ေရြးခ်ယ္မႈ မွန္ကန္လွ်င္ ထုိက္သင့္သည္ထက္ ေအာင္ျမင္ႏုိင္သည္

Written by ခင္ေမာင္ေဌး (ပညာေရး)

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ထဲမွာ က်င္းပၿပီးစီးခဲ့တဲ့ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းစာေမးပဲြမွာ ျမန္မာတစ္ႏုိင္ငံလုံးအမွတ္အမ်ား ဆုံးရရွိသူေပါင္း ၂၂ ဦးရဲ႕အမည္စာရင္းေတြကုိ ႏုိင္ငံပုိင္႐ုပ္သံမီဒီယာကေန ပထမဆုံးအႀကိမ္ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာသြားတာကုိ ေတြ႕လုိက္ရပါတယ္။

တကၠသုိလ္ဝင္တန္းမွာ အဓိကဘာသာတဲြေတြအေနနဲ႔ သိပၸံတဲြ၊ ဝိပၸံတဲြနဲ႔ဝိဇၨာတဲြဆုိၿပီး ရွိပါတယ္။ အဲဒီအ ထဲကသိပၸံတဲြ (ဇီဝတဲြ) အမွတ္အမွတ္မ်ားဆုံး ၁၀ ဦးနဲ႔၊ ဝိဇၨာဘာသာတဲြထဲက အမွတ္အမ်ားဆုံးရသူ ၁၂ ဦးရဲ႕စာရင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံဘာသာတဲြ ၁၀ ဦးရဲ႕ စာရင္းကုိၾကည့္လုိက္တဲ့အခါ ရမွတ္ ၅၅၈ မွတ္နဲ႔ အ.ထ.က (ေလ့က်င့္ေရး) ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္က ရပါတယ္။ က်န္တာေတြက ဒဂုံ (၁)၊ လသာ (၂)၊ လမ္းမေတာ္ (၂) ေက်ာက္တံတား၊ ဗုိလ္တေထာင္ (၆) နဲ႔ မႏၲေလး တုိင္းေဒသႀကီး ကပက (CAE) ကႏွစ္ဦးပါပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးကရွစ္ဦးပါ။ အနိမ့္ဆုံးရမွတ္က ၅၅၂ ပါ။

ဝိဇၨာဘာသာတဲြ အမွတ္အမ်ားဆုံးစာရင္းၾကည့္လုိက္မိေတာ့ အံ့အားသင့္မိပါတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆုိ ေတာ့ ဝိဇၨာတဲြမွာကုိပဲ ရမွတ္အမ်ားဆုံးက ၅၀၀။ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး ဇလြန္ၿမိဳ႕ အ.ထ.က (ခဲြ) ေရႊေက်ာင္းကျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ၾကည့္လုိက္ေတာ့လည္း၊ ေညာင္တုန္း၊ ပန္းတေနာ္၊ ေရၾကည္၊ ႀကံခင္း၊ က်ဳံေပ်ာ္၊ အိမ္မဲစသျဖင့္ေပါ့။ ကခ်င္ျပည္နယ္ မုိးညႇင္းကတစ္ဦးပါတာကလဲြရင္ အားလုံးက ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီးကပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးလုိေနရာမ်ဳိးကေတာင္ တစ္ဦးတစ္ ေလမွပါတာမေတြ႕ရပါဘူး။

အရင္းစစ္အျမစ္ေျမက ဆုိသလုိပါပဲ။ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးေတြမွာ သိပၸံ႐ူးေတြေတာ္ေတာ္ေပါပါတယ္။ မိဘ ေတြကအစ ႐ူးၾကပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ “ၾကက္တူေရြးကေတာ္ေတာ္ မယ္ေဘာ္ကကဲကဲ” ဆုိတာ မ်ဳိးေတြလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဆုိလုိတာက ကေလးရဲ႕ဝါသနာ၊ စိတ္ဆႏၵကုိ ထည့္မတြက္ၾကဘူး။ မိဘေတြကုိယ္တိုင္က ဆရာဝန္႐ူး၊ အင္ဂ်င္နီယာ႐ူး၊ သေဘၤာသား႐ူး ႐ူးေနၾကတာ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ၉ တန္း တက္ၿပီဆုိကတည္းက သိပၸံတဲြယူဖုိ႔ပဲ အားသန္ၾကပါတယ္။ သိပၸံတဲြဆုိတာေတာင္မွ ဇီဝတဲြပါ။ သိပၸံတဲြ ေဘာဂကုိေတာင္မယူခ်င္ၾကပါဘူး။ (ေဘာဂတဲြကုိ ဝိပၸံတဲြလုိ႔ေခၚၾကတာပါ)။ ဝိဇၨာတဲြကေတာ့ ရွင္းပါ တယ္။ သိပၸံဘာသာရပ္ တစ္ခုမွမပါဘူး။

သိပၸံတဲြျဖစ္တဲ့ ဇီဝတဲြနဲ႔ ေဘာဂတဲြကုိၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာင္မွ မိဘေတြက ဇီဝတဲြမွ။ ေဘာဂတဲြဆုိရင္ ႏွာေခါင္း႐ႈံ႕ၾကတယ္။ “မင္းသားသမီးက ဘာဘာသာတဲြလဲလုိ႔ေမးရင္ သိပၸံတဲြ၊ ဇီဝတဲြဆုိမွ ဂုဏ္ရွိပါသ တဲ့။ လူရာဝင္ပါသတဲ့။ ေဘာဂတဲြလုိ႔ေျပာရမွာ “ေအာက္” တယ္လုိ႔ေတာင္ ဆုိသူကဆုိၾကပါေသးတယ္။

ေက်ာင္းမွာလာအပ္တဲ့သူေတြကုိ ၾကည့္လိုက္ပါတယ္။ ဇီဝတဲြယူသူမ်ားပါတယ္။ ေဘာဂတဲြယူတဲ့သူက ဒုတိယအမ်ားဆုံးပါ။ ဝိဇၨာတဲြယူသူကေတာ့ မရွိသေလာက္ပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေက်ာင္းေတြမွာယထဝီဝင္၊ သမုိင္းသင္မယ့္ဆရာ၊ ဆရာမေတြလည္းရွိေတာင္မွ ရွိပါဦးမလားလုိ႔ ေတြးမိတယ္။ (အမ်ားစုကျမန္မာ စာသင္တဲ့ဘက္ေျပာင္းရပါတယ္)။ တစ္ခါဆရာ၊ ဆရာခန္႔ထားေရးကုိၾကည့္ရင္လည္း ဝိဇၨာဘာသာရပ္ နဲ႔ဘဲြ႕ရတဲ့သူေတြ သိပ္မခန္႔ေတာ့ပါဘူး။ သိပၸံတဲြနဲ႔၊ အဂၤလိပ္စာနဲ႔အဆင့္ေကာင္းေကာင္းေအာင္သူေတြ (Master) ေတြကုိပဲ ဦးစားေပးၿပီး ခန္႔ေနပါတယ္။ ဝိဇၨာဘာသာတဲြဆရာ၊ ဆရာမအေတာ္ရွားသြားပါၿပီ။ ဒါကပညာေရးစနစ္ရဲ႕ရလဒ္တစ္ခု။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးမွာ ဝိဇၨာဘာသာတဲြသင္ယူသူမရွိသေလာက္ပါပဲ။ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာအတဲြမွာ ႏွစ္ဦးဝင္ေျဖတယ္လုိ႔ သိရတယ္။ ႏွစ္ဦးစလုံးလဲက်႐ႈံးတယ္လုိ႔ ဖတ္မိပါတယ္။ အဓိကအခ်က္ကေတာ့ မိမိတို႔ႏုိင္ငံမွာ ဝိဇၨာဘာသာတဲြဟာ သုံးစားလုိ႔မရေအာင္ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ ပထဝီ၊ သမုိင္းနဲ႔ဘြဲ႕ရလာ ေတာ့လည္း ဘယ္သူကသုံးမွာလဲ။ ဘယ္ေနရာမွာသုံးမွာလဲ။ ဒီေတာ့ဒီဘာသာတဲြေတြကုိ ေက်ာင္းသား ေတြကစိတ္မဝင္စားၾကတာလည္း ဆန္းေတာ့မဆန္းပါဘူး။ ေျပာရရင္ သိပၸံတဲြ (ေဘာဂေဗဒ) တဲြကုိ ေတာင္မွ သိပ္အထင္မႀကီးၾကတာ။ တကယ္ေတာ့ ဇီဝနဲ႔ေဘာဂတဲြဟာ သိပ္မကြာလွပါဘူး။ ဇီဝတဲြက ဆရာဝန္လုိင္း။ ေဘာဂတဲြဆုိတာက အဲဒီဆရာဝန္လုိင္းကလဲြရင္ အကုန္ေလွ်ာက္လုိ႔ရပါတယ္။

ဒီေတာ့ လူေတြကဇီဝတဲြ၊ ဇီဝတဲြလုိ႔ တစာစာျမည္ေနၾကတာ။ ဇီဝတဲြယူတဲ့သူေတြ အကုန္လံုးဆရာဝန္ ျဖစ္ၾကသလား။ ၾကည့္လုိက္စမ္းပါဦး။ မျဖစ္ေရးခ်မျဖစ္ပါ။ မျဖစ္႐ုံတင္ဘယ္ကမလဲ။ ေအာင္႐ုံေတာင္ မေအာင္တဲ့အျဖစ္က ခပ္မ်ားမ်ား။ သူတို႔က ဇီဝတဲြဆုိတဲ့ဂုဏ္ကုိပဲ ယူခ်င္ၾကတာကုိး။ ကုိယ့္ကေလးရဲ႕ ဉာဏ္ရည္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈနဲ႔ခ်ိန္ထုိးၿပီး ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာမွမဟုတ္တာ။ ဒီေတာ့ ဆရာဝန္လည္းမျဖစ္၊ ေအာင္လည္းမေအာင္၊ ေအာင္ျပန္ေတာ့လည္း မျဖစ္စေလာက္အမွတ္မုိ႔ ႐ုိး႐ုိးေမဂ်ာဘဝနဲ႔ အေဝးသင္ တက္ရပါတယ္။ အေဝးသင္တုိ႔ေဒးတုိ႔တက္ေတာ့လည္း ဆယ္တန္းမွာယူတာက ဇီဝတဲြ (သိပၸံတဲြ)၊ ရတဲ့ ေမဂ်ာက ျမန္မာစာ၊ ပထဝီ၊ သမုိင္း၊ ဒႆနိကေဗဒတဲ့။ ကဲေကာင္းၾကေသးရဲ႕လား။

စာေရးသူရဲ႕ဆရာႀကီးေတြေျပာတာ မွတ္မိေနပါတယ္။ ဘာသာတဲြေရြးခ်ယ္တဲ့ေနရာမွာ လူတုိင္းက ဆရာဝန္လုိင္း၊ အင္ဂ်င္နီယာလုိင္း၊ ေရေၾကာင္းေလေၾကာင္းနဲ႔။ အဓိကကေလးပဲ။ သူ႔ရဲ႕ႀကိဳးစားမႈ၊ စိတ္ဝင္စားမႈ၊ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြး အဲဒါေတြနဲ႔လုိက္ဖက္မွ ေအာင္ျမင္ႏုိင္ပါတယ္တဲ့။ ႏုိ႔မဟုတ္ရင္ ရည္မွန္းခ်က္မျပည့္ႏုိင္ပါဘူးတဲ့။ မိဘဆႏၵမလြန္ဆန္ႏုိင္လုိ႔ျဖစ္လာၾကရင္လည္း ဆရာဝန္က မေအာင္ ျမင္တဲ့ဆရာဝန္ပဲျဖစ္မယ္။ ေဆးမကုတတ္တဲ့ဆရာဝန္ပဲျဖစ္မယ္။ အင္ဂ်င္နီယာဆုိရင္လည္း အိမ္မ ေဆာက္တတ္တဲ့ အင္ဂ်င္နီယာပဲျဖစ္ပါမယ္တဲ့။

ဆုိလုိတာကေတာ့ ဂုဏ္ပကာသနထက္ မိမိကေလးနဲ႔လုိက္ဖက္တဲ့ဘာသာတဲြကုိ ေရြးခ်ယ္ႏုိင္ဖုိ႔ပါပဲ။ ျမန္မာစာဘြဲ႕နဲ႔လည္း စားမကုန္တဲ့သူေတြအမ်ားႀကီးပါ။ အဂၤလိပ္စာ၊ သခ်ၤာနဲ႔လည္း ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္သူေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ အဓိကက ကုိယ္ယူထားတဲ့ဘာသာရပ္မွာ၊ ဒါမွမဟုတ္အသက္ေမြးမႈ မွာကုိယ္ကုိယ္တိုင္က Master ျဖစ္ေနဖုိ႔ပါပဲ။

သိပၸံထူးခၽြန္သူေတြအတြက္ကေတာ့ အထူးမေျပာလုိေတာ့ပါဘူး။ သူ႔မွာေရြးခ်ယ္စရာေတြမ်ားပါတယ္။ ဝိဇၨာတဲြထူးခၽြန္သူေတြအတြက္ကေတာ့ ဒဂုံတကၠသုိလ္၊ အေရွ႕ပုိင္းတကၠသုိလ္ (တာဝ) တုိ႔မွာ သာမန္ ေမဂ်ာဘဝနဲ႔ေတာ့ ၿပီးဆုံးသြားမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ထဲမွာ အထူးအဆင့္ျမင့္ဘဲြ႕ႀကိဳ သင္တန္းေတြတက္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိဇၨာဘာသာတဲြအျဖစ္ ဂုဏ္ေသးသိမ္စရာ ဘာမွမရွိေတာ့ပါ ဘူး။

ႏုိင္ငံေတာ္ဘက္ကလည္း ထူးခၽြန္ထက္ျမက္တဲ့ ဝိဇၨာဘာသာရပ္ပညာရွင္ေတြ ေမြးထုတ္ႏိုင္သလုိ အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းအားျဖင့္လည္း ဖန္တီးေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံကုိ တည္ေဆာက္တဲ့အခါမွာ သိပၸံပညာရွင္ေတြနဲ႔ခ်ည္းမရပါဘူး။ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ျခင္း၊ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ ျခင္း၊ တီထြင္ႀကံဆဆန္းစစ္ႏုိင္ျခင္းစတဲ့ ဝိဇၨာဘာသာရပ္နဲ႔ အက်ဳိးအာနိသင္ေတြကုိလည္း ခ်န္လွပ္ ထားလုိ႔မရပါဘူး။

ဒါ့ေၾကာင့္ အသိပညာရွင္အတတ္ပညာရွင္ေတြကုိ ဟန္ခ်က္ညီညီေမြးထုတ္ႏုိင္တဲ့ ပညာေရးစနစ္မ်ဳိးျဖစ္ ဖုိ႔လုိပါတယ္။ တစ္ဖက္သတ္အသားေပးထားတဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟာေရရွည္မွာ အႏုတ္လကၡဏာ (Negative effect) ေတြႀကံဳေတြ႕လာႏုိင္ပါတယ္။ ဆုိလုိတာကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပဲဆန္းသစ္တဲ့ ႐ုပ္ပုိင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈေတြပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ဆင္ျခင္သုံးသပ္ျခင္းက စတင္တာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း “သေဘာတရားဟူသည္ ဘဝေရွ႕ေဆာင္မီး႐ွဴးေရာင္” လုိ႔ပဲဆုိခဲ့ၾကဖူးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေတြ႕အႀကံဳႏုနယ္ေသးတဲ့ ကေလးေတြကုိေရြးခ်ယ္ခြင့္ေပးပါ။ လမ္းညႊန္မႈျပဳပါ။ တစ္ဖက္သတ္ဖိအား မေပးပါနဲ႔။ ေရြးခ်ယ္မႈမွန္ရင္ ထုိက္သင့္တဲ့ေအာင္ျမင္မႈရႏုိင္ပါတယ္။ ေရြးခ်ယ္မႈမွားတဲ့အတြက္ ထုိက္ သင့္တဲ့ေအာင္ျမင္မႈေတာင္မရဘဲ က်႐ႈံးသြားသူေတြ မ်ားလွပါတယ္။ ပညာေရးအေဟာသိကံမ်ားေလ ေလတုိင္းျပည္နစ္နာေလေလပါပဲဗ်ာ။ 


Democracy Today Daily
ဇူလုိင္ (၁) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...