မ်ဳိးဗီဇ ႏွင့္ ဂီတ

ကိုထိုက္
ဂီတႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ေလ့က်င့္ျခင္းျဖင့္ ျပည့္စံုေစမည္ ဟူေသာ စကားအခါ ခပ္သိမ္း မမွန္ႏုိင္ဟု စစ္တမ္းတစ္ရပ္ က ဆိုလိုက္သည္။ မ်ဳိးဗီဇ ကလည္း စကားေျပာသည္။

နာရီတစ္ေသာင္းေလာက္ ေလ့က်င့္လိုက္လွ်င္ တေယာေကာင္းေကာင္း ထိုးတတ္သြားမည္။ ထိုစကားသည္ ဂီတ ဆရာမ်ားက တပည့္မ်ားကို ေျပာေလ့ရွိေသာ လမ္းညႊန္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ မည္သည့္ နယ္ပယ္ က႑တြင္မဆို ကၽြမ္းက်င္ တတ္ေျမာက္သူ ျဖစ္လိုပါက နယ္ပယ္ အလိုက္ လိုအပ္သည့္ အခ်ိန္အား၊ လူအားစိုက္ထုတ္ႏိုင္သည္ႏွင့္ ကၽြမ္းက်င္သူျဖစ္လာမည္ဟု ေျပာစမွတ္ရွိသည္။

စိတ္ပညာရွင္မ်ား ကမူ ထိုအခ်က္ကို အျပည့္အ၀လက္မခံ။ အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ေလ့က်င့္ျခင္းသည္ သာမန္ ဂီတသမား တစ္ေယာက္ႏွင့္ ပါရမီရွင္ ဂီတသမားၾကား ကြာျခားသြား ေစသည့္ အခ်က္ ဆိုသည္မွာ မျငင္းႏိုင္ေသာ အမွန္တရား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ မ်ဳိးဗီဇသည္ လည္း မ်ားစြာ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိ ေနေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ဆိုသည္။ ဂီတကို ခံုမင္ျမတ္ႏိုးတတ္သည့္ မ်ဳိးဗီဇမ်ဳိး မရွိပါက နာရီ တစ္ေသာင္းမ ကလို႔ ႏွစ္ေသာင္းပင္ ေလ့က်င့္ ပါေစ ပါရမီရွင္ ဂီတသမား တစ္ေယာက္ျဖစ္လာဖို႔ မလြယ္ကူဟု ပညာရွင္မ်ား က ဆိုလိုက္ၾကသည္။

အထက္ပါ ေကာက္ခ်က္ ထြက္ေစခဲ့ေသာ သုေတသန စစ္တမ္းကို ဆြီဒင္ႏုိင္ငံ ကာ႐ိုလင္စကာ အင္စတီက်ဳမွ စိတ္ပညာရွင္ ေဒါက္တာ မာရီယမ္ မိုဆင္းႏွင့္ အဖြဲ႕က ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သုေတသန ေတြ႕ရွိခ်က္ကို စိတ္ပညာ သိပၸံဆိုင္ရာ ဂ်ာနယ္ Psychological Science ဂ်ာနယ္တြင္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဂီတကို ခံုမင္ေစသည့္ မ်ဳိးဗီဇ အတြဲအစပ္မ်ဳိး မရွိပါက သတ္မွတ္နာရီ ျပည့္ေအာင္ ေလ့က်င့္သည့္တိုင္ ဂီတကို တီးမႈတ္တတ္သူ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္လာမည္၊ ပါရမီရွင္တစ္ေယာက္ကား ျဖစ္မလာႏုိင္ဟု သုေတသနစစ္တမ္းက ဆိုလိုက္သည္။

ေဒါက္တာ မိုဆင္းသည္ ဂီတႏွင့္ မ်ဳိးဗီဇ ဆက္စပ္ေနပံုကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ရန္ အျမြွာမ်ားကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အခ်ိန္ယူ ေလ့လာခဲ့သည္။ ေဒါက္တာ မိုဆင္းႏွင့္ အဖြဲ႕သည္ မ်ဳိးဗီဇအားလံုး တူညီသည့္ အျမြွာ (၁၂၁၁) စံုု ၊ မ်ဳိးဗီဇ တစ္၀က္သာ တူညီသည့္ အျမြွာ (၁၃၅၈) စံုကို ေလ့လာခဲ့သည္။ အျမြွာအား လံုးသည္ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ၾကား ေမြးဖြားသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဂီတဆိုင္ရာ အတီးအမႈတ္အဆိုမ်ားတြင္ တက္ႂကြစြာ လႈပ္ရွားမႈရွိ မရွိကို ေလ့လာ စစ္တမ္းေကာက္သည္။ ဂီတမွာ စိတ္ပါ၀င္စားသည္ဟု ေျဖေသာ အျမႊာမ်ားကို ဆက္လက္ၿပီး တစ္ပတ္ကို အခ်ိန္ မည္မွ် ဂီတႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့က်င့္ ျဖစ္သနည္းဟု ေမးျမန္းသည္။ အသက္အရြယ္အလိုက္ ဂီတကို ေလ့က်င့္ျဖစ္ လိုက္စားျဖစ္ခဲ့သည့္ နာရီ အေရအတြက္ ကိုပါ အနီးဆံုးခန္႔ မွန္း မွတ္တမ္း တင္သည္။ ထိုသို႔ မွတ္တမ္းတင္ ေကာက္ယူထားခ်က္မ်ား ျပည့္စံုသည့္အခါ အျမႊာတစ္စံုခ်င္း၊ တစ္ဦးခ်င္းစီသည္ ဘ၀ တစ္သက္တာ ကာလအတြင္း ဂီတႏွင့္ ပတ္ သက္ၿပီး မည္မွ်လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေၾကာင္းကို အမွတ္ေပးအဆင့္ခြဲၾကည့္သည္။ အဆို အတီး အမႈတ္ဂီတ တစ္ခုမွ်မလုပ္သည့္ အျမႊာမ်ား ကို အမွတ္သုည ေပးသည္။ မ်ားမ်ားလုပ္ေလ အမွတ္ျမင့္ျမင့္ေပးထားေလ ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔ ဂီတႏွင့္ ဆက္စပ္လုပ္ကိုင္ေသာ နာရီပိုင္းအလိုက္ အမွတ္ေပးၿပီးေနာက္ ဂီတလိုက္စားသည္ ဆိုေသာ အျမႊာမ်ား၏ ဂီတ စြမ္းရည္ကို ထပ္မံ အကဲျဖတ္ျပန္သည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ ဂီတတူရိယာမ်ား တီးခိုင္းသည္ကို နားေထာင္ အကဲျဖတ္နည္းကား ထိုလူူမ်ား အတီး ေကာင္းမေကာင္း၊ ကၽြမ္းက်င္ မကၽြမ္းက်င္ ကိုသာ ဆံုးျဖတ္ႏုိင္မည္။ ထိုလူသည္ ဂီတပါရမီ မ်ဳိးဗီဇရွိ သူဟုတ္မဟုတ္ ဆံုးျဖတ္ရန္ကား ခက္ခဲမည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေဒါက္တာ မိုဆင္းသည္ အျခားတစ္နည္းကို အသံုးျပဳသည္။ အဆင့္သံုးဆင့္နည္း ကို အသံုးျပဳသည္။ ပထမအဆင့္ အေနျဖင့္ ဂီတသံမ်ားၾကား အသံအနိမ့္ အျမင့္ ကြာျခားခ်က္ကို မည္မွ် ေထာက္လွမ္းသိရွိ ႏုိင္ေၾကာင္း စမ္းသပ္စစ္ေဆးသည္။ အျမႊာမ်ားကို ေတးသြား ႏွစ္ခုနားဆင္ခိုင္းသည္။ ႏွစ္ခုသည္ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အသံအနိမ့္ အျမင့္အနည္းငယ္စီ ကြာျခားသည္။ ပထမဖြင့္ျပေသာ ေတးသြားသည္ ဒုတိယ ဖြင့္ျပေသာ ေတးသြားထက္ အသံနိမ့္လား၊ ျမင့္လား တူတူပဲလားကို ခြဲျခား ေစကာ အေျဖမ်ားကို မွတ္တမ္းတင္သည္။

ဒုတိယ အဆင္႔အေနျဖင္႔ ေတးသြားမ်ားကို နားဆင္ကာ ခြဲျခားေစျပန္သည္။ ေတးသြား တစ္ခုလွ်င္ ဂီတ သေကၤတေလးခု မွ ကိုးခုထိ ပါေသာ ေတးသြားႏွစ္ခုကို ႏိႈင္းယွဥ္ နားဆင္ခိုင္းသည္။ ေတးသြားခ်င္း ဆင္တူသေယာင္ရွိ ေသာ္လည္းအသံ အနိမ္အျမင္႔ အနည္းငယ္ ကြာျခားခ်က္ရွိသည္ကို ေဖာ္ထုတ္ေစသည္။ တတိယအဆင့္တြင္ကား စည္း၀ါးကိုက္မႈကို နားလည္ခံစားႏုိင္စြမ္း မည္မွ်ရွိ ေၾကာင္း စမ္းသပ္သည္။ ဂီတသေကၤတ ငါးခု မွ ခုနစ္ခုထိ ပါ၀င္ေသာ ေတးသြားႏွစ္ခုကို ႏိႈင္းယွဥ္နားဆင္ေစသည္။ ေတးသြားႏွစ္ခုလံုးတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဂီတသေကၤတမ်ားကို အသံအနိမ့္ အျမင့္တစ္ညီတည္း ျဖစ္ေအာင္ တီးခတ္ထားသည္။ အသံအနိမ့္ အျမင့္တူေသာ္လည္း ဂီတသေကၤတ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုၾကား အခ်ိန္ျခားပံုခ်င္း အနည္းငယ္စီ ကြဲလြဲေအာင္ လုပ္ထားသည္။ ထိုသံစဥ္ ေတးသြားႏွစ္ခုၾကား ကာလအတိုအရွည္ ကြာျခားခ်က္ အနည္းငယ္ကို နားဆင္သူ အဩာမ်ား ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ျခင္းရွိ မရွိ စစ္ေဆးသည္။

တကယ္တမ္း ဂီတကို စိတ္၀င္စားၿပီး ကၽြမ္းက်င္ေသာ ဂီတသမားမ်ားသည္ အသံ အနိမ့္အျမင့္၊ ေတးသြားႏွင့္ စည္း၀ါး ကြာျခားခ်က္မ်ားကို အလြယ္တကူ ေထာက္လွမ္းသိရွိ ၾကေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ႔ရသည္။ လံုေလာက္သည့္ အခ်ိန္ေပးၿပီး ေလ့က်င့္သူတိုင္း ဂီတ ပညာရွင္ေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္ႏုိင္သည္ ဆိုျခင္းမွာ မဟုတ္မွန္ေၾကာင္းကို သုေတသနအရ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ခဲ႔ရသည္ဟု ေဒါက္တာ မိုဆင္းက ဆိုသည္။ ေဒါက္တာ မိုဆင္း တိုင္းတာခဲ့ေသာ အခ်က္သံုးခ်က္သည္ ေလ့က်င့္အားထုတ္မႈ တစ္ခုတည္းျဖင့္ ျပည့္စံုမလာႏုိင္ဘဲ ကိုယ္တိုင္က မ်ဳိးဗီဇ တိမ္းၫြတ္ကာ စိတ္ပါ၀င္စားမႈရွိမွ ျဖစ္ႏုိင္မည့္ သံုးခ်က္ျဖစ္သည္။

မ်ဳိးဗီဇခ်င္းတစ္၀က္ တူညီသည့္ အျမႊာႏွစ္ဦးမွာပင္ ကိုယ္တိုင္က တိမ္းၫြတ္ျခင္း မရွိေသာ အျမႊာတစ္ဦးသည္ အျခားတစ္ဦးထက္ နာရီမ်ားစြာ ပိုေလ့က်င့္သည့္တိုင္ အထက္ပါ စမ္းသပ္မႈ သံုးရပ္တြင္ က်န္တစ္ဦးထက္ ပိုထူးကဲျခင္းမရွိေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ရ သည္။ အသိသာဆံုး ျဖစ္ရပ္ အျဖစ္ အျမႊာ တစ္စံုသည္ အျခား အဩာတစ္စံုထက္ ဂီတေလ့က်င့္သည့္ နာရီေပါင္း(၂၀၂၂၈)နာရီ ပိုသာလြန္ေနသည့္တိုင္ အထက္ပါ အခ်က္သံုးခ်က္ကို စစ္ေဆး သည္တြင္ကား ရလဒ္ အတူတူသာ ထြက္ေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထိုအခ်က္ကို ၾကည့္႐ံုျဖင့္ပင္ ဂီတႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ေလ့က်င့္႐ံု တစ္ခုတည္းႏွင့္ မၿပီး ဘဲ မ်ဳိးဗီဇ တိမ္းၫြတ္မႈရွိျခင္း မရွိျခင္းသည္လည္း မ်ားစြာ စကားေျပာေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ အျမႊာစံုတြဲမ်ားကို စုေပါင္းေလ့လာ ေကာက္ခ်က္ခ်ထားခ်က္ အရလည္း ေလ့ က်င့္မႈမ်ားေသာ အဩာမ်ားသည္ပင္ ေလ့ က်င့္မႈနည္းေသာ အျမႊာမ်ားႏွင့္ အမွတ္တူ သာရရွိေၾကာင္း ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ေလ့လာမႈ အတြက္ အျမႊာမ်ားကို အသံုးျပဳရျခင္းမွာ မ်ဳိးဗီဇတူ သူခ်င္း စြမ္းေဆာင္ရည္ ကြာျခားခ်က္ မည္သို႔ရွိေၾကာင္းကို သိႏုိင္ေစရန္ျဖစ္ သည္။

ယခုေလ့လာမႈသည္ အခ်ိန္ေပးေလ့က်င့္ ျခင္း၏ တန္ဖိုးကို ေလွ်ာ႔တြက္ေျပာဆိုသည့္ သေဘာ မဟုတ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာမိုဆင္း က ေျပာ သည္။ ဂီတတူရိယာ တစ္ခုကို ကၽြမ္းက်င္စြာ တီးခတ္တတ္ဖို႔၊ ကၽြမ္းက်င္ေသာ အဆိုရွင္တစ္ဦး ျဖစ္ဖို႔သည္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ ေလ့က်င့္ျခင္း ျဖင့္ သာ ရႏုိင္သည္မွာ မမွားေသာ အမွန္တရားျဖစ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာမိုဆင္း က ဆိုသည္။ ယခု စမ္းသပ္မႈသည္ မ်ဳိးဗီဇအရ ဂီတကို အလိုလို အားသန္ေနမႈ ႏႈန္းကို ေဖာ္ထုတ္မွတ္တမ္းတင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာ မိုဆင္းက ရွင္းျပသည္။ နဂို ဓာတ္ခံစိတ္ျဖင့္ အသံအနိမ့္ အျမင့္၊ ေတးသြားႏွင့္ စည္း၀ါးကြာ ျခားခ်က္မ်ားကို အလြယ္တကူ သိရွိတတ္သူမ်ားသည္ ေလ့က်င့္မႈခ်င္းတူလွ်င္ အျခားသူမ်ားထက္ ဂီတႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တီထြင္ ဆန္းသစ္ႏုိင္စြမ္း ျမင္႔မား ၾကသည္ကို ေထာက္ျပလိုျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ၎ က ဆက္ေျပာသည္။ ဂီတကို ကၽြမ္းက်င္စြာ တီးမႈတ္ သီဆိုတတ္ဖို႔သည္ အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ ေလ့က်င့္မွရသည္ကား မလြဲေသာ နည္းလမ္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဂီတကို တမူထူးျခား ဆန္းသစ္ ဖန္တီးတတ္ရန္မွာကား အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ အားထုတ္႐ံု တစ္ခုတည္းျဖင့္ မၿပီးဘဲ နဂိုဓာတ္ခံကိုက ဂီတကို ကိုင္းၫြတ္ခံစား တတ္သူမ်ားသာ တတ္ႏုိင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာ မိုဆင္းက ဆို သည္။ ဂီတကို ဖန္တီးႏုိင္သည့္ ပါရမီရွင္မ်ဳိး ျဖစ္ဖို႔ရာတြင္ မ်ဳိးဗီဇကမ်ားစြာ စကားေျပာသည္ဟု ၎က စစ္တမ္းကို ကိုးကား၍ ေထာက္ျပသည္။

ဂီတကို ေလ့က်င့္သူခ်င္း တူတူမွာပင္ မ်ဳိးဗီဇရာႏႈန္းျပည့္ တူညီေသာ အျမႊာမ်ားသည္ ေလ့က်င့္ရာ တြင္လည္း စိတ္ပါ၀င္စားမႈ၊ စိတ္အား ထက္သန္မႈခ်င္း တူညီၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ စိတ္ပါလွ်င္လည္း တူတူ၊ စိတ္မပါလွ်င္လည္းတူတူ ဆိုတာမ်ဳိး ျဖစ္တတ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ မ်ဳိးဗီဇ တစ္၀က္သာ တူေသာ အျမႊာမ်ားကား တစ္ဦးက ဂီတကို အားသန္သည့္တိုင္ ေနာက္တစ္ဦးသည္ ဂီတေလ့က်င့္ရတာ ၀န္ထုပ္တစ္ခုလို ခံစားရျခင္း မ်ဳိးရွိ ေၾကာင္း စစ္တမ္းေကာက္ယူခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။ ထိုအခ်က္ကို ၾကည့္႐ံုျဖင့္ မ်ဳိးဗီဇသည္ လူတစ္ဦးခ်င္း၏ ဂီတအေပၚ တိမ္းၫြတ္မႈကို လႊမ္းမိုး ေန ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ မ်ဳိးဗီဇတူေသာ အျမႊာမ်ားစိတ္ပါတူတူ၊ စိတ္မပါတူတူ ျဖစ္တတ္ၾကေသာ္လည္း မ်ဳိးဗီဇတစ္၀က္ကြဲေနေသာ အျမႊာမ်ားတြင္ကား တူတူေလ့က်င္႔ေနသည့္တိုင္ တစ္ေယာက္က ၀န္ထုပ္တစ္ခုလို ခံစားေနရသည္ကို ေတြ႕ရွိခဲ႔ရသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္အပတ္က အိမ္စာေပးလိုက္ေသာ တေယာေလ့က်င့္ခန္းမ်ားကိုဘာေၾကာင့္ ေက်ညက္ေအာင္ မေလ့က်င့္ခဲ့သနည္းဟု သင္တန္း ဆရာက ေမးပါကမ ေလ့က်င့္ခဲ့မိေသာ သင္တန္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ေလ့က်င့္ရမွာ အပ်င္းထူေသာ စိတ္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ မ်ဳိးဗီဇလႊမ္းမိုးမႈေၾကာင့္သာ မေလ့က်င့္ျဖစ္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း မ်ဳိးဗီဇကို ျပစ္တင္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။


Ref: Genetics and music (The Economist)

The Messenger
-----------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...