မူႀကိဳပညာေရး အားလုံးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေပး



ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရးမ်ားဆုိင္ရာ ကုလသမဂၢသေဘာတူစာခ်ဳပ္ (CRC) ကုိ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၁၅ ရက္တြင္လည္းေကာင္း “လူတုိင္းအတြက္ပညာေရး” ဆုိင္ရာ ဒါကာအညႊန္း ေဘာင္ ကုိ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း လက္မွတ္ေရးထုိးခဲ့ပါသည္။ ထုိအညႊန္းေဘာင္တြင္ ကေလး သူငယ္ျပဳ စုေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ မိဘအသိပညာေပးေရးလုပ္ငန္းကုိ အထူးအေလးေပးေဖာ္ျပထားပါ သည္။ ထုိ႔ အျပင္ “ျမန္မာႏုိင္ငံ လူတိုင္းအတြက္ ပညာေရးအမ်ဳိးသားအဆင့္လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ ၂၀၁၃-၂၀၁၅” ကုိ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ ခ်မွတ္ခဲ့ပါသည္။ ထုိလုပ္ငန္းအစီအစဥ္တြင္ Early Childhood Care and Development ႏွင့္ပတ္သက္၍ “ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရး၊ ၎ႏွင့္ဆုိင္ ေသာ ပညာေပးေရးတုိ႔ကုိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တိုးခ်ဲ႕လုပ္ေဆာင္ေရးႏွင့္ ပိုမုိတုိးတက္ေကာင္းမြန္ ေအာင္ေဆာင္ရြက္ေရး” ဟူေသာ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ထားရွိခဲ့သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၆ ရက္တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သည္ “ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆုိင္ရာဥပေဒ” ကုိ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့ပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္ေစရန္အတြက္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ အစုိးရမဟုတ္ ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ဘာသာေရးအေျချပဳအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ရပ္ရြာအေျချပဳ လူမႈအဖဲြ႕အစည္းမ်ား သည္ တုိင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္မ်ား၊ ၿမိဳ႕နယ္မ်ား၊ အပူပုိင္းဇုန္၊ ရွမ္းကုန္းျပင္ျမင့္၊ ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသ၊ ျမစ္ဝွမ္းေဒသမ်ားတြင္ ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ မူလတန္းႀကိဳေက်ာင္း၊ မိခင္ဝုိင္း၊ မိဘပညာေပးလုပ္ငန္း (Parenting Education)၊ အျခားမိဘပညာ ေပးလုပ္ငန္း (Alternative Parenting Education) ႏွင့္ ကစားျခင္းျဖင့္ပညာေပးျခင္း (Play Group) စသည့္ခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ားျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေနေၾကာင္း Comprehen-sive Education Sector Review အဆင့္ (၂) ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ားအရ ေလ့လာသိရွိရပါသည္။

၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ လူမႈဝန္ထမ္းဦးစီးဌာနႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းအသီး သီးမွ ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ပူးေပါင္းအေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္မႈေၾကာင့္ သူငယ္တန္းကေလးဦးေရ ၁၆၇၇၁၇ ဦးအနက္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳ ရွိသည့္ကေလးဦးေရ ၃၃၇၀၅ ဦး ၂၀.၁% ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။

ထုိသုိ႔ ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းကုိ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနၾက ေသာ္ လည္း မူႀကိဳေက်ာင္းတက္ႏႈန္း ၂၂.၉% (Multiple Indicator Cluster Survey, 2009-2010) သာရွိ သျဖင့္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားအျပင္ အျခားအာရွႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက နိမ့္က်လ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရွိရပါ သည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ‘လူတုိင္းအတြက္ပညာေရး’ ဆုိင္ရာဒါကာအညႊန္းေဘာင္အရ လုပ္ငန္းစီ မံခ်က္တြင္ ခ်မွတ္ထားသည့္ ေရွးဦးအရြယ္ကေလးသူငယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆုိင္ရာ ပညာေရးသင္ယူမႈ အခြင့္ အလမ္းရရွိရ မည့္ ရာခုိင္ႏႈန္းသည္ ၂၅% ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မူႀကိဳအရြယ္ကေလးအားလုံး ကေလးျပဳစု ေရးဌာနမ်ားသုိ႔ ေစလႊတ္ေပးေရးအတြက္ စည္း႐ုံးလႈံ႕ေဆာ္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

သုိ႔ပါ၍ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၊ လူမႈဝန္ထမ္း၊ ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးဝန္ႀကီးဌာန ႏွင့္ အစုိးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အခ်င္းခ်င္းညိႇႏႈိင္းကာ မိဘျပည္သူမ်ားကုိ ကေလးဘဝ၏ အေစာ ပုိင္းကာလ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအေရးႀကီးေၾကာင္း မိဘပညာေပးလုပ္ငန္းမ်ား (Parenting Education)၊ မီဒီယာမ်ား မွတစ္ဆင့္ အသိပညာေပးျခင္းႏွင့္ ေဆြးေႏြးပဲြမ်ားျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းတုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္၍ သက္ဆုိင္ ရာေဒသရွိ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကားတုိ႔ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္သည့္ေရွးဦး အရြယ္ကေလး သူငယ္ျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆုိင္ရာ အရည္အေသြးျပည့္ဝေသာ မူႀကိဳပညာ ေရးကုိ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။

မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳရွိျခင္းသည္ ကေလးမ်ား၏အတန္းအသီးသီးတြင္ ေက်ာင္းေနၿမဲျခင္း၊ အတန္းတက္ ျခင္း၊ တတ္ေျမာက္မႈ၊ လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္းျခင္း၊ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြေနထုိင္တတ္ ျခင္း၊ အသက္အရြယ္အလုိက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ စိတ္ပုိင္းႏွင့္႐ုပ္ပုိင္းဖြံ႕ၿဖိဳးမႈစသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ႏွင့္ဆက္စပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ထုိဆက္စပ္မႈမ်ားအနက္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳရွိျခင္းႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိပါ သည္။ ထုိဆက္စပ္မႈမ်ားအနက္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳရွိျခင္းႏွင့္ မူလတန္းေက်ာင္းေနၿမဲျခင္း၊ အတန္း တက္ျခင္းတို႔၏ ဆက္စပ္မႈကုိကြင္းဆင္းေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္အရ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳရွိသည့္ ကေလး မ်ား၏မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းေနၿမဲႏႈန္းသည္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳမရရွိသည့္ ကေလးမ်ားထက္ ျမင့္ မားေၾကာင္းသိရွိရပါသည္။

အေျခခံပညာမူလတန္းေက်ာင္း ၅၁ ေက်ာင္းတြင္ ကြင္းဆင္းေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္အရ မူႀကိဳအေတြ႕ အႀကံဳရွိေသာ ကေလးမ်ား၏မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းေနၿမဲမႈႏႈန္းသည္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳမရွိေသာ ကေလးမ်ား၏ မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းေနၿမဲႏႈန္းထက္ ၂၀၀၉-၂၀၁၀ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ (၄.၁၄%)၊ ၂၀၁၀-၂၀၁၁ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ (၉.၇၄%)၊ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ (၇.၃၇%)၊ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ (၄.၈၇%) ႏွင့္ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ (၅.၂၉%) ပုိမိုေက်ာင္းေနၿမဲ ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳရွိေသာ ကေလးမ်ား၏ မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းေနၿမဲမႈႏႈန္း သည္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳမရွိေသာ ကေလးမ်ား၏ မူလတန္းအဆင့္ ေက်ာင္းေနၿမဲမႈ ႏႈန္းထက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ပ်မ္းမွ် (၆.၂၈%) ခန္႔ပုိမုိ၍ ေက်ာင္းေနၿမဲေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။

၂၀၀၉-၂၀၁၀ ခုႏွစ္ Multiple Indicator Cluster Survey အရ မူႀကိဳေက်ာင္းဝင္ႏႈန္းမွာ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ ငံလုံး ၂၂.၉% ျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ျပတြင္ ၁၉.၁% ႏွင့္ေက်းလက္တြင္ ၁၅.၉% ရွိသည့္အတြက္ ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိး ေသာ မူႀကိဳမ်ားမွ ၅ ႏွစ္ျပည့္ ကေလးမ်ားႏွင့္ မူႀကိဳအေတြ႕အႀကံဳမရွိဘဲ အိမ္မွမူလတန္းသုိ႔ဝင္ေရာက္ မည့္ ကေလးမ်ား၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအျပည့္အဝရရွိေစရန္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ေကာင္းမ်ား တည္ေဆာက္ေပးရန္၊ ပညာေရးအေဟာသိကံျဖစ္မႈ ေလွ်ာ့နည္းေစရန္၊ အကူးအေျပာင္းကာလ ေခ်ာေမြ႕ေစရန္ႏွင့္ ေက်ာင္း တြင္ေအာင္ျမင္စြာ သင္ယူႏုိင္ရန္တုိ႔အတြက္ သူငယ္တန္း (Kindergarten) တြင္သင္ယူမႈအခြင့္အ လမ္းမ်ား တစ္ေျပးညီရရွိေအာင္တန္းညႇိျပဳလုပ္ေပးမည္ျဖစ္၍ သူငယ္တန္းစာသင္ႏွစ္ ထည့္သြင္းရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေရွးဦးအရြယ္ ကေလးသူငယ္ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္သည္။ ေမြးစမွရွစ္ႏွစ္အရြယ္ ကေလးမ်ားအတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ သူငယ္တန္း (Kinderdarten) သည္ကေလးမ်ား၏ အေစာပုိင္းႏွစ္ မ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းဝင္စႏွစ္တုိ႔ကုိ ေပါင္းစည္းဆက္စပ္ေပးေသာႏွစ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ မူႀကိဳကာလမ်ား တြင္ ကေလးမ်ား၏ဦးေႏွာက္စြမ္းရည္မ်ား အလြန္လ်င္ျမန္စာ တုိးတက္ေနေသာကာလျဖစ္ၿပီး သူငယ္ တန္းႏွစ္ မ်ားတြင္ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနသည့္အတြက္ အေျခခံပညာမူလတန္းအဆင့္ တြင္ ယင္း တုိးတက္မႈမ်ားကုိ ဆက္လက္ရရွိရန္ ေပါင္းကူးဆက္စပ္လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ လုိပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ကေလးမ်ား၏ အေစာပုိင္းကာလဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရရွိေအာင္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ေက်ာင္းအေျချပဳမူႀကိဳေက်ာင္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရန္ႏွင့္ ေရရွည္တည္တံ့ႏုိင္ရန္ အသက္ငါးႏွစ္ေအာက္ကေလးမ်ား၏ လုိအပ္ခ်က္၊ Early Childhood Care and Development ဝန္ေဆာင္မႈလုိအပ္ေနေသာ ကေလးအေရအတြက္၊ ရပ္ရြာ၏ Early Childhood Care and Develop-ment ဆုိင္ရာအသိပညာရွိမႈ၊ ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္အဖြဲ႕၊ ေက်ာင္းအုပ္မ်ား၊ ဆရာမ်ားႏွင့္ မိဘ ရပ္ရြာတုိ႔မွ မူႀကိဳေက်ာင္းဖြင့္လွစ္ရန္ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ ကေလးမ်ားသင္ယူမႈအခြင့္အလမ္းရရွိမႈႏွင့္ ေဘး ကင္းလုံၿခံဳမႈရရွိႏုိင္ေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားႏွင့္လုိအပ္ခ်က္မ်ား စသည္တုိ႔ကုိ ေဖာ္ထုတ္ေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါသည္။ 


ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာ
ဇြန္ (၃) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...