ပညာေရး ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ေရး

 Written by ခင္ေမာင္ေဌး (ပညာေရး) 
FM ေရဒီယုိ အစီအစဥ္မွ ျဖစ္သည္။ ပညာေရးဝန္ထမ္း (ၿငိမ္း) ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ဆုံ ေဆြးေႏြးခန္းျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။ ဆရာႀကီးေျပာ ၾကားေနေသာ အေၾကာင္းအရာမွာ မူလတန္းပညာ ေရး၏ အေရးႀကီးပုံကုိ ေျပာၾကားေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ေျပာရာတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမတုိင္းတြင္ ရွိသင့္ သည့္ ဆရာျဖစ္လက္မွတ္ (Teachership) အေၾကာင္းလည္းပါသည္။

ဆရာျဖစ္လက္မွတ္ (Teachership) ဆုိသည္မွာ ဆရာ၊ ဆရာမတုိင္းအား မည္သည့္အတန္းတြင္ မည္သုိ႔သင္ၾကားျပသရမည္။ အတန္းကုိ မည္သုိ႔ ထိန္းေက်ာင္းရမည္။ ပညာေရး သေဘာတရားက မည္ သုိ႔။ အထူးသျဖင့္ ကေလးမ်ား၏ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာကုိ အထူးသိနားလည္၍ မိမိသင္ၾကားတတ္ေျမာက္မႈ ကုိမည္သုိ႔ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္ကုိ ေလ့က်င့္ေပးမႈ၏ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။

ဆရာဝန္တစ္ဦးသည္ လူနာတစ္ဦးကုိ ကုသရန္အတြက္ ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ႏွစ္ခန္႔ သင္ၾကားၾကရ သည္။ စာေတြ႕သာမက လက္ေတြ႕ကြင္းဆင္းကုသရ၏။ အရည္အခ်င္းျပည့္မီမွ ကုသခြင္လုိင္စင္ရပါ သည္။ ထုိသုိ႔မဟုတ္မူဘဲ တတ္သမွ်မွတ္သမွ်ႏွင့္ ကုသေနသူမ်ားမွာ ေဒါက္တာရမ္းကုမ်ားသာ ျဖစ္ပါ သည္။ ထုိရမ္းကုမ်ားေၾကာင့္ မဆုံး႐ႈံးသင့္ဘဲ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ဆုံး႐ႈံးေနရ၏။ အထူးသျဖင့္ အသိ ပညာဗဟုသုတနည္းပါးေသာ အရပ္ေဒသမ်ားတြင္ အေတြ႕ရမ်ားပါသည္။

စင္စစ္အတတ္ပညာတစ္ခုကုိ ေကာင္းစြာမကၽြမ္းက်င္ဘဲျပဳလုပ္ျခင္းသည္ အႏၲရာယ္ရွိသကဲ့သုိ႔ ဆုိးက်ဳိး လည္းမ်ားႏုိင္ပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမအျဖစ္တာဝန္ယူလုပ္ေဆာင္ေတာ့မည္ဆုိလွ်င္ မိမိအလုပ္ႏွင့္ပတ္ သက္၍သိသင့္သိထုိက္သည့္ အသိပညာမ်ား၊ တတ္သင့္တတ္ထုိက္သည့္ အတတ္ပညာမ်ားကုိ တတ္ ကၽြမ္းဖုိ႔လုိသည္။ ဆရာျဖစ္လက္မွတ္သည္ မိမိ၏လုိအပ္ခ်က္မ်ားကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္သည္။ မိမိအ လုပ္၏လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားသဖြယ္သုံးႏုိင္၏။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ၆၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ လက္မွတ္မရွိေၾကာင္း အထက္ပါေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးခန္းမွ ၾကားသိရသည္။

ဆရာျဖစ္လက္မွတ္မရွိဘဲ ဆရာ၊ ဆရာမအျဖစ္တာဝန္ယူေနရျခင္းသည္ ေဒါက္တာရမ္းကုႏွင့္တူ၏။ ရမ္းကုကဲ့သုိ႔ ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း လူ႔အသက္တစ္ေခ်ာင္းေသႏုိင္သည္ေတာ့မဟုတ္။ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ လႈိက္စားစားေနသည့္ ကင္ဆာေရာဂါႏွင့္တူ၏။ ဆရာ၊ ဆရာမဆုိသည္မွာ စာသင္တတ္႐ုံ သက္သက္ လည္းမဟုတ္။ ပညာေရးသေဘာတရား၊ ပညာေရးစိတ္ပညာ၊ ပညာေရးစီမံခန္႔ခဲြမႈစသည့္ ပညာရပ္ သေဘာတရားမ်ားကုိပါ သိနားလည္ထားဖုိ႔ လုိပါသည္။

အဆုိပါ FM ေရဒီယုိေဆြးေႏြးခန္းတြင္ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား၌ ဆရာ၊ ဆရာမကုိယ္တိုင္မွားယြင္းေနပုံ ကုိ ေထာက္ျပထား၏။ “ေစ်း” ကုိ စာလုံးေပါင္းဆုိရာတြင္ “သေဝထုိး စလုံးယပင့္ဝစၥႏွစ္လုံးေပါက္-ေစ်း” ဟု သင္ေနေၾကာင္း၊ ဤအမွားကုိ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကုိယ္တုိင္မသိေၾကာင္း၊ စာလုံးေပါင္းအမွန္ကုိ ရွင္းျပခဲ့ရေၾကာင္း၊ ဤသုိ႔သင္နည္းစနစ္ မွားေနသူမ်ားကုိၾကည့္လွ်င္ ဆရာျဖစ္လက္မွတ္မရွိသူမ်ားျဖစ္ ေနေၾကာင္း ေျပာျပသြားသည္ကုိ ၾကားသိရ၏။

စင္စစ္ မည္သည့္အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းပင္ျဖစ္ေစကာမူ ယင္းသက္ဆုိင္ရာအလုပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ ကၽြမ္းက်င္မႈအေထာက္အထားရွိမွသာလွ်င္ ယင္းလုပ္ငန္းခြင္တြင္ ဝင္ေရာက္လုပ္ကုိင္ႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ အလုပ္ခန္႔ထားႏုိင္မည္လည္းျဖစ္၏။ မိမိတုိ႔ပညာေရးလုပ္ငန္းသည္ သက္မဲ့ထုတ္ကုန္မ်ား ထုတ္လုပ္ရ သည့္လုပ္ငန္းမဟုတ္။ အစားထုိးျပဳျပင္တပ္ဆင္ရသည့္အလုပ္လည္း မဟုတ္။ လူကုိျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ပုံ ေဖာ္ထုဆစ္ရသည့္ လုပ္ငန္းျဖစ္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမအလုပ္သည္ ပုိ၍ပင္ကၽြမ္းက်င္မႈ၊ လိမၼာပါးနပ္မႈ၊ စိတ္ ရွည္သည္းခံမႈ၊ ဇြဲလုံ႔လရွိမႈတုိ႔ လုိအပ္လွပါသည္။

လက္ရွိအေနအထားတြင္ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ လက္မွတ္မဲ့ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ က်ဴရွင္မ်ား၊ ကုိယ္ ပုိင္နည္းျပသင္တန္းမ်ားႏွင့္ ေဘာ္ဒါေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပို၍မ်ားႏုိင္ပါသည္။ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ ေထာင္ခ်ီရွိေသာ ျပင္ပေက်ာင္းႀကီးတစ္ေက်ာင္းမွ တပည့္တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ဖူးပါသည္။ နဝမတန္း၌ ယင္း ေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းတက္ခဲ့ေသာ္လည္း တကၠသုိလ္ဝင္တန္းတြင္ အစုိးရေက်ာင္းသုိ႔ ျပန္ေျပာင္းလာခဲ့ ေၾကာင္းေျပာျပ၏။ အေၾကာင္းမွာယင္းေက်ာင္းတြင္ ခန္႔ထားေသာ ဆရာ၊ ဆရာမအမ်ားစုမွာ အေတြ႕ အႀကံဳႏုနယ္ေသာ ဘြဲ႕ရဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ တကၠသုိလ္ဝင္တန္းေအာင္ၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားကုိျပန္လည္ခန္႔အပ္သင္ၾကားေနေၾကာင္း၊ လုပ္သက္ရွိ ဝါရင့္သမ႓ာရင့္ ဆရာႀကီး၊ ဆရာမႀကီးမ်ား အလြန္နည္းေၾကာင္း ေျပာျပ၏။

ထုိတပည့္ကပင္ “ဆရာရယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကုိသင္မယ့္ ဆရာ၊ ဆရာမဆုိတာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ရြယ္တူ ေတြ၊ ဘယ္မွာ ေလးစားပါေတာ့မလဲ” ဟူ၍ေျပာ၏။ ဆရာဆုိသည္မွာလည္း ကၽြမ္းက်င္႐ုံသာမက ကေလးမ်ားအတုယူေလးစားေလာက္သ္ည့ အသက္အရြယ္၊ ပညာဗဟုသုတႏွင့္ ျပည့္စုံဖုိ႔လုိသည္။ အေတြ႕အႀကံဳရင့္က်က္ဖုိ႔လုိသည္။ “ပုဂၢိဳလ္ခင္မွ တရားမင္ႏုိင္မည္” မဟုတ္ပါလား။

စာေရးသူ၏မိတ္ေဆြ ဆရာတစ္ဦးမွာ ျပင္ပေက်ာင္းႀကီးတစ္ေက်ာင္းသုိ႔ အလုပ္ဝင္ေရာက္လုိေၾကာင္း စုံစမ္း၏။ ထုိေက်ာင္းက ေကာင္းမြန္စြာလက္ခံေျဖဆုိ၏။ ထုိေက်ာင္းမွ တာဝန္ခံက မိတ္ေဆြဆရာ၏ အေတြ႕အႀကံဳ၊ ပညာအရည္အခ်င္း၊ လုပ္သက္အႏုအရင့္ကုိ မေမး။ အသက္ကုိေမး၏။ မိတ္ေဆြက အသက္ (၅၀) ေက်ာ္ဟုေျဖ၏။ တာဝန္ခံကတစ္ခြန္းတည္းသာေျဖ၏။ “အသက္ (၅၀) အထက္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ဤေက်ာင္းတြင္ အလုပ္မခန္႔ပါ” ဟူ၏။

ဆုိရလွ်င္ ေက်ာင္းအခ်ဳိ႕သည္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အေတြ႕အႀကံဳရင့္က်က္မႈ၊ ပညာေရးဘဲြ႕ရမႈ၊ ဆရာ ျဖစ္လက္မွတ္ရွိမႈ စသည္တုိ႔ကုိအေလးမထား။ စာသင္တတ္႐ုံဆုိလွ်င္ၿပီးေနၾကသည္။ အတန္းထိန္းရွိ႐ုံ ႏွင့္ ၿပီးေနၾကသည္လား မသိ။

ယခုအခါ ေန႔စားလေပးဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား ႏုိင္ငံအႏွံ႔တိုးျမႇင့္ခန္႔ထားလ်က္ရွိ၏။ ထုိဆရာ ဆရာမ မ်ားအတြက္လုိအပ္ေသာ သင္တန္းမ်ားဖြင့္လွစ္ေပး၏။ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္း ဆရာလက္မွတ္မ်ားကုိလည္း စိစစ္ထုတ္ေပးလ်က္ရွိ၏။ သင္တန္းမရွိေသးသူမ်ားကုိလည္း လုိအပ္ ေသာသင္တန္းမ်ားေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရ၏။ ဆရာျဖစ္လက္မွတ္မရွိဘဲ ေတြ႕သလုိႀကံဳသလုိသင္ ၾကားေနျခင္းသည္ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္မႈမရွိႏုိင္။ လက္ရွိအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ ကေလးဗဟုိ ျပဳသင္ၾကားနည္းစနစ္ (Child Centre Apporach) ကုိလည္း အဟန္႔အတားျဖစ္ေစႏုိင္၏။ လက္ရွိတြင္ အစုိးရေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းအမ်ားစုတို႔တြင္ လက္မွတ္ရွိဆရာ၊ ဆရာမမ်ားပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ဆရာ၊ ဆရာမအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္လုိသည့္ ဘြဲ႕ရမ်ားအတြက္ ရက္တိုသင္တန္းမ်ား၊ အထူးမြမ္းမံသင္တန္းမ်ား စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားေပးႏုိင္ဖုိ႔လုိပါသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမအျဖစ္ အမႈထမ္းလုိပါက ဤသင္တန္းသုိ႔ မျဖစ္မေနတက္ေရာက္ရမည္ျဖစ္သည္။ ဤသင္တန္းသည္ ဆရာ၊ ဆရာမျဖစ္လုိသူမ်ားအတြက္ ပညာေရးသေဘာတရားမ်ား၊ ယေန႔ေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ လက္ေတြ႕က် ေသာပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ ယေန႔က်င့္သုံးေနသည့္ ပညာေရးစနစ္အား ေယဘုယ်သိစြမ္း ႏုိင္လိမ့္မည္ျဖစ္သည္။ တစ္ဖက္ကလည္း မိမိတုိ႔ေက်ာင္းမ်ား၊ သင္တန္းမ်ားတြင္ ဆရာျဖစ္လက္မွတ္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးပါမွသာလွ်င္ လက္ခံသင့္၏။

ဤသုိ႔ျဖင့္ အေျခခံပညာေရးကုိ ပုံေဖာ္ၾကမည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ပညာအရည္အခ်င္း၊ သင္ၾကားမႈအ ရည္အေသြးျပည့္စုံျပည့္ဝေစျခင္းျဖင့္ မိမိတုိ႔လုိလားသည့္ ပညာေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားလည္း ေပါက္ ေျမာက္ေအာင္ျမင္ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။ ။


ေၾကးမုံသတင္းစာ
ဇြန္ (၂၃) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...