ျပင္စရာေတြ မ်ားလွတဲ့ ပညာေရး

ခုတစ္ေလာမွာ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါး အေတာ္မ်ားမ်ားကို အြန္လုိင္းကေန ဖတ္ျဖစ္ေနပါတယ္။ စာေရးသူတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးကလည္း ေျပာစရာေတြ မ်ားလြန္းေနေတာ့ သူ႔အျမင္၊ သူ႔႐ႈေထာင့္၊ သူ႔အေတြ႕ အႀကံဳနဲ႔ တင္ျပၾကပုံေတြ မွတ္သားဖုိ႔ ေကာင္းပါတယ္။ အေရးႀကီးတာက သက္ဆုိင္ရာ တာ၀န္အရွိဆုံး ပုဂၢိလ္ေတြက သည္ေဆာင္းပါး ေတြကို ဖတ္မိၿပီး လုိအပ္သလို ျဖစ္ႏုိင္သေလာက္ ေကာင္းမြန္ တုိးတက္ လာေအာင္ ျပဳျပင္ေပးၾကဖို႔ အေရးအႀကီးဆုံးလို႔ ေျပာ ခ်င္ပါတယ္။

ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခုေဆာင္းပါးမွာ စာေရးသူ အဓိက ေဇာင္းေပးၿပီး ေျပာခ်င္တာက ပညာေရး ေလာကရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္အရွိဆုံး၊ တာ၀န္အရွိဆုံး ပုဂိၢဳလ္မ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ကို အဓိကထား ေျပာခ်င္တာပါ။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ ပညာေရး၀န္ႀကီးကေန ေအာက္ဆုံး မူလတန္း ေက်ာင္းအုပ္အထိ သတိထား ျပဳျပင္ဖုိ႔ ေျပာခ်င္တာပါ။ စာေရးသူတုိ႔ ႏုိင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတာက ပညာေရးကို ျပဳျပင္ရာမွာ မသိလို႔ မျပင္တာ မဟုတ္ပဲ သိလ်က္နဲ႔ မျပင္တာဘဲ။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးေျပာရရင္ ျပင္သင့္သေလာက္ မျပင္တာေတြ ရွိေနလို႔ ပညာေရးမွာ အခုလို အားနည္းခ်က္၊ ဟာကြက္ေတြ ျဖစ္ေနရတာလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္နည္း လြန္းတယ္ဆိုတဲ့ ေ၀ဖန္ခ်က္ ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္က ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကို အေတာ္ေလးျမင့္ ျမင့္မားမားတိုးေပးလုိက္ပါတယ္။ ခုလို တုိးျမင့္လာတဲ့ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကို အသုံးခ် ရာမွာ ခုတ္ ရာတျခား ရွရာတျခား မျဖစ္ဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဆုိလိုတာက ေခတ္အဆက္ဆက္ လုပ္ခဲ့ၾကတဲ့ ပုံစံခြက္အေဟာင္းအတုိင္း ဆက္ လုပ္ေနၾကမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ပညာ ေရးအသုံးစရိတ္ ဘယ္ေလာက္ မ်ားမ်ား ခ်ေပးခ်ေပး အက်ဳိးရလဒ္က ထင္သေလာက္ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ေသခ်ာပါတယ္။

ဥပမာဆုိပါစို႔ ေက်ာင္းတစ္ ေက်ာင္းကုိ စာသင္ေဆာင္အသစ္ တစ္ခုေဆာက္လုပ္ဖို႔ ဘတ္ဂ်က္ သိန္း တစ္ေထာင္ခ်ေပးလုိက္ တယ္ဆုိပါေတာ့။ အဲဒီသိန္းတစ္ ေထာင္ဟာ ရာႏႈန္းျပည့္ အမွန္တကယ္ ေဆာက္ လုပ္ေရး လုပ္ ငန္းထဲ၀င္၊ မ၀င္ဆုိတဲ့ အခ်က္ကို ေျပာလိုတာပါ။ အားလုံးသိၾကတဲ့ အတုိင္းလုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီးနဲ႔ ျပင္ဆင္ေရးေကာ္မတီ အဆင့္ဆင့္က နည္းနည္းစီေ၀စား သြားၾကေတာ့ ငါးဆယ္ ရာခုိင္ႏႈန္း အမွန္တကယ္ ေက်ာင္းေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းထဲ၀င္သြားတယ္ ဆိုရင္ပဲ အေတာ္ကံေကာင္း တယ္လို႔ ေျပာရမလိုျဖစ္ေနၿပီ။ သည္ေနရာမွာ တစ္ေလာက ဖတ္လုိက္ရတဲ့ ကာတြန္းတစ္ပုဒ္ကို သတိရလို႔ မွ်ေ၀လုိက္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္ရဲ႕ ေရ ေျမာင္းေတြ ျပဳျပင္ဖို႔ ႏုိင္ငံေတာ္က ခ်ေပး လုိက္တဲ့ ရန္ပုံေငြ ၁၂ ဘီလီယံ ဘယ္ေရာက္သြားလဲလို႔ တစ္ေယာက္ကေမးေတာ့ အျခားတစ္ေယာက္က ျခေတာထဲကို ထင္းရွဴးပုံးခ်ေပးလုိက္သလို ျဖစ္သြားမွာေပါ့ကြာဆိုတဲ့ ကာတြန္းေလးပါ။ သည္လုိျခစား မႈေတြ မ်ားလြန္းေနတဲ့ စာေရးသူတုိ႔ ႏုိင္ငံမွာက ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ျပင္စရာေတြက အမ်ားႀကီးပါ။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးေလာကကိုလည္း‘‘ျပင္စရာေတြမ်ားလွတဲ့ ပညာေရး’’ လို႔ တင္စားလုိက္တာပါ။

သည္ေတာ့ ပညာေရး ေလာကကို အမွန္တကယ္ ျပဳျပင္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ အားလုံး ေျပာေနၾက၊ သိေနၾကတဲ့ အတုိင္း သက္ဆုိင္ရာ တာ၀န္ရွိ ပုဂိၢဳလ္ တုိင္းရဲ႕ စိတ္ဓာတ္(Mindset) ကို မျဖစ္မေန အရင္ဆုံး ျပဳျပင္ရပါလိမ့္မယ္။ ေခါက္႐ိုးက်ဳိးေနတဲ့ လက္ရွိအမူအက်င့္ေတြအတုိင္းနဲ႔ ကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ လုပ္လုပ္၊ ဒုံရင္းဒုံရင္းပဲ ျဖစ္ေနမွာပါ။ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ ခြင့္ဟာ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ ပါေမာကၡခ်ဳပ္တုိင္းသိၾကပါတယ္။ မိမိတကၠသိုလ္ရဲ႕ ဥပဓိ႐ုပ္ ေကာင္းဖို႔၊ အေဆာက္အအုံခံ့ညားထည္၀ါဖို႔၊ စာသင္ေဆာင္ေတြ အဆင့္ျမင့္ဖုိ႔၊ သိပၸံနဲ႔လက္ေတြ႕ခန္းသုံး ပစၥည္းေတြ စုံလင္ဖုိ႔၊ သင္ၾကားေရးထိေရာက္ဖို႔၊ သုေတသနလုပ္ငန္းေတြ တုိးတက္ဖို႔၊ ဆရာ၊ ဆရာမနဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြ သက္သာေခ်ာင္ခ်ိဖုိ႔၊ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔စတဲ့ ပါေမာကၡခ်ဳပ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ တာ၀န္ေတြဟာ အ

မ်ားႀကီးပါ။ စာေရးသူတို႔ဆီမွာ ျဖစ္ေနတာက ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆိုသူေတြဟာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကိုသာ အျပည့္အ၀ အသုံးခ်ၿပီး တာ၀န္ယူမႈအပိုင္းမွာေတာ့ အားနည္းေနၾကတယ္လို႔ ခံစားမိပါတယ္။ စာေရးသူ အေနနဲ႔ ကေတာ့ အၿငိမ္းစား ပညာေရး ၀န္ထမ္းေဟာင္းတစ္ဦးျဖစ္လုိ႔ ကိုယ့္အတြက္ ေျပာေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ လက္ရွိတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနဆဲ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ၀န္ထမ္းမ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ၿပီး ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ပညာေရး ေလာကကို သည့္ထက္ေကာင္းေအာင္ျပဳျပင္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာေရး၀န္ႀကီးကေန မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္အထိ သုံးသပ္ျပဳျပင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဆင့္ျမင့္ က႑မွာ ၫႊန္ခ်ဳပ္ကအစ ပါေမာကၡခ်ဳပ္၊ ဒုပါခ်ဳပ္မ်ား၊ စီမံေရးရာဌာနမွဴးနဲ႔ ေမာ္ကြန္းထိန္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္စီမံခန္႔ခဲြေရး ေကာ္မတီ ၀င္မ်ား၊ ပါေမာကၡ / ဌာနမွဴးမ်ားအားလုံး၊ အေျခခံ အဆင့္မွာ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္မ်ား၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးမ်ား၊ တုိင္း/ျပည္နယ္နဲ႔ ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးမ်ား၊ အဆင့္ဆင့္ေသာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ားစသျဖင့္ (စကားခ်ပ္ -အားလုံးကို မဆုိလုိပါ၊ အလြန္ သမာသမတ္ရွိၿပီး စိတ္ထားျမင့္ျမတ္၊ ကိုယ္က်င့္သိကၡာျပည့္၀ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြလည္း ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ဖူးပါတယ္။ ႏုိင္ငံအတြက္ အလြန္႔အလြန္ တန္ဖိုးႀကီးမားတဲ့ ဤကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးကို မဆို လိုပါ) ပညာေရးေလာကရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူ အာဏာပိုင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ အတၱ၊ ပရမွ်တတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးရွိၿပီး မိမိႏုိင္ငံေကာင္းမြန္တိုး တက္ဖုိ႔ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို အဓိကထားေဆာင္ရြက္ေပး ၾကမယ္ဆိုရင္ အေကာင္းဘက္ကို ဦး တည္လာပါလိမ့္မယ္လို႔ ေျပာခ်င္တာပါ။

ေနာက္တစ္ခုေျပာလိုတာ က ျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းတိုင္းမွာ လုပ္ငန္းစစ္ေဆးေရး အဖဲြ႕မ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ ဟာလည္း အလြန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း ေျပာလိုပါ တယ္။ အတြင္းစစ္၊ အျပင္စစ္စ တဲ့ လုပ္ငန္းစစ္ေဆး ေရး အဖဲြ႕မ်ားရဲ႕ တိက်မွန္ကန္တဲ့ မွတ္ခ်က္၊ အဂတိမလုိက္စားဘဲ ေက်ာင္းရဲ႕ အက်ဳိးကိုသာ အဓိကထားတဲ့ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြဟာလည္း အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ လုပ္ငန္းစစ္ေဆးေရး အဖဲြ႕မ်ားဟာ သက္ဆုိင္ ရာ အာဏာပိုင္ ပုဂၢိဳလ္ မ်ားက မမွန္ကန္တဲ့ နည္းနဲ႔ခဲြေ၀ ေပးလုိက္တဲ့ ေ၀စုလာဘ္လာဘ အေပၚမွာ သာယာၿပီး ေဆာင္ ရြက္ခဲ့တဲ့ လုပ္ငန္းရဲ႕ ၿပီးေျမာက္မႈ အရည္အေသြးကို မမွန္မကန္ ေထာက္ခံေပးခဲ့မယ္ ဆုိရင္ေတာ့ လုပ္တဲ့သူေတြက ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းေအာင္ လုပ္လုပ္၊ ေလွာ္ တဲ့သူေတြက ဘယ္ေလာက္ပဲ က်ဳံး႐ုန္းေလွာ္ေလွာ္၊ စာေရးသူတို႔ရဲ႕ ပညာေရးေလွႀကီးကေတာ့ ေရွ႕ကို မေရာက္ဘဲ တ၀ဲလည္လည္နဲ႔ အဂတိတရားနဲ႔ ျခစားမႈ ၀ဲၾသဃထဲမွာ စုံးစုံးျမဳပ္မသြားရင္ဘဲ ေတာ္လွၿပီလုိ႔ ေျပာရမလို ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒါ့ျပင္ ပညာေရးေလာကမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းေရာ၊ သင္ၾကား ေရးပိုင္းမွာပါ ဆုေပး၊ ဒဏ္ေပး စနစ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ က်င့္သုံးႏုိင္ရင္ ပိုေကာင္းလာမယ္လုိ႔ ထင္ျမင္ယူဆမိပါတယ္။ က႑တုိင္းမွာ ၀န္ထမ္း စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းဥပေဒနဲ႔ ၿငိစြန္းသည္အထိ အျပစ္ရွိသူကို အျပစ္အေလ်ာက္ ထိထိ ေရာက္ေရာက္ အေရးယူဖို႔ လိုသလို ေစတနာမွန္ၿပီး လုပ္ငန္းစြမ္းေဆာင္ရည္ ထက္ျမက္တဲ့ ထူးခြၽန္ ထင္ရွား၀န္ထမ္းမ်ားကိုလည္း သူ႔ရဲ႕ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေအာင္ျမင္မႈ၊ လုပ္ငန္းအက်ဳိးရလဒ္တုိးတက္မႈ အရည္အေသြးအလုိက္ ထုိက္ထုိက္ တန္တန္ဆုခ်ီးျမႇင့္မႈ၊ အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြ လုပ္ေဆာင္ေပးသင့္ ပါတယ္။ ဒါမွသာ စာေရးသူတုိ႔ရဲ႕ ပညာေရးေလာကႀကီး အထုိက္ အေလ်ာက္ တုိးတက္ေအာင္ျမင္လာ လိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ပညာေရး တုိးတက္ဖို႔အတြက္ (၁) တာ၀န္ ရွိပုဂၢိဳလ္တုိင္း မိမိကိုယ္ မိမိသုံး သပ္ျပဳျပင္ပါ။ (၂) လက္ေအာက္ ငယ္သားလုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြ ကိုလည္း စည္း႐ုံး ျပဳျပင္ပါ(၃) လုပ္ငန္းစစ္အဖဲြ႕မ်ား သစၥာရွိရွိ၊ မွန္မွန္ကန္ကန္ ေဆာင္ရြက္ပါ။ (၄) လုပ္ငန္းစဥ္တုိင္းမွာ အျပန္အလွန္စစ္ေဆးမႈ (Check & Cou-nter Check) ရွိပါ။ (၅)ဆုေပးဒဏ္ေပး စနစ္က်င့္သုံးပါ။ (၆) သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ သိကၡာ သုံးပါးကို စိတ္မွာႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္ပါလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးသူတုိ႔ရဲ႕ ‘‘ျပင္စရာေတြ မ်ားလွတဲ့ပညာေရး’’ ကေတာ့ ေနာက္ထပ္လည္း ျပင္စရာေတြ အမ်ားႀကီး က်န္ပါေသးတယ္လို႔ သုံးသပ္ေျပာၾကားရင္း ...။


7Day Daily
No.447 Tuesday, July 22, 2014 
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...