Eco-Friendly ဆိုတာ..
Eco-Friendly ဆိုသည္မွာ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ေဂဟစနစ္ကို ထိခိုက္မႈမရွိ(သို႔) ထိခိုက္မႈ အနည္း ဆုံးျဖစ္ေစေသာ ကုန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ မ်ား၊ ဥပေဒမ်ား၊ လမ္းညႊန္ ခ်က္မ်ား ႏွင့္ ေပၚလစီ မ်ားကို ရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္သည္။ Eco-Friendly ကိုEnvironmentally Friendly, nature-friendly , greenစသည္ျဖင့္ လည္း ေခၚဆိုၾကသည္။ Oxford အဘိဓာန္ႀကီးကေတာ့ ” ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ ထိခိုက္မႈ မရွိေသာ” ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားသည္။
ကုမၸဏီမ်ား အေနႏွင့္လည္း ယင္းစကားလုံးကို ကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ တုိးျမႇင့္ေရးအတြက္ အသုံးခ် သလို တစ္ခါတစ္ရံတြင္ eco-labels စေသာ စကားလုံးမ်ားကို ပို ထည့္သြင္း တတ္ၾကသည္။Eco Friendly ထုတ္ကုန္မ်ားဟာ ေလထု၊ ေရထုႏွင့္ ေျမထုညစ္ညမ္း မႈမ်ားကိုလည္း ကာကြယ္ တားဆီးႏိုင္သည္။ သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ားကို ဘယ္လိုအသုံးခ်ရမည္ကို ပိုမိုအလးေပးျခင္းျဖင့္ Eco-Friendly အေလ့ အက်င့္ႏွင့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ပ်ဳိးေထာင္ႏိုင္သည္။
စစ္မွန္ေသာ Eco-Friendly ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ထုတ္လုပ္ျခင္းျဖင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လူသားတို႔ႏွစ္ရပ္ လုံးကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရာ ေရာက္သည္ဟုဆိုရမည္။ အနည္း ဆုံးအားျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားဟာ အဆိပ္အေတာက္ကင္းမွာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ေဂဟစနစ္ (ecosystem) ထိခိုက္မႈကို ေလ်ာ့နည္းေစမည္ လည္းျဖစ္ သည္။ ေအာ္ဂင္နစ္ ပါ ဝင္ပစၥည္းမ်ား သို႔မဟုတ္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားသည္ အဆိပ္အေတာက္ မပါေသာ ပိုးသတ္ေဆးမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသတ္ေဆး မ်ားကို တုိးပြားေစပါသည္။ Recycle ျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ ပစၥည္းမ်ားတြင္ ဖန္၊ သစ္သား၊ သတၱဳႏွင့္ ပလတ္စတစ္စသည္တု႔ိ ပါဝင္ၾကၿပီး ယင္းတို႔ကို ပစၥည္းသစ္ အျဖစ္ ျပန္လည္ ထုတ္လုပ္အသုံးခ်ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
Eco-Friendly အေလ့အက်င့္ကိုသင္ကိုယ္တိုင္ လက္ေတြ႕လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။ အခန္းလြတ္ရွိ မီးမ်ားကို ပိတ္ျခင္းႏွင့္ ပ႐ုိဂရမ္ပါေသာ အပူခ်ိန္ညိႇကိရိယာ (thermostat) တို႔ကို တပ္ဆင္ထားျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ကုမၸဏီမ်ား၊ စီးပြား ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအေနႏွင့္လည္း သဘာဝသယံဇာတအရင္းအျမစ္မ်ားကို ထိန္း သိမ္း ေစာ င့္ေရွာက္ရာေရာက္ေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ခ်မွတ္က်င့္သုံးျခင္းႏွင့္ telecommunication တို႔ကို အသုံးျပဳႏိုင္သည္။ ေရဒီယို၊ တယ္လီဖုန္း၊ ေၾကးနန္း၊ တယ္လီေဗးရွင္းစ သည္တို႔ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ေလာင္စာဆီကို ေခြၽတာရာ ေရာက္သည့္အျပင္ ေလထုညစ္ညမ္းမႈကိုလည္း ကာကြယ္ရာေရာက္ပါသည္။
” Greenwashing” ဟုေခၚေသာ ေစ်းကြက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္လည္း ပတ္ဝန္းက်င္ေရး ေဆာင္ရြက္သူ၊ အေလးထားသူမ်ား၏ အားေပးမႈကို ရႏိုင္ပါ သည္။
ထိပ္တန္း ၁ဝ
ကမၻာေက်ာ္ The Richest မဂၢဇင္းႀကီးက Environmental Performance Index (EPI) စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၆၃ ႏိုင္ငံ၏ ပတ္ဝန္းက်င္ေရးရာ မူဝါဒ မ်ား ကို ေလ့လာသုံးသပ္ခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၃ရက္ေန႔ The 10 most green countries အရ (၁) ကိုလံဘီယာ(၂)က်ဴး ဘား၊ (၃)ၾသစေၾတးလ် (၄)ျပင္သစ္၊ (၆) Mauritius (အာဖရိက)၊ (၅) ေနာ္ေဝး ၊(၄)ဆြီဒင္၊ (၃)ေကာ္စတာရီကာ (၂)ဆြစ္ဇာလန္ႏွင့္ (၁) အိုက္စလန္ႏိုင္ငံတို႔ ျဖစ္သည္။
ကမၻာေက်ာ္ Green Buzz Group ၏ ၂ဝ၁၃ခုႏွစ္ ကမၻာ႔အေကာင္းဆုံး Green Brands ကုမၸဏီႀကီးမ်ားမွာ (၁) Toyota (၂) Ford (၃) Honda (၄) Panasonic (၅) Nissan (၆) Johnson & Johnson (၇) Volkswagen (၈) Danone (၉) Nokia (၁ဝ) Dell ကုမၸဏီတို႔ျဖစ္သည္။
ကမၻာေက်ာ္ Time မဂၢဇင္းႀကီး၏ ၂ဝ၁၃ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၄ရက္တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ စာရင္းအရ ကမၻာ႔ေလထုညစ္ညမ္းမႈအျဖစ္ဆုံးၿမိဳ႕ႀကီး (၁ဝ)ၿမိဳ႕ (Most Polluted cities) မွာ Ahwaz (အီရန္) Ulaanbaatar (မြန္ဂိုလီးယား)၊Sanandaj (အီရန္) Ludhiana (အိႏၵိယ)၊ Quetta (ပါကစၥတန္)၊ Kermanshan (အီရန္)၊ Peshawar (ပါကစၥတန္)၊ Gaborone (Botswana)၊ Yasouj (အီရန္)ႏွင့္ Kanpur (အိႏၵိယ)တို႔ျဖစ္သည္။
ေမာင္အာကာ
ကုမၸဏီမ်ား အေနႏွင့္လည္း ယင္းစကားလုံးကို ကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ တုိးျမႇင့္ေရးအတြက္ အသုံးခ် သလို တစ္ခါတစ္ရံတြင္ eco-labels စေသာ စကားလုံးမ်ားကို ပို ထည့္သြင္း တတ္ၾကသည္။Eco Friendly ထုတ္ကုန္မ်ားဟာ ေလထု၊ ေရထုႏွင့္ ေျမထုညစ္ညမ္း မႈမ်ားကိုလည္း ကာကြယ္ တားဆီးႏိုင္သည္။ သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ားကို ဘယ္လိုအသုံးခ်ရမည္ကို ပိုမိုအလးေပးျခင္းျဖင့္ Eco-Friendly အေလ့ အက်င့္ႏွင့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ပ်ဳိးေထာင္ႏိုင္သည္။
စစ္မွန္ေသာ Eco-Friendly ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ထုတ္လုပ္ျခင္းျဖင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လူသားတို႔ႏွစ္ရပ္ လုံးကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရာ ေရာက္သည္ဟုဆိုရမည္။ အနည္း ဆုံးအားျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားဟာ အဆိပ္အေတာက္ကင္းမွာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ေဂဟစနစ္ (ecosystem) ထိခိုက္မႈကို ေလ်ာ့နည္းေစမည္ လည္းျဖစ္ သည္။ ေအာ္ဂင္နစ္ ပါ ဝင္ပစၥည္းမ်ား သို႔မဟုတ္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားသည္ အဆိပ္အေတာက္ မပါေသာ ပိုးသတ္ေဆးမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသတ္ေဆး မ်ားကို တုိးပြားေစပါသည္။ Recycle ျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ ပစၥည္းမ်ားတြင္ ဖန္၊ သစ္သား၊ သတၱဳႏွင့္ ပလတ္စတစ္စသည္တု႔ိ ပါဝင္ၾကၿပီး ယင္းတို႔ကို ပစၥည္းသစ္ အျဖစ္ ျပန္လည္ ထုတ္လုပ္အသုံးခ်ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
Eco-Friendly အေလ့အက်င့္ကိုသင္ကိုယ္တိုင္ လက္ေတြ႕လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။ အခန္းလြတ္ရွိ မီးမ်ားကို ပိတ္ျခင္းႏွင့္ ပ႐ုိဂရမ္ပါေသာ အပူခ်ိန္ညိႇကိရိယာ (thermostat) တို႔ကို တပ္ဆင္ထားျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ကုမၸဏီမ်ား၊ စီးပြား ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအေနႏွင့္လည္း သဘာဝသယံဇာတအရင္းအျမစ္မ်ားကို ထိန္း သိမ္း ေစာ င့္ေရွာက္ရာေရာက္ေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ခ်မွတ္က်င့္သုံးျခင္းႏွင့္ telecommunication တို႔ကို အသုံးျပဳႏိုင္သည္။ ေရဒီယို၊ တယ္လီဖုန္း၊ ေၾကးနန္း၊ တယ္လီေဗးရွင္းစ သည္တို႔ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ေလာင္စာဆီကို ေခြၽတာရာ ေရာက္သည့္အျပင္ ေလထုညစ္ညမ္းမႈကိုလည္း ကာကြယ္ရာေရာက္ပါသည္။
” Greenwashing” ဟုေခၚေသာ ေစ်းကြက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္လည္း ပတ္ဝန္းက်င္ေရး ေဆာင္ရြက္သူ၊ အေလးထားသူမ်ား၏ အားေပးမႈကို ရႏိုင္ပါ သည္။
ထိပ္တန္း ၁ဝ
ကမၻာေက်ာ္ The Richest မဂၢဇင္းႀကီးက Environmental Performance Index (EPI) စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၆၃ ႏိုင္ငံ၏ ပတ္ဝန္းက်င္ေရးရာ မူဝါဒ မ်ား ကို ေလ့လာသုံးသပ္ခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၃ရက္ေန႔ The 10 most green countries အရ (၁) ကိုလံဘီယာ(၂)က်ဴး ဘား၊ (၃)ၾသစေၾတးလ် (၄)ျပင္သစ္၊ (၆) Mauritius (အာဖရိက)၊ (၅) ေနာ္ေဝး ၊(၄)ဆြီဒင္၊ (၃)ေကာ္စတာရီကာ (၂)ဆြစ္ဇာလန္ႏွင့္ (၁) အိုက္စလန္ႏိုင္ငံတို႔ ျဖစ္သည္။
ကမၻာေက်ာ္ Green Buzz Group ၏ ၂ဝ၁၃ခုႏွစ္ ကမၻာ႔အေကာင္းဆုံး Green Brands ကုမၸဏီႀကီးမ်ားမွာ (၁) Toyota (၂) Ford (၃) Honda (၄) Panasonic (၅) Nissan (၆) Johnson & Johnson (၇) Volkswagen (၈) Danone (၉) Nokia (၁ဝ) Dell ကုမၸဏီတို႔ျဖစ္သည္။
ကမၻာေက်ာ္ Time မဂၢဇင္းႀကီး၏ ၂ဝ၁၃ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၄ရက္တြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ စာရင္းအရ ကမၻာ႔ေလထုညစ္ညမ္းမႈအျဖစ္ဆုံးၿမိဳ႕ႀကီး (၁ဝ)ၿမိဳ႕ (Most Polluted cities) မွာ Ahwaz (အီရန္) Ulaanbaatar (မြန္ဂိုလီးယား)၊Sanandaj (အီရန္) Ludhiana (အိႏၵိယ)၊ Quetta (ပါကစၥတန္)၊ Kermanshan (အီရန္)၊ Peshawar (ပါကစၥတန္)၊ Gaborone (Botswana)၊ Yasouj (အီရန္)ႏွင့္ Kanpur (အိႏၵိယ)တို႔ျဖစ္သည္။
ေမာင္အာကာ
Popular Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook