လူငယ္နဲ႔ဆုိင္ရာ ပညာ တကယ္တတ္ေရး
ဒီေန႔ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ မိဘေတြနဲ႔ လူႀကီးေတြ (အခ်ဳိ႕ အလုပ္ရွင္ႀကီးေတြ) က လူငယ္ေတြကုိ တကၠသုိလ္က ဘြဲ႕တစ္ခုခု ရရွိမွ ပညာတတ္လုိ႔ ထင္ေနၾကတယ္။ ဒီေတာ့ လူငယ္ေတြ အေျခခံပညာ အထက္တန္း (ဆယ္တန္း) ေအာင္ၿပီးရင္ အလုပ္ထဲ ေပးမဝင္ေစခ်င္ ၾကေသးဘူး။ မိဘေတြက တတ္ႏုိင္ရင္ ဒါမွမဟုတ္ တတ္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးႏုိင္ရင္ သားသမီးေတြကုိ တကၠသုိလ္ တစ္ခုခုမွာ ရေအာင္ တက္ခုိင္းၿပီးဘြဲ႕ ရတဲ့အထိ ပညာ ဆက္သင္ေစတယ္။
ဘြဲ႕ရဖုိ႔ဆုိတာ သာမန္အားျဖင့္ အခ်ိန္ေလးႏွစ္ အနည္းဆုံးယူရတယ္။ စစ္အစုိးရ လက္ထက္က သုံးႏွစ္ နဲ႔ဘဲြ႕ေပးတဲ့ ပညာေရးကုိ ေကာက္လုပ္ခဲ့တာကုိ ဒီမွာ ထည့္မေျပာလုိပါ။ ေလးႏွစ္အခ်ိန္ ေပးရတာက အနည္းဆုံးျဖစ္တယ္။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာရပ္ဆုိရင္ ေလးႏွစ္ထက္ ေက်ာ္တာေတြ ရွိတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခအေနအရ ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိတယ္။ အဲဒီေလးႏွစ္ပုိၿပီး အခ်ိန္ကုန္ခံကာဘြဲ႕ရ ေအာင္ပညာ သင္ၿပီး ဘြဲ႕တစ္ခုရၿပီဆုိပါစုိ႔။ အဲဒီဘြဲ႕ရလူငယ္ေတြရဲ႕ ဘဝဟာျမန္မာျပည္မွာဘာမ်ားပုိထူး ျခားခဲ့သလဲ။
ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ အစုိးရေခတ္က ျပည္သူပုိင္အခန္းက႑ကုိ တုိးခ်ဲ႕တဲ့အခါအစုိးရဌာနေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အရမ္းတုိးခ်ဲ႕ခဲ့လုိ႔ အလုပ္သမား၊ ဝန္ထမ္း၊ လခစားေတြအမ်ားႀကီး လုိအပ္ခဲ့တယ္။ အလုပ္ေတြခန္႔ခဲ့ရာမွာ White Colar ေခၚတဲ့အရာထမ္းရာထူးဆုိရင္ ဘြဲ႕တစ္ခုရၿပီးသူ ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ သတ္မွတ္ခ်က္ နဲ႔ ခန္႔ဖုိ႔ရာထူးေခၚေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ မန္ေနဂ်ာ စတဲ့အရာထမ္းရာထူးဆုိ ဘြဲ႕ရလူငယ္ ေတြ ကုိသာ ခန္႔ခဲ့တယ္။
စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေတာ္ေတာ္ကုိေရွ႕ေနာက္မညီတာပဲ။ သက္ဆုိင္ရာဌာန၊ ေကာ္ပုိေရးရွင္း၊ စက္႐ုံ၊ အလုပ္႐ုံေတြမွာ ခန္႔တဲ့လူငယ္ဟာ ဘဲြ႕တစ္ခုရသူျဖစ္ရင္ၿပီးေရာပဲ။ ဘယ္ဘာသာအဓိကနဲ႔ပဲ ဘြဲ႕ရသည္ ျဖစ္ေစ ဘြဲ႕ရရင္ခန္႔တာပဲ။ ဥပမာ-ကုန္သြယ္ေရးေကာ္ပုိေရးရွင္းက ဖြဲႏုဆီစက္မွာ လက္ေထာက္ႀကီး ၾကပ္ေရးမွဴးအျဖစ္ သတၱေဗဒအဓိကနဲ႔ လူငယ္ကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ႐ုံးခ်ဳပ္က ဘတ္ဂ်က္ဌာနခဲြမွာ သမုိင္းဘာ သာအဓိကနဲ႔ဘြဲ႕ရ အမ်ဳိးသမီးေလးကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ဝယ္ယူႀကိတ္ခဲြေရးဌာနမွာ ျမန္မာစာအဓိကလူငယ္ ကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ၿမိဳ႕နယ္ကုန္သြယ္ေရးဦးစီးမန္ေနဂ်ာကုိ ပထဝီ ေမဂ်ာနဲ႔ ဘြဲ႕ရသူကုိခန္႔တာမ်ဳိးေတြ တကယ္ကုိပဲရွိခဲ့တယ္။
အဲဒါလူသားအရင္းအျမစ္စီမံခန္႔ခဲြေရးပညာရဲ႕ ႐ႈေထာင့္နဲ႔ၾကည့္ရင္ လူမွန္ေနရာမွန္ တာဝန္ခ်ေပးတာ မ်ဳိး မလုပ္ တတ္ဖူးဆုိတာ အထင္အရွားေတြ႕ႏုိင္တယ္။
အဂၤလန္ယူေကႏုိင္ငံ၊ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၊ အထူးသျဖင့္ဂ်ပန္ႏုိင္ငံေတြ စက္မႈႏုိင္ငံအျဖစ္ စတင္တုိးတက္ လာေအာင္ ႀကိဳးစားခ်ိန္ကုိေလ့လာၾကည့္၊ လူငယ္လူရြယ္ေတြကုိ အလုပ္ခန္႔တဲ့စနစ္ဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံလုိ ဘဲြ႕ရေတြမွ ေရြးခန္႔တဲ့ စနစ္မဟုတ္ခဲ့ဘူး။
ဥပမာ ေအာ္စတင္ေမာ္ေတာ္ကား စက္႐ုံမွာသူတို႔ဆီက အေျခခံပညာအထက္တန္းေအာင္တဲ့ လူငယ္ ကုိပဲ စတင္ ခန္႔ထားတယ္။ အဲလစ္ဇဘက္အာဒင္မိတ္ကပ္လုပ္ငန္းမွာ လူငယ္ေတြအလုပ္ခန္႔ရင္ သူတို႔ ဆီကအေျခခံပညာ ဆယ့္ႏွစ္တန္း ေအာင္သူတုိ႔ပဲခန္႔တယ္။ ေနရွင္နယ္လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းလုပ္ငန္းမွာလဲ သူတို႔ဆီက အေျခခံပညာ အထက္တန္းေအာင္တဲ့ လူငယ္ေတြက ဝင္ေပါက္ရာထူးအျဖစ္ စတင္ခန္႔ တယ္။ အလုပ္ခန္႔တဲ့အခ်ိန္မွာ လူငယ္ ေတြဟာ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီးတဲ့ အရြယ္ေတြပဲမ်ားတယ္။ အသက္ ၂၀ ေက်ာ္မရွိသေလာက္ နည္းတယ္။
ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ခဲ့တဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ရွာေဖြေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ သူ႔လုပ္ငန္းနဲ႔သူ သင့္ေလ်ာ္ ကုိက္ညီတဲ့ လူမွန္ေနရာမွန္ကုိ ရေအာင္ခန္႔ေလ့ရွိတယ္။ ဘယ္လုိဖန္တီးၾကသလဲ။
ဥပမာေအာ္စတင္ကားကုမၸဏီမွာ အလုပ္လာလုပ္တဲ့ ၁၈ ႏွစ္လူငယ္ဟာ ပညာေရးမွာအေျခခံပဲ တတ္ ေသးတယ္။ ဘာေမဂ်ာအဓိကဘာသာမွ မသင္ရေသးဘူး။ ဒီလူငယ္က ကားနဲ႔ဆုိင္ရာ အလုပ္ကုိစလုပ္ ၿပီ။ ဝါသနာပါလုိ႔ သူမ်ား ထက္ပုိႀကိဳးစားတယ္။ ပိုလုပ္ႏုိင္တယ္ဆုိတာေတြ႕ရင္၊ ဘယ္အခ်က္မွာ ပုိထူး ခၽြန္တာလဲဆုိတာကုိ ႀကီးၾကပ္သူေတြ၊ စက္႐ုံမွဴးေတြက သိတယ္။ အင္ဂ်င္ပုိင္းကုိပုိေတာ္တယ္ဆုိရင္ အဲဒီလူငယ္ကုိ အခ်ိန္ပုိင္းအင္ဂ်င္ဆုိင္ရာ မက္ကင္းနစ္ ဒီပလုိမာသင္တန္းေပးတက္တယ္။ ေအာင္ရင္ ရာထူးတုိးေပးတယ္။ အင္ဂ်င္ပုိင္းသီးသန္႔လူျဖစ္လာၿပီ။ ပုိႀကိဳးစားရင္ အင္ဂ်င္နီယာသင္တန္းေကာ လိပ္၊ စက္မႈတကၠသုိလ္စသျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေပးတက္တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ဒီလူငယ္ဟာ ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းရဲ႕ ကၽြမ္းက်င္ဘာသာရပ္တတ္ေျမာက္သူ ျဖစ္လာၿပီးရာထူးေတြတုိး စက္႐ုံမွဴးတုိ႔ဘာတုိ႔ျဖစ္ လာ တယ္။
ဒီသေဘာပါပဲ။ ႐ုံးခ်ဳပ္မွာ ၁၈ ႏွစ္ကအလုပ္စဝင္တဲ့ အမႈထမ္းဟာ ေငြစာရင္းမွာ အံဝင္တယ္ဆုိပါစုိ႔။ ေငြစာရင္း ဒီပလုိမာ သင္တန္းကုိအခ်ိန္ပုိင္းေပးတက္ရာက စီးပြားေရးတကၠသုိလ္တက္၊ စီပီေအတက္နဲ႔ ဘတ္ဂ်က္ဌာနရဲ႕ ဒါ႐ုိက္တာေတြဘာေတြအထိ တုိးတက္သြားတာမ်ဳိး လုပ္ေဆာင္တယ္။
ဒီလုိနဲ႔လူငယ္လူရြယ္ေတြဟာ အသက္ ၂၀ ေက်ာ္ရင္ သူ႔ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းမွာ လုပ္သက္ႏွစ္ႏွစ္ရွိၿပီ ၂၅ ႏွစ္ဆုိ လုပ္သက္ရင့္၊ ခုႏွစ္ဝါရင့္သူျဖစ္ၿပီ။
အခုျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဆုိင္ရာဘာသာရပ္ကုိ လုပ္သက္ႏွစ္ႏွစ္ သုံးႏွစ္ရွိရမယ္ဆုိၿပီး ဝင္ေပါက္ရာထူးေခၚ တာရွိတယ္။ အဲဒီရာထူးကုိ အခုမွဘြဲ႕ရတဲ့အသက္ ၂၀ ေက်ာ္လူငယ္ဘယ္လုိလုပ္ ေလွ်ာက္ခြင့္ရေတာ့ မွာလဲ။
ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမွာက အသက္ ၂၀ ေက်ာ္ရင္ ရင့္က်က္တဲ့ လူႀကီးျဖစ္ၿပီ။ ၂၅ ျပည့္ရင္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ တုိ႔ အဆင့္ျမင့္ႏုိင္ငံ့အရာရွိတုိ႔လုပ္ေနၾကၿပီ။ ျမန္မာျပည္မွာက အသက္ ၃၀ ေလာက္ လူငယ္ေတြဟာ သူတို႔ကုိယ္ သူတို႔ ကေလးေတြလုိပဲ၊ သားကေလ၊ သမီးကေလးနဲ႔ ရင့္က်က္မႈမရွိၾက ေသးဘူး။
အဲဒီလုိျဖစ္ေနတာဟာ မိဘေတြဘက္ကုိက သားသမီးေတြဘြဲ႕ရမွ ပညာတတ္လုိ႔ထင္ၿပီး တကၠသုိလ္တက္၊ ဘြဲ႕တစ္ခုရတဲ့အထိ ပညာသင္ေပးၿပီး ၂၀ ေက်ာ္အသက္အထိ ေက်ာင္းသားဘဝျဖစ္ေနေတာ့ ကေလးလုိေန ကေလးလုိေျပာ၊ ကေလးလုိလုပ္ကုိင္ၿပီး ရင့္က်က္မႈေနာက္က်ခဲ့တာျဖစ္တယ္။
ဒီလုိပါပဲ။ ကုမၸဏီစီမံခန္႔ခြဲသူေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာ အေတြးေခ်ာ္အယူအဆလဲြေနတယ္။ တကၠသုိလ္ ကဘြဲ႕ရမွ ပညာတတ္လုိ႔ထင္ေနတယ္။ ပညာဆုိတာဘာကုိဆုိလုိမွန္း အာ႐ုံမေရာက္ၾကဘူး။ ပညာဆို တာသက္ဆုိင္ရာ ဘာသာရပ္၊ သက္ဆုိင္ရာအလုပ္ကုိ အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး ဘြဲ႕ရတဲ့အထိ သင္ေနစရာမလုိ ဘူး။ သက္ဆုိင္ရာ လုပ္ငန္း ခြင္ကုိ ေစာေစာစီးစီးဝင္လုပ္၊ ၿပီးမွအဲဒီအလုပ္နဲ႔ဆုိင္တဲ့ ဘာသာရပ္ကုိ ဆက္သင္၊ တတ္ေအာင္သင္၊ ဒီပလုိမာ ရေအာင္သင္၊ ဘဲြ႕ရေအာင္သင္၊ ဘဲြ႕လြန္ပညာဆက္သင္၊ ပါရဂူ ျဖစ္ေအာင္သင္၊ ဒါဆုိအခ်ိန္တန္ေတာ့ အဲဒီ ပညာကုိတကယ္ေတာ္တဲ့ ပညာရွင္အစစ္ျဖစ္ၿပီေပါ့။
ျမန္မာေတြအျမင္မွန္ရွိၾကပါေစ။ ဘြဲ႕တစ္ခုရရင္ အလုပ္ခန္႔တဲ့စနစ္ေဖ်ာက္ခ်ိန္တန္ၿပီ။ ျမန္မာႏုိင္ငံကဘြဲ႕ ရ လူငယ္ ေတြမ်ား ႏုိင္ငံျခားသြားအလုပ္လုပ္မယ္ဆုိရင္ သေဘၤာသားအျဖစ္ သြားလုပ္ၾကရင္ ဆုိင္ရာ ပညာရပ္ကုိ သင္ေပးတဲ့ သင္တန္းေတြ ေျပးတက္ၾကရေသးတာပဲ။ လက္မွတ္ေတြရယူတင္ျပၾကရေသး တာပဲ။ စင္ကာပူသြားၾကတဲ့အခါ တြင္ခုံလုပ္ငန္း၊ သံခ်ည္သံေကြးလုပ္ငန္း၊ ဂေဟေဆာ္လုပ္ငန္းစတာ ေတြကုိ ဘဲြ႕ရျမန္မာလူငယ္ေတြ လုိက္တက္ ျပီးမွ သြားၾကရတာရွိတယ္။ ဟုိမွာပိုလီတကၠနစ္ေက်ာင္း တက္ၿပီးမွ အလုပ္ဝင္ရတာရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ ပညာတတ္ဆုိတာထက္ အဲဒီပညာနဲ႔ဆုိင္ တဲ့ အလုပ္ကုိဝင္လုပ္ၿပီးမွ ဒီပလုိမာေတြ ဘြဲ႕ေတြရေအာင္ လုပ္ငန္းရွင္ ေတြက ဖန္တီးေပးတဲ့စနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔ အခ်ိန္တန္ပါၿပီ။
အခုပဲပုဂၢလိက သတင္းစာႀကီးရဲ႕ အယ္ဒီတာဝါရင့္လူႀကီးတစ္ေယာက္ကရင္ဖြင့္တယ္။ သူတို႔သတင္း စာမွာ သတင္းေထာက္ေတြ အမ်ားႀကီးခန္႔ထားသတဲ့။ သတင္းစာပညာဂ်ာနယ္လစ္ဇင္ သင္တန္းတက္ ၿပီးသူက အရွား သား။ ခက္တာက ျမန္မာစာအဓိကနဲ႔ ဘြဲ႕ရသူမဟုတ္တဲ့ ႐ုကၡေဗဒေမဂ်ာ၊ အစားအစာ နည္းပညာေမဂ်ာစတဲ့ အဓိကဘာသာရပ္နဲ႔ သတင္းေထာက္အျဖစ္ သတင္းေရးရမယ့္ပညာနဲ႔ ဘာမွ မဆုိင္ေတာ့ အလြန္ပင္ပန္းႀကီးစြာ ျပင္ေပး၊ သင္ေပးေနရာတာနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္တကၠသုိလ္မွာ ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ ပညာတတ္၊ ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ အလုပ္ခန္႔တဲ့အျမင္နဲ႔ စနစ္အစား၊ အေျခခံပညာ ေအာင္ၿပီးတာနဲ႔ လူငယ္ေတြအလုပ္ထဲဝင္ၾက၊ ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းနဲ႔ တုိက္႐ုိက္ပတ္သက္တဲ့ ပညာေရးကုိသာ သင္ၾကဆုိတဲ့ ပုံစံစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေပးရမွာ ျဖစ္တယ္။
သုိ႔မဟုတ္လုိ႔ကေတာ့ ပထမဆုံးဘြဲ႕ရလူငယ္ေတြ လုပ္သက္ ႏွစ္ႏွစ္ သုံးႏွစ္ရွိမွ အလုပ္ခန္႔မယ္ဆုိတဲ့ အခုလုိေခတ္ မွာ အလုပ္ရဖုိ႔တုိင္ပတ္ေျပးေနရတဲ့ဘဝကလြတ္ဖုိ႔ အလြန္ခက္ေပမယ္။ ဒီထက္ ဆုိင္ရာ ပညာကုိလုပ္သက္ရင့္ရင့္နဲ႔ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္တဲ့လူငယ္ ဘဝမ်ဳိးအ႐ုိးမရင့္ခင္ ၁၈ ႏွစ္ကတည္း ကရႏုိင္တဲ့အခြင့္အလမ္းေတြ ဆုံး႐ႈံးေနဦး မွာျဖစ္ပါတယ္။
Democracy Today Daily
စက္တင္ဘာ (၂၆) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
ဘြဲ႕ရဖုိ႔ဆုိတာ သာမန္အားျဖင့္ အခ်ိန္ေလးႏွစ္ အနည္းဆုံးယူရတယ္။ စစ္အစုိးရ လက္ထက္က သုံးႏွစ္ နဲ႔ဘဲြ႕ေပးတဲ့ ပညာေရးကုိ ေကာက္လုပ္ခဲ့တာကုိ ဒီမွာ ထည့္မေျပာလုိပါ။ ေလးႏွစ္အခ်ိန္ ေပးရတာက အနည္းဆုံးျဖစ္တယ္။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာရပ္ဆုိရင္ ေလးႏွစ္ထက္ ေက်ာ္တာေတြ ရွိတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခအေနအရ ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိတယ္။ အဲဒီေလးႏွစ္ပုိၿပီး အခ်ိန္ကုန္ခံကာဘြဲ႕ရ ေအာင္ပညာ သင္ၿပီး ဘြဲ႕တစ္ခုရၿပီဆုိပါစုိ႔။ အဲဒီဘြဲ႕ရလူငယ္ေတြရဲ႕ ဘဝဟာျမန္မာျပည္မွာဘာမ်ားပုိထူး ျခားခဲ့သလဲ။
ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ အစုိးရေခတ္က ျပည္သူပုိင္အခန္းက႑ကုိ တုိးခ်ဲ႕တဲ့အခါအစုိးရဌာနေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အရမ္းတုိးခ်ဲ႕ခဲ့လုိ႔ အလုပ္သမား၊ ဝန္ထမ္း၊ လခစားေတြအမ်ားႀကီး လုိအပ္ခဲ့တယ္။ အလုပ္ေတြခန္႔ခဲ့ရာမွာ White Colar ေခၚတဲ့အရာထမ္းရာထူးဆုိရင္ ဘြဲ႕တစ္ခုရၿပီးသူ ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ သတ္မွတ္ခ်က္ နဲ႔ ခန္႔ဖုိ႔ရာထူးေခၚေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ မန္ေနဂ်ာ စတဲ့အရာထမ္းရာထူးဆုိ ဘြဲ႕ရလူငယ္ ေတြ ကုိသာ ခန္႔ခဲ့တယ္။
စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေတာ္ေတာ္ကုိေရွ႕ေနာက္မညီတာပဲ။ သက္ဆုိင္ရာဌာန၊ ေကာ္ပုိေရးရွင္း၊ စက္႐ုံ၊ အလုပ္႐ုံေတြမွာ ခန္႔တဲ့လူငယ္ဟာ ဘဲြ႕တစ္ခုရသူျဖစ္ရင္ၿပီးေရာပဲ။ ဘယ္ဘာသာအဓိကနဲ႔ပဲ ဘြဲ႕ရသည္ ျဖစ္ေစ ဘြဲ႕ရရင္ခန္႔တာပဲ။ ဥပမာ-ကုန္သြယ္ေရးေကာ္ပုိေရးရွင္းက ဖြဲႏုဆီစက္မွာ လက္ေထာက္ႀကီး ၾကပ္ေရးမွဴးအျဖစ္ သတၱေဗဒအဓိကနဲ႔ လူငယ္ကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ႐ုံးခ်ဳပ္က ဘတ္ဂ်က္ဌာနခဲြမွာ သမုိင္းဘာ သာအဓိကနဲ႔ဘြဲ႕ရ အမ်ဳိးသမီးေလးကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ဝယ္ယူႀကိတ္ခဲြေရးဌာနမွာ ျမန္မာစာအဓိကလူငယ္ ကုိခန္႔တာမ်ဳိး၊ ၿမိဳ႕နယ္ကုန္သြယ္ေရးဦးစီးမန္ေနဂ်ာကုိ ပထဝီ ေမဂ်ာနဲ႔ ဘြဲ႕ရသူကုိခန္႔တာမ်ဳိးေတြ တကယ္ကုိပဲရွိခဲ့တယ္။
အဲဒါလူသားအရင္းအျမစ္စီမံခန္႔ခဲြေရးပညာရဲ႕ ႐ႈေထာင့္နဲ႔ၾကည့္ရင္ လူမွန္ေနရာမွန္ တာဝန္ခ်ေပးတာ မ်ဳိး မလုပ္ တတ္ဖူးဆုိတာ အထင္အရွားေတြ႕ႏုိင္တယ္။
အဂၤလန္ယူေကႏုိင္ငံ၊ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၊ အထူးသျဖင့္ဂ်ပန္ႏုိင္ငံေတြ စက္မႈႏုိင္ငံအျဖစ္ စတင္တုိးတက္ လာေအာင္ ႀကိဳးစားခ်ိန္ကုိေလ့လာၾကည့္၊ လူငယ္လူရြယ္ေတြကုိ အလုပ္ခန္႔တဲ့စနစ္ဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံလုိ ဘဲြ႕ရေတြမွ ေရြးခန္႔တဲ့ စနစ္မဟုတ္ခဲ့ဘူး။
ဥပမာ ေအာ္စတင္ေမာ္ေတာ္ကား စက္႐ုံမွာသူတို႔ဆီက အေျခခံပညာအထက္တန္းေအာင္တဲ့ လူငယ္ ကုိပဲ စတင္ ခန္႔ထားတယ္။ အဲလစ္ဇဘက္အာဒင္မိတ္ကပ္လုပ္ငန္းမွာ လူငယ္ေတြအလုပ္ခန္႔ရင္ သူတို႔ ဆီကအေျခခံပညာ ဆယ့္ႏွစ္တန္း ေအာင္သူတုိ႔ပဲခန္႔တယ္။ ေနရွင္နယ္လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းလုပ္ငန္းမွာလဲ သူတို႔ဆီက အေျခခံပညာ အထက္တန္းေအာင္တဲ့ လူငယ္ေတြက ဝင္ေပါက္ရာထူးအျဖစ္ စတင္ခန္႔ တယ္။ အလုပ္ခန္႔တဲ့အခ်ိန္မွာ လူငယ္ ေတြဟာ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီးတဲ့ အရြယ္ေတြပဲမ်ားတယ္။ အသက္ ၂၀ ေက်ာ္မရွိသေလာက္ နည္းတယ္။
ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ခဲ့တဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ရွာေဖြေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ သူ႔လုပ္ငန္းနဲ႔သူ သင့္ေလ်ာ္ ကုိက္ညီတဲ့ လူမွန္ေနရာမွန္ကုိ ရေအာင္ခန္႔ေလ့ရွိတယ္။ ဘယ္လုိဖန္တီးၾကသလဲ။
ဥပမာေအာ္စတင္ကားကုမၸဏီမွာ အလုပ္လာလုပ္တဲ့ ၁၈ ႏွစ္လူငယ္ဟာ ပညာေရးမွာအေျခခံပဲ တတ္ ေသးတယ္။ ဘာေမဂ်ာအဓိကဘာသာမွ မသင္ရေသးဘူး။ ဒီလူငယ္က ကားနဲ႔ဆုိင္ရာ အလုပ္ကုိစလုပ္ ၿပီ။ ဝါသနာပါလုိ႔ သူမ်ား ထက္ပုိႀကိဳးစားတယ္။ ပိုလုပ္ႏုိင္တယ္ဆုိတာေတြ႕ရင္၊ ဘယ္အခ်က္မွာ ပုိထူး ခၽြန္တာလဲဆုိတာကုိ ႀကီးၾကပ္သူေတြ၊ စက္႐ုံမွဴးေတြက သိတယ္။ အင္ဂ်င္ပုိင္းကုိပုိေတာ္တယ္ဆုိရင္ အဲဒီလူငယ္ကုိ အခ်ိန္ပုိင္းအင္ဂ်င္ဆုိင္ရာ မက္ကင္းနစ္ ဒီပလုိမာသင္တန္းေပးတက္တယ္။ ေအာင္ရင္ ရာထူးတုိးေပးတယ္။ အင္ဂ်င္ပုိင္းသီးသန္႔လူျဖစ္လာၿပီ။ ပုိႀကိဳးစားရင္ အင္ဂ်င္နီယာသင္တန္းေကာ လိပ္၊ စက္မႈတကၠသုိလ္စသျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေပးတက္တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ဒီလူငယ္ဟာ ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းရဲ႕ ကၽြမ္းက်င္ဘာသာရပ္တတ္ေျမာက္သူ ျဖစ္လာၿပီးရာထူးေတြတုိး စက္႐ုံမွဴးတုိ႔ဘာတုိ႔ျဖစ္ လာ တယ္။
ဒီသေဘာပါပဲ။ ႐ုံးခ်ဳပ္မွာ ၁၈ ႏွစ္ကအလုပ္စဝင္တဲ့ အမႈထမ္းဟာ ေငြစာရင္းမွာ အံဝင္တယ္ဆုိပါစုိ႔။ ေငြစာရင္း ဒီပလုိမာ သင္တန္းကုိအခ်ိန္ပုိင္းေပးတက္ရာက စီးပြားေရးတကၠသုိလ္တက္၊ စီပီေအတက္နဲ႔ ဘတ္ဂ်က္ဌာနရဲ႕ ဒါ႐ုိက္တာေတြဘာေတြအထိ တုိးတက္သြားတာမ်ဳိး လုပ္ေဆာင္တယ္။
ဒီလုိနဲ႔လူငယ္လူရြယ္ေတြဟာ အသက္ ၂၀ ေက်ာ္ရင္ သူ႔ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းမွာ လုပ္သက္ႏွစ္ႏွစ္ရွိၿပီ ၂၅ ႏွစ္ဆုိ လုပ္သက္ရင့္၊ ခုႏွစ္ဝါရင့္သူျဖစ္ၿပီ။
အခုျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဆုိင္ရာဘာသာရပ္ကုိ လုပ္သက္ႏွစ္ႏွစ္ သုံးႏွစ္ရွိရမယ္ဆုိၿပီး ဝင္ေပါက္ရာထူးေခၚ တာရွိတယ္။ အဲဒီရာထူးကုိ အခုမွဘြဲ႕ရတဲ့အသက္ ၂၀ ေက်ာ္လူငယ္ဘယ္လုိလုပ္ ေလွ်ာက္ခြင့္ရေတာ့ မွာလဲ။
ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမွာက အသက္ ၂၀ ေက်ာ္ရင္ ရင့္က်က္တဲ့ လူႀကီးျဖစ္ၿပီ။ ၂၅ ျပည့္ရင္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ တုိ႔ အဆင့္ျမင့္ႏုိင္ငံ့အရာရွိတုိ႔လုပ္ေနၾကၿပီ။ ျမန္မာျပည္မွာက အသက္ ၃၀ ေလာက္ လူငယ္ေတြဟာ သူတို႔ကုိယ္ သူတို႔ ကေလးေတြလုိပဲ၊ သားကေလ၊ သမီးကေလးနဲ႔ ရင့္က်က္မႈမရွိၾက ေသးဘူး။
အဲဒီလုိျဖစ္ေနတာဟာ မိဘေတြဘက္ကုိက သားသမီးေတြဘြဲ႕ရမွ ပညာတတ္လုိ႔ထင္ၿပီး တကၠသုိလ္တက္၊ ဘြဲ႕တစ္ခုရတဲ့အထိ ပညာသင္ေပးၿပီး ၂၀ ေက်ာ္အသက္အထိ ေက်ာင္းသားဘဝျဖစ္ေနေတာ့ ကေလးလုိေန ကေလးလုိေျပာ၊ ကေလးလုိလုပ္ကုိင္ၿပီး ရင့္က်က္မႈေနာက္က်ခဲ့တာျဖစ္တယ္။
ဒီလုိပါပဲ။ ကုမၸဏီစီမံခန္႔ခြဲသူေတြဟာ ျမန္မာျပည္မွာ အေတြးေခ်ာ္အယူအဆလဲြေနတယ္။ တကၠသုိလ္ ကဘြဲ႕ရမွ ပညာတတ္လုိ႔ထင္ေနတယ္။ ပညာဆုိတာဘာကုိဆုိလုိမွန္း အာ႐ုံမေရာက္ၾကဘူး။ ပညာဆို တာသက္ဆုိင္ရာ ဘာသာရပ္၊ သက္ဆုိင္ရာအလုပ္ကုိ အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီး ဘြဲ႕ရတဲ့အထိ သင္ေနစရာမလုိ ဘူး။ သက္ဆုိင္ရာ လုပ္ငန္း ခြင္ကုိ ေစာေစာစီးစီးဝင္လုပ္၊ ၿပီးမွအဲဒီအလုပ္နဲ႔ဆုိင္တဲ့ ဘာသာရပ္ကုိ ဆက္သင္၊ တတ္ေအာင္သင္၊ ဒီပလုိမာ ရေအာင္သင္၊ ဘဲြ႕ရေအာင္သင္၊ ဘဲြ႕လြန္ပညာဆက္သင္၊ ပါရဂူ ျဖစ္ေအာင္သင္၊ ဒါဆုိအခ်ိန္တန္ေတာ့ အဲဒီ ပညာကုိတကယ္ေတာ္တဲ့ ပညာရွင္အစစ္ျဖစ္ၿပီေပါ့။
ျမန္မာေတြအျမင္မွန္ရွိၾကပါေစ။ ဘြဲ႕တစ္ခုရရင္ အလုပ္ခန္႔တဲ့စနစ္ေဖ်ာက္ခ်ိန္တန္ၿပီ။ ျမန္မာႏုိင္ငံကဘြဲ႕ ရ လူငယ္ ေတြမ်ား ႏုိင္ငံျခားသြားအလုပ္လုပ္မယ္ဆုိရင္ သေဘၤာသားအျဖစ္ သြားလုပ္ၾကရင္ ဆုိင္ရာ ပညာရပ္ကုိ သင္ေပးတဲ့ သင္တန္းေတြ ေျပးတက္ၾကရေသးတာပဲ။ လက္မွတ္ေတြရယူတင္ျပၾကရေသး တာပဲ။ စင္ကာပူသြားၾကတဲ့အခါ တြင္ခုံလုပ္ငန္း၊ သံခ်ည္သံေကြးလုပ္ငန္း၊ ဂေဟေဆာ္လုပ္ငန္းစတာ ေတြကုိ ဘဲြ႕ရျမန္မာလူငယ္ေတြ လုိက္တက္ ျပီးမွ သြားၾကရတာရွိတယ္။ ဟုိမွာပိုလီတကၠနစ္ေက်ာင္း တက္ၿပီးမွ အလုပ္ဝင္ရတာရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ ပညာတတ္ဆုိတာထက္ အဲဒီပညာနဲ႔ဆုိင္ တဲ့ အလုပ္ကုိဝင္လုပ္ၿပီးမွ ဒီပလုိမာေတြ ဘြဲ႕ေတြရေအာင္ လုပ္ငန္းရွင္ ေတြက ဖန္တီးေပးတဲ့စနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔ အခ်ိန္တန္ပါၿပီ။
အခုပဲပုဂၢလိက သတင္းစာႀကီးရဲ႕ အယ္ဒီတာဝါရင့္လူႀကီးတစ္ေယာက္ကရင္ဖြင့္တယ္။ သူတို႔သတင္း စာမွာ သတင္းေထာက္ေတြ အမ်ားႀကီးခန္႔ထားသတဲ့။ သတင္းစာပညာဂ်ာနယ္လစ္ဇင္ သင္တန္းတက္ ၿပီးသူက အရွား သား။ ခက္တာက ျမန္မာစာအဓိကနဲ႔ ဘြဲ႕ရသူမဟုတ္တဲ့ ႐ုကၡေဗဒေမဂ်ာ၊ အစားအစာ နည္းပညာေမဂ်ာစတဲ့ အဓိကဘာသာရပ္နဲ႔ သတင္းေထာက္အျဖစ္ သတင္းေရးရမယ့္ပညာနဲ႔ ဘာမွ မဆုိင္ေတာ့ အလြန္ပင္ပန္းႀကီးစြာ ျပင္ေပး၊ သင္ေပးေနရာတာနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္တကၠသုိလ္မွာ ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ ပညာတတ္၊ ဘြဲ႕တစ္ခုရမွ အလုပ္ခန္႔တဲ့အျမင္နဲ႔ စနစ္အစား၊ အေျခခံပညာ ေအာင္ၿပီးတာနဲ႔ လူငယ္ေတြအလုပ္ထဲဝင္ၾက၊ ဆုိင္ရာလုပ္ငန္းနဲ႔ တုိက္႐ုိက္ပတ္သက္တဲ့ ပညာေရးကုိသာ သင္ၾကဆုိတဲ့ ပုံစံစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေပးရမွာ ျဖစ္တယ္။
သုိ႔မဟုတ္လုိ႔ကေတာ့ ပထမဆုံးဘြဲ႕ရလူငယ္ေတြ လုပ္သက္ ႏွစ္ႏွစ္ သုံးႏွစ္ရွိမွ အလုပ္ခန္႔မယ္ဆုိတဲ့ အခုလုိေခတ္ မွာ အလုပ္ရဖုိ႔တုိင္ပတ္ေျပးေနရတဲ့ဘဝကလြတ္ဖုိ႔ အလြန္ခက္ေပမယ္။ ဒီထက္ ဆုိင္ရာ ပညာကုိလုပ္သက္ရင့္ရင့္နဲ႔ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္တဲ့လူငယ္ ဘဝမ်ဳိးအ႐ုိးမရင့္ခင္ ၁၈ ႏွစ္ကတည္း ကရႏုိင္တဲ့အခြင့္အလမ္းေတြ ဆုံး႐ႈံးေနဦး မွာျဖစ္ပါတယ္။
Democracy Today Daily
စက္တင္ဘာ (၂၆) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+