ေစတနာထက္ တန္ဖိုးထားတတ္ဖို႔လိုသည္

ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စိုး (ေဘာဂေဗဒ)
pic;www.officerreports.com

လူတစ္ေယာက္အေပၚ ေစတနာထားျခင္းသည္ မြန္ျမတ္ေသာ အလုပ္ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ လူတစ္ေယာက္ အေပၚ တန္ဖိုးထားျခင္းသည္လည္း ျမင့္ျမတ္ေသာ အလုပ္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ မြန္ျမတ္ၿပီး၊ ျမင့္ျမတ္ေသာ အလုပ္ျဖစ္ မည္ဆိုပါက ပိုေကာင္းမည့္ သေဘာကို ဆိုလုိပါသည္။ အလုပ္ရွင္ တစ္ဦးေတြ႕ဖူးသည္။ သူ႔ အလုပ္သမားမ်ားအေပၚ အလြန္ေစတနာ ထားသည္။ လုပ္ခမ်ားမ်ား ရေစခ်င္သည္။ သူ႔လုပ္ငန္းတြင္ အခ်ိန္အလိုက္ ေပးရေသာလုပ္ခမ်ား (time rates) မ်ားလည္းရွိသည္။ လုပ္ငန္းအလိုက္ ေပးရေသာ လုပ္ခမ်ား (Piece rates) မ်ားလည္းရွိသည္။ ဒီေတာ့ အလုပ္သမားမ်ားကို သိပ္မနားေစခ်င္ေသာ သေဘာ ရွိသည္။ သူတို႔အလုပ္မ်ား မ်ားဆင္းရင္- သူ႔အတြက္မ်ားမ်ားက်န္မည္ ဟူေသာစိတ္မရွိသည္ကား ေသခ်ာ သည္။ ေစတနာႏွင့္ လုပ္ေနသည္ကားသိ သည္။ ျမင္လည္းျမင္ေတြ႕ေနရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူ႔အ လုပ္သမားမ်ားကား ပိုက္ဆံေတာ့ရပါရဲ႕၊ နားရက္ကနည္းလာေတာ့ ၿငိဳျငင္ခ်င္သည္။ အျပစ္ေျပာခ်င္ သည္။ အလုပ္ရွင္ဘက္မွလည္း ေစတနာထားေသာေၾကာင့္ သူ႔ေစတနာထားပါ လ်က္၊ ဒီလိုျဖစ္ရသည္ ဟုထင္ၿပီး စိတ္ဆိုးသည္။

SME လုပ္ငန္းတိုင္းတြင္ ျဖစ္ေပၚတတ္ေသာ ျပႆနာလည္းျဖစ္သည္။ အဓိကကား ေစတနာထားၿပီး၊ တန္ဖိုး မထားေသာျပႆနာျဖစ္သည္။ အရပ္ စကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ ေစတနာထားေသာ္လည္း အလုပ္ရွင္သည္ ကိုယ္ ခ်င္း မစာေသာျပႆနာျဖစ္သည္။ သူသည္သာ အလုပ္သမား ႏွင့္ႏိႈင္းၿပီးေျပာရမည့္ သေဘာကို အလုပ္သ မားကို သူႏွင့္ႏိႈင္းၿပီးမွ ျဖစ္လာေသာ ျပႆနာျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ဆရာႀကီး တစ္ေယာက္ေျပာသည့္ စကားႏွင့္ သြားတူေနသည္။ အစည္းအေ၀းတိုင္းတြင္ သူေျပာေသာစကားမွာ ခင္ဗ်ားသာကၽြန္ေတာ့္ေနရာ မွာရွိရင္ စဥ္းစားၾကည့္ေပါ့ဗ်ာ ဟူေသာ စကားျဖစ္သည္။ ဆိုလုိသည္မွာ လူေတြရဲ႕ဘ၀ကို နားလည္ ေပးႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ သနားေန႐ံုျဖင့္ မရ၊ ေစတနာ၊ ေမတၱာထားေန႐ံုျဖင့္မရ၊ လူေတြအေပၚ တန္ဖိုး ထားတတ္ရမည္။ ငါသည္သာ သူ႔ေနရာမွာဆုိေသာ စကားကို အၿမဲႏွလံုးသြင္းသင့္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေဘာဂ ေဗဒတြင္လည္း ယင္းအခ်က္ကို အဓိကထားသင့္သည္။ လူေတြကို တန္ဖိုးထားႏိုင္ဖို႔အတြက္ Three Core Values of Development ဟူ၍ တင္ျပထားသည္။

တိုင္းျပည္ တစ္ျပည္အတြက္ ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈျဖစ္စဥ္တြင္ လူမႈအသိုင္းအ၀ိုင္း ႏွင့္ လူမႈေရးစနစ္တြင္ ႐ုပ္၀တၱဳသာ မက၊ စိတ္ဓာတ္ေရးရာ၊ အေတြးအေခၚ မ်ား သည္ ျမင့္သည္ထက္ျမင့္လာဖုိ႔လိုသည္။ Human life တြင္ more human life ျဖစ္ဖုိ႔လိုသည္။ ဆိုလုိသည္မွာ လူ႔ဘ၀တြင္ လူသားအခ်င္းခ်င္းစာနာတတ္ဖုိ ႔သည္ တိုင္းျပည္ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတြင္ အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္သည္။ Sympathy ေခၚ ၾကင္နာမႈစိတ္ထား၊ သနား တတ္ေသာ စိတ္ထားသည္ လူတိုင္းတြင္ အနည္းအမ်ား ရွိတတ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း Empathy ေခၚ မွ်ေ၀ခံစားမႈနားလည္မႈ၊ ကိုယ္ခ်င္း စာတတ္မႈကား လူတိုင္းမထားႏိုင္၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ လူေတြအေပၚ တန္ဖုိးထား မႈသည္ ဖံြ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေပ်ာက္ဆံုးေနတတ္သည္။

ဘ၀ဆိုသည္မွာ ကိုယ္တစ္ေယာက္တည္း ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ ေနထုိင္႐ံုျဖင့္ မၿပီးျပည့္စံုေသာ အေျခ အေနမ်ဳိးျဖစ္လာသည္။ တစ္ဖို႔ပဲထား၊ ငါတစ္ဦး၊ ငါတစ္ဖဲြ႕ တည္းေလာက္သာ ေကာင္းစား႐ံုျဖင့္ ဘ၀သည္ မၿပီးျပည့္စံုေသာသေဘာရွိ လာသည္။ အနည္းဆံုး ကိုယ္ေနထုိင္ေသာ လူမႈပတ္၀န္းက်င္၊ တိုင္းျပည္အ ဆင့္ေလာက္ၾကည့္တတ္မွ ျပည့္စံုလာသည္။ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ အဆင့္ၾကည့္ႏိုင္လွ်င္ ပိုေကာင္းလာ သည္။ Good Life ဆုိတာ ဘာလဲဟူေသာေမးခြန္းသည္ အခ်ိန္အခါ၊ ကာလံ၊ ေဒသံ ေပၚလိုက္ၿပီး၊ အမ်ဳိးမ်ဳိး အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္သည္။ လူ႔ဘ၀အတြက္ မည္သည့္အရာမ်ား လုိအပ္သလဲဟူေသာ ေမးခြန္းသည္လည္း အေရးပါလွသည္။ လူ႔ဘ၀အတြက္ မည္သည့္အရာမ်ား လုိအပ္သလဲ ဟူေသာ ေမးခြန္းအတြက္ ပထမ ဦး ဆံုးေျဖရမည့္ေမးခြန္းမွာ လူ႔ဘ၀အတြက္ လူေတြအတြက္ သင္ဘာေတြ လုပ္ေပးခဲ့ၿပီးၿပီလဲ- ဟူေသာ ေမးခြန္းက ပိုအေရး ႀကီးသည္။ မိမိသည္ မိမိႏွင့္မိမိအသိုင္းအ၀ိုင္းေလာက္သာ ကြက္ၾကည့္ၿပီး၊ ဘယ္သူ ေသေသ၊ ငေတမာၿပီးေရာဟူေသာ ဇာတ္လမ္းရွိသူမ်ားအတြက္ေတာ့ ထုိေမးခြန္းကို ေျဖႏိုင္မည္မထင္၊ ေမးခြန္းသည္ သူ႔ဘ၀အတြက္ အခက္ခဲဆံုးေမး ခြန္းျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

လူတုိင္းသည္ ကိုယ့္အဆင့္ျဖင့္ ကိုယ္ေနထုိင္ၾကပါသည္။ မိမိသည္ မည္သည့္အဆင့္တြင္ ရွိသည္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ၿပီး၊ ထုိအဆင့္ႏွင့္ေလ်ာညီစြာ လူေတြအတြက္ ေကာင္းက်ဳိးကို မည္မွ်အထိျပဳလုပ္ခဲ့ သည္ ကား လူ႔တန္ဖိုးတြင္ အေရးပါလာသည္။ ကိုယ့္အဆင့္တြင္ ကိုယ္ႏွင့္သက္ဆိုင္ ေသာလူမ်ားအေပၚ နား လည္ႏိုင္မႈေပးျခင္းအတြက္ ပိုင္းျဖတ္ရာတြင္ အေျခခံအခ်က္ႀကီး (၃)ခ်က္ျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးၾကသည္။

ပထမအခ်က္သည္ Sustenance ျဖစ္သည္။ အေျခခံ စား၀တ္ေနေရးဖူလံုမႈ အဆင့္ျဖစ္သည္။ လူေတြစား ၀တ္ေနေရး ဖူလံုမႈအဆင့္တြင္ တာ၀န္ခံထားသူမ်ားတြင္သာ တာ၀န္ရွိသည္။ အိမ္ေထာင္စု အတြက္ေတာ့ အိမ္ေထာင္ဦးစီးေနရာယူ ထားသည္မွာ ထုိတာ၀န္အတြက္လည္းပါသည္။ တိုင္းျပည္အတြက္ဆိုလွ်င္ အစိုးရျဖစ္မည္။ စား၀တ္ေနေရးဖူလံုမႈအဆင့္ ဆိုသည္မွာလည္း Comparative advantages သေဘာ မ်ဳိးျဖစ္သည္။ အိမ္နီးခ်င္း တိုင္းျပည္ႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လူမႈစီးပြား၊ ပထ၀ီအေန အထား တူညီႏုိင္သည္။ ထု႔ိေၾကာင့္ယွဥ္လိုက္လွ်င္ မသာသြားသည့္ တိုင္ေအာင္၊ လြန္စြာနိမ့္မက်ေစဖို႔ လည္း အစိုးရတြင္ တာ၀န္ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းတြင္ စားေသာက္ေန႐ံုျဖင့္ မၿပီး၊ အသက္အုိးအိမ္ စည္းစိမ္ကိုပါ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ရမည္။ ျပည္တြင္းစစ္ဆို သည္မွာ ယခုေခတ္တြင္ ဖံြ႕ၿဖိဳးၿပီးတုိင္းျပည္မ်ား အတြက္ အလြန္ကဲ့ရဲ႕စရာအခ်က္ တစ္ခု ျဖစ္လာသည္။ သဘာ၀ေဘးအတြက္ ၀ိုင္း၀န္းႏိုင္ေသာ္လည္း ျပည္တြင္း အတြက္ စစ္ေျပးဒုကၡသည္ ဆုိသည္မွာ မရွိအပ္ေသာ အေျခအေနျဖစ္လာသည္။ တိုင္းျပည္ တစ္ျပည္တြင္ သဘာ၀ေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ စား၀တ္ေနေရး မေျပလည္မႈ ကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေသာ္လည္း၊ လူေတြေၾကာင့္ျဖစ္ရေသာ စား၀တ္ေနေရးမေျပလည္ မႈမ်ားအတြက္ အေျဖရွာဖို႔လိုအပ္လာသည္။ ထုိအ ခ်က္မ်ားသည္ Quality of life ကို တိုင္းတာရာတြင္ အျပစ္သေဘာ မ်ဳိးထက္၊ အဖ်က္သေဘာမ်ဳိးျမင္ လာၾကသည္။

ဒုတိယအခ်က္ကား လူကိုလူလုိျမင္တတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ကလည္း Self- Esteem ဟုေခၚၾကသည္။ အျခားလူအေပၚ တန္ဖိုးထားတတ္ေသာလူမ်ား သည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္လည္း တန္ဖုိးထား တတ္ၾကသည္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထားမႈႏွင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဘ၀င္ျမင့္ေနမႈ Conceited ႏွင့္ အခ်ဳိ႕လူမ်ား သည္ လြဲမွားေနတတ္သည္။ Self- Esteem ကို နားလည္ရန္ဆုိသည္မွာလည္း စိတ္ေနစိတ္ထား တည္ၿငိမ္ ျမင့္ျမတ္မွ သာျဖစ္ႏိုင္ပါမည္။ အေၾကာင္းမွာ လူတိုင္းသည္ အ႐ိုအေသခံခ်င္ၾကသူ မ်ားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အ႐ိုအေသသာခံခ်င္ ၾကသည္။ သူမ်ားကို ႐ိုေသရေကာင္းမွန္း မသိေသာ လူမ်ားမျဖစ္ ဖို႔ေတာ့လုိသည္။ ေလးစားသမွ် ခံယူလိုလွ်င္လည္း သူမ်ားကိုေတာ့ ေလးစားတတ္ၾက မည္ျဖစ္သည္။ ကိုယ့္ကို အသိအမွတ္ျပဳ ခံခ်င္သူမ်ားသည္ သူမ်ားကိုလည္း အသိအမွတ္ ျပဳတတ္ရမည္ျဖစ္သည္။ လူေနမႈ စ႐ိုက္မ်ား၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကြာျခားလွ်င္ ကြာျခားမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထုိအေျခခံ အခ်က္ မ်ားကား လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း အတြက္ေတာ့ မရွိမျဖစ္လုိအပ္လွသည္။ လူဆိုသည္မွာလည္း အသိုင္းအ၀ိုင္း ျဖင့္ေနတတ္ေသာ သတၱ၀ါ (Social animals) ထဲတြင္ အျမင့္မားဆံုး အုပ္စုျဖစ္ေသာေၾကာင့္လည္း ထုိ အခ်က္မ်ားကို ဂ႐ုစိုက္ရန္လိုအပ္သည္။ ယခုေခတ္မဆိုထားဘိ၊ ေရွးေခတ္ကက်င့္သံုးခဲ့ေသာ သက္ဦး ဆံပိုင္မ်ား သည္ပင္လွ်င္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကို မေလးမစားမလုပ္ရဲေသာသာဓကမ်ား ရွိခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်က္သည္လည္း တိုင္းျပည္တစ္ျပည္၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ လည္း ဆုိင္ေသာအခ်က္ တစ္ခ်က္ျဖစ္ သည္။

တတိယအခ်က္ကေတာ့ လူေတြကို မခ်ဳပ္ခ်ယ္ပါႏွင့္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ Freedom From servitude or to be able to choose ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်က္သည္ လြယ္မေယာင္ႏွင့္ခက္ေနသည္။ ထုိအ ခ်က္ေၾကာင့္လည္း တိုင္းျပည္မ်ားဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေနာက္က်က်န္ရစ္ခဲ့ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ အဖဲြ႕အစည္း လိုက္လူေတြကို ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ့ေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ကမၻာေပၚတြင္ အျဖစ္အပ်က္မ်ားစြာ ႏိုင္ငံလိုက္ရွိခဲ့ၾက သည္။ အထူးသျဖင့္ လက္နက္အားကိုးျဖင့္ အႏိုင္က်င့္ျခင္းျဖစ္သည္။ အဖဲြ႕အလုိက္ အာဏာအား ကိုးျဖင့္ မလိုလားအပ္ေသာအႏိုင္က်င့္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ ေသာ Oppressive Institutions မ်ားေၾကာင့္ တိုင္းျပည္တုိးတက္မႈ ေနာက္က်က်န္ ရစ္ခဲ့သည္။ ထု႔ိအျပင္ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ႀကီးစိုးမႈမ်ား၊ ဘုရားေနရာကို ဘုရားလူႀကီးမ်ား ၀င္ေရာက္ေနရာယူျခင္း သို႔မဟုတ္ Dogmatic Beliefs မ်ား ႀကီးစုိးေန သမွ်လည္း ထုိသုိ႔ေသာတုိင္းျပည္မ်ဳိး သည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေနာက္က်က်န္ရစ္ တတ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔ေသာအေျခ အေနမ်ဳိးမွ ႐ုန္းထြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ေတာ့ ၀ိုင္း၀န္းအေျဖရွာမွသာျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ထု႔ိေၾကာင့္လည္း လြတ္လပ္မႈသည္ အေျခခံျဖစ္လာသည္။ သက္ရွိ သတၱ၀ါတုိ႔၏ စဥ္းစားဆင္ျခင္တတ္ေသာ ေခါင္းတြင္ ပါးစပ္ပါသည္။ နားပါသည္။ မ်က္လံုးလည္းပါသည္။ အျမင္ျဖင့္လည္း ဆံုးျဖတ္လု႔ိမရသလို၊ အၾကားျဖင့္ လည္း မဆံုးျဖတ္ႏိုင္၊ ထု႔ိအတူ မိမိအေနျဖင့္ ငါတေကာ ေကာေျပာေနျခင္းထက္၊ ေထာင္တတ္ေသာ နား ကိုလည္း အသံုးျပဳခြင့္ေပးဖို႔လိုသည္။ ထုိသို႔ေသာ နား၊ မ်က္စိ၊ ပါးစပ္တုိ႔ကို စနစ္တက် အသံုး ျပဳတတ္မည္ ဆိုပါလွ်င္ လူမႈေရးျပႆနာအခက္အခဲမ်ားကို လြယ္ကူစြာ ေျဖ ရွင္းႏိုင္သလို ထုိမွတစ္ဆင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကိုျဖစ္ေစသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေဘာဂေဗဒ အေခၚအားျဖင့္ေတာ့ "Development as Freedom" ဟုေခၚသည္။


JOB Seekers Journal vol.2,no.50 
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...