အင္ဂ်င္ အမ်ိဳအစားမ်ား အပိုင္း(၁)

Electric Motor

ဒီတစ္ပတ္က စၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အမ်ိဳးအစား မ်ားစြာေသာ အင္ဂ်င္ အမ်ိဳးအစားေတြ အေၾကာင္း ကို ၾကည့္ရေအာင္ ပါေနာ္။ ဒီေန႔ေတာ့ အဖြင့္ အေနနဲ႔ လွ်ပ္စစ္ေမာ္တာ အေၾကာင္းနဲ႔ ဖြင့္ခ်င္ ျပီးေတာ့ သူကေတာ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ အသံုးမ်ား လာတဲ့ အင္ဂ်င္ စနစ္ ျဖစ္ကာ လွ်ပ္စစ္ကားေတြမွာ အသံုးမ်ားမွာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ Hybridနဲ႔ Plug-in ေတြ မွာလည္း တပ္ဆင္ ထုတ္လုပ္တတ္တာ ေတြ႔ရ ပါတယ္။ ေကာင္းပါၿပီ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆက္ၾကည့္ ရေအာင္ ပါေနာ္။

လွ်ပ္စစ္ေမာ္တာ ဆုိတာကေတာ့ လွ်ပ္စစ္ စြမ္းအင္ကို အသံုးျပဳၿပီး လည္ပတ္တဲ့ အင္ဂ်င္ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ သူက လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကေန စက္စြမ္းအင္ အျဖစ္ကို ေျပာင္းလဲေပးတဲ့ အင္ဂ်င္ အမ်ိဳးအစားလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပံုမွန္ လွ်ပ္စစ္ စြမ္းအင္ထုတ္ ဒါမွမဟုတ္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္သံုး အင္ဂ်င္ေတြကေတာ့ အင္ဂ်င္ ထဲမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ သံလိုက္လႈိင္းေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး လည္ပတ္ႏိုင္သမွ် လည္ပတ္ေစၿပီးေတာ့ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို ထြက္ရွိလာေအာင္ ဖန္တီးတာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ အင္ဂ်င္အတြင္းမွာ စက္စြမ္းအင္ ျဖစ္လာ ေအာင္ ျပဳလုပ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေမာ္ေတာ္ကား ေတြမွာ တပ္ဆင္တတ္တဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္နဲ႔ ကြာျခားသြားတာ ကားေတြမွာ တပ္ဆင္တဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္က စြမ္းအင္ကို ထုတ္ေပးႏိုင္သလို၊ အသံုး လည္း ျပဳႏုိင္တယ္၊ ေနာက္တစ္ဖန္ အသံုးျပဳၿပီး လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကေန စက္စြမ္းအင္ကိုလည္း ေျပာင္းလဲ ေပးႏိုင္တယ္၊ ၿပီးေတာ့မွ စြမ္းအင္ ေထာက္ပံ့မႈေရာ၊ ရပ္နား ျဖတ္ေတာက္မႈကိုေရာ စြမ္းေဆာင္ ေပးႏုိင္ တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ အိမ္သံုး လွ်ပ္စစ္ေမာ္တာေတြ သံုးထားတဲ့ ေလပန္ကာေတြ၊ ေရစုပ္စက္ေတြနဲ႔ အျခားေသာ လွ်ပ္စစ္ အင္ဂ်င္တပ္ စက္ပစၥည္းေတြက လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ရဲ႕ ေထာက္ပံ့စနစ္ အျဖစ္နဲ႔ ဘက္ထရီကလာတဲ့ DCအားကို အသံုးျပဳလည္ပတ္ႏိုင္ေပမယ့္ ေမာ္ေတာ္ကားေတြမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ေတြ ကေတာ့ ပင္မ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို အိမ္သံုး လွ်ပ္စစ္မီးလိုင္းေတြက ျဖစ္ေစ၊ Inverter ေတြက တစ္ဆင့္ ျဖစ္ေစ၊ လွ်ပ္စစ္မီးစက္ ေတြကေန ျဖစ္ေစ AC လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားကိုပဲ လက္ခံႏိုင္တာ ေတြ႔ႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ လွ်ပ္စစ္ အင္ဂ်င္ တစ္ခုကို အမ်ိဳးအစား ခြဲေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ၾကည့္ရမယ့္ အခ်က္ေတြက ပင္မ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ စနစ္ (ACလွ်ပ္စစ္စြမ္းအားကို သံုးသလား၊ DCလွ်ပ္စစ္စြမ္းအားကို သံုးသလား)ဆိုတဲ့ အခ်က္ရယ္၊ အတြင္းပိုင္း တည္ေဆာက္ပံု (သံလိုက္ကိြဳင္ကေန လွ်ပ္စစ္ထုတ္ေပးသလား၊ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ ကို စက္စြမ္းအင္ အျဖစ္ေျပာင္းလဲ ေပးသလား)ဆိုတဲ့ အခ်က္ရယ္၊ လုပ္ေဆာင္လည္ပတ္ပံု (လွ်ပ္စစ္ စြမ္းအင္ ထုတ္သလား၊ သံုးသလား)ဆိုတဲ့ အခ်က္နဲ႔ စြမ္းအင္ ထုတ္ပံု အမ်ိဳးအစားေတြ (အေရြ႕အတြက္ စြမ္းအင္ ထုတ္သလား၊ တည္ၿမဲအတြက္ စြမ္းအင္ထုတ္သလား)ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရမွာပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။

ဒီေနရာမွာ အေရြ႔စြမ္းအင္ထုတ္တိုင္း လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ ကိုလည္း သတိခ်ပ္ ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုရင္းကေတာ့ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို သံုးၿပီး အေရြ႕စြမ္းအင္ ထုတ္ေပးတယ္ဆိုတာနဲ႔ ေမာ္ေတာ္ကားေတြမွာ တပ္ဆင္တဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလြယ္ဆံုး ဥပမာ ေပးရမယ္ဆိုရင္ သံလိုက္ကိြဳင္ေတြ ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္ထားတဲ့ အင္ဂ်င္ေတြနဲ႔ အသံခ်ဲ႕စက္သံုး Speakerေတြဆိုရင္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ကို အသံုးျပဳၿပီး အေရြ႕စြမ္းအင္ကို ထုတ္လုပ္တာ ျဖစ္ေပမယ့္ သူတို႔က မ်က္စိနဲ႔ ျမင္ေတြ႔ႏုိင္တဲ့ လက္ေတြ႔က်တဲ့ အေရြ႕စြမ္းအင္ကို ထုတ္ေပးႏိုင္တာ မဟုတ္ တာေၾကာင့္၊ နားလည္လြယ္ေအာင္ ေျပာရရင္ မ်က္စိေရွ႕မွာ တစ္စံုတစ္ရာေရြ႕လ်ားသြားေအာင္ ဖန္တီးႏိုင္တာ မဟုတ္တာေၾကာင့္ သူတို႔ကို Actuatorေတြ ဒါမွမဟုတ္ Tranducerေတြလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေမာ္ေတာ္ကားေတြမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ အင္ဂ်င္စနစ္နဲ႔ သူတို႔နဲ႔ ကြဲျပားသြားတာကေတာ့ ကားမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ စနစ္ေတြက ရုန္းအားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သလို အေရြ႕ကိုလည္း ျဖစ္ေစႏုိင္တယ္ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရမွာ ေမာ္ေတာ္ကားေတြမွာ တပ္ဆင္ အသံုးျပဳတာမ်ားတဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ေတြ အေၾကာင္းကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ပထမဆံုး ေျပာျပခ်င္တဲ့ အသံုးမ်ား အင္ဂ်င္ကေတာ့ Brushless DC Motor ျဖစ္ၿပီး ေတာ့ သူ႔ကို BLDC လု႔ိ ေခၚသလို BLDM လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ သူရဲ႕ အားသာခ်က္ကေတာ့ သက္တမ္း ရွည္ၾကာေအာင္ အသံုးျပဳႏုိင္တယ္၊ ျပင္ဆင္စရိတ္ နည္းသလို ဆက္စပ္ပစၥည္း ေပါမ်ားတယ္၊ စြမ္းေဆာင္ ရည္ ေကာင္းမြန္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ အားနည္းခ်က္ အပိုင္းမွာက ကနဦး တပ္ဆင္စရိတ္ ျမင့္မားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ကို CD/DVD Player ေတြက အစ လွ်ပ္စစ္ကားေတြထိေအာင္ အရြယ္ အစားကို လိုက္ၿပီး တပ္ဆင္အသံုးျပဳတာ ေတြ႔ရေပမယ့္ ေမာ္ေတာ္ကားေတြမွာေတာ့ တပ္ဆင္စရိတ္ ေၾကာင့္ အသံုးနည္းပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ေျပာရမယ့္ အမ်ိဳးအစားကေတာ့ Switched Reluctance Motor(SRM)ျဖစ္ၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ အားသာခ်က္က သက္တမ္းရွည္ သံုးႏုိင္တယ္၊ ျပင္ဆင္စရိတ္နည္းပါးတယ္၊ စြမ္းေဆာင္ရည္ ေကာင္းမြန္ တယ္၊ သံလိုက္ကိြဳင္ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္စရာမလိုဘူး၊ ကနဦတပ္ဆင္စရိတ္လည္း နည္းပါးတယ္၊ တည္ေဆာက္ပံုလည္း ရိုးရွင္းတယ္ဆိုတဲ့ အားသာခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ေတြ႔ရပါတယ္။ အားနည္းခ်က္ အပိုင္းမွာေတာ့ စက္စြမ္းအင္ ျပန္လည္ ထုတ္ေပးမႈ အပိုင္းမွာ လြဲေခ်ာ္မႈေတြ ျဖစ္တတ္ၿပီး ျပန္လည္ ခ်ိန္ညွိရတာမ်ိဳး ေတြရွိႏိုင္သလို Ironဆုံးရံႈးမႈမ်ားေစႏိုင္တာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အားသာ ခ်က္မ်ားတဲ့ ဒီစနစ္ကို လွ်ပ္စစ္ကားေတြမွာတင္ မဟုတ္ပဲ ေလယာဥ္ေတြက လိုအပ္တဲ့ လွ်ပ္စစ္အင္ဂ်င္ အပိုင္းေတြမွာပါ ထည့္သြင္း အသံုးျပဳတတ္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ေနာက္ထပ္အသံုးမ်ားတဲ့ အမ်ိဳးအစားတစ္ခုကေတာ့ Synchronous Reluctance Motor(SyRM) ျဖစ္ၿပီး ေတာ့ သူက အထက္မွာ ေျပာခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးအစားထက္ စြမ္းေဆာင္ရည္ ပိုမို ျမင့္မားေကာင္းမြန္တာ ေတြ႔ရ သလို ခရီးေ၀း(အခ်ိန္ၾကာ)အသံုးျပဳမႈေတြ အတြက္ပါ အင္ဂ်င္ေအးေစတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အားနည္းခ်က္ အပိုင္းမွာေတာ့ Controller ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္မွ အင္ဂ်င္က ပံုမွန္ လုပ္ငန္းလည္ ပတ္ႏိုင္တာ ေတြ႔ရသလို တပ္ဆင္စရိတ္ေရာ တည္ေဆာက္ရမႈ စရိတ္ေတြပါ မ်ားျပားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သူ႔ကိုလည္း ေမာ္ေတာ္ကားေတြနဲ႔ ေလယာဥ္ရဲ႕ လိုအပ္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတြမွာ ထည့္သြင္း တည္ ေဆာက္တာ ေတြ႔ရၿပီး SRM စနစ္ေလာက္ေတာ့ အသံုး မမ်ားလွပါဘူး။


လင္းလင္း (IA)
TechSpace Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...