ေန႔စဥ္ ခရီးသြားမ်ား၏ စိုးရိမ္မႈကို ျမင့္တက္လာေစသည့္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားႏွင့္ မုိဘိုင္းဖုန္း အသံုးျပဳမႈ ျပႆနာ

အေမရိကန္ႏုိင္ငံ နယူးမကၠဆီကို ျပည္နယ္တြင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္သတၱပတ္က ယာဥ္ေမာင္းမ်ား အားလံုး text message အသံုးမျပဳရဆိုသည့္ တားျမစ္ခ်က္ တစ္ရပ္ကို သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရ အဖြဲ႕က ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားသည ္ယာဥ္ ေမာင္းႏွင္ေနစဥ္ အခ်ိန္ မုိဘိုင္းဖုန္းမ်ားကို အသံုးျပဳၾကျခင္းျဖင့္ ခရီးသည္၏ စိုးရိမ္မႈမ်ားကို ေန႔စဥ္ျမႇင့္တင္ေပး လ်က္ ရိွေနသည္။

ကားေမာင္းႏွင္ေနစဥ္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ မုိဘိုင္းဖုန္း မ်ားကို ငါးမိနစ္ထက္ပိုမုိ၍ ေျပာဆိုႏုိင္ျခင္း၊ text message မ်ားကို ေပးပို႔ျခင္းတုိ႔ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆဲြေနေသာ လုိင္းကားႏွင့္ တကၠစီယာဥ္ေမာင္းမ်ားက ၎တုိ႔ကိုယ္ကိုယ္ ကၽြမ္းက်င္စြာ အသံုးျပဳႏိုင္ၾက သူမ်ားဟု ထင္ျမင္ေနၾကသည္။

အဆုိပါယာဥ္ေမာင္းမ်ား ေမာင္းႏွင္ေသာ ယာဥ္မ်ားကို စီးနင္းလုိက္ပါရေသာ ခရီးသည္မ်ားမွာမူ ယာဥ္ေမာင္း၏ မုိဘိုင္းဖုန္းအေပၚ အေလးေပးမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည့္ အႏၲရာယ္ကို ႀကိဳတင္ ေတြးဆကာ စိုးရိမ္မႈမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနၾကရသည္။

ယင္းအေျခအေနမ်ားသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆဲြေနေသာ လုိင္းကားမ်ားႏွင့္ တကၠစီမ်ားကို အသံုးျပဳေနၾကရသည့္ ခရီးသည္မ်ားအားလံုး ေန႔စဥ္ႀကံဳေတြ႕ေနၾကရသည့္ နည္းပညာထုတ္ကုန္မ်ား၏ ေနာက္ဆက္တဲြ အက်ိဳးဆက္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္မွ ျပႆနာမ်ားပင္ျဖစ္သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ တကၠစီယာဥ္ေမာင္းႏွင့္ လုိင္းကားယာဥ္ေမာင္း အမ်ားစု၏ ကားေမာင္းႏွင္ေနစဥ္ အခ်ိန္တြင္ ၎တုိ႔၏အလုပ္ထက္ စမတ္ဖုန္းမ်ားအေပၚကိုသာ ပိုမိုအာ႐ံုစိုက္ေနၾကသည ့္အျပဳအမူမ်ားေၾကာင့္ ခရီးသည္မ်ား၏ စုိးရိမ္မႈမ်ား ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ်ျမင့္တက္ လာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စမတ္ဖုန္းအသံုးျပဳမႈ တိုးတက္လာၿပီးေနာက္ပုိင္း၌ နည္းပညာဆိုင္ရာ ထုတ္ကုန္မ်ား၏ လႊမ္းမုိးမႈမ်ားေၾကာင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ လူမႈျပႆနာမ်ားကိုလည္း ႀကံဳေတြ႕ေနၾကရေၾကာင္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေနထုိင္သူမ်ားက ဆုိၾကသည္။

ၿမိဳ႕တြင္းေျပးဆဲြေနေသာ လုိင္းကားမ်ားႏွင့္ တကၠစီမ်ားကို ေန႔စဥ္အသံုးျပဳေနရသည့္ ခရီးသည္ဆယ္ဦးတြင္ ဆယ္ဦးလံုးက ကားေမာင္းေနစဥ္အတြင္း ယာဥ္ေမာင္းမ်ား ဖုန္းအသံုးျပဳေသာ အေျခအေနမ်ိဳးႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ဖူးၾကသည္ဟု ေျဖၾကားၾကသည္။

ထိုအခ်က္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ား၏ ၉၀ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔သည္ ယာဥ္ေမာင္းေနစဥ္ အခ်ိန္ အတြင္း မုိဘုိင္းဖုန္းမ်ားကို အသံုးျပဳေနၾကျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ရိွသူတစ္ဦး က သံုးသပ္ေျပာၾကားသည္။

“ကားေမာင္းေနတဲ့အခ်ိန္ ဖုန္းအသံုးျပဳတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းရာခုိင္ႏႈန္း ဘယ္ေလာက္ရိွလဲဆိုတာကို စစ္တမ္း ေကာက္ထားတာေတြ မရိွေပမယ့္ ရာခုိင္ႏႈန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီလိုအျပဳအမူေတြကို ျပဳမူေန တယ္ဆုိတာ ျငင္းလုိ႔မရပါဘူး။ ယာဥ္ေမာင္းအခ်ဳိ႕ရဲ႕ အခုလို အျပဳအမူေတြက ခရီးသည္ေတြရဲ႕စိတ္ကို လံုၿခံဳမႈမေပးတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးပါ"ဟု ေန႔စဥ္တကၠစီ အသံုးျပဳေနရသည့္ သံ႐ံုးဝန္ထမ္းအမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးကလည္း သူမ၏ အေတြ႕အႀကံဳကိုေျပာသည္။

Bluetooth ကဲ့သို႔ေသာ လက္ျဖင့္ကိုင္တြယ္ၿပီး ဖုန္းေျပာရန္မလုိသည့္ နည္းပညာထုတ္ကုန္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အခ်ိန္အနည္းငယ္သာ ေခတ္စားခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ကားေမာင္း ေနစဥ္အခ်ိန္ ဖုန္းေျပာဆုိျခင္းမ်ားကို Bluetooth မ်ားျဖင့္သာ အသံုးျပဳေနၾကဆဲ ျဖစ္ေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ယာဥ္ေမာင္းႏွင္ေနသူ အမ်ားစုသည္ကားေမာင္းႏွင္ေနသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ စမတ္ဖုန္း မ်ားကို အလြယ္တကူ အသံုးျပဳေနၾကသည္။

တကၠစီႏွင့္လုိင္းကား ယာဥ္ေမာင္းမ်ား၏ ယင္းကဲ့သို႔အျပဳအမူမ်ားက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ေနထုိင္သည့္ ခရီးသည္မ်ားကို ေန႔စဥ္ၿခိမ္းေျခာက္ေနျခင္းျဖစ္သည္ဟု အဆုိပါ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရသူ အခ်ဳိ႕က ေျပာသည္။

“တကၠစီစီးတိုင္းဒ႐ိုင္ဘာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဖုန္းေျပာတာႀကံဳရတယ္။ လက္တစ္ဖက္နဲ႔ကိုင္ၿပီး ေျပာေတာ့ ကၽြန္မတို႔မွာ အရမ္းစိုးရိမ္ရပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆုိကားေမာင္းရင္း အခ်ိန္အၾကာႀကီးေျပာတယ္။ ကၽြန္မတုိ႔မွာ ဒီလုိအျပဳအမူမလုပ္ဖို႔ ေျပာပိုင္ခြင့္ရိွေပမယ့္ မေျပာရဲၾကဘူး"ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္သည့္ ကုမၸဏီ ဝန္ထမ္း အမ်ိဳးသမီးငယ္တစ္ဦးက သူမ၏အေတြ႕အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္လပိုင္းအတြင္းက အေဝးေျပးယာဥ္လုိင္းတစ္ခု၏ ယာဥ္ေမာင္းသူကို သက္ဆုိင္ရာယာဥ္လုိင္းမွ အလုပ္မွထုတ္ပယ္ ပစ္လုိက္သည့္ အေရးယူမႈတစ္ခု ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။

အဆုိပါ ယာဥ္ေမာင္းသည္ အေဝးေျပးလမ္းမေပၚတြင္ ယာဥ္ကိုေမာင္းႏွင္ရင္းႏွင့္ ၎၏စမတ္ဖုန္းျဖင့္ အင္တာနက္အသံုးျပဳေနျခင္း ကိုျမင္ေတြ႕ခဲ့သည့္ ခရီးသည္တစ္ဦးက ဓာတ္ပံုျဖင့္မွတ္တမ္းတင္ၿပီး လူမႈကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာျဖစ္သည့္ Facebook ေပၚသို႔တင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ယင္းသို႔အေရးယူခံခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။

အဆုိပါအေၾကာင္းအရာ၏ ေနာက္ဆက္တဲြအေနျဖင့္ အေဝးေျပးယာဥ္ေမာင္းမ်ားအား လုပ္ငန္းခ်ိန္ အတြင္း ဖုန္းအသံုးမျပဳရသည့္ တားျမစ္ေၾကညာခ်က္တစ္ခုလည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။

မုိုဘုိင္းဖုန္းအသံုးျပဳမႈ တုိးတက္လာျခင္း ေနာက္ပုိင္းတြင္ ယင္းျပႆနာမ်ားကို ေန႔စဥ္ခရီးသြား ျပည္သူမ်ားက ခံစားလာရျခင္းျဖစ္သည္။

“အခုေနာက္ပိုင္း လုိင္းကားဒ႐ိုင္ဘာေတြလည္း ဖုန္းေတြေျပာၿပီး ကားကိုေမာင္းလာၾကတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ခရီးသည္ေတြမွာ ေန႔တုိင္းလုိလို အထိတ္တလန္႔နဲ႔ ကားေတြကုိစီးေနၾကရတယ္။ ဘယ္တခ်က္မွာ ဘယ္လုိ အႏၱရာယ္ ႀကံဳမလဲဆိုတာေတြးပူေနရတယ္" ဟု ေန႔စဥ္ေျပးဆဲြေနေသာ ၿမိဳ႕တြင္းယာဥ္လုိင္းမ်ားကို အသံုးျပဳေနရသည့္ ပုဂၢလိဘဏ္လုပ္ငန္းတစ္ခုမွ ဝန္ထမ္းအမိ်ဳးသမီး တစ္ဦးျဖစ္ေသာ မေကသြယ္ခ်ိဳက လည္း အထက္ပါအတုိင္းေျပာသည္။

ခရီးသည္မ်ား၏ အသက္အႏၱရာယ္ကို တာဝန္ယူေမာင္းႏွင္ေနသည္ ယာဥ္ေမာင္းအမ်ားစု၏ ထုိအျပဳအမူ မ်ားကုိ သက္ဆုိင္ရာဌာနမ်ားမွ တာဝန္ယူထိန္းခ်ဳပ္ေပးျခင္း မရိွျခင္းကိုလည္း ခရီးသည္မ်ားက ေမးခြန္း ထုတ္လာၾက ၿပီျဖစ္သည္။

“ဖုန္းကိုပဲအာ႐ံုစိုက္ၿပီး ယာဥ္မေတာ္တဆမႈမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ရင္ ယာဥ္ေမာင္းကို အေရးယူလုိ႔ရတာက တပုိင္းပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီလုိအေျခအေနမ်ိဳးေတြ မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္မႈေတြကို သင္ၾကားေပးရမွာက အစိုးရပါ။ အေျခခံလူတန္းစားအမ်ားစု ေန႔စဥ္ႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ အခုလုိ အခက္အခဲေတြကို ဘယ္သူက ဂ႐ုတစုိက္အေလးေပးၿပီး ေျဖရွင္းေပးမလဲ"ဟု အထက္ပါ အေျခအေနမ်ဳိးႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ဖူးသူ အစိုးရ ဝန္ထမ္း အမ်ိဳးသားတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုသီဟေအာင္က ဆိုသည္။

လုိင္းကား သုိ႔မဟုတ္ တကၠစီယာဥ္ေမာင္း တစ္ေယာက္၏ ကားေမာင္းေနခ်ိန္အတြင္း ဖုန္းေျပာဆုိခ်ိန္ သည္ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ သံုးမိနစ္ခန္႔ရိွၿပီး အခ်ိဳ႕ေသာယာဥ္ေမာင္းမ်ားသည္ ငါးမိနစ္ထက္ၾကာျမင့္စြာ ဖုန္းကိုေျပာဆုိၾကသည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေန႔စဥ္ခရီးသြားအခ်ိဳ႕က တညီတၫြတ္တည္း ေျပာၾကားသည္။

အခ်ိဳ႕ေသာ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားသည္ ဖုန္းေျပာဆုိျခင္းမဟုတ္ဘဲ ကားေမာင္းႏွင္ေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ဖုန္းျဖင့္ စာမ်ားကိုအျပန္အလွန္ ေပးပုိ႔ျခင္းမ်ားကိုျပဳလုပ္ တတ္ၾကသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အေျခအေနမ်ားသည္ စီးနင္းလုိက္ပါလာသည့္ ခရီးသည္မ်ား၏ စုိးရိမ္စိတ္မ်ားကို အျမင့္ဆံုးအေျခအေနသုိ႔ ေရာက္ရိွသြားေစ သည္။

“ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ကားေမာင္းေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ တစ္ခါတရံဖုန္းကို သံုးျဖစ္တယ္။ တစ္ခါ ကားေမာင္းေန ရင္း ဖုန္းေျပာေနတာမွာ ဖုန္းကိုအာ႐ံုစိုက္မိလုိက္လို႔ မေတာ္တဆျဖစ္ဖို႔ အေျခအေနကေန လက္မတင္ ေလး လြတ္ခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ကခရီးသည္လည္း အရမ္းစိတ္ပူသြားတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ ဘက္က ကားေမာင္းေနရင္း လက္နဲ႔ကိုင္ၿပီး ဖုန္းေျပာတာကို လံုးဝမလုပ္ေတာ့ဘူး" ဟုရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေန တကၠစီယာဥ္ေမာင္း တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုသန္႔စင္ဦးက ေျပာသည္။

ၿမိဳ႕တြင္းေျပးဆဲြေနေသာ လုိင္းကားမ်ားမွ ေမာင္းႏွင္သူအခ်ိဳ႕သည္ အျခားလုိင္းကားမ်ားႏွင့္ ေျပးဆဲြခ်ိန္ ကြာဟခ်က္မ်ားကို ဖုန္းျဖင့္ဆက္သြယ္ၿပီး လုပ္ကိုင္လာၾကျခင္းကို လုိင္းကားအသံုးျပဳသူ ေန႔စဥ္ခရီးသည္ မ်ားက ေက်နပ္မႈမရိွၾကေတာ့ေပ။

“ဘယ္လုိင္းကားက ဘယ္ကားဂိတ္ကို ေရာက္ေနၿပီလဲဆုိတာ ကားေမာင္းေနရင္း မၾကာခဏ ဖုန္းနဲ႔ လုပ္ေနၾကတယ္။ ကားေမာင္းေနရင္း ဖုန္းေျပာလို႔ ကားကိုဂ႐ုစိုက္ၿပီး ေမာင္းလုိက္တာမ်ိဳးလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဖုန္းကတစ္ဖက္ ကားကတစ္ဖက္နဲ႔ အျမန္ႏႈန္းကိုလည္း မေလွ်ာ့ဘဲေမာင္းေနၾကတာ။ ခရီးသည္ေတြမွာ စိတ္ဖိစီးမႈကိုေန႔တုိင္း ရေနရတယ္" ဟု အထက္တန္းျပ ေက်ာင္းဆရာမတစ္ဦးက ဆုိသည္။

နည္းပညာထုတ္ကုန္မ်ား၏ လႊမ္းမုိးမႈေၾကာင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္တြင္ တုိးတက္ေျပာင္းလဲေနသည့္ က႑ အမ်ားအျပား ရိွေနျခင္းႏွင့္တၿပိဳင္နက္တည္းတြင္ပင္ မျဖစ္မေနသံုးစဲြရန္ လိုသည့္နည္းပညာမ်ားကုိ သံုးစဲြသည့္ အေလ့အထသည္ ျပည္တြင္း၌အားနည္းေနဆဲျဖစ္သည္ဟု ကြန္ပ်ဴတာပညာရွင္ အခ်ိဳ႕က ဆုိၾကသည္။

“ကားေမာင္းေနတဲ့အခ်ိန္ hand free ေျပာတဲ့ အေလ့အထေတြ မတြင္က်ယ္ေသးဘူး။ အနီးစပ္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေန႔စဥ္ၾကည့္႐ႈေနရတဲ့ ကိုရီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ ႐ုပ္သံဇာတ္လမ္းတဲြ ေတြထဲမွာေတာင္ ဒီလုိ အေလ့အထနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အတုယူသင့္တာေတြ မၾကာခဏပါေနပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕သတိေပး လမ္းညႊန္ တာေတြလည္း အေရးႀကီးလိုအပ္သလုိ တစ္ဦးခ်င္းလုပ္ေဆာင္မႈေတြလည္း အဓိကက်ပါတယ္" ဟု ၿမိဳ႕တြင္းေျပးဆဲြေနသည့္ လုိင္းကားမ်ားကို ေန႔စဥ္အသံုးျပဳေနရသူ ကုမၸဏီဝန္ထမ္းတစ္ဦးက ေျပာသည္။

မုိဘိုင္းဖုန္းအသံုးျပဳမႈ တုိးတက္လာၿပီးေနာက္ စမတ္ဖုန္းအသံုးျပဳသူ အေရအတြက္သည္ ႏွစ္အနည္းငယ္ အတြင္း တစ္သန္းေက်ာ္ေသာ ပမာဏအထိရိွလာသည္။ ထုိကဲ့သို႔ စမတ္ဖုန္းအသံုးျပဳမႈ တုိးတက္ လာျခင္းေၾကာင့္ ျပည္တြင္းမွမုိဘိုင္း ဖုန္းအသံုးျပဳသူမ်ားသည္ တုိးတက္ေျပာင္းလဲလာသည့္ အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာထုတ္ကုန္မ်ားႏွင့္ ပိုမိုရင္းႏွီးလာေသာ္လည္း ယင္းထုတ္ကုန္မ်ား၏ လႊမ္းမိုးျခင္းကို မလြန္ ဆန္ႏုိင္ၾကသည့္ အေျခအေနတြင္ ရိွေနသည္။

“ကားေမာင္းေနရင္း ဖုန္းလာရင္မကိုင္ရဘူး ဆုိတဲ့အေၾကာင္းျပခ်က္ မရိွပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကားေမာင္းေန ရင္း ဖုန္းလာရင္ ဘယ္လုိအသံုးျပဳရမလဲဆိုတဲ့ အေျခခံက်တဲ့ သေဘာတရားကိုနားလည္ၿပီး က်င့္သံုးမယ္ ဆုိရင္ ခရီးသည္ေတြအေနနဲ႔ စိတ္ခ်လံုၿခံဳတဲ့ စိတ္အျပည့္နဲ႔ရိွမွာပါ" ဟု မေကသြယ္ခ်ိဳက ဆုိသည္။ ခရီး သည္မ်ား၏ အသက္အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းမႈကို တာဝန္ယူေမာင္းႏွင္ေနသည့္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ား၏ မုိဘုိင္းဖုန္း အသံုးျပဳမႈမ်ားကို သက္ဆုိင္ရာဌာနမ်ားမွ အသိပညာမ်ားေပးရန္ႏွင့္ ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ အျမန္ဆံုး လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ၿမိဳ႕တြင္းေနထိုင္သူ ခရီးသြားမ်ားက တညီတၫြတ္တည္း ဆိုလာၾကၿပီျဖစ္သည္။


ယုဇနကိုကို
Internet Journal
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...