ပညာေရးယုိေပါက္၊ ျပည္သူ႔အားနဲ႔ ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး
Written by ေဒါက္တာေမာင္သင္း
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ႏွစ္စဥ္ေက်ာင္းစဖြင့္ရင္ ေက်ာင္းအပ္တဲ့ႏႈန္းဟာ အားရစရာပါ။ ေက်ာင္းသင္ပညာ ေရးဟာ “စ” (ေက်ာင္းအပ္ႏွံျခင္း)၊ “လယ္” (ေက်ာင္းတက္မွန္၍ ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္း ျမင့္မားျခင္း)၊ “အဆုံး” (စာတတ္ေျမာက္ၿပီးလူသားရဲ႕ အေျခခံစြမ္းရည္မ်ား ပုိင္ဆုိင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေမြးထုတ္ျခင္း) ဆုိတဲ့ သုံးပါးစလုံး ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ရမယ့္အလုပ္ပါ။ ေက်ာင္းအပ္တာဟာ ပညာေရးရဲ႕တာထြက္အ ဆင့္သာျဖစ္ၿပီး အပ္ထားတဲ့ေက်ာင္းသားအားလုံး ႏွစ္ဆုံးထိသင္ၾကားမႈရွိပါမွ ပန္းတုိင္ေရာက္တာပါ။ အဲဒီကိစၥဟာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြမွာ အဓိကတာဝန္ရွိေသာ္လည္း မိဘမ်ား၊ ရပ္ကြက္/ေက်းရြာနဲ႔ ႏုိင္ငံ ကုိဆင္းရဲမႈကင္းလြတ္ေစခ်င္ေသာ ႏုိင္ငံသားအားလုံး ပါဝင္ပူးေပါင္းပါမွ ေအာင္ျမင္မည့္အမ်ဳိးသားေရး လုပ္ငန္းပါ။
ႏွစ္စဥ္စာသင္ႏွစ္မကုန္မီ ေက်ာင္းထြက္ရတဲ့ကေလးေတြကုိ ပညာေရးယုိေပါက္ (ပညာေရးအေဟာသိ ကံ) လုိ႔ေခၚပါတယ္။ မိဘေတြစီးပြားေရးမေျပလည္လုိ႔ဝုိင္းၿပီး ဝင္ေငြရွာရတာမုိ႔၊ ေကာက္ရိတ္သိမ္းခ်ိန္မုိ႔ မိဘကူရတာတုိ႔၊ ကေလးဝုိင္းထိန္းရတာတုိ႔ စတဲ့အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ ကေလးေတြပညာသင္ႏွစ္ဆုံး ေအာင္ေက်ာင္းမတက္ႏုိင္ဘဲ ေက်င္းထြက္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဲဒီပညာေရး အေဟာသိကံျဖစ္စဥ္ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ဆီမွာ အျမစ္တြယ္ေနတာ ရာစုဝက္ေက်ာ္ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ႏုိင္ငံတကာပညာေရးနဲ႔ စီးပြားေရးပညာ ရွင္ေတြရဲ႕ ေလ့လာခ်က္အရ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းမွာ ပညာေရးအေဟာသိကံျဖစ္မႈႏႈန္းမ်ားေလေလ ဆင္းရဲ မႈကင္းၿပီးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိခ်ီတက္ရန္ ပညာေရးယုိေပါက္မျဖစ္မေန ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အရင္ပိတ္ရပါလိမ့္မယ္။
ကမၻာ႔ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ မူလတန္းပညာေရးကုိ မသင္မေနရအဆင့္ထားၿပီး ေအာင္ျမင္ေအာင္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရတဲ့ အဓိကရည္မွန္းခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ကေတာ့-
(၁) မိသားစု၊ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အလုပ္ခြင္တုိ႔တြင္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ရသည့္ ျပႆနာမ်ားကုိ စနစ္ တက် ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မည့္စာေပတတ္ေျမာက္မႈႏွင့္ လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္မားသည့္ ႏုိင္ငံ့ သားေကာင္းမ်ား ေမြးထုတ္ေပးရန္၊
(၂) ဘဝတစ္ေလွ်ာက္ စဥ္ဆက္ေလ့လာပညာသင္ယူႏုိင္မႈ အရည္အေသြး အေျခခံအုတ္ျမစ္ခ်ေပး ရန္တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ပါအရည္အေသြးေတြကုိ ပိုင္ဆိုင္ၿပီဆုိလွ်င္ လူသားတစ္ဦးစီမွာ-
(က) လူေနမႈအဆင့္အတန္း ပုိမုိျမင့္မားလာေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ႏုိင္စြမ္း ရွိလာျခင္း၊
(ခ) အသိပညာႏွင့္ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ ျမင့္မားလာျခင္း၊
(ဂ) စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ထြန္းလာေစျခင္း (စူးစမ္းေလ့လာလုိစိတ္ ပြားမ်ား လာျခင္း၊ ကုိယ္က်င့္တရားခုိင္မာမႈကုိ တန္ဖုိးထားျခင္း၊ အျမင္က်ယ္ျခင္းႏွင့္ ေရွ႕ေရးကုိႀကိဳတင္ေျမာ္ ျမင္တတ္ျခင္း၊ အလုပ္ကုိဇြဲရွိရွိ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္း၊ အျခားအဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ရပ္ရြာ၏ ဘုံရည္မွန္းခ်က္အက်ဳိးကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္းရွိျခင္း။)
မူလတန္းပညာေရးဆုိတာ စာတတ္ရန္သက္သက္သာသာသင္ဖုိ႔မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သတိျပဳရမွာ ကစာသာသင္တဲ့ မူလတန္းပညာေရးဟာ ေအာင္ျမင္တဲ့ပညာေရးမဟုတ္ဘူးဆုိတာပါပဲ။ စာေပတတ္ ေျမာက္တာနဲ႔ အၿပိဳင္လူသားတုိင္းမွာရွိရမယ့္ အေျခခံပညာအရည္အေသြးေတြကုိ ပုိင္ဆိုင္သြားေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းပါ။ အသိပညာျမင့္မွ ဆင္းရဲမႈသံသရာက ႐ုန္းထြက္လုိစိတ္ ထက္သန္ေရးကုိ ပုိင္ဆိုင္ လာပါတယ္။ ဆင္းရဲမႈကင္းမွ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကိုေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွာမုိ႔ “လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈရဲ႕အစ မူလတန္းပညာေရးက” ဟု ကမ႓ာ့ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးက လက္ခံက်င့္သုံးေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မူလ တန္းပညာေရးကုိ မသင္မေနရအဆင့္ဆုိၿပီး ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကတာပါ။ ပညာေရးယုိ ေပါက္ပိတ္ေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဟာ အစုိးရမွာအဓိကတာဝန္ရွိတာမွန္ေပမယ့္ ငါတုိ႔မွာလည္း တာဝန္ရွိ တယ္ဆုိတာ သတိျပဳၿပီးပူးေပါင္းပါဝင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ မျဖစ္မေန ပါဝင္သင့္သူမ်ားမွာ-
(၁) ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား
ေက်းလက္ႏွင့္ ဆင္ေျခဖုံးမွာရွိတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းေတြက ဆရာ၊ ဆရာမေတြဟာကေလးေတြ ေက်ာင္းမတက္ရင္ ေနမေကာင္းလုိ႔လား၊ ဘာအဆင္မေျပလုိ႔လဲဆုိၿပီး အိမ္တိုင္ရာေရာက္ ေမးျမန္း ေဆြးေႏြးေနၿပီး မိဘေတြကုိႏွစ္သိမ့္တယ္၊ ကေလးထိန္းဖုိ႔ဆုိရင္ ေက်ာင္းေခၚလာလုိ႔ရတဲ့အရြယ္ဆုိ ေခၚလာေစတယ္။ မိဘကုိကူလုိ႔ ေက်ာင္းပ်က္တဲ့ကေလးေတြကုိ ညဘက္အိမ္ေခၚၿပီးသင္ေပးတယ္ (ေငြေပးရတဲ့က်ဴရွင္မ်ဳိး လုံးဝမဟုတ္ပါ။) ေက်ာင္းဆရာဆုိတာ မိမိရဲ႕ေက်ာင္းသားေတြကုိ ပညာမ်က္စိ ဖြင့္ေပးရမွာသာ တာဝန္ရွိတာမဟုတ္ပါ။ ေက်ာင္းတည္ရွိရာဝန္းက်င္မွာရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏အသိ ပညာထြန္းေတာက္ေရးကုိပါ ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာမုိ႔ မိဘမ်ား၏ပညာေရးအျမင္က်ယ္ေအာင္လည္း ရပ္မိရပ္ဖေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းအသိဉာဏ္ပညာျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကမွာ။ ဒါမွပညာေရးယုိေပါက္ကုိ ပိတ္ႏုိင္မွာ။
(၂) ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕
ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕ရဲ႕ အဓိကအလုပ္က ကေလးေတြရဲ႕ပညာေရးေကာင္းဖုိ႔ ဝုိင္းဝန္း ကူညီပံပိုးျခင္းပါ။ ေက်ာင္းမွာလုိအပ္တဲ့သင္ေထာက္ကူပစၥည္း၊ ေသာက္ေရ၊ အေဆာင္အအုံတုိးဖုိ႔၊ ျပင္ဖုိ႔ေလာက္သာ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔မဟုတ္ပါ။ ကုိယ့္ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသားေတြေက်ာင္းထြက္တဲ့ယုိ ေပါက္ကုိလည္း ဂ႐ုျပဳၿပီးပိတ္ႏုိင္စြမ္းရွိရပါလိမ့္မယ္။ ၿပီးေတာ့ကေလးေတြမျဖစ္မေန ေက်ာင္းျပန္တက္ ႏုိင္ေအာင္ မိဘေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြး၊ ႏွစ္သိမ့္၊ အႀကံျပဳ၊ လုိတာကူညီျဖည့္ဆည္းေပးၿပီး ေက်ာင္းကုိမ ေရာက္ေရာက္ေအာင္ ျပန္ပုိ႔တဲ့အလုပ္ကုိလည္း လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ဟာ ရပ္ရြာအေပၚ မွာေစတနာအလြန္ႀကီးမားၾကၿပီး လူမႈေရးေကာင္းမြန္ကာ ၾသဇာကိကၠမႀကီးသူမ်ားႏွင့္ ဖဲြ႕စည္းထားတာ မုိ႔ ပညာေရးယုိေပါက္ကုိ ပိတ္ႏုိင္တဲ့စြမ္းအားလည္း ရွိၾကပါတယ္။ ကေလးပညာေကာင္းဖုိ႔တုိ႔တာဝန္ဆုိ တာရယ္၊ ကေလးတစ္ေယာက္ ေက်ာင္းထြက္တာဟာ တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာမွာ ဆင္းရဲမဲြေတမႈႏႈန္း ျမင့္ေစတာ မုိ႔တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ ကေလးအားလုံးေက်ာင္းၿမဲကာ မူလတန္းပညာၿပီးဖုိ႔ လုိတယ္ဆုိတဲ့သတိ မၿမဲခ်ပ္ၿပီးေဆာင္ရြက္ႏုိင္ၾကရပါမယ္။
(၃) မိဘမ်ား၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားႏွင့္ တာဝန္ရွိသူမ်ား
တုိင္းျပည္ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏွင့္ တရားခံဟာ ႐ုပ္ဝတၳဳရွားပါးျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသိဉာဏ္ ပညာဆင္းရဲမဲြေတမႈပါ။ မိဘမ်ားသတိျပဳရပါလိမ့္မယ္။ ဆင္းရဲမႈသံသရာကုိ မိဘမ်ားဆီကေန ယေန႔ ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ေနာက္မ်ဳိးဆက္ဆီ မေရာက္ေအာင္ အၿပီးတိုင္အျမစ္ျဖတ္ရပါလိမ့္မယ္။ ျဖတ္ဖုိ႔နည္းကေတာ့ ကေလးေတြအသိဉာဏ္ႂကြယ္ဝရန္ ဝုိင္းဝန္းကူညီေပးေရးကအဓိကျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းအပ္ၿပီးရင္ ၿပီးေရာ၊ ေက်ာင္းေရာက္ရင္ စာတတ္ဖုိ႔က ဆရာ၊ ဆရာမေတြတာဝန္ဆုိတဲ့ အစဲြကုိ မိဘမ်ားေဖ်ာက္ဖုိ႔ပါ။ မိဘမ်ားႏွင့္အတူ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားနဲ႔ တာဝန္ရွိသူအားလုံးဟာ တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးဟာ ကေလးေတြရဲ႕ မူလတန္းပညာၿပီးေျမာက္မႈအေပၚ မူတည္ေနတယ္ဆုိတာကုိ ျမင္ဖုိ႔ပါပဲ။ တစ္ရပ္ကြက္လုံး၊ တစ္ရြာလုံးမွသည္တစ္ႏုိင္ငံလုံး မူလတန္းၿပီးေျမာက္ကာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခုလုံး ပညာရည္ျမင့္မားဖုိ႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္တို႔ဝုိင္းၿပီးကူကုိကူရမယ္ဆုိတဲ့ “တုိင္းျပည္အက်ဳိးျပဳ အသိတရား အျမင္” ျဖင့္ ရပ္မိရပ္ဖေတြ၊ ေက်းရြာ/ရပ္ကြက္ အာဏပုိင္အဖြဲ႕အစည္း အားလံုးကဝုိင္းကူဖုိ႔ လုိပါလိမ့္ မယ္။
(၄) NGO အဖြဲ႕မ်ား
ျမန္မာ့ပညာေရးေကာင္းမြန္ဖုိ႔ ျပည္တြင္း NGO အဖဲြ႕ေပါင္းစုံက မိမိတုိ႔ႏုိင္သမွ်အားနဲ႔ ေဆာ္ၾသၾကၿပီး ေက်ာင္းအေဆာက္အအုံ၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္း၊ စာေရးကိရိယာအစုံ၊ ဆရာ၊ ဆရာမလစာေတြပါ ဝုိင္းဝန္းေထာက္ပံ့ေပးပါတယ္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းတစ္ႏွစ္စာ ေထာက္ပံ့တာလည္း ရွိပါတယ္။ သာဓုေခၚပါတယ္။ NGO အဖဲြ႕မ်ဳိးစုံက ေထာက္ပံ့ကူညီတဲ့အထဲမွာ ေက်ာင္းအပ္ၿပီးေက်ာင္းထြက္သြား ကာ အလုပ္လုိက္လုပ္ေနသူ၊ လမ္းေပၚေရာက္ေနသူ၊ မိဘကူေနသူစတဲ့ “ပညာေရးယုိေပါက္” ကေန ေက်ာင္းအျပင္ေရာက္ေနသူေတြအားလုံးကုိ ေက်ာင္းအတြင္း ျပန္လည္ေရာက္ရွိၿပီး ေက်ာင္းၿမဲတဲ့က ေလးေတြျဖစ္ေအာင္ ကူညီပံ့ပုိးေပးဖုိ႔ကုိလည္း ေမတၱာရပ္ခံလုိပါတယ္။
(၅) ဆရာေတာ္နဲ႔ သီလရွင္မ်ား
ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ားဟာ မိမိရပ္ရြာအေပၚ အင္မတန္ၾသဇာႀကီးမားၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကလုိ႔ မိဘ မ်ားနဲ႔ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကုိ ကေလးေတြေက်ာင္းၿမဲေအာင္ ဝုိင္းဝန္းတုိက္တြန္းကူညီေပးၾကပါရန္ ႐ုိေသစြာ ျဖင့္ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၊ သီလရွင္ေတြဦးစီးတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းေတြဆုိရင္ မိမဲ့၊ ဖမဲ့အပါအဝင္ ေက်ာင္းမထားႏုိင္သူကေလးေတြကုိ ေက်ာင္းေရာက္ေအာင္ေခၚတဲ့အျပင္ ေက်ာင္းသား ေတြကုိ အစားအစာႏွင့္ အဝတ္အစားပါ ျဖည့္ဆည္းေပးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ လစာ လည္းေပးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ လစာလည္းေပးပါတယ္။ ပညာေရးယုိေပါက္အနည္း ဆုံးကုိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရး ေက်ာင္းေတြမွာေတြ႕ရတာမုိ႔ အားရစရာပါ။ သမုိင္းစဥ္တစ္ ေလွ်ာက္ (ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွသည္ ကုိလုိနီေခတ္ထိ) ျမန္မာစာတတ္ေျမာက္မႈႏႈန္း ျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသူမ်ားပါ။ အဲဒီလုိေက်ာင္းေတြ တည္တ့ံေအာင္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္နဲ႔ ပြားမ်ားေအာင္ ႏုိင္ငံ သားအားလုံး ဝုိင္းဝန္းကူညီေပးၾကပါလုိ႔ ႏႈိးေဆာ္ပါရေစ။
(၆) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား
လႊတ္ေတာ္အသီးသီးမွ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ မိမိအရပ္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအ တြက္ ထင္သာျမင္သာတဲ့ လမ္း၊ တံတား၊ ေက်ာင္း၊ ဆည္ေျမာင္း၊ ေဆးေပးခန္းစတဲ့ အေျခခံအ ေဆာက္ အအုံေတြျပည့္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးေနတာေတြ႕ရလုိ႔ ဝမ္းသာပါတယ္။ အဲဒါေတြကုိ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ စြမ္းရွိၿပီး မိမိရပ္ရြာေဒသကုိ ပုိမိုဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တဲ့ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ တုိးပြားေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းဟာရပ္ရြာေဒသ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရဲ႕မ႑ိဳင္ျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအရွိန္ႏႈန္း လည္း ျမင့္တက္ လာမယ္လုိ႔ ျမင္မိပါတယ္။ ထုိသုိ႔ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ အေျခခံပညာေက်ာင္း ေတြမွာ ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္းျမင့္မားေအာင္ ပညာေရးယုိေပါက္ေတြကုိ ဝုိင္းပိတ္ျခင္းက အဓိကလုိ႔ထင္ပါ တယ္။ သုိ႔ပါ၍ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ရပ္မိရပ္ဖမ်ား၊ ပညာေရးဌာနမွ တာဝန္ ရွိသူမ်ား၊ ေက်းရြာ/ရပ္ကြက္နဲ႔ ေဒသဆုိင္ရာအာဏာပုိင္မ်ားနဲ႔ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ၿပီး လူသားအရင္းအ ျမစ္ညံ့သြားတာနဲ႔အတူ ဆင္းရဲမႈသံသရာလည္ေစမည့္ ပညာေရးယုိေပါက္ကုိပိတ္ၿပီး ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္းျမင့္ မားလာေအာင္ မိမိတို႔ရပ္ရြာေဒသေတြမွာ စြမ္းေဆာင္ေပးၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံတုိက္တြန္းလုိပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းထားၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕အမ်ဳိးသားရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္တဲ့ “မသင္မေနရ မူလတန္းပညာေရး” ဟာေဆာင္းပါးအစမွာ ေျပာခဲ့သလုိ “စ” “လယ္” “ဆုံး” သုံးပါးစလုံး ေကာင္းမြန္ဖုိ႔ေတာ့ ျပည္သူ႔အားနဲ႔ ဝုိင္းဝန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္မွ ေအာင္ျမင္မွာပါ။ ေက်ာင္းေနအ ရြယ္ကေလးေတြ ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းနည္းပါးပါမွ ႏုိင္ငံရဲ႕ဆင္းရဲမႈ သံသရာက လြတ္မွာဆုိတဲ့အျမင္ကုိ အားလုံးလက္ကုိင္ထားကာ ေက်ာင္းၿမဲၿပီး အေျခခံပညာမူလတန္းၿပီးေျမာက္ႏႈန္းျမင့္မားေစရန္ ႏုိင္ငံ သားတုိင္းကဝုိင္းဝန္းကူညီပံ့ပုိးမႈေတြကုိ လုပ္ကုိလုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွသာယေန႔မိဘေတြရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္း ပါးမႈသံသရာ (အသိဉာဏ္ဆင္းရဲမႈအပါအဝင္) ကုိ သူတို႔တစ္ေတြရဲ႕ ေနာက္မ်ဳိးဆက္ထိ မေရာက္ ေအာင္ တားဆီးပိတ္ပင္ႏုိင္မွာ။ သုိ႔ပါ၍ “ႏုိင္ငံဆင္းရဲမႈ ကင္းေဝးေရးအစ ႏုိင္ငံသားအားလံုး မူလတန္း ပညာေရးၿပီးေျမာက္မႈဟာအဓိက” လုိ႔အဆုိျပဳအပ္ပါတယ္။ ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ႏွစ္စဥ္ေက်ာင္းစဖြင့္ရင္ ေက်ာင္းအပ္တဲ့ႏႈန္းဟာ အားရစရာပါ။ ေက်ာင္းသင္ပညာ ေရးဟာ “စ” (ေက်ာင္းအပ္ႏွံျခင္း)၊ “လယ္” (ေက်ာင္းတက္မွန္၍ ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္း ျမင့္မားျခင္း)၊ “အဆုံး” (စာတတ္ေျမာက္ၿပီးလူသားရဲ႕ အေျခခံစြမ္းရည္မ်ား ပုိင္ဆုိင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေမြးထုတ္ျခင္း) ဆုိတဲ့ သုံးပါးစလုံး ေအာင္ျမင္ေအာင္ လုပ္ရမယ့္အလုပ္ပါ။ ေက်ာင္းအပ္တာဟာ ပညာေရးရဲ႕တာထြက္အ ဆင့္သာျဖစ္ၿပီး အပ္ထားတဲ့ေက်ာင္းသားအားလုံး ႏွစ္ဆုံးထိသင္ၾကားမႈရွိပါမွ ပန္းတုိင္ေရာက္တာပါ။ အဲဒီကိစၥဟာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြမွာ အဓိကတာဝန္ရွိေသာ္လည္း မိဘမ်ား၊ ရပ္ကြက္/ေက်းရြာနဲ႔ ႏုိင္ငံ ကုိဆင္းရဲမႈကင္းလြတ္ေစခ်င္ေသာ ႏုိင္ငံသားအားလုံး ပါဝင္ပူးေပါင္းပါမွ ေအာင္ျမင္မည့္အမ်ဳိးသားေရး လုပ္ငန္းပါ။
ႏွစ္စဥ္စာသင္ႏွစ္မကုန္မီ ေက်ာင္းထြက္ရတဲ့ကေလးေတြကုိ ပညာေရးယုိေပါက္ (ပညာေရးအေဟာသိ ကံ) လုိ႔ေခၚပါတယ္။ မိဘေတြစီးပြားေရးမေျပလည္လုိ႔ဝုိင္းၿပီး ဝင္ေငြရွာရတာမုိ႔၊ ေကာက္ရိတ္သိမ္းခ်ိန္မုိ႔ မိဘကူရတာတုိ႔၊ ကေလးဝုိင္းထိန္းရတာတုိ႔ စတဲ့အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ ကေလးေတြပညာသင္ႏွစ္ဆုံး ေအာင္ေက်ာင္းမတက္ႏုိင္ဘဲ ေက်င္းထြက္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အဲဒီပညာေရး အေဟာသိကံျဖစ္စဥ္ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ဆီမွာ အျမစ္တြယ္ေနတာ ရာစုဝက္ေက်ာ္ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ႏုိင္ငံတကာပညာေရးနဲ႔ စီးပြားေရးပညာ ရွင္ေတြရဲ႕ ေလ့လာခ်က္အရ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းမွာ ပညာေရးအေဟာသိကံျဖစ္မႈႏႈန္းမ်ားေလေလ ဆင္းရဲ မႈကင္းၿပီးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိခ်ီတက္ရန္ ပညာေရးယုိေပါက္မျဖစ္မေန ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အရင္ပိတ္ရပါလိမ့္မယ္။
ကမၻာ႔ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ မူလတန္းပညာေရးကုိ မသင္မေနရအဆင့္ထားၿပီး ေအာင္ျမင္ေအာင္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရတဲ့ အဓိကရည္မွန္းခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ကေတာ့-
(၁) မိသားစု၊ မိမိပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အလုပ္ခြင္တုိ႔တြင္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ရသည့္ ျပႆနာမ်ားကုိ စနစ္ တက် ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မည့္စာေပတတ္ေျမာက္မႈႏွင့္ လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္မားသည့္ ႏုိင္ငံ့ သားေကာင္းမ်ား ေမြးထုတ္ေပးရန္၊
(၂) ဘဝတစ္ေလွ်ာက္ စဥ္ဆက္ေလ့လာပညာသင္ယူႏုိင္မႈ အရည္အေသြး အေျခခံအုတ္ျမစ္ခ်ေပး ရန္တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အထက္ပါအရည္အေသြးေတြကုိ ပိုင္ဆိုင္ၿပီဆုိလွ်င္ လူသားတစ္ဦးစီမွာ-
(က) လူေနမႈအဆင့္အတန္း ပုိမုိျမင့္မားလာေစရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ႏုိင္စြမ္း ရွိလာျခင္း၊
(ခ) အသိပညာႏွင့္ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ ျမင့္မားလာျခင္း၊
(ဂ) စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ထြန္းလာေစျခင္း (စူးစမ္းေလ့လာလုိစိတ္ ပြားမ်ား လာျခင္း၊ ကုိယ္က်င့္တရားခုိင္မာမႈကုိ တန္ဖုိးထားျခင္း၊ အျမင္က်ယ္ျခင္းႏွင့္ ေရွ႕ေရးကုိႀကိဳတင္ေျမာ္ ျမင္တတ္ျခင္း၊ အလုပ္ကုိဇြဲရွိရွိ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္း၊ အျခားအဖဲြ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ရပ္ရြာ၏ ဘုံရည္မွန္းခ်က္အက်ဳိးကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္စြမ္းရွိျခင္း။)
မူလတန္းပညာေရးဆုိတာ စာတတ္ရန္သက္သက္သာသာသင္ဖုိ႔မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သတိျပဳရမွာ ကစာသာသင္တဲ့ မူလတန္းပညာေရးဟာ ေအာင္ျမင္တဲ့ပညာေရးမဟုတ္ဘူးဆုိတာပါပဲ။ စာေပတတ္ ေျမာက္တာနဲ႔ အၿပိဳင္လူသားတုိင္းမွာရွိရမယ့္ အေျခခံပညာအရည္အေသြးေတြကုိ ပုိင္ဆိုင္သြားေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းပါ။ အသိပညာျမင့္မွ ဆင္းရဲမႈသံသရာက ႐ုန္းထြက္လုိစိတ္ ထက္သန္ေရးကုိ ပုိင္ဆိုင္ လာပါတယ္။ ဆင္းရဲမႈကင္းမွ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကိုေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွာမုိ႔ “လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈရဲ႕အစ မူလတန္းပညာေရးက” ဟု ကမ႓ာ့ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ႀကီးက လက္ခံက်င့္သုံးေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မူလ တန္းပညာေရးကုိ မသင္မေနရအဆင့္ဆုိၿပီး ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကတာပါ။ ပညာေရးယုိ ေပါက္ပိတ္ေရးနဲ႔ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဟာ အစုိးရမွာအဓိကတာဝန္ရွိတာမွန္ေပမယ့္ ငါတုိ႔မွာလည္း တာဝန္ရွိ တယ္ဆုိတာ သတိျပဳၿပီးပူးေပါင္းပါဝင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ မျဖစ္မေန ပါဝင္သင့္သူမ်ားမွာ-
(၁) ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား
ေက်းလက္ႏွင့္ ဆင္ေျခဖုံးမွာရွိတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းေတြက ဆရာ၊ ဆရာမေတြဟာကေလးေတြ ေက်ာင္းမတက္ရင္ ေနမေကာင္းလုိ႔လား၊ ဘာအဆင္မေျပလုိ႔လဲဆုိၿပီး အိမ္တိုင္ရာေရာက္ ေမးျမန္း ေဆြးေႏြးေနၿပီး မိဘေတြကုိႏွစ္သိမ့္တယ္၊ ကေလးထိန္းဖုိ႔ဆုိရင္ ေက်ာင္းေခၚလာလုိ႔ရတဲ့အရြယ္ဆုိ ေခၚလာေစတယ္။ မိဘကုိကူလုိ႔ ေက်ာင္းပ်က္တဲ့ကေလးေတြကုိ ညဘက္အိမ္ေခၚၿပီးသင္ေပးတယ္ (ေငြေပးရတဲ့က်ဴရွင္မ်ဳိး လုံးဝမဟုတ္ပါ။) ေက်ာင္းဆရာဆုိတာ မိမိရဲ႕ေက်ာင္းသားေတြကုိ ပညာမ်က္စိ ဖြင့္ေပးရမွာသာ တာဝန္ရွိတာမဟုတ္ပါ။ ေက်ာင္းတည္ရွိရာဝန္းက်င္မွာရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏အသိ ပညာထြန္းေတာက္ေရးကုိပါ ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာမုိ႔ မိဘမ်ား၏ပညာေရးအျမင္က်ယ္ေအာင္လည္း ရပ္မိရပ္ဖေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းအသိဉာဏ္ပညာျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကမွာ။ ဒါမွပညာေရးယုိေပါက္ကုိ ပိတ္ႏုိင္မွာ။
(၂) ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕
ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕ရဲ႕ အဓိကအလုပ္က ကေလးေတြရဲ႕ပညာေရးေကာင္းဖုိ႔ ဝုိင္းဝန္း ကူညီပံပိုးျခင္းပါ။ ေက်ာင္းမွာလုိအပ္တဲ့သင္ေထာက္ကူပစၥည္း၊ ေသာက္ေရ၊ အေဆာင္အအုံတုိးဖုိ႔၊ ျပင္ဖုိ႔ေလာက္သာ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔မဟုတ္ပါ။ ကုိယ့္ေက်ာင္းက ေက်ာင္းသားေတြေက်ာင္းထြက္တဲ့ယုိ ေပါက္ကုိလည္း ဂ႐ုျပဳၿပီးပိတ္ႏုိင္စြမ္းရွိရပါလိမ့္မယ္။ ၿပီးေတာ့ကေလးေတြမျဖစ္မေန ေက်ာင္းျပန္တက္ ႏုိင္ေအာင္ မိဘေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြး၊ ႏွစ္သိမ့္၊ အႀကံျပဳ၊ လုိတာကူညီျဖည့္ဆည္းေပးၿပီး ေက်ာင္းကုိမ ေရာက္ေရာက္ေအာင္ ျပန္ပုိ႔တဲ့အလုပ္ကုိလည္း လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ဟာ ရပ္ရြာအေပၚ မွာေစတနာအလြန္ႀကီးမားၾကၿပီး လူမႈေရးေကာင္းမြန္ကာ ၾသဇာကိကၠမႀကီးသူမ်ားႏွင့္ ဖဲြ႕စည္းထားတာ မုိ႔ ပညာေရးယုိေပါက္ကုိ ပိတ္ႏုိင္တဲ့စြမ္းအားလည္း ရွိၾကပါတယ္။ ကေလးပညာေကာင္းဖုိ႔တုိ႔တာဝန္ဆုိ တာရယ္၊ ကေလးတစ္ေယာက္ ေက်ာင္းထြက္တာဟာ တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာမွာ ဆင္းရဲမဲြေတမႈႏႈန္း ျမင့္ေစတာ မုိ႔တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ ကေလးအားလုံးေက်ာင္းၿမဲကာ မူလတန္းပညာၿပီးဖုိ႔ လုိတယ္ဆုိတဲ့သတိ မၿမဲခ်ပ္ၿပီးေဆာင္ရြက္ႏုိင္ၾကရပါမယ္။
(၃) မိဘမ်ား၊ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားႏွင့္ တာဝန္ရွိသူမ်ား
တုိင္းျပည္ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏွင့္ တရားခံဟာ ႐ုပ္ဝတၳဳရွားပါးျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသိဉာဏ္ ပညာဆင္းရဲမဲြေတမႈပါ။ မိဘမ်ားသတိျပဳရပါလိမ့္မယ္။ ဆင္းရဲမႈသံသရာကုိ မိဘမ်ားဆီကေန ယေန႔ ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ေနာက္မ်ဳိးဆက္ဆီ မေရာက္ေအာင္ အၿပီးတိုင္အျမစ္ျဖတ္ရပါလိမ့္မယ္။ ျဖတ္ဖုိ႔နည္းကေတာ့ ကေလးေတြအသိဉာဏ္ႂကြယ္ဝရန္ ဝုိင္းဝန္းကူညီေပးေရးကအဓိကျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းအပ္ၿပီးရင္ ၿပီးေရာ၊ ေက်ာင္းေရာက္ရင္ စာတတ္ဖုိ႔က ဆရာ၊ ဆရာမေတြတာဝန္ဆုိတဲ့ အစဲြကုိ မိဘမ်ားေဖ်ာက္ဖုိ႔ပါ။ မိဘမ်ားႏွင့္အတူ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားနဲ႔ တာဝန္ရွိသူအားလုံးဟာ တုိ႔ရပ္၊ တုိ႔ရြာဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးဟာ ကေလးေတြရဲ႕ မူလတန္းပညာၿပီးေျမာက္မႈအေပၚ မူတည္ေနတယ္ဆုိတာကုိ ျမင္ဖုိ႔ပါပဲ။ တစ္ရပ္ကြက္လုံး၊ တစ္ရြာလုံးမွသည္တစ္ႏုိင္ငံလုံး မူလတန္းၿပီးေျမာက္ကာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတစ္ခုလုံး ပညာရည္ျမင့္မားဖုိ႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္တို႔ဝုိင္းၿပီးကူကုိကူရမယ္ဆုိတဲ့ “တုိင္းျပည္အက်ဳိးျပဳ အသိတရား အျမင္” ျဖင့္ ရပ္မိရပ္ဖေတြ၊ ေက်းရြာ/ရပ္ကြက္ အာဏပုိင္အဖြဲ႕အစည္း အားလံုးကဝုိင္းကူဖုိ႔ လုိပါလိမ့္ မယ္။
(၄) NGO အဖြဲ႕မ်ား
ျမန္မာ့ပညာေရးေကာင္းမြန္ဖုိ႔ ျပည္တြင္း NGO အဖဲြ႕ေပါင္းစုံက မိမိတုိ႔ႏုိင္သမွ်အားနဲ႔ ေဆာ္ၾသၾကၿပီး ေက်ာင္းအေဆာက္အအုံ၊ သင္ေထာက္ကူပစၥည္း၊ စာေရးကိရိယာအစုံ၊ ဆရာ၊ ဆရာမလစာေတြပါ ဝုိင္းဝန္းေထာက္ပံ့ေပးပါတယ္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းတစ္ႏွစ္စာ ေထာက္ပံ့တာလည္း ရွိပါတယ္။ သာဓုေခၚပါတယ္။ NGO အဖဲြ႕မ်ဳိးစုံက ေထာက္ပံ့ကူညီတဲ့အထဲမွာ ေက်ာင္းအပ္ၿပီးေက်ာင္းထြက္သြား ကာ အလုပ္လုိက္လုပ္ေနသူ၊ လမ္းေပၚေရာက္ေနသူ၊ မိဘကူေနသူစတဲ့ “ပညာေရးယုိေပါက္” ကေန ေက်ာင္းအျပင္ေရာက္ေနသူေတြအားလုံးကုိ ေက်ာင္းအတြင္း ျပန္လည္ေရာက္ရွိၿပီး ေက်ာင္းၿမဲတဲ့က ေလးေတြျဖစ္ေအာင္ ကူညီပံ့ပုိးေပးဖုိ႔ကုိလည္း ေမတၱာရပ္ခံလုိပါတယ္။
(၅) ဆရာေတာ္နဲ႔ သီလရွင္မ်ား
ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ားဟာ မိမိရပ္ရြာအေပၚ အင္မတန္ၾသဇာႀကီးမားၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကလုိ႔ မိဘ မ်ားနဲ႔ရပ္မိရပ္ဖမ်ားကုိ ကေလးေတြေက်ာင္းၿမဲေအာင္ ဝုိင္းဝန္းတုိက္တြန္းကူညီေပးၾကပါရန္ ႐ုိေသစြာ ျဖင့္ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၊ သီလရွင္ေတြဦးစီးတဲ့ မူလတန္းေက်ာင္းေတြဆုိရင္ မိမဲ့၊ ဖမဲ့အပါအဝင္ ေက်ာင္းမထားႏုိင္သူကေလးေတြကုိ ေက်ာင္းေရာက္ေအာင္ေခၚတဲ့အျပင္ ေက်ာင္းသား ေတြကုိ အစားအစာႏွင့္ အဝတ္အစားပါ ျဖည့္ဆည္းေပးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ လစာ လည္းေပးပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ဆရာ၊ ဆရာမေတြကုိ လစာလည္းေပးပါတယ္။ ပညာေရးယုိေပါက္အနည္း ဆုံးကုိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ပညာေရး ေက်ာင္းေတြမွာေတြ႕ရတာမုိ႔ အားရစရာပါ။ သမုိင္းစဥ္တစ္ ေလွ်ာက္ (ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွသည္ ကုိလုိနီေခတ္ထိ) ျမန္မာစာတတ္ေျမာက္မႈႏႈန္း ျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသူမ်ားပါ။ အဲဒီလုိေက်ာင္းေတြ တည္တ့ံေအာင္၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္နဲ႔ ပြားမ်ားေအာင္ ႏုိင္ငံ သားအားလုံး ဝုိင္းဝန္းကူညီေပးၾကပါလုိ႔ ႏႈိးေဆာ္ပါရေစ။
(၆) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား
လႊတ္ေတာ္အသီးသီးမွ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ မိမိအရပ္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအ တြက္ ထင္သာျမင္သာတဲ့ လမ္း၊ တံတား၊ ေက်ာင္း၊ ဆည္ေျမာင္း၊ ေဆးေပးခန္းစတဲ့ အေျခခံအ ေဆာက္ အအုံေတြျပည့္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ေပးေနတာေတြ႕ရလုိ႔ ဝမ္းသာပါတယ္။ အဲဒါေတြကုိ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ စြမ္းရွိၿပီး မိမိရပ္ရြာေဒသကုိ ပုိမိုဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တဲ့ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ တုိးပြားေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ျခင္းဟာရပ္ရြာေဒသ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရဲ႕မ႑ိဳင္ျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအရွိန္ႏႈန္း လည္း ျမင့္တက္ လာမယ္လုိ႔ ျမင္မိပါတယ္။ ထုိသုိ႔ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္အတြက္ အေျခခံပညာေက်ာင္း ေတြမွာ ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္းျမင့္မားေအာင္ ပညာေရးယုိေပါက္ေတြကုိ ဝုိင္းပိတ္ျခင္းက အဓိကလုိ႔ထင္ပါ တယ္။ သုိ႔ပါ၍ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ရပ္မိရပ္ဖမ်ား၊ ပညာေရးဌာနမွ တာဝန္ ရွိသူမ်ား၊ ေက်းရြာ/ရပ္ကြက္နဲ႔ ေဒသဆုိင္ရာအာဏာပုိင္မ်ားနဲ႔ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ၿပီး လူသားအရင္းအ ျမစ္ညံ့သြားတာနဲ႔အတူ ဆင္းရဲမႈသံသရာလည္ေစမည့္ ပညာေရးယုိေပါက္ကုိပိတ္ၿပီး ေက်ာင္းၿမဲႏႈန္းျမင့္ မားလာေအာင္ မိမိတို႔ရပ္ရြာေဒသေတြမွာ စြမ္းေဆာင္ေပးၾကပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံတုိက္တြန္းလုိပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္းထားၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕အမ်ဳိးသားရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္တဲ့ “မသင္မေနရ မူလတန္းပညာေရး” ဟာေဆာင္းပါးအစမွာ ေျပာခဲ့သလုိ “စ” “လယ္” “ဆုံး” သုံးပါးစလုံး ေကာင္းမြန္ဖုိ႔ေတာ့ ျပည္သူ႔အားနဲ႔ ဝုိင္းဝန္းအေကာင္အထည္ေဖာ္မွ ေအာင္ျမင္မွာပါ။ ေက်ာင္းေနအ ရြယ္ကေလးေတြ ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းနည္းပါးပါမွ ႏုိင္ငံရဲ႕ဆင္းရဲမႈ သံသရာက လြတ္မွာဆုိတဲ့အျမင္ကုိ အားလုံးလက္ကုိင္ထားကာ ေက်ာင္းၿမဲၿပီး အေျခခံပညာမူလတန္းၿပီးေျမာက္ႏႈန္းျမင့္မားေစရန္ ႏုိင္ငံ သားတုိင္းကဝုိင္းဝန္းကူညီပံ့ပုိးမႈေတြကုိ လုပ္ကုိလုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွသာယေန႔မိဘေတြရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္း ပါးမႈသံသရာ (အသိဉာဏ္ဆင္းရဲမႈအပါအဝင္) ကုိ သူတို႔တစ္ေတြရဲ႕ ေနာက္မ်ဳိးဆက္ထိ မေရာက္ ေအာင္ တားဆီးပိတ္ပင္ႏုိင္မွာ။ သုိ႔ပါ၍ “ႏုိင္ငံဆင္းရဲမႈ ကင္းေဝးေရးအစ ႏုိင္ငံသားအားလံုး မူလတန္း ပညာေရးၿပီးေျမာက္မႈဟာအဓိက” လုိ႔အဆုိျပဳအပ္ပါတယ္။ ။
ေၾကးမုံသတင္းစာ
ဇြန္ (၁၁) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)