ဉာဏ္ သတိ ႏွင့္ ယွဥ္၍
‘လမ္းသုံးသြယ္’ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္ တုိင္းတြင္ အားနည္းခ်က္ကုိ လုိက္၍ ဝင္ထြက္ေျဖရွင္း ခ်ဥ္းကပ္နည္း လမ္းသုံးသြယ္၊ သဘာဝ အႏၲရာယ္ မ်ားစသည့္ ပူပူေႏြးေႏြး လတ္တေလာ ေျဖရွင္း ေပးရမည့္ ခ်က္ခ်င္း လက္ငင္းျပႆနာမ်ား၊ ဖားလား၊ ငါးလား၊ မသဲကဲြခ်ိန္အခ်ိန္၏ အဆုံး အျဖတ္ကုိ စိတ္ရွည္ သည္းခံခံယူ ရမည့္ ကိစၥရပ္ မ်ား၊ ဥေပကၡာျပဳၾကရမည့္ အဆင့္မမွီ အဓမၼဝါဒီ တုိ႔၏ လုပ္ႀကံဖန္တီး မမွန္မကန္ လုပ္ရပ္မ်ားဟူ၍ လမ္းသုံးသြယ္ ရွိပါသည္။
မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံသည္ စနစ္သစ္တစ္ခုႏွင့္ လမ္းေၾကာင္းသစ္ တစ္ခုအေပၚ ေလွ်ာက္လွမ္းေနခ်ိန္ အရာရာကုိ သတိထားလွ်က္ စူးစူးစုိက္စုိက္ႏွင့္ မမွိတ္မသုန္ရွိေနပါမွ ေတာ္ကာက်မည္။ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ႏုိင္ငံ ေရး၊ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာေရး စသျဖင့္နယ္ပယ္ အသီးသီးတြင္ နည္းမ်ဳိးစုံ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ား ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီးမႈမ်ားရွိေနမည္မွာ စပ္ကူးမပ္ကူး ကာလမ်ား၏ ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္ ဓမၼတာတစ္ရပ္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံ၏ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၿပီး သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္မွ အေျပာင္းအလဲကာလမ်ားဆီ သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လွ်င္ ျမင္ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္။
ေလာကသဘာဝ အေကာင္းအဆုိး၊ အမွားအမွန္ အလင္းအေမွာင္ အျဖဴအမည္းကဲြျပားရွိစၿမဲ။ ဝိေရာဓိ နိယာမ တရားမ်ားျဖစ္သည္။ ထုိထုိေသာ ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာတရားမ်ားကုိ မိမိတုိ႔ဉာဏ္ သတိႏွင့္ ယွဥ္စီစစ္လက္ခံႏုိင္ၾကရပါမည္။ ျပႆနာဟူသည္ လူ႔အရည္အေသြးကုိ တုိင္းတာေသာ ေလာက၏စမ္းသပ္မႈ တစ္ရပ္သာျဖစ္သည္။ ေျဖရွင္းသူ ထုိပုဂၢိဳလ္၏ဉာဏ္ရည္အနိမ့္အျမင့္ကသာ အဆုံးအျဖတ္ ေပးသြား တတ္သည္။ တခ်ဳိ႕ျပႆနာဆုိၾကား႐ုံႏွင့္ ေဝးေဝးေရွာင္တတ္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ “ကၽြဲကူးေရပါ” ႏွင့္ ေရလုိက္ ငါးလုိက္ အလုိက္သင့္ေမွ်ာပါတတ္ာကသည္။ အမွားအမွန္ကုိ ေဝဖန္ခ်င့္ ခ်ိန္ဉာဏ္ေျမကတုတ္ ျပဳလုပ္ ရင္ဆုိင္တတ္ၾကသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ ထုိထုိေသာျပႆနာမ်ားကုိ မလဲြ မေရွာင္သာ ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္း ၾကရာ တြင္ လမ္းသုံးသြယ္က အေထာက္အကူျဖစ္ေစမည္ အမွန္ျဖစ္ပါ သည္။ ဗုဒၶ၏ျပႆနာကုိ လက္ခံပုံ၊ ေျဖရွင္းပုံ တစ္ခ်ဳိ႕အား စံနမူနာယူ၍ တင္ျပလုိပါသည္။
အဂုၤလိမာလအား ကယ္ခၽြတ္မႈ၊ ေရာဟိနီျမစ္ေရျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းမႈတုိ႔တြင္ ဗုဒၶသည္အခ်ိန္၊ နာရီ မဆုိင္းဘဲ ခ်က္ခ်က္းလက္ငင္း ႂကြေရာက္ေျဖရွင္းေပးေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ႂကြခ်ီ၍ မကယ္ခၽြတ္ပါလွ်င္ မ်က္ေမွာက္ ဘဝမွာ နိဗၺာန္ထိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ထူး၊ ပဂုၤလိမာလသည္ မိခင္အရင္းကုိ ျပစ္ မွားမိၿပီ ဆုိသည္ႏွင့္ မဂ္ဖုိႏွင့္ ေဝးအပယ္ငရဲသုိ႔ လားရေတာ့မည္။ ထုိ႔နည္းတူ စုိက္ပ်ဳိးေရး တစ္စက္အ တြက္ ကပၸိလဝတ္ႏွင့္ ေကာလိယႏွစ္ျပည္ေထာင္ ေသြးအသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေၾကမြပ်က္စီးၾကရေတာ့ မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဂၤုလိမာလႏွင့္ အေမၾကားမွာဝင္ရပ္ရင္း တရားျပ၊ တရားရေစခဲ့သည္။ ရဟန္းအျဖစ္ လက္ခံကာ လူမုိက္ႀကီးကုိ ကယ္ခၽြတ္ခဲ့သည္။ ႏွစ္ျပည္ေတာင္မင္းႏွင့္ စစ္သည္မ်ားမ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ရာ ေရာဟိန္ျမစ္မုိးေကာင္းကင္ေပၚမွ ရပ္ကာေရတစ္စက္ႏွင့္ ေသြးအသက္မည္သည္က ပုိအေရးႀကီးသ နည္း အေမးစကားႏွင့္ တရားျပကာၿငိမ္းခ်မ္းေစခဲ့သည္။ ဗုဒၶ၏ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း ျပႆနာေျဖရွင္း နည္းဥပမာမ်ား
တစ္ခ်ဳိ႕ျပႆနာမ်ားတြင္ ဖားလား၊ ငါးလားကဲြျပားေအာင္ အခ်ိန္အဆုံးအျဖတ္ကုိ ခံယူေစလ်က္ ျပႆ နာကုိစိတ္ရွည္သည္းခံေျဖရွင္းေပးခဲ့သည္။ နမူနာအားျဖင့္ သာဝတၱိျပည္မွသူေဌးကေတာ္ ကိသာေဂါတ မိ၏ သားငယ္ေသဆုံးမႈတြင္ ေသျခင္း၏သေဘာကုိ တရားေဟာဆုံးမပါက တရားမရႏုိင္သည့္အျပင္ အသက္ကုိထိ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏုိင္၍ “ခ်စ္သမီး သင့္အလုိက် ငါေဆးကုေပးမည္၊ ေဆးကုႏုိင္ရန္ လူမ ေသဖူးေသာအိမ္မွ မုန္ညင္းေစ့ကုိရွာေခ်” ေစလႊတ္ၿပီး ေသျခင္းသေဘာကုိ ကုိယ္တုိင္ခံစားမိေစရန္ စီမံ ေပးခဲ့ရသည္။ အပူလုံးႂကြ အ႐ူးတစ္ပုိင္း ကိသာေဂါတမိ တစ္ေယာက္သာဝတၳိျပည္အႏွံ႔ မေသသည့္ အိမ္လုိက္ရွာသည္ တစ္ၿမိဳ႕လုံးသာႏွံ႔သြားသည္။ လူမေသသည့္အိမ္မေတြ႕။ ေနကလည္းညိဳ ပင္လည္း ပင္ပန္း အိမ္တိုင္းမွာမေသသည့္သူ မရွိပါလား။ ခံစားသိလာမွ ဘုရားကတရားျပကယ္ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့ရ သည္။ အခ်ိန္ႏွင့္ကုစားျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းေပးေတာ္မူျခင္း။
သုိ႔ေသာ္ အမွန္ကုိ အမွားလုပ္အေကာင္းကုိ အဆုိးျမင္ေနာက္ဆုံးတြင္ သံဃာကုိဂုိဏ္းခဲြတစ္စင္ေထာင္ ကာ ဝင္ၿပိဳင္ျပဳလာေသာ ေဒဝဒတ္ကုိမူကား အရင္းအခ်ာျဖစ္ျငားလည္း ဆုိုဆုံးမမႈမျပဳခ့ဲ။ ဥေပကၡာျပဳ ပစ္ပယ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဇာတ္အမ်ဳိးအႏြယ္အားျဖင့္ အဆင့္ျမင့္သူ ခတၳိယႏြယ္ဖြား ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ကံသုံးပါးနိမ့္က်လွ်င္ လူရာမသြင္းေသာ ဗုဒၶ၏နမူနာတစ္ရပ္။
ဗုဒၶသက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကာလ အိႏၵိယႏုိင္ငံတြင္ ဇာတ္အမ်ဳိးအႏြယ္ ခဲြျခားမႈစနစ္ျပင္းထန္းလြန္း သည္။ ျဗဟၼဏ၊ ခတၳိယ၊ ဝႆသုဒၶဟူသည့္ ဇာတ္ေတာ္ေလးမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးႏွင့္တစ္မ်ဳိး စည္းျခားေနထုိင္ ခဲြျခားဆက္ခံ ရွိေနၾကခ်ိန္ ဗုဒၶကဇာတ္နိမ့္ဇာတ္ျမင့္ကုိ ဤကဲ့သုိ႔သာ က်င့္သုံးလက္ခံေတာ္မူသည္။ “အမ်ဳိးဇာတ္သည္ လူတစ္ေယာက္၏ ႀကီးျမတ္မႈ၊ နိမ့္က်မႈကုိ မသတ္မွတ္။ လူတစ္ေယာက္၏ ႀကီးျမတ္ မႈ၊ နိမ့္က်မႈကုိ လူ၏အျပဳအမူကသာ သတ္မွတ္သည္” ဗုဒၶ၏လူသားမ်ားအေပၚ သတ္မွတ္ခ်က္အျမင္။
ကိစၥမ်ားေျမာင္ လူတုိ႔ေဘာင္တြင္ အသက္တစ္ရာအေနရ၊ အမႈတစ္ရာေတြ႕ႀကံဳရဆဲ ေလာကဓမၼတာ ဟု ဆုိရပါမည္။ ႀကံဳလာသမွ် ေလာကဓံကုိ နတ္သတိႏွင့္ယွဥ္လွ်က္ လမ္းသုံးသြယ္ေပၚမွာ လမ္းေၾကာင္း မွန္ႏုိင္ၾကပါေစ။
ေၾကးမုံသတင္းစာ
ၾသဂုတ္ (၅) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံသည္ စနစ္သစ္တစ္ခုႏွင့္ လမ္းေၾကာင္းသစ္ တစ္ခုအေပၚ ေလွ်ာက္လွမ္းေနခ်ိန္ အရာရာကုိ သတိထားလွ်က္ စူးစူးစုိက္စုိက္ႏွင့္ မမွိတ္မသုန္ရွိေနပါမွ ေတာ္ကာက်မည္။ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ႏုိင္ငံ ေရး၊ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာေရး စသျဖင့္နယ္ပယ္ အသီးသီးတြင္ နည္းမ်ဳိးစုံ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမ်ား ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီးမႈမ်ားရွိေနမည္မွာ စပ္ကူးမပ္ကူး ကာလမ်ား၏ ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္ ဓမၼတာတစ္ရပ္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံ၏ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၿပီး သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္မွ အေျပာင္းအလဲကာလမ်ားဆီ သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လွ်င္ ျမင္ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္။
ေလာကသဘာဝ အေကာင္းအဆုိး၊ အမွားအမွန္ အလင္းအေမွာင္ အျဖဴအမည္းကဲြျပားရွိစၿမဲ။ ဝိေရာဓိ နိယာမ တရားမ်ားျဖစ္သည္။ ထုိထုိေသာ ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာတရားမ်ားကုိ မိမိတုိ႔ဉာဏ္ သတိႏွင့္ ယွဥ္စီစစ္လက္ခံႏုိင္ၾကရပါမည္။ ျပႆနာဟူသည္ လူ႔အရည္အေသြးကုိ တုိင္းတာေသာ ေလာက၏စမ္းသပ္မႈ တစ္ရပ္သာျဖစ္သည္။ ေျဖရွင္းသူ ထုိပုဂၢိဳလ္၏ဉာဏ္ရည္အနိမ့္အျမင့္ကသာ အဆုံးအျဖတ္ ေပးသြား တတ္သည္။ တခ်ဳိ႕ျပႆနာဆုိၾကား႐ုံႏွင့္ ေဝးေဝးေရွာင္တတ္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ “ကၽြဲကူးေရပါ” ႏွင့္ ေရလုိက္ ငါးလုိက္ အလုိက္သင့္ေမွ်ာပါတတ္ာကသည္။ အမွားအမွန္ကုိ ေဝဖန္ခ်င့္ ခ်ိန္ဉာဏ္ေျမကတုတ္ ျပဳလုပ္ ရင္ဆုိင္တတ္ၾကသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ ထုိထုိေသာျပႆနာမ်ားကုိ မလဲြ မေရွာင္သာ ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္း ၾကရာ တြင္ လမ္းသုံးသြယ္က အေထာက္အကူျဖစ္ေစမည္ အမွန္ျဖစ္ပါ သည္။ ဗုဒၶ၏ျပႆနာကုိ လက္ခံပုံ၊ ေျဖရွင္းပုံ တစ္ခ်ဳိ႕အား စံနမူနာယူ၍ တင္ျပလုိပါသည္။
အဂုၤလိမာလအား ကယ္ခၽြတ္မႈ၊ ေရာဟိနီျမစ္ေရျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းမႈတုိ႔တြင္ ဗုဒၶသည္အခ်ိန္၊ နာရီ မဆုိင္းဘဲ ခ်က္ခ်က္းလက္ငင္း ႂကြေရာက္ေျဖရွင္းေပးေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ႂကြခ်ီ၍ မကယ္ခၽြတ္ပါလွ်င္ မ်က္ေမွာက္ ဘဝမွာ နိဗၺာန္ထိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ထူး၊ ပဂုၤလိမာလသည္ မိခင္အရင္းကုိ ျပစ္ မွားမိၿပီ ဆုိသည္ႏွင့္ မဂ္ဖုိႏွင့္ ေဝးအပယ္ငရဲသုိ႔ လားရေတာ့မည္။ ထုိ႔နည္းတူ စုိက္ပ်ဳိးေရး တစ္စက္အ တြက္ ကပၸိလဝတ္ႏွင့္ ေကာလိယႏွစ္ျပည္ေထာင္ ေသြးအသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေၾကမြပ်က္စီးၾကရေတာ့ မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဂၤုလိမာလႏွင့္ အေမၾကားမွာဝင္ရပ္ရင္း တရားျပ၊ တရားရေစခဲ့သည္။ ရဟန္းအျဖစ္ လက္ခံကာ လူမုိက္ႀကီးကုိ ကယ္ခၽြတ္ခဲ့သည္။ ႏွစ္ျပည္ေတာင္မင္းႏွင့္ စစ္သည္မ်ားမ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ရာ ေရာဟိန္ျမစ္မုိးေကာင္းကင္ေပၚမွ ရပ္ကာေရတစ္စက္ႏွင့္ ေသြးအသက္မည္သည္က ပုိအေရးႀကီးသ နည္း အေမးစကားႏွင့္ တရားျပကာၿငိမ္းခ်မ္းေစခဲ့သည္။ ဗုဒၶ၏ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း ျပႆနာေျဖရွင္း နည္းဥပမာမ်ား
တစ္ခ်ဳိ႕ျပႆနာမ်ားတြင္ ဖားလား၊ ငါးလားကဲြျပားေအာင္ အခ်ိန္အဆုံးအျဖတ္ကုိ ခံယူေစလ်က္ ျပႆ နာကုိစိတ္ရွည္သည္းခံေျဖရွင္းေပးခဲ့သည္။ နမူနာအားျဖင့္ သာဝတၱိျပည္မွသူေဌးကေတာ္ ကိသာေဂါတ မိ၏ သားငယ္ေသဆုံးမႈတြင္ ေသျခင္း၏သေဘာကုိ တရားေဟာဆုံးမပါက တရားမရႏုိင္သည့္အျပင္ အသက္ကုိထိ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏုိင္၍ “ခ်စ္သမီး သင့္အလုိက် ငါေဆးကုေပးမည္၊ ေဆးကုႏုိင္ရန္ လူမ ေသဖူးေသာအိမ္မွ မုန္ညင္းေစ့ကုိရွာေခ်” ေစလႊတ္ၿပီး ေသျခင္းသေဘာကုိ ကုိယ္တုိင္ခံစားမိေစရန္ စီမံ ေပးခဲ့ရသည္။ အပူလုံးႂကြ အ႐ူးတစ္ပုိင္း ကိသာေဂါတမိ တစ္ေယာက္သာဝတၳိျပည္အႏွံ႔ မေသသည့္ အိမ္လုိက္ရွာသည္ တစ္ၿမိဳ႕လုံးသာႏွံ႔သြားသည္။ လူမေသသည့္အိမ္မေတြ႕။ ေနကလည္းညိဳ ပင္လည္း ပင္ပန္း အိမ္တိုင္းမွာမေသသည့္သူ မရွိပါလား။ ခံစားသိလာမွ ဘုရားကတရားျပကယ္ခၽြတ္ေတာ္မူခဲ့ရ သည္။ အခ်ိန္ႏွင့္ကုစားျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းေပးေတာ္မူျခင္း။
သုိ႔ေသာ္ အမွန္ကုိ အမွားလုပ္အေကာင္းကုိ အဆုိးျမင္ေနာက္ဆုံးတြင္ သံဃာကုိဂုိဏ္းခဲြတစ္စင္ေထာင္ ကာ ဝင္ၿပိဳင္ျပဳလာေသာ ေဒဝဒတ္ကုိမူကား အရင္းအခ်ာျဖစ္ျငားလည္း ဆုိုဆုံးမမႈမျပဳခ့ဲ။ ဥေပကၡာျပဳ ပစ္ပယ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ဇာတ္အမ်ဳိးအႏြယ္အားျဖင့္ အဆင့္ျမင့္သူ ခတၳိယႏြယ္ဖြား ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ကံသုံးပါးနိမ့္က်လွ်င္ လူရာမသြင္းေသာ ဗုဒၶ၏နမူနာတစ္ရပ္။
ဗုဒၶသက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကာလ အိႏၵိယႏုိင္ငံတြင္ ဇာတ္အမ်ဳိးအႏြယ္ ခဲြျခားမႈစနစ္ျပင္းထန္းလြန္း သည္။ ျဗဟၼဏ၊ ခတၳိယ၊ ဝႆသုဒၶဟူသည့္ ဇာတ္ေတာ္ေလးမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးႏွင့္တစ္မ်ဳိး စည္းျခားေနထုိင္ ခဲြျခားဆက္ခံ ရွိေနၾကခ်ိန္ ဗုဒၶကဇာတ္နိမ့္ဇာတ္ျမင့္ကုိ ဤကဲ့သုိ႔သာ က်င့္သုံးလက္ခံေတာ္မူသည္။ “အမ်ဳိးဇာတ္သည္ လူတစ္ေယာက္၏ ႀကီးျမတ္မႈ၊ နိမ့္က်မႈကုိ မသတ္မွတ္။ လူတစ္ေယာက္၏ ႀကီးျမတ္ မႈ၊ နိမ့္က်မႈကုိ လူ၏အျပဳအမူကသာ သတ္မွတ္သည္” ဗုဒၶ၏လူသားမ်ားအေပၚ သတ္မွတ္ခ်က္အျမင္။
ကိစၥမ်ားေျမာင္ လူတုိ႔ေဘာင္တြင္ အသက္တစ္ရာအေနရ၊ အမႈတစ္ရာေတြ႕ႀကံဳရဆဲ ေလာကဓမၼတာ ဟု ဆုိရပါမည္။ ႀကံဳလာသမွ် ေလာကဓံကုိ နတ္သတိႏွင့္ယွဥ္လွ်က္ လမ္းသုံးသြယ္ေပၚမွာ လမ္းေၾကာင္း မွန္ႏုိင္ၾကပါေစ။
ေၾကးမုံသတင္းစာ
ၾသဂုတ္ (၅) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook