ဖံုးကြယ္ ခံထားရေသာ ကေလးငယ္မ်ား
By ရည္မြန္ေအာင္
တ႐ုတ္တြင္ ေမြးစားရင္း မရွိေသာ ကေလးငယ္ (၁၃) သန္း ရွိေနသည္။ ယင္းကေလးငယ္ ဦးေရမွာ ႏိုင္ငံငယ္ေလး တစ္ခု၏ စုစုေပါင္း လူဦးေရ ေလာက္ရွိေနသည္။ သူတုိ႔ေလး ေတြသည္ ေမြးစာရင္း မရွိ႐ုံ သာမက ေဒသခံ အစိုးရမ်ား၏ အိမ္ေထာင္စု စာရင္း မွတ္တမ္း တြင္လည္း ပါ၀င္ခြင့္ မရၾက။ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ သူတို႔ေလး ေတြသည္ ပညာေရးကဲ့သို႔ က႑မ်ားတြင္ ရပိုင္ခြင့္ မ်ားကို ဆံုး႐ႈံးၾက ရသည္။ ကေလးငယ္ အမ်ားစုမွာ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ေသာ မိဘမ်ားမွ ေမြးဖြားလာခဲ့ သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
တ႐ုတ္အစိုးရသည္ လူဦးေရ အဆမတန္ မ်ားျပားလာမည္ကို စိုးရိမ္ေသာေၾကာင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာမွ စၿပီး တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မူ၀ါဒ ခ်ဳိးေဖာက္ခ်င္ လြန္းေသာေၾကာင့္ မိဘ မ်ားသည္ သားသမီး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုယူေနၾက ျခင္းေတာ့ မဟုတ္ၾက။ လူမႈနစ္နာေၾကးေခၚ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရဘဲ ကေလး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ရယူပါက ေပးေဆာင္ ရေသာ ဒဏ္ေငြ ကုိ မတတ္ႏုိင္ၾက ေသာေၾကာင့္ ကေလးငယ္မ်ားမွာ ေမြးစာရင္းမဲ့ ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။
ေပးေဆာင္ရသည့္ ဒဏ္ေငြ ပမာဏမွာ မိဘမ်ား၏ ၀င္ေငြႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရ အရာရွိမ်ား၏ သေဘာ အေပၚ မူတည္ေနသည္။ ေဒသအလိုက္ ဒဏ္ေင ြပမာဏလည္း ကဲြျပား တတ္သည္။ ဒဏ္ေငြ ပမာဏ မ်ားျပားလြန္း ေသာေၾကာင့္ မိဘ တခ်ဳိ႕မွာ မေပးေဆာင္ႏိုင္ဘဲ ျဖစ္တတ္ ၾကသည္။ ဒဏ္ေငြ မေပးေဆာင္ ႏိုင္ေသာ မိဘမ်ားသည္ ရက္တုိ ေထာင္ဒဏ္က်ခံ ရေလ့ရွိ သလုိ ကံဆုိးသူမ်ား ဆိုလွ်င္လည္း တရား႐ုံးတင္ စစ္ေဆးခံ ရကာ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား သိမ္းဆည္းျခင္းကို ခံရေလ့ရွိသည္။ ထုိ႔ျပင္ အဆုိပါ မိဘမ်ားသည္ ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔ကို မ်က္ႏွာလို မ်က္ႏွာရ လုပ္ေဆာင္ ေနသူ မ်ား၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို ေန႔စဥ္ ႀကံဳရေလ့ ရွိသည္။ ေဒသ တခ်ဳိ႕တြင္ေတာ့ ေဒသဆုိင္ရာ အရာရွိမ်ား သေဘာေကာင္းလွ်င္ ေကာင္းသေလာက္ ဒဏ္ေငြ နည္းနည္းသာ ေပးေဆာင္ရတတ္ ျပန္သည္။ ကေလးငယ္ တစ္ဦး အသိအမွတ္ျပဳခံ ရမႈ မခံရမႈတြင္ ကံေကာင္းျခင္း၊ အဆက္အသြယ္ ေကာင္းျခင္းႏွင့္ ေငြေၾကး တို႔က အေရးပါေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ ေနသည္။
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ သန္းေခါင္ စာရင္း ေကာက္ယူမွ သာလွ်င္ ယင္းျပႆနာမ်ား ႀကီးမား လွေၾကာင္း လူမ်ား သိရွိလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗဟို အစုိးရသည္ လူဦးေရ စာရင္း အစစ္အမွန္ကို သိရွိလုိ ေသာေၾကာင့္ ကေလး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ရယူ ထားသည့္ မိဘ မ်ားအား သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူခ်ိန္တြင္ အမွန္အတိုင္း ေျဖဆိုရန္ တိုက္တြန္းမႈ မ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ရရိွ လာေသာ သတင္း အခ်က္ မ်ားကို ေဒသခံ ရဲတပ္ဖဲြ႕၊ လူဦးေရႏွင့္ မိသားစု စီမံကိန္ ၀န္ႀကီးဌာန မ်ားသို႔ ေပးပုိ႔ျခင္း မျပဳပါက သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားက ကတိျပဳခ့ဲ ၾကသည္။ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ ေမြးစာရင္း မရွိေသာ ကေလးငယ္ (၁၃) သန္းရွိ ေနေၾကာင္း လူအမ်ား သိရွိခဲဲ့ ရသည္။
တရားမ၀င္ ရယူ ထားသည့္ ကေလးမ်ား ရွိေနေၾကာင္း မ၀န္ခံသည့္ မိဘ မ်ားလည္းရွိ ေနပါေသးသည္။ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားက ကတိျပဳခဲ့ ေသာ္လည္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆုိိ လိုက္သည့္ သတင္းမ်ား ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ား ထံသုိ႔ ေပါက္ၾကား သြားပါက ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ ရမည္ကို မိဘမ်ားက စိုးရိမ္ခဲ့သည္။ ယခင္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမႈ မ်ားတြင္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားသည္ မိဘမ်ား အေပၚ ေပးထားသည့္ ကတိမ်ားကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ၾက ဖူးသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ဖံုးကြယ္ခံထား ရေသာ ကေလးဦးေရမွာ ယခု ထြက္ေပၚ ေသာ စာရင္းထက္ပင္ ပိုမုိမ်ားျပား ေနမည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။
ငါးႏွစ္ၾကာၿပီ ဆုိေတာ့ အေျပာင္းအလဲ မ်ားေတာ့ ရွိလာပါသည္။ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အႀကီး အက်ယ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ခဲ့သည္။ မိဘႏွစ္ဦး အနက္ တစ္ဦးသည္ တစ္ဦးတည္းေသာ သားသမီး ျဖစ္ပါက ၎ဇနီးေမာင္ႏွံသည္ ကေလးတစ္ေယာက္ ထက္ပိုၿပီး ရယူခြင့္ရွိ ေနသည္။ သီအုိရီအရ ဆုိလွ်င္ေတာ့ မိဘ မ်ားသည္ ကေလးႏွစ္ေယာက္ကို တရား၀င္ရ ယူခြင့္ရိွ သြားၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ မရွိေသာ ကေလးဦးေရ က်ဆင္း သြားမည္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ အထင္ႏွင့္ အျမင္လဲြခဲ့ ၾကသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ မတုိင္မီတြင္ ေက်းလက္ေန မ်ားသည္ ပထမ ကေလးငယ္က သမီး မိန္းကေလး ျဖစ္ပါက ဒုတိယ ကေလးကို ရယူခြင့္ ရွိေနသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေျဖေလ်ာ့ေပးမ ႈမ်ားသည္ ေက်းလက္ ေနစံုတဲြမ်ား အတြက္ ထူးျခားမႈ ရွိမလာခဲ့။ ထုိ႔ျပင္ ေနရာ တခ်ဳိ႕တြင္ တတိယ ကေလးငယ္ ရယူခြင့္ကို ပိတ္ပင္ထားေနဆဲ ျဖစ္ကာ အိမ္ေထာင္ မျပဳဘဲ ကေလးရယူမႈ မ်ားကုိ လက္သင့္ခံျခင္းလည္း မရွိၾက ေသးေခ်။
၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ က်င့္သံုးခဲ့သည့္ ေျဖေလ်ာ့မႈမ်ားကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ မတုိင္မီတြင္ ကေလးရယူ ခဲ့သည့္ မိဘမ်ား ခံစားခြင့္ မရွိေၾကာင္း ေဒသ ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ မ်ားက ယူဆေန ၾကသည္။ ယင္းေၾကာင့္ လက္ရွိ ဥပေဒ အရ ဒုတိယကေလး ရယူခြင့္ရွိ ေနေသာ မိဘမ်ားမွာ ၎တို႔ ကေလးကို ေမြးစာရင္း လုပ္ေပးရန္ အခက္ႀကံဳ ေနရဆဲ ျဖစ္သည္။
ေမြးစာရင္း မရွိေသာ ကေလး ျဖစ္ရျခင္းေၾကာင့္ ေန႔စဥ္ အခက္အခဲမ်ား ႀကံဳၾကရ သည္။ ယမန္ႏွစ္ စက္တင္ဘာတြင္ ေတြ႕ဆံု ေမးျမန္းခဲ့သည့္ မစၥလီ( အမည္လဲႊ) ၏ ျဖစ္ရပ္ကိုသာ ၾကည့္ပါ။ သူ၏ သားျဖစ္သူမွာ အသက္ ရွစ္ႏွစ္ရွိၿပီ ျဖစ္သည္။ ေမြးစာရင္ းမရွိေသာေၾကာင့္ ကေလး ျဖစ္သူမွာ တရား၀င္ ေနထုိင္ခြင့္ ရွိေသာ လူတစ္ဦး အျဖစ္ကို မေရာက္ရွိ ေသး။ အာဏာပိုင္မ်ား သိရွိသြား ေသာေၾကာင့္ ဒဏ္ေငြ ေဒၚလာ (၅၀၃၀၀) ေပးေဆာင္ရန္ မစၥလီအား တရား႐ုံးက ေစခုိင္းခဲ့သည္။ ဒဏ္ေငြ မေပးေဆာင္ႏုိင္ေသး သေရြ႕ သားျဖစ္သူမွာ မွတ္တမ္း မရွိေသာ ကိုယ္ေပ်ာက္ တစ္ဦးသာ ျဖစ္ေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ လီသည္ တစ္လလွ်င္ ေဒၚလာ (၃၀၀) သာရရွိ ေသာေၾကာင့္ ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ႏိုင္ဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ ေနၿပ ီျဖစ္သည္။ ယခု ေလာေလာဆယ္ တြင္ လီ၏ သားျဖစ္သူသည္ တရားမ၀င္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ပုဂၢလိက စာသင္ေက်ာင္းကို တက္ေရာက္ ေနသည္။ သို႔ေသာ္ ေမြးစာရင္း မရွိဘဲ တက္ေရာက္ခြင့္ရွိသည့္ အလယ္တန္းေက်ာင္း မရွိေသး။
ဒီလို အျဖစ္ဆုိးမ်ဳိးက လီတစ္ေယာက္တည္း ႀကံဳေနရသည္ မဟုတ္။ မေရတြက္ႏိုင္ေသာ မိဘမ်ားသည္ အလားအတူ အျဖစ္မ်ဳိး ႀကံဳေနရၿပီး သူတုိ႔ အေၾကာင္း သတင္းမ်ားမွာ မီဒီယာ မ်ားတြင္ မၾကာခဏ ေရးသားေဖာ္ျပခံေန ရသည္။ ကြမ္က်ဳိး ခ႐ိုင္မွ ကေလးေလးဦး တုိ႔၏ ဖခင္၀မ္၏ အေၾကာင္းကို အေနာက္ႏုိင္ငံ မီဒီယာမ်ားက ယမန္ႏွစ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဒဏ္ေငြ ေဒၚလာ (၃၅၀၀) မေပးေဆာင္ ႏုိင္ပါက သားသမီးမ်ား အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ ရရွိမည္ မဟုတ္သလို ပညာေရး ခံစားခြင့္မ်ား ကိုလည္း ရရွိမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း အာဏာပိုင္မ်ားက ေျပာဆုိခဲ့ ၿပီးေနာက္ ၀မ္သည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတ္ေသ ခဲ့သည္။ ဆင္းရဲေသာ လယ္သမားတစ္ဦး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀မ္သည္ ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ရန္ မတတ္ႏိုင္ခဲ့။ သူေသဆံုးၿပီး မွသာ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရသည္ သူ၏ သားသမီးမ်ားကို ေမြး စာရင္းထုတ္ေပး ခ့ဲသည္။ သားသမီးမ်ား ယခုအခ်ိန္တြင္ တရား၀င္ ပညာသင္ခြင့္ ရရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။
မိသားစု သန္းေခါင္စာရင္းတြင္ သားသမီး အမည္ပါလာေရး အတြက္ မိဘမ်ားသည္ ေငြကို အားစိုက္ရွာေဖြၾက ရသည္။ ယင္းေငြကုိ ကေလးငယ္ မူလတန္း တက္ေရာက္မည့္ ေျခာက္ႏွစ္ အရြယ္ မတုိင္မီတြင္ ရရွိရန္ လိုအပ္သည္။ တခ်ိဳ႕မိဘ မ်ားသည္ ေငြတိုးေခ်း စားသူမ်ား ထံမွ ေခ်းၾက သည္။ တခ်ိဳ႕မွာလည္း ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားကို ထုတ္ေရာင္းၾကရသည္။
ဒဏ္ေငြ မေဆာင္ႏုိင္သူမ်ား တြင္လည္း အညံ့မခံ ျပန္တုိက္သူမ်ားလည္းရွိ ၾကသည္။ ဥပမာေပး ရလွ်င္ လီသည္ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရအား အႀကိမ္ႀကိမ္ တရားစဲြဆို ခဲ့သည္။ အန္ဂ်ီအို တစ္ခု၏ အကူအညီျဖင့္ ေရွ႕ေနငွားႏိုင္ ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္ၿပီး အမွီအခို ကင္းေသာ တရားေရးစနစ္ မရွိေသာေၾကာင့္ လီ၏ ေလွ်ာက္ထားမႈမွာ ပယ္ခ်ခံခဲ့ ရသည္။
ဖံုးကြယ္ခံထား ရေသာ ကေလးငယ္ မ်ား၏ အေရးက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အေၾကာင္းကို လွစ္ဟျပသ ေနသည္။ တ႐ုတ္ရွိ အရပ္ဘက္ မွတ္တန္းတင္ စနစ္ သို႔မဟုတ္ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသည္ တ႐ုတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္၏ အုတ္ျမစ္ ျဖစ္သည္။ ကေလးငယ္ တစ္ဦး ေမြးဖြား လာပါက သူ႔အား အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းသည္။ ယင္းကို ဒီဂ်စ္တယ္နည္းျဖင့္ မွတ္တမ္း တင္သည္။ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ ရရွိမွ သာလွ်င္ လူတစ္ဦးသည္ မွတ္ပံုတင္ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ မွတ္ပံုတင္ရွိ မွသာ အလုပ္လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ခရီးသြား လာျခင္း၊ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း တု႔ိကို တရား၀င္ ျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး၊ လူမႈဖူလံုေၾကး ရရွိျခင္း ကဲ့သို႔ ခံစားခြင့္ မ်ားကုိ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံသား အားလုံးသည္ အရပ္ဘက္ မွတ္တမ္းစနစ္တြင္ ပါ၀င္ လုိၾက သည္။
အိမ္ေထာင္စု စနစ္ေၾကာင့္ တ႐ုတ္ အစိုးရသည္ ေက်းလက္မွၿမိဳ႕ျပသို႔ ေျပာင္း ေရႊ႕ေနထုိင္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္စုစာရင္း လုပ္ထားေသာ ေဒသတြင္သာ အလုပ္လုပ္ ကိုင္ႏုိင္ၿပီး၊ ပညာေရးအရ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ခံစားခြင့္ရွိေန ေသာေၾကာင့္ ယင္းစာရင္းမွာ လြန္စြာ အေရးပါေနျခင္း ျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ျဖစ္ရပ္ မ်ားတြင္ ႏိုင္ငံသား မ်ားသည္ အျခား ေဒသ တစ္ခုတြင္ ယာယီ ေနထုိင္ခြင့္ အတြက္ မွတ္ပံုတင္ ခြင့္ရရွိ ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕သည္လည္း အျခားၿမိဳ႕မ်ားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းကာ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသစ္ ေလွ်ာက္ထားၾက ျပန္သည္။ သို႔ေသာ္ ဗဟို အစိုးရႏွင့္ ေဒသ ဆိုင္ရာ အစုိးရမ်ားက ယင္းျဖစ္စဥ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းၾကသည္။ တရားမ၀င္ ေရႊ႕ေျပာင္းမႈမ်ားရွိ ေသာ္လည္း ယင္းကဲ့သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသူ မ်ားသည္ သူတုိ႔ ေနထုိင္ရာၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ခံစားခြင့္ မရၾကေခ်။
အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းခြင့္ မေပးျခင္းက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အက္ေၾကာင္းရိွ ေနေၾကာင္း ျပသေန ခဲ့သည္။ ေဒသ ဆုိင္ရာ အစိုးရမ်ားသည္ ကေလးငယ္၏ ေမြးစာရင္းကို ေငြေၾကးျဖင့္ ဖလွယ္ျခင္းျဖင့္ ဥပေဒကုိ ထင္သလို ျခယ္လွယ္ေန ခဲ့သည္။ ကေလးေမြးဖြားမႈမွ ရရွိေသာ ေငြမ်ားကို ဗဟိုအစိုးရ ထံသို႔ တင္ျပရန္ မလိုအပ္ေသာေၾကာင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရမ်ား အတြက္ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသည္ အဓိက ေငြရေပါက္ ရလမ္းႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလးတစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒ သက္ေရာက္မႈ ရိွေစလိုေသာ ဗဟို အစိုးရသည္ ေဒသဆုိင္ရာ အစုိးရ၏ မ်ားလုပ္ေဆာင္မႈကို မ်က္ႏွာလဲႊ ထား႐ုံက လဲြၿပီး မ်ားစြာ စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳခဲ့ေခ်။ သို႔ေသာ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံ ျဖစ္ပါက ျပည့္စံုေသာ အရပ္ဘက္ မွတ္တမ္းတင္ စနစ္ ရွိရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ကိုလည္း ဗဟုိအစုိးရ တျဖည္းျဖည္း သိနားလည္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။
Ref: China’s Hidden Children:The Diplomat
(မူရင္းစာေရးသူ စတီဖနီေဂၚဒြန္သည္ တ႐ုတ္ ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မႏုႆေဗဒ ေရးရာဆုိင္ ရာသုေတသန ပညာရွင္ တစ္ဦး ျဖစ္သည္။)
တ႐ုတ္တြင္ ေမြးစားရင္း မရွိေသာ ကေလးငယ္ (၁၃) သန္း ရွိေနသည္။ ယင္းကေလးငယ္ ဦးေရမွာ ႏိုင္ငံငယ္ေလး တစ္ခု၏ စုစုေပါင္း လူဦးေရ ေလာက္ရွိေနသည္။ သူတုိ႔ေလး ေတြသည္ ေမြးစာရင္း မရွိ႐ုံ သာမက ေဒသခံ အစိုးရမ်ား၏ အိမ္ေထာင္စု စာရင္း မွတ္တမ္း တြင္လည္း ပါ၀င္ခြင့္ မရၾက။ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ သူတို႔ေလး ေတြသည္ ပညာေရးကဲ့သို႔ က႑မ်ားတြင္ ရပိုင္ခြင့္ မ်ားကို ဆံုး႐ႈံးၾက ရသည္။ ကေလးငယ္ အမ်ားစုမွာ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ေသာ မိဘမ်ားမွ ေမြးဖြားလာခဲ့ သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
တ႐ုတ္အစိုးရသည္ လူဦးေရ အဆမတန္ မ်ားျပားလာမည္ကို စိုးရိမ္ေသာေၾကာင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာမွ စၿပီး တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မူ၀ါဒ ခ်ဳိးေဖာက္ခ်င္ လြန္းေသာေၾကာင့္ မိဘ မ်ားသည္ သားသမီး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုယူေနၾက ျခင္းေတာ့ မဟုတ္ၾက။ လူမႈနစ္နာေၾကးေခၚ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရဘဲ ကေလး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ရယူပါက ေပးေဆာင္ ရေသာ ဒဏ္ေငြ ကုိ မတတ္ႏုိင္ၾက ေသာေၾကာင့္ ကေလးငယ္မ်ားမွာ ေမြးစာရင္းမဲ့ ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။
ေပးေဆာင္ရသည့္ ဒဏ္ေငြ ပမာဏမွာ မိဘမ်ား၏ ၀င္ေငြႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရ အရာရွိမ်ား၏ သေဘာ အေပၚ မူတည္ေနသည္။ ေဒသအလိုက္ ဒဏ္ေင ြပမာဏလည္း ကဲြျပား တတ္သည္။ ဒဏ္ေငြ ပမာဏ မ်ားျပားလြန္း ေသာေၾကာင့္ မိဘ တခ်ဳိ႕မွာ မေပးေဆာင္ႏိုင္ဘဲ ျဖစ္တတ္ ၾကသည္။ ဒဏ္ေငြ မေပးေဆာင္ ႏိုင္ေသာ မိဘမ်ားသည္ ရက္တုိ ေထာင္ဒဏ္က်ခံ ရေလ့ရွိ သလုိ ကံဆုိးသူမ်ား ဆိုလွ်င္လည္း တရား႐ုံးတင္ စစ္ေဆးခံ ရကာ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား သိမ္းဆည္းျခင္းကို ခံရေလ့ရွိသည္။ ထုိ႔ျပင္ အဆုိပါ မိဘမ်ားသည္ ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ ၎တုိ႔ကို မ်က္ႏွာလို မ်က္ႏွာရ လုပ္ေဆာင္ ေနသူ မ်ား၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို ေန႔စဥ္ ႀကံဳရေလ့ ရွိသည္။ ေဒသ တခ်ဳိ႕တြင္ေတာ့ ေဒသဆုိင္ရာ အရာရွိမ်ား သေဘာေကာင္းလွ်င္ ေကာင္းသေလာက္ ဒဏ္ေငြ နည္းနည္းသာ ေပးေဆာင္ရတတ္ ျပန္သည္။ ကေလးငယ္ တစ္ဦး အသိအမွတ္ျပဳခံ ရမႈ မခံရမႈတြင္ ကံေကာင္းျခင္း၊ အဆက္အသြယ္ ေကာင္းျခင္းႏွင့္ ေငြေၾကး တို႔က အေရးပါေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ ေနသည္။
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ သန္းေခါင္ စာရင္း ေကာက္ယူမွ သာလွ်င္ ယင္းျပႆနာမ်ား ႀကီးမား လွေၾကာင္း လူမ်ား သိရွိလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗဟို အစုိးရသည္ လူဦးေရ စာရင္း အစစ္အမွန္ကို သိရွိလုိ ေသာေၾကာင့္ ကေလး တစ္ေယာက္ထက္ ပိုၿပီး ရယူ ထားသည့္ မိဘ မ်ားအား သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူခ်ိန္တြင္ အမွန္အတိုင္း ေျဖဆိုရန္ တိုက္တြန္းမႈ မ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ရရိွ လာေသာ သတင္း အခ်က္ မ်ားကို ေဒသခံ ရဲတပ္ဖဲြ႕၊ လူဦးေရႏွင့္ မိသားစု စီမံကိန္ ၀န္ႀကီးဌာန မ်ားသို႔ ေပးပုိ႔ျခင္း မျပဳပါက သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားက ကတိျပဳခ့ဲ ၾကသည္။ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ ေမြးစာရင္း မရွိေသာ ကေလးငယ္ (၁၃) သန္းရွိ ေနေၾကာင္း လူအမ်ား သိရွိခဲဲ့ ရသည္။
တရားမ၀င္ ရယူ ထားသည့္ ကေလးမ်ား ရွိေနေၾကာင္း မ၀န္ခံသည့္ မိဘ မ်ားလည္းရွိ ေနပါေသးသည္။ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားက ကတိျပဳခဲ့ ေသာ္လည္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆုိိ လိုက္သည့္ သတင္းမ်ား ေဒသဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ား ထံသုိ႔ ေပါက္ၾကား သြားပါက ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ ရမည္ကို မိဘမ်ားက စိုးရိမ္ခဲ့သည္။ ယခင္က ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမႈ မ်ားတြင္ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူသူ မ်ားသည္ မိဘမ်ား အေပၚ ေပးထားသည့္ ကတိမ်ားကို ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့ၾက ဖူးသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ဖံုးကြယ္ခံထား ရေသာ ကေလးဦးေရမွာ ယခု ထြက္ေပၚ ေသာ စာရင္းထက္ပင္ ပိုမုိမ်ားျပား ေနမည္မွာ အမွန္ပင္ ျဖစ္သည္။
ငါးႏွစ္ၾကာၿပီ ဆုိေတာ့ အေျပာင္းအလဲ မ်ားေတာ့ ရွိလာပါသည္။ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလး တစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အႀကီး အက်ယ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ခဲ့သည္။ မိဘႏွစ္ဦး အနက္ တစ္ဦးသည္ တစ္ဦးတည္းေသာ သားသမီး ျဖစ္ပါက ၎ဇနီးေမာင္ႏွံသည္ ကေလးတစ္ေယာက္ ထက္ပိုၿပီး ရယူခြင့္ရွိ ေနသည္။ သီအုိရီအရ ဆုိလွ်င္ေတာ့ မိဘ မ်ားသည္ ကေလးႏွစ္ေယာက္ကို တရား၀င္ရ ယူခြင့္ရိွ သြားၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ မရွိေသာ ကေလးဦးေရ က်ဆင္း သြားမည္ ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ အထင္ႏွင့္ အျမင္လဲြခဲ့ ၾကသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ မတုိင္မီတြင္ ေက်းလက္ေန မ်ားသည္ ပထမ ကေလးငယ္က သမီး မိန္းကေလး ျဖစ္ပါက ဒုတိယ ကေလးကို ရယူခြင့္ ရွိေနသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေျဖေလ်ာ့ေပးမ ႈမ်ားသည္ ေက်းလက္ ေနစံုတဲြမ်ား အတြက္ ထူးျခားမႈ ရွိမလာခဲ့။ ထုိ႔ျပင္ ေနရာ တခ်ဳိ႕တြင္ တတိယ ကေလးငယ္ ရယူခြင့္ကို ပိတ္ပင္ထားေနဆဲ ျဖစ္ကာ အိမ္ေထာင္ မျပဳဘဲ ကေလးရယူမႈ မ်ားကုိ လက္သင့္ခံျခင္းလည္း မရွိၾက ေသးေခ်။
၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ က်င့္သံုးခဲ့သည့္ ေျဖေလ်ာ့မႈမ်ားကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ မတုိင္မီတြင္ ကေလးရယူ ခဲ့သည့္ မိဘမ်ား ခံစားခြင့္ မရွိေၾကာင္း ေဒသ ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ မ်ားက ယူဆေန ၾကသည္။ ယင္းေၾကာင့္ လက္ရွိ ဥပေဒ အရ ဒုတိယကေလး ရယူခြင့္ရွိ ေနေသာ မိဘမ်ားမွာ ၎တို႔ ကေလးကို ေမြးစာရင္း လုပ္ေပးရန္ အခက္ႀကံဳ ေနရဆဲ ျဖစ္သည္။
ေမြးစာရင္း မရွိေသာ ကေလး ျဖစ္ရျခင္းေၾကာင့္ ေန႔စဥ္ အခက္အခဲမ်ား ႀကံဳၾကရ သည္။ ယမန္ႏွစ္ စက္တင္ဘာတြင္ ေတြ႕ဆံု ေမးျမန္းခဲ့သည့္ မစၥလီ( အမည္လဲႊ) ၏ ျဖစ္ရပ္ကိုသာ ၾကည့္ပါ။ သူ၏ သားျဖစ္သူမွာ အသက္ ရွစ္ႏွစ္ရွိၿပီ ျဖစ္သည္။ ေမြးစာရင္ းမရွိေသာေၾကာင့္ ကေလး ျဖစ္သူမွာ တရား၀င္ ေနထုိင္ခြင့္ ရွိေသာ လူတစ္ဦး အျဖစ္ကို မေရာက္ရွိ ေသး။ အာဏာပိုင္မ်ား သိရွိသြား ေသာေၾကာင့္ ဒဏ္ေငြ ေဒၚလာ (၅၀၃၀၀) ေပးေဆာင္ရန္ မစၥလီအား တရား႐ုံးက ေစခုိင္းခဲ့သည္။ ဒဏ္ေငြ မေပးေဆာင္ႏုိင္ေသး သေရြ႕ သားျဖစ္သူမွာ မွတ္တမ္း မရွိေသာ ကိုယ္ေပ်ာက္ တစ္ဦးသာ ျဖစ္ေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ လီသည္ တစ္လလွ်င္ ေဒၚလာ (၃၀၀) သာရရွိ ေသာေၾကာင့္ ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ႏိုင္ဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ ေနၿပ ီျဖစ္သည္။ ယခု ေလာေလာဆယ္ တြင္ လီ၏ သားျဖစ္သူသည္ တရားမ၀င္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ပုဂၢလိက စာသင္ေက်ာင္းကို တက္ေရာက္ ေနသည္။ သို႔ေသာ္ ေမြးစာရင္း မရွိဘဲ တက္ေရာက္ခြင့္ရွိသည့္ အလယ္တန္းေက်ာင္း မရွိေသး။
ဒီလို အျဖစ္ဆုိးမ်ဳိးက လီတစ္ေယာက္တည္း ႀကံဳေနရသည္ မဟုတ္။ မေရတြက္ႏိုင္ေသာ မိဘမ်ားသည္ အလားအတူ အျဖစ္မ်ဳိး ႀကံဳေနရၿပီး သူတုိ႔ အေၾကာင္း သတင္းမ်ားမွာ မီဒီယာ မ်ားတြင္ မၾကာခဏ ေရးသားေဖာ္ျပခံေန ရသည္။ ကြမ္က်ဳိး ခ႐ိုင္မွ ကေလးေလးဦး တုိ႔၏ ဖခင္၀မ္၏ အေၾကာင္းကို အေနာက္ႏုိင္ငံ မီဒီယာမ်ားက ယမန္ႏွစ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဒဏ္ေငြ ေဒၚလာ (၃၅၀၀) မေပးေဆာင္ ႏုိင္ပါက သားသမီးမ်ား အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ ရရွိမည္ မဟုတ္သလို ပညာေရး ခံစားခြင့္မ်ား ကိုလည္း ရရွိမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း အာဏာပိုင္မ်ားက ေျပာဆုိခဲ့ ၿပီးေနာက္ ၀မ္သည္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သတ္ေသ ခဲ့သည္။ ဆင္းရဲေသာ လယ္သမားတစ္ဦး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀မ္သည္ ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ရန္ မတတ္ႏိုင္ခဲ့။ သူေသဆံုးၿပီး မွသာ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရသည္ သူ၏ သားသမီးမ်ားကို ေမြး စာရင္းထုတ္ေပး ခ့ဲသည္။ သားသမီးမ်ား ယခုအခ်ိန္တြင္ တရား၀င္ ပညာသင္ခြင့္ ရရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။
မိသားစု သန္းေခါင္စာရင္းတြင္ သားသမီး အမည္ပါလာေရး အတြက္ မိဘမ်ားသည္ ေငြကို အားစိုက္ရွာေဖြၾက ရသည္။ ယင္းေငြကုိ ကေလးငယ္ မူလတန္း တက္ေရာက္မည့္ ေျခာက္ႏွစ္ အရြယ္ မတုိင္မီတြင္ ရရွိရန္ လိုအပ္သည္။ တခ်ိဳ႕မိဘ မ်ားသည္ ေငြတိုးေခ်း စားသူမ်ား ထံမွ ေခ်းၾက သည္။ တခ်ိဳ႕မွာလည္း ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားကို ထုတ္ေရာင္းၾကရသည္။
ဒဏ္ေငြ မေဆာင္ႏုိင္သူမ်ား တြင္လည္း အညံ့မခံ ျပန္တုိက္သူမ်ားလည္းရွိ ၾကသည္။ ဥပမာေပး ရလွ်င္ လီသည္ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရအား အႀကိမ္ႀကိမ္ တရားစဲြဆို ခဲ့သည္။ အန္ဂ်ီအို တစ္ခု၏ အကူအညီျဖင့္ ေရွ႕ေနငွားႏိုင္ ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္ၿပီး အမွီအခို ကင္းေသာ တရားေရးစနစ္ မရွိေသာေၾကာင့္ လီ၏ ေလွ်ာက္ထားမႈမွာ ပယ္ခ်ခံခဲ့ ရသည္။
ဖံုးကြယ္ခံထား ရေသာ ကေလးငယ္ မ်ား၏ အေရးက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အေၾကာင္းကို လွစ္ဟျပသ ေနသည္။ တ႐ုတ္ရွိ အရပ္ဘက္ မွတ္တန္းတင္ စနစ္ သို႔မဟုတ္ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသည္ တ႐ုတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္၏ အုတ္ျမစ္ ျဖစ္သည္။ ကေလးငယ္ တစ္ဦး ေမြးဖြား လာပါက သူ႔အား အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းသည္။ ယင္းကို ဒီဂ်စ္တယ္နည္းျဖင့္ မွတ္တမ္း တင္သည္။ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ ရရွိမွ သာလွ်င္ လူတစ္ဦးသည္ မွတ္ပံုတင္ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ မွတ္ပံုတင္ရွိ မွသာ အလုပ္လုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ခရီးသြား လာျခင္း၊ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း တု႔ိကို တရား၀င္ ျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး၊ လူမႈဖူလံုေၾကး ရရွိျခင္း ကဲ့သို႔ ခံစားခြင့္ မ်ားကုိ ရရွိမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံသား အားလုံးသည္ အရပ္ဘက္ မွတ္တမ္းစနစ္တြင္ ပါ၀င္ လုိၾက သည္။
အိမ္ေထာင္စု စနစ္ေၾကာင့္ တ႐ုတ္ အစိုးရသည္ ေက်းလက္မွၿမိဳ႕ျပသို႔ ေျပာင္း ေရႊ႕ေနထုိင္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံသားမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္စုစာရင္း လုပ္ထားေသာ ေဒသတြင္သာ အလုပ္လုပ္ ကိုင္ႏုိင္ၿပီး၊ ပညာေရးအရ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ခံစားခြင့္ရွိေန ေသာေၾကာင့္ ယင္းစာရင္းမွာ လြန္စြာ အေရးပါေနျခင္း ျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ျဖစ္ရပ္ မ်ားတြင္ ႏိုင္ငံသား မ်ားသည္ အျခား ေဒသ တစ္ခုတြင္ ယာယီ ေနထုိင္ခြင့္ အတြက္ မွတ္ပံုတင္ ခြင့္ရရွိ ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕သည္လည္း အျခားၿမိဳ႕မ်ားသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းကာ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသစ္ ေလွ်ာက္ထားၾက ျပန္သည္။ သို႔ေသာ္ ဗဟို အစိုးရႏွင့္ ေဒသ ဆိုင္ရာ အစုိးရမ်ားက ယင္းျဖစ္စဥ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းၾကသည္။ တရားမ၀င္ ေရႊ႕ေျပာင္းမႈမ်ားရွိ ေသာ္လည္း ယင္းကဲ့သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းသူ မ်ားသည္ သူတုိ႔ ေနထုိင္ရာၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ခံစားခြင့္ မရၾကေခ်။
အိမ္ေထာင္စု စာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းခြင့္ မေပးျခင္းက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ အက္ေၾကာင္းရိွ ေနေၾကာင္း ျပသေန ခဲ့သည္။ ေဒသ ဆုိင္ရာ အစိုးရမ်ားသည္ ကေလးငယ္၏ ေမြးစာရင္းကို ေငြေၾကးျဖင့္ ဖလွယ္ျခင္းျဖင့္ ဥပေဒကုိ ထင္သလို ျခယ္လွယ္ေန ခဲ့သည္။ ကေလးေမြးဖြားမႈမွ ရရွိေသာ ေငြမ်ားကို ဗဟိုအစိုးရ ထံသို႔ တင္ျပရန္ မလိုအပ္ေသာေၾကာင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစုိးရမ်ား အတြက္ အိမ္ေထာင္စု စာရင္းသည္ အဓိက ေငြရေပါက္ ရလမ္းႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ တစ္အိမ္ေထာင္ ကေလးတစ္ေယာက္ႏႈန္း မူ၀ါဒ သက္ေရာက္မႈ ရိွေစလိုေသာ ဗဟို အစိုးရသည္ ေဒသဆုိင္ရာ အစုိးရ၏ မ်ားလုပ္ေဆာင္မႈကို မ်က္ႏွာလဲႊ ထား႐ုံက လဲြၿပီး မ်ားစြာ စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳခဲ့ေခ်။ သို႔ေသာ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံ ျဖစ္ပါက ျပည့္စံုေသာ အရပ္ဘက္ မွတ္တမ္းတင္ စနစ္ ရွိရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ကိုလည္း ဗဟုိအစုိးရ တျဖည္းျဖည္း သိနားလည္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။
Ref: China’s Hidden Children:The Diplomat
(မူရင္းစာေရးသူ စတီဖနီေဂၚဒြန္သည္ တ႐ုတ္ ဥပေဒ၊ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မႏုႆေဗဒ ေရးရာဆုိင္ ရာသုေတသန ပညာရွင္ တစ္ဦး ျဖစ္သည္။)
The Messenger
http://www.messengernewsjournal.com/news/Article/detail.php?id=35212
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+