Full Frame, APS-C တို႔၏ Sensor ႏွင့္ Lens မ်ား အျခင္းျခင္း ဆက္သြယ္ေနမွဳ ႏွင့္ ယင္းတို႔၏ အားသာခ်က္ အားနည္းခ်က္မ်ား
စကားဦး
ဤမွတ္စု၏ အေျခခံ အေၾကာင ္းအရာမ်ားကို မွတ္စုအမွတ ္(၁၆) ကင္မရာ Sensor မ်ားတြင္ အေသးစိတ္ ေရး ခဲ့ျပီးျဖစ္ ပါသည္။ အဆိုပါမွတ္စု၌ Full Frame, APS-C Sensor တို႕အၾကား ဆက္ ႏြယ္ေနသည့္ Crop Factor အေၾကာင္းကို ေရးခဲ့ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ Full Frame ႏွင့္ APS-C တို႕၏ Lens မ်ား Sensor မ်ား အၾကား အျပန္အလွန္ ဆက္သြယ္ေနသည့္ အခ်က္မ်ား၊ ယင္းတို႕၏ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ား ကိုေရးရန္ က်န္ေနခဲ့ပါသည္။ အလင္းဆိုင္ရာ ရူပေဗဒ သိပၼံဘာသာရပ္ ျဖစ္ေနသျဖင့္ ေခါင္းစဥ္တစ္ခု ထည္းေအာက္တြင္ အားလံုးကိုစုျပံဳကာ ေရးျပန္လွ်င္လည္း ရွဳတ္ေထြးသြားနိုင္သျဖင့္ ယခုကဲ့သို႔ ထပ္မံ ျပင္ ဆင္ ျဖည့္စြက္ ေရးသားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အခ်ိဳ႕ ေသာ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားသည္ ၀ါရင့္ပု၈ၢိဳလ္မ်ား အေနႏွင့္ ၾကည့္ပါက အေသးစိတ္လြန္း ေနသည့္ အျဖစ္မ်ိဳး ျမင္နိုင္ပါသည္။ ၀ါရင့္ဓါတ္ပံု ပညာရွင္မ်ားအတြက္ မဟုတ္မူဘဲ ဓါတ္ပံုပညာကို ေလ့လာဆဲ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ ေရးသားရျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ဤအခ်က္ကို ၀ါရင့္ပညာရွင္မ်ား အေနနွင့္ သေဘာေပါက္ နားလည္ ေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။
Camera Sensors
ကင္မရာ Image Sensor သည္ အျမင္ပံုရိပ္ (Optical Image) ကို Digital Photo ျဖစ္လာေစရန္အတြက္ Electronic Signal အျဖစ္ ေျပာင္းေပးသည့္ အရာျဖစ္သည္။
ကင္မရာ Sensor တြင္ Full Frame Sensor ႏွင့္ Full frame ထက္ Sensor size ေသးသည့္ APS-C ( Advanced Photo System – C ) ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါသည္။ Nikon တြင္ Full Frame ကို FX ႏွင့္ အတိုေကာက္ သံုး ျပီး APS-C ကို မူ DX ဟု သံုး ႏွဳံး ပါသည္။ ကင္မရာ အလိုက္အေခၚ အေ၀ၚ မ်ား ကဲြလဲြမွဳ ရွိပါသည္။ ယခု မွတ္စုတြင္ ရွဳတ္ေထြး မွဳ မရွိေစရန္ Nikon အတိုေကာက္ အသံုးအႏွံဳးကို အဓိကထား ကာ သံုးစဲြသြားပါမည္။
Nikon FX Format D3 Sensor. Nikon DX Format D 300 Sensor
Canon APS-C Sensor Canon Full Frame Sensor
Nikon DX Format Sensor, (24mm x 16 mm)
Nikon FX Format Sensor, (36mm x 24mm )
Full Frame ႏွင့္ APS-C ကင္မရာ Sensor မ်ား
အထက္တြင္ ေရးခဲ့သည့္အတိုင္း ကင္မရာ Sensor တြင္ အဓိကအား ျဖင့္ Full Frame ႏွင့္ ယင္းထက္ ငယ္ သည့္ APS-C ဟူ၍ သာ အုပ္စ ႏွစ္စု ရွိပါသည္။
သမိုင္း စဥ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုး တြင္ Digital Camera Sensor ၏ အရြယ္ အစားကို 35mm Film ျဖင့္ သာ စံထားကာ ႏွိဳင္းယွဥ္ တိုင္းတာခဲ့ၾကပါသည္။ အဆိုပါ 35mm Film ႏွင့္ အရြယ္ တူညီသည့္ Sensor Size ကို Full Frame ( Nikon- FX) ဟု ေခၚကာ ယင္း ထက္ငယ္သည့္ Sensor မ်ားကို APS-C (Nikon-DX) ဟု ေခၚပါသည္။
Nikon အေနႏွင့္ APS-C Sensor size ကို DX ဟုေခၚ ရျခင္း မွာ Film ေခတ္က ကင္မရာအတြင္း မည္သည့္ ဖလင္ အမ်ိဳးအစား ထည့္ထားသည္ ဟု ဆိုသည့္ DX Coding ဆိုေသာ စကားရပ္ မွ ဆင္းသက္လာသည့္ အသံုး အႏွံဳး ျဖစ္နိုင္သည္ ဟု သာသိရွိရပါသည္။ အတိအက် ကိုေတာ့ မသိရပါ။
ေအာက္ ပါပံုမွာ Full Frame Sensor မွ အစ APS-C Sensor အငယ္မ်ားကို နမူနာျပထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု သည္ Full Frame (FX) Lens တစ္ခု မွ ၀င္လာသည့္ ပံုရပ္ကို FX Sensor ႏွင္ APS-C (DX) Sensor တို႕၏ Focal Plain ေပၚတြင္ ဖမ္း ယူ ရာ၌ ကြာျခားခ်က္ ကို ျပသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။
FX ႏွင့္ DX Lens မ်ားမွ ၀င္လာသည့္ ပံုရိပ္မ်ား ကင္မရာ၏ FX ႏွင့္ DX Sensor မ်ား ေပၚတြင္ ထင္ သည့္ ေဘးတိုက္ အေနအထားပံုစံ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ ကင္မရာ ႏွစ္ခုတြင္ DX Format Sensor sizs ကို (24 X 16) ဟု အနီးဆံုး ကိန္းျပည့္ ျဖင့္ ေဖၚျပ ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ အတိအက် မွာ ( 23.7mm X 15.8mm ) ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ Diagram မွာ FX Lens, DX Lens မ်ားမွ ၀င္လာသည့္ Image မ်ား FX Sensor ႏွင့္ DX Sensor အသီးသီး ေပၚ သို႕ က်ေရာက္သည့္ အေနအထား ျဖစ္ပါသည္။
FX ႏွင့္ DX Lens မ်ား မွ ၀င္လာသည့္ ပံုရိပ္မ်ား ကင္မရာ ၏ FX ႏွင့္ DX Sensor ေပၚတြင္ ထင္သည့္ ေရွ႕ ဘက္ မွ ျမင္ရမည့္ အေနအထား Diagram ျဖစ္ပါသည္။ FX Lens မွ ၀င္လာသည့္ Image သည္ အျပာ ေရာင္ အ၀ိုင္း ျဖစ္ျပီး FX Sensor မွာ အျပာ ေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္ ျဖစ္ပါသည္။
DX Lens မွ ၀င္လာသည့္ Image သည္ အ၀ါေရာင္ အ၀ိုင္း ျဖစ္ျပီး DX Sensor မွာ အ၀ါေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္ ျဖစ္ပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာ Format အလိုက္ Lens မ်ားမွ ၀င္လာသည့္ အလင္း မ်ားသည္ သက္ဆိုင္ရာ Sensor မ်ား၏ ေနရာ အားလံုးကို လႊမ္းမိုး ထားနိုင္သည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။
အထက္ေဖၚျပပါ နမူနာပံုစံရွိ အၾကီးဆံုး Sensor ျဖစ္ေသာ 35mm ေပၚတြင္ ထင္သည့္ပံုမွာ အၾကီး ဆံုး ျဖစ္ေပလိမ့္ မည္။ Sensor အေသးေပၚတြင္ေပၚလာသည့္ ပံုရိပ္ အေသးကို Sensor အၾကီး ျဖစ္ သည့္ 35mm Full Size ေပၚတြင္ ထင္လာသည့္ ပံု အရြယ္ အစား ျဖစ္လာေစရန္ Crop လုပ္ရျခင္း ၊ တစ္နည္း အားျဖင့္ အၾကီး ခ်ဲ႕ ရျခင္း မ်ားေၾကာင့္ Sensor အေသး ႏွင့္ ရိုက္ကူးထားသည္ မူလပံု၏ အရည္ အေသြး သည္ ေလွ်ာ့ သြားမည္ ျဖစ္သည္။ ျပတ္သား မွဳ မွာ အနည္း ႏွင့္ အမ်ား က်ဆင္းသြားမည္ ျဖစ္ သည္။
Full Frame Lens ျဖင့္ ရိုက္ျခင္း
ေအာက္ပါ ပံုမွာ Nikon Full Frame ( FX) 24-70mm Lens တစ္ခု၏ ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါပံုမွာ အဆိုပါ FX lens မွ ၀င္လာေသာ Image ကို Full Frame Sensor(အနီေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္) ႏွင့္ DX Sensor (အျပာ ေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္) တို႕ ျဖင့္ ဖမ္း ယူ ပါက FX ႏွင့္ DX တို႕၏ Sensor မ်ား အလိုက္ သက္ဆိုင္ရာ Sensor မ်ား ေပၚတြင္ ထင္ လာမည့္ ပံု ရိပ္ ကို ျပထား သည့္ Diagram ျဖစ္ပါသည္။
Full Frame Lens မွ၀င္လာေသာ ပံု ကို ကင္မရာ Sensor က ဖမ္း ယူရာတြင္ Full Frame Sensor သည္ အနီေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္ အတြင္းရွိ ပံု ရိပ္ကို ဖမ္း ယူ ပံုေဖၚ ေပး မည္ျဖစ္ျပီး APS-C (DX) ကင္မရာ Sensor သည္ အျပာ ေရာင္ ေလးေထာင့္ ကြက္ ေနရာ ကိုသာ ဖမ္းကာ ပံုေဖၚ ေပးမည္ ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ လူပံု ၏ ညာ ဘက္ရွိ သစ္ပင္ ႏွင့္ ဘယ္ဘက္ရွိ သစ္ပင္၏ အထက္ သစ္ကိုင္း မ်ားပါ မည္ မဟုတ္ေတာ့ပါ။
Full Frame ႏွင့္ APS-C Sensor မ်ားတြင္ ေပၚမည့္ ပံုမ်ားကို သီးျခားစီ ခဲြ ထုတ္ထားသည့္ ေအာက္ပါပံုကို ၾကည့္ပါက ပိုရွင္း ပါလိမ့္မည္။
အေပၚပံုသည္ Full Frame Sensor တြင္ ေပၚမည့္ ပံုျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါပံုသည္ APS-C (DX) Sensor တြင္ ေပၚမည့္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
FX Lens မွ ၀င္လာသည့္ပံုရိပ္ကို DX Sensor က ဖမ္းယူ လိုက္သည္မွာ Zoom ႏွင့္ အနီးကပ္ ဆဲြ ယူ လိုက္သကဲ့ သို႕ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ ရပါမည္။ အေၾကာင္းမွာ FX (24mm-70mm) Lens ၏ အစ Focal Length ျဖစ္သည့္ 24mm ျဖင့္ရိုက္ လိုက္ပါက FX Sensor ေပၚတြင္မူ 24mm အတိုင္း အေျပာင္း အလဲ မရွိ ပံုရိပ္ ထင္ပါမည္။
သို႕ ရာတြင္ DX Sensor ေပၚတြင္မူ Nikon Crop Factor 1.5 ႏွင့္ ေျမွာက္ လိုက္ထားသည့္ Focal Length ( 24mm x 1.5 = 36mm ) ျဖစ္သြားေသာ ၾကာင့္ ပံု သည္ မူလ Focal length 24mm ပံု ျဖစ္ရမည့္ အစား Focal length 36mm ပံု ျဖစ္သြား ကာ Zoom ဆဲြ လိုက္ သကဲ့သို႕ ပို၍ နီး သြားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ DX Sensor ေပၚရွိပံု ကို တစ္ဆခဲြ ခ်ဲ႕ လိုက္မွသာ FX Sensor ပံု၏ Size သို႕ ေရာက္မည္ ျဖစ္ ပါသည္။
အကယ္၍ အဆိုပါ Lens ၏ Focal Length အဆံုး ျဖစ္ေသာ 70mm ျဖင့္ ရိုက္ပါက DX Sensor ေပၚတြင္ Focal Length ( 70mm x 1.5 = 105 mm ) ျဖစ္သြား ပါလိမ့္မည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ပံု သည္ 70mm ျဖင့္ ရိုက္သည့္ပံု မဟုတ္ေတာ့ ဘဲ 105mm ျဖင့္ ရိုက္ သကဲ့ သုိ႕ ျဖစ္သြား ကာ ပို၍ အနီးကပ္ သြား ပါသည္။ Zoom ျဖင့္ ဆဲြ ကာ ရိုက္ သလို ျဖစ္သြားပါသည္။ ဤ ကဲ့ သို႕ ဆဲြ ခ်ဲ႕ လိုက္သည့္အတြက္ မူ ရင္း ပံု ၏ အရည္ အေသြးသည့္ Full Frame Sensor ေပၚ ရွိပံု ႏွင့္ ႏွိဳင္း ယွဥ္လွ်င္ အနည္း ႏွင့္အမ်ား ေလွ်ာ့ သြားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
Focal Length Multiplier (FLM)
FX Format ႏွင့္ DX Format ကင္မရာ ႏွစ္ခု ျဖင့္ Lens တစ္ခု ထည္း ၏ Focal Length တစ္ခု ထည္း ႏွင့္ ရိုက္ရာ တြင္ DX Sensor ေပၚ တြင္ ထင္သည့္ ပံု ရိပ္ သည္ အထက္ နမူနာ ပံု မ်ား တြင္ ျပထားသကဲ့ သို႕ Zoom ျဖင့္ ဆဲြ ယူ လိုက္ သကဲ့ သို႕ ျဖစ္လာပါသည္။ Crop Factor က ခ်ဲ႕ လိုက္သည့္ အတြက္ ျဖစ္ပါ သည္။ Zoom, Tele Lens မ်ား ျဖင့္ Focal Length ရွည္ ရွည္ ဆဲြ ရိုက္လိုက္ျခင္း ၊ သို႕ မဟုတ္ Focal Length ပမာဏ ၾကီးလာျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ ပံု အတိုင္း ျဖစ္လာပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု တြင္ အစိမ္းေရာင္ APS-C Format Sensor တြင္ ထင္လာသည့္ ပံု ( Image ) ႏွင့္ အနက္ေရာင္ Full Frame Semsor ေပၚတြင္ ထင္လာသည့္ Image တို႕ ကို Size အတူတူ Print ထုတ္လိုက္ မည္ ဆိုလွ်င္ အစိမ္းေရာင္ APS-C Sensor ေပၚ ရွိပံုသည္ Focal Length ရွည္ရွည္ ျဖင့္ Zoom ဆဲြ ထားသကဲ့ သို႕ ျဖစ္ေန သည္ကို ေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤ ကဲ့ သို႕ Focal Length ရွည္ရွည္ ျဖင့္ Zoom ဆဲြ ထားသကဲ့ သို႕ ျဖစ္ လာျခင္း ေၾကာင့္ ဤ အက်ိဳး ဆက္ ကို Lens’s Focal Length ေၾကာင့္ ျဖစ္လာသည့္ ျဖစ္ရပ္ Focal Length Multiplier ဟု လည္း အခ်ိဳ႕ က ေခၚၾကပါသည္။
ဤ ကဲ့ သို႕ Crop Factor ကို အခ်ိဳ႕ က Focal Length Multiplier (FLM)၏ ေျမွာက္ေဖၚ ကိန္းအျဖစ္ေျပာ ၾကသည္မွာ မွန္ကန္ျခင္းမရွိဟု မွတ္သားဘူးပါသည္။ Crop Factor သည္ Focal Legth ရွည္လာသည့္ အတြက္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ နီးကပ္လာျခင္း (Close Up ) မဟုတ္ဘဲ Sensor အၾကီး အေသး ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ေသာၾကာင့္ ဟု ဆိုၾကပါသည္။ သို႕ ရာတြင္ အဆိုပါ Crop Factor ႏွင့္ FLM တို႕ ၏ အက်ိဳး ဆက္ မွာ မူ တူ ေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။
FLM ကို ဥပမာ ျပရပါလွ်င္ Full Frame Lens ျဖစ္သည့္ Nikon 80-400mm Lens ကို DX Camera တြင္ တပ္၍ ရိုက္မည္ဆို ပါက Zoom အစတြင္ ရွိ Focal Length သည္ 80mm ရွိရမည့္ အစား ( 80mm X 1.5 ) = 120mm)ျဖစ္လာျပီး Zoom အဆံုးတြင္ 400mm ျဖစ္ရမည့္ အစား ( 400mm X 1.5 ) = 600mm ျဖစ္ သြားမည္။ Focal Length ကို crop Factor ျဖင့္ ေျမွာက္ ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤ တြက္ခ်က္ျခင္းကို Focal Length Multiplier (FLM) ဟုေခၚသည္။
DX Lens ျဖင့္ ရိုက္ျခင္း
Nikor DX 10-24 mm Lens
DX Lens ျဖင့္ ရိုက္သည့္ ပံုသည္ DX Sensor ေပၚ တြင္ ေအာက္တြင္ ေဖၚျပ ထားသည့္ ပံုအတိုင္း ပံု မွန္ေပၚပါမည္။ DX Lens မွ ၀င္လာသည့္ အလင္းသည္ DX Sensor ၏ေနရာ အားလံုး သို႕ ေရာက္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
သို႕ ရာတြင္ DX Lens ကို FX Camera တြင္ တပ္ကာ ရိုက္ရာ တြင္ မူ ရိုက္သည့္ ပံု သည္ ေအာက္ တြင္ ျပ ထားသည့္ ပံု အတိုင္း FX Sensor ၏ ေဘးေနရာ မ်ား မဲ ေနပါလိမ့္ မည္။ အေၾကာင္း မွာ DX Lens မွ ၀င္လာသည့္ အလင္းသည္ FX Sensor ၏ေနရာ အားလံုး သို႕ မေရာက္ နိုင္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ သည္။
DX Lens မွ ၀င္လာသည့္ Image မ်ား FX Sensor ေပၚတြင္ထင္မည့္ ပံုနမူနာမ်ား။
ေအာက္ပါပံုမ်ားမွာ DX Lens ျဖင့္ ရိုက္ထား၍ FX Sensor ေပၚတြင္ ေပၚေနသည့္ ပံု နမူနာ မ်ားျဖစ္ပါသည္။ DX Lens မွ ၀င္လာသည့္ အလင္းသည္ FX Sensor ၏ေနရာ အားလံုးသို႕ မေရာက္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ေဘး ေနရာမ်ား မည္းေနသည္ကို ေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါပံုမွာ DX Fisheyes 10.5mm Lens ၏ FX Sensor ေပၚတြင္ ထင္သည့္ ပံုရိပ္ ျဖစ္ပါသည္။
ကင္မရာတြင္ အသံုးျပဳသည့္ Sensor ႏွစ္မ်ိဳး။
Sensor အမ်ိဳးေပါင္း အေတာ္ မ်ားမ်ားရွိပါသည္။ အခ်ိဳ႕ကို ေအာက္တြင္ ေဖၚျပထားပါသည္။
- CCD ( Charge-Coupled Device ) Sensor
- COMS (Complementary Metal–Oxide–Semiconductor ) Sensor
- Bayer Sensor
- Foveon X3 Sensor
- 3CCD Sensor
သို႕ရာ၌ ကင္မရာတြင္သံုးသည့္ Sensor မ်ားမွာ အဓိကအားျဖင့္ CCD ႏွင့္ CMOS Sensor ႏွစ္မ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါ သည္။
CCD ( Charge-Coupled Device ) Sensor
A CCD Sensor
CCD Sonsor သည္ Analog Device ျဖစ္သည္။ Sensor အေပၚရိုက္ ခတ္လာသည့္ အလင္းေရာင္ အား ၄င္း၏ Photo Sensor က Electric Charge အျဖစ္ လက္ခံ ထားလိုက္သည္။ ယင္းေနာက္ Electric Charge ကို Voltage အျဖစ္ေျပာင္း ေပးသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ကင္မရာ အတြင္းရွိ Circuitry က Digital Information အျဖစ္ ေျပာင္းေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ CD Sensor ကို ကင္မရာမ်ားအျပင္ သိပၼံ ႏွင့္ နည္း ပညာ ဆိုင္ရာ ေဆးပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ တို႕ ၏ အဆင့္ျမင့္ ပံုရိပ္မ်ား လိုအပ္ သည့္ေနရာမ်ားတြင္လည္း သံုးသည္။
CMOC ( Complementary Metal-Oxide Semiconductor )
A CMOS Sensor
CMOS Sensor သည္လည္း CCD Sensor နည္းတူပင္ အလင္းကို Electronic Signal အျဖစ္သို႕ ေျပာင္းေပးသည့္ အရာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
CMOS Sensor ကို Active-Pixel Sensor (APS) ဟုလည္းေခၚ သည္။ ထူးျခားခ်က္မွာ ၄င္း ၏ Pixel မ်ားအတြင္းရွိ Photodetector အားလံုး တြင္ ပံုရိပ္ေဖၚ ရာ၌ အေရးၾကီးေသာ Process တစ္ပိုင္း ျဖစ္သည့္ Active Amplifier မ်ားပါရွိ ေနသည့္ အတြက္ ျဖစ္သည္။ CMOS Sensor သည္ ထုတ္လုပ္ရာတြင္ CCD Sensor ထက္ ထုတ္လုပ္ေရး စရိတ္ သက္သာ သည့္အျပင္ Pixel well မ်ား အတြင္း မွ လွ်ံ က် လာသည့္ Light Signals မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာ ေသာ Blooming Effect ကို ထိန္း နိုင္ျခင္း ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ Noise ကို CCD Sensor ထက္ ထိန္း ထားနိုင္သည္ ဟု သိရွိရသည္။
CMOS ကို Complementary Symmetry Metal Oxide Semiconductor ( COS-MOS ) ဟုလည္း ေခၚ သည္။ Complimentary Symmetry ဆိုသည့္ စကားရပ္မွာ COMS အေနႏွင့္ Complementary and Symmetrical pair of P-Typeႏွင့္ N-Type Metal Oxide Semiconductorတစ္စံုကို အသံုးျပဳ ၍ Light ကို ဖမ္းယူ ကာ Electronic Signal သို႕ ေျပာင္းေပးျခင္းကို ဆိုလိုသည္။
Sensor Size and Crop Factor.
ကင္မရာ ေပါင္း မ်ာစြာ ရွိေသာ္လည္း Nikon ကင္မရာ ႏွင့္ ဥပမာ ေပးရ ေသာ္- Nikon Full Frame Sensor ၏ အလွ်ား ႏွင့္ အနံ မွာ ( 36mm X 24mm ) ျဖစ္ျပီး Advanced Photo System – C (APS-C) အမ်ိုဳး အစားျဖစ္သည့္ Nikon DX အမ်ိဳးအစား ကင္မရာ Sensor Size ၏ ေယဘူယ် အလွ်ား ႏွင့္ အနံ အတိအက် အတိုင္း အတာ မွာ ( 23.7mm X 15.8mm ) ျဖစ္သည္။
Full Frame သည္ 35mm Film ကို ႏွိဳင္းရပ္ထားကာ 35mm Full Frame ဟု ေခၚေစကာမူ ၄င္း၏ Sensor ၏ အလွ်ားမွာ 36mm ရွိ ျပီး အနံ မွာ 24mm ရွိပါသည္။ Nikon DX ၏ Sensor ေပၚတြင္ ထင္ သည့္ ပံု ရိပ္ကို ( 1.5 x ) နွင့္ ေျမာက္ပါ မွ Nikon Full Frame 35mm Sensor ေပၚတြင္ ထင္သည့္ ပံု ရိပ္ အရြယ္ ကိုမွီ မည္။ ဆိုလိုသည္မွာ DX Format ႏွင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု တစ္ပံု ၏ Size ကို တစ္ဆခဲြ ခ်ဲ႕လိုက္ပါမွသာ Full Frame ႏွင့္ ရိုက္သည့္ ပံု အေနအထားသို႕ ေရာက္ မည္ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ Crop Factor 1.5 ဆိုသည္မွာ FX ( 36mm x 24 mm) ၏ ေထာင့့္ျဖတ္မ်ဥ္း ( Diagonal ) 43.3mm ကို DX Sensor ၏ ေထာင္ျဖတ္ မ်ဥ္း 28.4 mm ႏွင့္ စား ျခင္း ျဖင့္ ရလာ သည့္ ရလာဒ္ ( 1.5246) ၏ Nearest ကိန္း ျဖစ္ပါသည္။
ထိုေၾကာင့္ ကိန္းေသ ျဖစ္သည့္ FX ( 36mm x 24 mm) ၏ ေထာင့့္ျဖတ္မ်ဥ္း ( Diagonal ) 43.3mm ကိုကင္မရာ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႕၏ အကဲြကဲြ အျပားျပားေသာ APS-C Sensor မ်ား၏ Diagonal မ်ား ႏွင့္ စားပါက ရလာမည္ ရလာဒ္ ( Crop Factor ) သည္လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါလိမ့္မည္။
အထက္ပါ Diagram ကိုၾကည့္ပါ က Full Frame ( 36mm x 24 mm)သည္ ပံုေသ ( ကိန္းေသ ) ျဖစ္ျပီး APS-C Sensor မ်ားမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကဲြျပားေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Full Frame ( 36mm x 24 mm) ကိန္းေသ ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ေသာ APS-C ကိန္းမ်ား ျဖင့္းစားပါက အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ Crop Factor မ်ားရ မည္ ျဖစ္ပါသည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ Crop Factor သည္ Field of view သို႕ မဟုတ္ Angle of view ဟု ဆိုရပါမည္။
ေအာက္တြင္ Crop Factor တြက္ခ်က္ျခင္း ႏွင့္ ကင္မရာ အမ်ိဳးအစားအလိုက္ Crop Factor မ်ားကို ေဖၚ ျပ ထားပါသည္။
Crop Factor တြက္နည္း
အထက္တြင္ ေဖၚျပျပီးသကဲ့သို႕ Crop Factor သည္ Full Frame Sensor ၏ ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း အား APS-C Sensor ၏ေထာင့္ ျဖတ္မ်ဥ္း ႏွင့္ အခ်ိဳးခ်ျခင္း (စားျခင္း) မွ ထြက္ေပၚလာသည့္ ကန္းေသ တစ္ခု ျဖစ္သည္။
# Full Frame (FX) 35mm Sensor ( 36mm X 24mm)၊
FX ၏ ေထာင့္ျဖတ္ (Diagonal ) = 43.3mm
# APS-C DX Sensor ( 23.7mm X 15.8mm )၊
DX ၏ ေထာင့္ျဖတ္ ( Diagonal) = 28.4mm
FX’s Diagonal 43.3mm ÷ DX’s Diagonal 28.4mm = 1.5246 Nearest = 1.5။
အထက္ပါ တြက္နည္းသည္ Full Frame ၏ေထာင့္ ျဖတ္မ်ဥ္းကို DX ၏ ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း ႏွင့္ စား ျခင္း ျဖစ္ သည္။ ရလဒ္မွာ (1.5 ) ျဖစ္သည္။ Full Frame ႏွင့္ APS-C Sensor ႏွစ္ခု တို႕ ၏ အလွ်ားကို အလွ်ားျခင္း ၊ အနံကိုအနံျခင္း စားပါကလည္း ထိုအေျဖအတုိင္း ပင္ရသည္။ ေအာက္တြင္ တြက္ျပပါမည္။
FX Sensor
ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း
|
Calculation
|
DX Sensor
ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း
|
အေျဖ
(Crop Factor)
|
43.3mm
|
÷
|
28.4mm
|
=1.5246
|
(Nearest -1.5)
|
FX Sensor
၏ အလွ်ား
|
Calculation
|
DX Sensor
၏ အလွ်ား
|
အေျဖ
(Crop Factor)
|
36mm
|
÷
|
23.7mm
|
=1.5189
|
(Nearest -1.5)
|
FX Sensor
၏ အနံ
|
Calculation
|
DX Sensor
၏ အနံ
|
အေျဖ
(Crop Factor)
|
24mm
|
÷
|
15.8mm
|
=1.5189
|
(Nearest = 1.5)
|
Nikon DX Format တြင္ Sensor Size ကြာျခားခ်က္မွာ ဒႆမ ကိန္းမွ်သာ ျဖစ္၍ Crop Factor တြက္ခ်က္ ရာတြင္ လည္း အေျဖ၏ ကိန္းျပည့္ကို ထိခိုက္ျခင္းမရွိပါ။ သို႕ရာတြင္ အျခားေသာ ကင္မရာမ်ား၏ Sensor မ်ားသည္ Nikon ကင္မရာ Semsor အရြယ္အစား ႏွင့္မတူ အျဖင့္ Crop Factor မ်ားသည္လည္း Nikon ကင္မရာမ်ား မတူၾကသကဲ့သို႕ ကင္မရာတစ္ခု ႏွင့္ တစ္ခုလည္း မတူ ၾကပါ။
ကင္မရာ အမ်ိဴးအစားအလုိက္ Crop Factor မ်ား ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္-
Canon - EOS 1D/1D MK II N Crop Factor = 1.3 x
Nikon - D40…./ D90/ D200/D 2X…. Crop Factor = 1.5 x
Minolta - 7D/ Fuji S3 Pro/ Pentax ist DS/ Crop Factor = 1.5 X
Canon - EOS 300D/ 400D/ 20D/ 30D Crop Factor = 1.6 X
Olympus - E400/E-500/ E-300/ E-1 Crop Factor = 2.0 X
Nikon ၏ေနာက္ဆံုးထုတ္ DX Fomat D 7100 ၏ Crop Factor မွာ မူ Nikon ၏ မူလ Nikon Crop Factor (1.5) မဟုတ္ေတာ့ဘဲ (1.3) ျဖစ္လာပါသည္။ Sensor Size ပိုၾကီးလာပါသည္။ အလြယ္တကူ ရွိထားသည့္ စာရင္းဇယားကို ေဖၚျပထား ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ အျခားမ်ားစြာေသာ Model မ်ားတြင္လည္း အတန္အသင့္ ကြာ ျခားနိုင္ပါသည္။
Sensor တစ္ခု၏ ပံုရိပ္ ေဖၚသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္အက်ဥ္း
ပံုရိပ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚ လာေစရန္ ျပင္ပမွ အလင္း (Light) သည္ Lens ကုိ ျဖတ္သန္းကာ Digital Camera အတြင္းရွိ Crystal Silicon ျဖင့္ ျပဳလုပ္ ထားသည့္ Sensor ေပၚသို႕ က် ေရာက္သည္။ Sensor ေပၚတြင္ အကြက္လိုက္ (Grid) အတိုင္း ေနရာခ်ထား ေသာ အလင္းကို ထိေတြ႕ တုန္႕ျပန္ မွဳ ျပဳ သည့္ က်င္း ကေလး မ်ားဟု ဆိုရမည့္ Photosite မ်ား ရွိသည္။ ယင္းသည္ ကင္မရာ မ်ား၌ ေဖၚျပ လွ်က္ရွိေသာ Pixel ပင္ ျဖစ္ သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ပံု ရိပ္ ကိုေဖၚေပးသည့္ Picture Elements မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ DSLR ကင္မရာ တစ္ခု ၏ Sensor တြင္Pixel ေပါင္း သန္း ခ်ီ၍ ရွိသည္။
CCD သို႕ မဟုတ္ CMOS မည္သို႕ ေသာ Sensor မ်ိဳး တြင္ ျဖစ္ေစ ယင္းတြင္ ရွိသည္ Photosite သည္ အလင္းကို တုန္႔ျပန္သည့္ ( Light-Sensitive ) Photodiode မ်ားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းထားသည္။ ဤေနရာတြင္ အနည္းငယ္ ျဖည့္စြက္၍ ရွင္းလင္းလိုသည္မွာ၊ အလြယ္အားျဖင့္ Photosite သည္ အလင္းကို ထိေတြ႕ တုန္႕ျပန္သည္ ဆိုေစကာမူ အတိအက် ဆိုရပါမူ ၄င္းတြင္ ပါရွိသည့္ Photodiode ကသာလွ်င္ အလင္းကို ထိေတြ႕ တုန္႕ျပန္ ျခင္း ျဖစ္သည္။
Sensor သည္ အလင္းရွိ Photon ကို စုတ္ယူျပီး ေသာ္ Photoelectric effect အရ Eleectron အျဖစ္ ျပန္ထုတ္ေပးသည္။ အဆိုပါ Electron မ်ားကို Exposure ဖြင့္ထားသည့္ အခ်ိန္ကိုလိုက္၍ ၄င္း၏ က်င္း (Well) မ်ား အတြင္း Electrical Charge မ်ားအျဖစ္ သိမ္းထား ေပးသည္။ အဆိုပါ Electrical Charge ပမာဏသည္ Sensor ေပၚ ရိုက္ခတ္သည္ Photon ပမာဏ၏ အခ်ိဳးအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ယင္းေနာက္ အဆိုပါ Electrical Charge ကို ပထမအဆင့္တြင္ Analog Voltage အျဖစ္ ေျပာင္း ေပး သည္။ ထိုမွ တစ္ဆင့္ ၄င္းကို Amplified လုပ္ကာ Analog to Digital ( A/D ) Converter ျဖင့္ Digital Pixal အျဖစ္ေျပာင္းေပးသည္။ ဤ သည္တြင္ အလင္းသည္ Digital ပံု ရိပ္ ျဖစ္လာသည္။
Exposure ဖြင့္ထားသည့္ အခ်ိန္ အတြင္း Lens မွ ၀င္လာသည့္ Photon ကို အထက္တြင္ ေဖၚျပခဲ့သည့္ Sensor ေပၚတြင္ ေပၚ ထြက္လာသည့္ Generated Electrons မ်ားကို က်င္း ( Potential Well ) မ်ား အတြင္း ျဖည့္ထည့္ ေပးသည္။ အဆိုပါ က်င္း သည္ Electron မည္ေရြ႕ မည္မွ် ဆန္႕ေအာင္ ျဖည့္နိုင္သည္ ဆိုသည္ကို Full-Well Capacity ဟု ေခၚသည္။ Generated Electrons မ်ား သည္ Exposure ဖြင့္ ထားသည့္ အခ်ိန္အတြင္း က်င္း အတြင္း ျပည့္သြားပါက ေဘးသို႕ လွ်ံက်ကာ အနီးရွိ အျခားေသာ က်င္းမ်ား အတြင္းသို႕ ၀င္ကုန္ ေတာ့သည္။ ယင္းကို Blooming ျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။
ယင္းကို ေဒါင္လိုက္အခၽြန္ ကေလးမ်ား ႏွင့္ ေတာက္ပေသာ က်ယ္ ပံု ကေလးမ်ား အျဖစ္ ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ သည္။ ကင္မရာ မ်ားတြင္ အဆိုပါ ျဖစ္ရပ္ ကို တားဆီး ရန္ Anti-Blooming မ်ား တပ္ဆင္ထားေလ့ ရွိၾကသည္။ ထိေရာက္ မွဳ ရွိသည္ ကိုလည္း ေတြ႕ ရသည္။
Sensor တစ္ခု ၏ Electron ပမာဏ မည္မွ် အထိ စုေဆာင္း ထားနိုင္သည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ ကို Sensor’s Dynamic Range ဟု ေခၚသည္။ ၄င္းသည္ ကင္မရာ အေန ႏွင့္ Faint and Bright ဧရိယာမ်ား အတြင္း အေသးစိတ္ ပံု ရိပ္ကို ဖမ္း ရာတြင္ Balck မွ White သို႕ Brightness ကူးေျပာင္းသည့္ Range ပင္ျဖစ္ သည္။
Full-Well Capacity ရွိေသာ အရြယ္အစား ၾကီးသည့္ Sensor ၾကီး မ်ား၏ Dynamic Range သည္ ၾကီး မားသည္။ Electron မ်ား က်င္း(Well) အျပင္ဘက္သို႕ လွ်ံက်သျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Blooming အေျခ အေနလည္း နည္းသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ Sensor ၾကီးမ်ားသည္ အေသးမ်ားထက္ ပံုထြက္သာ ရျခင္းျဖစ္သည္။
Megapixels
ကင္မရာ တစ္လံုးတြင္ 12 Megapixels ဟု ေဖၚျပထားပါက အၾကမ္း ဖ်ဥ္း ဆိုရပါမူ အဆိုပါ ကင္မရာ ၏ Sensor တြင္ အလင္း ကို ဖမ္းယူ သည့္ က်င္း (Pixel) ကေလး ေပါင္း ၁၂ သန္းရွိသည္ ဟု ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။ အဆိုပါ က်င္း ကေလးမ်ားသည္ အထက္တြင္ ရွင္းလင္း ထားသည့္အတိုင္း ေရ ငင္ ယူသည့္ ေရပံုး ကဲ့သို႕ ပင္ ျဖစ္သည္။ Photosite ဆိုသည့္ က်င္းကေလး မ်ား အတြင္းသို႕ ၀င္လာသည့္ အလင္းကို ဖမ္း ယူကာ က်င္းအတြင္း ေရပံုးထဲ သို႕ ေရ ျဖည့္ သကဲ့ သို႕ ျဖည့္ သည္။ Sensor ၾကီး ပါက Photosite ပိုၾကီးပါ သည္။
ေရ ပံုး ၾကီးပါက ေရမ်ားမ်ား ခတ္ယူ နိုင္ သကဲ့သို႕ Photosite ၾကီး လွ်င္ Light Signal မ်ားမ်ားကို လက္ခံ ထားနိုင္ ပါသည္။ ေရ သိုလ္ေလွာင္ရာတြင္ ေရပံုး ၾကီးၾကီးသည္ ေရ ပံုးငယ္ငယ္ ထက္ပို၍ သို ေလွာင္ နိုင္ပါသည္။ Sensor ၾကီးမ်ား ႏွင့္ Sensor ေသး မ်ား၏ Photosite အေရ အတြက္ သည္ 12 MP ျခင္း တူေနေစကာမူ Sensor ၾကီး မ်ားရွိ Photosite သည္ ပိုၾကီးသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ Sensor ၾကီးမ်ား ၏ ေရခံ သည့္ ပံုး က ပိုၾကီးသည္။
Sensor ၾကီး မ်ားသည္ Electron မ်ား က်င္း ( Well ) အျပင္ဘက္သို႕ လွ်ံက်သျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Bloomingအေျခအေန သည္ Sesor ေသး မ်ားထက္ စာလွ်င္ အျဖစ္ နည္း သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ Sensor ၾကီး မ်ားသည့္ Higher ISO တင္ ရိုက္ေစကာမူ Noise ကို ထိန္း နုိင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႕ ရာ တြင္ Sensor ၾကီးမ်ား၏ ထုတ္လုပ္မွဳ စရိတ္သည္ ၾကီးျမင့္ လွ သည့္အတြက္ ကင္မရာ ထုတ္လုပ္သူမ်ားသည္ လူ အမ်ား သံုး နိုင္ရန္ အဘိုးနည္း၀န္ပါ Sensor ေသး မ်ားထုတ္လုပ္လာရ ျခင္း ျဖစ္သည္။
Sensor ေသးေသာ အခါ Pixels လည္း နည္းလာျပန္သည္ ထိုအခ်ိန္တြင္ ကင္မရာ ထုတ္လုပ္သူမ်ားသည္ Sensor ေသးေသးတြင္ Pixel မ်ားမ်ားထည့္ ကာ ေစ်းကြက္ တြင္ ျပိဳင္လာ ၾကျပန္သည္။ ယင္းကို “ Megapixal Race “ ဟု ကင္မရာ ေစ်းကြက္ တြင္ ေခၚၾကသည္။
Full Frame ႏွင့္ DX တို႕၏ အားသာခ်က္ အားနည္းခ်က္မ်ား
အဆိုပါ အားသာခ်က္ အားနည္းခ်က္ ဆိုင္ရာ သေဘာထား မွတ္ခ်က္မ်ားမွာ ေဆာင္းပါးရွင္ Nasim Mansurov ၏ Nikon DX vs FX ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖၚျပထားသည့္ ေဆာင္းပါးရွင္၏ မွတ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါ သည္။
DX Format ၏ အားသာခ်က္မ်ား။
၁။ အဓိက အက်ိဳးမွာ ေစ်းသက္သာ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္း မွာ DX Format Sensor ထုတ္လုပ္ရ သည့္ စရိတ္မွာ FX ထက္စာလွ်င္ မ်ားစြာ သက္သာ သည္။
၂။ DX Format Sensor ထုတ္လုပ္ရာတြင္ FX Sensor ႏွင့္ နွိဳင္းယွဥ္ပါက Sensor ေဒါင့္မ်ား၏ အရြယ္ အစားကို ေလွ်ာ့ခ် လိုက္သည့္အတြက္ Sensor size ေသး သြားကာ FX Format Sensor ႏွင္ စာ လွ်င္ ထုတ္လုပ္ သည့္ စရိတ္ သက္သာ သြားရျခင္း ျဖစ္သည္။
၃။ DX Format မ်ားသည္ အထက္တြင္ ေရးသားသကဲ့သို႕ FX Format မ်ားႏွင့္ယွဥ္ပါက Crop Factor ေၾကာင့္ ခရီးတာ ( Reach) ပိုေ၀းေ၀းသို႕ ဆဲြ၍ ရိုက္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ မူလ FX 80-400mm Lens သည္ DX Sensorေပၚတြင္ ( 80mm x 1.5= 120mm - 400mm x 1.5 = 600mm ) ျဖစ္လာ သည္။
၄။ DX Sensor ကင္မရာ မ်ားသည္ FX Format ကင္မရာမ်ားထက္ အရြယ္ေရာ အေလးခ်ိန္ ပါ ေသးငယ္ ေပါ့ပါးသည္။
DX Format ၏ အားနည္းခ်က္မ်ား။
၁။ DX Fromat မ်ားသည္ Pixal မ်ား ေသးသည့္အတြက္ High ISO တြင္ Noise ကို ထိန္းနိုင္ျခင္း မရွိ။
၂။ FX Format ႏွင့္ ႏွိဳင္းယွဥ္ပါက DX Format မ်ားသည္ Dynamic Range ေသးငယ္သည္။
၃။ Wide Angle Lens မ်ားသည္ DX Format မ်ားတြင္ အျပည့္ က်ယ္ျခင္း မရွိ။ ဥပမာအားျဖင့္ 14mm Wide angle သည္ DX Format တြင္ FX format ကဲ့ သို႕ အျပည့္ မက်ယ္ ဘဲ 21mm ေလာက္အထိသာ က်ယ္သည္။
၄။ DX Lens မ်ားသည္ FX Format တြင္ သံုး၍ မဆင္မေျပသည့္အတြက္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ FX Format သို႕ ေျပာင္းပါက အဆိုပါ DX Lens မ်ား အသံုးမ၀င္ ျဖစ္ လိမ့္မည္။ DX Lens မ်ားသည္ FX format တြင္ သံုးပါက Resolution မွာ ထက္၀က္ခန္႕သာ ရနိုင္သည္။
၅။ Aperture f-8, f-11 တုိ႕ အထက္ Aperture ပို၍ က်ဥ္း လာသည္ႏွင့္အမွ် ေလွ်ာ့ က်သြား တတ္သည့္ ပံု၏ ျပတ္သားမွဳ ( Lens Diffraction ) သည္ DX Format မ်ားတြင္ ပိုအျဖစ္မ်ားသည္။
Aperture က်ဥ္းလာသည္ ႏွင့္အမွ် ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Lens Diffraction နမူနာပံုမ်ား
Aperture f-8. ( Lens Diffraction အနည္းဆံုး ပံု။)
Aperture f-11
Aperture f-22.
Aperture f-45. (Lens Diffraction အမ်ားဆံုးပံု။)
Aperture က်ဥ္းလာသည္ ႏွင့္အမွ် ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Lens Diffraction ကို နမူနာ သေဘာ ျပထားျခင္း သာ ျဖစ္ပါသည္။ အတိအက် ယူ၍ မရပါ။ ကင္မရာမ်ားတစ္ခု ႏွင့္တစ္ခု Lens Diffraction ျခင္းကြာျခား နိုင္ပါသည္။
၆။ DX Format မ်ား၏ Mirror Size ေသးငယ္သည့္အေလွ်ာက္ View Finder သည္လည္း FX Format ႏွင့္ ႏွိဳင္း ယွဥ္လွ်င္ ေသးငယ္သည္။
Nikon DX Format D300 Mirror and FX Format D 700 Mirror
FX Format ၏ အားသာခ်က္
၁။ Sensor Size ၾကီးသည္ႏွင့္အမွ် Resolution အပါအ၀င္ Sensitivity, Speed စသည္တို႕ ပါ DX format ထက္ သာသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ ႔ပံု အရြယ္ ၾကီးၾကီး ထုတ္ရန္ လိုသည့္ အေျခအေန မ်ိဳး ႏွင့္ Wild Life ႏွင့္ Sport ကဲ့သို႕ High ISO, ျဖင့္ High Speed ရိုက္ရသည္ေနရာ တြင္ FX Format က တစ္ပန္းသာသည္။
၂။ FX Format မ်ား၏ Sensor Size သည္ ၾကီးသည့္ အတြက္ High Sensitivity ျဖစ္ျပီး DX Format မ်ားထက္ Highg ISO Level ၌ Noise ကို ထိန္း နိုင္သည္။ Nikon FX Format D 700 ႏွင့္ DX Format D 90/ D 300s တို႕၏ Megapixels မွာ အတူတူ ပင္ျဖစ္သည္။ သို႕ ရာ တြင္ FX ျဖစ္သည့္ D 700 ၏ Sensor သည္ ပိုၾကီးသည့္ အတြက္ ၄င္း၏ Pixels မ်ားလည္း ပိုၾကီးသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အဆိုပါ ကင္မရာ သံုး လံုး အား ISO 800 အထိ တင္ရိုက္လွ်င္ FX Format D 700 ၏ပံု က D 90/ D 300s တို႕ ထက္ပို၍ ၾကည္လင္ျပတ္သား သည္ကို ေတြ႕ ရသည္။
၃။ FX Format ၏ Pixels မ်ားသည္ DX Format ထက္ ပိုၾကီးသည့္ အတြက္ အလင္းကို ပို၍ ဖမ္းယူ နိုင္သျဖင့္ DX Format ၏ Dynamic Range ထက္ပို၍ မ်ားသည္။
၄။ FX Format ႏွင့္ ရိုက္သည့္ ပံုမ်ားသည္ Crop Factor, Equivalent Focal length တို႕ကို ထည့္ တြက္ ရန္မလိုဘဲ 35mm Film ႏွင့္ ရိုက္သည့္ ပံုအတိုင္း ထြက္သည္။
၅။ FX Format Lens မ်ားသည္ DX Format မ်ားတြင္ လည္း ေကာင္မြန္စြာ သံုးနိုင္သည္။
၆။ FX Format မ်ားတြင္ Aperture မ်ားစြာ က်ဥ္းလာလွ်င္ ျဖစ္ေပၚေလ့ ရွိေသာ ျပတ္သားမွဳ ေလွ်ာ့ နည္းသည့္ Lens Diffraction သည္ 35mm Film အတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ပံုမ်ား၏ ၾကည့္လင္ ျပတ္သားမွဳ သည္ f/11- f-16 ေက်ာ္ မွ အတန္အသင့္ စတင္လာသည္။
Aperture က်ဥ္းလာသည္ႏ်င့္အမွ် ၀င္လာသည့္ Light ၏ လွိဳင္းအလွ်ားသည္ မူရင္းမွ ေသြဖယ္ ျပန္႕ ထြက္ သြားသျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Diffraction ကို FX Format က DX Format ထက္ပို၍ ထိန္းနိုင္သည္ ကို ေတြ႕ ရသည္။ ေအာက္တြင္ Lens Diffraction ျဖစ္ေပၚ မွဳ ကို နမူနာ Diagram ျဖင့္ ျပထားပါသည္။
Wide Aperture
အထက္ Diagram တြင္ Aperture က်ယ္သျဖင့္ Light Diffraction နည္းသည္။
Narrow Aperture
အထက္ Diagram တြင္ Aperture က်ဥ္းသျဖင့္ Light Diffraction မ်ားသည္။
၇။ FX Format မ်ား၏ Mirror မ်ား Prism မ်ားသည္ ၾကီးသည္ ႏွင့္အမွ် Viewfinder လည္း ၾကီးသည့္ အတြက္ အေသးစိတ္ ျမင္နိုင္သည္။
၈။ Wide Angle Lens မ်ား တပ္ဆင္ပါက မူရင္း Wide Angle အတိုင္း ရရွိ နိုင္သည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ Nikon 16-35mm, f-4 ကဲ့ သို႕ Lens မ်ား ကို FX format တြင္ တပ္ ဆင္ပါက 35mm Film ႏွင့္ ရိုက္ သကဲ့ သို႕ ပင္ 16-35mm အတိအက် ရ နိုင္သည္။ DX Format မ်ားတြင္ အတိအက် မရ ဘဲ Angle က်ဥ္းသြားေလ့ ရွိသည္။
FX Format ၏ အားနည္းခ်က္မ်ား
၁။ FX Sensor မ်ား၏ ထုပ္လုပ္မွဳ စရိတ္သည္ အလြန္ၾကီးသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ တန္ဘိုးၾကီးေသာ အျမင့္ တန္း Professional ကင္မရာ မ်ား ျဖစ္သည့္ D- 700, D 800, D-3 D-4 ကဲ့ သို႕ ကင္မရာမ်ား တြင္သာ သံုးနိုင္သည္။
၂။ FX Format Sensor မ်ားသည္ သာမန္ DX format Sensor မ်ား ႏွင့္ ႏွိဳင္းယွဥ္လွ်င္ မ်ားစြာ ၾကီးေသာေၾကာင့္ Sensor ၏ေဘး ေနရာမ်ားတြင္ ျပႆ နာရွိတတ္သည္။ Sensor ၏ေထာင့္ေနရာ မ်ား တြင္ ျပတ္သားမွဳ ေလွ်ာ့ နည္းတတ္သည္။
သို႕ ရာ တြင္ Nikon သည္ အဆိုပါ အားနည္း ခ်က္ကို ကုစား နိုင္သည့္ Nikon 14-24mm, f-2.8 ႏွင့္ Nikon 24-70mm, f-2.8 G ကဲ့ သို႕Lens မ်ား ထုတ္ လာသည္။ အဆိုပါ Lens မ်ားသည္ FX Format Sensor ၏ေနရာ အားလံုးသို႕ ထိေရာက္စြာ Light Signal ပို႕ ေပးနိုင္သည္။
၃။ Nikon Line of DSLR FX Format မ်ားတြင္ D-800, D-4 ကဲ့ သို႕ ကင္မရာမ်ား၏ အရြယ္အစား ႏွင့္ အေလး ခ်ိန္သည္ D-3000, D-5000 စသည့္ DX format ႏွင့္ ႏွိဳင္းယွဥ္လွ်င္ အရြယ္အစား အလြန္ ၾကီးမားကာ ေလးလံလြန္းသည္။ ယခုေနာက္ဆံုးထုတ္သည့္ Nikon D600 သည္သာ အရြယ္ငယ္သည္။
Big FX Format Nikon D-4
Small Nikon DX Format D 3000
အထက္တြင္ ေဖၚျပခဲ့သည္မွာ ဓါတ္ပံုပညာရပ္တြင္ အညႊန္း နိဒါန္း သေဘာ ေလာက္မွ် သာ ျဖစ္ပါသည္။ လမ္း ျပ သေဘာ ေလာက္ဟုသာ ဆိုနိုင္ပါသည္။ ေရွ႕ ဆက္၍ ေလ့လာမည္ဆိုပါက ေလွ်ာက္ရမည့္ လမ္း သည္မ်ား ရွည္လွ်ားေနပါ ဦးမည္ဟု ဆုိရပါမည္။
Credit: ဆရာဦးစိုးလႈိင္ (Country Road)
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)