စိတ္ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္တည္ရာ ျပတုိက္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံသားတာဝန္

ျပတုိက္ဆုိတာ အတိတ္နဲ႔ ပစၥဳပၸန္ကုိ ဆက္စပ္ေပးရာ ေနရာျဖစ္သလုိ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးေစတဲ့ အေဆာက္အအံုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၇ရာစုမွ ၁၉ရာစုႏွစ္မ်ား အထိ ျပတုိက္ ဆုိတဲ့ ေဝါဟာရဟာ သာမန္ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ားသာ စုေဆာင္း ထားရာကေန ၂ဝရာစုႏွစ္မွာေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြ အႏွစ္မ်ားထားရွိရာ ဂႏၳဝင္ျပတုိက္လုိ႔ အမည္နာမ တြင္ေအာင္ အဓိပၸာယ္က်ယ္ ျပန္႔စြာ တည္ရွိ လာခဲ့ပါတယ္။၁၉၄၁ခုႏွစ္ မတုိင္ခင္က ျပတုိက္မ်ားမွာ ဝါသနာရွင္မ်ား၊ အေပ်ာ္တမ္း လုပ္အားေပးၾကသူမ်ား နဲ႔ အျခား အခ်ိန္ပုိင္း အမႈထမ္းမ်ားကေန တာဝန္ယူ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ ပုိင္းမွာေတာ့ ေရွးေဟာင္းသုေတသန အဖြဲ႕မ်ားနဲ႔ ဘာသာရပ္ဆုိင္ရာ ကြၽမ္း က်င္သူမ်ားက ပါဝင္ ဦးေဆာင္လာၾကပါတယ္။

ကမၻာ့ႏုိင္ငံအားလုံးမွာ မိမိႏုိင္ငံနဲ႔ လူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕ ႐ုိးရာဓေလ့ ယဥ္ေက်းမႈအလုိက္ ေခတ္အဆက္ဆက္က တည္ရွိခဲ့တဲ့ ပစၥည္းမ်ားကုိ တန္ဖုိးထားထိန္းသိမ္း ၾကေလ့ရွိၾကပါ တယ္။ ျပတုိက္ဆုိရာမွာ သမုိင္းျပတုိက္၊ သိပၸံျပတုိက္၊ အႏုပညာျပတုိက္၊ အမ်ဳိးသားျပတိုက္၊ သဘာဝသမုိင္းျပတိုက္နဲ႔ လူမ်ဳိးစုျပတိုက္ ဆုိၿပီးရွိပါတယ္။ သမုိင္းျပတုိက္ မ်ား မွာ မိမိႏုိင္ငံနဲ႔လူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕သမုိင္းအေမြ လက္ဆင့္ကမ္း ပုံရိပ္မ်ား ထင္ဟပ္ေနသလုိ ဇာတိမာန္ စိတ္ဓာတ္မ်ား လည္းႏုိးၾကား ရွင္သန္ေစတဲ့ ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံျပတုိက္ဆုိရာမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈ မ်ားကုိ ခင္းက်င္းျပသထားတာမုိ႔ ၾကည့္႐ႈသူတုိင္း အေနနဲ႔ကုိယ္ပုိင္တီထြင္ႀကံဆလုိ စိတ္မ်ားသေႏၶ တည္ေမြး ဖြားေစပါတယ္။ အႏုပညာျပ တုိက္ဆုိရာမွာ ေခတ္အလုိက္ဖန္တီးခဲ့ၾက တဲ့ အႏုပညာပစၥည္းမ်ား ခင္းက်င္းျပသ ထားတာမုိ႔ၾကည့္႐ႈသူမ်ားကုိ ၾကည္ႏူးဝမ္းသာ စိတ္မ်ားျဖစ္ေစပါတယ္။ သဘာဝ သမုိင္းျပတုိက္ဆုိရာမွာ ေခတ္ အဆက္ဆက္ လူေနမႈဘဝနဲ႔ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေၾကာင္း ခင္းက်င္းျပသထားတာမုိ႔ လူမႈဝန္းက်င္ ေလာကအသိ အျမင္မ်ား တုိးပြား လုိ စိတ္ မ်ားလူတုိင္းစိတ္မွာရွင္သန္ ေမြးဖြားျဖစ္ တည္ေစပါတယ္။ လူမ်ိဳးစုျပတုိက္ဆုိရာ မွာ မိမိႏုိင္ငံေနာက္ခံသမုိင္းနဲ႔ တုိင္းရင္း သား လူမ်ိဳးစုံရဲ႕ လူမႈဘဝသ႐ုပ္သဏၭာန္ မ်ား သိျမင္ရတာမုိ႔ လူသားတန္ဖုိး၊ သမုိင္း တန္ဖုိးထားတတ္စိတ္မ်ား ၾကည့္႐ႈသူရင္ တုိင္းမွာေမြးဖြားျဖစ္တည္ရွိေစပါတယ္။ အမ်ိဳးသားျပတုိက္ဆုိရာမွာ ႏုိင္ငံတစ္ခု ခ်င္းစီရဲ႕ သမုိင္း၊ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အႏုပညာ ရပ္မ်ားကုိ တန္ဖုိးထားထိန္းသိမ္းထားရာ ေနရာ ျဖစ္တာမုိ႔ ႏုိင္ငံနဲ႔ လူမ်ိဳးခ်စ္တတ္ စိတ္၊မိမိယဥ္ေက်းမႈအေပၚတန္ဖုိးထား တတ္စိတ္အျပင္ မိမိလူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕ အႏုပညာ အေမြအႏွစ္ မ်ားကုိလည္း ခ်စ္ျမတ္ႏုိးခုံမင္ လုိစိတ္မ်ား ေခတ္အဆက္ဆက္တုိင္းပင္ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြကုိ ကမ္းလက္ဆင့္ရာ ေနရာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ပထမဆုံးျပတုိက္ဟာ ဖယ္ရာျပတုိက္ျဖစ္ၿပီး အခုရန္ကုန္ျပည္သူ႕ေဆး႐ုံႀကီးတည္ေနရာမွာဖြင့္ လွစ္ခဲ့တာပါ။ ၁၈၇၁ခုႏွစ္မွာ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ၁၈၉၄-၉၅ ခုႏွစ္မွာ ေဒသဆုိင္ရာျပတုိက္ အျဖစ္ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉ဝ၅ခုႏွစ္မွာ ဖယ္ရာျပတုိက္ေဟာင္း ကုိ ၿဖိဳဖ်က္ၿပီး ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ေဆး႐ုံႀကီး တည္ေဆာက္ ခဲ့ကာ အတြင္းဝန္႐ုံးႀကီးမွ အခန္းတစ္ခန္းဆီေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၂၄ခုႏွစ္မွာ ဖယ္ရာျပတုိက္တြင္း ထားရွိတဲ့ ပစၥည္းမ်ားကုိ ကတ္ကေလာက္ စာအုပ္အျဖစ္ ႐ုိက္ႏွိပ္ ထုတ္ေဝ ခဲ့ပါတယ္။

၁၉ဝ၁ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလမွာ အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ေလာ့ကာတင္ဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံဆီေရာက္ရွိလာၿပီး ပုဂံ၊ မႏၲ ေလး ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားကုိ လွည့္ လည္ၾကည့္ ႐ႈခဲ့ ရာ ျမန္မာတုိ႔ရဲ႕ ေရွးေဟာင္းလက္ရာမ်ားထိန္းသိမ္းလုိခ်င္တဲ့ စိတ္ဆႏၵျဖစ္မိကာ နန္း ေတာ္အေဆာက္ အအုံမ်ားနဲ႔ မိဖုရားေက်ာင္းေဆာင္မ်ား စနစ္တက် ထိန္းသိမ္းေရး အ ပါ အဝင္ပုဂံၿမိဳ႕အာနႏၵာဘုရားအနီးတြင္ ျပတုိက္ တည္ေဆာက္ဖုိ႔မွာၾကားခ်က္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ၁၉ဝ၅ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ ၂ဝရက္ေန႔မွာ မႏၲေလးနန္းတြင္းျပတုိက္ကုိ ဖြင့္လွစ္ ခဲ့ၿပီး ၁၉၁၃ခုႏွစ္မွာ ေရွးေဟာင္းယဥ္ ေက်းမႈပစၥည္းျပပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၃၆ ခု ႏွစ္မွာ မင္းခမ္းမင္းနား ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းမ်ား ခင္းက်င္းျပသခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၃၇ခုႏွစ္မွာ နန္း တြင္းေမွ်ာ္စင္အနီးမွာ ျပတုိက္အေဆာက္အအံုအသစ္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ကမၸည္းေက်ာက္စာဌာန ရဲ႕အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွစုေဆာင္း ရရွိ သမွ်ပစၥည္းမ်ားနဲ႔ထီးနန္း အသုံး အေဆာင္း ပစၥည္းမ်ားခင္းက်င္းျပသခဲ့ၾကပါတယ္။

၁၉ဝ၃ ခုႏွစ္မွာ အာနႏၵာဘုရားအနီးမွ ေျမကြက္လပ္တြင္ ပုဂံျပတုိက္ကုိ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး၊ ပုဂံၿမိဳ႕အနီးတစ္ဝုိက္မွ စုေဆာင္းရရွိခဲ့တဲ့ေက်ာက္ စာ ၅၇ ခ်ပ္နဲ႔ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းအမ်ိဳးအမည္ေပါင္း ၁၁ဝ၉ကုိ ခင္းက်င္း ျပသခဲ့ပါတယ္။ အဆုိပါ ခင္းက်င္းျပသတဲ့ ပစၥည္းမ်ားတြင္ ရႊံ႕ေစးျဖင့္ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ပစၥည္း ၉ဝဝေက်ာ္၊ ေက်ာက္သား ျဖင့္ျပဳ လုပ္ ထားတဲ့ ပစၥည္း ၇၄ မ်ိဳး၊ သစ္သားျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ပစၥည္း ၂၅မ်ိဳး နဲ႔ စဥ္႔ရည္သုတ္ ပစၥည္း ၇၈မ်ိဳးခန္႔ပါရွိရာ ေအဒီ ၁၂ရာစု- ၁၅ရာစုအတြင္း က ေရွးေဟာင္း အေမြ အႏွစ္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္တာမုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ သမုိင္းတန္ဖုိး ျမႇင့္တင္ေပးတဲ့ ျပတုိက္လည္းျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆုိရရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစုံနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ေပါင္းစုံ ထုံးမႊမ္းထားရာ ေနာက္ခံ သမုိင္းရာဇဝင္မ်ား တည္ရွိခဲ့ရာ ေနရာ လည္းျဖစ္ တာမုိ႔ ပ်ဴ၊ မြန္၊ဓညဝတီ၊ တေကာင္း၊ သေရေခတၱရာ၊ ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏုိး၊ ဟံသာဝတီ၊အင္းဝ၊ ပုဂံ၊ကုန္းေဘာင္စတဲ့ေခတ္ကာလ ယဥ္ေက်းမႈ အသီးသီးျဖစ္တည္ရွိခဲ့သလုိ တန္ဖုိး မျဖတ္ႏုိင္တဲ့ လူမ်ိဳးစုဆုိင္ရာ ေဒသႏၲရ ဆုိင္ရာယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ပစၥည္း မ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးခဲ့ရာႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံျဖစ္လုိ႔ မ်ိဳးဆက္လက္ကမ္းရ မယ့္ေမြးရာပါ ႏုိင္ငံသားတုိ႔ တာဝန္ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီလုိအသိစိတ္ေတြကုိ ေမြးဖြားေပးႏုိင္တာကေတာ့ ျပတုိက္မ်ားပဲျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံရဲ႕အနာဂတ္ပုံ ရိပ္ေကာင္းကုိ ေမြးဖြားေပးဖုိ႔ ဆုိရင္ အတိတ္နဲ႔ပစၥဳပၸန္ ခ်ိတ္ဆက္ေပးၿပီး အမ်ိဳးသားေရးအသိ စိတ္ဓာတ္၊ဇာတိမာန္စိတ္ဓာတ္ေတြ စိတ္ ႏွလုံးသား ထဲမွာ သေႏၶတည္ ကိန္းေအာင္း ရွင္ သန္ႏုိးၾကားေစ တာက ျပတုိက္မ်ား ကေပးစြမ္းတဲ့ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ စြမ္းအားတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္လူရြယ္တုိင္းဟာ အခြင့္အခါသင့္ တုိင္းျပ တုိက္မ်ားဆီ အေရာက္သြားၾကၿပီးႏုိင္ငံခ်စ္စိတ္၊ လူ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ယဥ္ေက်းမႈခ်စ္စိတ္နဲ႔ သမုိင္း တာဝန္သိစိတ္ မ်ားထား တတ္ေအာင္ ေလ့ က်င့္သင္ၾကားၾကေ စၿပီး ႏုိင္ငံ သားတာဝန္ေက်ပြန္သင့္ပါေၾကာင္း ဆႏၵျပဳ လုိက္ရ ပါေတာ့တယ္။ 


လင္းထိပ္သွ်င္
စာကိုး – ျမန္မာႏုိင္ငံျပတိုက္လမ္းၫႊန္(ဦးမင္းႏုိင္)
Popular Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...