ျပင္မရေသာ အမွားမ်ား



လူဟူသည္မွာ အမွားမကင္းေသာ သတၳ၀ါျဖစ္သည္။ “ေနာင္တ” ဆိုသည္မွာလည္း အမွားတစ္ခုခု က်ဴး လြန္မႈေၾကာင္႔ ေနာင္ေသာအခါမွ ယူႀကံဳးမရျခင္းျဖစ္ ပါသည္။ “အမွားမကင္းႏိုင္” ဟုဆိုျခင္းသည္ အမွား က်ဴးလြန္းရန္အတြက္ အားေပးျခင္း မဟုတ္ေခ်။ အမွားဆိုသည္မွာ မိမိတို႔၏ ရင္႔က်က္မႈ၊ အေတြ႕အႀကံဳ၊ ပညာေျမာ္ျမင္မႈတို႔၏ မ်ားစြာတိုက္႐ိုက္ အခ်ိဳးက်႐ွိေနေသာ အရာျဖစ္ပါ၏။ အသက္အရြယ္ခ်င္း တူလင့္ ကစား ဘာမွမဟုတ္ေသာ အလုပ္မ႐ွိ အကိုင္မ႐ွိသူတစ္ဦးႏွင့္ တရားသူႀကီး တစ္ဦးတို႔ အမွားက်ဴးလြန္ျခင္း မတူသင့္ေပ။ မိမိတို႔ ထမ္းေဆာင္ရေသာ တာ၀န္၊ မိမိတို႔၏ ပညာအရ မွားသင့္ေသာ အမွားႏွင့္ မမွားသင့္ ေသာ အမွားဟူ၍ ခြဲျခားတတ္ရန္ေတာ့ လိုပါလိမ့္မည္။ ေယဘုယ် အားျဖင့္ မွားႏိုင္ေသာအမွား၊ မွားသင့္ ေသာ အမွားမွာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ေသာအမွားဟုဆိုႏိုင္ဖြယ္ရာ႐ွိၿပီး၊ မမွားသင့္ေသာအမွား၊ မျပဳ ရေသာ အမွားမ်ားမွာမူ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ခြင့္မလႊတ္ႏိုင္ေသာအမွား၊ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းကို ထိခိုက္ ေစႏိုင္မည့္ အမွားမ်ိဳးဟု ခြဲျခားႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

အျမင္ေသြလြဲ၊ ဆႏၵဦးစားေပးျခင္းျဖင့္

အမွားႏွင့္ပတ္သက္၍ သင္ခန္းစာပါေသာ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုကို ဖတ္မိရသည္။ မိမိ၏ဆႏၵႏွင့္ စိတ္ခံစားမႈကို ဦးစားေပးျခင္း၊ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို မသံုးသပ္ႏုိင္ျခင္းႏွင့္ မိမိျမင္လိုသည္ကို သတိမထားႏိုင္ျခင္းတို႔ ေၾကာင့္ျဖစ္ ခဲ့ရေသာ အမွားျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့အကူးအေျပာင္း ကာလတြင္ အတုယူဖြယ္ျဖစ္ သည္ဟုျမင္ သည္။ ျဖစ္ရပ္မွာ ...

တစ္ေန႔ေသာအခါ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးသည္ ခရီးထြက္ရန္ ေလဆိပ္သုိ႔ေရာက္ခဲ႔သည္။ ေလယာဥ္တက္ရန္ ေစာင့္ဆိုင္းခန္းမ၌ ေစာင့္ဆိုင္းေန ဆဲျဖစ္၏။ အခ်ိန္အေတာ္အသင့္ ေစာင့္ဆိုင္းရဦးမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ကြတ္ကီးတစ္ထုပ္ သြား၀ယ္လိုက္သည္။

ထို႔ေနာက္ သူမေနရာသုိ႔ ျပန္လာၿပီး စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ထုတ္၍ ဖတ္လိုက္သည္။ သူမ၏ေဘးတြင္ အမ်ိဳး သားတစ္ဦးက မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ကို ဖြင့္၍ စတင္ဖတ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

နံေဘးတြင္ခ်ထားေသာ ကြတ္ကီးအထုပ္ထဲမွ တစ္ခုကို သူမက စားလိုက္သည္။ ေဘးမွ မဂၢဇင္းဖတ္ေနသူ ကလည္း ကြတ္ကီးတစ္ခ်ပ္ကို ယူစားခဲ့သည္။ ထိုသူကို သူမ-စိတ္ဆိုးသြားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဘာမွ မေျပာျဖစ္၊ ပိုင္စိုးပိုင္နင္း ႐ွိလွေသာ ထိုသူကို သူမအေနျဖင့္ ရန္ေတြလိုေသာ္လည္း စိတ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ထား လိုက္ႏုိင္သည္။ သူမဖတ္ေနေသာ စာအုပ္ထဲမွ အေၾကာင္းအရာတခ်ိဳ႕ကို ဆက္၍ဖတ္ၿပီး ကြတ္ကီးတစ္ခ်ပ္ ကို ထပ္ယူလိုက္၏။ ေဘးမွ အမ်ိဳးသားကလည္း သူမ-တစ္ခ်ပ္ယူစားတိုင္း သူကလည္းတစ္ခ်ပ္ လိုက္၍ စားေနျပန္သည္။ သူမအေနျဖင္႔ အေတာ္ပင္ စိတ္ဆိုးလိုက္ရသည္။ ဖတ္လက္စ-စာထဲတြင္ စိတ္မ၀င္စား ေတာ့၊ “ဘယ္လိုလူမ်ိဳးလဲ” ဟုသာ စိတ္ထဲေတြးေနမိၿပီး တစ္ခ်ပ္ခ်င္း ယူစားေနေသာ ထိုသူကို ရန္ေတြ႕ရန္ သာ စိတ္ေစာေန ျဖစ္သည္။ ေလဆိပ္ထဲတြင္ျဖစ္၍ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲ ျဖစ္မွာ စိုးေသာေၾကာင္႔သာ မနည္း စိတ္ခ်ဳပ္တည္းထား ေနရပါသည္။ ထိုသူအေနျဖင္႔ သူမကို ခြင္႔မေတာင္းဘဲ ကြတ္ကီးမ်ားကို တစ္ခ်ပ္ခ်င္း ယူစားေနျခင္း အေပၚ ေဒါသအလိပ္လိုက္၊ အလိပ္လိုက္ တက္ေနသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္၊ သို႔ႏွင့္ အထုပ္ ထဲတြင္ ေနာက္ဆံုး ကြတ္ကီးတစ္ခ်ပ္သာ က်န္ေတာ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ သူမက တစ္ခ်ပ္ ယူၿပီးျဖစ္၍ က်န္ေသာ တစ္ခ်ပ္ျဖစ္၏။ ေဘးမွ အမ်ိဳးသား မည္သုိ႔လုပ္မည္ကို အမ်ိဳးသမီးက ေစာင့္ၾကည့္ေနသည္။

“ဒီက်န္တဲ႔ တစ္ခ်ပ္ကို ဒီလူ ဘာလုပ္မလဲ” သူမ ေတြးေနသည္။ ေဘးမွလူက လက္က်န္တစ္ခ်ပ္ကို ေကာက္ယူလိုက္ၿပီး တစ္၀က္ခြဲကာ သူမကို တစ္၀က္ေပးလိုက္ပါသည္။

ေနာက္ဆံုးက်န္ေသာ တစ္ခ်ပ္ကိုပင္ ပိုင္႐ွင္အတြက္ ခ်န္မထားဘဲ တစ္၀က္ဖဲ့ ယူသြားသည္ဟု ယူဆကာ ဒီတစ္ခါေတာ့ အေတာ္ကို ေစာ္ကားသူဟူ၍ သူမအေနျဖင့္ယူဆၿပီး ဖတ္လက္စ-စာအုပ္ကိုပိတ္ကာ “႐ွင္-ဘယ္လိုလူလဲ” ဟု တစ္ပိုင္းတစ္စ ရန္ေတြ႕လိုက္စဥ္ ေလယာဥ္ေပၚ တက္ခ်ိန္အတြက္ အသံခ်ဲ႕စက္မွ သတိေပးသံ ထြက္လာသျဖင္႔ ဆက္၍မေျပာ ျဖစ္ေတာ့ဘဲ ေဆာင့္ႀကီးေအာင့္ႀကီးျဖင့္ ထိုေနရာမွ ထြက္ခြာ လာခဲ႔ပါသည္။

ေလယာဥ္ေပၚေရာက္ၿပီး သူမထိုင္ခံုတြင္ မေက်နပ္စြာ ထိုင္ခ်လိုက္ပါ၏။ မေျပာမဆို ကြတ္ကီးတစ္ခ်ပ္ခ်င္း ယူစားသြားေသာ ထိုသူကိုလည္း မေက်မနပ္ ဆက္၍ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထိုလူအား ဘယ္လိုလူမ်ိဳးလဲ ဟုလည္း ေတြးၿပီး နားမလည္ႏိုင္ေအာင္လည္း ႐ွိေနပါ၏။ ေနာက္ဆံုးစိတ္ေလွ်ာ႔၍ ေနကာ မ်က္မွန္တပ္ ရန္ သူမ၏ အိတ္ကို ဖြင့္လိုက္ပါသည္ ... အံ့ၾသလြန္း၍ သူမမ်က္လံုးမ်ား အ၀ိုင္းသား ျဖစ္ေနရပါသည္။ ယူႀကံဳးမရ ျခင္းႀကီးစြာျဖင္႔လည္း မင္သက္ေနမိပါ၏။ သူမ၏ လက္ကိုင္အိတ္ထဲတြင္ သူမ၀ယ္လာေသာ ကြတ္ကီးအထုပ္က အသစ္စက္စက္႐ွိေနဆဲကို ေတြ႕ လိုက္ရေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

ဟုတ္ပါသည္။ သူမ-၀ယ္လာေသာ ကြတ္ကီးကို မေဖာက္ရေသးပါ။ သူမအေနျဖင္႔ မ်ားစြာလည္း ႐ွက္မိ လိုက္ရပါေတာ့သည္။ သူမအေနျဖင္႔ မ်ားစြာ မွားမိသြားသည္ကိုလည္း သိလိုက္ရပါသည္။ အေလာတ ႀကီးျဖစ္မိေသာ သူမ-၀ယ္လာသည့္ ကြတ္ကီးကို စားေနျခင္းမဟုတ္ဘဲ၊ ေဘးမွ ထိုသူ၀ယ္ လာေသာ ကြတ္ကီးကို သူမ-စားေနခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ကို သိလိုက္ရပါ၏။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ေနာက္ဆံုးက်န္ေန ေသာ ကြတ္ကီးတစ္ခ်ပ္ကိုပင္ ထိုသူက ခြဲေ၀ေပးေနသည့္ပံုကိုလည္း ျပန္၍ျမင္ေယာင္ လာပါေတာ့သည္။ ထိုသူက ေနာက္ဆံုးက်န္ေသာ ကြတ္ကီးကို ၿပံဳး၍ သူမအား ေပးခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ သူမ တုန္လႈပ္သြားပါ ေတာ့သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ေလယာဥ္ထဲေရာက္ သြားခဲ့ၿပီျဖစ္၍ ထိုသူကို ေတာင္းပန္ခြင့္ မရလိုက္ခဲ့ ေတာ့ပါ။ ထုိခရီးတစ္ခုလံုး သူမအေနျဖင့္ ၀မ္းနည္းျခင္း၊ ယူႀကံဳးမရျခင္း၊ သူမ၏ စိတ္ခံစားမႈႏွင္႔ အျမင္ ေသြလြဲခဲ့ျခင္းအေပၚယူႀကံဳးမရ ေနာင္တမ်ားကိုသာ တစ္လမ္းလံုး ျဖစ္လာခဲ့ပါ၏။

ထိုျဖစ္ရပ္ေလး၏ ေနာက္ဆံုး၌ သင္ခန္းစာတစ္ခုကို စာေရးသူက ထုတ္ႏႈတ္ေပးခဲ႔ပါသည္။ ေလာက၌ ျပန္၍ျပဳျပင္ျခင္းငွာ မရေသာအရာ (၄) ခုကို ဆိုထားပါသည္။ ပထမအရာမွာ..

"The stone ... after the throw"
ပစ္လိုက္ၿပီးေသာ ေက်ာက္ခဲကို ျပန္၍ရယူရန္ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ 

ဒုတိယတစ္ခုမွာ ...
"The word ... after it's said"
ေျပာခဲ့ၿပီးေသာစကား ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာ့စကားပံု၌လည္း “စကားကၽြံ ႏႈတ္မရ” ဟူ၍ ႐ွိေနပါ၏။ 

တတိယတစ္ခုမွာ ...
"The occasion ... after the loss"
ျဖစ္ရပ္တစ္ခုျဖစ္ၿပီး၊ ဆံုး႐ႈံးသြားသည့္အခါ ျပန္မရႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေနာက္ဆံုးတစ္ခုမွာ ...
"The time ... after it's gone"
ကုန္လြန္ၿပီးသြားေသာ အခ်ိန္အတြက္ အစားျပန္မရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဘာေတြမွားခဲ့ၾကသလဲ၊ ဘာေၾကာင့္ မွားခဲ့ၾကသလဲ

လူတိုင္း အမွားျပဳဖူး ခဲ့ၾကပါသည္။ မည္မွ်ႀကီးမားေသာ အမွားမ်ားျပဳခဲ့ျခင္း၊ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ေသာ အမွား၊ ခြင့္မလႊတ္ႏိုင္ေသာ အမွားမ်ားဟုသာ ကြာျခားၾက သည္ဟုျမင္ပါ၏။ ပညာႏွင္႔အေတြ႕အႀကံဳ မရင္႔က်က္ ေသးေသာ ငယ္စဥ္ကာလ၌ အမွားမ်ားတတ္ၿပီး၊ ပညာႏွင့္အေတြ႕အႀကံဳ ရင့္ က်က္ခ်ိန္၌ အမွား နည္းလာ တတ္ပါ၏။ ဤယုတ္ၱိသေဘာကို လိုက္ပါၾကပါ၏ေလာ ... ဟူေသာေမးခြန္း ျဖစ္လာပါသည္။ အခ်ိဳ႕က “ႀကီးမိုက္” ဟုဆိုၾကသည္ကိုလည္း ၾကားဖူးႏိုင္ၾကပါလိမ္႔မည္။ မ်ားျပားလာေသာ အေတြ႕အႀကံဳကို ပညာ ျဖင့္ မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေသာအခါ ထိုသူမ်ား မွားမိေသာအမွားက ပို၍လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းကို ထိခိုက္ေစတတ္ပါ၏။ အေတြ႕ အႀကံဳမ်ားၾကေသာသူမ်ား အမွားမ်ားမ်ား လုပ္ခြင္႔ရေနၾကလွ်င္ ထိုလူမ်ိဳး၊ ထိုႏိုင္ငံ တိုးတက္မႈႏွင္႔ ေ၀းကြာတတ္ပါ၏။

မ်ားေသာအားျဖင္႔ “အက်ိဳးစီးပြား” အေျခခံမႈေၾကာင့္ မွန္ျခင္း၊ မွား ျခင္း ဟူ၍ ကြဲျပားျခားနားလာ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ Maslow က လူသားတို႔၏ လိုအပ္ခ်က္ႏွင္႔ပတ္သက္၍ အေျခခံအားျဖင့္ စား၀တ္ေနေရး ျပည့္ စံုေရးတြင္ မိမိတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံၾကျခင္းမွာ မွားသည္ဟု မဆိုခဲ့ပါေခ်။ သို႔ေသာ္လည္း မိမိတို႔ “အသိအမွတ္ျပဳခံရေရး” အတြက္ လြန္က်ဴးေသာ ေလာဘေၾကာင္႔ ဆိုလွ်င္မူ ထိုတစ္ဦးတစ္ေယာက္ အေနျဖင္႔ အမွားမ်ားကို က်ဴးလြန္လာႏိုင္သည္ဟု ဆိုပါ၏။

စား၀တ္ေနေရးအတြက္၊ အာမခံခ်က္႐ွိေရးအတြက္ “ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား” ကို အေျခခံၾကရမည္မွာ လူ႔သဘာ၀ တရားတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ထက္ပို၍ တစ္ဆင္႔ခ်င္း တိုးတက္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမည္မွာလည္း သဘာ ၀က်လွ ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မွန္ကန္ေသာ လမ္းေၾကာင္းျဖင္႔ တိုးတက္ေအာင္ ႀကံေဆာင္ျခင္းထက္ မိမိတိုးတက္ေရး၊ အမ်ား၏ အသိအမွတ္ျပဳမႈကို ခံသင့္သည္ထက္ပို၍ ရ႐ွိေရးအတြက္ အမ်ားကို ထိခိုက္ေစ ေသာ ႀကိဳးစားမႈမွာမူ “ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား အေျခခံလြန္” ျဖစ္သျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ခြင္႔မလႊတ္ႏိုင္ေသာ အမွား ျဖစ္လာပါလိမ္႔မည္။

ျမန္မာ႔သမိုင္းကို ျပန္၍လွန္ေလွာခဲ႔လွ်င္ ကုန္းေဘာင္ေနာက္ဆံုး မင္းဆက္၌ နန္းတြင္းေရးမ်ားစြာ ႐ႈပ္ေထြး ခဲ့ပါ၏။ ႀကိဳးဆြဲရာ “က” ႏိုင္မည္႔ သီေပါ နန္းရေရးအတြက္ “စုဖုရားလတ္”၏ ရက္စက္မႈမ်ားမွာ ျမန္မာ႔ သမိုင္းကို မ်ားစြာ ႐ိုင္းေစခဲ့ပါသည္။ ဖ်က္မရေသာ ျမန္မာ႔သမိုင္းတြင္ မင္းသားေပါင္း (၄၀)ေက်ာ္ စေတးခံ ခဲ့ရပါသည္။ မင္းစည္းစိမ္၊ မင္းအာဏာ ရ႐ွိေရးအတြက္ ဟူေသာ အက်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံ လြန္ခဲ႔ေသာ ေၾကာင္႔ ကုန္းေဘာင္ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင္႔လည္း ဘာမွ် ဟုတ္တိပတ္တိ မတိုး တက္ခဲ႔ဘဲ ေနာက္ဆံုး အဂၤလိပ္တို႔၏ တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္မႈကို ဒူးေထာက္ခဲ့ရင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ခုလံုး-လံုးလံုးလ်ားလ်ား သူ႔ကၽြန္ျဖစ္ခဲ႔ရေသာ သင္ခန္းစာကို ျမန္မာတို႔ အၿမဲတမ္းႏွလံုးသြင္းထားရန္ လိုအပ္လိမ္႔ မည္ ဟု ျမင္မိပါသည္။

အမွားသည္ Perception ဟူေသာ ျမင္သိခံယူမႈ ေသြလြဲသည့္အခါ ျဖစ္ တတ္ေသာအရာ ျဖစ္ပါ၏။ Illusion ဟူေသာ အျမင္ေသြလြဲမႈအေပၚ အေျခခံပါသည္။ သူမ်ားကြတ္ကီးကို စားေနသူ အမ်ိဳးသမီးက သူမ၏ ကြတ္ကီးဟု ယူဆေသာအခါ ေဒါသထြက္ျဖစ္ခဲ႔ရသလို ျဖစ္သည္။ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို မေစ့ ငုႏုိင္လွ်င္ အျမင္ေသြလြဲမႈ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ Illusion ေၾကာင္႔ Perception ဟူေသာ ျမင္သိခံယူစိတ္ လြဲမွား ရပါ၏။ ျမင္သိခံယူစိတ္ အမွားေၾကာင့္ စိတ္ခံ (Mindset) တို႔ ေျပာင္းလဲၾကရျပန္ပါသည္။ ဤသေဘာကို ပညာဟူေသာ “အမွား-အမွန္” ခြဲျခားႏိုင္ေသာ အသိျဖင္႔သာ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ပါသည္။ မိမိတို႔၏ တစ္ဦး တစ္ေယာက္ဆိုင္ရာ အက်ိဳးစီးပြားအေပၚ အေျခခံလြန္းျခင္းသည္ ေမာဟကိုျဖစ္ေစ၍ ထိုမွတဖန္ ေဒါ သႏွင္႔ ေလာဘတို႔က လိုက္ပါကာ တြန္းအားအျဖစ္ အမွားတို႔ကို က်ဴးလြန္ျဖစ္ ၾကရပါသည္။

တစ္ဦးခ်င္းစီ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို ဖက္တြယ္လြန္ပါလွ်င္ အားနည္းသူမ်ားကို လက္တြဲေခၚႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုႏိုင္ငံ၊ ထိုလူမ်ိဳး နိမ္႔ပါးတတ္သည္မွာလည္း အဆန္းတၾကယ္မဟုတ္ပါ။ တစ္ဦးခ်င္းစီ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား စြန္႔လႊတ္ႏိုင္ ၾကပါလွ်င္ အမ်ားအက်ိဳးကို တစ္စံုတစ္ရာ စတင္ထမ္းေဆာင္ ႏိုင္လာၾကပါ လိမ္႔မည္။ျမန္မာ႔ ဘာသာေရးတြင္ သင္႔တင္႔မွ်တေသာ “ေတာ္ ေလာဘ”ႏွင္႔ လြန္က်ဴးေသာ““မေတာ္ေလာဘ”” ဟူ၍ ဗုဒၶက ခြဲျခားထားေပးၿပီး ျဖစ္ပါသည္။

အကူးအေျပာင္းကာလတြင္ ျမန္မာတို႔ တစ္ဦးခ်င္းအက်ိဳးစီးပြား စြန္႔ လႊတ္ႏိုင္ၾကၿပီး အားနည္းသူမ်ားကိုပါ လက္တြဲေခၚေဆာင္ႏိုင္ၾကရန္ ေသြလြဲေနေသာအျမင္မ်ားကို ျပန္လည္၍ ထိန္းညႇိႏိုင္ပါက ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ၾကမည္ဟု ႐ႈျမင္ပါ၏။ 


ေေနဇင္လတ္
၁၅-၃-၂၀၁၄ (၁၂၄၂)

JOB Seekers Journal vol.2,no.46 
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...