ရွဳေမွ်ာ္ခင္း ရိုက္ကူးရာတြင္ ေဆာင္ရြက္သင့္သည္မ်ား အပိုင္း - (၂)
(Landscape Photography)
စကားဦး
ရွဳေမွ်ာ္ ခင္း မ်ားရိုက္ ကူးရာ တြင္ ပံု ကို အနုပညာ ေျမာက္ စြာ ဖဲြ႕ စည္းသည့္ ဖန္တည္း မွဳ ႏွင့္ ပံု၏ အေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနက္ဆံုး အထိ အားလံုးေသာ အရာ မ်ား ျပတ္သား စြာေပၚလြင္ ေအာင္ Focus ဖမ္းသည့္ နည္း စနစ္ ပိုင္း ဟူ ၍ အပိုင္း ႏွစ္ပိုင္း ရွိသည္ဟု ယူဆပါသည္။
မူလက အလြယ္ ေတြ႕ လိုက္သည့္ Landscape Photography Tip ေလာက္ကိုသာ ဘာသာျပန္ လိုက္ မည္ ဟု စိတ္ကူးခဲ့ ေသာ္လည္း ေလ့လာရင္ ေလ့လာရင္း အဆိုပါ ရိုက္ကူးနည္းတြင္ အဓိကျဖစ္သည့္ Hyperfocal Distance Focusing အေၾကာင္းကို ရွင္းရန္ လိုလာသည္ ကိုေတြ႕ လာရပါသည္။
သို႕ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ Hyperfocal Distance အေၾကာင္း ကို Landscape Photography ၏ အပိုင္း- (၁) အျဖစ္ေရးခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမဲ မလိုက္ မွီ ေသနပ္ ပစ္ ေလ့ က်င့္ သည့္ သေဘာ မ်ိဳး ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါမည္။
Landscape Photography ဆိုင္ရာ ႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ အနုပညာ ဖန္ တည္း မွဳ မွာ ခံ စား ဖန္တည္း နိုင္သေလာက္ ဖန္ တည္း နိုင္သည့္ သေဘာ မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ Landscape Photography ပညာ ရွင္ မ်ား အေနႏွင့္ မူ ေရး ၍ မကုန္ နိုင္သည့္ ဘာသာရပ္ တစ္ခု ျဖစ္ပါ လိမ့္ မည္။ ကၽြန္ ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ ေလ့ လာ လိုက္ ျပန္ မွ်ေ၀ လိုက္လုပ္ေနသည့္ အဆင့္ သာ ျဖစ္သျဖင့္ အဆိုပါ ပညာရွင္ မ်ားကဲ့သို႕ အက်ယ္ ေရး နိုင္ ျခင္း မရွိ ေၾကာင္း ကနဦး ေဖၚျပ ထားအပ္ပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ေဆာင္း ပါး ရွင္ Jeffy Meyer, Ricardo Cunha ႏွင့္ Darren Rowse တို႕ ေရးသား ထားသည့္ Landscape Photography ဆိုင္ရာ အေၾကာင္း အရာ မ်ား အနက္ အေရးၾကီးသည့္ အေျခ ခံ အခ်က္ ေလာက္ ကိုသာ အားလံုး ေပါင္း ျခံဳ ကာ ကၽြန္ေတာ္ သေဘာ ေပါက္ သကဲ့သို႕ ျပန္ လည္ေရးသား ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
Landscape Photography ရိုက္ကူးသည့္ နည္းစနစ္ ပိုင္း တြင္ ေရွ႕ ေနာက္ အားလံုး ျပတ္ သားေအာင္ Focus ဖမ္းသည့္ Hyperfocal Distance မွာ ရူပေဗဒ ႏွင့္ သခ်ၤာ ဆန္ ေနသည့္ အတြက္ အနုပညာ ဖန္တည္း မွဳ အပိုင္း ႏွင့္ မေရာ ဘဲ အပိုင္း-(၁) အျဖစ္ ေရးသား ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ေဖၚျပ မည့္ ရွဳေမွ်ာ္ခင္း မ်ား ရိုက္ကူး သည့္ ဖန္တည္း မွဳ အပိုင္းကို မူ အပိုင္း - (၂ ) အျဖစ္ ႏွစ္ပိုင္း ခဲြ ကာ ေရးသား ထားပါသည္ ။
ဤမွတ္ စု အတြင္း တြင္ ေဖၚျပ ထားသည့္ ပံု မ်ား မွာ ေဆာင္းပါး မ်ား အတြင္း မွ ပံု မ်ားကို ပင္ ျပန္ လည္ ေဖၚျပ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အပိုင္း- (၂)
ရွဳ ေမွ်ာ္ခင္းမ်ား ရိုက္ကူးသည့္ Landscape Photography
ရွဳေမွ်ာ္ ခင္း မ်ားရိုက္ ကူးရာ တြင္ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ပံု ၏ ေရွ႕ ပိုင္း Foreground မွ ေနာက္ပိုင္း Background အဆံုး အထိ အားလံုး ျပတ္သားရန္ လိုပါသည္။ သာမန္ အား ျဖင့္ Aperture က်ဥ္း လွ်င္ ျပတ္ သား မွဳ ဧရိယာ ( Depth of Field ) က်ယ္ျပန္႕ သြားသည္ဟု ဆုိေစကာမူ အထက္တြင္ ေဖၚျပထားသကဲ့ သို႕ ေရွ႕ ေနာက္ အားလံုး ျပတ္သား ရန္ အတြက္ မူ Hyperfocal Distance တြင္ Focus ကို ဖမ္းမွသာလွ်င္ ပံု၏ ေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနာက္ဆံုး မိုးကုတ္ စက္ ၀ိုင္း အထိ ျပတ္သား မည္ျဖစ္ ပါသည္။ ယင္း ကို အပိုင္း - (၁) အျဖစ္ ေရးသား ခဲ့ ပါသည္။
Focus ဖမ္း ျခင္း။
အပိုင္း - (၁) တြင္ ေရးခဲ့ေသာ Hyperfocal Distance မွာ Theory သေဘာအရ အေတာ္ အေသးစိတ္ သည့္ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ ရာ တြင္ ၄င္း ၏ သေဘာ ကို သိသာ နိုင္ရန္ ေဖၚ ျပခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ယခု အပိုင္း တြင္မူ လက္ေတြ႕ သာမန္သံုး နည္း မ်ားကို ေကာက္ နွဳတ္ ေဖၚျပပါမည္။
ရွဳ ေမွ်ာ္ခင္း ရိုက္ရန္ အတြက္ focus ဖမ္း ရာ တြက္ အပိုင္း - (၁) ေရွ႕ ပိုင္း တြင္ ေဖၚ ျပ သကဲ့ သို႕ ပင္ မိမိ ရိုက္ မည္ ့ျမင္ကြင္း၏ ခန္႕ မွန္း သံုး ပံု တစ္ပံု ခန္႕ ကို Focus ဖမ္း သင့္ပါသည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ Focus ဖမ္းရာ ေနရာ မွ ေရွ႕ သံုးပံု တစ္ပံု ႏွင့္ ေနာက္ ပိုင္း သံုးပံု ႏွစ္ပံု ျပတ္ သား မည္ ျဖစ္ပါသည္။
Hyperfocal Distance သိို႕ Focus ဖမ္းသည္ ျဖစ္ေစ ၊ ျမင္ကြင္း၏ ခန္႕ မွန္း သံုး ပံု တစ္ပံု ခန္႕ ကို Focus ဖမ္း သည္ျဖစ္ေစ Autofocus ျဖင့္ မဖမ္း ဘဲ Manual ျဖင့္သာ ဖမ္း သင့္ပါသည္။ သို႕ မွ သာ လို အပ္ သည့္ ေနရာ ကို အတိအက် ရ နုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ Autofocus ျဖင့္ ဖမ္းပါ က Focus လိုသည့္ အတိအက် ေနရာ မွ လဲြ နိုင္သည့္ အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းေနာက္ မိမိ လို အပ္ သည့္ ေနရာ မ်ား ျပတ္သား မွဳ ရွိမရွိ Live View တြင္ အၾကီးခ်ဲ႕ ကာ ျပန္စစ္ ရပါမည္။ လိုအပ္ သည္ ျပတ္သား မွဳ မရ ပါက Focus ဖမ္း ထားသည့္ Plane of Focus ကို ေနရာ ေျပာင္း ကာ Focus ျပန္ ဖမ္း ရပါမည္။
Aperture
Landscape Photography သည္ Frame ေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနာက္ ပိုင္း အထိ ျပတ္သားရန္ ျပတ္သားမွဳ အလြန္က်ယ္ေသာ ဧရိယာ ( Deep Depth of Field ) လိုအပ္သည့္ အတြက္ ေယဘူယ် အား ျဖင့္ f-8, f-11, f-16, f-22 စသည္ ကဲ့ သို႕ ေသာ Aperrure က်ဥ္းက်ဥ္း မ်ား ျဖင့္ ရိုက္ရန္ လိုပါသည္။
အေတာ္ က်ဥ္း သည့္ f-22 ကဲ့ သို႕ ေသာ Aperture Setting တြင္ ယင္း f- Stop ျဖင့္ မရုိက္ဘဲ ႏွစ္ ဆင့္ ခန္႕ တင္ကာ f-16, f-11 တို႕ ျဖင့္ ရိုက္ ျခင္း ျဖင့္ ပံု၏ ျပတ္သား မွဳ ပို ရ နုိင္ပါသည္။
The Magic hour
ဓါတ္ပံု ရိုက္ခါစ သူမ်ား သည္ ရွုခင္း မ်ား ရိုက္ရာ တြင္ ေန႕ ခင္း ျပင္းျပ သည့္ ေနေရာင္ ေအာက္တြင္ ရိုက္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ျပင္း ျပ ေသာေနေရာင္ ေၾကာင့္ ပံု၏ ျပတ္သား မွဳ မ်ား ေလွ်ာ့ က် ျခင္း ၊ ႏွင့္ ပံု ၾကြ တက္ မလာသည္ မ်ား ျဖစ္ တတ္ ပါသည္။
အေကာင္းဆံုး မွာ Magic Hour ဟု ေခၚသည့္ နံနက္ အလင္းေရာင္ ေပၚစ ၊ ေနထြက္စ အခ်ိန္ မ်ား ႏွင့္ ညေန ေန မ၀င္မွီ အခ်ိန္ မ်ား တြင္ ရိုက္ပါက အလြန္ လွပေသာ ပံု မ်ား ရ ပါမည္။
အက်ယ္ ေရးျပ ရန္ မလိုပါ။ ေအာက္ တြင္ ျပထားေသာ နမူ နာပံု မ်ား ကို ၾကည့္ ရံု မွ် ႏွင့္ သိ နိုင္ပါသည္။
နမူ နာ Magic Hour ပံု မ်ား။
လွပ ေသာ ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု ျဖစ္လာရန္ သင့္တင့္ ေကာင္း မြန္သည့္ အလင္းေရာင္ (Quality of Light ) လုိပါသည္။ အလင္းေရာင္ ျပင္းလြန္း ျခင္း ေပ်ာ့ လြန္း ျခင္း မျဖစ္ရန္ လိုပါသည္။ ေရာင္စံု ယွက္ဖ်ာ ေနသည့္ လွပေသာ အလင္း ေရာင္ လိုသည္။ အဆိုပါ အေျခအေန မ်ိဳးကို Magic Hour က ေပး နုိင္ပါသည္။
Composition
ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု တစ္ပံု တြင္ ပံု အတြင္း ဖဲြ႕ စည္း မွဳ ျဖစ္ေသာ Composition သည္ မ်ား စြာ အေရးၾကီးပါသည္။ မည္မွ် လွပ သည္ ဆိုေစကာမူ ပံု အတြင္း ရွိ Subject မ်ားကို အျမင္အာရံု ဖမ္း စား နိုင္မည့္ ေနရာ မ်ား ( Center of Interest - CoI ) ေနရာ မ်ိဳး တြင္ ေနရာ ခ် ထားသည့္ Composition မ်ိဳး ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္း နုိင္ျခင္း မရွိပါက မည္သို႕ မွ် ဆဲြ ေဆာင္ နိုင္စြမ္း မရွိေသာ ပံုသာ ျဖစ္ေပ လိမ့္ မည္။
မည္ကဲ့ သို႕ Composition မ်ိဳး ဖဲြ႕စည္း ရမည္ ကို မသိပါက အလြယ္ ဆံုး ႏွင့္ အထိေရာက္ ဆံုး မွာ Rule of Thirds အရ ေနရာ ခ် ထားျခင္း ပင္ ျဖစ္သည္။ Rules of Thirds အရ Subject အမ်ိဳးမ်ိဳး အား မည္ကဲ့ သို႕ ေနရာ ခ် ထားသည္ ကို ေအာက္တြင္ ေဖၚ ျပထားပါသည္။
ပံု ၏ေရွ႕ ပိုင္း ( Foreground ) ကိုSubject ျဖင့္ ျဖည့္ ေပး ျခင္း
ပံု ၏ ေရွ႕ ပိုင္း ( Foreground ) တြင္ မည္သို႕ ေသာ စိတ္၀င္ စား ဘြယ္ရာ မွ် ေျပာင္ တလင္းၾကီး ျဖစ္ေနပါ က ေအာက္ပါ ပံု မ်ားကဲ့ သို႕ မည္သို႕ မွ် ဆဲြ ေဆာင္ မွဳ မရွိေသာ ပံု ျဖစ္ေန ပါမည္။
ေရွ႕ ပိုင္း Foreground တြင္ ဗလာ က်င္းေနသည့္ ပံု နမူ နာမ်ား။
အထက္ပါ ပံု မ်ား၏ Foreground တြင္ မည္သို႕ ေသာ စိတ္၀င္ စားဘြယ္ မွ် မရွိပါ။ ၾကည့္ သူ၏ အာရံု ကို ပံု အတြင္းသို႕ ဆဲြ ေခၚ သြား နိုင္သည့္ အရာ မရွိ ဟု ဆိုရပါမည္။
ထို႕ အဆိုပါ အလဟသ ျဖစ္ေနသည့္ Waste of Space တြင္ ၾကည့္သူ အား ဆဲြေခၚ သြားနိုင္သည့္ အရာ ၀တၱဳ တစ္ခု ခု ျဖစ္ေစ လူ ျဖစ္ေစ ၊ တိရိႏွၧာန္ ျဖစ္ေစ စသည္ တို႕ ျဖင့္ ျဖည့္ ေပး ရပါမည္။
ေအာက္ ပါပံု မ်ားသည္ အဆိုပါ ေနရာ ကို Subject ျဖင့္ ျဖည့္ ထား သည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ပံု အေရွ႕ ပိုင္းကို အိမ္ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူ နာ ပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို ေက်ာက္တုန္း မ်ားျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူနာပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို လူ ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူနာပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို ဆိပ္ခံ တံတား ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူ နာပံု။
ISO
နိမ့္ နိုင္သမွ် နိမ့္ ႏွင့္ ရိုက္သင့္ ပါသည္။ လွ်င္ျမန္ေသာ လွဳပ္ရွား မွဳ မ်ားကို ရိုက္ရာ တြင္ Shutter Speed အျမန္ ႏွင့္ ရိုက္ ရသည့္ အတြက္ ISO ကို တင္၍ ရိုက္ရ ေစကာမူ အခ်ိန္ ယူကာ ရိုက္ နိုင္သည့္ Landscape Photography တြင္မူ Shutter speed ေႏွးေႏွး ISO နိမ့္ နိုင္ သမွ် နိမ့္နိမ့္ ျဖင့္ ရိုက္ သင့္ပါသည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ပံု သည္ Noise မရွိဘဲ ၾကည္ လင္ ျပတ္ သား မွဳ ကို အေထာက္ အကူ ေပး ပါလိမ့္ မည္။
Location
ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု ရိုက္ရန္ လွပ ေသာ ေနရာ ေရြး ရန္ လိုပါသည္။ မိမိ ရိုက္ မည့္ အေၾကာင္း အရာ ကို အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစမည့္ ေနရာ မ်ား ကို ရွာ ရပါမည္။ ေျမပံု တြင္ ၾကည့္ ရပါမည္။ Internet တြင္ ေလ့ လာရပါမည္။
ဆိုလိုသည္မွာ မိမိ ရိုက္ေတာ့ မည့္ အေၾကာင္း အရာ ကို ရိုက္ရာ တြင္ ပတ္ ၀န္းက်င္ က အေထာက္အပံ့ ေနရာ၊ ေနာက္ခံ Backgroung က အားျဖည့္ နိုင္မည့္ ေနရာ စသည္မ်ားကို ၾကိဳတင္ေလ့လာ ရန္ လိုပါသည္။
ဥပမာ အားျဖင့္ နံနက္ခင္း ျမဴ ေတြ ေ၀ ေနသည့္ အေျခအေန တစ္ရပ္ကို အေျခခံ ကာ စိုက္ခင္း သို႕ ဆင္းမည့္ ရိုက္ကြက္ မ်ိဳး ကို ရိုက္မည္ဆိုလွ်င္ အဆိုပါေနရာ မ်ား အနက္ အမ်ားဆံုး အဆင္ေျပ မည့္ ဥပမာ အား ျဖင့္ ေတာ တန္း ေတာင္ ေျခ ေနရာ သို႕ ေနရာ ကို ေရြးရန္ လုိပါမည္။
စကားဦး
ရွဳေမွ်ာ္ ခင္း မ်ားရိုက္ ကူးရာ တြင္ ပံု ကို အနုပညာ ေျမာက္ စြာ ဖဲြ႕ စည္းသည့္ ဖန္တည္း မွဳ ႏွင့္ ပံု၏ အေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနက္ဆံုး အထိ အားလံုးေသာ အရာ မ်ား ျပတ္သား စြာေပၚလြင္ ေအာင္ Focus ဖမ္းသည့္ နည္း စနစ္ ပိုင္း ဟူ ၍ အပိုင္း ႏွစ္ပိုင္း ရွိသည္ဟု ယူဆပါသည္။
မူလက အလြယ္ ေတြ႕ လိုက္သည့္ Landscape Photography Tip ေလာက္ကိုသာ ဘာသာျပန္ လိုက္ မည္ ဟု စိတ္ကူးခဲ့ ေသာ္လည္း ေလ့လာရင္ ေလ့လာရင္း အဆိုပါ ရိုက္ကူးနည္းတြင္ အဓိကျဖစ္သည့္ Hyperfocal Distance Focusing အေၾကာင္းကို ရွင္းရန္ လိုလာသည္ ကိုေတြ႕ လာရပါသည္။
သို႕ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ Hyperfocal Distance အေၾကာင္း ကို Landscape Photography ၏ အပိုင္း- (၁) အျဖစ္ေရးခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမဲ မလိုက္ မွီ ေသနပ္ ပစ္ ေလ့ က်င့္ သည့္ သေဘာ မ်ိဳး ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါမည္။
Landscape Photography ဆိုင္ရာ ႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ အနုပညာ ဖန္ တည္း မွဳ မွာ ခံ စား ဖန္တည္း နိုင္သေလာက္ ဖန္ တည္း နိုင္သည့္ သေဘာ မ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ Landscape Photography ပညာ ရွင္ မ်ား အေနႏွင့္ မူ ေရး ၍ မကုန္ နိုင္သည့္ ဘာသာရပ္ တစ္ခု ျဖစ္ပါ လိမ့္ မည္။ ကၽြန္ ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ ေလ့ လာ လိုက္ ျပန္ မွ်ေ၀ လိုက္လုပ္ေနသည့္ အဆင့္ သာ ျဖစ္သျဖင့္ အဆိုပါ ပညာရွင္ မ်ားကဲ့သို႕ အက်ယ္ ေရး နိုင္ ျခင္း မရွိ ေၾကာင္း ကနဦး ေဖၚျပ ထားအပ္ပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ေဆာင္း ပါး ရွင္ Jeffy Meyer, Ricardo Cunha ႏွင့္ Darren Rowse တို႕ ေရးသား ထားသည့္ Landscape Photography ဆိုင္ရာ အေၾကာင္း အရာ မ်ား အနက္ အေရးၾကီးသည့္ အေျခ ခံ အခ်က္ ေလာက္ ကိုသာ အားလံုး ေပါင္း ျခံဳ ကာ ကၽြန္ေတာ္ သေဘာ ေပါက္ သကဲ့သို႕ ျပန္ လည္ေရးသား ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
Landscape Photography ရိုက္ကူးသည့္ နည္းစနစ္ ပိုင္း တြင္ ေရွ႕ ေနာက္ အားလံုး ျပတ္ သားေအာင္ Focus ဖမ္းသည့္ Hyperfocal Distance မွာ ရူပေဗဒ ႏွင့္ သခ်ၤာ ဆန္ ေနသည့္ အတြက္ အနုပညာ ဖန္တည္း မွဳ အပိုင္း ႏွင့္ မေရာ ဘဲ အပိုင္း-(၁) အျဖစ္ ေရးသား ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ေဖၚျပ မည့္ ရွဳေမွ်ာ္ခင္း မ်ား ရိုက္ကူး သည့္ ဖန္တည္း မွဳ အပိုင္းကို မူ အပိုင္း - (၂ ) အျဖစ္ ႏွစ္ပိုင္း ခဲြ ကာ ေရးသား ထားပါသည္ ။
ဤမွတ္ စု အတြင္း တြင္ ေဖၚျပ ထားသည့္ ပံု မ်ား မွာ ေဆာင္းပါး မ်ား အတြင္း မွ ပံု မ်ားကို ပင္ ျပန္ လည္ ေဖၚျပ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အပိုင္း- (၂)
ရွဳ ေမွ်ာ္ခင္းမ်ား ရိုက္ကူးသည့္ Landscape Photography
ရွဳေမွ်ာ္ ခင္း မ်ားရိုက္ ကူးရာ တြင္ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ပံု ၏ ေရွ႕ ပိုင္း Foreground မွ ေနာက္ပိုင္း Background အဆံုး အထိ အားလံုး ျပတ္သားရန္ လိုပါသည္။ သာမန္ အား ျဖင့္ Aperture က်ဥ္း လွ်င္ ျပတ္ သား မွဳ ဧရိယာ ( Depth of Field ) က်ယ္ျပန္႕ သြားသည္ဟု ဆုိေစကာမူ အထက္တြင္ ေဖၚျပထားသကဲ့ သို႕ ေရွ႕ ေနာက္ အားလံုး ျပတ္သား ရန္ အတြက္ မူ Hyperfocal Distance တြင္ Focus ကို ဖမ္းမွသာလွ်င္ ပံု၏ ေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနာက္ဆံုး မိုးကုတ္ စက္ ၀ိုင္း အထိ ျပတ္သား မည္ျဖစ္ ပါသည္။ ယင္း ကို အပိုင္း - (၁) အျဖစ္ ေရးသား ခဲ့ ပါသည္။
Focus ဖမ္း ျခင္း။
အပိုင္း - (၁) တြင္ ေရးခဲ့ေသာ Hyperfocal Distance မွာ Theory သေဘာအရ အေတာ္ အေသးစိတ္ သည့္ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ ရာ တြင္ ၄င္း ၏ သေဘာ ကို သိသာ နိုင္ရန္ ေဖၚ ျပခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ယခု အပိုင္း တြင္မူ လက္ေတြ႕ သာမန္သံုး နည္း မ်ားကို ေကာက္ နွဳတ္ ေဖၚျပပါမည္။
ရွဳ ေမွ်ာ္ခင္း ရိုက္ရန္ အတြက္ focus ဖမ္း ရာ တြက္ အပိုင္း - (၁) ေရွ႕ ပိုင္း တြင္ ေဖၚ ျပ သကဲ့ သို႕ ပင္ မိမိ ရိုက္ မည္ ့ျမင္ကြင္း၏ ခန္႕ မွန္း သံုး ပံု တစ္ပံု ခန္႕ ကို Focus ဖမ္း သင့္ပါသည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ Focus ဖမ္းရာ ေနရာ မွ ေရွ႕ သံုးပံု တစ္ပံု ႏွင့္ ေနာက္ ပိုင္း သံုးပံု ႏွစ္ပံု ျပတ္ သား မည္ ျဖစ္ပါသည္။
Hyperfocal Distance သိို႕ Focus ဖမ္းသည္ ျဖစ္ေစ ၊ ျမင္ကြင္း၏ ခန္႕ မွန္း သံုး ပံု တစ္ပံု ခန္႕ ကို Focus ဖမ္း သည္ျဖစ္ေစ Autofocus ျဖင့္ မဖမ္း ဘဲ Manual ျဖင့္သာ ဖမ္း သင့္ပါသည္။ သို႕ မွ သာ လို အပ္ သည့္ ေနရာ ကို အတိအက် ရ နုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ Autofocus ျဖင့္ ဖမ္းပါ က Focus လိုသည့္ အတိအက် ေနရာ မွ လဲြ နိုင္သည့္ အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းေနာက္ မိမိ လို အပ္ သည့္ ေနရာ မ်ား ျပတ္သား မွဳ ရွိမရွိ Live View တြင္ အၾကီးခ်ဲ႕ ကာ ျပန္စစ္ ရပါမည္။ လိုအပ္ သည္ ျပတ္သား မွဳ မရ ပါက Focus ဖမ္း ထားသည့္ Plane of Focus ကို ေနရာ ေျပာင္း ကာ Focus ျပန္ ဖမ္း ရပါမည္။
Aperture
Landscape Photography သည္ Frame ေရွ႕ ပိုင္း မွ ေနာက္ ပိုင္း အထိ ျပတ္သားရန္ ျပတ္သားမွဳ အလြန္က်ယ္ေသာ ဧရိယာ ( Deep Depth of Field ) လိုအပ္သည့္ အတြက္ ေယဘူယ် အား ျဖင့္ f-8, f-11, f-16, f-22 စသည္ ကဲ့ သို႕ ေသာ Aperrure က်ဥ္းက်ဥ္း မ်ား ျဖင့္ ရိုက္ရန္ လိုပါသည္။
အေတာ္ က်ဥ္း သည့္ f-22 ကဲ့ သို႕ ေသာ Aperture Setting တြင္ ယင္း f- Stop ျဖင့္ မရုိက္ဘဲ ႏွစ္ ဆင့္ ခန္႕ တင္ကာ f-16, f-11 တို႕ ျဖင့္ ရိုက္ ျခင္း ျဖင့္ ပံု၏ ျပတ္သား မွဳ ပို ရ နုိင္ပါသည္။
The Magic hour
ဓါတ္ပံု ရိုက္ခါစ သူမ်ား သည္ ရွုခင္း မ်ား ရိုက္ရာ တြင္ ေန႕ ခင္း ျပင္းျပ သည့္ ေနေရာင္ ေအာက္တြင္ ရိုက္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ျပင္း ျပ ေသာေနေရာင္ ေၾကာင့္ ပံု၏ ျပတ္သား မွဳ မ်ား ေလွ်ာ့ က် ျခင္း ၊ ႏွင့္ ပံု ၾကြ တက္ မလာသည္ မ်ား ျဖစ္ တတ္ ပါသည္။
အေကာင္းဆံုး မွာ Magic Hour ဟု ေခၚသည့္ နံနက္ အလင္းေရာင္ ေပၚစ ၊ ေနထြက္စ အခ်ိန္ မ်ား ႏွင့္ ညေန ေန မ၀င္မွီ အခ်ိန္ မ်ား တြင္ ရိုက္ပါက အလြန္ လွပေသာ ပံု မ်ား ရ ပါမည္။
အက်ယ္ ေရးျပ ရန္ မလိုပါ။ ေအာက္ တြင္ ျပထားေသာ နမူ နာပံု မ်ား ကို ၾကည့္ ရံု မွ် ႏွင့္ သိ နိုင္ပါသည္။
နမူ နာ Magic Hour ပံု မ်ား။
လွပ ေသာ ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု ျဖစ္လာရန္ သင့္တင့္ ေကာင္း မြန္သည့္ အလင္းေရာင္ (Quality of Light ) လုိပါသည္။ အလင္းေရာင္ ျပင္းလြန္း ျခင္း ေပ်ာ့ လြန္း ျခင္း မျဖစ္ရန္ လိုပါသည္။ ေရာင္စံု ယွက္ဖ်ာ ေနသည့္ လွပေသာ အလင္း ေရာင္ လိုသည္။ အဆိုပါ အေျခအေန မ်ိဳးကို Magic Hour က ေပး နုိင္ပါသည္။
Composition
ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု တစ္ပံု တြင္ ပံု အတြင္း ဖဲြ႕ စည္း မွဳ ျဖစ္ေသာ Composition သည္ မ်ား စြာ အေရးၾကီးပါသည္။ မည္မွ် လွပ သည္ ဆိုေစကာမူ ပံု အတြင္း ရွိ Subject မ်ားကို အျမင္အာရံု ဖမ္း စား နိုင္မည့္ ေနရာ မ်ား ( Center of Interest - CoI ) ေနရာ မ်ိဳး တြင္ ေနရာ ခ် ထားသည့္ Composition မ်ိဳး ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္း နုိင္ျခင္း မရွိပါက မည္သို႕ မွ် ဆဲြ ေဆာင္ နိုင္စြမ္း မရွိေသာ ပံုသာ ျဖစ္ေပ လိမ့္ မည္။
မည္ကဲ့ သို႕ Composition မ်ိဳး ဖဲြ႕စည္း ရမည္ ကို မသိပါက အလြယ္ ဆံုး ႏွင့္ အထိေရာက္ ဆံုး မွာ Rule of Thirds အရ ေနရာ ခ် ထားျခင္း ပင္ ျဖစ္သည္။ Rules of Thirds အရ Subject အမ်ိဳးမ်ိဳး အား မည္ကဲ့ သို႕ ေနရာ ခ် ထားသည္ ကို ေအာက္တြင္ ေဖၚ ျပထားပါသည္။
ပံု ၏ေရွ႕ ပိုင္း ( Foreground ) ကိုSubject ျဖင့္ ျဖည့္ ေပး ျခင္း
ပံု ၏ ေရွ႕ ပိုင္း ( Foreground ) တြင္ မည္သို႕ ေသာ စိတ္၀င္ စား ဘြယ္ရာ မွ် ေျပာင္ တလင္းၾကီး ျဖစ္ေနပါ က ေအာက္ပါ ပံု မ်ားကဲ့ သို႕ မည္သို႕ မွ် ဆဲြ ေဆာင္ မွဳ မရွိေသာ ပံု ျဖစ္ေန ပါမည္။
ေရွ႕ ပိုင္း Foreground တြင္ ဗလာ က်င္းေနသည့္ ပံု နမူ နာမ်ား။
အထက္ပါ ပံု မ်ား၏ Foreground တြင္ မည္သို႕ ေသာ စိတ္၀င္ စားဘြယ္ မွ် မရွိပါ။ ၾကည့္ သူ၏ အာရံု ကို ပံု အတြင္းသို႕ ဆဲြ ေခၚ သြား နိုင္သည့္ အရာ မရွိ ဟု ဆိုရပါမည္။
ထို႕ အဆိုပါ အလဟသ ျဖစ္ေနသည့္ Waste of Space တြင္ ၾကည့္သူ အား ဆဲြေခၚ သြားနိုင္သည့္ အရာ ၀တၱဳ တစ္ခု ခု ျဖစ္ေစ လူ ျဖစ္ေစ ၊ တိရိႏွၧာန္ ျဖစ္ေစ စသည္ တို႕ ျဖင့္ ျဖည့္ ေပး ရပါမည္။
ေအာက္ ပါပံု မ်ားသည္ အဆိုပါ ေနရာ ကို Subject ျဖင့္ ျဖည့္ ထား သည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ပံု အေရွ႕ ပိုင္းကို အိမ္ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူ နာ ပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို ေက်ာက္တုန္း မ်ားျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူနာပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို လူ ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူနာပံု။
ေရွ႕ Foreground ကို ဆိပ္ခံ တံတား ျဖင့္ ျဖည့္ ထားသည့္ နမူ နာပံု။
ISO
နိမ့္ နိုင္သမွ် နိမ့္ ႏွင့္ ရိုက္သင့္ ပါသည္။ လွ်င္ျမန္ေသာ လွဳပ္ရွား မွဳ မ်ားကို ရိုက္ရာ တြင္ Shutter Speed အျမန္ ႏွင့္ ရိုက္ ရသည့္ အတြက္ ISO ကို တင္၍ ရိုက္ရ ေစကာမူ အခ်ိန္ ယူကာ ရိုက္ နိုင္သည့္ Landscape Photography တြင္မူ Shutter speed ေႏွးေႏွး ISO နိမ့္ နိုင္ သမွ် နိမ့္နိမ့္ ျဖင့္ ရိုက္ သင့္ပါသည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ပံု သည္ Noise မရွိဘဲ ၾကည္ လင္ ျပတ္ သား မွဳ ကို အေထာက္ အကူ ေပး ပါလိမ့္ မည္။
Location
ရွု ေမွ်ာ္ ခင္း ပံု ရိုက္ရန္ လွပ ေသာ ေနရာ ေရြး ရန္ လိုပါသည္။ မိမိ ရိုက္ မည့္ အေၾကာင္း အရာ ကို အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစမည့္ ေနရာ မ်ား ကို ရွာ ရပါမည္။ ေျမပံု တြင္ ၾကည့္ ရပါမည္။ Internet တြင္ ေလ့ လာရပါမည္။
ဆိုလိုသည္မွာ မိမိ ရိုက္ေတာ့ မည့္ အေၾကာင္း အရာ ကို ရိုက္ရာ တြင္ ပတ္ ၀န္းက်င္ က အေထာက္အပံ့ ေနရာ၊ ေနာက္ခံ Backgroung က အားျဖည့္ နိုင္မည့္ ေနရာ စသည္မ်ားကို ၾကိဳတင္ေလ့လာ ရန္ လိုပါသည္။
ဥပမာ အားျဖင့္ နံနက္ခင္း ျမဴ ေတြ ေ၀ ေနသည့္ အေျခအေန တစ္ရပ္ကို အေျခခံ ကာ စိုက္ခင္း သို႕ ဆင္းမည့္ ရိုက္ကြက္ မ်ိဳး ကို ရိုက္မည္ဆိုလွ်င္ အဆိုပါေနရာ မ်ား အနက္ အမ်ားဆံုး အဆင္ေျပ မည့္ ဥပမာ အား ျဖင့္ ေတာ တန္း ေတာင္ ေျခ ေနရာ သို႕ ေနရာ ကို ေရြးရန္ လုိပါမည္။
Filters
ဓါတ္ပံု သည္ အလင္း ျဖင့္ ေရးခ်ယ္ သည့္ ပန္း ခ်ီ ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အလင္းေရာင္ ၏ ( Quality of Light ) သည္ ဓါတ္ပံု တစ္ပံု ၏ အသက္ ပင္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အလင္း ကို လို အပ္ ကဲ့ သို႕ ေစ စား နိုင္ရန္ Filter မ်ား လိုပါသည္။
အကယ္၍ ေနခင္း ေန အလြန္ျပင္း သည့္ အခ်ိန္ မ်ိဳး တြင္ ရိုက္ပါက ေတာက္ပ ေသာ ေနေရာင္ ကို ေလွ်ာ့ ခ်ရန္ Circular polarising (CPL) filter ကဲ့ သို႕ Filter လုိပါမည္။ Circular polarising (CPL) filter သည္ အေရာင္မ်ားကို ပိုေတာက္ ပ လာေစပါသည္။ ေကာင္းကင္ကို ပို ျပာ လာ၍ သစ္ရြက္ မ်ား ကို ပို စိမ္း လာေစ ပါသည္။
ေအာက္ပါပံု မ်ား မွာ CPL မပါဘဲ ရိုက္ ထား သည့္ ပံု ႏွင့္ CPL ခံ ရိုက္ထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ CPL ခံ ရိုက္ထားသည့္ ပံု သည္ အေရာင္မ်ား ပို စို ေနသည္ကို ေတြ႕ ရပါမည္။
အကယ္၍ ေန၀င္ ခ်ိန္ Sunset ကို ရိုက္ မည္ ဆိုပါက ေကာင္းကင္ ႏွင့္ ေျမျပင္ တို႕ ၏ အလင္းျပင္း အား မ်ားစြာ ကြာ ျခား မွဳ ကို မွ်တလာ ေစေရး အတြက္ ထိန္း ခ်ဳပ္ နိုင္ ရန္ Graduated Neutral Density ( GND ) Filter လိုပါမည္။
Graduated Neutral Density ( GND ) Filter ၏ အေပၚ ပိုင္းသည္ ေကာင္းကင္၏ ေတာက္ပသာ အလင္း ကို ထိန္း ရန္ ေမွာင္ ေနျပီး ေအာက္ပိုင္း တြင္မူ အလင္း ေပါက္ အျဖဴ သာ ျဖစ္ပါသည္။
GND Filter နမူနာပံု။ ၾကည့္သူ၏ ဘယ္ ဘက္ရွိ GND သည္ ညာ ဘက္ ရွိ GND ထက္ ပို၍ ေမွာင္ သည္ ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။ အလြယ္ ေျပာရ လွ်င္ အျပင္း အေပ်ာ့ အမ်ိဳး မ်ိဳး ရွိပါသည္။
Graduated Neutral Density ( GND ) Filter ၏ အေပၚ ပိုင္းသည္ ေကာင္းကင္၏ ေတာက္ပသာ အလင္း ကို ထိန္း ရန္ ေမွာင္ ေနျပီး ေအာက္ပိုင္း တြင္မူ အလင္း ေပါက္ အျဖဴ သာ ျဖစ္ပါသည္။
GND Filter ႏွင့္ ေရျပင္ အလင္းေရာင္ထက္ မ်ားစြာ ပို၍ ေတာက္ပ ေနသည့္ ေန ကို ထိန္း ထားသည့္ ပံု။
ေရ ျပင္ ထက္ အလင္းေရာင္ ပိုေတာက္ ေနသည့္ ေကာင္းကင္ ကို GND Filter ျဖင့္ ထိန္း ထားသည့္ပံု။ GND သည္ အေပၚ ပိုုင္းကသာ ေမွာင္၍ ေအာက္ပိုင္း မွာ မူ မည္သည့္ အေရာင္မွ မရွိေသာ Filter ျဖစ္ပါသည္။
အလင္းေရာင္ မ်ားေန သည့္ အခ်ိန္ တြင္ Slow Shutter Speed ျဖင့္ ရိုက္ လိုပါလွ်င္ လည္းေကာင္း။ လိုအပ္ သည့္ အလင္းေရာင္ကို ခ်ိန္ ညွိ လိုလွ်င္ လည္းေကာင္း လို အပ္သည့္ ေရာင္ကို ခ်ိန္ညွိလိုလွ်င္ လည္းေကာင္း ၀င္လာသည့္ အလင္း ျပင္းအားကို (Reducing the intensity of light ) အမ်ိဳးမ်ိဳး ေလွ်ာ့ နိုင္သည့္ Neutral Density Filter ကို သံုး ရပါမည္။ ယင္းက မူ တစ္ခ်ပ္ လံုး အေမွင္ ျဖစ္ျပီး အေမွာင္ အထူ အပါး အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု မွာ ND Filter အလင္း ကာဆီး မွဳ အျပင္း အေျပာ့ ( - Stop) အမ်ိဳး မ်ိဳူး အလုိက္ ခံ ကာ ရိုက္ ထားသည့္ နမူ နာပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု မ်ားမွာ ND Filter ခံ ကာ အလင္း ကို ေလွ်ာ့ ၍ Slow Shutter Speed ျဖင့္ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ Filter ဆိုင္ရာ ေဖၚျပခ်က္ မ်ားမွာ အက်ဥ္း သေဘာ မ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါသည္။ Filter ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာ မွာ လည္း အေတာ္ က်ယ္ ျပန္႕ သည့္ ဘာသာရပ္ ျဖစ္ပါသည္။
ျပတ္သား သည့္ ဧရိယာ ( DOF ) က်ယ္ ရန္ လိုသည္
ရွုေမွ်ာ္ခင္း ရိုက္ ကူး ရာ တြင္ ပံု၏ ေရွ႕ ပိုင္း Foreground ရွိ ၾကည့္သူ အာရံု ေရာက္ နိုင္သည့္ ေက်ာက္တုန္း ၊ ေလွ ၊ အေဆာက္ အဦ စသည္ မ်ား မွ အစ Frame ၏ ေနာက္ ဆံုး မိုးကုတ္ စက္ ၀ိုင္း ေနရာ အထိ ျပတ္သား ရန္ လိုပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ အပိုင္း -(၁) တြင္ ေဖၚျပ ထားေသာ Hyperfocal Distance Focusing ကို ဖမ္း ရန္ လိုပါသည္။
ISO နည္းနည္း Shutter Speed ေႏွး ေႏွး ျဖင့္ ရိုက္ရ သည့္ အတြက္ Tripod လိုပါမည္။ ကင္မရာ တုန္ခါ ျခင္း ေၾကာင့္ ပံု ၏ ျပတ္ သား မွဳ ကို မထိ ခိုက္ေစရန္ Wireless or Wire Remote ျဖင့္ ရိုက္သင့္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု မ်ား မွာ ပံုေရွ႕ ပိုင္းမွ အစ ေနာက္ပိုင္း အထိ ျပတ္သားသည့္ Hyperfocsl Distance Focusing ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။
သင့္ ေလွ်ာ္သည့္ ေနရာ တြင္ လူ ( SubJect ) ကို ထည့္ပါ
လွပေသာ လယ္ေတာ ၊ ဥယာဥ္ ျခံ၊ လမ္း စသည့္ လူ နဲ႕ ႏွီး ႏြယ္ေနေသာ ရွဳ ခင္းပံု တြင္ လူ ကို Photograph Subject အျဖစ္ ထည့္ ရန္ သင့္ ပါသည္။ ေအာက္ပါ ပံု မ်ား မွာ လူ ကို Subject အျဖစ္ ထည့္ ထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
Slow Exposure ကို သံုးရန္ သင့္ ေနရာမ်ိဳး တြင္ သံုးရန္
ေရ မ်ား သည္ ပိုးသားကဲ့ သို႕ Smooth and Silky Water ျဖစ္ေစရန္ ရိုက္ရာ တြင္ Slow Shutter Speed သံုး ရပါမည္။ အလင္း ေရာင္ မ်ား လြန္းသည့္ အဖျခအေန တြင္ လိုအပ္ ပါက ND Filter ကဲ့ သို႕ Filter ခံ ရန္ လိုပါသည္။ ထို႕ေၾကာင္ Tripod လိုပါသည္ ။ Remote Shutter Release ျဖင့္ ရိုက္ပါက အေကာင္း ဆံုးျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ နမူ နာ ပံု မ်ား မွာ Slow Shutter Speed ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ အတြက္ ေရမ်ားသညိ နို႕ ရည္ ကဲ့ ျဖစ္လာေသာ Silky Water ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
Look for a Focal Point
ၾကည့္ သူ အာရံု ေရာက္ေစမဲ့ Subject ကို ရွာ ပါ။ ထိုအရာ ကို ဖမ္း ထား ရပါမည္။ ဤ ကဲ့သို႕ Subject Focal Point မပါလွ်င္ပံု ကို ၾကည့္ရ သည္မွာ ဟာလာ ဟင္းလင္း Empty ျဖစ္ေန ပါလိမ့္ မည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ အာရံု ကို ဆဲြေဆာင္ နိုင္မည့္ Subject မ်ား ျဖင့္ ျဖည့္ ေပးရန္ လိုပါသည္။
ေအာက္ တြင္ ျပ ထားသည့္ ပံု မ်ား တြင္ ပါရွိေသာ Focal Point မ်ားကို ၾကည့္ပါရန္။
အထက္ပါ ပံု တြင္ လူ မပါ ပါက Empty ျဖစ္ေနပါ လိမ့္ မည္။
အထက္ပါ ပံု တြင္ မူ Foreground ရွိ ေက်ာက္တုန္း မ်ား ျမဴခိုး တန္း မ်ား သည္ ပံု ကိုဖမ္း စား ထားသည့္ Focal Point မ်ား ျဖစ္ၾက ပါသည္။
Focal points ဆိုသည္မွာ အထက္တြင္ ျပ ထားသည္သာမက Building or Structure, a Striking tree, a Boulder or Rock formation, a Silhouette စသည္ တို႕ ကို ဆိုလိုပါသည္။
အနုပညာ ခံစား ခ်က္ ျဖင့္ စဥ္းစားကာ ယင္း တို ကို ပံု အတြင္း ေနရာ ခ် ထားရပါမည္။ အထက္တြင္ ရွင္း ျပသကဲ့ သို႕ အရိုးရွင္းဆံုး နညး္အား ျဖင့္မူ Rule of Thirds ျဖင့္ ေနရာ ခ်ထားသင့္ပါသည္။ အျမဲ တေစ Rule of Thirds ၏ ေက်းကၽြန္ ျဖစ္ေနရန္လည္း မလုိပါ။ ေဖါက္ ထြက္ သင့္ သည့္ အ ခါ ေဖါက္ထြက္ ရန္ လိုပါမည္။
ေကာင္းကင္ (Sky ) ကို ၾကည့္ပါ
ရွခင္းပံု မ်ား တြင္ မ်ားေသာ အား ျဖင့္ Foreground သို႕ မဟုတ္ Sky တို႕ ျဖင့္ ဖမ္း စား ထားတတ္ ၾကသည္။
မည့္သို႕ ထူးျခားလွပသည့္ တိမ္တိုက္ ( Cloud Formation ) မရွိေသာ ေကာင္းကင္ သည္ ျငီးေငြ႕ ဘြယ္ ရာ ျဖစ္ လိမ့္ မည္။ လွပသည့္ တိမ္ မ်ား ရွိေသာ ေကာင္းကင္ ျဖစ္ပါက Horizon ကို နိွမ့္ ေပး ျခင္း ျဖင့္ ယင္း ကို ပို အာရံု ေရာက္ ေစနိုင္ပါသည္။ အေရာင္ ေတာက္ လာေစရန္ Polarizing Filter စသည္ တို႕ ကို သံုး ရန္ သင့္ပါသည္။
အာရံု ကို ဖမ္း စား နိုင္ရန္ Lines မ်ားကို သံုးပါ။
Lines မ်ားသည္ ၾကည့္ သူ ကို မိမိ ျပ လိုသည့္ ေနရာ သို႕ ဆဲြ ေခၚ သြားေသာ အရာ မ်ား ျဖစ္ၾက ပါသည္။ ေရျပင္ ညီ လိုင္း ၊ ေဒါင္ လိုက္ လိုင္း၊ ကန္ လန္႕ ျဖတ္ လိုင္း လိုင္း အေကြး စသည္ ျဖင့္ အမ်ိဳး မ်ိဳး ရွိသကဲ့ သို႕ သက္ ဆိုင္ရာ စြမ္း အင္ အသီးသီး လည္း ရွီၾကပါသည္။
ဤ အေၾကာင္းအရာ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ Leading Line မ်ားအေၾကာင္း ေရးသားထားသည့္ ကိုပါ တဲြ ဖတ္ၾကည့္ေစလိုပါသည္။
ေအာက္ပါပံု မွာ ေဒါင္း ျဖတ္ လိုင္း ကို ထည့္ သြင္း ဖဲြ႕ စည္း ထားေသာ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ပံုကို ၾကည့္ လိုက္ သည္ႏွင့္ ထိုလိုင္း ကို ၾကည့္ မိကာ လိုင္း အတိုင္း လိုက္ပါ သြားပါသည္။
Capture Movement
အမ်ားစုက Landscape သည္ ျငိမ္ေနေသာ အရာ မ်ားကိုသာ ရိုက္သည္ ဟု ထင္ၾကသည္။ အားလံုးသည္ အျငိမ္ မဟုတ္ပါ။ လွဳပ္ ရွားမွဳ သည္ Drama effect ကို ေပးနိုင္ပါ သည္။ Creative Interest ကို ေပး နိုင္သည္ ကို သတိျပဳရပါမည္။
ဥပမာ အား ျဖင့္ ေလတိုက္ သျဖင့္လွဳပ္ေနသည့္ သစ္ရြက္ မ်ား ၊ ကမ္းေျခ ရွိပင္လယ္ လွိဳင္း မ်ား ၊ စီးဆင္းေနသည့္ ေရ အလွ်င္ လြင့္ေျမာ ေနေသာ တိ္မ္ တိုက္ ၊ ပ်ံ ေနေသာ ငွက္ စသည္ တို႕ျဖစ္ပါသည္။ ေအာက္ ပါ နမူ နာပံု မ်ား မွာ လွဳပ္ရွားေနသည့္ Landscape Photography နမူနာ မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
Work with the Weather
အေျပာင္းေျပာင္း အလဲလဲ ေသာ ရာသီဥတု သည္ ထူးျခားသည့္ ရွဳ ခင္း တစ္ခု ကို ဖန္ တည္း နိုင္ပါသည္။ ဥပမာ အား ျဖင့္ ညိဳ႕ ေနေသာ မိုး ၊ လွပစြာ ေ၀ေနသည့္ ျမဴႏွင္း စသည္ တို႕ ကို ရ ရွိေစ ရန္ မွန္ကန္ သည့္ အခ်ိန္ ကို ဖမ္း နိုင္ရန္ လိုပါ သည္။
Beginner မ်ားသည္ ေနပူပူ တြင္ သာ ရိုက္ေလ့ ရွိၾကသည္။ တိမ္ဖံုးေသာ ေန႕ ၊ ေလတိုက္သည့္ ေန႕၊ ျမဴမွဳန္ ထသည့္ အခ်ိန္၊ ေကာင္းကင္ မဲ ေမွာင္ေနသည့္ အခ်ိန္ မ်ားသည္ စိတ္၀င္စား ဘြယ္ရာ ျဖစ္သည္ ကို သိရွိရန္ လိုပါသည္။ အဆိုပါ အခ်ိန္ မ်ားသည္ ထူးဆန္း လွပ သည့္ ပံုမ်ားကို ေပး ပါ လိမ့္ မည္။
ေအက္တြင္ မိုးရြာေနသည့္ ပံု မ်ား ႏွင့္ မိုး အံု႕ ေနသည့္ ပံု မ်ားကို နမူ နာ ျပထားပါသည္။
ေရျပင္ကို မွန္သဖြယ္ သံုးပါ။
ေရ ကို မွန္ သဘြယ္ သံုး ကာ Reflection ကို ယူ ျခင္း ျဖင့္ ပံု သည္ ပို၍ ဆဲြဆာင္ နိုငသည္။ ေရ ျပင္ ဆိုသည္မွာ ပင္လယ္ေရျပင္၊ ျမစ္ေရျပင္၊ ကန္ ေရျပင္ တို႕ သာမက မိုးရြာ သျဖင့္ လမ္းေပၚ တြင္ တင္ေနသည့္ ေရ ျပင္ ေပၚရွိေရာင္ျပန္ အရိပ္ သည္လည္း မ်ားစြာ စိတ္ ၀င္စား ဖြယ္ ရာ ျဖစ္သည္။
ပံုသည္ ေရျပင္ညီလိုင္း ျဖစ္ေစရန္ လိုသည္။
ပံု ရိုက္ ကင္မရာ အတြင္းမ် ခ်ိန္ ထည္းက ပံု သည္ ေစာင္းေနျခင္း မရွိဘဲ ေရျပင္ညီ ျဖစ္ရနါ္ လိုပါသည္။ Flash ေနရာ တြင္ တပ္ကာ သံုးသည့္ ေရခ်ိန္ရွိပါသည္။ ကင္မရာ မ်ား တြင္ ေရ ခ်ိန္ ညွိ သည့္ Function အမ်ိဳးမ်ိဳး ပါ ရွိပါသည္။ကင္မရာ View Finder တြင္ပါရွိသည္ Grid Line ကို အလြယ္ သံုးနိုင္ပါသည္။
View Finder တြင္ ျမင္ရမည့္ Grid Line။
View Folder အတြင္းမွ Grid Line ျဖင့္ ပံု ကိုေရခ်ိန္ ညွိသည့္ ပံု။
ေနာက္ခံ Background
ေနာက္ခံ သည္ ေရွ႕ တြင္ မိမိ ျပ လိုသည့္ Subject ကို လြမ္း မိုးသြားမည့္ အေျခအေနမ်ိဳး မျဖစ္ေစရပါ။ တတ္ နိုင္သမွ် နည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖင့္ စဥ္းစားကာ ဖယ္ထုတ္ပါ။ အားလံုးကို ဖယ္ထုတ္၍ မရေစကာ ထိန္း ခ်ဳပ္ နိုင္ပါသည္။ ေနာက္ခံ ရွိ အရာ မ်ားကို မ်ားမ်ား ဖယ္ ပါ နည္းနည္း သာ ထားပါ။ မိမိ ျပ လိုေသာ Story ကို အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစမည့္ ေနာင္ခံ Subject ကိုသာ ထားခဲ့ ရပါမည္။
အလင္း အနည္း အမ်ား သတိထားရန္
အလင္းေရာင္ အလြန္မ်ားပါ က Details မ်ားေျပာက္ သြား ပါမည္။ နည္း လြန္းပါက လည္း Details မ်ားေဖၚ ၍ မရပါ။ Exposur ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး အတိုး အေလွ်ာ့ ျဖင့္ စမ္း ၾကည့္ပါ။ စိတ္ တိုင္းက် သည့္ Exposure ရ ပါမွ ရိုက္ပါ။ ဓါတ္ပံု ကို သံုး ဘက္ၾကြ ( Three Dimension ) ရ နိုင္ ရန္ ၾကိဳးစားရပါမည္။
Camera Angle
Camera Angle သည္ ရွေမွ်ာ္ ခင္း ရိုက္ ျခင္း တင္ မက အားလံုးေသာ ရိုက္ ခ်က္ မ်ား ႏွင့္ ဆိုင္ သည့္ ကိစၥ ျဖစ္ပါသည္။ ပံု မွန္ မ်က္ေစ့ ေနရာ မွ ရိုက္ သည္မွ ေန၍ အထက္ စီး ၊ ေအာက္ စီး စသည့္ အေနအထားအမ်ိဳးမ်ိဳး မွ သင့္ေလွ်ာ္ သကဲ့ သို႕ ရိုက္ျခင္းသည္ လည္း ပံုကိုစိတ္၀င္ စားမွဳ ပို လာေစသည့္ ရိုက္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။
သို႕ ရာ တြင္ Landscape ရိုက္ရာ တြင္မူ မည္ သို႕ ေသာ ထူး ျခားသည့္ Angle မွ ရိုက္ ရန္ အတြက္ ဆံုး ျဖတ္ရန္ မွာ မူ နည္း ဥပဒသ ဟူ ၍ မရွိဘဲ ဓါတ္ပံု ဆရာ ၏ ခံစား ဆံုးျဖတ္မွဳ ပင္ ျဖစ္ပါ လိမ့္ မည္ ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု အခ်ိဳ႕ မွာ Landscape ကို ပင္ သာမန္ Angle မဟုတ္ေသာ အေန အထားမွ ရိုက္ထားေသာ နမူ နာ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
အေသးစိတ္ကို ပူးတဲြ ပါ Link ျဖစ္သည့္ Camera Angle တြင္ ဖတ္ၾကည့္ပါရန္-
RAW ျဖင့္ ရိုက္ရန္။
RAW ျဖင့္ ရိုက္ျခင္း သည္ ရိုက္၍ ရရွိသည့္ အခ်က္အလက္ အားလံုးကို လက္ခံ ထားသည္ Format ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ အလင္း အေမွာင္ ၊ အေရာင္ မ်ားကို ခ်ိန္ ညွိ ရန္ ရာ တြင္ မ်ားစြာ တစ္ပမ္း သာပါသည္။ JPEG မွာ မူ Process လုပ္ျပီးသား ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ RAW ေလာက္ မ်ားစြာ ခ်ိန္ ညွိ ရန္ အျဖစ္နိုင္ပါ။
ထိပ္တန္းပံု မ်ားကို ၾကည့္ကာ စ်ာန္ သြင္းပါ
မျမင္ ဘူး ဘဲ အတုခိုး ၍မရ ဆို သကဲ့ သို႕ ထိပ္တန္း ပံု မ်ား ကိုၾကည့္ ပါ ၊ အတု ယူဘြယ္ ရာ ပံုေကာင္း မ်ားကို စိတ္ ထဲ ႏွစ္ကာ ခံစာ စ်ာန္ သြင္းထားပါ။ အတု ယူကာ အနုပညာ အျမင္ ပြား ယူ ပါ။ ကမၻာ့ ထိပ္တန္း ဓါတ္ပံု ဆရာ မ်ားပင္ ဤ သို႕ ေလ့ လာၾကပါသည္။
နိဂံုး
Landscape Photography ကို ေရး မည္ ဟု စိတ္ကူး စဥ္က ဤ မွ် ေလာက္ က်ယ္ျပန္႕ လိမ့္ မည္ ဟု မထင္ခဲ့ မိပါ။ အေၾကာင္း မွာ ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ္ တိုင္ က ပညာ ရွင္ မဟုတ္ ဘဲ ဖတ္လိုက္ ေရး လိုက္ လုပ္ေနသူ တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ တကယ္ ေလ့ လာလိုက္ေတာ့ မွ သာ အေတာ္ ကို က်ယ္ျပန္႕ လွသည့္ အတြက္ ေတာ္ရံု ေရး ရံု မွ် ႏွင့္ မရ သည္ကို သိ လာပါသည္။
အမွန္ အား ျဖင့္ Setting မ်ား၊ White Balance စသည္ မ်ား အပါအ၀င္ မ်ားစြာ ေသာ အၾကာင္း အရာ မ်ား ရွိပါ လိမ့္ ဦးမည္။ သို႕ ေသာ္ ကိုယ္ အိုး နဲ႕ ကိုယ့္ ဆန္ ဤ တြင္ တန္ေလာက္ သည္ ဟု ဘဲ ဆို ကာ အဆံုးသပ္ လိုက္ရပါသည္။
Credit; ဆရာဦးစုိးလိႈင္(Country Road)
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook PageTwitter Google+