ထိုင္းႏုိင္ငံ၏ ဗုဒၶသာသနာ မည္သည့္အေျခ ဆိုက္ေနၿပီနည္း (၂)

ဆူလပ္ဆီဗာရတ္ ေရးသားေသာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထုတ္ ‘Seed of Peace’ အတြဲ ၂၉၊ အမွတ္ ၃ ပါ ေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

အလွဴဒါနျပဳျခင္းသည္ တစ္နည္းအားျဖင့္ မိမိအတြက္ တစ္ကုိယ္ေကာင္းစိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။ မိမိျပဳလိုက္ေသာ အလွဴေၾကာင့္ အျပန္အလွန္အားျဖင့္ လာဘ္လာဘရႊင္ေစေၾကာင္း၊ နတ္ျပည္သို႔ ေရာက္ရလိုေၾကာင္း တိတ္တိတ္က်ိတ္ ဆုေတာင္းေနျခင္းကား မိမိတို႔၏အတၱႏွင့္ တစ္ကိုယ္ေကာင္းစိတ္ကို ပို၍ပင္ျမႇင့္တင္ရာ ေရာက္ေသးသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဒါနျပဳပံုအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေဟာၾကားခဲ့ေပသည္။ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး အစရွိသည့္ ပစၥည္းေလးပါး လွဴဒါန္းျခင္းမ်ဳိးသည္ လူတစ္ဦးအေနႏွင့္ ေအာက္ထစ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည့္ ဒါနအမ်ိဳးအစားမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔တြင္ ပိုပိုလွ်ံလွ်ံရွိလွ်င္ လွဴမည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္တက္ေသာ္ အပိုအလွ်ံပစၥည္း မဟုတ္သည့္တိုင္ေအာင္ မိမိအျမတ္တႏိုးရွိေသာ အရာတို႔ကို စြန္႔လႊတ္လွဴဒါန္းမည္။ ထိုစြန္႔လႊတ္မႈမ်ိဳးတြင္ မိမိ၏ မိသားစုဘဝပင္ အပါအဝင္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။

ထိုဒါနမ်ဳိးထက္ ပိုမိုျမင့္ျမတ္ေသာ ျပဳခ့ဲေသာဒါနမ်ဳိးမွာ ဓမၼဒါန ျဖစ္သည္။ တရားကိုေပးလွဴျခင္း ျဖစ္သည္။ တရားကိုေပးလွဴသည္ဟု ဆိုရာတြင္ တရားစာအုပ္မ်ားႏွင့္ စီဒီေခြမ်ား လွဴဒါန္းသည္ကို ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ထိုစာအုပ္ႏွင့္ စီဒီခ်ပ္ကဲ့သို႔ေသာ အလွဴမ်ားသည္ ဝတၳဳပစၥည္း အလွဴဟုသာ သတ္မွတ္ သင့္ပါသည္။ ဓမၼဒါနဟူသည္ တရားသည့္စကား၊ ဟုတ္မွန္သည့္စကားအား အာဏာစက္ကို မေၾကာက္မရြံ႕ ဆိုရဲျခင္း၊ လွည့္ျဖားဉာဏ္မ်ားေသာ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ တရားႏွင့္ယွဥ္ေသာ အမွန္ကို ခ်ျပျခင္းမ်ဳိးကို ဆိုလိုသည္။ ထိုဓမၼဒါနကိုျပဳရာတြင္ စိတ္ခြန္အား ႀကီးစြာလိုအပ္သည္။ အမွန္ကို ထုတ္ေျပာျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုင္ေသာ အႏၲရာယ္ႏွင့္ မလိုလားအပ္ေသာ အက်ဳိးဆက္မ်ားကို ရင္ဆိုင္ရဲေသာ ရဲရင့္သည့္စိတ္ထား လိုအပ္သည္။

ေနာက္ဒါနတစ္မ်ဳိးမွာ အဘယဒါနဟု ရည္ညႊန္းႏိုင္ၿပီး ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္ကင္းလ်က္ သတၱဝါမ်ားကို ခြင့္လႊတ္သည္းခံႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ ျပဳသည့္ဒါနမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔အပါးတြင္ နီးကပ္စြာ တည္ရွိေနသည့္ အၿခိမ္းေျခာက္ဆံုး ရန္သူသည္ မိမိ၏ ေလာဘ၊ ေဒါသႏွင့္ ေမာဟမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ အေၾကာက္တရားႏွင့္ မကင္းၾကေပ။ ဆင္းရဲမည္ကို ေၾကာက္သည္။ အာဏာလက္မဲ့ျဖစ္မည္ကို ေၾကာက္သည္။ ဦးစားေပးပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ေနရာအေပးမခံရမည္ကို ေၾကာက္သည္။ နာမည္ေက်ာ္မျဖစ္မွာ ေၾကာက္သည္။ အသိပညာမရမည္ကို ေၾကာက္သည္။ အိုရ၊ နာရမည္ကို ေၾကာက္သည္။ ေသရမည္ကို ေၾကာက္သည္။

ထိုေၾကာက္တတ္ေသာ စိတ္မ်ားကို တျဖည္းျဖည္း ဖယ္ရွားလာႏုိင္ေသာအခါတြင္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ထံတြင္ ရန္သူနည္းသြားေပေတာ့သည္။ အျခားဘာသာဝင္မ်ား၊ အျခားႏိုင္ငံသားမ်ား၊ အျခားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားသည္ အကြၽႏ္ုပ္တို႔၏ ရန္သူမ်ား မဟုတ္ၾကေတာ့ေပ။ ဆက္လက္၍ သူတို႔ႏွင့္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ၾကားတြင္ ပဋိပကၡမ်ား၊ ရင္ဆိုင္ေျပာဆိုေနရမႈမ်ား တည္ရွိေကာင္း တည္ရွိေနႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေၾကာက္စိတ္ကင္းေသာအခါ ထိုသူတို႔ကို အမုန္းျဖင့္ မဆက္ဆံေတာ့ေပ။ လူအျဖစ္မွ ေလွ်ာခ်လိုက္ေသာ ဆက္ဆံေရးမ်ိဳးကို တစ္ဖက္လူအေပၚ မက်င့္သံုးေတာ့။ ေက်ေအး သည္းခံမႈမ်ား ရွိလာေသာအခါ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈတို႔ ေလ်ာ့ပါးလာသည္။ ေနာက္ဆံုးတစ္ေန႔တြင္ လူသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ရွိႏိုင္မည္။

ကိုယ္က်င့္တရား ေစာင့္ထိန္းျခင္း (သို႔မဟုတ္) သီလသည္ လူသားတို႔ၾကား ပံုမွန္ျဖစ္ေသာ တန္းတူရည္တူ ဆက္ဆံေရးမ်ဳိးကို တည္ေဆာက္ရန္ က်င့္သံုးရေသာ နည္းတစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ သီလရွိေသာအခါတြင္ မိမိကသူတစ္ပါးကို ဗိုလ္က်လႊမ္းမိုးရန္ ႀကိဳးစားျခင္း၊ တစ္ဖက္သားအေပၚ ေခါင္းပံုျဖတ္ျခင္းမ်ား ကင္းပလာမည္။ ငါးပါးသီလတြင္ ထိုတရားမွ်တမႈ ထြန္းကားေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ပါသည္။ Alan Watts ဟုေခၚေသာ ေရွးေရွးက ဗုဒၶဘာသာ အဂၤလိပ္ႀကီးတစ္ဦးက ေျပာဖူးသည္။ “ကြၽန္ေတာ္ သက္သတ္လြတ္စားျဖစ္တာ ႏြားေအာ္တဲ့ (ငိုတဲ့) အသံက ေဂၚဖီထုပ္ထက္ ပိုၿပီးက်ယ္ေလာင္လို႔ေပါ့ဗ်ာ” ဟုဆုိသည္။

အၾကင္သူသည္ ဗုဒၶေဟာၾကားခဲ့သည့္ တရားေတာ္တို႔ကို ႏွစ္ၿခိဳက္၍ ျမင့္ျမတ္ေသာ ရဟန္းဘဝျဖင့္ ေနထိုင္ရန္ အသင့္ျဖစ္ၿပီဆိုလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားခဲ့ေသာ ဝိနည္းစည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာရေပေတာ့မည္။ ဗုဒၶခ်မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းမ်ားကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့သည္ရွိေသာ သံဃာ့ဂုဏ္ညႇိဳးႏြမ္းရေတာ့မည္။ လိင္ဆက္ဆံလွ်င္၊ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ အသက္ကိုသတ္လွ်င္၊ သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခုိးယူလွ်င္၊ စ်ာန္အဘိညာဥ္ရၿပီဟု လိမ္ေျပာလွ်င္ အလိုလို ရဟန္းအျဖစ္က ေလွ်ာက်ေတာ့သည္။ သူတစ္ပါးကို ဝန္မပိေစေသာ၊ သူတစ္ပါးအေပၚ ဗိုလ္မက်ေသာ ရဟန္းတို႔၏ စင္ၾကယ္သည့္အျဖစ္ကို ေစာင့္ထိန္းရာတြင္ လိင္မႈကိစၥတို႔ကို ေရွာင္ခြာျခင္း၊ အအိပ္အစားနည္း ႏိုင္သမွ်နည္းျခင္း၊ ႐ိုးရွင္းႏွိမ့္ခ်ေသာ အေနအထိုင္မ်ဳိးျဖင့္ ကိစၥနည္းေစျခင္း၊ လူဝတ္ေၾကာင္တို႔ကဲ့သို႔ ေငြရွာေသာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္ကို မလုပ္ျခင္း အစရွိသည္တို႔ကို အေျခခံအားျဖင့္ လိုက္နာရသည္။ ရဟန္းတို႔၏ အာဟာရကို ဒါယကာတို႔ လွဴဒါန္းေသာ ဆြမ္းျဖင့္သာ ျဖည့္ဆည္းၾကရသည္။ ေရွးေရွးက သကၤန္းမွာ ပံ့သကူသကၤန္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေဆးအတြက္ ေတာထဲမွ သစ္ဥသစ္ဖုမ်ားကို အားကိုးခဲ့ၾကရသည္။ ထို႐ိုးစင္းေသာ ေနမႈထိုင္မႈမ်ားသည္ ေလာဘမသတ္ႏိုင္သည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို စိန္ေခၚေနသည့္ ရဲရင့္ေသာေနျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။

အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္အကိုင္မရွိသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ရဟန္းတို႔သည္ ေငြကိုမပိုင္ဆိုင္ၾကေပ။ ဆယ္ပါးသီလတြင္ ေငြကိုကိုင္ေဆာင္ျခင္း၊ လက္ခံျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္ဟူေသာ ပညတ္ခ်က္ပါသည္။ ထိုအခ်က္သည္ ဘုန္းႀကီးရဟန္းႏွင့္ လူတို႔ကို ကြဲျပားေစေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ လူတို႔သည္ ရဟန္းတို႔ကဲ့သို႔ပင္ လိင္ကိစၥကိုေရွာင္ၾကဥ္ေကာင္း ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္ၾကမည္။ အအိပ္အစားကို မလြန္က်ဴးေအာင္ ဆင္ျခင္ေကာင္း ဆင္ျခင္ႏိုင္ၾကမည္။ သို႔ေသာ္ ေငြမရွာဘဲေနရန္ကား မတတ္ႏိုင္ေပ။ လူမွန္လွ်င္ ဝင္ေငြရွိမွ ရပ္တည္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလုပ္လုပ္ၾကရသည္။ ထိုအလုပ္သည္ သမၼာအာဇီဝျဖစ္ေသာ္ အတိုင္းထက္အလြန္ ျဖစ္သည္။

လက္ရွိ ထိုင္းဗုဒၶဘာသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္မူ သံဃာအမ်ားစုသည္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္ကိုယ္စီႏွင့္ ျဖစ္သည္။ တရားေဟာျခင္းသည္ ဝင္ေငြရွာေသာ အလုပ္တစ္ခု ျဖစ္လာသည္။ ေငြမရလွ်င္ မျဖစ္ေတာ့ေသာ တရားပြဲမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ဒါယကာတို႔ေပးရေသာ ေငြပမာဏသည္ တရားေဟာကိုယ္ေတာ္၏ ေက်ာ္ၾကားမႈႏွင့္ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ ရရွိထားေသာ အဆင့္အတန္းေပၚတြင္ မူတည္သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ကိုယ္ေတာ္တို႔က ေရမန္းႏွင့္ အႏၲရာယ္ကင္း လာဘ္ရႊင္ေစသည္ဟုယူဆေသာ အေဆာင္မ်ား ေရာင္းခ်ကာ အသက္ေမြးသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ရလာေသာ အလွဴေငြမ်ားကို စာသင္ေက်ာင္း၊ ေဆး႐ံုအစရွိသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ျပန္လည္သံုးစြဲေသာ ကိုယ္ေတာ္မ်ားလည္း ရွိၾကပါသည္။ စာသင္ေက်ာင္းေဆာက္ရန္ အလွဴခံေပးရသည့္ တာဝန္မ်ား မည္သည့္အခ်ိန္ကစ ရဟန္းေတာ္မ်ားထံ ေရာက္လာခဲ့ပါသနည္း။ ဇိမ္ခံကားမ်ားစြာပိုင္ေသာ ကိုယ္ေတာ္သည္ တရားလြန္ စီးပြားရွာေသာေၾကာင့္ လူသိခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္ ေငြခင္ေသာကိုယ္ေတာ္မွာ သူတစ္ဦးတည္း မဟုတ္ေပ။

သကၤန္း႐ံုထားေသာ သံဃာမ်ားအေနႏွင့္ လိင္မဆက္ဆံဘဲ မေနႏိုင္၊ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုကို မပယ္ႏုိင္လွ်င္ကား လူထြက္ျခင္းက အေကာင္းဆံုးလမ္း ျဖစ္ေပမည္။ အရွက္ကင္းေသာ ရဟန္းတု ရဟန္းေယာင္ ျဖစ္ေနရျခင္းထက္ လူအျဖစ္က ပိုေကာင္းပါသည္။ ထိုင္းသံဃာ့ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ ရဟန္းတု ရဟန္းေယာင္မ်ား ေဖာခ်င္းေသာခ်င္း ျဖစ္ေနသည္။ အခ်ဳိ႕သည္ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ အထက္တန္းက်ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ရွိေနၾကသည္။ စီမံခန္႔ခြဲေရးဆိုင္ရာ ရာထူးႀကီးမ်ားကို ကိုင္ထားၾကသည္။ ထိုသံဃာမ်ားစြာသည္ တရားအားထုတ္ရန္ အခ်ိန္မေပးႏုိင္ေတာ့။ မိမိတို႔၏စိတ္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ရန္၊ တရားက်င့္ႀကံမႈ၌ တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္းကို ရွာေဖြရန္ မအားလပ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။

မ်ားစြာေသာ ထိုရဟန္းတို႔အနီးတြင္ အဆိုးအေကာင္းကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဖန္ေထာက္ျပႏိုင္မည့္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ဝန္းရံေနျခင္း မရွိၾက။ ခယဝပ္တြားေနၾကေသာ အကပ္အေျမႇာင္မ်ားသာ သူတို႔အနားတြင္ ရွိသည္။ ထို႔အတူ ရဟန္းမ်ားစြာသည္ အာဏာရွင္မ်ား၊ အရင္းရွင္ စီးပြားေရးသမားမ်ား၊ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒီမ်ားႏွင့္ ေပါင္းကာ မိမိတို႔အရွိန္အဝါႏွင့္ ဓနအင္အား ႀကီးထြားလာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကသည္။ ထိုင္းသံဃာ့ အဖြဲ႕အစည္းသည္ ေနရာအႏွံ႔ ျခစားေနသည္ျဖစ္ရာ Nen Kam ကဲ့သို႔ ဂ်က္ေလယာဥ္ပိုင္ေသာ ရဟန္းမွာ ပင္လယ္ၾကမ္းျပင္ေပၚတြင္ ထုႏွင့္ထည္ႏွင့္ရွိေသာ ေရခဲေတာင္ႀကီး၏ အစြန္အဖ်ားကို လွမ္းျမင္ရျခင္းသာ ျဖစ္သည္။

ခ်ဳိေမႊး

The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...