“သတိမွားရင္ ပိျပားသြားမယ္”


သတိရျခင္းက ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ကိေလသာနဲ႔ သတိရျခင္း နဲ႔ ဘာဝနာနဲ႔ 
သတိရျခင္း ဆိုၿပီးေတာ့ေပါ့။ ကိေလသာနဲ႔ သတိရျခင္း ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ
သတိရျခင္းေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ 
●တဏွာနဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္။
●ေဒါသနဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္။
●ေလာဘနဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္။
●မာနနဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္။
●ဣႆာနဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္။
●မစၧရိယ နဲ႔ သတိရျခင္းရွိမယ္ စသည္အားျဖင့္ ကိေလသာ အမ်ိဳးအစား ရွိသေလာက္ သတိရျခင္း 
အမ်ိဳးအစားေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။

●လူတစ္ေယာက္ကို သတိရတယ္။ အဲဒီလူအေပၚမွာ သာယာႏွစ္သက္ 
တပ္မက္တဲ့ စိတ္ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ တဏွာနဲ႔ သတိရျခင္းေပါ့။ 

●သူ နဲ႔ ေပ်ာ္ခဲ့ပါးခဲ့ ၾကည္ႏူးခဲ့တာေလးေတြကို ျပန္ေတြးၿပီးေတာ့ သတိရေနတယ္ ဆိုရင္လည္း
တဏွာနဲ႔ သတိရျခင္း။ သူနဲ႔ ဘယ္ေတာ့ ေတြ႕ရမယ္။ ဘယ္သြားမယ္၊ ဘာလုပ္မယ္၊ ဘာေျပာမယ္။ 
သာယာ စရာေလးေတြ ေတြးၿပီးေတာ့ သတိရတယ္ဆိုရင္ “တဏွာ” နဲ႔ သတိရျခင္း။

●လူတစ္ေယာက္ကို သတိရတယ္။ သူ႕အျပစ္ေတြ ေတြးၿပီးေတာ့ မေက်မနပ္ျဖစ္ေနတယ္။ 
နာၾကည္း မုန္းတီးတဲ့ စိတ္ေတြျဖစ္ေနတယ္။ ဒါဆိုရင္ “ေဒါသ” နဲ႔ သတိရျခင္း။

●လူတစ္ေယာက္ကို သတိရတယ္။ သူနဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ ၿပိဳင္ၿပီးေတာ့ စဥ္းစားေနတယ္။ 
ငါသူ႔ ထက္သာရမယ္။ သူက ဘာမုိ႔လုိ႔လဲ။ သူနဲ႔ ငါနဲ႔တန္းတူတယ္။ 
ဒီလိုအေတြးေတြ ေတြးေနမယ္ဆိုရင္ “မာန” နဲ႔ သတိရျခင္း။

●ကိုယ့္ၿပိဳင္ဘက္ကို သတိရၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ၿပိဳင္ဘက္ ႀကီးပြား ခ်မ္းသာတာကို
မခံစားႏိုင္တဲ့စိ္တ္၊ မနာလိုတဲ့စိတ္ နဲ႔ သတိရတယ္။“ဣႆ” နဲ႕ သတိရျခင္း။

●လူတစ္ေယာက္ကို သတိရတယ္။သူ႕ကိုငါက ဘာလို႕ေပးရမွာလဲ။
သူ႕ကိုငါဘာမွ ေပးစရာမလိုဘူး။ ငါ့လိုသူ မႀကီးပြားေစရဘူး၊ ငါ့ကို မေအာင္ျမင္ေစရဘူး။
ဒါဆိုရင္ မစၧရိယနဲ႔ သတိရျခင္း။ စသည္အားျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ စရုိက္ လကၡဏာေပၚ 
မူတည္ၿပီးေတာ့ သတိရျခင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ကိေလသာ အမ်ဳိးမ်ိဳး တစ္မ်ဳိးမဟုတ္ တစ္မ်ဳိးနဲ႔ 
သတိရေနႏုိင္ တာေပါ့။

ဘာဝနာ နဲ႔ သတိရျခင္းဆိုတဲ့ ေနရာမွာလည္း ကိုယ္ သတိရတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကို က်န္းမာပါေစ၊ ခ်မ္းသာပါေစ၊ 
အစစ အရာရာ အဆင္ေျပပါေစ။ ထာဝရ ေအးခ်မ္းပါေစ . . . စသည္အားျဖင့္ 
ေမတၱာပုိ႔ လိုက္မယ္ဆိုရင္ ေမတၱာနဲ႔ သတိရျခင္းပါပဲ။

လူတစ္ေယာက္ကို သတိရတဲ့အခါ သူ႔အေပၚကူညီခဲ့တာေတြ၊ သူ႔ကို လွဴခဲ့တန္းခဲ့၊ ေပးခဲ့ကမ္းခဲ့၊ 
စြန္႕ခဲ့ႀကဲခဲ့ တာေလးေတြ ကို ျပန္သတိ ရတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ စာဂါႏုႆတိနဲ႔ သတိရျခင္း။ 
တစ္နည္းေျပာ ရင္ေတာ့ ဒါနနဲ႔ သတိရျခင္းေပါ့။ဘုရားကို သတိရလုိ႔ ဂုဏ္ေတာ္ပြားလုိက္တယ္ဆိုရင္ 
ဗုဒၶႏုႆတိနဲ႔ သတိရျခင္း။

သံဃာကို အာရံုပံုရိပ္ထင္လာလုိ႔ သံဃာ့ဂုဏ္ ပြားလိုက္တယ္ဆိုရင္ 
သံဃာႏုႆတိနဲ႔ သတိရျခင္း စသည္အားျဖင့္ ဘာဝနာနဲ႔ သတိရျခင္းကလည္း အမ်ားႀကီးပါပဲ။

လိုရင္းကေတာ့ ကိေလသာနဲ႔ သတိရျခင္းရယ္၊ ဘာဝနာနဲ႔သတိရျခင္းရယ္ . . .သတိရျခင္းႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ 
အဲဒီႏွစ္မ်ိဳးထဲက ကိေလသာ နဲ႔ သတိရျခင္းမွာ ေခါင္းေဆာင္က တဏွာမုိ႔လုိ႔ က်န္တာေတြ ကို 
ေခါင္းစဥ္ မတပ္ေတာ့ဘဲ၊ “တဏွာနဲ႔ သတိရျခင္း” လုိ႔ ပဲ အတိအက်ေခါင္းစဥ္ တပ္လုိက္ၾကရေအာင္။

ဘာဝနာနဲ႔ သတိရျခင္းလည္းပဲ လူပုဂၢိဳလ္နဲ႔ ပက္သက္ၿပီး သတိရတဲ့အခါမွာ ေမတၱာကသာ 
အဓိက ျဖစ္ေလ့ရွိတာမုိ႔လုိ႔ ေမတၱာနဲ႔ သတိရျခင္းလုိ႔ ပဲ အတိအက် ေခါင္းစဥ္ တပ္လုိက္ၾကရေအာင္။ 
ဒါဆိုရင္ ေမတၱာနဲ႔ သတိရျခင္း၊ တဏွာနဲ႔ သတိရျခင္း ဆိုၿပီးေတာ့ သတိရျခင္း ႏွစ္မ်ိဳး ျဖစ္သြားတာေပ့ါ။

●မေကာင္းတဲ့ သတိရျခင္းမွာ ေဒါသ၊မာန၊ ဣႆ၊မစၦရိယေတြျဖစ္ၿပီး သတိရတာလည္း ရွိေတာ့ရွိတယ္။
●ေကာင္းတဲ့သတိရျခင္းမွာ ဗုဒၶႏုႆတိ၊ သံဃာႏုႆတိ၊ စာဂါႏုႆတိေတြျဖစ္ၿပီး သတိရတာလည္း ရွိေတာ့ ရွိတယ္။ 
ဒါေပမယ့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ သတိရတယ္၊ သတိရတယ္ ဆိုရင္ တဏွာနဲ႔ သတိရတာရယ္ ၊ 
ေမတၱာနဲ႔ သတိရတာရယ္၊ ဒီႏွစ္မ်ိဳးက အဓိက ပါပဲ။

●တဏွာနဲ႔ သတိရတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ကို သတိရလိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔
သူနဲ႕ေပ်ာ္ခဲ့ ပါးခဲ့ ၾကည္ႏူးခဲ့တာေတြ၊ ေျပာခဲ့ဆိုခဲ့ ရယ္ေမာခဲ့တာေတြ၊ သာယာမွဳ ခံစားခဲ့ရတာေတြ၊ 
ၾကည္ႏွဴးခ်မ္းေျမ့ခဲ့ရ တာေတြ ျပန္သတိရတယ္။ ဒါက အတိတ္ကို ျပန္သတိရတာပါ။
●အနာဂတ္အေနနဲ႔ သူနဲ႔ ေတြ႕လို႕ရွိရင္ ဘယ္သြားမယ္၊ ဘယ္လာမယ္၊ ဘာလုပ္မယ္၊ ဘာစားမယ္ စသည္အားျဖင့္ သတိရတယ္။ အဲဒါဆုိရင္ တဏွာနဲ႔ သတိရတာပါပဲ။ 

ဟိုးတုန္းက အတူတူ ေတြ႕ဆံုစဥ္ တုန္း က ေျပာခဲ့ဆိုခဲ့ တာေတြသတိရတယ္။ 
အခုေလာေလာဆယ္လည္း အေျခအေနမေပးလုိ႔ ေဝးေနရေပမယ့္ ခ်က္ခ်င္းကို ေတြ႕လိုက္ခ်င္တယ္။
“ေတာင္ပံပါရင္ မင္းဆီကို”ဆိုတဲ့အတုိင္း ေတာင္ပံေလးသာပါရင္ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူဆီ ေျပးၿပီးေတာ့ကို သြားလိုက္ခ်င္တာ။ ကိုယ့္ေတာင္ပံပါမွ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔ေတာင္ပံပါရင္လည္း ကိုယ့္ဆီကို အေျပးေလးလာခဲ့ေစခ်င္တယ္။ အခုခ်က္ခ်င္းကိုပဲ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူ နဲ႔ ေတြ႕ခ်င္ေလာက္ေအာင္ကို 
သတိရေနတာမ်ိဳး မရွိဘူးလား။ ရွိတယ္ေနာ္။ စြဲလမ္းမွဳျပင္းထန္ရင္ ျပင္းထန္သေလာက္၊ 
သံေယာဇဥ္ႀကီးရင္ ႀကီးသေလာက္၊ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူနဲ႔အခ်ိန္တုိင္းကို ေတြ႕ခ်င္ေနတာ။ 

ကိုယ္သတိရလုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူနဲ႔က ေဝးေန ၊ ေတြ႕ခြင့္ ကလည္း မႀကံဳေတာ့ ဝမ္းနည္းတဲ့စိတ္ပါ တြဲၿပီးေတာ့ မျဖစ္ဘူးလား။အဲဒါ တဏွာနဲ႔ သတိရေနတာကေန ေဒါသပါ 
တြဲပါလာေတာ့တာ။ ဝုန္းဒိုင္းက်ဲ ေပါက္ကြဲတဲ့ “ေဒါသ” ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ စိတ္ညစ္တဲ့ ေဒါသလုိ႔ ေခၚတဲ့ အေပ်ာ့စားေဒါသေပါ့။ စိတ္ဆင္းရဲ ေနတယ္၊ ဝမ္းနည္း ေနတယ္၊ေၾကကြဲေနတယ္၊ လြမ္းဆြတ္ေနတယ္။ 
ဒါေတြဟာ ေဒါသပါပဲ။ “ကိုယ့္ေၾကကြဲေနၿပီ” ဆိုတာေရာ မရွိဘူးလား။

အဲဒီလုိအားျဖင့္ေပါ့ေလ။ ကိုယ္ခ်စ္တဲ့သူကို သတိရတယ္။ 
ခ်စ္တဲ့ အျခင္းအရာအားျဖင့္ သတိရတယ္။ လြမ္းတဲ့ အျခင္းအရာ အားျဖင့္ သတိရတယ္။ 
ခ်စ္တာက တဏွာ၊ လြမ္းတာက ေဒါသ။ ခ်စ္တဏွာေနာက္မွာ လြမ္းေဒါသက ကပ္ပါလာေတာ့တာပါပဲ။

●ခ်စ္တဏွာနဲ႔ သတိရေတာ့ တဏွာရဲ႕ေထာင္းထုမွဳဒဏ္ေၾကာင့္ ကိုယ့္စိတ္ ပိျပားေၾကမြသြားတယ္။ 
●လြမ္း ေဒါသနဲ႕ သတိရေတာ့ ေဒါသရဲ႕ ေထာင္းထုမွဳဒဏ္ေၾကာင့္ ကိုယ့္စိတ္ ပိျပားေၾကမြသြားတယ္။ 
“သတိမွား ရင္ ပိျပားသြားမယ္” လုိ႔ပဲ ေျပာရမွာေပါ့။ 
ကိေလသာ နဲ႔ သတိရေနတာဟာ ကိုယ့္စိတ္ ပိျပား ေၾကမြေနတာပါပဲ။

“ေမတၱာနဲ႔ သာ၊ ေအးခ်မ္းစြာ၊ စိတ္မွာသတိရ။
ဘယ္ေလာက္ေဝးေဝး၊ နီးနီးေလး၊ မိွဳင္ေငးမေနရ။”

“ဘယ္ေလာက္ေဝးေဝး နီးနီးေလး။”မ်က္စိေရွ႕မွာ ရွိေနေပမယ့္ စိတ္ထဲမွာ 
မရွိရင္ နီးလ်က္ ေဝးေနပါတယ္။ မ်က္စိေရွ႕မွာ မရွိေပမယ့္ စိတ္ထဲမွာ ရွိေနရင္္ 
ေဝးလ်က္ နီးေနပါတယ္။ မ်က္စ္ိေရွ႕မွာ ရွိဖို႔ထက္ စိတ္ထဲမွာ ရွိဖို႔က ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။
နားလည္မႈ အျပည့္ပါတဲ့ ေမတၱာတရားသာ ရွိရင္ စိတ္ထဲမွာ အၿမဲရွိေနမွာပါ။

●ပကတိ တံတားက အရပ္ေဒသေတြကို ဆက္သြယ္ေပးတယ္။
●ေမတၱာ တံတားက ႏွလုံးသားေတြကို ဆက္သြယ္ေပးတယ္။ ေမတၱာစိတ္ ကိုယ္စီနဲ႔ သတိရ ေနၾကမယ္ဆိုရင္ တစ္ေယာက္ နဲ႔ တစ္ေယာက္ဘယ္ေလာက္ ေဝးေဝး ၊ နီးနီးေလးပါပဲ။

-【ဆရာေတာ္ အရွင္ဆႏၵာဓိက (ေရႊပါရမီေတာရ)၏ “ဘယ္ေလာက္ေဝးေဝး နီးနီးေလး” စာအုပ္မွ- 
ေကာက္ႏွဳတ္ ပူေဇာ္္မွ်ေဝပါသည္။】 

-------------------------------------- 

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...