ကေလးငယ္ရဲ႕ ခ်စ္ျခင္းအႏုပညာ
ကေလးမ်ားအေနျဖင့္ “မိမိကုိယ္ကို ယံုၾကည္မႈရွိလာေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးျခင္း” self-esteem မွာ အေကာင္းဆံုးေသာ နည္းလမ္းျဖစ္သည္ဟု အခ်ဳိ႕က ဆိုၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႕ကမူ မ်ားစြာ ယံုၾကည္မႈ မရွိေသး။ နာမည္ေက်ာ္ “က်ားေမေမ” tiger mom စာအုပ္ ေရးသားျပဳစုခဲ့သူ တရုတ္-အေမရိကန္ စာေရးဆရာမ ေအမီခၽြာက ယခုကဲ့သို႔ တုန္႔ျပန္ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ “ကၽြန္မတို႔ဟာ ကိုယ့္ကေလးဆို သိပ္ကို အမႊမ္းတင္လြန္းၾကတယ္။”
ကေလးဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ သုေတသန ေလ့လာမႈအသစ္ ေတြ႔ရွိခ်က္အရ ကေလးငယ္၏ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ ရွိလာေစျခင္း အေပၚတြင္ အလြန္အမင္း အာရံုစိုက္ ပ်ဳိးေထာင္ေနျခင္းမွာ ပို၍ အေရးႀကီးလွသည့္ အျခား ဘ၀စြမ္းရည္တစ္ရပ္ကို လ်စ္လ်ဴရႈရာ ေရာက္ေန တတ္ေၾကာင္း တင္ျပထားပါသည္။ ထုိအေရးႀကီးလွသည့္ ဘ၀စြမ္းရည္မွာ အျခားအရာမဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာမႈထဲတြင္ ေန႔စဥ္ပင္ က်င့္သံုးတတ္သည့္ ဘာ၀နာ တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ “မိမိကုိယ္ကို ေမတၱာတရား ထားတတ္ျခင္း” ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ပညာေရး သုေတသနက ေထာက္ျပထားေလသည္။
မၾကာခဏ ဆိုသလိုပင္ နားလည္မႈ လြဲေခ်ာ္တတ္ ၾကပါသည္။ မိမိကုိယ္ကို အလိုလိုက္လြန္းျခင္း၊ သနား ညႇာတာျခင္း၊ ဂရုစိုက္ျခင္းႏွင့္ ေမတၱာထားျခင္းတို႔ကို အတၱစိတ္ ႀကီးမားျခင္းႏွင့္ (လြဲေခ်ာ္စြာ) ယွဥ္တြဲျခင္းပင္။ တကၠဆက္တကၠသိုလ္မွ သုေတသီ Kristin Neff က ယခုလို ရွင္းျပထားပါသည္။ မိမိကိုယ္ကို ထားရွိအပ္ေသာ ေမတၱာစိတ္၊ စာနာစိတ္တြင္ သြင္ျပင္လကၡဏာ သံုးရပ္ရွိ သည္။ မိမိ၏ အေတြးႏွင့္ စိတ္ ခံစားခ်က္တို႔ကို သတိျဖင့္ ေစာင့္ၾကပ္ၾကည့္ရႈတတ္ျခင္း၊ လူအမ်ားအေပၚ ေစတနာ ထားတတ္ျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ၾကင္နာစြာျဖင့္ ျပဳမူ လုပ္ေဆာင္ျခင္း တို႔ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။
မိမိကုိယ္ကို ယံုၾကည္မႈ တိုးပြားလာေစရန္ (ပံုစံမွားယြင္းစြာ) တည္ေဆာက္ျခင္းကို စိတ္က်န္းမာေရး ျပႆနာမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ ေတြ႔ရွိထားပါသည္။ မိမိကုိယ္ကိုု အလြန္အမင္း ဂရုစိုက္ျခင္း၊ အတၱလြန္ကဲစြာ ကိုယ့္ကုိယ္ကုိယ္သာလွ်င္ အလြန္ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးျခင္းႏွင့္ စိတ္ခံစားမႈဆုိင္ရာ ဖရိုဖရဲ ျဖစ္ျခင္းတို႔ႏွင့္ သက္ဆုိင္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ (မွန္ကန္စြာ) မိမိကုိယ္ကို ေမတၱာကရုဏာ ထားတတ္ျခင္း အေလ့မွာမူ ဇြဲ၊ လံု႔လႀကီးမားျခင္း၊ စိတ္ဓါတ္စြမ္းအင္ ျမင့္မားျခင္း၊ ဖန္တီး တတ္ျခင္းႏွင့္ ဘ၀ ေအာင္ျမင္မႈတို႔ႏွင့္လည္း ယွဥ္တြဲလ်က္ ရွိေနျပန္သည္။
မိမိတုိ႔၏ ရင္ေသြးငယ္မ်ားသည္ ဤအေရးႀကီးလွသည့္ ဘ၀စြမ္းရည္ကို ရရွိေစရန္အတြက္ နည္းလမ္း ငါးသြယ္ျဖင့္ ျပဳစုေလ့က်င့္ ပ်ဳိးေထာင္ေပးႏုိင္ပါသည္။
“ေကာင္းေသာဘ၀” ႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ အမွန္တရားတို႔ကို ကေလးမ်ားအား သင္ၾကားေပးပါ…
Duke တကၠသိုလ္မွ စိတၱေဗဒပညာရွင္ မာ့ခ္လီရီက ဤသို႔ ဆိုပါသည္။ “ကၽြန္မ ငယ္ငယ္တုန္းက ထင္ခဲ့တာပါ။ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဘ၀ ဆိုတာဟာ ဒီထက္ကို ပိုၿပီး ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ အရာရယ္လို႔။” ၿပီးျပည့္စံုေသာ ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိသည္ႏွင့္ မသက္မသာ ျဖစ္ျခင္းမ်ား၊ ဒုကၡ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ စိတ္ပ်က္စရာမ်ားမွ ကင္းစင္ေသာေနရာ…။ သို႔ရာတြင္ အရြယ္ ေရာက္လာသည့္ႏွင့္ အမွ် ၿပီးျပည့္စံုေသာ အရာ ဟူ၍ကား မရွိျခင္းကို သူမ သိျမင္လာခဲ့သည္။
နာက်င္ခံစားမႈ ဒုကၡတရားအေပၚကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ယခုကဲ့သို႔ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုတတ္ပါသည္။ ဇရာအရြယ္ ေရာက္လာျခင္း၊ နာမက်န္း ျဖစ္လာျခင္းတို႔ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ရသည့္ အခါ၀ယ္ျဖစ္သည္။ “ဘ၀ အရံႈး” ဟူ၍ ထင္ျမင္ ယူဆၾကေၾကာင္း Neff က ဆိုသည္။ ဤကဲ့သို႔ က်ဳိးေၾကာင္း ညီညြတ္မႈ မရွိဘဲ ယံုၾကည္ထားျခင္းႏွင့္အတူ ဒုကၡတရားကို က်ရံႈးျခင္းဟူ၍ ပံုေဖၚ နားလည္ထားၾကၿပီးလွ်င္ လံုး၀ဥႆံု ေရွာင္က်ဥ္ႏုိင္သည့္ အရာဟူ၍ ထင္ျမင္ယူဆျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ အရာအားလံုးကို ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းငွါ မစြမ္းသာပါလားဟူ၍ လက္ခံရန္မွာ ခဲယဥ္းတတ္ပါသည္။ စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္စရာလည္း ေကာင္းလွပါသည္။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မတတ္ႏုိင္ပါ။
ကေလးငယ္မ်ားအေနျဖင့္ ဘ၀၏ အတက္၊ အက် သေဘာကို နားလည္ လက္ခံလာေစရန္ ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္ ေပးသင့္ပါသည္။ ဘ၀ဆိုသည္မွာ အစဥ္အၿမဲပင္ အတက္၊ အက် ရွိေနျခင္းသေဘာ။ ယခင္တုန္းကလည္း ရွိခဲ့သည့္ တရား။ ေနာင္တြင္လည္း အစဥ္ မွန္ကန္ေနမည့္ တရားဟူ၍။ ေအာင္ျမင္ျခင္း၊ ေကာင္းျခင္းတို႔ကဲ့သို႔ အေကာင္း ေလာကဓံတို႔ကို သာယာခံစားျခင္း၊ ဆင္ယင္ က်င္းပျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ႏုိင္ပါသည္။ ထုိ႔အတူ ႀကီးျပင္းလာေနသည့္ ဘ၀၏ အစိတ္အပိုင္း အခ်ဳိ႕တြင္ ႀကံဳေတြ႔ရႏုိင္သည့္ “အဆိုးေလာကဓံ” ကို မည္သို႔ ရင္ဆုိင္မည္ကို ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ေလ့လာခြင့္ ရရွိသင့္ပါသည္။
“တတ္သိနားလည္ေသာ မိဘမ်ားအေနျဖင့္ ကေလးငယ္တို႔ကို ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရာတြင္ သူတို႔ေလးေတြ၏ စိတ္လႈပ္ရွား ခံစားမႈကို မည္သို႔ ထိန္းသိမ္း ကိုယ္တြယ္ရမည္ကို ေလ့လာခြင့္ ေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ... ထုိ႔အျပင္ လူမႈေရး သတၱ၀ါအေနျဖင့္ ကေလးငယ္ကို သိျမင္နားလည္ေစရန္ ကူညီသမႈျပဳျခင္းပင္ျဖစ္သည္။” ယူေကႏုိင္ငံမွ ပညာေရး သုေတသီပညာရွင္ Paul Gilbert က ဆိုသည္။
ဆိုလိုသည္မွာ ေအာင္ျမင္ေသာ လူႀကီးဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိေစရန္အတြက္ မိမိကုိယ္ကိုယ္ႏွင့္ အျခားသူတပါးတုိ႔ကို မည္သို႔မည္ပံု ဂရုစိုက္ ေစာင့္ေရွာက္ရမည္ကိုသာလွ်င္ ေလ့လာရန္ လိုအပ္သည္မဟုတ္ပါ။ အျခားသူမ်ားထံမွလည္း မိမိအတြက္ လိုအပ္ေသာ အကူအညီကို မည္သို႔ ေတာင္းခံႏုိင္သည္ကို သိရွိေစသင့္ပါသည္ဟု သုေတသီက ရွင္းျပခဲ့သည္။
ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္မႈျဖင့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ေမတၱာထားျခင္း…
ႀကံ့ခိုင္ဇြဲသန္မႈ ရွိျခင္းမွာ ေပ်ာ္ရႊင္ေအာင္ျမင္ေသာ ဘ၀တာအတြက္ ေသာ့ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း သုေတသီမ်ားက ေတြ႔ရွိထားၾကၿပီ။ ဆိုလိုသည္မွာ အဆိုးေလာကဓံထဲမွ ေဖါက္ထြက္ ရုန္းကန္ႏုိင္စြမ္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ စိတ္ဓါတ္ ႀကံ့ခုိင္ ဇြဲသန္ရန္အတြက္ ေသာ့ခ်က္မွာမူ မိမိကိုယ္ကုိယ္ ေမတၱာထားတတ္ျခင္းဟု ဆိုသည္။
ကေလးငယ္မ်ားႏွင့္ ဆက္ေက်ာ္သက္မ်ား အေနျဖင့္ မိမိကုိုယ္ကိုယ္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱတရားျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္တတ္ေစရန္ ပထမဦးဆံုးေသာ သင္ခန္းစာမွာ သူတို႔ေလးေတြ၏ ကုိယ္ပုိင္ စိတ္ခံစားခ်က္မ်ားႏွင့္ တုန္႔ျပန္ပံုမ်ားကို သတိျပဳမိ၊ သိရွိေစရန္ ကူညီ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ စတင္ႏုိင္ပါသည္။ စာနာစိတ္ျဖင့္ နားေထာင္ေပးျခင္း၊ သူတို႔ေလးေတြ၏ ခံစားခ်က္တို႔ကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ နားလည္ေစရန္ တုိင္ပင ္ေဆြးေႏြးေပးျခင္းတို႔ကို ဆိုလိုပါသည္။ “သားသားက သိပ္ကို ေဒါသ ထြက္ေနသလိုပဲ”၊ “မီးမီးက အဲဒီကိစၥကို အခုထိ မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနတုန္းပဲလား”…။ မွ်ေ၀ ခံစားေပးျခင္း၊ စာနာ နားလည္ျခင္းတို႔မွာ မ်ားစြာ အေရးပါလွသည္။ “ဟုတ္တယ္…။ အဲဒါက သိပ္ကို ခက္တာ။”။ “အေတာ့္ကို ဆိုးလိုက္တာ။” “ျဖစ္မွ ျဖစ္ရေလကြယ္”…။
ကေလးငယ္မ်ား ႀကံဳေတြ႔ရမည့္ ေလာကဓံတရားမ်ားမွာ ပံုမွန္ သဘာ၀ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း မိဘမ်ားက ရွင္းျပထားသင့္သည္။ “စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ အျဖစ္မ်ဳိးက ႀကံဳရတတ္ပါတယ္ကြယ္။ ကို္ယ္လိုခ်င္တဲဟာ မရတာမ်ဳိးေလ။” “အင္းေပါ႔… တခါတေလေတာ့လည္း မနာလိုစိတ္ ျဖစ္မိတတ္တာ လူ႔သဘာ၀ပါပဲ သမီးေလးရယ္။”…
ေဆြးေႏြးေျပာဆိုျခင္း နိဂံုးပိုင္းတြင္ ကေလးငယ္မ်ားအေနျဖင့္ လက္တေလာ ျဖစ္ေပၚေနေသာ စိတ္ဒဏ္ရာ သက္သာေစမည့္ အေျခအေန အတြက္ ေျပာဆို ကူညီေပးသင့္ပါသည္။ (ဥပမာ - ပုခံုးကို ပုတ္ျခင္း။ ဖက္လွဲတကင္း ႏွစ္သိမ့္ျခင္း၊ ပန္းျခံထဲ လမ္းအတူေလွ်ာက္ျခင္း၊ ေခါင္းအံုးကို လက္သီးႏွင့္ ထုိးျခင္း…)။ ေရရွည္တြင္ ဤကဲ့သို႔ေသာ စိတ္လႈပ္ရွား ခံစားမႈ မည္သို႔မည္ပံု ထိန္းသိမ္း ကိုင္တြယ္မည္ကို ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ျခင္း၊ အႀကံဉာဏ္ေပးျခင္း (ဥပမာ - အနာဂတ္ လုပ္ရပ္မ်ားအေပၚ ႀကိဳတင္ စီစဥ္ထားျခင္း၊ သည္းခံစိတ္ထားကို ေလ့က်င့္ယူျခင္း၊ မွ်ေ၀ ခံစားေပးႏုိင္ရန္ ေဆြးေႏြးျခင္း…။)
အျပဳအမူကို ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ပါ…၊ သို႔ေသာ္ ကေလးငယ္ကို မေ၀ဖန္ပါႏွင့္…
မိဘမ်ားႏွင့္ ဆရာဆရာမမ်ား အေနျဖင့္ အေရးႀကီးဆံုးေသာ အလုပ္မွာ ကေလးငယ္၏ မိမိကုိယ္ကုိယ္ တန္ဖိုးထား တတ္ေစရန္ ျပဳမူ ဆက္ဆံေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေအာင္ျမင္သည္ျဖစ္ေစ၊ က်ရံႈးသည္ျဖစ္ေစ… မည္သို႔ေသာ အေျခအေနတြင္မဆို သူတို႔ကိုယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထား၊ ေလးစားတတ္ျခင္းမွာ အလြန္ အေရးႀကီးလွသည္။
“မိဘမ်ားအေနနဲ႔ (မိမိတို႔ လူႀကီးမ်ားက ျဖစ္ေစခ်င္သည့္ ပံုစံမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ…) သူတို႔ေလးေတြ၏ ပကတိ အရွိသဘာ၀အတုိင္း လက္ခံ နားလည္ေပးရန္ လိုအပ္လွပါသည္။ သို႔ရာတြင္ အေပၚယံ သကာဖံုးရံုမွ်သာ မဟုတ္ပါ။ သူတို႔ေလးေတြ ကိုယ့္ကုိယ္ကိုယ္ ရွာေဖြေတြ႔ရွိ၊ သိျမင္ ခံစားတတ္ေစရန္ ပ့ံပိုး ကူညီေပးျခင္းျဖစ္သည္။”
ဤကဲ့သုိ႔ ျဖစ္လာေစရန္ ကေလးငယ္၏ အျပဳအမူကို ရိုးသားစြာျဖင့္ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပ သင့္ေၾကာင္း သုေတသီက အႀကံျပဳထားပါသည္။ ကေလးငယ္၏ အက်င့္စာရိတၱကို ေ၀ဖန္္ေျပာဆိုရန္ မဟုတ္ပါ။ ကေလးငယ္အေနျဖင့္ သူ၊ သူမ၏ လုပ္ရပ္ (သို႔မဟုတ္) ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈႏွင့္ သူ၊ သူမ၏ ပုဂၢလတန္ဖိုးတို႔ အေပၚတြင္ ရႈပ္ေထြးမႈ မရွိဘဲ ကြဲျပားျခားနားစြာ သိျမင္ ခံစားတတ္ေစပါမည္။ ဥပမာအားျဖင့္ - “မင္းဟာ တကယ့္ကို ယုတ္ကန္းတဲ့ေကာင္ပဲ” ဟူ၍ ေျပာဆိုမည့္အစား “မင္းလုပ္ခဲ့တာဟာ သူတပါးအတြက္ နာက်င္ေစတယ္ေလ…” ဟု ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ သူ႔အတြက္ အျပဳအမူ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ တိုးတက္ေစရန္ လမ္းဖြင့္ ထားရွိပါသည္။ ခုခံေခ်ပ ေျပာဆိုေနမည္လည္း မဟုတ္ပါ။
ထုိနည္းအတူ “အဲဒီဟာ သိပ္ေကာင္းတဲ့ စိတ္ကူးပဲ…” ဟူ၍ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုျခင္းမွာ “သားသားက သိပ္ဉာဏ္ေကာင္းတာပဲ” ဟု ေျပာဆိုျခင္းထက္ သာလြန္ ေကာင္းမြန္ပါသည္။ ဤသို႔ေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ ကေလးငယ္အေနျဖင့္ အမွားအယြင္း တစ္ခုခု လုပ္မိသည့္အခါတြင္လည္း မိဘ၊ ဆရာဆရာမမ်ား၏ အျမင္သေဘာထားကို ပ်က္စီးေစမည္ဟု သူတို႔ မခံစားရေတာ့ပါ။
အနာဂတ္ အျပဳအမူအတြက္ ပံုေဖၚေပးပါ။ (အတိတ္အမွားကို အျပစ္ေပးမည့္အစား…)
ကေလးငယ္၏ ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္မႈတြင္ ေအာင္ျမင္ျခင္း၊ က်ရံႈးျခင္းတို႔အေပၚ မိဘ၊ ဆရာဆရာမမ်ား၏ အျမင္သေဘာထား တုန္႔ျပန္ပံုမွာ ကေလးငယ္အေနျဖင့္ မည္သို႔ ႀကီးျပင္လာမည့္အေပၚတြင္ မ်ားစြာ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိေနပါသည္။ သူ၏ အတြင္းသေဘာကို ပံုေဖၚေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ “မိဘ၊ ဆရာဆရာမမ်ား၏ ျပဳမူ တုန္႔ျပန္ပံုတို႔ကို မွတ္တမ္းသဖြယ္ သိမ္းဆည္းထားၿပီး ျပန္လည္ (ျပဳလုပ္) တင္ဆက္ၾကေတာ့မည္။” စိတၱေဗဒပညာရွင္ လီရီက ဆိုပါသည္။
အလြန္အကၽြံ ျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္း (ဥပမာ - တင္ပါးကို အရိႈးရာေပၚေအာင္ ရိုက္ႏွက္ျခင္း) မွာ ကေလးငယ္မ်ားအေနျဖင့္ မွားယြင္း ျပဳမူမိသည့္ အခါတုိင္းတြင္ မိမိကုိယ္ကိုယ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျပစ္ဒဏ္ေပးရမည္ဟူ၍ သင္ၾကားေပးေနသလိုပင္။ ေနာင္တြင္ ဤကဲ့သုိ႔ အေျခအေနမ်ဳိး၊ အခက္အခဲမ်ဳိးႏွင့္ ထပ္မံ ႀကံဳေတြ႔ပါက မည္သို႔ တုန္႔ျပန္ လုပ္ေဆာင္ရမည္ကိုကား သင္ၾကားျပသရာ မေရာက္ပါ။ မိမိကုို္ယ္ကိုယ္ အဆိုးျမင္ျခင္း၊ မညႇာမတာ ေ၀ဖန္ျခင္းတို႔ျဖင့္ ႀကီးျပင္းလာၾကေတာ့မည္။ စိတ္ဓါတ္စြမ္းအင္၊ စိတ္ပါ၀င္စားမႈ အဆင့္တို႔ကို ေလ်ာ့က်ေစပါသည္။ လူ႔ဘ၀ အရည္အေသြးတို႔ကိုပါ က်ဆင္း ေစပါေတာ့သည္။
ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္ တစ္ခုမွာ အေလ့အထေကာင္းမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး စြမ္းရည္တို႔ကို ေလ့က်င့္ တည္ေဆာက္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ကေလးငယ္၏ ေရရွည္ အနာဂတ္ဘ၀အတြက္ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစမည့္ စြမ္းရည္မ်ား ရရွိသြားေစရန္ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ - ကေလးငယ္တစ္ဦးသည္ သူ၏ သူငယ္ခ်င္းမ်ား၏ ခံစားမႈတို႔အေပၚတြင္ ထိခုိက္ေစသည့္အခါ၀ယ္ သူသည္လည္း ထိခိုက္ ခံစား တတ္ေစရန္ျဖစ္ပါသည္။ မိမိလုပ္ရပ္၊ အေျပာအဆိုတို႔ကို ျပန္လည္ သံုးသပ္တတ္ၿပီး ေနာင္အနာဂတ္တြင္ ဤကဲ့သို႔ေသာ အျပဳအမူကို ေရွာင္ရွားတတ္ေစရန္ ေလ့က်င့္ ေပးသင့္ပါသည္။
အားလံုးအတြက္ အေကာင္းဆံုး အေျခအေန တစ္ရပ္ကို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ရန္ ရည္ရြယ္ထားရွိေသာ္လည္း ကေလးငယ္သည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ မညႇာမတာ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုေနျခင္းမွာ သူ၏ ပုဂၢလ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ မ်ားစြာ အတားအဆီး ျဖစ္ေစပါသည္။ အတိတ္အမွားမွ သင္ခန္းစာ ထုတ္ႏႈတ္ယူတတ္ျပီးလွ်င္ ပို၍ ေကာင္းေသာ အနာဂတ္ကို တည္ေဆာက္တတ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ထားရွိသင့္သည္။
စံျပနမူနာ…
မိမိကိုယ္ကိုယ္ ေမတၱာ၊ ဂရုဏာထားရွိပံုကို စံျပနမူနာ ယူစရာအျဖစ္ လုပ္ျပႏုိင္ပါသည္။ မိမိကုိယ္ကိုယ္ မညႇာမတာ ေ၀ဖန္ျပစ္တင္ျခင္း မဟုတ္ပါ။ နမူနယူစရာ လုပ္ျပႏုိင္ျခင္းမွာ အလြန္အေရးႀကီးလွသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကေလးငယ္မ်ားသည္ လူႀကီး မိဘ၊ ဆရာဆရာမမ်ား၏ တုန္႔ျပန္ ေျပာဆို၊ ျပဳမူ၊ ဆက္ဆံပံုတို႔ကို ေစာင့္ၾကည့္ အတုယူၾကပါသည္။ မိဘ၊ ဆရာဆရာမမ်ားက (တလြဲ) တုန္႔ျပန္ ျပဳမူေျပာဆိုျခင္းမ်ားမွာ အေကာင္းကို သင္ၾကားေပးသည္ထက္ (အဆိုးကို) အတု ခုိးတတ္ေစပါသည္။
မ်ားစြာေတာ့လည္း မစိုးရိမ္ပါႏွင့္။ မိမိကုိယ္ကိုယ္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ ကရုဏာထားတတ္ျခင္း အေလ့မွာ လူမ်ားစြာတို႔ (တလြဲ ထင္ျမင္ယူဆ သလို) အတၱႀကီးမားသူ၊ ပ်င္းရိသူ၊ တန္ဖိုးမရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ ေျပာင္းလဲသြားစရာ အေၾကာင္းမရွိပါ။ ပိုမို လိုလားအပ္ေသာ ေကာင္းက်ဳိး ခ်မ္းသာ ရရွိႏုိင္ပါသည္။ တည္ၿငိမ္ ေအးေဆးသူမ်ား၊ ရင့္က်က္သူမ်ား၊ လူခ်စ္လူခင္ ေပါမ်ားသူမ်ား၊ အလုပ္ႀကိဳးစားသူမ်ား၊ လူ႔ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားသူမ်ား ျဖစ္လာႏုိင္ပါသည္။ သူတပါးႏွင့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ မညႇာမတာ ျပစ္တင္ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုသူမ်ားထက္ မ်ားစြာ သာလြန္ေသာ ဘ၀အဆင့္အတန္းကို ပိုင္ဆုိင္ႏုိင္ပါေၾကာင္း သုေတသီက ေထာက္ျပထားပါသည္။
ကေလးငယ္မ်ားအေနျဖင့္ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာျဖင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ တတ္ေစျခင္းျဖင့္ လြန္စြာ အက်ဳိး မ်ားလွသည္။ “စိတ္ဓါတ္ တက္ၾကြေစသည္။ အေကာင္းျမင္စိတ္ထားကို ရရွိေစသည္။” ဤသည္တို႔မွာ လူမႈ ဆက္ဆံေရး ပံုမွန္ ေခ်ာေမြ႔လည္ပတ္ေစရန္ အေျခခံပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ထဲက မဂၤလာတရားႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေသာ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာထားျခင္းလည္း မည္ပါသည္။ ေပ်ာ္ရႊင္စရာေကာင္းေသာ၊ က်န္းမာေသာ၊ ေအာင္ျမင္ေသာ ဘ၀မ်ားအတြက္ ေမာင္းႏွင္ေသာ အားအင္ပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။
သိန္းႏုိင္
Maukkha Education Magazine