အမုန္းတရားႏွင့္ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား
တစ္ေလာဆီက ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ အျပင္ဘက္တြင္ ရွိသည့္ စက္မႈဇုန္မ်ားအနီး ျမန္မာေတြ က်ပ္ခဲ ေနေအာင္ ေတြ႕ရတတ္ေသာ ေစ်းႀကီး တစ္ေစ်းသို႔ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည္။ ထိုေန႔က ညေနေနဝင္ရီ တေရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေစ်းအစည္ ကားဆံုး အခ်ိန္ မဟုတ္ေတာ့ေပ။ ထိုင္းႏိုင္ငံသားတို႔သည္ ကြမ္းမစားပါ။ သို႔ေသာ္ ထိုေစ်းတြင္ ဗမာကြမ္းယာ ဆိုင္မ်ားျဖင့္ ျပည့္သည္။ ထံုးစံအတိုင္း လမ္းမေပၚသို႔ ကြမ္းတဗ်စ္ဗ်စ္ ေထြးခ်တတ္ေသာ ျမန္မာျပည္သား တို႔ျဖင့္လည္း ျပည့္သည္။ ယခင္ကာလမ်ားႏွင့္ ကြာျခားေသာ အခ်က္မွာ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕စြန္မွ ေစ်းအတြင္း ျမန္မာစာျဖင့္ ဆိုင္းဘုတ္ အသီးသီး တပ္ထားေသာ ဆိုင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနသည္ကို ျမင္ရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုျမင္ကြင္းမ်ိဳးသည္ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္မ်ား တရားဝင္ ထုတ္ေပးလိုက္ေသာ မၾကာေသးခင္ႏွစ္ မ်ားကမွ ေပၚလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဟိုးလြန္ခဲ့သည့္ ခုနစ္ႏွစ္ေလာက္တြင္ ဆိုင္းဘုတ္ ေတြ႕ရန္ေဝးစြ၊ က်ီးၾကည့္ ေၾကာင္ၾကည့္ျဖင့္ ေစ်းဝယ္ေကာင္း ဝယ္ၾကရမည္။ ကြမ္းယာဆိုင္ တို႔အျပင္ မုန္႔ဟင္းခါးဆိုင္၊ ဝက္သားတုတ္ထိုးဆိုင္၊ ဘူးသီးေၾကာ္၊ ဗယာေၾကာ္အစရွိသည့္ အေၾကာ္စံုဆိုင္၊ ၾကာဇဆံသုပ္၊ ေခါက္ဆြဲသုပ္ ဆိုင္မွစကာ အာလူး၊ ၾကက္သြန္ အစရွိသည့္ ကုန္ေျခာက္မ်ား ေရာင္းသည့္ ဆိုင္အထိ ရွိသည္။ ထိုဆုိင္မ်ားသည္ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ ေရာင္းခ်ေနျခင္း မဟုတ္ၾကေပ။ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ မဟုတ္သည့္ အထဲတြင္ လူပြဲစား အလုပ္မ်ားပင္ ပါေသးသည္။ လူပြဲစားတို႔ေပးေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ ပတ္စ္ပို႔စာအုပ္ ေလွ်ာက္ထားသူက မည္မွ်၊ ဗီဇာေလွ်ာက္ထားလွ်င္ မည္မွ်၊ ဗီဇာသက္တမ္းတိုးလွ်င္ မည္မွ်၊ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လိုလွ်င္ ထိုင္းသို႔ ျပန္အလာေခ်ာေမာေအာင္ Re-entry တံုးထုလွ်င္ မည္မွ် အစရွိ သည္ျဖင့္ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား တင္းက်မ္းျပည့္ေနသည္။ ထိုအထဲတြင္ မပါမျဖစ္ကား ၉၆၉ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ထိုဆိုင္းဘုတ္မ်ား ဘယ္ေၾကာင့္ တပ္ျဖစ္ပါသလဲဟု အသုပ္ဆိုင္တြင္ ေမးျဖစ္ေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာဆိုင္မွန္းသိေအာင္ ကပ္ထားသည္ဟု ဆိုသည္။ ဘယ္ကရသလဲဟုေမးေသာအခါ ဒီကို တရားလာေဟာတဲ့ ဘုန္းႀကီးမ်ားက ယူလာသည္ဟု ေျဖသည္။
ထိုမိမိဘာသာသည္ အျခားေသာဘာသာတရားတို႔ထက္ ျမင့္ျမတ္သည္ဟု ေျပာင္ေျပာင္ပင္ အျခား သူတို႔ကို ခြဲျခားဆက္ဆံေသာ အမုန္းစကားမ်ားပါသည့္ မ်ိဳးခ်စ္တရားမ်ားကို ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား အေနႏွင့္ ဆိုရွယ္မီဒီယာမ်ားမွ ရရွိေလ့ရွိသည္။ ထို႔ျပင္ မၾကာခဏ ျပည္ပသို႔ အလွဴခံရန္ ၾကြေတာ္မူေသာ ဘုန္းဘုန္းမ်ား၏ တရားအေဟာေကာင္းမႈေၾကာင့္လည္း မိမိႏွင့္ ဘာသာမတူသူတို႔အေပၚ ေၾကာက္စိတ္ ဝင္လာခဲ့ၾကသည္။
အထူးသျဖင့္ ဆိုရွယ္မီဒီယာတြင္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ သတင္းမ်ားကို ဖတ္ႏိုင္ေလာက္သည့္ အလႊာတစ္ခု ျဖစ္ေသာ လူတန္းစားမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားေသာ ပို႔စ္မ်ား၊ ထိုလူတန္းစားအလႊာကို လိုက္စည္း႐ံုးေန သည္မ်ား ရွိသည္ကိုလည္း ေတာက္ေလွ်ာက္ ေလ့လာေနသျဖင့္ သတိထားမိပါသည္။ အမုန္းစကားမ်ား ျဖန္႔ခ်ိသူတို႔သည္ ေတာ္႐ံုျဖင့္ အယံုမသြင္းႏုိင္ေသာ ဆန္းစစ္သံုးသပ္တတ္သူမ်ားကို ေရွာင္ကာ (ထိုသူမ်ား ကလည္း အမုန္းစကားတို႔ကိုေရွာင္သည္) သူတို႔ေျပာသမွ်ကို တစ္ပတ္လည္ေအာင္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္ ဉာဏ္ျဖင့္ မစဥ္းစားႏုိင္ေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားကာ အဆက္မျပတ္ အားထုတ္ေန ၾကသည္ဟုသာ လက္ရွိအေျခအေနကို ေထာက္၍ သံုးသပ္မိသည္။ ထိုသို႔ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို စာရင္း ဇယားျဖင့္ သုေတသနစစ္တမ္းလို မေဖာ္ျပႏုိင္သည့္တိုင္ေအာင္ သက္ေသမ်ားစြာ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရၿပီး ျဖစ္သည္။
ထိုေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားၾကားတြင္ အစြန္းေရာက္အမုန္းမ်ား ပ်ံ႕ႏံွ႔လာေအာင္ အေျခအေနက မ်ားစြာ ဖန္တီးထားသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားတြင္ သိသာေသာ တြန္းအားမ်ားကို ေဖာ္ျပရေသာ္ (၁) နိမ့္ပါးေသာ ပညာေရး၊ အေတြးအေခၚကို အားမေပးခဲ့သည့္ ပညာေရးေၾကာင့္ သူတို႔အမ်ားစုတြင္ Media Literacy မရွိ၊ ၾကားသမွ်ကို သင့္၏ မသင့္၏ မဆန္းစစ္ႏုိင္၊ (၂) ထိုသူတို႔တြင္ ပံုမွန္ဝင္ေငြရွိၿပီး ေခတ္မီ ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာကို အသံုးျပဳႏုိင္သည္၊ (၃) ထိုသူတို႔တြင္ မိမိ၏ Identity ကို အျခားႏုိင္ငံျခား သားတို႔က အထင္ေသးျခင္းကို အၿမဲခံစားေနရသူမ်ားျဖစ္ရာ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို လူရာဝင္ေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ခ်င္သည့္ Self-esteem ကိုျမႇင့္လိုမႈ ဆႏၵႀကီးစြာရွိၿပီး အခြင့္အေရးရလွ်င္ ရသလို မိမိတို႔၏ ဇာတိပုညဂုဏ္မာနကို ျပသလိုသည္မွာ သဘာဝျဖစ္သည္။ (၄) ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ထြက္ကာစီးပြားရွာၾကေသာ Migration ျဖစ္စဥ္ႀကီးႏွင့္အတူ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားတို႔ အေျခက်လာ သည္ႏွင့္အမွ် ဘုန္းႀကီးရဟန္းတို႔လည္း ထိုေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာသို႔ ပင့္ေဆာင္ျခင္းခံရသလို ဒကာေနာက္သို႔ လိုက္ပါျခင္းတို႔လည္း ရွိလာၾကသည္။ ထိုရဟန္းမ်ားမွအခ်ိဳ႕သည္ အစြန္းေရာက္တရားကို ျဖန္႔ခ်ိေသာ ေအးဂ်င့္မ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ အမုန္းေအးဂ်င့္မ်ားသည္ လူပြဲစားေအးဂ်င့္မ်ားထက္ပင္ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားကို စိတ္ေသာကေရာက္ေစသည့္ သာဓကမ်ား စတင္ေတြ႕ျမင္ေနရၿပီ။
အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို အက်ယ္ဆိုရေသာ္ -
(၁) မီဒီယာမွ သတင္းစကားကို ခြဲျခားစိတ္ျဖာႏိုင္စြမ္းႏွင့္
(၂) မီဒီယာကိုစားသံုးႏုိင္စြမ္း
ကုလ၏ ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ျမန္မာႏုိင္ငံႀကီး တစ္ခုလံုးတြင္ လူထုႀကီး၏ ပညာေရးကို ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ တြက္ေသာ္ လူတစ္ဦးလွ်င္ ငါးတန္း မေအာင္ေပ။ ထိုင္းရွိ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား အမ်ားစုသည္ အေျခခံ ပညာအထက္တန္းကို ၿပီးဆံုးႏိုင္ေအာင္သင္ႏိုင္သူ ထက္ဝက္မွ်ပင္ ရွိမည္ မဟုတ္ေပ။ ရရစားစားျဖင့္ ျမန္မာျပည္တြင္ လူလုံးမလွႏိုင္သျဖင့္ ဇာတိသို႔ခြာကာ သြားရသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမ်ားစုသည္ သတင္းစာဖတ္ရန္ မတတ္ႏိုင္၊ ျမန္မာျပည္တြင္ ျဖစ္ပ်က္ေနသည္တို႔ကို မိုးေဟကိုႏွင့္ ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း မွ်ေလာက္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ထက္ေက်ာ္ၿပီး မေတြးႏိုင္သူ မ်ားစြာရွိၾကသည္။ ပညာအမ်ားႀကီး သင္ထားသူေတြပင္ မ်က္စိလည္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲကာလကို သူတို႔လိုက္မမီႏုိင္ သည္မွာ မဆန္း၊ ရြာဘုရားပဲြရာသီတြင္ အိမ္ျပန္မည္။
ရဲဖမ္းလွ်င္ ေပးႏိုင္ဖို႔ ေငြရွိရန္ လိုသည္။ မိုးက်လွ်င္ အိမ္ေခါင္မိုး မိုးရန္ ေငြျပန္ပို႔ရမည္။ ကေလး ေက်ာင္းအပ္ရမည္။ ဒီေလာက္ပဲ အစြမ္းကုန္ သူတို႔စဥ္းစားႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ျပႆနာမွာ ထိုလူတစ္စုသည္ ျမန္မာျပည္သား သန္းေပါင္းမ်ားစြာထက္ ပံုမွန္ဝင္ေငြရွိေနၾကၿပီး သူတို႔သည္ အသစ္ေပၚေပါက္လာေသာ မီဒီယာမ်ားကို စားသံုးရန္ တတ္ႏုိင္လာၾကသည္။ ဖုန္းဝယ္ႏုိင္လွ်င္ အားလံုး Facebook ေပၚေရာက္ေတာ့ သည္။ Facebook ေပၚတြင္ သက္မြန္ျမင့္ စာမ်က္ႏွာကို Like လုပ္ၿပီးေသာ္ သူတို႔ ဘာကိုဖတ္မည္ ထင္သနည္း။ သူတို႔ ဖတ္ေန၊ ေတြ႕ေနရေသာ စာမ်ား၊ Like လုပ္ေသာစာမ်ား၊ Share ေသာစာမ်ားတြင္ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမႈမ်ား တျဖည္းျဖည္း ျပင္းထန္လာေနသည္ကိုလည္း မ်က္စိေအာက္တြင္ ေတြ႕ျမင္ေန ရသည္။
(၃) Identity Formation မိမိႏွင့္ မိမိလူမ်ိဳး အသိအမွတ္ျပဳခံရေရးတို႔ အေရးႏွင့္ (၄) အစြန္းေရာက္ တရားမ်ား ႏိုင္ငံျခားအထိ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာျခင္း ဆင္ျမဴရယ္ေပါလ္ဟန္တင္တန္သည္ Clashes of Cultures ျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိႏုိင္သည္ဟု ဆိုခဲ့သည္။ သူ႔အဆိုကို ႏုိဘယ္လ္ဆုရွင္ အမၾတာဆင္းက ဖ်က္သည္။ သူ႔ဟာနဲ႔သူ ကိုယ့္ဟာနဲ႔ကိုယ္ ျဖစ္တည္ေနၾကေသာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားဟာ တိုးတိုက္စရာမလိုဘဲ အတူတူ မရပ္တည္ႏုိင္ဘူးလားဟုေမးသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ လူတစ္ေယာက္သည္ မိမိ၏ဇာတိမွ ထြက္ခြာသြားသည္ႏွင့္ မိမိႏွင့္ မတူသူေတြႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရၿမဲ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ အျခားယဥ္ေက်းမႈ မ်ား၊ အျခား Identity မ်ားႏွင့္ ႀကံဳၾကရသည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ မိမိသည္ လူနည္းစုျဖစ္ပါက အိမ္ရွင္၏ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမ်ားၾကားတြင္ မိမိသည္ ေမွးမွိန္သြားႏိုင္သည္။ ထိုအခါ မိမိအသိအမွတ္ျပဳ ခံရေရးကို ခက္ခဲသည့္တိုင္ေအာင္ လိုခ်င္ၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ မိမိယဥ္ေက်းမႈက တစ္ပါးသူ၏ ယဥ္ေက်းမႈထက္မနိမ့္ေၾကာင္း ျပလိုၾကသည္။
မတူမႈအေပၚအေျခခံ၍ အိမ္ရွင္တို႔က ခြဲျခားဆက္ဆံလွ်င္ ပို၍ပင္ စြာလာေသးသည္။ ထိုဇာတိပုည ဂုဏ္မာန ထက္ျမက္ေနေသာ အေျခအေနမ်ိဳးသည္ အစြန္းေရာက္မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ကို သြတ္သြင္းရန္ အေကာင္းဆံုးေရခံ ေျမခံတစ္ခု ျဖစ္ေနႏိုင္သည္။ အထူးသျဖင့္ သတင္းစကားကို အကုန္မၾကားသိရမီပင္ အမုန္းစကားက ထိုပတ္ဝန္းက်င္ကို လႊမ္းမုိးသြားလွ်င္ အစြန္းေရာက္ လူစုလူေဝးႀကီးကို ေမြးထုတ္ၿပီးသား ျဖစ္ႏုိင္ေပသည္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ စာေပေဟာေျပာပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ တရားပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ မိမိတို႔ ရာသီအလိုက္ ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပျခင္းသည္ မိမိလူမ်ိဳးမ်ား ညီညြတ္ေရး၊ စည္းလံုးေရး၊ ကြန္ရက္ဖြဲ႕ ခ်စ္ၾကည္ေရးတို႔ျဖင့္ ေကာင္းသည့္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုကို ဖန္တီးေပးႏုိင္ေသာ္လည္း အမုန္းစကားသည္ ထိုပတ္ဝန္းက်င္ကို လြယ္ကူစြာ အေရာင္ဆိုးပစ္ႏုိင္ေပသည္။ အျခားတိုင္းျပည္တြင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၏ အာဏာစက္လည္း မက်ေရာက္ႏိုင္သည့္အျပင္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားလည္း နားမလည္ေသာ အမုန္းစကားမ်ားျဖင့္ စိတ္လြတ္လက္လြတ္ အမုန္းမီးတိုက္သြင္းႏုိင္ေသာ အေျခအေနတစ္ရပ္တြင္ ရွိေနေပသည္။
ထိုင္းစီးပြားေရးစနစ္ႀကီး၏ ေအာက္ေျခသိမ္း လုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ ေရႊ႕ေျပာင္း လုပ္သားတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရ၏ အခ်ိဳးႏွင့္ယွဥ္ေသာ္ မေျပာေလာက္ေသာ ပမာဏျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထုိသူတို႔သည္ သူတို႔မိသားစုမ်ား၏ ထမင္းအိုးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ အိမ္ကို ေငြပို႔ရသူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိသားစုတြင္းေပၚလစီမ်ား၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ၾသဇာလႊမ္းႏိုင္သည္။ ေနာင္တြင္ အေဖတို႔အေမတို႔ ဘယ္သူ႔ကို မဲေပးပါ၊ ဘယ္ဝါ့ကို မဲေပးပါဟု တိုက္တြန္းရန္မ်ားစြာ အလားအလာ ရွိသည္။
ယခုတစ္ေလာ သူတို႔ၾကားတြင္ ေခတ္စားေနေသာ သတင္းစကားမွာ NLD ကိုေခ်မႈန္းေရးသို႔ ဦးတည္ သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏိုင္လွ်င္ ကုလားႏုိင္ငံ ျဖစ္သြားမယ္ဆိုတာ ဟုတ္သလားဟု လာေမးၾက သူမ်ားက တစ္မ်ိဳး (ထိုသူ၏ ေမးခြန္းအတိုင္း တိုက္႐ိုက္ေရးခ်ျခင္းျဖစ္၍ ကုလားဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းကို ထည့္ေရးျဖစ္ပါသည္။ မည္သူ႔ကိုမွ် ထိခိုက္ေစရန္ မရည္ရြယ္ပါ)၊ NLD ႏိုင္လွ်င္ မြတ္ဆလင္လူဦးေရ မ်ားလာမယ္ဆိုတာ ဟုတ္သလားဆိုသူကတစ္ဖံု စာေရးသူမွာ ႀကံဳေနရပါသည္။ အမုန္းလိႈင္းၾကမ္းမ်ား ၾကားတြင္ မည္သူတို႔ ေနာက္ထပ္ ဓားစာခံျဖစ္ဦးမည္မသိ။
လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမွာ ဒီမိုကေရစီသေဘာကို တစ္သက္လံုး အလွမ္းေဝးလာလ်က္ရွိေသာ လူအုပ္စုႀကီး၊ ပညာေရး တစ္ပိုင္းတစ္စျဖင့္ မီဒီယာအေၾကာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးလွည့္ကြက္မ်ားကို မသိႏိုင္ေသာ ဆင္းရဲသားလူထုႀကီးသည္ ႀကီးမားလွစြာေသာ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ တည္ရွိေနသည္ဟု ခန္႔မွန္းႏိုင္ပါသည္။ ပညာမတတ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသည္ သည္းခံစိတ္နည္းလ်က္ ဒီမိုကေရစီသေဘာကို လက္ခံႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ပညာေရးကို ၿဖိဳခဲ့ျခင္း၏ အက်ိဳးဆက္ကို လွလွႀကီး ခံစားရေပၿပီ။ ပညာေရးကို ၿဖိဳခဲ့ၾကသူတို႔ ညညအိပ္ေပ်ာ္ၾကပါ၏ေလာ။
ေရႊ႕ေျပာင္းမႈကိုေလ့လာေနေသာ ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ သုေတသီတစ္ဦး
ထိုျမင္ကြင္းမ်ိဳးသည္ အလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္မ်ား တရားဝင္ ထုတ္ေပးလိုက္ေသာ မၾကာေသးခင္ႏွစ္ မ်ားကမွ ေပၚလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဟိုးလြန္ခဲ့သည့္ ခုနစ္ႏွစ္ေလာက္တြင္ ဆိုင္းဘုတ္ ေတြ႕ရန္ေဝးစြ၊ က်ီးၾကည့္ ေၾကာင္ၾကည့္ျဖင့္ ေစ်းဝယ္ေကာင္း ဝယ္ၾကရမည္။ ကြမ္းယာဆိုင္ တို႔အျပင္ မုန္႔ဟင္းခါးဆိုင္၊ ဝက္သားတုတ္ထိုးဆိုင္၊ ဘူးသီးေၾကာ္၊ ဗယာေၾကာ္အစရွိသည့္ အေၾကာ္စံုဆိုင္၊ ၾကာဇဆံသုပ္၊ ေခါက္ဆြဲသုပ္ ဆိုင္မွစကာ အာလူး၊ ၾကက္သြန္ အစရွိသည့္ ကုန္ေျခာက္မ်ား ေရာင္းသည့္ ဆိုင္အထိ ရွိသည္။ ထိုဆုိင္မ်ားသည္ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ ေရာင္းခ်ေနျခင္း မဟုတ္ၾကေပ။ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ မဟုတ္သည့္ အထဲတြင္ လူပြဲစား အလုပ္မ်ားပင္ ပါေသးသည္။ လူပြဲစားတို႔ေပးေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ ပတ္စ္ပို႔စာအုပ္ ေလွ်ာက္ထားသူက မည္မွ်၊ ဗီဇာေလွ်ာက္ထားလွ်င္ မည္မွ်၊ ဗီဇာသက္တမ္းတိုးလွ်င္ မည္မွ်၊ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လိုလွ်င္ ထိုင္းသို႔ ျပန္အလာေခ်ာေမာေအာင္ Re-entry တံုးထုလွ်င္ မည္မွ် အစရွိ သည္ျဖင့္ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား တင္းက်မ္းျပည့္ေနသည္။ ထိုအထဲတြင္ မပါမျဖစ္ကား ၉၆၉ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ထိုဆိုင္းဘုတ္မ်ား ဘယ္ေၾကာင့္ တပ္ျဖစ္ပါသလဲဟု အသုပ္ဆိုင္တြင္ ေမးျဖစ္ေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာဆိုင္မွန္းသိေအာင္ ကပ္ထားသည္ဟု ဆိုသည္။ ဘယ္ကရသလဲဟုေမးေသာအခါ ဒီကို တရားလာေဟာတဲ့ ဘုန္းႀကီးမ်ားက ယူလာသည္ဟု ေျဖသည္။
ထိုမိမိဘာသာသည္ အျခားေသာဘာသာတရားတို႔ထက္ ျမင့္ျမတ္သည္ဟု ေျပာင္ေျပာင္ပင္ အျခား သူတို႔ကို ခြဲျခားဆက္ဆံေသာ အမုန္းစကားမ်ားပါသည့္ မ်ိဳးခ်စ္တရားမ်ားကို ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား အေနႏွင့္ ဆိုရွယ္မီဒီယာမ်ားမွ ရရွိေလ့ရွိသည္။ ထို႔ျပင္ မၾကာခဏ ျပည္ပသို႔ အလွဴခံရန္ ၾကြေတာ္မူေသာ ဘုန္းဘုန္းမ်ား၏ တရားအေဟာေကာင္းမႈေၾကာင့္လည္း မိမိႏွင့္ ဘာသာမတူသူတို႔အေပၚ ေၾကာက္စိတ္ ဝင္လာခဲ့ၾကသည္။
အထူးသျဖင့္ ဆိုရွယ္မီဒီယာတြင္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ သတင္းမ်ားကို ဖတ္ႏိုင္ေလာက္သည့္ အလႊာတစ္ခု ျဖစ္ေသာ လူတန္းစားမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားေသာ ပို႔စ္မ်ား၊ ထိုလူတန္းစားအလႊာကို လိုက္စည္း႐ံုးေန သည္မ်ား ရွိသည္ကိုလည္း ေတာက္ေလွ်ာက္ ေလ့လာေနသျဖင့္ သတိထားမိပါသည္။ အမုန္းစကားမ်ား ျဖန္႔ခ်ိသူတို႔သည္ ေတာ္႐ံုျဖင့္ အယံုမသြင္းႏုိင္ေသာ ဆန္းစစ္သံုးသပ္တတ္သူမ်ားကို ေရွာင္ကာ (ထိုသူမ်ား ကလည္း အမုန္းစကားတို႔ကိုေရွာင္သည္) သူတို႔ေျပာသမွ်ကို တစ္ပတ္လည္ေအာင္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္ ဉာဏ္ျဖင့္ မစဥ္းစားႏုိင္ေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားကာ အဆက္မျပတ္ အားထုတ္ေန ၾကသည္ဟုသာ လက္ရွိအေျခအေနကို ေထာက္၍ သံုးသပ္မိသည္။ ထိုသို႔ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို စာရင္း ဇယားျဖင့္ သုေတသနစစ္တမ္းလို မေဖာ္ျပႏုိင္သည့္တိုင္ေအာင္ သက္ေသမ်ားစြာ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရၿပီး ျဖစ္သည္။
ထိုေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားၾကားတြင္ အစြန္းေရာက္အမုန္းမ်ား ပ်ံ႕ႏံွ႔လာေအာင္ အေျခအေနက မ်ားစြာ ဖန္တီးထားသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားတြင္ သိသာေသာ တြန္းအားမ်ားကို ေဖာ္ျပရေသာ္ (၁) နိမ့္ပါးေသာ ပညာေရး၊ အေတြးအေခၚကို အားမေပးခဲ့သည့္ ပညာေရးေၾကာင့္ သူတို႔အမ်ားစုတြင္ Media Literacy မရွိ၊ ၾကားသမွ်ကို သင့္၏ မသင့္၏ မဆန္းစစ္ႏုိင္၊ (၂) ထိုသူတို႔တြင္ ပံုမွန္ဝင္ေငြရွိၿပီး ေခတ္မီ ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာကို အသံုးျပဳႏုိင္သည္၊ (၃) ထိုသူတို႔တြင္ မိမိ၏ Identity ကို အျခားႏုိင္ငံျခား သားတို႔က အထင္ေသးျခင္းကို အၿမဲခံစားေနရသူမ်ားျဖစ္ရာ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒျဖင့္ မိမိကိုယ္ကို လူရာဝင္ေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ခ်င္သည့္ Self-esteem ကိုျမႇင့္လိုမႈ ဆႏၵႀကီးစြာရွိၿပီး အခြင့္အေရးရလွ်င္ ရသလို မိမိတို႔၏ ဇာတိပုညဂုဏ္မာနကို ျပသလိုသည္မွာ သဘာဝျဖစ္သည္။ (၄) ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ထြက္ကာစီးပြားရွာၾကေသာ Migration ျဖစ္စဥ္ႀကီးႏွင့္အတူ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားတို႔ အေျခက်လာ သည္ႏွင့္အမွ် ဘုန္းႀကီးရဟန္းတို႔လည္း ထိုေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာသို႔ ပင့္ေဆာင္ျခင္းခံရသလို ဒကာေနာက္သို႔ လိုက္ပါျခင္းတို႔လည္း ရွိလာၾကသည္။ ထိုရဟန္းမ်ားမွအခ်ိဳ႕သည္ အစြန္းေရာက္တရားကို ျဖန္႔ခ်ိေသာ ေအးဂ်င့္မ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ အမုန္းေအးဂ်င့္မ်ားသည္ လူပြဲစားေအးဂ်င့္မ်ားထက္ပင္ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ားကို စိတ္ေသာကေရာက္ေစသည့္ သာဓကမ်ား စတင္ေတြ႕ျမင္ေနရၿပီ။
အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို အက်ယ္ဆိုရေသာ္ -
(၁) မီဒီယာမွ သတင္းစကားကို ခြဲျခားစိတ္ျဖာႏိုင္စြမ္းႏွင့္
(၂) မီဒီယာကိုစားသံုးႏုိင္စြမ္း
ကုလ၏ ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ျမန္မာႏုိင္ငံႀကီး တစ္ခုလံုးတြင္ လူထုႀကီး၏ ပညာေရးကို ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ တြက္ေသာ္ လူတစ္ဦးလွ်င္ ငါးတန္း မေအာင္ေပ။ ထိုင္းရွိ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သား အမ်ားစုသည္ အေျခခံ ပညာအထက္တန္းကို ၿပီးဆံုးႏိုင္ေအာင္သင္ႏိုင္သူ ထက္ဝက္မွ်ပင္ ရွိမည္ မဟုတ္ေပ။ ရရစားစားျဖင့္ ျမန္မာျပည္တြင္ လူလုံးမလွႏိုင္သျဖင့္ ဇာတိသို႔ခြာကာ သြားရသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမ်ားစုသည္ သတင္းစာဖတ္ရန္ မတတ္ႏိုင္၊ ျမန္မာျပည္တြင္ ျဖစ္ပ်က္ေနသည္တို႔ကို မိုးေဟကိုႏွင့္ ဝိုင္းစုခိုင္သိန္း မွ်ေလာက္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ထက္ေက်ာ္ၿပီး မေတြးႏိုင္သူ မ်ားစြာရွိၾကသည္။ ပညာအမ်ားႀကီး သင္ထားသူေတြပင္ မ်က္စိလည္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲကာလကို သူတို႔လိုက္မမီႏုိင္ သည္မွာ မဆန္း၊ ရြာဘုရားပဲြရာသီတြင္ အိမ္ျပန္မည္။
ရဲဖမ္းလွ်င္ ေပးႏိုင္ဖို႔ ေငြရွိရန္ လိုသည္။ မိုးက်လွ်င္ အိမ္ေခါင္မိုး မိုးရန္ ေငြျပန္ပို႔ရမည္။ ကေလး ေက်ာင္းအပ္ရမည္။ ဒီေလာက္ပဲ အစြမ္းကုန္ သူတို႔စဥ္းစားႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ျပႆနာမွာ ထိုလူတစ္စုသည္ ျမန္မာျပည္သား သန္းေပါင္းမ်ားစြာထက္ ပံုမွန္ဝင္ေငြရွိေနၾကၿပီး သူတို႔သည္ အသစ္ေပၚေပါက္လာေသာ မီဒီယာမ်ားကို စားသံုးရန္ တတ္ႏုိင္လာၾကသည္။ ဖုန္းဝယ္ႏုိင္လွ်င္ အားလံုး Facebook ေပၚေရာက္ေတာ့ သည္။ Facebook ေပၚတြင္ သက္မြန္ျမင့္ စာမ်က္ႏွာကို Like လုပ္ၿပီးေသာ္ သူတို႔ ဘာကိုဖတ္မည္ ထင္သနည္း။ သူတို႔ ဖတ္ေန၊ ေတြ႕ေနရေသာ စာမ်ား၊ Like လုပ္ေသာစာမ်ား၊ Share ေသာစာမ်ားတြင္ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမႈမ်ား တျဖည္းျဖည္း ျပင္းထန္လာေနသည္ကိုလည္း မ်က္စိေအာက္တြင္ ေတြ႕ျမင္ေန ရသည္။
(၃) Identity Formation မိမိႏွင့္ မိမိလူမ်ိဳး အသိအမွတ္ျပဳခံရေရးတို႔ အေရးႏွင့္ (၄) အစြန္းေရာက္ တရားမ်ား ႏိုင္ငံျခားအထိ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာျခင္း ဆင္ျမဴရယ္ေပါလ္ဟန္တင္တန္သည္ Clashes of Cultures ျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိႏုိင္သည္ဟု ဆိုခဲ့သည္။ သူ႔အဆိုကို ႏုိဘယ္လ္ဆုရွင္ အမၾတာဆင္းက ဖ်က္သည္။ သူ႔ဟာနဲ႔သူ ကိုယ့္ဟာနဲ႔ကိုယ္ ျဖစ္တည္ေနၾကေသာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားဟာ တိုးတိုက္စရာမလိုဘဲ အတူတူ မရပ္တည္ႏုိင္ဘူးလားဟုေမးသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ လူတစ္ေယာက္သည္ မိမိ၏ဇာတိမွ ထြက္ခြာသြားသည္ႏွင့္ မိမိႏွင့္ မတူသူေတြႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရၿမဲ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ အျခားယဥ္ေက်းမႈ မ်ား၊ အျခား Identity မ်ားႏွင့္ ႀကံဳၾကရသည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ မိမိသည္ လူနည္းစုျဖစ္ပါက အိမ္ရွင္၏ ယဥ္ေက်းမႈႀကီးမ်ားၾကားတြင္ မိမိသည္ ေမွးမွိန္သြားႏိုင္သည္။ ထိုအခါ မိမိအသိအမွတ္ျပဳ ခံရေရးကို ခက္ခဲသည့္တိုင္ေအာင္ လိုခ်င္ၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ မိမိယဥ္ေက်းမႈက တစ္ပါးသူ၏ ယဥ္ေက်းမႈထက္မနိမ့္ေၾကာင္း ျပလိုၾကသည္။
မတူမႈအေပၚအေျခခံ၍ အိမ္ရွင္တို႔က ခြဲျခားဆက္ဆံလွ်င္ ပို၍ပင္ စြာလာေသးသည္။ ထိုဇာတိပုည ဂုဏ္မာန ထက္ျမက္ေနေသာ အေျခအေနမ်ိဳးသည္ အစြန္းေရာက္မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ကို သြတ္သြင္းရန္ အေကာင္းဆံုးေရခံ ေျမခံတစ္ခု ျဖစ္ေနႏိုင္သည္။ အထူးသျဖင့္ သတင္းစကားကို အကုန္မၾကားသိရမီပင္ အမုန္းစကားက ထိုပတ္ဝန္းက်င္ကို လႊမ္းမုိးသြားလွ်င္ အစြန္းေရာက္ လူစုလူေဝးႀကီးကို ေမြးထုတ္ၿပီးသား ျဖစ္ႏုိင္ေပသည္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ စာေပေဟာေျပာပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း၊ တရားပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ မိမိတို႔ ရာသီအလိုက္ ပြဲေတာ္မ်ား က်င္းပျခင္းသည္ မိမိလူမ်ိဳးမ်ား ညီညြတ္ေရး၊ စည္းလံုးေရး၊ ကြန္ရက္ဖြဲ႕ ခ်စ္ၾကည္ေရးတို႔ျဖင့္ ေကာင္းသည့္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုကို ဖန္တီးေပးႏုိင္ေသာ္လည္း အမုန္းစကားသည္ ထိုပတ္ဝန္းက်င္ကို လြယ္ကူစြာ အေရာင္ဆိုးပစ္ႏုိင္ေပသည္။ အျခားတိုင္းျပည္တြင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၏ အာဏာစက္လည္း မက်ေရာက္ႏိုင္သည့္အျပင္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားလည္း နားမလည္ေသာ အမုန္းစကားမ်ားျဖင့္ စိတ္လြတ္လက္လြတ္ အမုန္းမီးတိုက္သြင္းႏုိင္ေသာ အေျခအေနတစ္ရပ္တြင္ ရွိေနေပသည္။
ထိုင္းစီးပြားေရးစနစ္ႀကီး၏ ေအာက္ေျခသိမ္း လုပ္ငန္းခြင္မ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ ေရႊ႕ေျပာင္း လုပ္သားတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရ၏ အခ်ိဳးႏွင့္ယွဥ္ေသာ္ မေျပာေလာက္ေသာ ပမာဏျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထုိသူတို႔သည္ သူတို႔မိသားစုမ်ား၏ ထမင္းအိုးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ အိမ္ကို ေငြပို႔ရသူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိသားစုတြင္းေပၚလစီမ်ား၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ၾသဇာလႊမ္းႏိုင္သည္။ ေနာင္တြင္ အေဖတို႔အေမတို႔ ဘယ္သူ႔ကို မဲေပးပါ၊ ဘယ္ဝါ့ကို မဲေပးပါဟု တိုက္တြန္းရန္မ်ားစြာ အလားအလာ ရွိသည္။
ယခုတစ္ေလာ သူတို႔ၾကားတြင္ ေခတ္စားေနေသာ သတင္းစကားမွာ NLD ကိုေခ်မႈန္းေရးသို႔ ဦးတည္ သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏိုင္လွ်င္ ကုလားႏုိင္ငံ ျဖစ္သြားမယ္ဆိုတာ ဟုတ္သလားဟု လာေမးၾက သူမ်ားက တစ္မ်ိဳး (ထိုသူ၏ ေမးခြန္းအတိုင္း တိုက္႐ိုက္ေရးခ်ျခင္းျဖစ္၍ ကုလားဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းကို ထည့္ေရးျဖစ္ပါသည္။ မည္သူ႔ကိုမွ် ထိခိုက္ေစရန္ မရည္ရြယ္ပါ)၊ NLD ႏိုင္လွ်င္ မြတ္ဆလင္လူဦးေရ မ်ားလာမယ္ဆိုတာ ဟုတ္သလားဆိုသူကတစ္ဖံု စာေရးသူမွာ ႀကံဳေနရပါသည္။ အမုန္းလိႈင္းၾကမ္းမ်ား ၾကားတြင္ မည္သူတို႔ ေနာက္ထပ္ ဓားစာခံျဖစ္ဦးမည္မသိ။
လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမွာ ဒီမိုကေရစီသေဘာကို တစ္သက္လံုး အလွမ္းေဝးလာလ်က္ရွိေသာ လူအုပ္စုႀကီး၊ ပညာေရး တစ္ပိုင္းတစ္စျဖင့္ မီဒီယာအေၾကာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးလွည့္ကြက္မ်ားကို မသိႏိုင္ေသာ ဆင္းရဲသားလူထုႀကီးသည္ ႀကီးမားလွစြာေသာ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ တည္ရွိေနသည္ဟု ခန္႔မွန္းႏိုင္ပါသည္။ ပညာမတတ္ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းသည္ သည္းခံစိတ္နည္းလ်က္ ဒီမိုကေရစီသေဘာကို လက္ခံႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ပညာေရးကို ၿဖိဳခဲ့ျခင္း၏ အက်ိဳးဆက္ကို လွလွႀကီး ခံစားရေပၿပီ။ ပညာေရးကို ၿဖိဳခဲ့ၾကသူတို႔ ညညအိပ္ေပ်ာ္ၾကပါ၏ေလာ။
ေရႊ႕ေျပာင္းမႈကိုေလ့လာေနေသာ ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ သုေတသီတစ္ဦး
The Voice Weekly
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook