာ ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ငါးႏွစ္အတြင္း ထိပ္တန္း တကၠသုိလ္မ်ားတြင္ က်ဴရွင္ စရိတ္ မ်ား(၅) ရာခုိင္ႏႈန္း တက္သြားခဲ့သည္။ ေထာက္ပံ့ေၾကး မ်ားစြာေပးေသာ ဥေရာပရွိ တကၠသုိလ္မ်ားတြင္ တကၠသိုလ္ တက္ေရာက္ သူနည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ တက္ၠသုိလ္မ်ား၏ ဘ႑ာေရး ထိခုိက္ရျပန္သည္။ ေနာက္ထပ္ ျပႆနာတစ္ရပ္က ေပၚလာျပန္သည္။ ကမာၻတစ္၀န္းရွိ အသက္ မရြယ္ မေရြး ၀န္ထမ္းမ်ား အတြက္ ျပန္လည္ ပညာသင္ၾကားေပးေရး ဆိုသည့္ ေတာင္းဆိုမႈတစ္ခု ကလည္းရိွ လာခဲ့သည္။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းႏွင့္ နည္းပညာ တုိးတက္လာျခင္း တုိ႔ေၾကာင့္ ပညာေရး အဆင့္အတန္းအားျဖင့္ အလယ္အလတ္ရွိ သူမ်ား၏ အလုပ္အကိုင္မ်ား ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရသည္။ အဆင့္ျမင့္ ဘဲြ႕ ဒီဂရီရရွိထား သူမ်ား ကလည္း အလုပ္ ဆက္လက္တည္ၿမဲေရး အတြက္ ဆက္လက္ သင္ယူမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ရျပန္သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး နယ္ပယ္တြင္ အသက္ (၃၅) ႏွစ္ႏွင့္ အထက္ ဆက္လက္ျပန္လည္ သင္ယူရန္ စာရင္းေပးသူဦးေရသည္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ (၃၁၄၀၀၀) ၏ဦး ရွိခဲ့ရာမွ၂၀၀၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ (၈၉၉၀၀၀) ဦး အထိရွိလာခဲ့သည္။ စက္မႈ နည္းပညာမ်ား တိုးတက္လာမႈေၾကာင့္ လာမည့္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားတြင္ အလုပ္အကိုင္မ်ား၏ (၄၇) ရာခိုင္ႏႈန္းကို စက္ပစၥည္း မ်ားက အစားထုိးသြားလိမ့္မည္ဟု ေအာက္စဖာ့ဒ္ တကၠသုိလ္မွ ကားလ္ဘနဲဒစ္ခ္ဖေရးက ခန္႔မွန္းသည္။

အေပ်ာ့ သေဘာေဆာင္ေသာ ျပႆနာတစ္ရပ္လည္းရွိ ေနျပန္သည္။ တကၠသုိလ္မ်ား၏ ေနာက္ထပ္ ရန္သူ တစ္ဦးမွာ ပမာဏ ႀကီးမားေသာ အြန္လိုင္း သင္တန္းမ်ား MOCCs ျဖစ္ၾကသည္။ ဒီဂ်စ္တယ္ နည္းပညာ အကူအညီျဖင့္ ပို႔ခ်ေသာ သင္တန္းမ်ားကို ၀က္ဘ္ဆိုက္မ်ားမွ ျဖစ္ေစ၊ တဲဘလက္ အပလီေကးရွင္းမ်ားျဖစ္ သယ္ယူႏုိင္ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ အစဥ္အလာ တကၠသုိလ္မ်ားလို အခ်ိန္ႏွင့္ ေနရာ တစ္ခုတည္းတြင္ ပံုစံခ် သင္ၾကားေပးျခင္း မဟုတ္ ေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သူတို႔ ႏွစ္သက္ရာေနရာတြင္ အခ်ိန္ မေရြး သင္ယူႏုိင္ၾကၿပီျဖစ္သည္။ တကၠသိုလ္မ်ားႏွင့္ မႏႈိင္းယွဥ္ႏုိင္ေအာင္လည္း ကုန္က်စရိတ္က နည္းလြန္းလွ ေသာေၾကာင့္ လူႀကိဳက္မ်ား ခံၾကရသည္။MOCCs ႏွင့္ အြန္လုိင္းနည္း ပညာေပါင္းစပ္ျခင္း ေၾကာင့္တကၠသုိလ္ အမ်ားအျပား ေပ်ာက္ဆံုးကုန္ေတာ့မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဟားဗတ္ စီးပြားေရးေကာလိပ္မွ ကေလတန္ ခရစၥတန္ဆင္ကေျပာဆုိခဲ့သည္။

MOCCs မွာ ၂၀၀၈ခုႏွစ္တြင္ ကေနဒါ၌ အြန္လုိင္း ကြန္ပ်ဴတာ သင္တန္းေလးျဖင့္ စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ အြန္လိုင္း သင္တန္း မ်ား အင္အား အေကာင္းဆံုးႏွစ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ MOCCs ႏွင့္ပတ္ သက္ၿပီး နာမည္ႀကီး သံုးခုရွိေနသည္။ ဟားဗတ္ႏွင့္ မက္ဆာ ခ်ဴးဆက္နည္းပညာ တကၠသိုလ္ (MIT) တုိ႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ရွိ နိဌ၊ စတန္းဖို႔တကၠသုိလ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ရွိ Coursera ႏွင့္စတန္းဖို႔၌ အြန္ုလိုင္း ကြန္ပ်ဴတာသင္တန္း ပို႔ခ်ေနသည့္ ဆီဘတ္ရွန္းသရြန္ ဦးစီးသည့္ Udacity တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းႀကီးသံုးႀကီးက ကမာၻတစ္၀န္းရွိ ေက်ာင္းသား(၁၂)သန္းကို သင္တန္းမ်ားပို႔ခ် ေပးေနသည္။ သင္တန္း သားမ်ား၏ သံုးပံုတစ္ပုံ ေလ်ာ့ေလ်ာ့မွာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသားမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ထက္၀က္ နည္းပါးမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ားမွ ေက်ာင္းသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

အြန္လုိင္းသင္တန္းမ်ား ႀကီးထြားလာျခင္းေၾကာင့္ တကၠသိုလ္မ်ား မ်ဳိးျပဳတ္ေတာ့မည္ဟု တစ္ထစ္ခ်လည္း သတ္မွတ္လုိ႔ မရပါေခ်။ အစဥ္ အလာ တကၠသုိလ္မ်ားတြင္ ေကာင္းကြက္မ်ားရွိေန ပါေသးသည္။ သင္ၾကားျခင္း၊ စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ေအာင္လက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေပးျခင္းအျပင္ ေက်ာင္းသားမ်ား အတြက္ လည္း လူမႈ အရင္းအျမစ္မ်ား ဖန္တီးေပးေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ တကၠသုိလ္ စာသင္ခန္း အတြင္း ျငင္းခုန္ ေဆြးေႏြးႏိုင္သည္၊ ကုိယ့္ဆိုလိုခ်င္ေသာ အခ်က္ကို ေကာင္းမြန္က်နစြာ တင္ျပႏုိင္သည္၊ မိတ္ေဆြ ဖဲြ႕ႏုိင္သည္။ ဒီဂ်စ္တယ္ ေကာလိပ္ အေတြ႕အႀကံဳက ဒါေတြကို အစားထုိးေပးႏိုင္ျခင္းမရွိ။

တကၠသုိလ္မ်ား သက္ဆုိးရွည္ခ်င္ပါက လက္ေတြ႕သင္ၾကားမႈ စနစ္ႏွင့္ အြန္လိုင္းစနစ္ကို ပူးေပါင္းမွသာ ျဖစ္ႏုိင္မည္။ နိဌ ကုိႀကီးၾကပ္သူ အာနန္အဂါ၀ါက ေလးႏွစ္သက္တမ္း ဒီဂရီပုံစံကို အႀကံျပဳသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ပထမဆံုး မိတ္ဆက္ ပညာသင္ႏွစ္ကို MOOC မွ တစ္ဆင့္ သင္ၾကားရမည္။ ယင္းေနာက္ ႏွစ္ႏွစ္သက္တမ္းကို တကၠသုိလ္တြင္ လာေရာက္ သင္ယူရမည္။ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ကို တကၠသုိလ္ တက္ျခင္းႏွင့္ အြန္လုိင္းမွ သင္ယူျခင္း တုိ႔ကို ပူးေပါင္း သင္ယူရမည္ဟု သူက အႀကံျပဳသည္။ တကၠသုိလ္ တခ်ဳိ႕မွာလည္း သူတုိ႔၏ သင္႐ိုးမ်ားတြင္ ဒီဂ်စ္တယ္ သင္တန္းမ်ားကို ေရာစပ္ သင္ၾကားမႈ မ်ားျပဳ လုပ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ဘရာဇီးရွိ Unoparတကၠသုိလ္မွာ တန္ဖိုးနည္း အြန္လိုင္းဆိုင္ရာ သင္႐ိုးမ်ား ကို ပို႔ခ်ေသာ ဒီဂ်စ္တယ္ သင္တန္းမ်ား၊ အပတ္စဥ္ ေဆြးေႏြးပဲြမ်ားကို ေပါင္းစပ္ သင္ၾကားေပးေနသည္။ အေမရိက တြင္လည္း Minerva တကၠသုိလ္သည္ နာမည္ေက်ာ္တကၠသုိလ္ ႀကီးမ်ားကို ၿပိဳင္ဆိုင္ႏုိင္မည့္ ေစ်းႏႈန္းျဖင့္ သင္တန္းမ်ားကို ပုိ႔ခ်ေပးေနသည္။ နာမည္ေက်ာ္ တကၠသုိလ္တစ္ခုကို တက္ေရာက္ပါက တစ္ႏွစ္လ်င္ ေဒၚလာ (၆၀၀၀၀) ကုန္က်မည္ျဖစ္ ေသာ္လည္း Minerva ကုိ တက္ေရာက္လ်င္ေတာ့ တစ္ႏွစ္လ်င္ ေဒၚလာ(၁၀၀၀၀) သာ ကုန္က်မည္ျဖစ္သည္။

အြန္လုိင္း ပညာေရးတြင္လည္း အားနည္းခ်က္မ်ားရွိ ေနပါသည္။ တကၠသုိလ္ စာသင္ခန္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည့္ ေက်ာင္း သား (၃၀) ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ဂဏန္းသခ်ၤာ မိတ္ဆက္ သင္တန္းကို ၿပီးဆံုးၾကေသာ္လည္း အြန္လုိင္းပညာေရးကို သင္ယူေနသည့္ ေက်ာင္းသား(၁၈) ရာခိုင္ ႏႈန္းသာ သင္တန္း ၿပီးဆံုးၾကေၾကာင္း ကယ္လီဖိုးနီးယားရွိ ဆန္ဟိုေဆးျပည္နယ္ တကၠသိုလ္၏ ေလ့လာမႈတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ MOCC ျဖင့္ပထမဆံုး သင္ယူသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ၏ (၁၀) ရာခိုင္ႏႈန္းသာ သင္တန္း ျပီးဆံုးၾကသည္ေၾကာင္း ေထာက္ျပမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။

အဂၤလိပ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဂၽြန္ဟင္နရီနယူးမန္းက ၁၈၅၈ ခုႏွစ္တြင္ ေရးသားခဲ့သည့္ တကၠသုိလ္တစ္ခု၏ အေတြးအျမင္ ဆိုသည့္ အက္ေဆး တစ္ပုဒ္တြင္ တကၠသုိလ္ဆိုသည္မွာ လူလူခ်င္း ဆက္ဆံမႈမွ တစ္ဆင့္ နယ္ပယ္အစံုသို႔ အေတြးအျမင္မ်ား ျဖန္႔ခ်ိသည့္ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္။ ယင္း အေတြးအျမင္ အင္တာနက္မွ တစ္ဆင့္ လူအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံ ေျပာဆုိႏုိင္သည့္ ေခတ္မွာပင္ အက်ဳံး၀င္ ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက သတိေပးမႈ တစ္ခုေတာ့ျပဳ ခဲ့သည္။ လူလူခ်င္း လက္ေတြ႕ ထိေတြ႕ျခင္း မရွိပါက အဆင့္ျမင့္ ပညာေရးမွာ ေရခဲကဲ့သို႔ ေအးေနေသာ သံမဏိမ်ားသာရွိ ေနသည့္ တကၠသုိလ္ အေဆာက္အအုံသာ ျဖစ္သြားမည္ဟု သူက ေရးသားခဲ့သည္။ အြန္လိုင္း နည္းပညာသံုး သင္တန္းမ်ား ယင္းကဲ့သို႔ မျဖစ္သြားေစရန္ သတိေတာ့ထားရမည္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ကုန္က်စရိတ္ မ်ားၿပီး အခ်ိန္မ်ားစြာလည္း ေပးရသည့္ အစဥ္အလာ အဆင့္ျမင့္ ပညာေရး နယ္ပယ္ေၾကာင့္ အြန္လိုင္း ပညာေရးမွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည့္အစား ပိုမိုပင္ လူႀကိဳက္မ်ား လာပါဦးမည္။ 


Ref: The future of universities, The Economist
The Messenger
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...