မိဘႏွင့္ ဆရာ
Written by ခင္ေမာင္ေဌး (ပညာေရး)
စာေရးသူ၏ ပညာေရး လုပ္သပ္ တစ္ေလွ်ာက္ လုံးတြင္ သတင္းစာမ်က္ႏွာေပၚ၌ ပထမဆုံး ဖတ္ရသည့္ သတင္းပင္ျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။ ထုိသတင္း မွာၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမွ သတင္းလည္း မဟုတ္။ နယ္သတင္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ေနသည္။ ေန႔စဥ္ထုတ္ ပုဂၢလိက သတင္းစာ တစ္ေစာင္တြင္ ဖတ္ရျခင္းျဖစ္သည္။
သတင္းအခ်ဳပ္မွာ ဆရာမကျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္သည္။ ကေလးက ဆရာမထံတြင္က်ဴရွင္မတက္ပါ။ သခ်ၤာအေျဖလႊာ မွန္ေသာ္လည္း အမွတ္ေပးမထားပါ။ မိဘက ဆရာမကုိအမွတ္မေပးဘဲထားျခင္း၊ အတန္းထဲတြင္ ဆက္ဆံေရးမေျပမလည္ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားကုိ အခ်က္အလက္အခုိင္အမာသက္ေသျပဳ ကာတုိင္းတန္း၏။ သက္ဆုိင္ရာၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးက မိဘႏွင့္ဆရာမၾကား ေျပလည္မႈရွိေစရန္ ထုိဆ ဆရာမအား အေရးယူေဆာင္ရြက္သည့္အေနျဖင့္ ယင္းအတန္းမွ အတန္းပုိင္ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဘာသာရပ္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားကုိေလွ်ာ့ခ်ကာ အျခားအဆင့္နိမ့္အတန္းသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႔႕တာဝန္ေပးလုိက္ေၾကာင္း သိရသည္။
စာေရးသူတုိ႔ႏုိင္ငံသည္ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံအျဖစ္ ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည္မွာ သုံးႏွစ္ေက်ာ္ကာလသုိ႔ပင္ ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီျဖစ္၏။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအမံမ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ေနသည္မွာလည္း မွန္၏။ ယခုဆုိလွ်င္ တတိယလႈိင္း (Third Wave) အျဖစ္တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈႏွင့္ တာဝန္သိမႈစသည့္ အပုိင္းတုိ႔တြင္ ထင္သာျမင္သာရွိလာေစရန္ ပုိ၍တြန္းအားေပးေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္ျဖစ္၏။
ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ားသည္ ျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္ၾကားခြင့္ မရွိပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ပညာေရးဝန္ထမ္း မ်ား၏ လုပ္ခလစာႏွင့္ အေျခအေနအေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ေၾကာင့္ အပုိဝင္ေငြအျဖစ္ ရွာမည္ဆုိလွ်င္ လည္း ရွာႏုိင္ေၾကာင္း ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးကပင္ စာနာနားလည္စြာျဖင့္ ထုတ္ ေဖာ္ေျပာ ဆုိခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ အပုိဝင္ေငြရွာရာတြင္ အဂတိတရားမဖက္ဖုိ႔လုိေၾကာင္းလည္း ထပ္ဆင့္ ေျပာၾကား သြားခဲ့ေသးသည္။ မၾကာေသးမီကပင္ အေျခခံပညာဦးစီးဌာနမွ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ား က်ဴရွင္မသင္ရန္ ထပ္မံသတိေပးေၾကညာခဲ့ေၾကာင္း သိရ၏။ အကယ္၍ တုိင္တန္းသူမ်ားရွိပါက ဥပေဒ ႏွင့္အညီ အေရးယူ မည္ျဖစ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ပညာေရး၏ ပဲ့ကုိင္ရွင္မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ အဓိကအခ်က္မွာ ကေလးမ်ား စာေပ တတ္ေျမာက္ရန္ သင္ၾကားေပးျခင္း၊ ကေလးတုိ႔၏ စိတ္ႏွလုံးသားမ်ား ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းလာ ေအာင္ စိတ္ကုိျပင္ျခင္းဆုိသည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားရွိေန၏။ ေက်ာင္းတြင္ျဖစ္ေစ၊ အိမ္တြင္ျဖစ္ေစ မိမိ တုိ႔၏ တပည့္သားေျမးမ်ားအေပၚ ျမင့္ျမတ္ျဖဴစင္ေသာစိတ္ျဖင့္ ျပဳျပင္ထိန္းေက်ာင္းေပးႏိုင္လွ်င္ မည္သုိ႔ ေသာျပႆနာမွ ေပၚေပါက္လာႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။
သုိ႔ေသာ္လည္း မိမိတို႔၏အတၱလြန္ကဲမႈေၾကာင့္ ခဲြျခားဆက္ဆံသည့္ အျပဳအမူမ်ား ေတြ႕ရေသာအခါ မျဖစ္သင့္သည့္ ျပႆနာမ်ားႏွင့္ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္း ရႏုိင္ပါသည္။ မိမိအိမ္ရွိက်ဴရွင္သုိ႔ လာတက္မွ၊ လာဘ္ လာဘရရွိမွဆုိသည့္စိတ္မ်ား မကင္းစင္ႏုိင္ေသးေသာေၾကာင့္ မိမိက်ဴရွင္တက္မွ အမွတ္ေကာင္းရျခင္း၊ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ရျခင္း၊ အတန္းထဲတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ၏အေလးေပးမႈ၊ ဦးစားေပးမႈကုိခံရျခင္း စသည္တုိ႔ မွာ ေက်ာင္းႀကီးေက်ာင္းငယ္မေရြး ႀကံဳေနရဆဲျဖစ္၏။
ယခုအခ်ိန္အခါတြင္ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနၿပီျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ စာေမးပဲြ စစ္ေဆးအကဲျဖတ္ရာတြင္ စတုတၳတန္းႏွင့္ အ႒မတန္းမ်ားသည္ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္စသည္ျဖင့္ အဆင့္ျမႇင့္ တင္စစ္ေဆးေတာ့မည္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္မိဘမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း မိမိတုိ႔၏သားသမီးမ်ား ပုိမုိထူး ခၽြန္ႏုိင္ေစရန္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေနၾကၿပီျဖစ္၏ အတန္းပုိင္ဆရာမထံတြင္ လုံးဝပုံအပ္၍သင္ခ်င္မွလည္း သင္မည္ျဖစ္၏။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ အပုိဝင္ေငြရရွိရန္ ျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္ေနမႈမ်ားသည္ တရား မဝင္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ေက်ာသားရင္သားမခဲြျခားဘဲ ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ သင္ၾကားျပသမႈမ်ားအေပၚတြင္ မိဘမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း ၿငိဳျငင္ၾကမည္မဟုတ္ပါ။ မိမိတို႔၏သားသမီးမ်ား ပိုမို၍လိမၼာေရးျခားရွိေစ ရန္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားထံတြင္ ယုံၾကည္ကုိးစားစြာျဖင့္ အပ္ႏွံၾကပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ မိဘမ်ား၏ ယုံၾကည္အားထားမႈကုိ ေလးစားတန္းဖုိးထားရမည္ ျဖစ္သည္။ မိမိတုိ႔၏အတၱ ကုိ ေရွ႕တန္းတင္ကာ မေတာ္ေလာဘတက္ၾကလွ်င္ ဆရာႏွင့္မိဘၾကား မလုိလားအပ္သည့္အမႈ ကိစၥ မ်ားေပၚလာႏုိင္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ စာေပသင္ၾကားျပသျခင္း၊ တပည့္မ်ားလိမၼာေရးျခားရွိေအာင္ ဆုိဆုံးမျခင္းသည္ ဆရာ၊ ဆရာမတုိင္း၏ တာဝန္ျဖစ္သည္။ ထုိတာဝန္ကုိထမ္းပုိးရာတြင္ မိမိ၏တပည့္သားေျမးမ်ားအား ဆူႀကံဳ နိမ့္ျမင့္ ျဖဴစင္ေသာေစတနာေမတၱာျဖင့္သာ ဆုိဆုံးမျခင္း၊ သင္ၾကားျပသျခင္းျပဳႏုိင္ၾကမည္။ မုဒိတာ ပြားႏုိင္ၾကမည္ဆုိလွ်င္ ဆရာႏွင့္မိဘမ်ားအၾကား အျငင္းပြားဖြယ္ရာမ်ား ရွိႏုိင္ေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ မိဘႏွင့္ဆရာ ပူးေပါင္းႏုိင္မွသာ ကေလး၏ပညာေရးေကာင္းႏုိင္မည္ကုိ အစဥ္သတိခ်ပ္သင့္လွေပသည္။ ။
ေၾကးမုံသတင္းစာ
ၾသဂုတ္ (၈) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
စာေရးသူ၏ ပညာေရး လုပ္သပ္ တစ္ေလွ်ာက္ လုံးတြင္ သတင္းစာမ်က္ႏွာေပၚ၌ ပထမဆုံး ဖတ္ရသည့္ သတင္းပင္ျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။ ထုိသတင္း မွာၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမွ သတင္းလည္း မဟုတ္။ နယ္သတင္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ေနသည္။ ေန႔စဥ္ထုတ္ ပုဂၢလိက သတင္းစာ တစ္ေစာင္တြင္ ဖတ္ရျခင္းျဖစ္သည္။
သတင္းအခ်ဳပ္မွာ ဆရာမကျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္သည္။ ကေလးက ဆရာမထံတြင္က်ဴရွင္မတက္ပါ။ သခ်ၤာအေျဖလႊာ မွန္ေသာ္လည္း အမွတ္ေပးမထားပါ။ မိဘက ဆရာမကုိအမွတ္မေပးဘဲထားျခင္း၊ အတန္းထဲတြင္ ဆက္ဆံေရးမေျပမလည္ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားကုိ အခ်က္အလက္အခုိင္အမာသက္ေသျပဳ ကာတုိင္းတန္း၏။ သက္ဆုိင္ရာၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးက မိဘႏွင့္ဆရာမၾကား ေျပလည္မႈရွိေစရန္ ထုိဆ ဆရာမအား အေရးယူေဆာင္ရြက္သည့္အေနျဖင့္ ယင္းအတန္းမွ အတန္းပုိင္ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဘာသာရပ္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားကုိေလွ်ာ့ခ်ကာ အျခားအဆင့္နိမ့္အတန္းသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႔႕တာဝန္ေပးလုိက္ေၾကာင္း သိရသည္။
စာေရးသူတုိ႔ႏုိင္ငံသည္ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံအျဖစ္ ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည္မွာ သုံးႏွစ္ေက်ာ္ကာလသုိ႔ပင္ ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီျဖစ္၏။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအမံမ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ေနသည္မွာလည္း မွန္၏။ ယခုဆုိလွ်င္ တတိယလႈိင္း (Third Wave) အျဖစ္တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈႏွင့္ တာဝန္သိမႈစသည့္ အပုိင္းတုိ႔တြင္ ထင္သာျမင္သာရွိလာေစရန္ ပုိ၍တြန္းအားေပးေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္ျဖစ္၏။
ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ားသည္ ျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္ၾကားခြင့္ မရွိပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ပညာေရးဝန္ထမ္း မ်ား၏ လုပ္ခလစာႏွင့္ အေျခအေနအေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ေၾကာင့္ အပုိဝင္ေငြအျဖစ္ ရွာမည္ဆုိလွ်င္ လည္း ရွာႏုိင္ေၾကာင္း ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးကပင္ စာနာနားလည္စြာျဖင့္ ထုတ္ ေဖာ္ေျပာ ဆုိခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ အပုိဝင္ေငြရွာရာတြင္ အဂတိတရားမဖက္ဖုိ႔လုိေၾကာင္းလည္း ထပ္ဆင့္ ေျပာၾကား သြားခဲ့ေသးသည္။ မၾကာေသးမီကပင္ အေျခခံပညာဦးစီးဌာနမွ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ား က်ဴရွင္မသင္ရန္ ထပ္မံသတိေပးေၾကညာခဲ့ေၾကာင္း သိရ၏။ အကယ္၍ တုိင္တန္းသူမ်ားရွိပါက ဥပေဒ ႏွင့္အညီ အေရးယူ မည္ျဖစ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႕ရ၏။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ပညာေရး၏ ပဲ့ကုိင္ရွင္မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ အဓိကအခ်က္မွာ ကေလးမ်ား စာေပ တတ္ေျမာက္ရန္ သင္ၾကားေပးျခင္း၊ ကေလးတုိ႔၏ စိတ္ႏွလုံးသားမ်ား ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းလာ ေအာင္ စိတ္ကုိျပင္ျခင္းဆုိသည့္ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားရွိေန၏။ ေက်ာင္းတြင္ျဖစ္ေစ၊ အိမ္တြင္ျဖစ္ေစ မိမိ တုိ႔၏ တပည့္သားေျမးမ်ားအေပၚ ျမင့္ျမတ္ျဖဴစင္ေသာစိတ္ျဖင့္ ျပဳျပင္ထိန္းေက်ာင္းေပးႏိုင္လွ်င္ မည္သုိ႔ ေသာျပႆနာမွ ေပၚေပါက္လာႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။
သုိ႔ေသာ္လည္း မိမိတို႔၏အတၱလြန္ကဲမႈေၾကာင့္ ခဲြျခားဆက္ဆံသည့္ အျပဳအမူမ်ား ေတြ႕ရေသာအခါ မျဖစ္သင့္သည့္ ျပႆနာမ်ားႏွင့္ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္း ရႏုိင္ပါသည္။ မိမိအိမ္ရွိက်ဴရွင္သုိ႔ လာတက္မွ၊ လာဘ္ လာဘရရွိမွဆုိသည့္စိတ္မ်ား မကင္းစင္ႏုိင္ေသးေသာေၾကာင့္ မိမိက်ဴရွင္တက္မွ အမွတ္ေကာင္းရျခင္း၊ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ရျခင္း၊ အတန္းထဲတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ၏အေလးေပးမႈ၊ ဦးစားေပးမႈကုိခံရျခင္း စသည္တုိ႔ မွာ ေက်ာင္းႀကီးေက်ာင္းငယ္မေရြး ႀကံဳေနရဆဲျဖစ္၏။
ယခုအခ်ိန္အခါတြင္ ပညာေရးစနစ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနၿပီျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ စာေမးပဲြ စစ္ေဆးအကဲျဖတ္ရာတြင္ စတုတၳတန္းႏွင့္ အ႒မတန္းမ်ားသည္ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္စသည္ျဖင့္ အဆင့္ျမႇင့္ တင္စစ္ေဆးေတာ့မည္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္မိဘမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း မိမိတုိ႔၏သားသမီးမ်ား ပုိမုိထူး ခၽြန္ႏုိင္ေစရန္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေနၾကၿပီျဖစ္၏ အတန္းပုိင္ဆရာမထံတြင္ လုံးဝပုံအပ္၍သင္ခ်င္မွလည္း သင္မည္ျဖစ္၏။
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ အပုိဝင္ေငြရရွိရန္ ျပင္ပတြင္က်ဴရွင္သင္ေနမႈမ်ားသည္ တရား မဝင္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ေက်ာသားရင္သားမခဲြျခားဘဲ ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ သင္ၾကားျပသမႈမ်ားအေပၚတြင္ မိဘမ်ားကုိယ္တုိင္ကလည္း ၿငိဳျငင္ၾကမည္မဟုတ္ပါ။ မိမိတို႔၏သားသမီးမ်ား ပိုမို၍လိမၼာေရးျခားရွိေစ ရန္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားထံတြင္ ယုံၾကည္ကုိးစားစြာျဖင့္ အပ္ႏွံၾကပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားသည္ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ မိဘမ်ား၏ ယုံၾကည္အားထားမႈကုိ ေလးစားတန္းဖုိးထားရမည္ ျဖစ္သည္။ မိမိတုိ႔၏အတၱ ကုိ ေရွ႕တန္းတင္ကာ မေတာ္ေလာဘတက္ၾကလွ်င္ ဆရာႏွင့္မိဘၾကား မလုိလားအပ္သည့္အမႈ ကိစၥ မ်ားေပၚလာႏုိင္ပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ စာေပသင္ၾကားျပသျခင္း၊ တပည့္မ်ားလိမၼာေရးျခားရွိေအာင္ ဆုိဆုံးမျခင္းသည္ ဆရာ၊ ဆရာမတုိင္း၏ တာဝန္ျဖစ္သည္။ ထုိတာဝန္ကုိထမ္းပုိးရာတြင္ မိမိ၏တပည့္သားေျမးမ်ားအား ဆူႀကံဳ နိမ့္ျမင့္ ျဖဴစင္ေသာေစတနာေမတၱာျဖင့္သာ ဆုိဆုံးမျခင္း၊ သင္ၾကားျပသျခင္းျပဳႏုိင္ၾကမည္။ မုဒိတာ ပြားႏုိင္ၾကမည္ဆုိလွ်င္ ဆရာႏွင့္မိဘမ်ားအၾကား အျငင္းပြားဖြယ္ရာမ်ား ရွိႏုိင္ေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ မိဘႏွင့္ဆရာ ပူးေပါင္းႏုိင္မွသာ ကေလး၏ပညာေရးေကာင္းႏုိင္မည္ကုိ အစဥ္သတိခ်ပ္သင့္လွေပသည္။ ။
ေၾကးမုံသတင္းစာ
ၾသဂုတ္ (၈) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook