ကေလးေတြ ေမးခြန္း ေမးခြင့္ရတဲ့ ေခတ္ကို ဘယ္ေတာ့ ေရာက္မလဲ

သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီ အာကာ 
“က်မတို႔ လူမ်ိဳးေတြဟာ ေမးခြန္းေမးရမွာ ေၾကာက္တယ္၊ ေမးခြန္း မေမးတတ္ၾကဘူး၊ တကယ္ နားမလည္ပါဘဲနဲ႔ နားလည္သေယာင္နဲ႔ ၿငိမ္ေနတတ္ၾကတယ္” ဆိုတဲ့ မွတ္ခ်က္ကို ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား ဆီကေန က်မ မၾကာခဏ ၾကားဖူး ရပါတယ္။

က်မတို႔ လူမ်ိဳးေတြ ဘာေၾကာင့္ ေမးခြန္းေတြ မေမးရတာလဲ။ မေမး တတ္လို႔လား၊ အားနာတတ္တဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္တာမို႔ ေမးခြန္း ေမးရမွာကို အားနာလို႔လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ္က ေမးခြန္းတခုကို ေမးလိုက္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္း ကိုယ့္ကို ငတံုးလို႔ လူေတြထင္သြားမွာ စိုးလို႔လား စသျဖင့္ ေမးခြန္း မေမးတဲ့ ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေတြးေတာ စဥ္းစား စရာေတြက အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ပါေစ၊ က်မတို႔ လူမ်ိဳးေတြ ေမးခြန္း ေမးရမွာကို ေၾကာက္တာ ကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။

ေမးခြန္း ေမးရမွာကို ဘာေၾကာင့္ ေၾကာက္ရသလဲ ဆိုတဲ့ အေျခခံ ဇာစ္ျမစ္ကို လိုက္ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ျဖင့္ က်မတို႔ဟာ ဟိုးငယ္ငယ္ ကတည္းက လူႀကီးမ်ားကို ျပန္လွန္ ေမးခြန္းထုတ္ခြင့္ မရခဲ့ၾကပါဘူး။ လူႀကီး ေျပာတဲ့အတိုင္းလုပ္၊ လူႀကီးကို ျပန္မေမးရဘူး၊ ျပန္မေျပာရဘူး ဆိုတဲ့ အထက္ေအာက္ အာဏာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္မွာ ငယ္စဥ္ ကတည္းက ေနခဲ့ၾကရပါတယ္။

လူႀကီးမ်ား ကလည္း သားသမီးမ်ားကို ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လို မလုပ္ရဘူး ဆိုတဲ့ အက်ိဳးနဲ႔ အေၾကာင္း ျပၿပီးေတာ့ ဆံုးမတာမ်ိဳး နည္းၾကပါတယ္။ တခုခုကို ကိုယ္က နားမလည္တဲ့ အတြက္ ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လို ျဖစ္တာလဲလို႔ ျပန္ေမးမိရင္ျဖင့္ လူႀကီးမ်ားက စိတ္ဆိုးလို႔ မဆံုးၾကေတာ့ပါဘူး။

ေဟာ … ေက်ာင္းေနတဲ့ အရြယ္ကို ေရာက္လာျပန္ေတာ့လည္း ေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာမက ေက်ာက္သင္ပုန္းမွာ ေရးေပးတဲ့ စာေတြကို ဗလာစာအုပ္ထဲကို ကူးထည့္ၿပီးေတာ့ အလြတ္က်က္ၾကရ ပါတယ္။ ဆရာမနဲ႔ ေက်ာင္းသားတို႔ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးတာ၊ ေမးခြန္းထုတ္တာမ်ိဳးေတြ မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ အတန္းထဲမွာ ေက်ာင္းဖတ္စာ စာအုပ္ထဲက ေရးထားတဲ့ အတိုင္းထက္ ပိုၿပီးေတာ့ ေျပာခြင့္၊ ေရးခြင့္၊ ေတြးခြင့္ မေပးထားတဲ့ အေျခခံပညာေရးနဲ႔ ဆယ္ႏွစ္လံုးလံုး ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ က်မတို႔ဟာ ေမးခြန္းေတြကို ေမးခြင့္၊ ေတြးခြင့္ မရၾကေတာ့ ပါဘူး။ ေမးခြင့္၊ ေတြးခြင့္ မရတဲ့ ပညာေရးနဲ႔ ျဖတ္သန္းလာၾကရတာမို႔ စူးစမ္းေလ့လာ ခ်င္စိတ္လည္း နည္းသြားၾကရပါတယ္။ စူးစမ္းေလ့လာ ခ်င္စိတ္နဲ႔ ေမးခြန္းမ်ား ကို ေမးျခင္းဟာ တကယ္ေတာ့ ဆက္စပ္ေနတာပါ။

ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံမ်ားမွာေတာ့ ေမးျမန္းစူးစမ္းတာကို အင္မတန္မွ အားေပးၾက ပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြမွာလည္း အားေပးၾက ပါတယ္။ က်မတို႔ဆီမွာေတာ့ အေမးျမန္းထူတဲ့ ကေလးကို စာသင္ေနတုန္း အေႏွာင့္အယွက္ ေပးတဲ့ သူလို႔ ထင္တတ္ ၾကတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ဟိုေမး၊ ဒီေမး ေမးတဲ့ ကေလးမ်ိဳးကို မိဘမ်ားကလည္း စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ မေျဖေပးခ်င္ၾက ပါဘူး။

အထူးသျဖင့္ ဘာေၾကာင့္ မို႔လို႔ မလုပ္သင့္ဘူး၊ ဘာေၾကာင့္ မကိုင္ရဘူး စတဲ့ က်ိဳးေၾကာင္း ျပၿပီးေတာ့ ေျပာဆို ဆံုးမမႈမ်ိဳးလည္း နည္းၾကပါတယ္။ စေလာင္းဖံုး ႏွစ္ခ်ပ္တီးရင္ ကြဲတတ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳး ေျပာမယ့္ အစား စေလာင္းဖံုး ႏွစ္ခ်ပ္တီးရင္ က်ားကိုက္တတ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳး၊ မေမးေကာင္းဘူး ငရဲႀကီးတတ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ ကေလးတို႔ရဲ႕ ေမးခြန္းေတြကို ေျခာက္လံုး၊ လွန္႔လံုးေတြနဲ႔ ပိတ္ပင္ပစ္ေလ့ ရွိပါတယ္။

ကေလးဆိုတာမ်ိဳးဟာ တကယ္ေတာ့ အင္မတန္ စူးစမ္းေလ့လာ တတ္တဲ့ လူကေလးမ်ား ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ မို႔လို႔ ကေလးတိုင္း၊ ကေလးတိုင္းဟာ သိပံၸပညာရွင္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္လို႔ ကေလး စိတ္ပညာရွင္မ်ားက ဆိုတာပါ။ သိပံၸ ပညာရွင္မ်ားဟာ ေမးခြန္းေတြ ေမးတတ္ၾက၊ စူးစမ္းေလ့လာတတ္ၾက သလိုပဲ ကေလးမ်ား ဟာလည္း ေမးခြန္းေလး ေတြ ေမးၾက၊ စူးစမ္းေလ့လာ တတ္ၾကပါတယ္။

ကေလးတို႔ဟာ စကား မေျပာတတ္ခင္မွာ ကတည္းက မ်က္လံုးေလးေတြနဲ႔ စူးစမ္းေလ့လာ တတ္ၾကသလို စကား စေျပာတတ္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ကေလးမ်ားဟာ မဆံုးႏိုင္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို တရစပ္ ေမးေတာ့တာပါပဲ။ ဒါ ဘာႀကီးလဲ ဆိုတာက စလို႔၊ ဘာေၾကာင့္လဲ၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲ စသျဖင့္ သူတို႔ လိုခ်င္တဲ့ အေျဖကို မသိရ မခ်င္း ထပ္တလဲလဲ ေမးေတာ့တာပါပဲ။

ကေလးတို႔ရဲ႕ ေမးခြန္းေတြဟာ လူႀကီးမ်ား အတြက္ အင္မတန္ ေျဖရခက္တဲ့ ေမးခြန္းမ်ိဳးေတြလည္း ျဖစ္တတ္ၾက ပါတယ္။ ကေလးေမးတဲ့ ေမးခြန္းေတြကို လူႀကီးက စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ ေျဖေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ မဟန္႔တားရပါဘူး။ ကေလးတို႔ရဲ႕ စူးစမ္းေလ့လာစိတ္၊ ေမးျမန္းလိုစိတ္ကို မဟန္႔တားမိဖို႔ လိုပါတယ္။

မူႀကိဳမေနခင္၊ ေက်ာင္းမေနခင္မွာ ကေလးတို႔ရဲ႕ ေမးခြန္းေတြကို အိမ္က မိဘက စိတ္ရွည္ လက္ရွည္နဲ႔ ေျဖေပးဖို႔ လိုသလို သံုးေလးႏွစ္အရြယ္ မူႀကိဳေက်ာင္းကို သြားတဲ့ အခ်ိန္မွာလည္း ကေလးတို႔ရဲ႕ မူႀကိဳေက်ာင္းက ဆရာမ်ားဟာ ကေလး ေမးတာကို စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ ေျဖေပးတတ္တဲ့ ဆရာမမ်ား ျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ကေလးတို႔ရဲ႕ စူးစမ္းေလ့လာ စိတ္ေလးေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးေစဖို႔ အတြက္ ကေလးတို႔ရဲ႕ မူႀကိဳေက်ာင္းဟာ တေနကုန္ နီးပါးေလာက္ ဝလံုးေတြခ်ည္း ထိုင္ေရး ခိုင္းေနတဲ့ေက်ာင္းမ်ိဳး မျဖစ္ရပါဘူး။ ကေလးတို႔ကို သူငယ္တန္းစာေတြ အလြတ္ရြတ္ခိုင္းဖို႔ပဲ ဖိအားေပး ေနတဲ့ မူႀကိဳမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ရပါဘူး။

ကေလးတို႔ရဲ႕ မူႀကိဳဟာ လြတ္လပ္စြာ ေမးခြင့္၊ စူးစမ္းခြင့္၊ ေလ့လာခြင့္ရဖို႔ လိုပါတယ္။ အခုခ်ိန္ထိေတာ့ က်မတို႔ႏိုင္ငံမွာ ကေလးတို႔ကို လြတ္လပ္စြာ စူးစမ္းေလ့လာခြင့္၊ ေမးျမန္းခြင့္ ေပးတဲ့ မူႀကိဳမ်ိဳး အင္မတန္ ရွားလွပါေသးတယ္။

ေက်ာင္းေနတဲ့ အရြယ္ကို ေရာက္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ ကေလးတို႔ရဲ႕ စာသင္ခန္းေတြမွာ ဆရာနဲ႔ ေက်ာင္းသား အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္ ေဆြးေႏြးတာမ်ိဳး၊ ေက်ာင္းသားေတြကို ေမးခ်င္တာ ေမးခြင့္ေပးတာမ်ိဳး ေတြကို က်မတို႔ရဲ႕ ေက်ာင္းစာသင္ခန္း ေတြထဲမွာ အခုခ်ိန္ထိ မလုပ္ႏိုင္ၾကေသးပါဘူး။

မလုပ္ႏိုင္ေသးတဲ့ အျပင္ ကေလးက နားမလည္တာ၊ ေတြးမိတာေလးေတြကို ထေမး၊ ထေျပာခဲ့ရင္လည္း စာသင္ခန္းကို ေႏွာင့္ယွက္သူတေယာက္ အျဖစ္ အဆူခံၾကရပါ ေသးတယ္။ ဒီလိုမူႀကိဳမ်ိဳး၊ ဒီလိုစာသင္ခန္း မ်ိဳးကေန ျဖတ္သန္း လာခဲ့ရတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကေလးမ်ားဟာ (ေနာင္လူႀကီးျဖစ္လာ တဲ့အခ်ိန္ ထိလည္း) ေမးခြန္းေတြကို မေမးတတ္ၾကေတာ့ပါဘူး။

ဆရာမ စာသင္ေနရင္ စာအုပ္ထဲမွာ လိုက္ကူးဖို႔ပဲ အားသန္လာၾက ပါေတာ့တယ္။ မွတ္စုစာအုပ္ထဲမွာ မွတ္စုရွိဖို႔ပဲ အားထုတ္လာၾက ပါေတာ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ေမးခြန္းေတြကို မေမးတတ္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ေမးခြန္းဆိုတာ ဆရာမ အတြက္ပဲ၊ ေက်ာင္းသားေတြ ေမးရမယ့္အရာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ထင္လာ၊ ေတြးလာ ၾကပါေတာ့တယ္။

ဒီလိုမ်ိဳး ေမးခြန္း မေမးတတ္ျခင္း (တနည္းေျပာရရင္) ေမးျမန္း စူးစမ္းလိုစိတ္ အားနည္းျခင္းဟာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရး အားနည္းျခင္း ပါပဲ။ ပညာေရး အားနည္းျခင္းဟာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ အတြက္ အင္မတန္မွ အႏၲရာယ္ရွိပါတယ္။

က်မတို႔ ေက်ာက္ေခတ္ကေန ႐ုန္းထြက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းဟာ ေမးခြန္းေတြကို ေမးခဲ့ၾက၊ စူးစမ္းခဲ့ၾကလို႔ပါ။ အိမ္ေတြမွာ၊ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းေတြမွာ ဆရာမ ေျပာတဲ့ အတိုင္း လိုက္လုပ္၊ မိဘေျပာတဲ့အတိုင္း နားေထာင္ဆိုတဲ့ သင္နည္းေတြ၊ ဆံုးမနည္းေတြ အစား ကေလးေတြရဲ႕ ေတြးေတာဆင္ျခင္မႈကို ႏိႈးဆြ ေပးႏိုင္မယ့္ သင္နည္းစနစ္ေတြကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုပါၿပီ။ စာသင္ခန္းေတြမွာ သင္႐ိုးကုန္ရင္ ၿပီးေရာ ဆိုၿပီးေတာ့ သင္ေနၾက တာေတြ၊ စာေမးပြဲေအာင္႐ံု တပြဲတိုး စာက်က္မွတ္ ခိုင္းေနၾကတာေတြေၾကာင့္ ဘြဲ႔ရ၊ ပညာမတတ္ေတြ ေပါေနၾကရတာပါပဲ။

ကိုယ့္ႏိုင္ငံကဘြဲ႔ကို ႏိုင္ငံတကာက အသိမွတ္ မျပဳတာ၊ ျပည္တြင္းမွာ ဘြဲ႔ေတြ ဘယ္ေလာက္ရရ သူမ်ားႏိုင္ငံကို သြားရင္ ႏိုင္ငံတြင္းက ရထားတဲ့ဘြဲ႔နဲ႔ ဘာမွမဆိုင္တဲ့ ေအာက္က် ေနာက္က် အလုပ္ေတြကို လုပ္ေနရတာ၊ သူမ်ားႏိုင္ငံမွာ ေက်ာင္းသြားတက္ျပန္ေတာ့လည္း အတန္းထဲမွာ ျပန္လွန္ေမးခြန္း မထုတ္တတ္တဲ့၊ ေမးခြန္း မေမးတတ္တဲ့ ေက်ာင္းသား အျဖစ္ အထင္ေသးခံရတာေတြ ပေပ်ာက္ဖို႔ အတြက္ က်မတို႔ စတင္ေျပာင္းလဲၾကဖို႔ လိုပါၿပီ။

ကေလးေတြကို ေမးခြန္း ေမးခြင့္ေပးတဲ့ မိဘ၊ ေမးခြန္းေမးမွာကို မေၾကာက္တဲ့ ဆရာ၊ ေမးခြန္း ေမးခြင့္ ေပးတဲ့ေက်ာင္း၊ ဒါေတြကို က်မတို႔ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ျမင္ခြင့္ရၾကမွာလဲ။ အျပင္ပန္း သဏၭာန္ေတြကို ျမင္ေကာင္းေအာင္လို႔ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ေနဖို႔ထက္ တကယ့္ အႏွစ္သာရကို ေျပာင္းလဲပစ္ဖို႔ လိုပါၿပီ။ ဒါဆိုရင္ျဖင့္ ေမးခြန္းေမးရမွာကို မေၾကာက္တဲ့၊ ရဲရဲဝံ့ဝံ့နဲ႔ ျပန္လွန္ေမးခြန္းထုတ္ရဲတဲ့ လူမ်ိဳး ျဖစ္လာပါလိမ့္ မယ္။

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...