ပညာေရးသည္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္သည္
အထက္ပါစကားကုိ ေျပာၾကားခဲ့သူကေတာ့ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပါ။ ကန္ေတာ္ေလးျမဴနီစီပယ္ေက်ာင္း၌ ၂၉-၄-၁၉၄၆ ေန႔ကက်င္းပေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံေက်ာင္းဆရာမ်ား ညီလာခံတြင္ေျပာၾကားခဲ့တာပါ။ "ႏုိင္ငံေရး" ဟူသည္ႏုိင္ငံႏွင့္လူ႔အဖဲြ႕အစည္း၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ ၿငိမ္း ခ်မ္းသာယာေစေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပါ။ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အလုိအပ္ဆုံးအရာမွာ စြမ္း ရည္ျမင့္မားသည့္ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ လူ႔စြမ္းအားျမင့္မားေအာင္ အုံႏွင့္က်င္းႏွင့္ ေလ့က်င့္ေပးႏုိင္သည့္လုပ္ငန္းသည္ ပညာေရးပင္ျဖစ္ပါသည္။
ပညာေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းဆုိတာ စာသာသင္ရာအရပ္ မဟုတ္ပါ။ "အနာဂတ္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းရဲ႕ လူမႈဘဝပုံစံငယ္" ပါ။ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာေလာက္သာ သိေစတတ္ေစဖုိ႔ မဟုတ္ပါ။ ကေလးမ်ားရဲ႕ေမြးရာပါ အရည္အေသြးကုိအနာဂတ္မွာ သူတုိ႔ႀကံဳေတြ႕ရမည့္ လူ႔အဖဲြ႕အ စည္းမွာ အံဝင္ခြင္က်ေနထုိင္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးတာပါ။ ယေန႔ကေလးတစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ အရည္ အေသြးႏွင့္အသိဉာဏ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမွ အနာဂတ္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းလည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမွာပါ။ လူတစ္ဦးခ်င္းစီမွာ အနိမ့္ဆုံးရွိရမည့္ အရည္အေသြးကေတာ့ တာဝန္သိစိတ္၊ တာဝန္ယူစိတ္၊ တာဝန္ခံရဲတဲ့ စိတ္ေတြပါ။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြဟာ အဲဒါကုိအေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ သင္ခန္းစာေတြပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ ႏုိင္ငံ ေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ လုိအပ္တဲ့ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အရည္အေသြးဟာအဲဒီအရည္အေသြး ပါပဲ။ ႏုိင္ငံေရးဆုိတာဟာလည္း အဲဒီစိတ္ထားႂကြယ္ဝသူေတြ မ်ားျပားေရးကုိေဆာင္ရြက္ရတဲ့လုပ္ငန္း ပါပဲ။
တာဝန္သိစိတ္၊ တာဝန္ယူစိတ္၊ တာဝန္ခံစိတ္ရွိ႐ုံႏွင့္လည္း မရေသးပါ။ ပရဟိတစိတ္ဓာတ္ ျပည့္ေန ေအာင္ လည္း ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။ အတၱအက်ဳိးထက္ အမ်ားေကာင္းက်ဳိးကုိ သယ္ပုိးတဲ့စိတ္ထားပါ။ အဲဒီလုိျဖစ္ဖို႔ေတာ့ ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေက်ာင္းေကာင္စီတုိ႔၊ စာၾကည့္တုိက္အသင္း၊ ၾကက္ေျခနီအသင္း၊ အိမ္တြင္းမႈအသင္း၊ ပန္းခ်ီႏွင့္ အႏုပညာအသင္း၊ စုိက္ပ်ဳိးေရးအသင္းတုိ႔မွာ ပါဝင္လႈပ္ရွားၿပီး အသင္း ေကာင္းက်ဳိး၊ အတန္းေကာင္းက်ဳိး၊ ေက်ာင္းေကာင္းက်ဳိး ကုိ ေဆာင္ရြက္ေစ ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ဦးေဆာင္မည့္သူ၊ ပါဝင္မည့္သူဆုိတာ အတၱထက္ပရအက်ဳိးသယ္ပုိးသူေတြပါ။ တကယ္ေတာ့ႏုိင္ငံေရး ဟာႏုိင္ငံရဲ႕ဘက္ေပါင္းစုံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆုိေတာ့ အမ်ားအက်ဳိး သယ္ပုိးသူေတြ ေပါႂကြယ္ေနဖုိ႔ လုိပါတယ္။ အဲဒီလူေတြကသာ ႏုိင္ငံအက်ဳိးသယ္ပုိးၾကမွာမုိ႔ပါ။ အဲဒီလုိႏုိင္ငံသားေတြ ေပၚထြန္းလာေအာင္ ေလ့ က်င့္ေပးေနတာက ပညာေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာပါ။
ဒါ့အျပင္ ေက်ာင္းေတြမွာ ေလ့က်င့္ေပးမႈမွန္သမွ်ဟာ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ၊ ပိတ္ပင္မႈကင္းရပါမယ္။ လြတ္လပ္တဲ့ အေတြး၊ အယူအဆေတြ၊ လုပ္ကုိင္မႈေတြျပည့္လႊမ္းတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားေနရပါမယ္။ အျမင္က်ယ္ ရပါမယ္။ သင္ခန္းစာေဘာင္၊ စာသင္ခန္းေဘာင္ေတြကုိ ေက်ာ္လြန္ၿပီး ကမာၻတစ္လႊားျဖစ္ပ်က္မႈ အဖုံဖုံ ႏွင့္သဘာဝအလွတရားကုိ ႐ႈျမင္ႏုိင္စြမ္းရွိေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးေနျခင္းပါ။ လြတ္လပ္ျခင္းသည္ တုိး တက္မႈ၏အေျခခံမုိ႔ ပညာေရးမွာ လြတ္လပ္မႈ (liberty) ကုိထိပ္ဆုံးထား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါ မယ္။ ၿပီးေတာ့ေက်ာင္းဝင္းထဲဝင္၊ စာသင္ခန္းထဲေရာက္လာတဲ့ ကေလးမွန္သမွ်မွာ မိဘအရွိန္အဝါ၊ ဓန ဥစၥာႂကြယ္ဝမႈေတြဆုိတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ဘဝေနာက္ခံ အေဆာင္အေယာင္ေတြ ဘာမွပါမလာေတာ့ဘဲ တန္းတူသင္ၾကားခြင့္၊ ေလ့က်င့္ခြင့္ (Equity) ရပါတယ္။ ဆူႀကံဳနိမ့္ျမင့္မရွိပါ။ မိသားစုဘဝေနာက္ခံ ဘယ္လုိကဲြျပားေပမဲ့ စာသင္ခန္းထဲေရာက္လာရင္ အတူတူပါပဲ။ တန္ဖုိးတက္လာေအာင္ လာေလ့က်င့္ တဲ့ေခါင္းေဆာင္ေလာင္း၊ ျပည္သူ႔သားေကာင္း မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ အသင္းအက်ဳိး၊ အတန္းအက်ဳိး၊ ေက်ာင္းအက်ဳိး သယ္ပုိးၾကတဲ့အခါမွာလည္း ဘဝမတူတာေတြ ေဘးခ်ိတ္ၿပီး ဘုံရည္ မွန္းခ်က္အတြက္ ကုိယ္စီကုိယ္င တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ၾကပါတယ္။ မတူကဲြျပားမႈကုိ အစြမ္းထက္အင္ အားအျဖစ္ အသုံးခ် (Diversity and Unity) ၾကပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားရဲ႕ အရည္အေသြးကုိ အကဲျဖတ္တဲ့အခါမွာ၊ သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးတဲ့အခါမွာလည္း တရားမွ်တမႈ (Justice) အျပည့္ဝဆုံးျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရပါမယ္။ တရားမွ်တမႈကုိ ကေလးေတြစံထားၿပီး အထုံအျဖစ္ခံယူႏုိင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးေနပါတယ္။ ပညာေရးဟာ အဲဒီ "ေလာကပါလတရား (၃) ပါး" ထြန္းေတာက္ေရးကုိ မျဖစ္မေနအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနရပါမယ္။ အဲဒါဟာႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းရဲ႕ ရည္ မွန္းခ်က္ကုိအေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းပါ။
အမ်ဳိးသားစည္းကမ္းအစ စာသင္ေက်ာင္းကဆုိသကဲ့သုိ႔ စည္းကမ္းကုိေလးစာလုိက္နာတတ္ေအာင္ လည္း ေလ့က်င့္မႈပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေလ့က်င့္ေပးပါတယ္။ အားကစားစည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္း၊ ေက်ာင္း စည္းကမ္းေတြကုိ လုိက္နာတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးၾကတယ္။ အားကစားၿပိဳင္ပဲြဆုိ လွ်င္ စည္းကမ္းအျပင္ အသင္းအဖဲြ႕၏ စည္းလုံးညီညြတ္မႈ၊ ၿပိဳင္ဘက္ကုိ ေလးစားတန္ဖုိး ထားမႈ၊ ကုိယ္ခႏၶာ က်န္းမာႀကံ့ခုိင္မႈ၊ လ်င္ျမန္ၿပီး မွန္ကန္တဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကုိ ခ်ႏုိင္မႈ၊ အားကစားအတတ္ပညာ၊ နည္းပညာ အသုံးခ်မႈ စတာေတြပါဝင္ပါတယ္။ အားကစားကုိ အေလ့အက်င့္ခံအျဖစ္ထားၿပီး လူ႔တန္ဖုိးေတြတက္ လာေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးေနတာပါ။
ေက်ာင္းဟာ ဒီမုိကေရစီရဲ႕ပုခက္ပါ။ ေက်ာင္းမွာဒီမုိကေရစီသင္မေပး၊ ေလ့က်င့္မေပးသမွ် ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းသုိ႔ မေရာက္ႏုိင္ပါ။ ထုိ႔အတူဒီမုိကေရစီယဥ္ေက်းမႈလည္း မထြန္းကားႏုိင္ပါ။ သို႔ပါ၍ ဒီမုိကေရစီအဖဲြ႕အစည္းရဲ႕ "စံ"၊ "အႏွစ္သာရ" ေတြကုိေက်ာင္းေတြက မျဖစ္မေနသင္ေပးရပါမယ္။ ဒါေပမ့ဲ အထူးသတိခ်ပ္ရမွာကေတာ့ ဒီမုိကေရစီဟာ "အသိတရား" သက္သက္မဟုတ္ပါ။ "အက်င့္တ ရား" ပါ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ကေလးတုိင္း ေလ့က်င့္ႏုိင္ေအာင္ "ေက်ာင္းလႊတ္ေတာ္" (သုိ႔မဟုတ္) "ေက်ာင္း ေကာင္စီ" ဖဲြ႕စည္းေလ့က်င့္ေပးရပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသည္လူ႔အဖဲြ႕အစည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရးပါ။ လူတစ္စု၊ တစ္ဖဲြ႕၏အာဏာစုိးမုိးေရးမဟုတ္ပါ။ ေက်ာင္းေတြကလည္း ငါ့အသင္း ေက်ာင္းမွာ ထိပ္ဆုံးေနရာ ေရာက္ရွိေရးဆုိတာထက္ ငါတို႔အသင္းက စာသင္ခန္းအတြက္၊ အတန္းအ တြက္၊ ေက်ာင္းအတြက္ဘယ္လုိ အေကာင္းဆုံးေဆာင္ရြက္ေပးရမလဲဆုိတာကုိ ဂုဏ္ယူတတ္ေစဖုိ႔ပါ။ အဲဒီအတြက္ ေက်ာင္းေကာင္စီမွာ အသင္းေခါင္းေဆာင္၊ အတန္းေခါင္းေဆာင္ ေရြးတဲ့အခါမွာ အမ်ားအက်ဳိးသယ္ပုိးတတ္သူ ေရြးတတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရ ပါလိမ့္မယ္။ ထုိ႔အတူမိမိေရြးထားတဲ့ေခါင္း ေဆာင္ႏွင့္အတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္းရွိတဲ့အေလ့အထ ခုိင္ၿမဲေအာင္လည္း ေလ့က်င့္ေပးရန္လုိပါ တယ္။ ေက်ာင္းသားေတြမွာရွိရမည့္ အဓိကအရည္အေသြး ကေတာ့ "မိမိကုိယ္ကုိယ္ေကာင္းေအာင္ အရင္ဆုံးႀကိဳးစားရမယ္ဆုိတဲ့ အသိႏွင့္အက်င့္" ပါ။ အေရးႀကီးဆုံးပါ။ အတန္းေတြႀကီးလာတာႏွင့္အတူ လူ႔တန္ဖုိးေတြတက္လာဖုိ႔က အဓိကပါ။ မိမိကုိယ္တုိင္ အရင္ေကာင္းပါမွ အတန္း၊ ေက်ာင္းႏွင့္ေနာက္ ဆုံးမွာ ႏုိင္ငံေကာင္းမယ္ဆုိတဲ့ အသိကုိ အထုံပါရမီအဆင့္ထိေရာက္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးရပါမယ္။
လူ႔တန္ဖုိးေတြႏွင့္အတူ ေလာကမွာတတ္သိ၊ တတ္အပ္တဲ့ပညာေတြ (ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ၊ ပထဝီ ဝင္၊ ႐ူပေဗဒ ….စသည္ျဖင့္) သင္ၾကားေပးရပါတယ္။ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္ အသုံးခ်ပညာေတြပါ။ လူ႔တန္ဖုိးထက္ပုိၿပီး အေရးေပးေလ့က်င့္မိရင္ က်မ္းဂန္တတ္ၿပီး အေရးေပးေလ့ က်င့္မိရင္ က်မ္းဂန္တတ္ၿပီး သီလမဲ့ကာအဆိပ္ပင္ႏွင့္တူမွာစုိးလုိ႔ပါ။ ပညာေရးမွာ အထူးသတိထားရ မည့္အခ်က္ပါ။ ဒါ့ထက္ဆုိးတာက "စာေမးပဲြရမွတ္" ၿပိဳင္ပဲြကုိ ပညာေရးလုိ႔ ထင္ေနသေရြ႕ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳး ေရး ဆုတ္ယုတ္မႈကိန္းဆုိက္ေနတာကုိ "ႏုိင္ငံေရးအျမင္" ျဖင့္ၾကည့္တတ္တဲ့ ပညာေရးကုိ မ်ဳိးဆက္သစ္ ေတြဆီ ျဖည့္ဆည္းေပးဖုိ႔ပါ။
တကယ္ေတာ့ လူဟာႏုိင္ငံေရးသတၱဝါပါ။ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လူသားကုိဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေလ့က်င့္ေပး တဲ့ 'ပညာေရး' ႏွင့္ 'ႏုိင္ငံေရး' တုိ႔ဟာ ႐ုပ္ႏွင့္နာမ္ပါပဲ။ ေကာင္းမြန္တဲ့ပညာေရး၊ ျမင့္မားတဲ့ပညာေရးမရွိ ဘဲႏွင့္ ႏုိင္ငံရဲ႕အေရးအရာမွန္သမွ် ဖြံ႕ၿဖိဳးမွာ၊ တုိးတက္မွာမဟုတ္ပါ။ ပညာေရးကုိ အားမေပးတဲ့ ႏုိင္ငံ ႏွင့္လူ႔အဖဲြ႕အစည္းဟာလည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးဖုိ႔ေနေနသာသာ အသက္ရွင္ခြင့္ပင္ ရလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။ "ႏုိင္ငံ့ အေရးအရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအစ ပညာေရးကပါ"။ ယခုသုံးေနတဲ့ "အမ်ဳိးသား စည္းကမ္းအစ-စာသင္ေက်ာင္း က" ဆုိတဲ့ေဆာင္ပုဒ္ကုိ ျပင္ခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြက စည္းကမ္းတစ္ခုတည္း ေလ့က်င့္ေပးတာမွ မဟုတ္ေလာ။ ဗလငါးတန္ျပည့္စုံမႈလည္း ပါပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ "အမ်ဳိးသားဖြံ႕ၿဖိဳးေရး မ႑ိဳင္အစ စာသင္ေက်ာင္း" ကျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးရဲ႕ ႏႈတ္ထြက္စကားဟာ ႏုိင္ငံ့အေရးကုိေဆာင္ရြက္လုိလွ်င္ ပညာေရးကုိ အေလးေပးေဆာင္ရြက္မွ ေအာင္ျမင္မွာလုိ႔ဆုိခဲ့တာပါ။ ႏုိင္ငံအေရးအရာ ရွင္သန္တုိးတက္ဖုိ႔ရာ အသက္ဝိညာဥ္ပညာေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးေနပါမွျဖစ္မယ္လုိ႔ ညႊန္းလုိက္တာပါ။ မပစ္ပယ္ပါႏွင့္ အားေပးပါ၊ ခ်ီး ေျမႇာက္ပါလုိ႔ တုိက္တြန္းေနတာပါ။ ႏုိင္ငံရဲ႕အနာဂတ္အေရးဟာ ပညာေရးျမင့္မားမႈေပၚမွာ လံုးဝမွီေနပါ တယ္။ ႏုိင္ငံရဲ႕အဓိကအေရးကုိ တကယ္စိတ္ပါစိတ္ဝင္စားၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္စြမ္း အားရွိသူ တုိ႔ရဲ႕လက္ထဲ အပ္ရမည့္အခ်ိန္ဆုိတာကုိလည္း မေမ့အပ္ပါဘူး။ ကမာၻမွာပညာေရးကုိ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္မႈ အားနည္းခဲ့ၿပီးပညာကုိယ္ခံ အားနည္းသူေတြေပါလာလုိ႔ အစြန္းေရာက္မႈ၊ ဆူပူမႈေတြ နိစၥဓူဝႀကံဳေနၾကားေနရပါတယ္။ ပညာေရးေအာင္ျမင္ၿပီး ဉာဏ္ပညာႀကီးတဲ့ လူ႔တန္ဖုိးျမင့္ ႏိုင္ငံသား ေတြျပည့္ဝတဲ့အရပ္ေတြမွာ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ၊ ကုိယ္ခ်င္းစာမႈ၊ အတၱပရမွ်တမႈေတြ ထြန္း ေတာက္ကာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ သာယာမႈ၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြ ျပည့္လွ်မ္းေနပါ တယ္။ ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ ႏုိင္ငံသူ၊ ႏုိင္ငံ သားတုိ႔ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ကုိ ေဆာင္ရြက္ေနတာပဲ မဟုတ္ပါလား။ ဒါ့ေၾကာင့္မုိ႔ပညာေရး ဟာ ႏုိင္ငံေရးရဲ႕ အဓိကေသာ့ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ညႊန္းခဲ့တာလုိ႔ဆုိပါရေစ။ ႏုိင္ငံ့အနာဂတ္ သာယာေရးအတြက္ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးႏွင့္ ႏုိင္ငံကုိခ်စ္သူ တုိင္း ပညာေရးကုိ ျမႇင့္တင္ေပးၾကပါလုိ႔ တုိက္တြန္းပါရေစ။
The Politics Journal
No.29, Feb.27, 2014