ျမန္မာ သနပ္ခါးလား၊ ဂ်ပန္ သနပ္ခါးလား
“ေဟမဝန္ျမေၾကာ၊ နံ႔သာေတာရင့္မႈန္၊ လွလိုက္ တာ ပင္နပ္ခါး၊ ရွင္နတ္မ်ား စိုက္ထားသည့္ပုံ၊ အ႐ိုးက ကတိုးထုံသည္၊ အခိုးစုံ ပင္စည္ေလွ်ာက္ ပါလို႔၊ အေခါက္ ကေလးတစ္ရာ၊ ေမႊးတဲ့နံ႔သာ” ဟု ေရးဖြဲ႕ခဲ့ေသာ ေရွးေခတ္စာဆိုေတာ္ ဦးေၾကာ့တို႔ လက္ထက္မွသည္ “ပါးျပင္မွာ သနပ္ခါးေလးနဲ႔ ခ်စ္စရာ ေကာင္းလိုက္တာကြာ” ဟု ယခုေခတ္တိုင္ ျမန္မာတို႔က သနပ္ခါးကို စာႏုစာယဥ္ဖြဲ႕ သီကာဆို ညည္းလို႔ ေကာင္းေနစဥ္မွာပင္ သနပ္ခါးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကဗ်ာမစပ္၊ စာမသီဖူးေသာ ခ်ယ္ရီပန္းေတာမွ ဂ်ပန္တို႔က သနပ္ခါးကို ႐ိုးရာအလွကုန္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးရန္ ယခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္ေသာ ႏိုင္ငံတကာ မူပိုင္ခြင့္ဖိုရမ္တြင္ မူပိုင္ခြင့္ တင္လိုက္သည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ စာႏုစာယဥ္ ဖြဲ႕သီခဲ့ရေသာ သနပ္ခါးမွာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသား တစ္ခုပင္ ျဖစ္လာသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔မွာ ယခင္က ကဗ်ာဖြဲ႕၊ စာသီစရာမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုေခတ္တြင္မူ ယဥ္ေက်းမႈ စီးပြားေရး ျဖစ္လာသည္။ အထင္ရွားဆုံး သာဓကမွာ သနပ္ခါး ပါးကြက္ ၾကား လိမ္းထားေသာ ျမန္မာမေလး၊ ျမန္မာကေလးငယ္မ်ား၏ ဓာတ္ပုံတို႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံျခား သားမ်ား အလည္အပတ္လာရန္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ စီးပြားေရး ေၾကာ္ျငာအျဖစ္ အသုံးဝင္လာသည္။
သို႔ျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔ကို လုယူလာၾကသည္။ ပေဒါင္လူမ်ဳိးမ်ားကို ျပပြဲ႐ုံသဖြယ္ျပသၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားထံမွ ေငြရွာေနေသာ ထိုင္းလူမ်ဳိးတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံ ကယားျပည္နယ္မွ ပေဒါင္လူမ်ဳိးတို႔ကို သူတို႔လူမ်ဳိးစု တစ္ခုအျဖစ္ ကမာၻသိ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ေၾကာ္ျငာလ်က္ လုယူသြားသည္။ ယခုလည္း ဂ်ပန္တို႔က ျမန္မာ့ သနပ္ခါးကို သနပ္ခါး ေပါင္ဒါအျဖစ္ ျပဳလုပ္ကာ ဂ်ပန္႐ိုးရာ အလွကုန္အျဖစ္ မူပိုင္ခြင့္ တင္ၿပီး လုယူဖို႔ ႀကဳိးစားလ်က္ ရွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔ကို ျပန္ဆယ္ယူႏိုင္ရန္ ျမန္မာတို႔ ဘာလုပ္သင့္သနည္း။
“ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္အရ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့ အခါက်ေတာ့ မူပိုင္ခြင့္က အေရးႀကီးသြားၿပီ။ ဂ်ပန္မွာ မူပိုင္ခြင့္တင္လိုက္ေတာ့ သနပ္ခါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ပစၥည္းေတြ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကို ပို႔မယ္ဆိုရင္ သနပ္ခါး ဆိုတဲ့ နာမည္ပါရင္ ျပႆနာ ရွိလာမယ္။ သနပ္ခါးဆိုတာ ျမန္မာႏိုင္ငံမူပိုင္ ဆိုတာကို ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုခုက အင္တာေနရွင္နယ္မွာ တင္ထားသင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္” ဟု မႏၲေလးအေျခစိုက္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိႏုိင္ရန္ ႀကဳိးစားေနသူ တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က အႀကံျပဳသည္။
ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတစ္ခုကို ျပန္ဆယ္ ယူႏိုင္ရန္အတြက္ မူပိုင္ခြင့္ တင္႐ုံမွ်ျဖင့္လည္း မလုံေလာက္ ပါ။ ေနာက္ထပ္လုပ္ရဦးမည့္ လုပ္ငန္းတစ္ခုမွာ ကုန္ၾကမ္းမွ ကုန္ေခ်ာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ေရး ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ မလုပ္ႏိုင္သျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေမြးဖြား ေပးလိုက္ေသာ္လည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသား ခံယူသြားရရွာေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ား ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ အရည္အေသြး ေကာင္းေသာ ျမန္မာျပည္ဖြား ေက်ာက္စိမ္း တို႔မွာ တ႐ုတ္ျပည္ဖြားအျဖစ္ နာမည္ေျပာင္းခံရသည္။ ထို႔အတူပင္ ဆိုရွယ္လစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္ ျမန္မာျပည္ဖြား ႏြားမ်ားကို ထိုင္းႏိုင္ငံမွတစ္ဆင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ခံရၿပီး အရည္ အေသြးျမင့္ ဂ်ပန္ျပည္ဖြား အမဲသား ထုပ္မ်ားအျဖစ္ နာမည္ခံရဖူးသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ျမန္မာျပည္ဖြား စစ္စစ္တို႔ကို မိတ္အင္ျမန္မာ (Made in Myanmar) ဟူေသာ ျမန္မာနာမည္ ခံယူႏိုင္ရန္အတြက္ ကုန္ၾကမ္းမ်ားကို ကုန္ေခ်ာ ေျပာင္းတတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့သနပ္ခါးကိုလည္း ထိုနည္းတူစြာပင္ ကုန္ေခ်ာေျပာင္းရမည္။ မည္သို႔ မည္ပုံ ေျပာင္းမည္နည္း။
“သနပ္ခါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မ်ဳိးစုံထုတ္လို႔ရတယ္။ Raw (အၾကမ္း) အေနနဲ႔ မထုတ္ဘဲ ေပါင္ဒါလည္း ထုတ္လို႔ရတယ္။ Cream အေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ မ်က္ႏွာ ေပါင္းတင္တာအေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ ေရေမႊးအေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ အစ္မတို႔ ဒီဘက္မွာ လုပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အရမ္းကို ေအာင္ျမင္ႏိုင္တဲ့ နည္းေပါ့” ဟု ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က ဆိုသည္။
ယင္းသို႔ ထုတ္လုပ္ေနေသာ လုပ္ငန္းရွင္တခ်ဳိ႕ေတာ့ ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သနပ္ခါးအေျချပဳ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားအနက္ ေရႊျပည္နန္း သနပ္ခါး၊ ေဒၚသီသနပ္ခါးႏွင့္ ေတာင္ႀကီး ေမာက္မယ္ သနပ္ခါးလုပ္ငန္းတို႔မွာ အႀကီးဆုံး လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ေရႊျပည္နန္း အမွတ္တံဆိပ္ အလွကုန္တို႔ကို ျပည္ပအထိပင္ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ရသည္မ်ား ရွိသည္။ မေလးရွား ႏိုင္ငံတြင္မူ ေရႊျပည္နန္း စံပယ္သနပ္ခါး တစ္ဘူးမွာ ႏွစ္ေဒၚလာ နီးပါးအထိ ရသည္။
သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္တို႔ကို မေလးရွားႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ကို တင္ပို႔ႏိုင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ မႏၲေလး အေျခစိုက္ လူသုံးကုန္၊ ေဆးဝါးႏွင့္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းဝယ္သူမ်ားအသင္း ဥကၠ႒ ဦးေနလင္းက “အဓိကက အဲဒီမွာ သြားေနတဲ့ ျမန္မာလုပ္သားေတြလည္း ရွိတယ္ေလ” ဟု သုံးသပ္သည္။
ယင္းသနပ္ခါး အလွကုန္ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ရွိေသာ္လည္း အိမ္တြင္း အေသးစားလုပ္ငန္း တစ္ရပ္အျဖစ္ သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္မႈမ်ား ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာရန္အတြက္ သနပ္ခါး ထုတ္လုပ္သူမ်ားႏွင့္ သနပ္ခါးစိုက္ ေတာင္သူမ်ားကို နည္းပညာသင္တန္းမ်ား ေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း ဦးေနလင္းက ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားသည္။
“ႏွစ္လတစ္ႀကိမ္၊ သုံးလတစ္ႀကိမ္ အလွကုန္ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ေပးတယ္။ သနပ္ခါးနဲ႔ Loction လို ဟာမ်ဳိးကို ထုတ္လို႔ရမယ္။ အရင္အပတ္ကဆိုရင္ ဆႏြင္းဓာတ္ကို အေျခခံထုတ္လုပ္တဲ့ စနစ္ေတြေပါ့။ အဲလိုပဲ သနပ္ခါးကို အေျခခံထုတ္လုပ္တဲ့ နည္းစနစ္ေတြ ျဖန္႔ေဝသြားဖို႔ ရည္႐ြယ္တာပါ” ဟု ၎က ဆိုသည္။ ယင္းအတြက္ အေသးစား စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းဦးစီးဌာန (အထက္ဗမာျပည္) ထံမွ နည္း ပညာရွင္ အကူအညီမ်ား ရယူေၾကာင္း ဦးေနလင္းက ျဖည့္စြက္ ေျပာၾကားသည္။
သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္မ်ားကို အိမ္တြင္းလုပ္ငန္း တစ္ခုအျဖစ္ ထုတ္မည္ဆိုပါက ေအာင္ျမင္ႏိုင္ ေၾကာင္း၊ ကမာၻတြင္ အိမ္တြင္း ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ေခတ္စားလ်က္ ရွိေၾကာင္း၊ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္ Green Tea Shampoo တစ္ဘူးကို တစ္ေသာင္းခြဲက်ပ္ျဖင့္ ေရာင္းခ်ေၾကာင္း ေအာ္ဂဲနစ္ အလွကုန္ ပစၥည္း တို႔ကို ကိုယ္တိုင္ ထုတ္လုပ္ေနသူ ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က ေျပာၾကားသည္။
အိမ္ရွင္မတစ္ဦးကမူ “ေရွာ့ပင္းေမာေတြမွာဆို တ႐ုတ္ျပည္ကလာတဲ့ Jasmine Tea ဘူးေလးေတြ ေတြ႕ရတယ္။ သံဘူး ေသးေသးေလးနဲ႔ တစ္ဘူးကို ေထာင့္ရွစ္ရာေတာင္ ေပးရတယ္” ၊ ဟု ေစ်းဝယ္ အေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
ျမန္မာ့သနပ္ခါးကိုသာ ေခတ္မီ မိတ္ကပ္မ်ားနည္းတူ အလွကုန္အျဖစ္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ပါက ဝယ္သူကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။ ယခုေခတ္တြင္ အလွကုန္ပစၥည္း တခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ အသားအေရ ယားယံျခင္း၊ အ႐ြယ္မတိုင္မီ ပါးေရတြန္႔ျခင္းစေသာ ျပႆနာမ်ားကို ႀကံဳေတြ႕ၾကရသည္။ သနပ္ခါးတြင္မူ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ဆိုးက်ဳိးမ်ားမရွိဟု ဆုိၾကပါလသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ပင္သနပ္ခါးျဖင့္ အလွကုန္ ပစၥည္းတခ်ဳိ႕ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ေနေသာ ႏိုင္ငံျခား ကုမၸဏီမ်ားက သနပ္ခါးမွာ ခရမ္းလြန္ ေရာင္ျခည္ သင့္ျခင္း၊ အ႐ြယ္မတိုင္ခင္ အိုမင္ရင့္ေရာ္ျခင္း၊ ဗက္တီးရီးယားႏွင့္ မိႈေရာဂါတို႔မွ ကာကြယ္ ေပးျခင္း စသျဖင့္ သနပ္ခါး၏ သဘာဝ အရည္အေသြးတို႔ကို ေၾကာ္ျငာေမာင္းခတ္ကာ ေစ်းကြက္တင္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။
“မိတ္ကပ္ကေတာ့ ၾကာလာရင္ အေရမာေတြ၊ အေရတြန္႔ေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြဆိုရင္ ႀကီးလာရင္ ပါးေရနားေရေတြ တအားတြန္႔လာတယ္။ အသားျဖဴတဲ့ သူေတြဆိုရင္ ပိုသိသာတယ္။ သနပ္ခါးက အဲဒီလိုမျဖစ္ဘူး” ဟု သနပ္ခါးတုံး ေရာင္းသူအျဖစ္ ခုနစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာ လုပ္ကုိင္လာသူ ဦးလြင္ေအးက ဆိုသည္။
ဧၿပီလကမူ အထက္ပါ မူပုိင္ခြင့္ကိစၥသည္ ပ်က္ျပယ္ၿပီး ျဖစ္သည္ဟု အထက္ပါကိစၥကုိ ကန္႔ကြက္ခဲ့ေသာ လူသုံးကုန္၊ ေဆးဝါးႏွင့္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းဝယ္သူမ်ားအသင္း မႏၲေလးသုိ႔ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ ဝန္ႀကီးဌာနက ျပန္လည္ တုံ႔ျပန္ထားခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ သနပ္ခါးမွာ သဘာဝအရ အရည္အေသြးေကာင္းၿပီး ျဖစ္သည္။ သဘာဝ အရည္အေသြးကို ထင္ရွားေအာင္ ျမန္မာမ်ား ေသြးျပဖို႔ လိုသည္။ ျမန္မာမ်ား မေသြးႏိုင္ပါက ဂ်ပန္မ်ား ေသြးသြားေပလိမ့္မည္။
ဉာဏ္မ်ဳိးေအာင္
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ေခတ္အဆက္ဆက္ စာႏုစာယဥ္ ဖြဲ႕သီခဲ့ရေသာ သနပ္ခါးမွာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသား တစ္ခုပင္ ျဖစ္လာသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔မွာ ယခင္က ကဗ်ာဖြဲ႕၊ စာသီစရာမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုေခတ္တြင္မူ ယဥ္ေက်းမႈ စီးပြားေရး ျဖစ္လာသည္။ အထင္ရွားဆုံး သာဓကမွာ သနပ္ခါး ပါးကြက္ ၾကား လိမ္းထားေသာ ျမန္မာမေလး၊ ျမန္မာကေလးငယ္မ်ား၏ ဓာတ္ပုံတို႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံျခား သားမ်ား အလည္အပတ္လာရန္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ စီးပြားေရး ေၾကာ္ျငာအျဖစ္ အသုံးဝင္လာသည္။
သို႔ျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔ကို လုယူလာၾကသည္။ ပေဒါင္လူမ်ဳိးမ်ားကို ျပပြဲ႐ုံသဖြယ္ျပသၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားထံမွ ေငြရွာေနေသာ ထိုင္းလူမ်ဳိးတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံ ကယားျပည္နယ္မွ ပေဒါင္လူမ်ဳိးတို႔ကို သူတို႔လူမ်ဳိးစု တစ္ခုအျဖစ္ ကမာၻသိ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ေၾကာ္ျငာလ်က္ လုယူသြားသည္။ ယခုလည္း ဂ်ပန္တို႔က ျမန္မာ့ သနပ္ခါးကို သနပ္ခါး ေပါင္ဒါအျဖစ္ ျပဳလုပ္ကာ ဂ်ပန္႐ိုးရာ အလွကုန္အျဖစ္ မူပိုင္ခြင့္ တင္ၿပီး လုယူဖို႔ ႀကဳိးစားလ်က္ ရွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတို႔ကို ျပန္ဆယ္ယူႏိုင္ရန္ ျမန္မာတို႔ ဘာလုပ္သင့္သနည္း။
“ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္အရ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့ အခါက်ေတာ့ မူပိုင္ခြင့္က အေရးႀကီးသြားၿပီ။ ဂ်ပန္မွာ မူပိုင္ခြင့္တင္လိုက္ေတာ့ သနပ္ခါးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ပစၥည္းေတြ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကို ပို႔မယ္ဆိုရင္ သနပ္ခါး ဆိုတဲ့ နာမည္ပါရင္ ျပႆနာ ရွိလာမယ္။ သနပ္ခါးဆိုတာ ျမန္မာႏိုင္ငံမူပိုင္ ဆိုတာကို ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုခုက အင္တာေနရွင္နယ္မွာ တင္ထားသင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္” ဟု မႏၲေလးအေျခစိုက္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ခ်ိႏုိင္ရန္ ႀကဳိးစားေနသူ တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က အႀကံျပဳသည္။
ယဥ္ေက်းမႈ အမွတ္အသားတစ္ခုကို ျပန္ဆယ္ ယူႏိုင္ရန္အတြက္ မူပိုင္ခြင့္ တင္႐ုံမွ်ျဖင့္လည္း မလုံေလာက္ ပါ။ ေနာက္ထပ္လုပ္ရဦးမည့္ လုပ္ငန္းတစ္ခုမွာ ကုန္ၾကမ္းမွ ကုန္ေခ်ာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ေရး ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ မလုပ္ႏိုင္သျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေမြးဖြား ေပးလိုက္ေသာ္လည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသား ခံယူသြားရရွာေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ား ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ အရည္အေသြး ေကာင္းေသာ ျမန္မာျပည္ဖြား ေက်ာက္စိမ္း တို႔မွာ တ႐ုတ္ျပည္ဖြားအျဖစ္ နာမည္ေျပာင္းခံရသည္။ ထို႔အတူပင္ ဆိုရွယ္လစ္အစိုးရ လက္ထက္တြင္ ျမန္မာျပည္ဖြား ႏြားမ်ားကို ထိုင္းႏိုင္ငံမွတစ္ဆင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ခံရၿပီး အရည္ အေသြးျမင့္ ဂ်ပန္ျပည္ဖြား အမဲသား ထုပ္မ်ားအျဖစ္ နာမည္ခံရဖူးသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ျမန္မာျပည္ဖြား စစ္စစ္တို႔ကို မိတ္အင္ျမန္မာ (Made in Myanmar) ဟူေသာ ျမန္မာနာမည္ ခံယူႏိုင္ရန္အတြက္ ကုန္ၾကမ္းမ်ားကို ကုန္ေခ်ာ ေျပာင္းတတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့သနပ္ခါးကိုလည္း ထိုနည္းတူစြာပင္ ကုန္ေခ်ာေျပာင္းရမည္။ မည္သို႔ မည္ပုံ ေျပာင္းမည္နည္း။
“သနပ္ခါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မ်ဳိးစုံထုတ္လို႔ရတယ္။ Raw (အၾကမ္း) အေနနဲ႔ မထုတ္ဘဲ ေပါင္ဒါလည္း ထုတ္လို႔ရတယ္။ Cream အေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ မ်က္ႏွာ ေပါင္းတင္တာအေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ ေရေမႊးအေနနဲ႔ ထုတ္လို႔ရတယ္။ အစ္မတို႔ ဒီဘက္မွာ လုပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အရမ္းကို ေအာင္ျမင္ႏိုင္တဲ့ နည္းေပါ့” ဟု ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က ဆိုသည္။
ယင္းသို႔ ထုတ္လုပ္ေနေသာ လုပ္ငန္းရွင္တခ်ဳိ႕ေတာ့ ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သနပ္ခါးအေျချပဳ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားအနက္ ေရႊျပည္နန္း သနပ္ခါး၊ ေဒၚသီသနပ္ခါးႏွင့္ ေတာင္ႀကီး ေမာက္မယ္ သနပ္ခါးလုပ္ငန္းတို႔မွာ အႀကီးဆုံး လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ေရႊျပည္နန္း အမွတ္တံဆိပ္ အလွကုန္တို႔ကို ျပည္ပအထိပင္ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ရသည္မ်ား ရွိသည္။ မေလးရွား ႏိုင္ငံတြင္မူ ေရႊျပည္နန္း စံပယ္သနပ္ခါး တစ္ဘူးမွာ ႏွစ္ေဒၚလာ နီးပါးအထိ ရသည္။
သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္တို႔ကို မေလးရွားႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ကို တင္ပို႔ႏိုင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ မႏၲေလး အေျခစိုက္ လူသုံးကုန္၊ ေဆးဝါးႏွင့္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းဝယ္သူမ်ားအသင္း ဥကၠ႒ ဦးေနလင္းက “အဓိကက အဲဒီမွာ သြားေနတဲ့ ျမန္မာလုပ္သားေတြလည္း ရွိတယ္ေလ” ဟု သုံးသပ္သည္။
ယင္းသနပ္ခါး အလွကုန္ လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ရွိေသာ္လည္း အိမ္တြင္း အေသးစားလုပ္ငန္း တစ္ရပ္အျဖစ္ သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္မႈမ်ား ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာရန္အတြက္ သနပ္ခါး ထုတ္လုပ္သူမ်ားႏွင့္ သနပ္ခါးစိုက္ ေတာင္သူမ်ားကို နည္းပညာသင္တန္းမ်ား ေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း ဦးေနလင္းက ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားသည္။
“ႏွစ္လတစ္ႀကိမ္၊ သုံးလတစ္ႀကိမ္ အလွကုန္ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ေပးတယ္။ သနပ္ခါးနဲ႔ Loction လို ဟာမ်ဳိးကို ထုတ္လို႔ရမယ္။ အရင္အပတ္ကဆိုရင္ ဆႏြင္းဓာတ္ကို အေျခခံထုတ္လုပ္တဲ့ စနစ္ေတြေပါ့။ အဲလိုပဲ သနပ္ခါးကို အေျခခံထုတ္လုပ္တဲ့ နည္းစနစ္ေတြ ျဖန္႔ေဝသြားဖို႔ ရည္႐ြယ္တာပါ” ဟု ၎က ဆိုသည္။ ယင္းအတြက္ အေသးစား စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းဦးစီးဌာန (အထက္ဗမာျပည္) ထံမွ နည္း ပညာရွင္ အကူအညီမ်ား ရယူေၾကာင္း ဦးေနလင္းက ျဖည့္စြက္ ေျပာၾကားသည္။
သနပ္ခါးအေျခခံ အလွကုန္မ်ားကို အိမ္တြင္းလုပ္ငန္း တစ္ခုအျဖစ္ ထုတ္မည္ဆိုပါက ေအာင္ျမင္ႏိုင္ ေၾကာင္း၊ ကမာၻတြင္ အိမ္တြင္း ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား ေခတ္စားလ်က္ ရွိေၾကာင္း၊ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္ Green Tea Shampoo တစ္ဘူးကို တစ္ေသာင္းခြဲက်ပ္ျဖင့္ ေရာင္းခ်ေၾကာင္း ေအာ္ဂဲနစ္ အလွကုန္ ပစၥည္း တို႔ကို ကိုယ္တိုင္ ထုတ္လုပ္ေနသူ ေဒၚေမသူသန္းရွိန္က ေျပာၾကားသည္။
အိမ္ရွင္မတစ္ဦးကမူ “ေရွာ့ပင္းေမာေတြမွာဆို တ႐ုတ္ျပည္ကလာတဲ့ Jasmine Tea ဘူးေလးေတြ ေတြ႕ရတယ္။ သံဘူး ေသးေသးေလးနဲ႔ တစ္ဘူးကို ေထာင့္ရွစ္ရာေတာင္ ေပးရတယ္” ၊ ဟု ေစ်းဝယ္ အေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
ျမန္မာ့သနပ္ခါးကိုသာ ေခတ္မီ မိတ္ကပ္မ်ားနည္းတူ အလွကုန္အျဖစ္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ပါက ဝယ္သူကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။ ယခုေခတ္တြင္ အလွကုန္ပစၥည္း တခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ အသားအေရ ယားယံျခင္း၊ အ႐ြယ္မတိုင္မီ ပါးေရတြန္႔ျခင္းစေသာ ျပႆနာမ်ားကို ႀကံဳေတြ႕ၾကရသည္။ သနပ္ခါးတြင္မူ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ဆိုးက်ဳိးမ်ားမရွိဟု ဆုိၾကပါလသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ပင္သနပ္ခါးျဖင့္ အလွကုန္ ပစၥည္းတခ်ဳိ႕ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ေနေသာ ႏိုင္ငံျခား ကုမၸဏီမ်ားက သနပ္ခါးမွာ ခရမ္းလြန္ ေရာင္ျခည္ သင့္ျခင္း၊ အ႐ြယ္မတိုင္ခင္ အိုမင္ရင့္ေရာ္ျခင္း၊ ဗက္တီးရီးယားႏွင့္ မိႈေရာဂါတို႔မွ ကာကြယ္ ေပးျခင္း စသျဖင့္ သနပ္ခါး၏ သဘာဝ အရည္အေသြးတို႔ကို ေၾကာ္ျငာေမာင္းခတ္ကာ ေစ်းကြက္တင္ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။
“မိတ္ကပ္ကေတာ့ ၾကာလာရင္ အေရမာေတြ၊ အေရတြန္႔ေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြဆိုရင္ ႀကီးလာရင္ ပါးေရနားေရေတြ တအားတြန္႔လာတယ္။ အသားျဖဴတဲ့ သူေတြဆိုရင္ ပိုသိသာတယ္။ သနပ္ခါးက အဲဒီလိုမျဖစ္ဘူး” ဟု သနပ္ခါးတုံး ေရာင္းသူအျဖစ္ ခုနစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာ လုပ္ကုိင္လာသူ ဦးလြင္ေအးက ဆိုသည္။
ဧၿပီလကမူ အထက္ပါ မူပုိင္ခြင့္ကိစၥသည္ ပ်က္ျပယ္ၿပီး ျဖစ္သည္ဟု အထက္ပါကိစၥကုိ ကန္႔ကြက္ခဲ့ေသာ လူသုံးကုန္၊ ေဆးဝါးႏွင့္ အလွကုန္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းဝယ္သူမ်ားအသင္း မႏၲေလးသုိ႔ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ ဝန္ႀကီးဌာနက ျပန္လည္ တုံ႔ျပန္ထားခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ သနပ္ခါးမွာ သဘာဝအရ အရည္အေသြးေကာင္းၿပီး ျဖစ္သည္။ သဘာဝ အရည္အေသြးကို ထင္ရွားေအာင္ ျမန္မာမ်ား ေသြးျပဖို႔ လိုသည္။ ျမန္မာမ်ား မေသြးႏိုင္ပါက ဂ်ပန္မ်ား ေသြးသြားေပလိမ့္မည္။
ဉာဏ္မ်ဳိးေအာင္
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook