ပညာေရးကင္ဆာ ကုစားႏုိင္ပါ့မလား
ဦးနင္းပဲ့ေထာင္၊ ပဲ့နင္းဦးေထာင္ဆုိသကဲ့သုိ႔ တစ္ဖက္ကုိႏွိမ္နင္းလွ်င္ တစ္ဖက္က ထႂကြလာမည္။ က်ဳိးပဲ့ ပ်က္စီးေနသည့္အျဖစ္ကုိ ေျမစမ္းခရမ္းပ်ဳိးၿပီး ျပဳျပင္လုပ္ကုိင္ေနၾက၍ ထုိင္ေနလွ်င္ အေကာင္း သား၊ ထသြားမွ အက်ဳိးမွန္းသိဆုိသကဲ့သုိ႔အျဖစ္မ်ားကုိ မီးေမာင္းထုိးျပေနသည္။
ဥပမာ-ႏုိင္ငံေတာ္က ေရရွည္အက်ဳိးစီးပြားကုိ မၾကည့္ဘဲလတ္တေလာ ေျဖရွင္းမႈအတြက္ ဘတ္စ္ကား ခႏႈန္းထားေတြ၊ လွ်ပ္စစ္မီတာခေတြ၊ အခြန္အေကာက္ေတြ တုိးျမႇင့္ေကာက္ခံျခင္းေၾကာင့္ ေငြေၾကးက လည္း ေဖာင္းပြေနခ်ိန္မွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြတက္၊ ႀကီးျမင့္ေနၾကရသည္။ နဂုိကမွဆင္းရဲေနၾကရသည့္ ျပည္သူအမ်ားစုမွာ ဆင္းရဲတြင္းနက္သည္ထက္နက္ေနၾကရသည္။ နဂုိကမွဆင္းရဲေနၾကရသည့္ ျပည္ သူအမ်ားစုမွာ ဆင္းရဲတြင္းနက္သည္ထက္နက္ေနၾကရသည္ ေနရာတကာအေရအတြက္ကုိသာၾကည့္ ၿပီးအရည္အခ်င္းကုိ မၾကည့္ဘဲတကၠသုိလ္ဝင္ခြင့္ေတြ၊ ရာႏႈန္းျပည့္နီးပါးအေအာင္ေပးလုိေပး၊ ဝိဇၨာ၊ သိပၸံဘဲြ႕၊ မဟာဘဲြ႕၊ ပီအပ္ခ်္ဒီ၊ ေဆးအင္ဂ်င္နီယာဘဲြ႕ေတြ၊ စက္႐ုံကထုတ္သလုိ ေဖာျခင္းေသာျခင္း ထုတ္ေနၾကသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္မွာက တျဖည္းျဖည္းႏွင့္လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္မ်ား ယုတ္ေလ်ာ့ကုန္ၾက သည္။ အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းမ်ား အလြန္ရွားပါးကုန္ၾကသည္ . . . . စသည့္အျခားေသာ သာဓ ကေတြေျမာက္ျမားစြာရွိၾကသည္။
မဆလလက္ထက္က ပ႑ိတစစ္ဆင္ေရးဆုိၿပီး က်ဴရွင္ဥပေဒေတြလုိအပ္တာထက္ စည္းၾကပ္လုိက္ၾက သည္။ က်ဴရွင္လခေတြ တစ္လ ၁၀ ကေနေသာင္းဂဏန္း၊ သိန္းဂဏန္းျဖစ္သြားၾကသည္သာ အဖတ္ တင္သည္။ တပ္မေတာ္အစုိးရလက္ထက္ေရာက္ျပန္ေတာ့ အ႒မတန္း (ရွစ္တန္း) ကုိအစုိးရစစ္မွ ေက်ာင္းစစ္လုပ္ပစ္သည္။ အစုိးရစစ္ ဒသမတန္း (တကၠသုိလ္ဝင္တန္း) စာေမးပဲြတြင္ နဝမတန္းစာမ ေမးရဟု ညႊန္ၾကားျပန္သည္။ အရည္အခ်င္းရွိရွိ၊ မရွိရွိ၊ တတ္တတ္၊ မတတ္တတ္၊ မေအာင္မေနရ တန္းစဥ္အေအာင္ေပးပစ္သည္။ အေျခခုိင္ေနေသာ ေျခာက္ဘာသာစိတ္ႀကိဳက္ သင္ယူျခင္းစနစ္မွ ကုိး ဘာသာစနစ္သုိ႔ေျပာင္းျပန္သည္။
အာဏာရွင္တုိ႔ ညႊန္ၾကားခ်က္သည္ အေၾကာင္းတရားေၾကာင့္ အက်ဳိးတရားမ်ားမွာ ပညာေရးအာဏာ အလဲြသုံးစားမႈမ်ားကေပၚေပၚထင္ထင္ ေပၚလာသည္။ ဆရာမ်ားႏွင့္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အာဏာရွင္ မ်ား၏လက္ခုပ္ထဲက ေရျဖစ္ၾကရသည္။ ဆရာတပည့္ေမြးသည့္ စနစ္ေခတ္စားလာသည္။ အစုိးရ ေက်ာင္းဆရာမ်ား၏ က်ဴရွင္မ်ား၊ ႀကီးပြားလာၿပီး မယူမေနရျဖစ္လာသည္။ အစုိးရေက်ာင္းဆရာ က်ဴ ရွင္တက္မွစာေမးပဲြေအာင္မည္၊ အမွတ္ေကာင္းမည္ စသည့္ဘက္လုိက္ခဲြျခားမႈမ်ား ရွိလာသည္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားမွာ ေရသာခုိ၊ မ႐ုိးေျဖာင့္ေသာလမ္း ျဖတ္လမ္းနည္းမ်ား လုိက္လာသည္။ အေျခမခုိင္၊ မပုိင္၊ ပညာေရးအေဆာက္အအုံႀကီးက ယုိင္နဲ႔လာသည္။ ၿပိဳလဲေတာ့မည္အျဖစ္။
‘ေက်ာင္းက ေက်ာင္းဆရာမက သခ်ၤာပုစၧာရွင္းေလ႐ႈပ္ေလပါဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကုိ သခ်ၤာညံ့လုိ႔အဲဒီ ဆရာမက အခ်ိန္ပုိမျဖစ္မေနတတ္ရမယ္ဆုိၿပီး ေခၚသင္တယ္။ ဆရာမကရွင္းလည္းမရွင္းတတ္ဘူး။ ႐ႈပ္တာကုိ ပုိ႐ႈပ္ေအာင္လုပ္ေနတာ’ ဟု အ႒မတန္းေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ရင္ဖြင့္သည္။ ေနာက္ နဝမတန္းေက်ာင္းသူတစ္ေယာက္က ‘ဘုိင္အုိမွာေက်ာင္းက ဆရာမ Note နဲ႔မတူလုိ႔ အမွတ္မေပးဘူး။ သခ်ၤာကလည္း ဆရာမတြက္နည္းနဲ႔မတူလုိ႔တဲ့’ ဟုဆုိျပန္သည္။
တပ္မေတာ္ျပန္တမ္းဝင္အရာရွိႀကီးမ်ားသည္ ဘဲြ႕ရအမ်ဳိးသမီးမ်ားႏွင့္သာ လက္ထပ္ရမည္ဆုိသည့္ ႏွလုံးသားဒီမုိကေရစီကင္းမဲ့ေသာ ပုံျပင္တစ္ပုဒ္ေပၚခဲ့ဖူးသည္။ ေရႊသမင္ဘယ္ကထြက္မင္းႀကီးတာက ထြက္ဆိုသလုိ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းမွာ စားခုိးခ်ပဲြႀကီးေတြ ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ အစျပဳက်င္းပလာၾကသည္။ ခုိးခ်ရမည့္ Pocket Card စာအုပ္ေသးေလးမ်ားက ပလူပ်ံလုိ႔။ ဘာသာစုံ ေဘာ္ဒါေက်ာင္းတခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ သူတို႔တကၠသုိလ္ဝင္တန္းေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတစ္တန္းလံုး နယ္ကစာစစ္ဌာနအခန္းတစ္ခန္းမွာ စာေမးပဲြအတူေျဖခြင့္ရရန္ ဖန္တီးၾကသည္။
စာခုိးခ်ဖုိ႔ကူညီသူက ကူညီ၊ လုပ္သူကလုပ္ႏွင့္ ဘယ္ေတာ့မွ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းမေအာင္ႏုိင္သည့္၊ မေအာင့္သင့္သည့္ ေက်ာင္းသားေတြ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းေအာင္သြားၾကသည္။ ဘဲြ႕ေတြအသီးသီးရ သြားၾကသည္။ တည္ေထာင္သူကေတာ့ ႀကီးပြားသြားသည္။ တကၠသုိလ္ေတြမွာလည္း ေမးခြန္းေရာင္း တဲ့သူ၊ စာခုိးခ်ၾကသူေတြ စုံလုိ႔၊ ခုံနံပါတ္တပ္လုိက္ရင္ အေအာင္ေပးတဲ့ေခတ္ႀကီးမွာ အမွားအမွန္မသိ ဘဲ ဘဲြ႕ေတြအသီးသီးရသြားၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းက နတၳိ၊ စိတ္ဓာတ္ေရးရာ ပ်က္ျပားမႈႏွင့္အတူ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္မ်ားသာ ပ်က္ျပားသြားၾကရသည္။
ဒီမုိကေရစီအစုိးရလက္ထက္ေရာက္ၿပီ။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ႀကီး ပီပီျပင္ျပင္က်င့္သုံးမည္ဟုဆုိ သည္။ ယခင္အစုိးရလက္ထက္က ဆုိးေမြ၊ ေကာင္းေမြေတာ့ခံၾကရပါသည္။ အစုိးရ၊ ပုဂၢလိက၊ ဖက္စပ္၊ သမဝါယမစသည့္ စီးပြားေရး၊ ပညာေရးၿပိဳင္ဆုိင္တုိးတက္မႈေတြ ရွိလာၾကသည္။ ပညာေရးမွာလည္း အစုိးရေက်ာင္းမ်ားသာမက ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားပါ ေပၚထြန္းလာႏိုင္ခဲ့သည္။ ထုိနည္းအတူ အစိုးရ ေက်ာင္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား (က်ဴရွင္ဆရာမပါ) သည္လုပ္ပုိင္ခြင့္အသီးသီးရရွိလာၾကပါသည္။ ယင္းပညာေရးလုပ္ပုိင္ခြင့္အာဏာကုိ အလဲြသုံးစားမလုပ္မိၾကဖုိ႔ေတာ့ အထူးအေရးႀကီးသည္။
ယခင္ကအစုိးရေက်ာင္းမွာ တကၠသုိလ္ဝင္တန္း ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိမွ ေျဖဆုိခြင့္ကတ္ရမည္ဟူေသာ ဥပေဒရွိပါသည္။ ေက်ာင္းကဆရာစာသင္ မေကာင္းလွ်င္ လည္း ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ မတက္ခ်င္ဘဲ အပုိခ်ိန္ကုိေအာင့္အည္းတက္ေနၾကရသည္။ အတင္း အက်ပ္အပုိခ်ိန္ေခၚသင္ျခင္းကေတာ့ မလုပ္သင့္ပါၿပီ။ အခ်ိန္ေတြအလဟႆ ျဖဳန္းေနၾကရသည္။ ဒီဆရာေကာင္းမွ ဒီေက်ာင္းကုိတက္ခ်င္ၾကေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္အစုိးရေက်ာင္း တစ္ႏွစ္လုံးတက္ စရာမလုိဘဲ ေျဖဆုိခြင့္ရရန္အတြက္ က်ပ္ခုသိန္း၊ က်ပ္ ၁၀ သိန္းဆက္ေၾကးေကာက္သလုိ ပညာေရး လုပ္စားေနသူမ်ားလည္း ရွိလာၾကပါသည္။
ပုဂၢလိက ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ားသည္ စမ္းသပ္ကာလတစ္ႏွစ္တြင္ အေျခခံပညာအထက္တန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းႏွင့္တဲြဖက္၍ ထားရွိရန္ညႊန္ၾကားေသာ္လည္း မည္သည့္အေျခခံပညာေက်ာင္းႏွင့္မွ တဲြဖက္ ထားျခင္းမရွိေသာ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းတခ်ဳိ႕ရွိႏုိင္ပါသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္က တကၠသုိလ္ဝင္တန္း (ဒသမတန္း) စာေမးပဲြမွာ နဝမတန္းစာမေမးရဟု ညႊန္ၾကားခ်က္ အမွားမ်ားရွိပါသည္။ ပညာေရးညႊန္ၾကားခြင့္ရွိသူမ်ားသည္ ဆရာ၊ ဆရာမႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္း သူမ်ားကုိ အေရအတြက္ၿပီးရန္သာ တစ္လလွ်င္ သင္ခန္းစာ အခန္း (၃) ခန္း၊ (၄) ခန္း သင္ၾကားရမည္ ဟုသက္ဆုိင္သူမ်ားက အာဏာႏွင့္ညႊန္ၾကားေနျခင္းမ်ားရွိပါသည္။ (မႏုိင္မနင္း လုပ္ခုိင္းျခင္း၊ ဆရာ၏ အခြင့္အာဏာဖ်က္ဆီးျခင္း။)
ထုိ႔အတူ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားသည္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ခ်မွတ္ထားေသာ အတန္းစဥ္သင္႐ုိးမ်ား ႏွင့္အညီ သင္ၾကားရန္ညႊန္ၾကားထားသည္မွန္ေသာ္လည္း သင္႐ုိးမကုန္ျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ ပညာသင္ ႏွစ္နဝမတန္းသင္႐ုိးအား ေအာက္တိုဘာလအထိသာ သင္ၾကားၿပီးႏုိဝင္ဘာလမွ ေဖေဖာ္ဝါရီလအထိ ဒသမတန္းအထိသင္႐ုိးမ်ား သင္ၾကားပုိ႔ခ်ကာ နဝမတန္းႏွစ္ဆုံးစာေမးပဲြအား ဒသမတန္းသင္႐ုိးပါ စာမ်ားျဖင့္ စစ္ေဆးၾကျခင္းမ်ားလည္း ရွိႏုိင္ပါသည္။ နဝမတန္းေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားမွာ နဝမတန္း သင္႐ုိးတစ္ဝက္သာ သင္ၾကားခဲ့ရျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္ပါသည္။ [ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမွတ္ပုံတင္ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၆(ဇ)] [နည္းဥပေဒ ၁၉(င)]
ပညာေရးညႊန္ၾကားေသာ အာဏာပုိင္မ်ားသည္ နဝမတန္းအထိ ကေလးမ်ားကုိ တစ္ေန႔ႏွစ္ဘာသာ အခ်ိန္ဆက္တုိက္စာေမးပဲြေျဖၾကားခုိင္းျခင္းမ်ား၊ မႏုိင္ဝန္ထမ္းခုိင္းျခင္းမ်ားရွိပါသည္။ ပုဂၢလိကေက်ာင္း အခ်ဳိ႕သည္ ပၪၥမတန္းမွ နဝမတန္းအထိ စစ္ေဆးေသာစာေမးပဲြသည္ ၃-၃-၂၀၁၄ ရက္မွ ၅-၃-၂၀၁၄ ရက္အထိ ဤရက္စဲြျဖင့္ စစ္ေဆးရန္ညႊန္ၾကားစာထုတ္ေသာ္လည္း ၂၃-၂-၂၀၁၄ ရက္မွစ၍ ၂၈-၂-၂၀၁၄ ရက္အၿပီးႏွစ္အဆုံးသတ္ စာေမးပဲြကုိ ပၪၥမတန္းမွ နဝမတန္းအထိစစ္ေဆးၿပီး [(ဥပေဒပုဒ္မ ၁၆ (ဎ)/နည္းဥပေဒ ၁၈(က)] မ်ားရွိႏုိင္ပါသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္မွ တစ္ျပည္လံုးစာေမးပဲြေအာင္စာရင္းမ်ား ထုတ္ျပန္ရမည့္ရက္မ်ားကုိ ျမန္မသကၠရာဇ္ႏွစ္ ဆန္းႏွစ္ရက္ေန႔ (၁၈-၄-၂၀၁၄) တြင္ထုတ္ျပန္ရန္ ညႊန္ၾကားထားေသာ္လည္း ပၪၥမတန္းမွ နဝမတန္း အထိေအာင္စာရင္းမ်ားအား ရာႏႈန္းျပည့္အေအာင္ေပး၊ ဥပမာ ၁၅-၃-၂၀၁၄ ရက္တြင္ ထုတ္ျပန္ၿပီး ၁-၄-၂၀၁၄ ရက္တြင္ ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္ျခင္းမ်ားရွိႏုိင္ပါသည္။ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားသည္ သင္ၾကားေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိ မိမိစိတ္ႀကိဳက္ သေဘာအာဏာျဖင့္ ျဖဳတ္ျခင္း၊ ခန္႔ျခင္းမ်ား၊ အရည္အေသြးအ ဆင့္မမီေသာဆရာကုိ သင္ၾကားေစျခင္းမ်ားစသည္ စသည္အာဏာရွင္မ်ား၏ လုပ္ရပ္မ်ားမလုပ္ ေဆာင္မိၾကဖုိ႔ အေရးႀကီးပါသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္ကလည္း ပညာေရးမူဝါဒဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒမ်ားကုိ အမွားအမွန္ေဝဖန္ပုိင္းျခားၿပီး အေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာ မွန္မွန္ကန္ကန္စီမံကိန္းခ်မွတ္ရန္လုိပါသည္။ ေက်ာသား၊ ရင္သားမခဲြျခားဘဲ ဥပေဒစည္းကမ္းႏွင့္အညီ ဆုေပး၊ အားေပးျခင္းႏွင့္အတူ ဒဏ္ေပးအေရးယူဖုိ႔လိုပါသည္။ အစုိးရ ေက်ာင္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားကလည္း ပညာေရး၊ ဥပေဒစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ လုပ္ကုိင္လုိက္နာၾကဖုိ႔လုိပါသည္။ ပညာေရးအလြဲသုံးစားမႈမ်ား ကင္းေဝးမွ အစုိးရ၊ ဆရာ၊ မိဘ၊ ေက်ာင္းသားအတြက္ ရင္းႏွီးေပးဆပ္ရက်ဳိးနပ္ပါမည္။
အနာဂတ္ႏုိင္ငံေတာ္၏ ပညာေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္လည္းေကာင္း၊ လူ႔စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ အမွန္အကန္ ရရွိေရးအတြက္လည္းေကာင္း ရင္ေအးၾကေပလိမ့္မည္။
စံေတာ္ခ်ိန္သတင္းစာ
ေမလ (၂၅) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)