ထိုင္းႏုိင္ငံ၏ ဗုဒၶသာသနာ မည္သည့္အေျခ ဆိုက္ေနၿပီနည္း (၁)
ဆူလပ္ဆီဗာရတ္ ေရးသားေသာ ၂၀၁၃ စက္တင္ဘာလထုတ္ “Seed of Peace” အတြဲ ၂၉၊ အမွတ္ ၃ ပါ ေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
လတ္တေလာ ထိုင္းဗုဒၶဘာသာ အသိုင္းအဝိုင္း တြင္ ဘုန္းႀကီးမ်ား နာမည္ပ်က္သည့္ ကိစၥမ်ား အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ဒကာမ်ား ၾကားတြင္လည္း ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ အေျခအေနကို မေက်နပ္ျခင္း၊ ဘာလုပ္ရမွန္း မသိျခင္းမ်ား ခံစားေနၾကရသည္။ ျဖစ္ပ်က္သမွ်တြင္ ႏိုင္ငံျခားသား ရဟန္းတစ္ပါး လူထြက္ရသည့္ အျဖစ္လည္း ပါဝင္ခဲ့သည္။ ၃၇ ဝါ ရမွ လူထြက္ရျခင္း ျဖစ္ၿပီး ထိုင္းတြင္ သူ႔ကို ကိုးကြယ္ၾကေသာ သူမ်ား၌ အထက္တန္းလႊာႏွင့္ လူလတ္တန္းစား ဒကာ၊ ဒကာမ မ်ားစြာ ပါဝင္သည္။ ေနာက္ထပ္ နာမည္ပ်က္ ကိစၥတစ္ခုမွာ ဇိမ္ခံကားမ်ားစြာ ပိုင္ဆိုင္ေသာ ရဟန္းတစ္ပါးႏွင့္ ဆိုင္သည္။ ထိုထိုင္းရဟန္းတြင္ ကိုယ္ပိုင္ဂ်က္ေလယာဥ္ပင္ ပိုင္ဆိုင္ၿပီး သူ႔ကိုယ္သူ ရဟႏၲာအမည္ ခံထားသူ ျဖစ္သည္။ ပဲရစ္တြင္ ေစ်းဝယ္ထြက္ေသာ ရဟႏၲာျဖစ္သည့္အျပင္ ဓာတ္ပံုမ်ားတြင္ ကိုရင္ငယ္တစ္ပါးႏွင့္ နမ္း႐ႈပ္ေနသည့္ အျဖစ္ကို အမ်ားသိသြားခဲ့သည္။ ထိုကိုယ္ေတာ္သည္ ထိုင္းသံဃာ့ အသိုင္းအဝိုင္းမွ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး အဆင့္ဆင့္ကို ေမာ္ေတာ္ကား အေကာင္းစားမ်ား ဝယ္လွဴရန္ စီစဥ္ေနခ်ိန္တြင္ အ႐ႈပ္ေတာ္ပံုမ်ား လူသိသြားျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ ဘုန္းႀကီးျပႆနာ မ်ားစြာ ေပၚေပါက္လာေသာအခါ လူတို႔က ထုိင္းႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ ညိႇဳးႏြမ္းသည့္ ကာလႀကီး ျဖစ္ေနေလၿပီဟု ဆိုၾကသည္။ သာသနာ ကြယ္ခါနီးၿပီေလာဟု ေမးခြန္းထုတ္ၾကသည္။ မွန္သင့္သေလာက္ မွန္ေသာ စိုးရိမ္မႈ ျဖစ္သည္။ သာသနာတြင္ ႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ ကိစၥမ်ားမွာ မ်ားစြာ ႐ႈပ္ေထြးသည္။ သတိျဖင့္ ေျပာဆိုေရးသားရန္ လိုအပ္သည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဉာဏ္အလင္းကို ရွာေဖြရန္ တရားအားထုတ္ခဲ့ပံု၊ ေနာက္ဆံုး သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရရွိကာ ဘုရားျဖစ္လာပံုတို႔ကို သံုးသပ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ Transformation ဟု ဆိုသကဲ့သို႔ပင္ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲလာသည္တို႔ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည္။ အနိစၥ၊ ဒုကၡႏွင့္ အနတၱ သေဘာတို႔ကို ထိုးထြင္းသိျမင္ကာ သာမန္လူ တစ္ဦးအျဖစ္မွ သဗၺညဳတဉာဏ္ရွင္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူသည္။ ဗုဒၶ၏ဘဝကို ဓမၼႏွင့္ကင္းကြာကာ ႐ႈျမင္၍ မရႏိုင္။ ထိုသေဘာကို ပဥၥဝဂၢီ ငါးဦးအား တရားဦးေဟာျခင္းတြင္ သိသာစြာ ျမင္ႏိုင္သည္။ ဘုရားရွင္အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ တရားဦး ေဟာေသာအခါ ပဥၥဝဂၢီ ငါးဦးတို႔က ရဟန္းအျဖစ္ကို ေတာင္းခံသျဖင့္ ရဟန္းျပဳခြင့္ေပးရာမွ သံဃာဟူေသာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ စတင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစကာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာဟူ၍ ရတနာသံုးပါး ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္ဟု ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔က ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္။
ဘိကၡဳႏွင့္ ဘိကၡဳနီတို႔သည္ ျမင့္ျမတ္သည့္ ဘဝကို ရွာေဖြသူတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ သူတစ္ထူး၏ ကိုးကြယ္မႈကို ခံယူေတာ္မူထိုက္ေသာ၊ ကာမဂုဏ္ကို စြန္႔ပယ္ထားေသာ၊ လိင္မႈကိစၥမ်ားမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကေသာ သူတို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ေလာကီလူမႈဘဝကို စက္ဆုပ္ကာ ၾကမ္းတမ္းေသာ၊ ႏိုင္လိုမင္းထက္မႈ မ်ားႁပြမ္းေသာ လူတို႔၏ ေန႔စဥ္ေလာကထဲမွ ႐ုန္းထြက္ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သံဃာတို႔ၾကားတြင္ လူတန္းစားအလႊာ ခြဲျခားျခင္း မရွိ။ တန္းတူညီမွ်မႈ ထြန္းကားသည္။ စည္းလံုးသည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသႏွင့္ ေမာဟတို႔ ကင္းစင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗာဘႏိုေမ ဆိုသူက သံဃာ့အစုအေဝးသည္ ကမာၻေပၚတြင္ ပထမဆံုး ေပၚေပါက္လာေသာ ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခဲ့ဖူးသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ သတၱဝါတို႔၏ ခ်မ္းသာေၾကာင္း တရားမ်ားကို ေလးဆယ့္ငါးဝါခန္႔ ေဟာၾကားၿပီးေနာက္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳခ်ိန္တြင္ သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ဘုရား၏ အ႐ိုက္အရာကို ကိုယ္စားဆက္ခံႏုိင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္ကိုမွ် ေရြးခ်ယ္ေတာ္ မမူခဲ့ေပ။ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးခ်ိန္တြင္ သာသနာကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္မွာ ဓမၼဝိနယကို လိုက္နာၾကရန္သာ ျဖစ္သည္ဟုဆိုလ်က္ တရားဓမၼကိုသာ ကိုးကြယ္ရာအျဖစ္ ခ်န္ထားခဲ့သည္။ ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ ဓမၼဝိနယအတိုင္း က်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကလွ်င္ကား သာသနာ မကြယ္ေၾကာင္း ျဖစ္ၿပီး မေစာင့္ထိန္းႏိုင္လွ်င္ကား သာသနာသည္လည္း အနိစၥသေဘာမွ မလြတ္ႏုိင္ဘဲ ေမွးမွိန္လာေတာ့မည္။ တစ္နည္း ဆိုရလွ်င္ကား တရားဓမၼက သာသနာကို မေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ တစ္စံုတစ္ေယာက္က (သံဃာတို႔က) ေစာင့္ေရွာက္ၾကလိမ့္မည္ဟု ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔က ယံုၾကည္ၾကခ်ိန္တြင္ သာသနာကြယ္ရန္ မ်ားစြာ နီးစပ္လာေတာ့မည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ သာသနာညိႇဳးႏြမ္းလာမည္ကို စိုးရိမ္ေနၾကေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အေပါင္းတို႔သည္ မိမိတို႔ ကိုယ္မိမိတို႔ ေအာက္ပါေမးခြန္းမ်ား ေမးသင့္လွေပသည္။ “ကြၽန္ေတာ္၊ ကြၽန္မတို႔သည္ ဓမၼဝိနယႏွင့္အညီ က်င့္ႀကံေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္သေလာ။ သို႔မဟုတ္ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃအရိပ္၌ ခိုလံႈၾကသူမ်ား သက္သက္ေလာ (သို႔မဟုတ္) အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာဝင္မွ်သာ ျဖစ္ေနသေလာ” ဟူေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို မိမိတို႔ ကိုယ္မိမိတို႔ ျပန္ေမးၾကပါေလ။ အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဘုရားကို မိမိတို႔အားပို၍ ခ်မ္းသာလာေအာင္၊ ပို၍ က်န္းမာလာေအာင္၊ ပို၍ အာဏာရလာေအာင္၊ ပို၍ နာမည္ႀကီးလာေအာင္ လုပ္ရာတြင္ အားကိုးသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေျပာင္ေျပာင္ေျပာရလွ်င္ကား ထိုကဲ့သို႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဗုဒၶကို သူတို႔အတြက္ လာဘ္ေကာင္းရန္ အေဆာင္စီရင္ေပးေသာ ပေယာဂ ဆရာသာသာအျဖစ္သို႔ အဆင့္ႏွိမ့္လိုက္ၾကသည္။
ဓမၼသည္ က်င့္စဥ္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုလွ်င္ ဝိနယသည္ ထိုက်င့္စဥ္ကို က်င့္ရာတြင္ လုိက္နာရမည့္ စည္းကမ္းျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ယံုၾကည္ပါသည္ဟု ကြၽႏု္ပ္တို႔ ဆိုျငားအံ့၊ ထိုတရားမ်ားကို မက်င့္ႀကံ၊ ထိုစည္းကမ္းမ်ားကို မေစာင့္ထိန္းၾကလွ်င္ အခ်ည္းႏွည္းသာ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား၏ အႏွစ္သာရတြင္ မိမိတို႔၏ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္မႈႏွင့္ အတၱကို ေလွ်ာ့ႏိုင္သမွ် ေလွ်ာ့လ်က္ ေနာက္ဆံုးတစ္ေန႔တြင္ “ငါ” ကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ထို “ငါ” ဟူေသာ တစ္ကိုယ္ေကာင္း စိတ္ကို ပယ္မွသာ အျခားသူမ်ားအေပၚ ကူညီႏိုင္မည္။ သတၱဝါမ်ားႏွင့္တကြ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကိုပါ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မည္။
ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား၏ အႏွစ္တြင္ ေလာဘကို ရက္ေရာမႈ၊ စြန္႔လႊတ္မႈ၊ ဒါနအျဖစ္သို႔ အသြင္ေျပာင္းႏုိင္ရန္ အားေပးသည္။ ေဒါသကို ေမတၱာအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲရန္ သင္ၾကားသည္။ ေမာဟကို ၾကည္လင္ေသာ ပညာဉာဏ္အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ ေဟာသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အရင္းရွင္စီးပြားေရး ဝါဒႏွင့္ စားသံုးမႈ ပဓာနဝါဒတို႔သည္ ထိုဗုဒၶ၏ တရားေတာ္မ်ားႏွင့္ လံုးလံုး ဆန္႔က်င္ေနေတာ့သည္။ အရင္းရွင္ႏွင့္ စားသံုးမႈ ပဓာနဝါဒ၏ လႊမ္းမိုးပံုကို နားမလည္ဘဲ သူတို႔၏ ဆြဲအားမ်ားေနာက္ ေကာက္ေကာက္ ပါေအာင္ လိုက္လွ်င္ကား ဗုဒၶ၏ တရားအႏွစ္မွာ ရင္ထဲအထိ ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းလွသည္။ ဥပမာ- ပကာသန ဆန္ေသာ အလွဴမ်ား၊ ကုသိုလ္ယူျခင္းမ်ားတြင္ လူတို႔သည္ မိမိတို႔၏ အတၱကို ခံုမင္မႈအား ဘြင္းဘြင္းႀကီး ျပေနေလ့ ရွိသည္။ တစ္ဖန္ လူလတ္ တန္းစားမ်ားႏွင့္ အထက္တန္းလႊာတို႔၏ တရားစခန္း သြားၾကပံုကို ၾကည့္ပါ။ ေန႔စဥ္ လူတို႔ႀကံဳေတြ႔ေန ရေသာ မတရားမႈေပါင္းစံု၊ အၾကမ္းဖက္မႈ ေပါင္းစံုတို႔မွ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာေသာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ ခံစားလ်က္ ထုိမတရားမႈတို႔ ႁပြမ္းေသာ တကယ့္ေလာကကို ေရွာင္ကြင္းႏိုင္ရန္ ေအးရိပ္ဆာယာသို႔ ယာယီခိုလံႈကာ မိမိ၏ ၿငိမ္းေအးမႈကို ရွာေဖြၾကျခင္းသည္ တရားပါ၏ေလာ။ ဗုဒၶ၏လမ္းစဥ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္ေလာ။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အလွဴေပးျခင္းႏွင့္ တရားစခန္း ဝင္ျခင္းမ်ားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ တရားအႏွစ္ကို နားလည္ႏုိင္ရန္မွာ ေဝးပါေသးသည္။
ခ်ိဳေမႊး
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ထိုသို႔ ဘုန္းႀကီးျပႆနာ မ်ားစြာ ေပၚေပါက္လာေသာအခါ လူတို႔က ထုိင္းႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ ညိႇဳးႏြမ္းသည့္ ကာလႀကီး ျဖစ္ေနေလၿပီဟု ဆိုၾကသည္။ သာသနာ ကြယ္ခါနီးၿပီေလာဟု ေမးခြန္းထုတ္ၾကသည္။ မွန္သင့္သေလာက္ မွန္ေသာ စိုးရိမ္မႈ ျဖစ္သည္။ သာသနာတြင္ ႀကံဳေတြ႔ေနရေသာ ကိစၥမ်ားမွာ မ်ားစြာ ႐ႈပ္ေထြးသည္။ သတိျဖင့္ ေျပာဆိုေရးသားရန္ လိုအပ္သည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ ဉာဏ္အလင္းကို ရွာေဖြရန္ တရားအားထုတ္ခဲ့ပံု၊ ေနာက္ဆံုး သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရရွိကာ ဘုရားျဖစ္လာပံုတို႔ကို သံုးသပ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ Transformation ဟု ဆိုသကဲ့သို႔ပင္ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲလာသည္တို႔ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည္။ အနိစၥ၊ ဒုကၡႏွင့္ အနတၱ သေဘာတို႔ကို ထိုးထြင္းသိျမင္ကာ သာမန္လူ တစ္ဦးအျဖစ္မွ သဗၺညဳတဉာဏ္ရွင္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူသည္။ ဗုဒၶ၏ဘဝကို ဓမၼႏွင့္ကင္းကြာကာ ႐ႈျမင္၍ မရႏိုင္။ ထိုသေဘာကို ပဥၥဝဂၢီ ငါးဦးအား တရားဦးေဟာျခင္းတြင္ သိသာစြာ ျမင္ႏိုင္သည္။ ဘုရားရွင္အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ တရားဦး ေဟာေသာအခါ ပဥၥဝဂၢီ ငါးဦးတို႔က ရဟန္းအျဖစ္ကို ေတာင္းခံသျဖင့္ ရဟန္းျပဳခြင့္ေပးရာမွ သံဃာဟူေသာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ စတင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစကာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာဟူ၍ ရတနာသံုးပါး ေပၚထြန္းလာခဲ့သည္ဟု ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔က ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္။
ဘိကၡဳႏွင့္ ဘိကၡဳနီတို႔သည္ ျမင့္ျမတ္သည့္ ဘဝကို ရွာေဖြသူတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ သူတစ္ထူး၏ ကိုးကြယ္မႈကို ခံယူေတာ္မူထိုက္ေသာ၊ ကာမဂုဏ္ကို စြန္႔ပယ္ထားေသာ၊ လိင္မႈကိစၥမ်ားမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကေသာ သူတို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ေလာကီလူမႈဘဝကို စက္ဆုပ္ကာ ၾကမ္းတမ္းေသာ၊ ႏိုင္လိုမင္းထက္မႈ မ်ားႁပြမ္းေသာ လူတို႔၏ ေန႔စဥ္ေလာကထဲမွ ႐ုန္းထြက္ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သံဃာတို႔ၾကားတြင္ လူတန္းစားအလႊာ ခြဲျခားျခင္း မရွိ။ တန္းတူညီမွ်မႈ ထြန္းကားသည္။ စည္းလံုးသည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသႏွင့္ ေမာဟတို႔ ကင္းစင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗာဘႏိုေမ ဆိုသူက သံဃာ့အစုအေဝးသည္ ကမာၻေပၚတြင္ ပထမဆံုး ေပၚေပါက္လာေသာ ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခဲ့ဖူးသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ သတၱဝါတို႔၏ ခ်မ္းသာေၾကာင္း တရားမ်ားကို ေလးဆယ့္ငါးဝါခန္႔ ေဟာၾကားၿပီးေနာက္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳခ်ိန္တြင္ သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ဘုရား၏ အ႐ိုက္အရာကို ကိုယ္စားဆက္ခံႏုိင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္ကိုမွ် ေရြးခ်ယ္ေတာ္ မမူခဲ့ေပ။ ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးခ်ိန္တြင္ သာသနာကို ေစာင့္ေရွာက္ရန္မွာ ဓမၼဝိနယကို လိုက္နာၾကရန္သာ ျဖစ္သည္ဟုဆိုလ်က္ တရားဓမၼကိုသာ ကိုးကြယ္ရာအျဖစ္ ခ်န္ထားခဲ့သည္။ ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ ဓမၼဝိနယအတိုင္း က်င့္ႀကံအားထုတ္ၾကလွ်င္ကား သာသနာ မကြယ္ေၾကာင္း ျဖစ္ၿပီး မေစာင့္ထိန္းႏိုင္လွ်င္ကား သာသနာသည္လည္း အနိစၥသေဘာမွ မလြတ္ႏုိင္ဘဲ ေမွးမွိန္လာေတာ့မည္။ တစ္နည္း ဆိုရလွ်င္ကား တရားဓမၼက သာသနာကို မေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ တစ္စံုတစ္ေယာက္က (သံဃာတို႔က) ေစာင့္ေရွာက္ၾကလိမ့္မည္ဟု ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔က ယံုၾကည္ၾကခ်ိန္တြင္ သာသနာကြယ္ရန္ မ်ားစြာ နီးစပ္လာေတာ့မည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ သာသနာညိႇဳးႏြမ္းလာမည္ကို စိုးရိမ္ေနၾကေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အေပါင္းတို႔သည္ မိမိတို႔ ကိုယ္မိမိတို႔ ေအာက္ပါေမးခြန္းမ်ား ေမးသင့္လွေပသည္။ “ကြၽန္ေတာ္၊ ကြၽန္မတို႔သည္ ဓမၼဝိနယႏွင့္အညီ က်င့္ႀကံေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္သေလာ။ သို႔မဟုတ္ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃအရိပ္၌ ခိုလံႈၾကသူမ်ား သက္သက္ေလာ (သို႔မဟုတ္) အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာဝင္မွ်သာ ျဖစ္ေနသေလာ” ဟူေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို မိမိတို႔ ကိုယ္မိမိတို႔ ျပန္ေမးၾကပါေလ။ အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဘုရားကို မိမိတို႔အားပို၍ ခ်မ္းသာလာေအာင္၊ ပို၍ က်န္းမာလာေအာင္၊ ပို၍ အာဏာရလာေအာင္၊ ပို၍ နာမည္ႀကီးလာေအာင္ လုပ္ရာတြင္ အားကိုးသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေျပာင္ေျပာင္ေျပာရလွ်င္ကား ထိုကဲ့သို႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည္ ဗုဒၶကို သူတို႔အတြက္ လာဘ္ေကာင္းရန္ အေဆာင္စီရင္ေပးေသာ ပေယာဂ ဆရာသာသာအျဖစ္သို႔ အဆင့္ႏွိမ့္လိုက္ၾကသည္။
ဓမၼသည္ က်င့္စဥ္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုလွ်င္ ဝိနယသည္ ထိုက်င့္စဥ္ကို က်င့္ရာတြင္ လုိက္နာရမည့္ စည္းကမ္းျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ယံုၾကည္ပါသည္ဟု ကြၽႏု္ပ္တို႔ ဆိုျငားအံ့၊ ထိုတရားမ်ားကို မက်င့္ႀကံ၊ ထိုစည္းကမ္းမ်ားကို မေစာင့္ထိန္းၾကလွ်င္ အခ်ည္းႏွည္းသာ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား၏ အႏွစ္သာရတြင္ မိမိတို႔၏ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္မႈႏွင့္ အတၱကို ေလွ်ာ့ႏိုင္သမွ် ေလွ်ာ့လ်က္ ေနာက္ဆံုးတစ္ေန႔တြင္ “ငါ” ကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ထို “ငါ” ဟူေသာ တစ္ကိုယ္ေကာင္း စိတ္ကို ပယ္မွသာ အျခားသူမ်ားအေပၚ ကူညီႏိုင္မည္။ သတၱဝါမ်ားႏွင့္တကြ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကိုပါ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မည္။
ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား၏ အႏွစ္တြင္ ေလာဘကို ရက္ေရာမႈ၊ စြန္႔လႊတ္မႈ၊ ဒါနအျဖစ္သို႔ အသြင္ေျပာင္းႏုိင္ရန္ အားေပးသည္။ ေဒါသကို ေမတၱာအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲရန္ သင္ၾကားသည္။ ေမာဟကို ၾကည္လင္ေသာ ပညာဉာဏ္အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ ေဟာသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚေနေသာ အရင္းရွင္စီးပြားေရး ဝါဒႏွင့္ စားသံုးမႈ ပဓာနဝါဒတို႔သည္ ထိုဗုဒၶ၏ တရားေတာ္မ်ားႏွင့္ လံုးလံုး ဆန္႔က်င္ေနေတာ့သည္။ အရင္းရွင္ႏွင့္ စားသံုးမႈ ပဓာနဝါဒ၏ လႊမ္းမိုးပံုကို နားမလည္ဘဲ သူတို႔၏ ဆြဲအားမ်ားေနာက္ ေကာက္ေကာက္ ပါေအာင္ လိုက္လွ်င္ကား ဗုဒၶ၏ တရားအႏွစ္မွာ ရင္ထဲအထိ ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းလွသည္။ ဥပမာ- ပကာသန ဆန္ေသာ အလွဴမ်ား၊ ကုသိုလ္ယူျခင္းမ်ားတြင္ လူတို႔သည္ မိမိတို႔၏ အတၱကို ခံုမင္မႈအား ဘြင္းဘြင္းႀကီး ျပေနေလ့ ရွိသည္။ တစ္ဖန္ လူလတ္ တန္းစားမ်ားႏွင့္ အထက္တန္းလႊာတို႔၏ တရားစခန္း သြားၾကပံုကို ၾကည့္ပါ။ ေန႔စဥ္ လူတို႔ႀကံဳေတြ႔ေန ရေသာ မတရားမႈေပါင္းစံု၊ အၾကမ္းဖက္မႈ ေပါင္းစံုတို႔မွ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာေသာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ ခံစားလ်က္ ထုိမတရားမႈတို႔ ႁပြမ္းေသာ တကယ့္ေလာကကို ေရွာင္ကြင္းႏိုင္ရန္ ေအးရိပ္ဆာယာသို႔ ယာယီခိုလံႈကာ မိမိ၏ ၿငိမ္းေအးမႈကို ရွာေဖြၾကျခင္းသည္ တရားပါ၏ေလာ။ ဗုဒၶ၏လမ္းစဥ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္ေလာ။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အလွဴေပးျခင္းႏွင့္ တရားစခန္း ဝင္ျခင္းမ်ားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ တရားအႏွစ္ကို နားလည္ႏုိင္ရန္မွာ ေဝးပါေသးသည္။
ခ်ိဳေမႊး
The Voice Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)