ပညာႏွင့္သညာ - အသိႏွင့္သတိ

လူသတၱဝါ တုိ႔သည္ အမိဝမ္းတြင္း မွစ၍ လူ သတၱဝါ ဘဝကုိ ေရာက္ရွိ ရသည္မွာ ေလာက ႀကီးရဲ႕ နိယာမ တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ဆုိရေပမည္။ ထုိလူ သတၱဝါတို႔ အထဲမွာ လူသည္ ၃၁ ဘုံသားမွာ တစ္ဘုံေသာ အရာသည္ လူ႔ဘုံျဖစ္သည္။ အျခား အျခားေသာ ဘုံသားမ်ားျဖင့္ မတူေပ။ ဤကဲ့သို႔ လူ႔အသုိင္းအဝုိင္း လူ႔ပတ္ ဝန္းက်င္တုိ႔ကုိ အက်ယ္ ခ်ဲ႕ ရလွ်င္ ေလာကႀကီးဟု ဆုိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ေလာကႀကီးကုိ အက်ယ္ခ်ဲ႕လွ်င္လည္း သုံးဘုံဟု ႐ႈျမင္ရပါမည္။ (၁) ၾသကာသ၊ (၂) သတၱ၊ (၃) သခၤါရ ဟူ၍ ေလာကသုံးဘုံကုိ အလုံးစုံသိျမင္ေသာ သူသည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္တည္း။ ၃၁ ဘုံထဲမွ လူ႔ဘုံျဖစ္ ေသာ လူသားထဲတြင္ ဗုဒၶဘုရားသည္ အထြတ္ျမတ္ဆုံးေသာ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးဟု မွတ္ယူ ၾကရေပမည္။

လူ႔ဘုံေလာက၊ လူ႔ဘဝဝယ္၊ က်ယ္က်ယ္ဆန္းျပား၊ ဤသုံးပါး၌၊ က်င္လည္က်က္စား ေရာက္ရွိျငား ေသာ္၊ လူသားပီသ၊ ေနထုိင္မွသာ ဘုံ ၃၁ ျမတ္လွ လူ႔ဘုံေရာက္ပုံစစ္၏ဟု ေရးသားတင္ျပလုိပါသည္။ ဤသုိ႔ လူ႔ဘဝကုိေရာက္ၿပီဆုိကတည္းက လူ႔ပတ္ဝန္းက်င္ လူ႔အသုိင္းအဝိုင္းၾကားမွာ ေမြးကင္းစအရြယ္ မွသည္ ေသဆုံးသည္အထိ ေတြ႕ႀကံဳရသည္မ်ားကုိ မွတ္သားၾကရပါသည္။ ၎မွတ္သားမႈမ်ားကုိ သၪၵာဟုေခၚဆုိ ၾကရေပမည္။ ေလာကႀကီးထဲတြင္ (၁) ၾသကာသ-ေရေျမေတာေတာင္သဘာဝျဖစ္စဥ္၊ (၂) သတၱ-လူ႔သတၱဝါ၊ (၃) သခၤါရ-ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းသေဘာတုိ႔ကုိ မွတ္ယူျခင္း မွတ္သားျခင္းဟူေသာ (သၪၵာ) ကုိ လူသတၱဝါတိုင္းရွိေနမည္မွာမလဲြပါ။ သုိ႔ျဖစ္၍သၪၵာသည္ရွိေနရမည္ျဖစ္သည္။

‘အၾကင္အရပ္၌ ျမတ္ႏုိးသူမရွိ၊ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္မရွိ၊ ေဆြမ်ဳိးမိတ္သဂၤဟမရွိ၊ ပညာရျခင္း မရွိေသာ္၊ ထုိအရပ္ကုိစြန္႔ပစ္အပ္၏။ အလုံးစုံေသာ ဥစၥာတုိ႔တြင္ “ပညာ” တည္းဟူေသာ ဥစၥာသည္သာ အျမတ္ဆုံးျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ လူလည္းမခုိးႏုိင္၊ အဖိုးလည္းမျဖတ္ႏုိင္၊ ေပး၍သုံး၍မကုန္ ႏုိင္ေသာေၾကာင့္တည္း” ဟူ၍ နီတိပညာရွိတုိ႔က ပညာ၏အသုံးဝင္တန္ဖုိး (Value of Education) ကုိ ေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာမ်ဳိးစုံႏွင့္ေတြ႕ႀကံဳၾကရမည္။ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာဟူ၍ ရွိၾကေပမည္။ ေကာင္း သည္ျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ေကာင္းေသာအရာျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းေသာအရာျဖစ္ေစ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ အသုိင္းအဝုိင္းၾကားမွာျမင္ေတြ႕ ၾကားသိသမွ်အားလုံးကုိ (သၪၵာ) ဆုိေသာ မွတ္ယူျခင္းကုိ (ပညာ) ဆုိေသာေကာင္းေသာေဖာ္ထုတ္ယူျခင္းႏွင့္ ကပ္လ်က္တဲြဖက္သြားလွ်င္ အရာရာမွာေအာင္ျမင္ ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ “အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ (Education) ဟူေသာေဝါဟာရ၏မူရင္းမွာ လက္တင္ဘာသာမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အႏွစ္ခ်ဳပ္အဓိပၸာယ္မွာ ေဖာ္ထုတ္ယူျခင္းဟူ၍ ျဖစ္၏။ တစ္ဖက္ပရိသတ္ အားလုံးတုိ႔သည္ သၪၵာေနာက္တြင္ ပညာကပ္မွသာ အရာရာကုိေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါမည္။

ေနာက္တစ္ခ်က္တင္ျပလုိပါသည္။ အသိေနာက္မွ သတိကပ္ဟု ဆရာ၊ ဆရာႀကီးမ်ား၏ ဆုံးမၾသဝါဒ စကားရွိထားပါသည္။ အသိဆုိသည္မွာ လူ႔ဘဝေရာက္သည္မွစ၍ ျမင္ေတြ႕သမွ် ၾကားခဲ့သမွ် ေကာင္းမႈ (ကုသုိလ္) မေကာင္းမႈ (အကုသုိလ္) ဟူ၍ သိရွိေနေသာ အရာရာမ်ားအေၾကာင္း အက်ဳိးမ်ားျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းမ်ား သဘာဝျဖစ္စဥ္မ်ား၊ ရွင္သန္ျခင္း၊ ေသဆုံးျခင္းမ်ားကုိ သိရွိထားေသာ “အသိ” အမ်ား အားလုံးတုိ႔ရွိေနပါသည္။

သဒၶါလြန္လွ်င္ ကြန္႔သည္၊ ပညာလြန္လွ်င္ ဆြံ႔သည္၊ ဝီရိယလြန္လွ်င္ ပ်ံ႕သည္၊ ဥမာဓိလြန္လွ်င္တြန္႔ သည္၊ “သတိ” သည္သာ၊ လြန္သည္မရွိဟု ဆုိဆုံးမစကား ရွိခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ လူတို႔တြင္သိရွိေန ေသာေကာင္း မႈ (ကုသုိလ္) မေကာင္းမႈ (အကုသုိလ္) တုိ႔ကုိေကာင္းေသာ အသိမ်ားျဖစ္ေစရန္ လြန္ သည္မရွိဆုိေသာ “သတိ” ျဖင့္ကပ္ထားျခင္းျဖင့္ လူ႔ဘဝ၊ လူ႔အသုိင္းအဝိုင္းတြင္ ေအာင္ျမင္ေသာသူ တစ္ေယာက္ျဖစ္လာ မည္မွာ မလဲြႏုိင္ပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္အသိေနာက္မွ သတိမၿမဲရွိေနပါ။ ကပ္ေနပါဟုဆုိခ်င္ ပါသည္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ရလွ်င္ “ပညာ” ေနာက္မွာ “သၪၵာ” ကပ္ပါ။ “အသိ” ေနာက္မွာ “သတိ” ကပ္ပါဟု ဆုိဆုံးမ ၾသဝါဒစကားေျပာၾကားခဲ့ေသာ ကၽြန္ေတာ့္၏ဆရာဆန္းအား ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ အစဥ္ထာဝရ ဂါရဝျပဳ၍ ေရသား တင္ျပအပ္ပါသည္။


ေၾကးမုံသတင္းစာ
ဇူလုိင္ (၁၇) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...