ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ က်ဴရွင္စနစ္

Written by ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္

လက္ေတြ႕က်တဲ့ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးကုိ ႏုိင္ငံတကာက အေလးေပးေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းမႈမ်ဳိးစုံ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္သာမက တုိင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္ေတြမွာလည္း ေဆြးေႏြးေနၾကပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ျပည္လမ္းမွာရွိတဲ့ တကၠသုိလ္ဝင္းထဲက စိန္ရတုခန္းမမွာလည္း ပညာရွင္မ်ားစုေဝးၿပီး ေဆြးေႏြးအေျဖရွာလ်က္ရွိပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကုိသုံးသပ္တဲ့အခါ ေဆြးေႏြးဖုိ႔လုိအပ္တဲ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလုိ႔မရတဲ့ကိစၥက က်ဴရွင္ စနစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ က်ဴရွင္စနစ္ဟာ ႀကီးထြားလ်က္ရွိပါတယ္။ က်ဴရွင္စနစ္ဟာ အခုဆုိရင္ ျမန္မာ့ပညာေရး စနစ္မွာ အျမစ္တြယ္လ်က္ရွိပါတယ္။ အတန္းတုိင္း၊ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတုိင္း က်ဴရွင္ကုိ အားကုိးေန ၾကတယ္။ အဆုိးဆုံးက ပါရဂူဘဲြ႕တက္ေနၾကတဲ့ သူေတြအတြက္ေတာင္ က်ဴရွင္ ရွိေနတာကုိ အံ့ၾသစရာ ေတြ႕ရပါတယ္။

က်ဴရွင္ဆုိတာဘာလဲ၊ အဓိပၸာယ္ကုိ တိတိက်က် သိဖုိ႔လုိပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကား Tuition ဟာ သင္ၾကားမႈ ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္မွာျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနကနဂုိအဓိပၸာယ္မဟုတ္ ေတာ့ဘဲ Private Tuition အပုိသင္တဲ့သေဘာ ျဖစ္သြားပါတယ္။ က်ဴရွင္စနစ္ကုိကုိင္တြယ္လိုစိတ္ရွိ ရင္သမုိင္းကုိျပန္သုံးသပ္ ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ငယ္ငယ္က ဘုိေက်ာင္းမွာတက္ရပါတယ္။ နာမည္ႀကီးတဲ့ေက်ာင္း၊ ဒီတုန္းကက်ဴရွင္ရွိသလားလုိ႔ေမးရင္ လုံးဝမရွိေတာ့ဘူးလုိ႔ေတာ့ မေျပာႏုိင္ပါ ဘူး။ အတန္းထဲမွာ စာညံ့တဲ့ေက်ာင္းသားေတြဟာ စာမလုိက္ႏုိင္လုိ႔အျပင္က ဆရာ၊ ဆရာမေတြထံက က်ဴရွင္ယူၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ဴရွင္ယူၾကရတဲ့သူေတြကုိ က်န္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြက အထင္ ေသးၾကတယ္။ အတန္းထဲမွာ သင္ၾကားတာကုိမလုိက္ႏုိင္သူေတြဟာ ရွက္ၾကတယ္။ သူတို႔ညံ့တာကုိ ဝန္ခံတဲ့သေဘာေပါ့။

အခုေတာ့ အေျခအေနေတြက ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနၿပီ။ က်ဴရွင္ယူမွဂုဏ္ရွိတယ္လုိ႔ ထင္ၾကတယ္။ မိဘ လုပ္သူေတြ မတတ္ႏုိင္လုိ႔ က်ဴရွင္မယူႏုိင္ၾကတာတဲ့၊ က်ဴရွင္ေတြအမ်ားႀကီးယူတာကုိပဲ ဂုဏ္ယူၿပီး ႂကြားေနၾကတာေတြ႕ရတယ္။ မိဘလုပ္သူေတြကလည္း နာမည္ႀကီးတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြမွာ က်ဴရွင္ ယူရတာကုိ လူေတြသိေအာင္ ေျပာၾကတယ္။ ရွက္စရာဆုိတာကုိမ်ား မသိေလေတာ့သလား။

ကၽြန္ေတာ္က ဘယ္သူ႔ကုိမွ ေဝဖန္အျပစ္မတင္လုိပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ က်ဴရွင္စနစ္ ေခတ္စားၿပီး ႀကီးထြားလာခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြကုိပဲ ေဖာ္ထုတ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီလုိေဆာင္ရြက္ရာ မွာ "ေပါက္ပင္ ဘာလုိ႔ကုိင္းရတယ္" ဆုိတဲ့အတုိင္း အက်ဳိးဆက္ေတြက အမ်ားႀကီးပါ။ အေရးႀကီးတာ ကက်ဴရွင္ေပၚလာရျခင္းနဲ႔ ဇစ္ျမစ္ကုိၾကည့္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ဆရာဝန္တစ္ေယာက္ လူနာရဲ႕နဖူးကုိစမ္း ၿပီး ကုိယ္ပူတာကုိ ဘာေၾကာင့္အခုလုိျဖစ္ရသလဲဆုိတာကုိ အေၾကာင္းအရင္းမရွာဘဲ အေပၚယံေဆးၿမီး တုိနဲ႔ ကုသသလုိျဖစ္မွာစုိးပါတယ္။

က်ဴရွင္ဘာေၾကာင့္ယူၾကသလဲလုိ႔ စဥ္းစားတဲ့အခါ မိဘေတြရဲ႕စဥ္းစားေတြးေခၚမႈ၊ ခံယူခ်က္ေတြကုိ စဥ္းစားဖို႔လုိအပ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာလူမ်ဳိးဟာ ပညာကုိတန္ဖုိးထားတယ္။ သားသမီး ပညာ ေရးအတြက္ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံဖုိ႔ ဝန္မေလးၾကဘူး။ ကုန္က်စရိတ္အျဖစ္ မစဥ္းစားဘဲ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း လုိ႔ လက္ခံၾကတယ္။ သားသမီးစာေမးပဲြမွာ အမွတ္ေကာင္းေကာင္းရရွိေရး ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ က်ဴရွင္ယူ ေစတယ္။ ဒါဟာကေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အရည္အခ်င္းကုိ သုံးသပ္ဆန္းစစ္ရာမွာ စာေမးပဲြ ရမွတ္တစ္ခု တည္းကုိအေျခခံထားလုိ႔ ျဖစ္တယ္။ စာေမးပဲြဟာေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတစ္ဦး တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရဲ႕ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုသာျဖစ္ပါတယ္။ အႏုပညာ၊ အားကစား၊ ရပ္ေရးရြာေရး ကိစၥရပ္ေတြ မွာ ပါဝင္မႈစ တာေတြဟာကေလးတစ္ဦးရဲ႕ လႊမ္းၿခံဳတဲ့ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ ဖန္တီးေပးႏုိင္ပါတယ္။ အခုေတာ့ မိဘေတြေရာ၊ ကေလးေတြေရာ၊ ဆရာ ဆရာမေတြအပါအဝင္ စာေမးပဲြရမွတ္တစ္ခုတည္းကုိသာ စဥ္းစားေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္လက္ခံတာက လူတစ္ေယာက္မွာ ဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္မႈ Intelligence ေလးရပ္ရွိပါတယ္။ ပထမ Physical Intelligence (PQ) ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိပၸာယ္က ကုိယ္ကာယသန္မာရွင္သန္ဖုိ႔ျဖစ္ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူတုိင္းအတြက္ က်န္းမာေရးဟာ အေရးႀကီးတယ္။ က်န္းမာေရးကုိ ဂ႐ုစုိက္ရမယ္။ အေလး ထားရမယ္။ က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕တဲ့ရင္ က်န္တာေတြကအလကားပါပဲ။

ဒုတိယ ဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္မႈက ဦးေႏွာက္ပုိင္းဆုိင္ရာ ထက္ျမက္မႈျဖစ္တယ္။ Mental Intelligence (IQ) ျဖစ္တယ္။ စာသင္ၾကားေရးမွာမ်ားေသာအားျဖင့္ (IQ) ကုိပဲ ဦးစားေပးၾကတယ္။ (IQ) ေကာင္း၊ မေကာင္းကုိေယဘုယ်အားျဖင့္ စာေမးပဲြစစ္ေဆးၿပီး သတ္မွတ္ေလ့ရွိၾကတယ္။ တတိယ အမ်ဳိးအစား က ေတာ့ ခံစားမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ Emotional Intelligence (EQ) ျဖစ္ ပါတယ္။ အမ်ားနဲ႔ဆက္ဆံဆက္သြယ္ရာမွာ ကုိယ္ခ်င္းစာျခင္း၊ မိမိရဲ႕ခံစားမႈကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္ပါ တယ္။

ေနာက္ဆုံးအမ်ဳိးအစားကေတာ့ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္မႈ Spiritual Intelligence (SQ) ပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ဦးစီမွာ မိမိယုံၾကည္ကုိးကြယ္မႈရွိၾကပါတယ္။ ဘာသာလုိ႔အ မ်ားနားလည္ၾကတယ္။ မိမိကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာတရားကုိ ျမတ္ႏုိးသလုိ တစ္ဖက္သားရဲ႕ ယုံၾကည္မႈကုိ လည္း ေလးစားရမွာသာျဖစ္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ လက္ရွိပညာေရးစနစ္မွာ အခုလုိဉာဏ္ရည္ထက္ျမက္မႈေလးမ်ဳိးစလုံးကုိ ျပဳစုေပးမႈမရွိ ဘဲဦးေႏွာက္ပုိင္းဆုိင္ရာ IQ ကုိသာဦးစားေပးေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္စာေမးပဲြအမွတ္တစ္ခု တည္းကုိသာ ဦးစားေပးေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္ရွိေနတဲ့ ကာလပတ္လုံး က်ဴရွင္ပေပ်ာက္ဖုိ႔ မလြယ္ပါဘူး။ စာည့ံတဲ့အတြက္ က်ဴရွင္ယူရတာမ်ဳိးသက္သက္မဟုတ္ဘဲ ပုိၿပီးေတာ္ခ်င္လုိ႔၊ ပုိၿပီးအမွတ္မ်ားမ်ားရခ်င္ လုိ႔ယူေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

က်ဴရွင္စနစ္ကုိ စီးပြားေရး႐ႈေထာင့္က သုံးသပ္တဲ့အခါမွာ အေျခခံအေနနဲ႔ ေရာင္းလုိအားနဲ႔ ဝယ္လုိ အား ႏွစ္ရပ္ရဲ႕ လြန္ဆဲြမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတယ္လုိ႔ သုံးသပ္ႏုိင္ပါ တယ္။ ေစာေစာက တင္ျပခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ေတြကဝယ္လုိအား (Demand) ႐ႈေထာင့္က သုံးသပ္ျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ မိဘေတြ၊ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ ေတာင့္တလုိအပ္ခ်က္ေၾကာင့္ က်ဴရွင္ကုိယူၾကတယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ ဝယ္လုိ အားသာျဖစ္ပါတယ္။ အခုလုိတစ္ဖက္က ဝယ္လုိအားရွိေပမယ့္ အျခားတစ္ဖက္မွာ ေရာင္းလုိအား တစ္နည္းအားျဖင့္ က်ဴရွင္လုိခ်င္တဲ့ မိဘ၊ ေက်ာင္းသားေတြ ရဲ႕လိုလားခ်က္ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္မယ့္ က်ဴရွင္ေပးႏုိင္တဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြလည္းရွိဖုိ႔လုိပါတယ္။ က်ဴရွင္လုိခ်င္ေပမယ့္ က်ဴရွင္ေပးမယ့္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြမရွိရင္ က်ဴရွင္ေစ်းကြက္ေပၚေပါက္လာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေမးပဲြအမွတ္မ်ားမ်ား လုိခ်င္တဲ့အတြက္ က်ဴရွင္ယူလုိၾကတဲ့ က်ဴရွင္ထားေပးတ့ဲ ေက်ာင္းသားမိဘေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ ျဖည့္ဆည္းဖုိ႔ အဆင္သင့္ရွိတဲ့ဆရာ၊ ဆရာမေတြရွိေနတာမုိ႔ က်ဴရွင္ေစ်းကြက္ဟာ ရွိေနျခင္းျဖစ္ပါ တယ္။

ေရာင္းလုိအား ႐ႈေထာင့္ကသုံးသပ္ရင္ က်ဴရွင္ေပးသူေတြက ဘယ္သူေတြလဲ။ က်ဴရွင္ေပးေနတဲ့ ဆရာ ဆရာမေတြက ေက်ာင္းျပင္ပက ဆရာ ဆရာမေတြျဖစ္ေနရင္ ဒီအေျခအေနမ်ဳိးကုိ မွန္ကန္ တဲ့ ေစ်းကြက္လုိ႔သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ တစ္ဖက္ကလုိခ်င္သူရဲ႕ဆႏၵကုိ တစ္ဖက္ကျဖည့္ဆည္းေပးမႈ သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ က်ဴရွင္ေစ်းကြက္ကေတာ့ Imperfect Market (မျပည့္ဝတဲ့ ေစ်းကြက္) အျဖစ္သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဆုိလိုတာက က်ဴရွင္ေပးတဲ့ဆရာ၊ ဆရာမေတြက ပုံမွန္အခ်ိန္ မွာေက်ာင္းမွာ စာသင္ၾကားေနတဲ့သူေတြ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ဒီအေျခအေနေၾကာင့္ မိမိထံက က်ဴရွင္ယူ တဲ့ေက်ာင္းသားေတြကုိ မ်က္ႏွာလုိက္မႈေတြ၊ ပုံမွန္သင္ၾကားမႈမွာ အာ႐ုံမရွိဘဲက်ဴရွင္ေပးဖို႔သာ အာ႐ုံရွိ ၾကတာေတြရွိေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

က်ဴရွင္ေပးေနတဲ့ဆရာ၊ ဆရာမေတြဘက္က ၾကည့္ျပန္ရင္လည္းႏုိင္ငံေတာ္ကေပးတဲ့ လုပ္ခလစာ မလုံ ေလာက္တာမုိ႔ ဝင္ေငြျဖည့္စြက္မႈျပႆနာကုိ က်ဴရွင္နဲ႔ေျဖရွင္းခဲ့တာျဖစ္တယ္။ လုပ္ခ်င္လုိ႔လုပ္တာ မဟုတ္ဘဲ မလုပ္ရင္မျဖစ္လုိ႔ လုပ္တာမ်ဳိးျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရျပန္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ငယ္ငယ္တုန္းက ဆရာ ဆရာမေတြရဲ႕လစာဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ေက်ာင္းကေပးတဲ့လစာထက္ အဆမတန္မ်ားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တျခားနည္းနဲ႔ ဝင္ေငြရွာစရာမလုိအပ္တာ ေတြ႕ရျပန္တယ္။ ေက်ာင္းကအခုလုိ လခမ်ားမ်ား ေပးႏုိင္တာ ဟာလည္း ေက်ာင္းလခေတြက အလြန္မ်ားလုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းလခမ်ားမ်ားယူထားတဲ့ အတြက္ ဆရာေတြကုိလည္း လစာမ်ားမ်ားေပးႏုိင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အစုိးရေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ဒီလုိ အေျခအေနမ်ဳိး မရွိႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္းဆရာ ဆရာမေတြဟာ က်ဴရွင္ကုိဝင္ေငြျဖည့္စြက္ဖုိ႔အ တြက္ လုပ္ၾကရတာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ ဆရာမမ်ားရဲ႕လစာမ်ားကုိ တုိးျမႇင့္ဖုိ႔စဥ္းစားရာမွာ တစ္ႏုိင္ငံ လုံးအတိုင္းအတာအေနနဲ႔က်ေတာ့ ဘ႑ာေရးလုိအပ္ခ်က္ေတြက မ်ားျပားလာမွာျဖစ္ပါတယ္။

အေျခခံျပႆနာတစ္ခုက က်ဴရွင္ယူႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းသားနဲ႔ က်ဴရွင္မတက္ႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းသား မညီမွ် တာမို႔ စာေမးပဲြမွာလည္း တူညီမွာမဟုတ္ပါဘူး။ မယူႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ဘယ္လုိအေျဖ ရွာၾကမလဲ၊ က်ဴရွင္စနစ္ကုိလုံးဝပေပ်ာက္ရမယ္ဆုိတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ကုိေတာ့ မစဥ္းစားသင့္ဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ေစာေစာကေျပာသလုိ က်ဴရွင္စနစ္ရဲ႕ ေစ်းကြက္ႀကီးဟာ က်ဴရွင္ယူခ်င္တဲ့သူနဲ႔ က်ဴရွင္ေပးႏုိင္တဲ့သူေတြ ရွိေနတဲ့ကာလပတ္တစ္ေလွ်ာက္လုံး ရွိေနမွာသာျဖစ္တယ္။

ကၽြန္ေတာ္ကုိင္တြယ္ေစခ်င္တဲ့ကိစၥက ကုိယ္က်ဴိးစီးပြားပဋိပကၡ Conflict of interest ျပႆနာျဖစ္ပါ တယ္။ အတန္းထဲမွာစာကုိ ေပါ့ေပါ့သင္ၾကားၿပီး ျပင္ပမွာက်ဴရွင္ျပေနတဲ့ကိစၥကုိေတာ့ ထိန္းခ်ဳပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိထံက က်ဴရွင္ယူတဲ့ေက်ာင္းသားကုိ မ်က္ႏွာလုိက္ၿပီး အမွတ္ပုိေပးတာမ်ဳိးကေတာ့ ဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာက်င့္ဝတ္နဲ႔ မညီမွ်ပါဘူး။

စာေမးပဲြစစ္ၿပီး အမွတ္ေပးတဲ့စနစ္ကုိလည္း ျပန္လည္သုံးသပ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု မွာက်င့္သုံးေနတဲ့ စာေမးပဲြစနစ္ကုိသုံးသပ္ရင္ အေျဖတစ္ခုရလာႏုိင္ပါတယ္။ အေမရိကန္တကၠသုိလ္ ဝင္ဖုိ႔ေလွ်ာက္တဲ့အခါ အမ်ားသိၾကတဲ့ SAT စာေမးပဲြကုိေက်ာင္းသားေတြက ေျဖၾကရတယ္။ ဒီစာေမး ပဲြကုိ တစ္ကမာၻလုံးေနရာအႏွံ႔မွာ ေျဖႏုိင္ပါတယ္။ ဒီစာေမးပဲြကုိ စစ္ေဆးၿပီးအမွတ္ေပးတဲ့အခါ စာသင္ ၾကားတဲ့ဆရာေတြက စစ္ေဆးတာမဟုတ္ဘဲ SAT Test Centre စာစစ္အဖဲြ႕က စစ္တာျဖစ္တယ္။ မိမိ အေနနဲ႔ပုံမွန္သင္ေနသူေတြကုိ စစ္တာမဟုတ္တာမုိ႔ ေျဖဆုိသူဟာ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆုိတာ မသိႏုိင္ပါ ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ တကၠသုိလ္ဝင္တန္း စာေမးပဲြဟာလည္း ဒီပုံစံနဲ႔ခပ္ဆင္ဆင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္စာစစ္တဲ့အဖဲြ႕ သီးသန္႔မရွိဘဲ တကၠသုိလ္ကဘာသာရပ္ဆုိင္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ၊ အထက္ တန္းေက်ာင္းကဆရာ၊ ဆရာမေတြကစစ္ေပးၾကပါတယ္။

က်ဴရွင္စနစ္ကုိ ပညာေရး႐ႈေထာင့္မွလည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံေရး႐ႈေထာင့္မွလည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရး ႐ႈ ေထာင့္မွလည္းေကာင္း ဘက္စုံေထာင့္စုံက သုံးသပ္ေလ့လာၿပီးအေျဖရွာဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ ေဆးၿမီးတုိ အေျဖမဟုတ္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အနာထက္ေဆးကမဆုိးဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အေျဖထုတ္ရာမွာ ပတ္သက္၊ သက္ဆုိင္သူမ်ား Stakeholders ေတြနဲ႔တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးၿပီး အေျဖထုတ္ေစခ်င္ပါတယ္။

ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာ
အတဲြ(၅၃)၊ အမွတ္(၁၆၁)၊ မတ္လ(၁၀)ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...