စီစီေအဆုိသည္မွာ

Written by ခင္ေမာင္ေဌး (ပညာေရး)

ကေလးဗဟုိျပဳ ခ်ဥ္းကပ္ သင္ၾကားနည္း (CCA) မ်ားျဖင့္ သင္ၾကားရန္ ညႊန္ၾကား ထားေသာ္လည္း ဆရာ ဗဟုိျပဳ သင္ၾကားနည္း TCA မ်ားျဖင့္သာ သင္ၾကားေနသည္ဟု အမွတ္ (၃) အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာနမွ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး တစ္ဦးက ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကား လုိက္သည္ဟု (၂၅-၇-၂၀၁၄ ေန႔ထုတ္ DEMOCRACY TODAY) တြင္ ဖတ္႐ႈလုိက္ရသည့္ CCA ႏွင့္ပတ္သက္၍ လက္ရွိအေန အထားမ်ားကို တင္ျပေဆြးေႏြး လုိပါသည္။

စီစီေအဆုိသည္မွာ ယေန႔ပညာေရးစနစ္တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ စီမံလ်ာထားသည့္ စနစ္ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳခ်ဥ္းကပ္ သင္ၾကားနည္းစနစ္ (Child Centre Apporach) ျဖစ္ပါသည္။

ပညာေရးစနစ္တြင္ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အစဥ္အလာအားျဖင့္ သင္ၾကားေနသည့္စနစ္မွာ ဆရာဗဟုိျပဳ သင္ၾကား နည္းစနစ္ (Teacher Centre Approach) သာျဖစ္သည္။ ယင္းစနစ္တြင္ ဆရာကခ်ည္း ဦးေဆာင္သင္ၾကားေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ ဆရာကမိမိသိသေလာက္ တတ္သေလာက္ကုိ ေရွ႕မွဦး ေဆာင္ကာ ေျပာျပ၊ တြက္ခ်က္၊ ရွင္းျပသည့္ စနစ္ျဖစ္သည္။

ယင္းစနစ္တြင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားသည္ ဆရာ၏ေနာက္လုိက္မ်ားသာျဖစ္သည္။ အထူးသ ျဖင့္ သခ်ၤာ ဘာသာရပ္ဆုိလွ်င္ ဆရာကခ်ည္းဦးေဆာင္တြက္ျပသြား၏။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ကေနာက္မွ လုိက္၍ ကူး႐ုံသာျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ သခ်ၤာဘာသာရပ္ကုိ က်က္စာကဲ့သုိ႔ပင္ အလြတ္က်က္လာၾကေတာ့၏။ စာေမးပဲြ တြင္ အေျဖမည္သုိ႔ျဖစ္သည္ကုိပင္ သိေန၏။ အဆင့္လုိက္ယူ ဆတြက္ခ်က္ပုံက မရျဖစ္ေနသည္။

တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္ မိမိတုိ႔ဝယ္ယူထားသည့္ ဖတ္စာအုပ္မွစာမ်ားကုိ ျပန္၍ကူးေန၏။ ဆရာမက စစ္၍လက္မွတ္ ထိုးေပးျခင္း၊ ျပ႒ာန္းစာအုပ္မွ ျပန္ကူးေရးေနျခင္းသည္ အခ်ိန္ကုိအက်ဳိးမဲ့ ျဖဳန္းတီးျခင္း သာျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ဆုိလွ်ွင္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ပင္ဝယ္စရာလုိမည္မဟုတ္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ဤသုိ႔ျပန္ကူးျခင္း ျဖင့္ မွတ္မိႏုိင္သည္ဟုဆုိ၏။ ဤသုိ႔ဆိုလွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ သင္ၾကားျပသမႈလုိပါေသးသလားဟု ပင္ေမးစရာျဖစ္လာ၏။ ဤသင္ၾကားနည္းစနစ္သည္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ကုိသာ အမွီျပဳေနရ၍ (Book Centre) ျဖစ္ေနျပန္၏။

ဤသုိ႔ (Book Centre) မ်ားအသုံးျပဳလာျခင္းေၾကာင့္ ကေလးမ်ား၏ ပင္ကုိအရည္အေသြးမ်ား က်ဆင္း လာကာ မိခင္ျမန္မာစာသည္ပင္ ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႕စြာ မေရးတတ္ေတာ့။ စာေမးပဲြႀကီးတြင္ ျမန္မာစာဘာ သာရပ္က်႐ႈံးသူ မ်ားပင္ တစ္စတစ္စမ်ားျပားလာေနသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။ အေၾကာင္းရင္းမွာ Book Centre မ်ားေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ က်က္စာဘာသာရပ္ (ဥပမာ-ျမန္မာစာ) သင္ေသာဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားသည္ လြယ္လြယ္ကူကူပင္ စာအုပ္႐ုိက္၍ ကေလးမ်ားလက္ထဲသုိ႔ ထည့္ေပးထား၏။ ဆရာ၊ ဆရာမကုိယ္တုိင္က အေၾကာင္းအရာကုိၿခံဳငုံ၍ ရွင္းျပလုိက္၏။ ကေလးမ်ားက စာအုပ္ထဲမွအသင့္ေရး ၿပီးအေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ အလြတ္က်က္၍ ေျဖလုိက္႐ုံသာရွိ၏။ စာက်က္ႏုိင္ သူေျဖႏုိင္၏။ စာေရးသူ တုိ႔ငယ္စဥ္ကဆုိလွ်င္ ပင္ရင္းျမန္မာစာ၊ ႏုိင္ငံေရးသမုိင္းဘာသာရပ္မ်ားကို ကိုယ္တုိင္ေရးရ သည္။ ဆရာကရွင္းျပသည္။ အခ်က္အလက္မွတ္စုတုိကေလးမ်ားေပးသည္။ မိမိ၏ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြးျဖင့္ ျပန္၍ေရးရသည္။ ဆရာကျပန္၍စစ္ေပးသည္။ ဆရာ့အတြက္အလုပ္ပုိသည္။ မိမိတို႔အတြက္ ျမန္မာစာ အေရး အသား တုိးတက္႐ုံသာမက ေတြးေခၚယူဆခ်က္မ်ားလည္း ျမင့္မားလာေစပါသည္။

CCA သင္ၾကားနည္းစနစ္ဆုိသည္မွာ သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈျဖစ္စဥ္တြင္ ကေလးမ်ားကုိယ္တုိင္ ပါဝင္ လာေစျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆရာကဦးေဆာင္ေနျခင္းသည္ Passive learning သာျဖစ္သည္။ ရံဖန္ရံခါတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ ကုိယ္တုိင္က ေရွ႕မွခ်ေပးျခင္း၊ လုိက္ဆိုေစျခင္းသည္ ကေလးမ်ား အားလုံးပါဝင္လာ သည္ဟု ဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း Active Learning မျဖစ္ႏုိင္။ Passive Learning သာျဖစ္ေန၏။

စင္စစ္ CCA စနစ္တြင္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း အသိ၊ အျမင္၊ အေတြးအေခၚျမင့္မားမႈရွိဖုိ႔ လုိေနပါ သည္။ ကေလးအားလုံးပါဝင္လာေစျခင္းျဖင့္ ကေလးမ်ားထံမွ ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာ ထြက္ေပၚ လာႏုိင္ေစပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားက ဦးေဆာင္၍ျပန္လည္ေဆြးေႏြးႏုိင္ရပါမည္။ “အားလုံး ငါေျပာ တာနားေထာင္၊ လုိက္ေရး” ဆုိသည့္ေခတ္ကုန္သြားပါၿပီ။ ကေလးမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း ေျပာသမွ် ၿငိမ္၍နားမေထာင္ၾကေတာ့ပါ။ ဆရာ ဦးေဆာင္မႈေအာက္ကပင္ေဖာက္၍ ေမးခြန္းမ်ားတရစပ္ေမးတတ္ ၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။

CCA ဆုိသည္မွာ ဆရာသင္ျပေသာ နည္းစနစ္သာမကကေလးမ်ား ကုိယ္တုိင္စဥ္းစား၍ တြက္ခ်က္ သည့္နည္းစနစ္ မွန္ကန္ေနလွ်င္လည္း အသိအမွတ္ျပဳရပါမည္။ ဆုိလုိသည္မွာ “သင္သိေသာ ပန္းငါး မ်ဳိးကုိေရးပါ” ဆုိလွ်င္ ဆရာမ သင္ထားသည့္ (ေပးထားသည့္) ပန္းငါးမ်ဳိးကုိေရးမွမွန္မည္မထင္ပါ။ ကေလးကိုယ္တုိင္သိသည့္ ပန္းငါးမ်ဳိး ေရးလွ်င္ လည္း အမွန္ေပးရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

တစ္ေန႔က ေက်ာင္းသားမိဘတစ္ဦးႏွင့္ေတြ႕ပါသည္။ သူ႔အခက္အခဲကုိ ေျပာျပပါသည္။ သူ႔သမီးက ၿမိဳ႕ေပၚမွ နာမည္ႀကီး ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွျဖစ္ပါသည္။ (တကၠသုိလ္ဝင္တန္းမဟုတ္ပါ)။ ေက်ာင္းမွ ဆရာမက ေျပာလုိက္ ပါသည္။ သူသင္ထားတဲ့အတုိင္းမဟုတ္ရင္ အမွတ္မေပးဘူးဟု ဆုိပါသတဲ့။ သူ႔သမီးမွာလည္း ထုိဆရာမထံတြင္ က်ဴရွင္ယူသူမဟုတ္၍ အခက္ေတြ႕ေနေၾကာင္း။ လာတက္ရတဲ့ ေနရာကေဝးလုိ႔ မိမိတို႔အိမ္နားမွာပဲ အျပင္က်ဴရွင္ ယူရေၾကာင္း ေျပာျပ၏။ ထုိသုိ႔ျပဳျခင္းမွာ ကေလး၏ ထုိးထြင္းဉာဏ္ရည္ကုိ ဟန္႔တားရာေရာက္ပါသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ မိမိထံသုိ႔လာေရာက္သင္ယူရန္ လႈံ႕ေဆာ္မႈတစ္ခုလည္း ျဖစ္ေနပါသည္။

စင္စစ္ CCA သင္ၾကားနည္းစနစ္သည္ ယင္းအခက္အခဲကုိ ေျပလည္ေစႏုိင္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ေက်ာင္းသား ကုိယ္တုိင္ စဥ္းစားပုိင္ခြင့္၊ ဖန္တီးႏုိင္စြမ္းကုိ CCA ကေပးထားပါသည္။ သခ်ၤာဘာသာရပ္တြင္ မည္သည့္ သင္ၾကား နည္းစနစ္ကုိ သုံးသည္ျဖစ္ေစ စနစ္မွန္အဆင့္မွန္လွ်င္ အမွတ္ေပးရမည္ျဖစ္ပါ သည္။ ဆရာမက မိမိသင္သည့္ တြက္နည္းတစ္ခုကုိသာလွ်င္ အမွတ္ေပးမည္ဆိုသည္မွာ ေဘာင္က်ဥ္း လြန္းလွပါသည္။

ေႏြရာသီအတြင္း မူလတန္းျပဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ကေလးမ်ားႏွင့္အတူ CCA သင္ၾကားနည္းစနစ္ကုိ လက္ေတြ႕ သင္ၾကားေပးခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္တြင္ ဤစနစ္အတုိင္း သင္ၾကားရန္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးမ်ားကုိယ္တုိင္ ႀကီးၾကပ္မႈမ်ားရွိသည္ကုိလည္း တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းမ်ား တြင္ ေတြ႕ရ၏။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ CCA စနစ္အတုိင္းသင္ၾကားရန္ (အေျဖေရးမေပးရ။ သင္ပုန္းေပၚ မွကူးခ်သည့္စနစ္မသုံးရ) ေျပာေသာ္လည္း ဆရာမႀကီးကြယ္လွ်င္ ဆရာမမ်ားကုိယ္တုိင္က အေျဖေရး ေပးျခင္း၊ အေၾကာင္းအရာေရးျပျခင္းမ်ားရွိသည္ဟူ၏။ ဆုိလုိသည္မွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိယ္တုိင္ စိတ္ဝင္စားဖုိ႔လုိေနပါသည္။

CCA စနစ္ေအာင္ျမင္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ အဓိကအဟန္႔အတားႀကီး ႏွစ္ခုရွိ၏။ ယင္းမွာ သင္ၾကားျပသသူ၏ လုိအပ္ခ်က္ႏွင့္ဆရာ-ေက်ာင္းသားအခ်ဳိး ထိန္းညႇိမႈပင္ျဖစ္သည္။ သင္ ၾကားျပသမည့္ ဆရာ၊ ဆရာမကုိယ္တုိင္က CCA စနစ္၏ အက်ဳိးတရားကုိ သိရွိ၍မိမိကုိယ္တုိင္ကလည္း အစဥ္အၿမဲေခတ္မီတုိးတက္သည့္ အေတြးအျမင္အယူအဆရွိေနဖုိ႔ လုိပါသည္။ ဒုတိယအခ်က္ မွာ ဆရာ-ေက်ာင္းသားအခ်ဳိးထိန္းညႇိႏုိင္ဖုိ႔လုိသည္။ ယခုအခါ အခမဲ့ပညာေရးစနစ္ေၾကာင့္ မူလတန္း၊ အလယ္တန္းတြင္ ေက်ာင္းသားဦးေရတုိးတက္ေနပါသည္။) လက္ရွိသင္ၾကားေနသည့္ အခ်ဳိးမွာ အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိးေပၚတြင္ မူတည္၍ကဲြျပားေနပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၁ အခ်ဳိး ၄၀။ တခ်ဳိ႕ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၁ အခ်ဳိး ၆၀။ တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္မူ ထုိ႔ထက္ပင္မ်ားႏုိင္ပါသည္။ လုိအပ္သည့္ သင္ၾကားမႈ အေထာက္အကူပစၥည္းမ်ား (Teaching Aids) ကုိထည့္မတြက္ခဲ့လွ်င္ပင္ ဆရာ-ေက်ာင္းသား အခ်ဳိးတစ္ခုတည္းျဖင့္ သင္ၾကားမႈထိေရာက္ႏုိင္စြမ္းမရွိသည္ကုိ ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္။ ေဆးတကၠသုိလ္တြင္ စာသင္ခန္း တစ္ခုလွ်င္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူဦးေရ ၃၀၀ ေက်ာ္ရွိေၾကာင္း ေဆးတကၠသုိလ္တက္ ေနသည့္ တပည့္တစ္ဦး၏ မိဘက ေျပာပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ CCA ပညာသင္ၾကားနည္းစနစ္သည္ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူမ်ား၊ ကုိယ္ရည္ကုိယ္ေသြးျမင့္မား သူမ်ား၊ စဥ္းစားဉာဏ္တီထြင္ရင့္သန္သူမ်ား၊ ကုိယ့္အားကုိယ္ကုိးလုိသူမ်ား ထြက္ေပၚလာႏုိင္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ မူလတန္း အဆင့္တြင္ ေက်ာင္းသား-ဆရာအခ်ဳိး မွ်တေအာင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ျပည့္ျပည့္ဝဝ သင္တန္းပုိ႔ခ်ျခင္း၊ ျဖစ္ႏုိင္ေသာသင္ေထာက္ကူမ်ား ျပည့္ျပည့္စုံစုံသုံးျခင္း ျဖင့္စတင္ႏုိင္ပါသည္။ မူလတန္းအဆင့္ တြင္ CCA နည္းစနစ္ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ားကုိ ျပဳစုပ်ဳိး ေထာင္ေပးႏုိင္မွသာလွ်င္ အလယ္တန္းအဆင့္၊ အထက္တန္း အဆင့္မ်ားတြင္ ယင္းအေလ့အထမ်ား ကုိဆက္လက္ခ်ဲ႕ထြင္ အသုံးျပဳႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ဤသုိ႔စဥ္ဆက္ မျပတ္ သင္ၾကားေလ့က်င့္ ေပးႏုိင္မွသာ လွ်င္ မိမိတို႔လုိလားသည့္ စြမ္းရည္ျမင့္လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္မ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု ေတြ႕ဆမိ၏။ ။ 


Democracy Today Daily
ၾသဂုတ္ (၁၇) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...