အေျခခံပညာေရး ဘာ့ေၾကာင့္ အေရးႀကီးတာလဲ
“ကေလးက ေက်ာင္းဆရာ၊ က်ဴရွင္ေရာသြားတာပဲ။ ဒီအတုိင္း လႊတ္ထားလုိ႔ ရလားဆုိေတာ့လဲ မရဘူး။ အိမ္ကလူေတြပါ စာေတြလုိက္ရွင္းျပ၊ ဝုိင္းက်က္ေပးတာေတြ လုပ္ၾကရတယ္။ ဒါေတာင္ေသခ်ာ မလုိက္ ႏိုင္ဘူး။ ေက်ာင္းတို႔၊ က်ဴရွင္တုိ႔မွာပဲၿပီးရမယ့္ ရွင္းရမယ့္ တြက္စာေတြဆုိလဲ အိမ္ကပဲ ရွင္းၿပီး သင္ေပးရ တယ္။ သူကပဲ စာမလုပ္တာလား။ ဆရာမေတြကပဲ ေသခ်ာ မသင္တာလားေတာ့ မသိဘူး” ဟု တာေမြ ၿမိဳ႕နယ္၊ ေက်ာက္ေျမာင္းတြင္ေနထုိင္သည့္ စတုတၳတန္းေက်ာင္းသား တစ္ဦး၏ မိခင္ျဖစ္ သူ ေဒၚစုိးစိုး က ဆုိပါသည္။
ယေန႔ေခတ္ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားမွာ ယခင္ကေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကဲ့ သုိ႔ နားခ်ိန္တန္နား၊ ကစားခ်ိန္တန္ကစား၊ စာက်က္ခ်ိန္တန္ စာက်က္ မလုပ္ႏုိင္ၾက။
ပညာေရး တစ္ခုတည္း အတြက္ကုိပင္ အခ်ိန္အမ်ားအျပား ကုန္ဆုံးေနၾကသည္။ နံနက္ေစာေစာ ေက်ာင္း တက္၊ ၿပီးလွ်င္ က်ဴရွင္သြား၊ အိမ္ျပန္ေရာက္လွ်င္ စာက်က္ျဖင့္ ကစားခ်ိန္၊ အားလပ္ခ်ိန္ကုိပင္ မနည္းလုေနၾက သည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾက ရသည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ ပညာေရးအတြက္ အခ်ိန္အား၊ လူအား၊ ေငြအားမ်ားျဖင့္ စုိက္ထုတ္ေနၾက ပါေသာ္လည္း ေက်ာင္း သားမိဘအခ်ဳိ႕က မိမိသားသမီးမ်ားအေပၚ အားမလုိအားမရျဖစ္သည့္ အသံမ်ားကုိလည္း ၾကားသိေနၾက ရသည္။
“ကၽြန္ေတာ့္ တူတစ္ေယာက္ဆုိ နယ္မွာေနတာ။ ရွစ္တန္းေက်ာင္းသား။ သူ႔ကုိၾကည့္လုိက္ရင္ လုံးဝမနား ရဘူး။ ေက်ာင္းနဲ႔အိမ္၊ က်ဴရွင္နဲ႔ အိမ္ဆိုတာခ်ည္းပဲ။ ကစားခ်ိန္ေတာင္မရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ စာက်ေတာ့ ေကာင္းေကာင္း မေရးတတ္ဘူး။ စာလုံးေပါင္းသတ္ပုံေတြလဲ မွားတယ္။ ဘာေတြ သြားသင္ေန သလဲမသိ ဘူး” ဟု စာအုပ္ ထုတ္ေဝေရး လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္ေနသည့္ ဦးေဇာ္ဝင္းႏုိင္က ဆုိသည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ စာသင္ခန္းစာမွ ကဗ်ာမ်ားသည္ သူ႔အနက္ အဓိပၸာယ္ႏွင့္ရွိၿပီး အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ နက္႐ႈိင္း လွေသာ္လည္း သင္ၾကားေပးေသာ ဆရာ၊ ဆရာမအခ်ဳိ႕ကပင္ ေသခ်ာစြာမသိရွိၾကျခင္း ေၾကာင့္ ကဗ်ာမ်ား ကုိ မိမိတို႔သေဘာေပါက္သည့္ အတုိင္းသာ သာမန္ကာလွ်ံကာ သင္ၾကားေပးေန ျခင္းမ်ား ေတြ႕ရွိ ရေၾကာင္းလည္း စာေရးဆရာႀကီးတစ္ဦးက စာေပေဟာေျပာပဲြတစ္ခုတြင္ ထည့္သြင္း ေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္ ကုိလည္း မွတ္သားရဖူးပါသည္။
“အိမ္ကေလးတန္းေက်ာင္းသားေျမးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ ကဗ်ာကုိက်က္တယ္။ အဓိပၸာယ္လဲ ဂဃနဏ နားမလည္ဘူး။ ဥပမာအားျဖင့္ စံပယ္ေလး႐ုံဆုိတာက ပြင့္ၿပီးခဲ့ေလေသာ ဘုရားေလးဆူကုိေျပာခ်င္ တာ။ ဒါကုိလဲ ကေလးကေသခ်ာနားမလည္ဘူး။ ဆရာမကလဲ ေသခ်ာသိပုံမရဘူး။ ဒီအတိုင္းပဲ စံပယ္ ေလး႐ုံ ဆုိတာခ်ည္းပဲေအာ္ေနတာ။ အဲလုိမ်ဳိးေပါ့။ သင္ခန္းစာေတြမွာ သူ႔အဓိပၸာယ္နဲ႔သူရွိတာ။ အခု ေခတ္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက သင္ၾကားေရးပုိင္းေတြမွာ အဲလုိအားနည္းခ်က္ေလးေတြရွိတာေတြ႕ေနရ တယ္” ဟု အၿငိမ္းစား အလယ္တန္းျပဆရာမတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚရီရီျမင့္ကေျပာသည္။
ဆဲြခန္႔ဆရာမ်ားခန္႔ထားျခင္းကလည္း သင္ၾကားေရးတြင္ အားနည္းေစသည့္ အခ်က္ျဖစ္
မေကြးပညာေရးေကာလိပ္မွ လက္ေထာက္ကထိက ဦးခင္ေမာင္က်င္က “ပညာေရးမွာ ဆဲြခန္႔ ဆရာေတြ ေခၚယူတဲ့ ကိစၥက အဆုိးရြားဆုံးျဖစ္ေနတယ္။ ဆရာဆုိတာ အထူးသျဖင့္ မူလတန္းသင္တဲ့ ဆရာေတြအ ေနနဲ႔ ကေလးအထာကုိ သိထားမွ၊ သင္နည္းကိုလဲ စနစ္တက်သိထားမွ၊ အခုက ထင္သလုိ သင္ခ်င္သလုိ သင္ေနၾကတာ။ အသက္ငါးႏွစ္၊ ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္စုိက္ မတ္မတ္အာ႐ုံစူး စုိက္မႈက ခုႏွစ္မိနစ္၊ ရွစ္မိနစ္ပဲ။ အဲဒါကုိလ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး နာရီဝက္ေလးဆယ့္ငါးမိနစ္ သြားသင္ေတာ့က ေလးရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကုိ ဒဏ္ျဖစ္ေစတယ္” ဟုေျပာသည္။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား အားလုံးကုိ မဆုိလုိေသာ္လည္း သင္ၾကားနည္းေကာင္းစြာ မတတ္ကၽြမ္းခဲ့သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ တတ္ကၽြမ္းေသာ္လည္း စားဝတ္ေနေရး အေျခအေန အရပ္ရပ္တုိ႔ေၾကာင့္ က်ဴရွင္ ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားႏုိင္ေရးကုိ ဦးစားေပးေနသည့္ အတြက္လည္း ယင္းသုိ႔ စာသင္ၾကားေရးတြင္ အားနည္းမႈမ်ား ရွိေနသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
“ေက်ာင္းမွာဆုိရင္ သခ်ၤာအသစ္ေတြသင္ရင္ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာ ဆရာမက ဒီလုိပဲေရးျပလုိက္ တာ။ ၿပီးရင္အိမ္စာေတြေပးေတာ့ သားကမတြက္တတ္ဘူး။ ေဖေဖကရွင္းျပေပးတယ္” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ရွိ အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ တက္ေရာက္ေနေသာ တတိယ တန္းေက်ာင္းသား ေမာင္ ထက္ပုိင္က ဆုိသည္။
ေျမာက္ဒဂုံၿမိဳ႕နယ္တြင္ေနထုိင္သူ မတင္မုိးကလည္း “ကၽြန္မသားက ဒုတိယတန္းပါ။ ကေလးက စာ လုပ္ေပမယ့္ တခ်ဳိ႕စာအသံထြက္ေတြက မွားေနလုိ႔ျပင္ေပးရင္ လက္မခံဘူး။ ဆရာမက ဒီလုိပဲသင္တာ ဆုိတာခ်ည္းပဲ။ ကေလးေတြကေတာ့ ဒီလုိပဲျဖစ္ရမွာေပါ့ေလ။ သူတို႔ဆရာမေတြကုိ ေလးစားယုံၾကည္ တာေပါ့။ ဆရာမေတြက အၿမဲတမ္းမွန္ကန္ေနရင္ေတာ့ ကိစၥမရွိဘူး။ တစ္ခါတစ္ခါစာေမးပဲြမွာ မွားေျဖ ထားတာေတြကုိလဲ အမွန္ျခစ္လုိျခစ္ဆုိေတာ့ ကေလးကလဲ အဲဒါကုိပဲ အမွန္လုိ႔ထင္ၿပီး ျပင္လုိ႔ကုိ မရ ေတာ့ဘူး” ဟုေျပာျပသည္။
သင္ၾကားေရးေလ်ာ့ရဲေစေသာ အေၾကာင္းရင္းအခ်ဳိ႕
ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ စာသင္ၾကား မႈေလ်ာ့ရဲေနသည့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္၏ အေၾကာင္းရင္းကို ေလ့လာ ၾကည့္မည္ဆုိပါက သင္ၾကားေရးဆရာျဖစ္သင္တန္းမ်ား ေသခ်ာစြာ တက္ေရာက္ခဲ့ ရျခင္းမရွိသည့္ ဆဲြခန္႔၊ ေန႔စားလေပးဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ဆရာ၊ ဆရာမလုိအပ္ခ်က္အရ ခန္႔ထားေနရျခင္း၊ သင္႐ုိး မ်ားမေက်ညက္ျခင္း၊ ရရွိသည့္ လစာေငြေၾကးမလုံေလာက္ျခင္းေၾကာင့္ စာသင္ၾကားေရးတြင္ အျပည့္ အဝအာ႐ုံမစုိက္ႏုိင္ၾကျခင္း၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ စာသင္ၾကားေရးအျပင္ မိမိတာဝန္ဝတၱရားႏွင့္ သက္ဆုိင္ျခင္းမရွိေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကုိပါ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေပးေနရျခင္း အစရွိသည့္အေၾကာင္း အရင္းမ်ားကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
“ဆဲြခန္႔ေတြ၊ ေန႔စားလေပးေတြကုိ ဘြဲ႕ရေတြခန္႔တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔သင္တန္း မတက္ရေတာ့ ဘာမွမ သင္တတ္ဘူး။ ေနာက္ PPTT လုိ႔ေခၚတဲ့ Preservice Primary Teacher Training ေတြဆုိရင္ ေလး လပဲသင္ရတယ္။ အဲဒီေလးလအတြင္းမွာ လုိလုိခ်င္ခ်င္နဲ႔ ေမးျမန္းၿပီးသင္ယူသြားတဲ့သူက ၁၀၀ မွာ ၁၀ ဦးမရွိဘူး။ ႏွစ္ႏွစ္သင္တန္းမေပးႏုိင္ရင္ေတာင္ အနည္းဆုံးဆယ္လေလာက္ေတာ့ ေပးသင့္တယ္။ ဆရာ အေရအတြက္ မလုံေလာက္ဘူးဆုိတာနဲ႔ပဲ မ်ားမ်ားေမြးထုတ္ႏုိင္ေအာင္ သင္တန္းကာလ နည္း နည္းနဲ႔ေရတုိ လုပ္ေနတာေတြက ပညာေရးအတြက္ ဘာမွေျပာင္းလဲလာမွာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ ေျပာင္းခ်င္ရင္ သင္႐ုိးေျပာင္းရမယ္။ အဲဒီသင္႐ုိးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္ ေတြေျပာင္းရမယ္” ဟု ဦးခက္ေမာင္က်င္က ဆက္လက္ေျပာသည္။
ေန႔စားလေပးဆဲြခန္႔ဆရာမ်ား ခန္႔ထားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လက္ရွိ မူလတန္းျပ ဆရာမ တစ္ဦးျဖစ္ သူ ေဒၚခင္မူဝင္း (အမည္လႊဲ) က “ေန႔စားလေပးေတြေခၚတယ္။ သင္တန္းေတြမရွိဘူး။ ဘဲြ႕ရေတြဆုိေပ မယ့္ တခ်ဳိ႕ဆုိ သင္ၾကားေရးအေျခခံေတာင္မသိဘူး။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့လဲ ဆရာမအလုပ္၊ စာသင္တဲ့အ လုပ္ကုိ ဝါသနာမပါဘူး။ ဒါေပမဲ့လစာေလးကလဲ မဆုိးဘူး။ လုပ္ရတာလဲ မပင္ပန္းဘူးဆုိေတာ့ ဒီအ တုိင္းပဲ ဝင္တုိးလုိက္ ၾကတာမ်ဳိးေတြရွိတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သင္တန္း မတက္ရတာမွန္ေပမယ့္ ကိုယ္ကုိယ္ တုိင္ကလဲ သင္ၾကားနည္းအေျခခံသေဘာ တရားေလာက္ကေတာ့ သိထားသင့္တယ္လုိ႔ယူဆတယ္။ ၿပီးေတာ့ သင္တန္း တက္ရတယ္ဆုိရင္ေတာ့ သင္တန္းကေန သင္ၾကားနည္းပဲေပးလုိက္မွာ။ တကယ္ လက္ေတြ႕ကေလးေတြနဲ႔ နဖူးေတြ႕ဒူးေတြ႕ ေတြ႕ၿပီဆုိရင္ သင္ေပးလုိက္တာေတြနဲ႔ အားလုံးက အံဝင္ခြင္ က်ျဖစ္မွာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ သင္တန္း တက္ရသည္ျဖစ္ေစ၊ မတက္ရသည္ျဖစ္ေစ ကုိယ္တုိင္ကလဲ စာသင္ခန္း မဝင္ခင္ ေလ့လာျပင္ဆင္ သြားသင့္တယ္” ဟု ဆုိသည္။
ဆရာ၊ ေက်ာင္းသား၊ အခ်ဳိးမမွ်တျခင္းကလည္း အဓိကျပႆနာျဖစ္
ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ားကုိ ေကာင္းေကာင္းနားမလည္၊ နားလည္ေသာ္လည္း ေက်ာင္း သားကုိ အျပည့္အဝ မေပးႏုိင္ျခင္းမွာ ဆရာေက်ာင္းသား အခ်ဳိးမမွ်တသည္ကလည္း အဓိက ျပႆနာ တစ္ခုျဖစ္ေနသည္။
အဆုိပါဆရာ၊ ေက်ာင္းသား ခ်ဳိးညီမွ်ေစရန္ လုိအပ္ေနသည့္ ဆရာအေရအတြက္ကုိ ျဖည့္ဆည္းရန္ အခ်ိန္တုိ အတြင္း ဆရာမ်ားမ်ား ေမြးထုတ္ေပးေနရသည္။ ထုိ႔အတြက္ဆရာမ်ား၏ အရည္အေသြးျပည့္ ဝမႈကုိ အာမ မခံႏုိင္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ပညာတတ္ေျမာက္မႈ၊ စာသင္ၾကားေရးကုိထိခိုက္ရျပန္သည္။ ထုိသုိ႔ျဖင့္ ပညာေရး စနစ္၏ ကုစားမႈကသံသရာလည္ေနသည္။
ထုိ႔ျပင္ ဆရာရွားပါးသည့္ေဒသမ်ား (ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေဒသမ်ားတြင္သာမက နယ္ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ပါ) တြင္ မူလတန္းတစ္တန္းလွ်င္ ဆရာတစ္ဦးႏႈန္းျဖင့္ ဘာသာစုံသင္ေနရသည္မ်ားလည္းရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ဆရာမေဒၚခင္မူဝင္းက “အခုက မူလတန္း၊ အငယ္တန္းေလးေတြပဲဆုိၿပီး ဆရာေတြကုိၿပီးစလြယ္ခန္႔ တယ္။ အမွန္တကယ္က မူလတန္းက အေျခခံပဲ။ အဲဒီေတာ့ အေျခခံမွာသင္မယ့္ ဆရာေတြကအလယ္ တန္း၊ အထက္တန္းမွာ သင္တဲ့ ဆရာေတြထက္ကုိ ေတာ္ေန၊ တတ္ေနသင့္တယ္။ အဲဒီေတာ့ မူလတန္း ျပ ဆရာေတြကုိ Training ေကာင္းေကာင္းေပးၿပီး ေကာင္းေကာင္းခန္႔ေစခ်င္တယ္” ဟု ဆုိသည္။
ယင္းအျပင္ ဆရာျဖစ္ သင္တန္းမ်ားေပးရာတြင္ ႏွစ္ရွည္သင္ယူရမည့္ သင္ခန္းစာမ်ားကုိ လပုိင္းကာလ ခန္႔ျဖင့္ပင္ သင္ၾကားမႈမ်ား ရွိေနျခင္းကလည္း သင္ၾကားေရးအတြက္ ထိေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ေၾကာင္း လက္ ေထာက္ကထိက ဦးခင္ေမာင္က်င္က ေထာက္ျပသည္။
“အခုဆရာေတြကုိ ခ႐ုိင္အလုိက္ ခ႐ုိင္ပညာေရးမွဴးေတြ၊ ေက်ာင္းအုပ္ေတြ၊ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးေတြကုိ ဆရာအတတ္သင္ ရက္တိုသင္တန္းေပးတယ္။ ရက္ ၂၀ေလာက္ေပးတယ္။ ၿပီးရင္ ကိုယ့္ၿမိဳ႕နယ္မွာ ဆင့္ပြားသင္တန္း ျပန္ေပးရတယ္။ ဒါေတြကသိပ္ၿပီးထိေရာက္မႈမရွိဘူး။ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္သင္ရတဲ့ သင္ ခန္းစာေတြကုိ ရက္ ၂၀၊ တစ္လေလာက္နဲ႔သင္ေတာ့ ထိေရာက္မႈ မရွိဘူး။ ဒါေတြကုိ ကုစားဖုိ႔ဆုိရင္ ေတာ့ ပညာေရးေကာလိပ္ေတြမွာ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ေတြမွာ assignment ေတြလုပ္ခုိင္းမယ္။ ေက်ာင္း အုပ္စု အလုိက္သင္ၾကားနည္း ဖလွယ္တဲ့ေဆြးေႏြးပဲြေတြ လုပ္ေပးမယ္။ Training ေကာင္းေကာင္းေပးမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဒီျပႆနာေတြက လုံးဝမဟုတ္ေတာင္ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပလည္သြား လိမ့္မယ္” ဟု ထပ္မံေျပာသည္။
စိတ္ရင္းေစတနာက အဓိက
သုိ႔ရာတြင္ ဆရာျဖစ္သင္တန္းမ်ားမွာ ယခင္ကမရွိခဲ့ဖူးသည့္ကာလ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ အခ်ိန္မ်ားက ဆရာမ်ားသည္ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၊ မိမိတုိ႔ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးရမည္ဟူသည့္ စိတ္မ်ား၊ ေစတနာမ်ားအ ရင္းခံကာ သင္ၾကားခဲ့ၾကသည္မ်ားလည္းရွိခဲ့ေၾကာင္း မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီး (ၿငိမ္း) ဦးေက်ာ္ေဝက ဆုိပါသည္။
“ဆရာေတြ သင္တန္းမရွိလုိ႔ သင္ၾကားေရးအားနည္းတယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ လြတ္လပ္ေရးရခါစက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျပည္ေတာ္သာ စီမံကိန္းဆုိၿပီး လုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်း လက္ေတြမွာ စာသင္ၾကားဖုိ႔အတြက္ တစ္ရြာကုိတစ္ေက်ာင္းဖြင့္ဖုိ႔ဆရာေတြ ေခၚတယ္။ စာသင္ခ်င္ တဲ့ ေဒသခံေတြကုိပဲ ဆရာလုပ္မလား၊ သြားလုပ္ၾက ဆုိၿပီးေခၚတယ္။ အဲဒီဆရာေတြဟာ ဘာသင္တန္းမွ မရွိဘူး။ အလယ္တန္းအဆင့္၊ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ေလးတန္းေလာက္ပဲေအာင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာေဒသ အစဲြ ေတာ့ ရွိတယ္။ ကုိယ့္ေဒသက ကေလးေတြကုိ စာတတ္ေအာင္သင္ေပးခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ၊ ငါတုိ႔ေဒသဖြံ႕ ၿဖိဳးရမယ္ဆုိတဲ့ အသိစိတ္ကေလးေတြရွိတယ္။ ဒီအသိကေလးနဲ႔လုပ္ရင္းသင္၊ သင္ရင္းလုပ္နဲ႔ပဲ ကိုယ့္ ဘာသာကုိယ္ေလ့လာၿပီး တစ္ရြာမွာတစ္ေက်ာင္း၊ တစ္ေက်ာင္းမွာ ဆရာတစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ ထိန္း ေက်ာင္းၿပီး သင္လာခဲ့တဲ့ေက်ာင္းေတြ ဒီေန႔အထိလဲ တုိင္းနဲ႔ျပည္နယ္တခ်ဳိ႕မွာရွိေနတုန္းပဲ။ အဲဒီလုိအ ခက္အခဲေတြကုိ ဆရာတုိ႔ရခုိင္ျပည္နယ္ဘက္မွာ ဘယ္လုိေျဖရွင္းရလဲဆုိေတာ့ စပါးေတာင္းဆရာဆုိ တာနဲ႔ ေျဖရွင္းရတယ္။ ပညာတတ္လူငယ္ေလးေတြကုိေခၚၿပီး တစ္ႏွစ္လုံးစာအတြက္ စပါးဘယ္ ေလာက္ဆုိၿပီး ေပးတယ္။ စားေရး၊ ေသာက္ေရးအစအဆုံးတာဝန္ယူရတယ္။ ေနစရာအတြက္အိမ္ ေဆာက္ေပးတယ္။ အဲလုိနည္းနဲ႔ေဒသခံေတြက ပညာေရးကုိဆဲြေခၚရတယ္။ အဲဒီစပါးေတာင္းဆရာ ေတြဆုိတာကလဲ ဘယ္သင္တန္းမွ မတက္ရဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာေစတနာေလးေတြရွိၾကတယ္။ အဲဒါ ေၾကာင့္သင္တန္းပုိ႔ခ်မႈေၾကာင့္နဲ႔ေတာ့ ေျပာလုိ႔မရဘူး။ ဥပမာဆုိရင္ Ph.D ေတြကုိတန္းၿပီး အထက္ တန္းေက်ာင္းအုပ္ေတြခန္႔လုိက္တာ ေအာက္သက္မေက်တဲ့အတြက္၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈပိုင္းမွာ မကၽြမ္းက်င္တဲ့ အတြက္စာေတာ့တတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ႀကီးၾကပ္လမ္းညႊန္မႈအပိုင္းမွာ အားနည္းတဲ့အတြက္ ကေမာက္ ကမျဖစ္ကုန္တဲ့ ေက်ာင္းေတြအမ်ားႀကီးပဲ” ဟုရွင္းျပသည္။
ယင္းက ဆက္လက္၍ “ဆရာဆုိတာ ထာဝရေက်ာင္းသားျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ စကားပုံေလးအတုိင္း ဆရာ ေတြ အေနနဲ႔ အၿမဲတမ္း သင္ယူေလ့လာေနရမယ္။ အခုေခတ္မွာ စုန္းျပဴးဆရာ အနည္းငယ္ေလာက္ပဲရွိ ရမယ္။ ေစတနာေလးနဲ႔ ကေလးေတြကုိ တကယ္ေတာ္ေစခ်င္၊ တတ္ေစခ်င္တဲ့ စိတ္ေလးနဲ႔ သင္ေပးရင္ ရပါၿပီ” ဟုဆုိသည္။
သင္႐ုိးမ်ာ update မျဖစ္ေတာ့ျခင္းက အခ်က္တစ္ခ်က္အေနျဖင့္ ပါဝင္ေနသည္။
ယင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဆရာဦးခင္ေမာင္က်င္က “အခုပညာေရးေကာလိပ္ေတြ၊ ပညာေရးတကၠသုိလ္ ေတြမွာ သင္ေနရတဲ့ သင္႐ုိးေတြမွာ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ update မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ၿပီးေတာ့ သင္႐ုိးေတြက ေဖာင္းပြေနတယ္။ သင္႐ုိးေတြ ပ်က္ေနတယ္။ အဲဒါေတြကုိျပင္ရမယ္။ ေဝါဟာရ အသုံးအႏႈန္း၊ အယူအ ဆေတြကအစ ဘယ္လုိ သင္ရမယ္ဆုိတာ ေသခ်ာ သင္ေပးဖုိ႔လုိတယ္။ ပညာေရးေကာလိပ္ေတြမွာ သင္ ရတဲ့ဘာသာရပ္ စုစုေပါင္း ၁၇ ဘာသာရွိတယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ ဘာသာရပ္ႏွစ္ခုသင္ရတယ္။ Academic Subject ေတြသင္ရတဲ့အခါ ပထမႏွစ္၊ ဒုတိယႏွစ္သင္႐ုိးေတြသင္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ေသခ်ာသင္မေပး လုိက္ႏုိင္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ဘြဲ႕လဲ လုိခ်င္ၾကေတာ့ ဒီဘာသာရပ္ေတြကုိပဲ အေဝးသင္မွာျပန္တက္ၾကရတယ္။ အဲဒီမွာလဲ ျပန္အသုံးမခ်ႏုိင္ဘူး” ဟုဆုိသည္။
ဘယ္သူေတြမွာ တာဝန္ရွိလဲ
သုိ႔ရာတြင္ ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ သင္ၾကားမႈပုိင္းနိမ့္က်ေနသည္ဟုဆုိကာ အားလုံးကုိလႊမ္းၿခံဳေျပာဆုိ၍ မရ ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ယင္းသုိ႔သင္ၾကားမႈနိမ့္က်သည္ဆုိျခင္းက ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈျပဳလုပ္ သည့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးတုိ႔၏ တာဝန္သာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းတုိ႔အေနျဖင့္ မိမိ တုိ႔ေက်ာင္းရွိဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ အၿမဲတေစေလ့လာဆန္းစစ္ေန ရန္လုိအပ္ေၾကာင္း အၿငိမ္းစား မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဦးေက်ာ္ေဝက ဆုိသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရေသာ္ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္၏ အဆင့္အတန္းကုိ တုိင္းတာၾကသျဖင့္ ပညာေရးစနစ္ ကျမင့္မားေနဖုိ႔ အထူးလုိအပ္သည္။
ပညာေရးစနစ္ျမင့္မွ တုိင္းျပည္၏ စီးပြားေရးက႑မွအစျပဳ၍ က႑အသီးသီးမွာလုိက္ပါဖြံ႕ၿဖိဳးမည္ ျဖစ္ ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ပညာေရးက႑အဆင့္ျမင့္ေစရန္အတြက္ အခရာက်လွေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အခန္းက႑ကလည္း အလြန္အေရးပါလ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရမည္ျဖစ္ရာ တုိင္းျပည္၏အနာ ဂတ္မ်ဳိးဆက္သစ္ကေလးမ်ား၏ ပညာေရးအဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာေရးမွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ေစတနာ မွန္ကန္စြာ ထားရွိသင္ၾကားေပးႏုိင္မႈအေပၚ မူတည္လ်က္ရွိေနပါေၾကာင္း ေရးသားလုိက္ရပါ သည္။ ။
Democracy Today Daily
ဇန္နဝါရီလ (၂၁) ရက္၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+
ယေန႔ေခတ္ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားမွာ ယခင္ကေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကဲ့ သုိ႔ နားခ်ိန္တန္နား၊ ကစားခ်ိန္တန္ကစား၊ စာက်က္ခ်ိန္တန္ စာက်က္ မလုပ္ႏုိင္ၾက။
ပညာေရး တစ္ခုတည္း အတြက္ကုိပင္ အခ်ိန္အမ်ားအျပား ကုန္ဆုံးေနၾကသည္။ နံနက္ေစာေစာ ေက်ာင္း တက္၊ ၿပီးလွ်င္ က်ဴရွင္သြား၊ အိမ္ျပန္ေရာက္လွ်င္ စာက်က္ျဖင့္ ကစားခ်ိန္၊ အားလပ္ခ်ိန္ကုိပင္ မနည္းလုေနၾက သည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾက ရသည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ ပညာေရးအတြက္ အခ်ိန္အား၊ လူအား၊ ေငြအားမ်ားျဖင့္ စုိက္ထုတ္ေနၾက ပါေသာ္လည္း ေက်ာင္း သားမိဘအခ်ဳိ႕က မိမိသားသမီးမ်ားအေပၚ အားမလုိအားမရျဖစ္သည့္ အသံမ်ားကုိလည္း ၾကားသိေနၾက ရသည္။
“ကၽြန္ေတာ့္ တူတစ္ေယာက္ဆုိ နယ္မွာေနတာ။ ရွစ္တန္းေက်ာင္းသား။ သူ႔ကုိၾကည့္လုိက္ရင္ လုံးဝမနား ရဘူး။ ေက်ာင္းနဲ႔အိမ္၊ က်ဴရွင္နဲ႔ အိမ္ဆိုတာခ်ည္းပဲ။ ကစားခ်ိန္ေတာင္မရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ စာက်ေတာ့ ေကာင္းေကာင္း မေရးတတ္ဘူး။ စာလုံးေပါင္းသတ္ပုံေတြလဲ မွားတယ္။ ဘာေတြ သြားသင္ေန သလဲမသိ ဘူး” ဟု စာအုပ္ ထုတ္ေဝေရး လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္ေနသည့္ ဦးေဇာ္ဝင္းႏုိင္က ဆုိသည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ စာသင္ခန္းစာမွ ကဗ်ာမ်ားသည္ သူ႔အနက္ အဓိပၸာယ္ႏွင့္ရွိၿပီး အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ နက္႐ႈိင္း လွေသာ္လည္း သင္ၾကားေပးေသာ ဆရာ၊ ဆရာမအခ်ဳိ႕ကပင္ ေသခ်ာစြာမသိရွိၾကျခင္း ေၾကာင့္ ကဗ်ာမ်ား ကုိ မိမိတို႔သေဘာေပါက္သည့္ အတုိင္းသာ သာမန္ကာလွ်ံကာ သင္ၾကားေပးေန ျခင္းမ်ား ေတြ႕ရွိ ရေၾကာင္းလည္း စာေရးဆရာႀကီးတစ္ဦးက စာေပေဟာေျပာပဲြတစ္ခုတြင္ ထည့္သြင္း ေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္ ကုိလည္း မွတ္သားရဖူးပါသည္။
“အိမ္ကေလးတန္းေက်ာင္းသားေျမးတစ္ေယာက္ဆုိရင္ ကဗ်ာကုိက်က္တယ္။ အဓိပၸာယ္လဲ ဂဃနဏ နားမလည္ဘူး။ ဥပမာအားျဖင့္ စံပယ္ေလး႐ုံဆုိတာက ပြင့္ၿပီးခဲ့ေလေသာ ဘုရားေလးဆူကုိေျပာခ်င္ တာ။ ဒါကုိလဲ ကေလးကေသခ်ာနားမလည္ဘူး။ ဆရာမကလဲ ေသခ်ာသိပုံမရဘူး။ ဒီအတိုင္းပဲ စံပယ္ ေလး႐ုံ ဆုိတာခ်ည္းပဲေအာ္ေနတာ။ အဲလုိမ်ဳိးေပါ့။ သင္ခန္းစာေတြမွာ သူ႔အဓိပၸာယ္နဲ႔သူရွိတာ။ အခု ေခတ္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက သင္ၾကားေရးပုိင္းေတြမွာ အဲလုိအားနည္းခ်က္ေလးေတြရွိတာေတြ႕ေနရ တယ္” ဟု အၿငိမ္းစား အလယ္တန္းျပဆရာမတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚရီရီျမင့္ကေျပာသည္။
ဆဲြခန္႔ဆရာမ်ားခန္႔ထားျခင္းကလည္း သင္ၾကားေရးတြင္ အားနည္းေစသည့္ အခ်က္ျဖစ္
မေကြးပညာေရးေကာလိပ္မွ လက္ေထာက္ကထိက ဦးခင္ေမာင္က်င္က “ပညာေရးမွာ ဆဲြခန္႔ ဆရာေတြ ေခၚယူတဲ့ ကိစၥက အဆုိးရြားဆုံးျဖစ္ေနတယ္။ ဆရာဆုိတာ အထူးသျဖင့္ မူလတန္းသင္တဲ့ ဆရာေတြအ ေနနဲ႔ ကေလးအထာကုိ သိထားမွ၊ သင္နည္းကိုလဲ စနစ္တက်သိထားမွ၊ အခုက ထင္သလုိ သင္ခ်င္သလုိ သင္ေနၾကတာ။ အသက္ငါးႏွစ္၊ ေျခာက္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္စုိက္ မတ္မတ္အာ႐ုံစူး စုိက္မႈက ခုႏွစ္မိနစ္၊ ရွစ္မိနစ္ပဲ။ အဲဒါကုိလ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး နာရီဝက္ေလးဆယ့္ငါးမိနစ္ သြားသင္ေတာ့က ေလးရဲ႕ ဦးေႏွာက္ကုိ ဒဏ္ျဖစ္ေစတယ္” ဟုေျပာသည္။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား အားလုံးကုိ မဆုိလုိေသာ္လည္း သင္ၾကားနည္းေကာင္းစြာ မတတ္ကၽြမ္းခဲ့သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ တတ္ကၽြမ္းေသာ္လည္း စားဝတ္ေနေရး အေျခအေန အရပ္ရပ္တုိ႔ေၾကာင့္ က်ဴရွင္ ဖြင့္လွစ္ သင္ၾကားႏုိင္ေရးကုိ ဦးစားေပးေနသည့္ အတြက္လည္း ယင္းသုိ႔ စာသင္ၾကားေရးတြင္ အားနည္းမႈမ်ား ရွိေနသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
“ေက်ာင္းမွာဆုိရင္ သခ်ၤာအသစ္ေတြသင္ရင္ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာ ဆရာမက ဒီလုိပဲေရးျပလုိက္ တာ။ ၿပီးရင္အိမ္စာေတြေပးေတာ့ သားကမတြက္တတ္ဘူး။ ေဖေဖကရွင္းျပေပးတယ္” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ရွိ အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ တက္ေရာက္ေနေသာ တတိယ တန္းေက်ာင္းသား ေမာင္ ထက္ပုိင္က ဆုိသည္။
ေျမာက္ဒဂုံၿမိဳ႕နယ္တြင္ေနထုိင္သူ မတင္မုိးကလည္း “ကၽြန္မသားက ဒုတိယတန္းပါ။ ကေလးက စာ လုပ္ေပမယ့္ တခ်ဳိ႕စာအသံထြက္ေတြက မွားေနလုိ႔ျပင္ေပးရင္ လက္မခံဘူး။ ဆရာမက ဒီလုိပဲသင္တာ ဆုိတာခ်ည္းပဲ။ ကေလးေတြကေတာ့ ဒီလုိပဲျဖစ္ရမွာေပါ့ေလ။ သူတို႔ဆရာမေတြကုိ ေလးစားယုံၾကည္ တာေပါ့။ ဆရာမေတြက အၿမဲတမ္းမွန္ကန္ေနရင္ေတာ့ ကိစၥမရွိဘူး။ တစ္ခါတစ္ခါစာေမးပဲြမွာ မွားေျဖ ထားတာေတြကုိလဲ အမွန္ျခစ္လုိျခစ္ဆုိေတာ့ ကေလးကလဲ အဲဒါကုိပဲ အမွန္လုိ႔ထင္ၿပီး ျပင္လုိ႔ကုိ မရ ေတာ့ဘူး” ဟုေျပာျပသည္။
သင္ၾကားေရးေလ်ာ့ရဲေစေသာ အေၾကာင္းရင္းအခ်ဳိ႕
ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ စာသင္ၾကား မႈေလ်ာ့ရဲေနသည့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္၏ အေၾကာင္းရင္းကို ေလ့လာ ၾကည့္မည္ဆုိပါက သင္ၾကားေရးဆရာျဖစ္သင္တန္းမ်ား ေသခ်ာစြာ တက္ေရာက္ခဲ့ ရျခင္းမရွိသည့္ ဆဲြခန္႔၊ ေန႔စားလေပးဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ဆရာ၊ ဆရာမလုိအပ္ခ်က္အရ ခန္႔ထားေနရျခင္း၊ သင္႐ုိး မ်ားမေက်ညက္ျခင္း၊ ရရွိသည့္ လစာေငြေၾကးမလုံေလာက္ျခင္းေၾကာင့္ စာသင္ၾကားေရးတြင္ အျပည့္ အဝအာ႐ုံမစုိက္ႏုိင္ၾကျခင္း၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ စာသင္ၾကားေရးအျပင္ မိမိတာဝန္ဝတၱရားႏွင့္ သက္ဆုိင္ျခင္းမရွိေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကုိပါ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေပးေနရျခင္း အစရွိသည့္အေၾကာင္း အရင္းမ်ားကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
“ဆဲြခန္႔ေတြ၊ ေန႔စားလေပးေတြကုိ ဘြဲ႕ရေတြခန္႔တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔သင္တန္း မတက္ရေတာ့ ဘာမွမ သင္တတ္ဘူး။ ေနာက္ PPTT လုိ႔ေခၚတဲ့ Preservice Primary Teacher Training ေတြဆုိရင္ ေလး လပဲသင္ရတယ္။ အဲဒီေလးလအတြင္းမွာ လုိလုိခ်င္ခ်င္နဲ႔ ေမးျမန္းၿပီးသင္ယူသြားတဲ့သူက ၁၀၀ မွာ ၁၀ ဦးမရွိဘူး။ ႏွစ္ႏွစ္သင္တန္းမေပးႏုိင္ရင္ေတာင္ အနည္းဆုံးဆယ္လေလာက္ေတာ့ ေပးသင့္တယ္။ ဆရာ အေရအတြက္ မလုံေလာက္ဘူးဆုိတာနဲ႔ပဲ မ်ားမ်ားေမြးထုတ္ႏုိင္ေအာင္ သင္တန္းကာလ နည္း နည္းနဲ႔ေရတုိ လုပ္ေနတာေတြက ပညာေရးအတြက္ ဘာမွေျပာင္းလဲလာမွာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္ ေျပာင္းခ်င္ရင္ သင္႐ုိးေျပာင္းရမယ္။ အဲဒီသင္႐ုိးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္ ေတြေျပာင္းရမယ္” ဟု ဦးခက္ေမာင္က်င္က ဆက္လက္ေျပာသည္။
ေန႔စားလေပးဆဲြခန္႔ဆရာမ်ား ခန္႔ထားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လက္ရွိ မူလတန္းျပ ဆရာမ တစ္ဦးျဖစ္ သူ ေဒၚခင္မူဝင္း (အမည္လႊဲ) က “ေန႔စားလေပးေတြေခၚတယ္။ သင္တန္းေတြမရွိဘူး။ ဘဲြ႕ရေတြဆုိေပ မယ့္ တခ်ဳိ႕ဆုိ သင္ၾကားေရးအေျခခံေတာင္မသိဘူး။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့လဲ ဆရာမအလုပ္၊ စာသင္တဲ့အ လုပ္ကုိ ဝါသနာမပါဘူး။ ဒါေပမဲ့လစာေလးကလဲ မဆုိးဘူး။ လုပ္ရတာလဲ မပင္ပန္းဘူးဆုိေတာ့ ဒီအ တုိင္းပဲ ဝင္တုိးလုိက္ ၾကတာမ်ဳိးေတြရွိတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ သင္တန္း မတက္ရတာမွန္ေပမယ့္ ကိုယ္ကုိယ္ တုိင္ကလဲ သင္ၾကားနည္းအေျခခံသေဘာ တရားေလာက္ကေတာ့ သိထားသင့္တယ္လုိ႔ယူဆတယ္။ ၿပီးေတာ့ သင္တန္း တက္ရတယ္ဆုိရင္ေတာ့ သင္တန္းကေန သင္ၾကားနည္းပဲေပးလုိက္မွာ။ တကယ္ လက္ေတြ႕ကေလးေတြနဲ႔ နဖူးေတြ႕ဒူးေတြ႕ ေတြ႕ၿပီဆုိရင္ သင္ေပးလုိက္တာေတြနဲ႔ အားလုံးက အံဝင္ခြင္ က်ျဖစ္မွာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ သင္တန္း တက္ရသည္ျဖစ္ေစ၊ မတက္ရသည္ျဖစ္ေစ ကုိယ္တုိင္ကလဲ စာသင္ခန္း မဝင္ခင္ ေလ့လာျပင္ဆင္ သြားသင့္တယ္” ဟု ဆုိသည္။
ဆရာ၊ ေက်ာင္းသား၊ အခ်ဳိးမမွ်တျခင္းကလည္း အဓိကျပႆနာျဖစ္
ဆရာမ်ားအေနျဖင့္ သင္ၾကားနည္းစနစ္မ်ားကုိ ေကာင္းေကာင္းနားမလည္၊ နားလည္ေသာ္လည္း ေက်ာင္း သားကုိ အျပည့္အဝ မေပးႏုိင္ျခင္းမွာ ဆရာေက်ာင္းသား အခ်ဳိးမမွ်တသည္ကလည္း အဓိက ျပႆနာ တစ္ခုျဖစ္ေနသည္။
အဆုိပါဆရာ၊ ေက်ာင္းသား ခ်ဳိးညီမွ်ေစရန္ လုိအပ္ေနသည့္ ဆရာအေရအတြက္ကုိ ျဖည့္ဆည္းရန္ အခ်ိန္တုိ အတြင္း ဆရာမ်ားမ်ား ေမြးထုတ္ေပးေနရသည္။ ထုိ႔အတြက္ဆရာမ်ား၏ အရည္အေသြးျပည့္ ဝမႈကုိ အာမ မခံႏုိင္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ပညာတတ္ေျမာက္မႈ၊ စာသင္ၾကားေရးကုိထိခိုက္ရျပန္သည္။ ထုိသုိ႔ျဖင့္ ပညာေရး စနစ္၏ ကုစားမႈကသံသရာလည္ေနသည္။
ထုိ႔ျပင္ ဆရာရွားပါးသည့္ေဒသမ်ား (ေဝးလံေခါင္ဖ်ားေဒသမ်ားတြင္သာမက နယ္ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ပါ) တြင္ မူလတန္းတစ္တန္းလွ်င္ ဆရာတစ္ဦးႏႈန္းျဖင့္ ဘာသာစုံသင္ေနရသည္မ်ားလည္းရွိေၾကာင္း သိရသည္။
ဆရာမေဒၚခင္မူဝင္းက “အခုက မူလတန္း၊ အငယ္တန္းေလးေတြပဲဆုိၿပီး ဆရာေတြကုိၿပီးစလြယ္ခန္႔ တယ္။ အမွန္တကယ္က မူလတန္းက အေျခခံပဲ။ အဲဒီေတာ့ အေျခခံမွာသင္မယ့္ ဆရာေတြကအလယ္ တန္း၊ အထက္တန္းမွာ သင္တဲ့ ဆရာေတြထက္ကုိ ေတာ္ေန၊ တတ္ေနသင့္တယ္။ အဲဒီေတာ့ မူလတန္း ျပ ဆရာေတြကုိ Training ေကာင္းေကာင္းေပးၿပီး ေကာင္းေကာင္းခန္႔ေစခ်င္တယ္” ဟု ဆုိသည္။
ယင္းအျပင္ ဆရာျဖစ္ သင္တန္းမ်ားေပးရာတြင္ ႏွစ္ရွည္သင္ယူရမည့္ သင္ခန္းစာမ်ားကုိ လပုိင္းကာလ ခန္႔ျဖင့္ပင္ သင္ၾကားမႈမ်ား ရွိေနျခင္းကလည္း သင္ၾကားေရးအတြက္ ထိေရာက္မႈ မရွိႏုိင္ေၾကာင္း လက္ ေထာက္ကထိက ဦးခင္ေမာင္က်င္က ေထာက္ျပသည္။
“အခုဆရာေတြကုိ ခ႐ုိင္အလုိက္ ခ႐ုိင္ပညာေရးမွဴးေတြ၊ ေက်ာင္းအုပ္ေတြ၊ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးေတြကုိ ဆရာအတတ္သင္ ရက္တိုသင္တန္းေပးတယ္။ ရက္ ၂၀ေလာက္ေပးတယ္။ ၿပီးရင္ ကိုယ့္ၿမိဳ႕နယ္မွာ ဆင့္ပြားသင္တန္း ျပန္ေပးရတယ္။ ဒါေတြကသိပ္ၿပီးထိေရာက္မႈမရွိဘူး။ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္သင္ရတဲ့ သင္ ခန္းစာေတြကုိ ရက္ ၂၀၊ တစ္လေလာက္နဲ႔သင္ေတာ့ ထိေရာက္မႈ မရွိဘူး။ ဒါေတြကုိ ကုစားဖုိ႔ဆုိရင္ ေတာ့ ပညာေရးေကာလိပ္ေတြမွာ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ေတြမွာ assignment ေတြလုပ္ခုိင္းမယ္။ ေက်ာင္း အုပ္စု အလုိက္သင္ၾကားနည္း ဖလွယ္တဲ့ေဆြးေႏြးပဲြေတြ လုပ္ေပးမယ္။ Training ေကာင္းေကာင္းေပးမယ္ ဆုိရင္ေတာ့ ဒီျပႆနာေတြက လုံးဝမဟုတ္ေတာင္ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေျပလည္သြား လိမ့္မယ္” ဟု ထပ္မံေျပာသည္။
စိတ္ရင္းေစတနာက အဓိက
သုိ႔ရာတြင္ ဆရာျဖစ္သင္တန္းမ်ားမွာ ယခင္ကမရွိခဲ့ဖူးသည့္ကာလ ရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ အခ်ိန္မ်ားက ဆရာမ်ားသည္ မိမိတို႔ႏုိင္ငံ၊ မိမိတုိ႔ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးရမည္ဟူသည့္ စိတ္မ်ား၊ ေစတနာမ်ားအ ရင္းခံကာ သင္ၾကားခဲ့ၾကသည္မ်ားလည္းရွိခဲ့ေၾကာင္း မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီး (ၿငိမ္း) ဦးေက်ာ္ေဝက ဆုိပါသည္။
“ဆရာေတြ သင္တန္းမရွိလုိ႔ သင္ၾကားေရးအားနည္းတယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔မရပါဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ လြတ္လပ္ေရးရခါစက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ျပည္ေတာ္သာ စီမံကိန္းဆုိၿပီး လုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်း လက္ေတြမွာ စာသင္ၾကားဖုိ႔အတြက္ တစ္ရြာကုိတစ္ေက်ာင္းဖြင့္ဖုိ႔ဆရာေတြ ေခၚတယ္။ စာသင္ခ်င္ တဲ့ ေဒသခံေတြကုိပဲ ဆရာလုပ္မလား၊ သြားလုပ္ၾက ဆုိၿပီးေခၚတယ္။ အဲဒီဆရာေတြဟာ ဘာသင္တန္းမွ မရွိဘူး။ အလယ္တန္းအဆင့္၊ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ေလးတန္းေလာက္ပဲေအာင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာေဒသ အစဲြ ေတာ့ ရွိတယ္။ ကုိယ့္ေဒသက ကေလးေတြကုိ စာတတ္ေအာင္သင္ေပးခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြ၊ ငါတုိ႔ေဒသဖြံ႕ ၿဖိဳးရမယ္ဆုိတဲ့ အသိစိတ္ကေလးေတြရွိတယ္။ ဒီအသိကေလးနဲ႔လုပ္ရင္းသင္၊ သင္ရင္းလုပ္နဲ႔ပဲ ကိုယ့္ ဘာသာကုိယ္ေလ့လာၿပီး တစ္ရြာမွာတစ္ေက်ာင္း၊ တစ္ေက်ာင္းမွာ ဆရာတစ္ေယာက္တည္းနဲ႔ ထိန္း ေက်ာင္းၿပီး သင္လာခဲ့တဲ့ေက်ာင္းေတြ ဒီေန႔အထိလဲ တုိင္းနဲ႔ျပည္နယ္တခ်ဳိ႕မွာရွိေနတုန္းပဲ။ အဲဒီလုိအ ခက္အခဲေတြကုိ ဆရာတုိ႔ရခုိင္ျပည္နယ္ဘက္မွာ ဘယ္လုိေျဖရွင္းရလဲဆုိေတာ့ စပါးေတာင္းဆရာဆုိ တာနဲ႔ ေျဖရွင္းရတယ္။ ပညာတတ္လူငယ္ေလးေတြကုိေခၚၿပီး တစ္ႏွစ္လုံးစာအတြက္ စပါးဘယ္ ေလာက္ဆုိၿပီး ေပးတယ္။ စားေရး၊ ေသာက္ေရးအစအဆုံးတာဝန္ယူရတယ္။ ေနစရာအတြက္အိမ္ ေဆာက္ေပးတယ္။ အဲလုိနည္းနဲ႔ေဒသခံေတြက ပညာေရးကုိဆဲြေခၚရတယ္။ အဲဒီစပါးေတာင္းဆရာ ေတြဆုိတာကလဲ ဘယ္သင္တန္းမွ မတက္ရဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔မွာေစတနာေလးေတြရွိၾကတယ္။ အဲဒါ ေၾကာင့္သင္တန္းပုိ႔ခ်မႈေၾကာင့္နဲ႔ေတာ့ ေျပာလုိ႔မရဘူး။ ဥပမာဆုိရင္ Ph.D ေတြကုိတန္းၿပီး အထက္ တန္းေက်ာင္းအုပ္ေတြခန္႔လုိက္တာ ေအာက္သက္မေက်တဲ့အတြက္၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈပိုင္းမွာ မကၽြမ္းက်င္တဲ့ အတြက္စာေတာ့တတ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ႀကီးၾကပ္လမ္းညႊန္မႈအပိုင္းမွာ အားနည္းတဲ့အတြက္ ကေမာက္ ကမျဖစ္ကုန္တဲ့ ေက်ာင္းေတြအမ်ားႀကီးပဲ” ဟုရွင္းျပသည္။
ယင္းက ဆက္လက္၍ “ဆရာဆုိတာ ထာဝရေက်ာင္းသားျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ စကားပုံေလးအတုိင္း ဆရာ ေတြ အေနနဲ႔ အၿမဲတမ္း သင္ယူေလ့လာေနရမယ္။ အခုေခတ္မွာ စုန္းျပဴးဆရာ အနည္းငယ္ေလာက္ပဲရွိ ရမယ္။ ေစတနာေလးနဲ႔ ကေလးေတြကုိ တကယ္ေတာ္ေစခ်င္၊ တတ္ေစခ်င္တဲ့ စိတ္ေလးနဲ႔ သင္ေပးရင္ ရပါၿပီ” ဟုဆုိသည္။
သင္႐ုိးမ်ာ update မျဖစ္ေတာ့ျခင္းက အခ်က္တစ္ခ်က္အေနျဖင့္ ပါဝင္ေနသည္။
ယင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဆရာဦးခင္ေမာင္က်င္က “အခုပညာေရးေကာလိပ္ေတြ၊ ပညာေရးတကၠသုိလ္ ေတြမွာ သင္ေနရတဲ့ သင္႐ုိးေတြမွာ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ update မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ၿပီးေတာ့ သင္႐ုိးေတြက ေဖာင္းပြေနတယ္။ သင္႐ုိးေတြ ပ်က္ေနတယ္။ အဲဒါေတြကုိျပင္ရမယ္။ ေဝါဟာရ အသုံးအႏႈန္း၊ အယူအ ဆေတြကအစ ဘယ္လုိ သင္ရမယ္ဆုိတာ ေသခ်ာ သင္ေပးဖုိ႔လုိတယ္။ ပညာေရးေကာလိပ္ေတြမွာ သင္ ရတဲ့ဘာသာရပ္ စုစုေပါင္း ၁၇ ဘာသာရွိတယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ ဘာသာရပ္ႏွစ္ခုသင္ရတယ္။ Academic Subject ေတြသင္ရတဲ့အခါ ပထမႏွစ္၊ ဒုတိယႏွစ္သင္႐ုိးေတြသင္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ေသခ်ာသင္မေပး လုိက္ႏုိင္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ဘြဲ႕လဲ လုိခ်င္ၾကေတာ့ ဒီဘာသာရပ္ေတြကုိပဲ အေဝးသင္မွာျပန္တက္ၾကရတယ္။ အဲဒီမွာလဲ ျပန္အသုံးမခ်ႏုိင္ဘူး” ဟုဆုိသည္။
ဘယ္သူေတြမွာ တာဝန္ရွိလဲ
သုိ႔ရာတြင္ ယင္းကဲ့သုိ႔ေသာ သင္ၾကားမႈပုိင္းနိမ့္က်ေနသည္ဟုဆုိကာ အားလုံးကုိလႊမ္းၿခံဳေျပာဆုိ၍ မရ ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ယင္းသုိ႔သင္ၾကားမႈနိမ့္က်သည္ဆုိျခင္းက ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈျပဳလုပ္ သည့္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးတုိ႔၏ တာဝန္သာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းတုိ႔အေနျဖင့္ မိမိ တုိ႔ေက်ာင္းရွိဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ အၿမဲတေစေလ့လာဆန္းစစ္ေန ရန္လုိအပ္ေၾကာင္း အၿငိမ္းစား မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဦးေက်ာ္ေဝက ဆုိသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရေသာ္ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္၏ အဆင့္အတန္းကုိ တုိင္းတာၾကသျဖင့္ ပညာေရးစနစ္ ကျမင့္မားေနဖုိ႔ အထူးလုိအပ္သည္။
ပညာေရးစနစ္ျမင့္မွ တုိင္းျပည္၏ စီးပြားေရးက႑မွအစျပဳ၍ က႑အသီးသီးမွာလုိက္ပါဖြံ႕ၿဖိဳးမည္ ျဖစ္ ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ပညာေရးက႑အဆင့္ျမင့္ေစရန္အတြက္ အခရာက်လွေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အခန္းက႑ကလည္း အလြန္အေရးပါလ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရမည္ျဖစ္ရာ တုိင္းျပည္၏အနာ ဂတ္မ်ဳိးဆက္သစ္ကေလးမ်ား၏ ပညာေရးအဆင့္အတန္း ျမင့္မားလာေရးမွာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ေစတနာ မွန္ကန္စြာ ထားရွိသင္ၾကားေပးႏုိင္မႈအေပၚ မူတည္လ်က္ရွိေနပါေၾကာင္း ေရးသားလုိက္ရပါ သည္။ ။
Democracy Today Daily
ဇန္နဝါရီလ (၂၁) ရက္၊ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+