ပညာေရးမွာ အလွမ္းက်ယ္ၿပီး အလယ္မလပ္ ေစခ်င္ပါ
တစ္ခါက ရန္ကုန္ ဘတ္စ္ကား တစ္စီးေပၚမွာ အေျပာအဆို ၾကမ္းတမ္း ႐ိုင္းစိုင္းေသာ စပယ္ယာ တစ္ေယာက္ကို ေတြ႕ခဲ့ဖူးသည္။ ကားေပၚပါလာသည့္ ႀကီးႀကီး ငယ္ငယ္ ခရီးသည္မွန္သမွ်ကို ၾကမ္းၾကမ္း တမ္းတမ္း ေျပာဆို ဆက္ဆံေနျခင္း ျဖစ္၏။ ခရီးသည္ ေတြကေတာ့ တုဖက္မေျပာခ်င္ သျဖင့္ ဘာမွ်ျပန္ မေျပာ ၾကေသာ္လည္း ထုိစပယ္ယာကို ျပန္၍ ၾကည့္ေသာ မ်က္လုံးမ်ားက မည္မွ် စက္ဆုပ္ရြံရွာ ေနေၾကာင္း အထင္းသား ေပၚေနသည္။ သည္လုိႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္ ဆင္းရမည့္ မွတ္ တုိင္ေရာက္၍ ဆင္း လုိက္ေတာ့ အျခားခရီးသည္ သုံး၊ ေလးဦးလည္း ဆင္းၾကသည္။ လမ္းပလက္ေဖာင္းေပၚ ေရာက္ေရာက္ ခ်င္းပဲ ခရီးသည္တစ္ဦးက မွတ္ခ်က္ခ် သည္။ ‘‘ေတာ္ေတာ္႐ိုင္းတဲ့ စပယ္ယာကြာ။ ဒီကားစီးမိတာ စိတ္ဆင္းရဲလုိက္တာ’’တဲ့။ အျခားခရီးသည္တစ္ဦးက ထပ္ဆင့္၍ မွတ္ခ်က္ခ်သည္။ ‘‘ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းနဲ႔ မေတြ႕ခဲ့လို႔ေပါ့’’တဲ့။
ဒုတိယခရီးသည္၏ မွတ္ခ်က္စကားေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ စဥ္းစားခန္း၀င္သြားရသည္။ လူမႈ ဆက္ဆံေရး ၌ပင္ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္ ယဥ္ေက်းဖြယ္ရာရွိဖို႔ ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းႏွင့္ ေတြ႕ ဖို႔လိုသည္ဆိုလွ်င္ ကိစၥျမားေျမာင္ လူတုိ႔ေဘာင္၌ကား ဆုိဖြယ္ရာ မရွိေတာ့။ ဆရာမြန္၊ ဆရာခြၽန္ တို႔ထံ နည္းခံသင္ၾကားခြင့္ ရသူတုိ႔လူခြၽန္၊ လူမြန္ဘ၀ေရာက္ၾကရမည္မွာ မလဲြဧကန္ပါေပ။ ေက်ာက္ေသြးေကာင္းေသာ ေက်ာက္ေသြး ဆရာ လက္၀ယ္ ေက်ာက္႐ုိင္းတစ္ ပြင့္သည္ ျပည္တန္ေက်ာက္မ်က္ ျဖစ္လာရသလို ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းတို႔၏ သင္ၾကားျပသမႈေအာက္၀ယ္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔၏ သားငယ္၊ သမီးငယ္တုိ႔သည္ တုိင္းျပည္အတြက္ အဖိုးတန္ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြ ျဖစ္လာႏုိင္ပါသည္။ သို႔အတြက္ ပညာေရး၌ ဆရာ၏ အခန္းက႑သည္ အေရးႀကီးဆုံးျဖစ္သည္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။
ဇူလုိင္ ၁၅ ရက္ထုတ္ 7DayDaily သတင္းစာတြင္ ပညာ ေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သတင္း တစ္ပုဒ္ဖတ္ ရသည္။ လာမည့္ ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ တကၠသိုလ္ ၀င္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed) ကုိ အေ၀းသင္စနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားပို႔ခ်ရန္ စီစဥ္ေနသည္ဟု ဆို သည္။ သတင္းအရ ေက်ာင္းသား ဆရာအခ်ဳိးကြာဟခ်က္ ျမင့္မား ေနမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္အတြက္ ဤ သို႔စီစဥ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရၿပီး အၿငိမ္းစားပညာေရး ပညာရွင္မ်ားက ျပန္လည္စဥ္းစားသုံးသပ္ရန္ အႀကံျပဳထားသည္ဟုလည္း ဆုိ သည္။ အေ၀းသင္ျဖင့္ ပညာေရး ဘဲြ႕ေပးရန္ ဇူလုိင္ ၁၄ ရက္က ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနတာ၀န္ရွိသူ မ်ားႏွင့္ အၿငိမ္းစားပညာရွင္မ်ား ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ စီစဥ္ၿပီးမွ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးသည္ ဆုိသည္မွာ သိပ္ေတာ့ သဘာ၀မက်။ ပညာရွင္မ်ားထံမွ အႀကံဉာဏ္ေတာင္းျခင္း မဟုတ္ဘဲ သူတို႔ လုပ္မည့္ အစီအစဥ္ကို ပညာရွင္မ်ားအား ခ်ျပသလို ျဖစ္ သည္။
တကယ္ဆိုလွ်င္ ဆုိင္ရာတာ ၀န္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ မစီစဥ္ခင္က တုိင္ပင္ေဆြးေႏြး သင့္သည္။ ပညာေရး ကိစၥသည္ တုိင္းျပည္၏ ပင္မ ေသြးေၾကာႀကီးျဖစ္သျဖင့္ အၿငိမ္းစား ပညာရွင္မ်ားႏွင့္သာမက ျပင္ပက ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ပါ တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးသင့္သည္။ ႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္ႏွင့္ ဆုိင္သျဖင့္ ျဖစ္ ႏုိင္လွ်င္ အလုပ္႐ုံ ေဆြးေႏြးပဲြ သေဘာမ်ဳိးလုပ္သင့္လွ်င္ လုပ္ရေပမည္။ အရည္အခ်င္းကို မၾကည့္ဘဲ အေရအတြက္ ျပည့္လွ်င္ၿပီးေရာဟူသည့္ သေဘာျဖင့္ အရွည္ကို မၾကည့္ဘဲ ကိုယ့္လက္ထဲ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတုန္း လုပ္လုိက္ မည္ဆုိလွ်င္ေတာ့ ၾကားထဲက နစ္နာရမည္မွာ ကေလးမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ကေလးမ်ားနစ္နာျခင္းသည္ တုိင္းျပည္၏ အနာဂတ္ေသျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ပညာ ေရးကို အမ်ဳိးမ်ဳိးေသြးတိုးစမ္းလာ သည္မွာ ၾကာခဲ့ၿပီ။ ေျပာရလွ်င္ ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခုပင္ မကခ်င္ေတာ့။ သည္လုိစမ္းသပ္ရင္း စမ္းသပ္ ရင္းကပဲ တျဖည္းျဖည္း အရည္အ ေသြးက် ဆင္းကာ ႏုိင္ငံ၏ပညာ ေရးက ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ဘယ္လုိမွ မယွဥ္ႏုိင္သည့္ အေျခအေနသို႔ေရာက္ခဲ့ ရသည္။ ပညာေရးေကာင္းလာေစဖို႔ လက္ေတြ႕အ ေကာင္အထည္ ေဖာ္ရေသာ ဆရာ၊ဆရာမမ်ား၏ အရည္အေသြးကို ျမင့္သထက္ ျမင့္ေအာင္ ျမႇင့္တင္ ေပးရမည့္အစား ၁၉၇၅ ၀န္းက်င္ ေဒသေကာလိပ္ ေတြ ေပၚလာၿပီး ေနာက္ပိုင္း ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ပညာေရးတကၠသိုလ္ (B.Ed) သို႔ တုိက္႐ုိက္ ၀င္ခြင့္ေပးသည့္စနစ္ ကို ဖ်က္ပစ္လုိက္သည္။ ဌာန တြင္းမွ လုပ္သက္ရင့္ဘဲြ႕ရဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား B.Ed စာေပး စာ ယူ ၂ ႏွစ္ သင္တန္းျဖင့္ ဘဲြ႕ေပး အပ္ကာ အထက္တန္းျပရာထူး တိုးေပးသည့္စနစ္ကို က်င့္သုံးခဲ့သည္။ ပညာေရးဌာနတြင္ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိၿပီး ဖ်တ္လတ္တက္ႂကြ၍ အေတြးသစ္၊ အျမင္သစ္ရွိသည့္ ဆရာ၊ ဆရာမေသြးသစ္မ်ား ဆုံး ႐ႈံးခဲ့ရသည္။
ဆရာအတတ္သင္သိပံၸမ်ား တြင္လည္း ယခင္က ဆယ္တန္း (က)(ခ)ေအာင္၍ ေလွ်ာက္ထား သူမ်ားထဲမွ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ကာ ဆရာအတတ္ တစ္ႏွစ္သင္တန္း တက္ေရာက္ေစသည္။ သင္တန္း ဆင္းၿပီးမွ ဆုိင္ရာ မူလတန္း ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လက္ေထာက္မူ လတန္းျပဆရာအျဖစ္ ခန္႔ထားခဲ့ သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မူလတန္း ျပဆရာအလုပ္က မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ရွိ ဆန္အိုးကို ၿခိမ္းေျခာက္လာ သျဖင့္ ဆရာျဖစ္ သင္တန္း တက္ရန္ ေလွ်ာက္ထားသူ နည္းပါးလာခဲ့သည္။ ဤတြင္ ဘဲြ႕ရမ်ားကို သင္တန္းမရွိဘဲ တုိက္႐ိုက္ခန္႔သည့္ စနစ္ကို က်င့္သုံးခဲ့ျပန္သည္။ ၿပီးမွ မူလတန္းဆရာ အတတ္သင္တန္း၊ အလယ္တန္း ဆရာအတတ္ သင္တန္းမ်ားကို အလွည့္က် တက္ေစခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္ အစုိးရလက္ထက္တြင္ ဆရာအတတ္သင္ သိပၸံမ်ားကို ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ခဲ့ၿပီး တကၠသိုလ္၀င္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအား ေလွ်ာက္ထားေစကာ အမွတ္ကန္႔ သတ္၍ ၀င္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed) ကိုမူ ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားမွ အဆင့္မီသူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ တက္ေရာက္ေစခဲ့သည္။
၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ေရာက္မွသာ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေအာင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကို အမွတ္ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖင့္ ပညာေရးတကၠသိုလ္ (B.Ed) သို႔ တုိက္႐ုိက္၀င္ခြင့္ျပဳသည့္စနစ္ကို ျပန္လည္ က်င့္သုံးခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ မဆလ အစိုးရလက္ထက္ စီမံခန္႔ ခဲြမႈ အလဲြမ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းမ်ား၌ အရည္ အေသြးျပည့္သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ခါးဆက္ျပတ္ ခဲ့ရာမွ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚသို႔ ယခုမွ ျပန္ေရာက္ခါစ ရွိေသးသည္ ဟု ဆိုရမည္။ ဒါေတာင္ ၂၀၀၆ ၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ SCET စီမံ ကိန္းဆုိၿပီး ၾကားေဖာက္ ၀င္လာ လုိက္ေသး၏။ ေန႔႔စားလေပးေတြ ၂ ႏွစ္ဆက္တုိက္ခန္႔ပစ္လုိက္ေသး ၏။ ထုိအထဲတြင္ အရည္ အေသြး မျပည့္သူေတြ မည္မွ်ပါလာသည္ မသိ။ ဌာနထဲေရာက္ၿပီးမွ ျပန္ ထုတ္ပစ္၍လည္း မရ။ ထုိသို႔ ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားထံ တပည့္ခံရမည့္ ကေလးငယ္မ်ား၏ ဘ၀က သနားစရာေကာင္းလွ သည္။
ယခုတစ္ခါ ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed)ကို အေ၀းသင္စနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားေပးရန္ စီစဥ္ျခင္းသည္ လမ္းေၾကာင္း မွန္ေပၚေရာက္ေန ေသာ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္ေန ျခင္းမွ ေသြဖည္သြားျခင္း ဟုသာ ဆိုခ်င္သည္။ ေက်ာင္းသား၊ ဆရာအခ်ဳိးကြာဟခ်က္ ျမင့္မားေနမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ ဆိုလွ်င္လည္း အျခား နည္းလမ္းစဥ္းစားသင့္သည္။ ဥပမာ-ပညာေရးေကာလိပ္မ်ား တုိးခ်ဲ႕ျခင္း၊ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားမွ ပညာ ေရးေကာလိပ္မ်ားကို စိစစ္၍ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ား တုိးခ်ဲ႕ ဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ လူခြၽန္လူမြန္ေတြ ပညာေရး ေလာကထဲ ေရာက္လာ ေအာင္ လစာႏႈန္းထားကအစ အျခား၀န္ထမ္းမ်ားထက္ ပိုေပး ျခင္း စသျဖင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ၏ အရည္အေသြးနိမ့္က်မသြားေစ မည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို စဥ္းစား သင့္သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ပညာ ေရးကိစၥသည္ ခုေရတြင္းတူး၊ ခု ေရၾကည္ေသာက္ခ်င္၍ ရေသာ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ဳိးကြာဟ လာသည္ကို ယခုခ်က္ခ်င္းႀကီး ျပည့္မီသြားခ်င္၍ မရပါ။ ေနာက္ တစ္ခုက ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား လို အပ္ေနခ်ိန္တြင္ အေျခခံပညာအ ဆင့္ကို ပညာသင္ႏွစ္ထပ္တိုး မည့္ အစီအစဥ္ကိုလည္း ေခတၱ ဆုိင္းငံ့ထားသင့္ပါသည္။
လက္ရွိ အေ၀းသင္ပညာ ေရးစနစ္၏ အေျခအေနကုိ အမွန္ အတုိင္း၊ အရွိအတုိင္း သုံးသပ္ ၾကည့္သင့္ ပါသည္။ ပို႔ခ်ခ်က္စာ စဥ္မ်ားကို ေက်ာင္းသားက ကိုယ္ တုိင္မေျဖ။
ကုိယ္တုိင္ေျဖမည္ဆုိေသာ ေက်ာင္းသားကိုလည္း အေ၀းသင္ဌာန ၀န္ထမ္းမ်ားက မႀကိဳက္။ အနားနီးမွ တစ္လေလာက္အနီးကပ္သြားတက္ၿပီး ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ဖြင့္သည့္ က်ဴရွင္တက္၊ ေလးငါးဆယ္ ပုဒ္ေလာက္ က်က္ေျဖၿပီး ဘဲြ႕ရ ေနသူေတြက အမ်ားစုျဖစ္သည္။ သည္အေျခအေနဆုိးႀကီးကို မကု စားႏုိင္ေသးဘဲ ပညာေရးဘဲြ႕ကို အေ၀းသင္စနစ္ သြားက်င့္သုံး လွ်င္ ႏုိင္ငံ၏ပညာေရးသည္ အလွဴအိမ္က ဟင္းခ်ဳိလို အဖတ္ ဆယ္မရျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။
ယခုအတုိင္း ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ား၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ားမွ သစ္လြင္ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား မနစ္နာရေအာင္B.Ed စာေပး စာယူ သင္တန္းလည္း ထားရွိ။ ပညာေရးအသုံးစရိတ္မ်ားကို ယခုထက္ ပိုမိုသုံးစဲြၿပီးပညာေရး ေကာလိပ္မ်ား၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ားကို တုိးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ဆိုလွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာမေဟာင္းမ်ားေနရာတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမသစ္လြင္မ်ားျဖင့္ အစားထိုးၿပီး ျဖစ္သြားပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔ဆုိလွ်င္ ေက်ာင္းသား ဆရာ အခ်ဳိးကြာဟခ်က္လည္း တျဖည္းျဖည္း က်ဥ္းေျမာင္းသြား မည္ထင္ပါသည္။
ထုိသို႔မဟုတ္ဘဲ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ေနာက္က်ေနသည္ကို ခ်က္ခ်င္းႀကီးျဖည့္ဆည္းလိုေဇာ ႏွင့္ ျဖတ္လမ္းက လုိက္ရန္ စဥ္း စားလွ်င္ျဖင့္ အလွမ္းက်ယ္ၿပီး အ လယ္လပ္သြားမွာကို စိုးရိမ္မိပါ ေၾကာင္း ေစတနာ ေကာင္းႏွင့္ အႀကံျပဳအပ္ပါသည္။
ဒုတိယခရီးသည္၏ မွတ္ခ်က္စကားေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ စဥ္းစားခန္း၀င္သြားရသည္။ လူမႈ ဆက္ဆံေရး ၌ပင္ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္ ယဥ္ေက်းဖြယ္ရာရွိဖို႔ ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းႏွင့္ ေတြ႕ ဖို႔လိုသည္ဆိုလွ်င္ ကိစၥျမားေျမာင္ လူတုိ႔ေဘာင္၌ကား ဆုိဖြယ္ရာ မရွိေတာ့။ ဆရာမြန္၊ ဆရာခြၽန္ တို႔ထံ နည္းခံသင္ၾကားခြင့္ ရသူတုိ႔လူခြၽန္၊ လူမြန္ဘ၀ေရာက္ၾကရမည္မွာ မလဲြဧကန္ပါေပ။ ေက်ာက္ေသြးေကာင္းေသာ ေက်ာက္ေသြး ဆရာ လက္၀ယ္ ေက်ာက္႐ုိင္းတစ္ ပြင့္သည္ ျပည္တန္ေက်ာက္မ်က္ ျဖစ္လာရသလို ဆရာေကာင္း၊ သမားေကာင္းတို႔၏ သင္ၾကားျပသမႈေအာက္၀ယ္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔၏ သားငယ္၊ သမီးငယ္တုိ႔သည္ တုိင္းျပည္အတြက္ အဖိုးတန္ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြ ျဖစ္လာႏုိင္ပါသည္။ သို႔အတြက္ ပညာေရး၌ ဆရာ၏ အခန္းက႑သည္ အေရးႀကီးဆုံးျဖစ္သည္ဟု ဆုိခ်င္ပါသည္။
ဇူလုိင္ ၁၅ ရက္ထုတ္ 7DayDaily သတင္းစာတြင္ ပညာ ေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ သတင္း တစ္ပုဒ္ဖတ္ ရသည္။ လာမည့္ ပညာသင္ႏွစ္မွစ၍ တကၠသိုလ္ ၀င္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed) ကုိ အေ၀းသင္စနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားပို႔ခ်ရန္ စီစဥ္ေနသည္ဟု ဆို သည္။ သတင္းအရ ေက်ာင္းသား ဆရာအခ်ဳိးကြာဟခ်က္ ျမင့္မား ေနမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္အတြက္ ဤ သို႔စီစဥ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရၿပီး အၿငိမ္းစားပညာေရး ပညာရွင္မ်ားက ျပန္လည္စဥ္းစားသုံးသပ္ရန္ အႀကံျပဳထားသည္ဟုလည္း ဆုိ သည္။ အေ၀းသင္ျဖင့္ ပညာေရး ဘဲြ႕ေပးရန္ ဇူလုိင္ ၁၄ ရက္က ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနတာ၀န္ရွိသူ မ်ားႏွင့္ အၿငိမ္းစားပညာရွင္မ်ား ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ စီစဥ္ၿပီးမွ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးသည္ ဆုိသည္မွာ သိပ္ေတာ့ သဘာ၀မက်။ ပညာရွင္မ်ားထံမွ အႀကံဉာဏ္ေတာင္းျခင္း မဟုတ္ဘဲ သူတို႔ လုပ္မည့္ အစီအစဥ္ကို ပညာရွင္မ်ားအား ခ်ျပသလို ျဖစ္ သည္။
တကယ္ဆိုလွ်င္ ဆုိင္ရာတာ ၀န္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ မစီစဥ္ခင္က တုိင္ပင္ေဆြးေႏြး သင့္သည္။ ပညာေရး ကိစၥသည္ တုိင္းျပည္၏ ပင္မ ေသြးေၾကာႀကီးျဖစ္သျဖင့္ အၿငိမ္းစား ပညာရွင္မ်ားႏွင့္သာမက ျပင္ပက ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ပါ တုိင္ပင္ေဆြးေႏြးသင့္သည္။ ႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္ႏွင့္ ဆုိင္သျဖင့္ ျဖစ္ ႏုိင္လွ်င္ အလုပ္႐ုံ ေဆြးေႏြးပဲြ သေဘာမ်ဳိးလုပ္သင့္လွ်င္ လုပ္ရေပမည္။ အရည္အခ်င္းကို မၾကည့္ဘဲ အေရအတြက္ ျပည့္လွ်င္ၿပီးေရာဟူသည့္ သေဘာျဖင့္ အရွည္ကို မၾကည့္ဘဲ ကိုယ့္လက္ထဲ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတုန္း လုပ္လုိက္ မည္ဆုိလွ်င္ေတာ့ ၾကားထဲက နစ္နာရမည္မွာ ကေလးမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ကေလးမ်ားနစ္နာျခင္းသည္ တုိင္းျပည္၏ အနာဂတ္ေသျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ပညာ ေရးကို အမ်ဳိးမ်ဳိးေသြးတိုးစမ္းလာ သည္မွာ ၾကာခဲ့ၿပီ။ ေျပာရလွ်င္ ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခုပင္ မကခ်င္ေတာ့။ သည္လုိစမ္းသပ္ရင္း စမ္းသပ္ ရင္းကပဲ တျဖည္းျဖည္း အရည္အ ေသြးက် ဆင္းကာ ႏုိင္ငံ၏ပညာ ေရးက ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ဘယ္လုိမွ မယွဥ္ႏုိင္သည့္ အေျခအေနသို႔ေရာက္ခဲ့ ရသည္။ ပညာေရးေကာင္းလာေစဖို႔ လက္ေတြ႕အ ေကာင္အထည္ ေဖာ္ရေသာ ဆရာ၊ဆရာမမ်ား၏ အရည္အေသြးကို ျမင့္သထက္ ျမင့္ေအာင္ ျမႇင့္တင္ ေပးရမည့္အစား ၁၉၇၅ ၀န္းက်င္ ေဒသေကာလိပ္ ေတြ ေပၚလာၿပီး ေနာက္ပိုင္း ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ပညာေရးတကၠသိုလ္ (B.Ed) သို႔ တုိက္႐ုိက္ ၀င္ခြင့္ေပးသည့္စနစ္ ကို ဖ်က္ပစ္လုိက္သည္။ ဌာန တြင္းမွ လုပ္သက္ရင့္ဘဲြ႕ရဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအား B.Ed စာေပး စာ ယူ ၂ ႏွစ္ သင္တန္းျဖင့္ ဘဲြ႕ေပး အပ္ကာ အထက္တန္းျပရာထူး တိုးေပးသည့္စနစ္ကို က်င့္သုံးခဲ့သည္။ ပညာေရးဌာနတြင္ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိၿပီး ဖ်တ္လတ္တက္ႂကြ၍ အေတြးသစ္၊ အျမင္သစ္ရွိသည့္ ဆရာ၊ ဆရာမေသြးသစ္မ်ား ဆုံး ႐ႈံးခဲ့ရသည္။
ဆရာအတတ္သင္သိပံၸမ်ား တြင္လည္း ယခင္က ဆယ္တန္း (က)(ခ)ေအာင္၍ ေလွ်ာက္ထား သူမ်ားထဲမွ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ကာ ဆရာအတတ္ တစ္ႏွစ္သင္တန္း တက္ေရာက္ေစသည္။ သင္တန္း ဆင္းၿပီးမွ ဆုိင္ရာ မူလတန္း ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လက္ေထာက္မူ လတန္းျပဆရာအျဖစ္ ခန္႔ထားခဲ့ သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မူလတန္း ျပဆရာအလုပ္က မီးဖိုေခ်ာင္ထဲ ရွိ ဆန္အိုးကို ၿခိမ္းေျခာက္လာ သျဖင့္ ဆရာျဖစ္ သင္တန္း တက္ရန္ ေလွ်ာက္ထားသူ နည္းပါးလာခဲ့သည္။ ဤတြင္ ဘဲြ႕ရမ်ားကို သင္တန္းမရွိဘဲ တုိက္႐ိုက္ခန္႔သည့္ စနစ္ကို က်င့္သုံးခဲ့ျပန္သည္။ ၿပီးမွ မူလတန္းဆရာ အတတ္သင္တန္း၊ အလယ္တန္း ဆရာအတတ္ သင္တန္းမ်ားကို အလွည့္က် တက္ေစခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္ အစုိးရလက္ထက္တြင္ ဆရာအတတ္သင္ သိပၸံမ်ားကို ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ခဲ့ၿပီး တကၠသိုလ္၀င္တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအား ေလွ်ာက္ထားေစကာ အမွတ္ကန္႔ သတ္၍ ၀င္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed) ကိုမူ ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ားမွ အဆင့္မီသူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ တက္ေရာက္ေစခဲ့သည္။
၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ေရာက္မွသာ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေအာင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကို အမွတ္ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖင့္ ပညာေရးတကၠသိုလ္ (B.Ed) သို႔ တုိက္႐ုိက္၀င္ခြင့္ျပဳသည့္စနစ္ကို ျပန္လည္ က်င့္သုံးခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ မဆလ အစိုးရလက္ထက္ စီမံခန္႔ ခဲြမႈ အလဲြမ်ားေၾကာင့္ ေက်ာင္းမ်ား၌ အရည္ အေသြးျပည့္သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ခါးဆက္ျပတ္ ခဲ့ရာမွ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚသို႔ ယခုမွ ျပန္ေရာက္ခါစ ရွိေသးသည္ ဟု ဆိုရမည္။ ဒါေတာင္ ၂၀၀၆ ၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ SCET စီမံ ကိန္းဆုိၿပီး ၾကားေဖာက္ ၀င္လာ လုိက္ေသး၏။ ေန႔႔စားလေပးေတြ ၂ ႏွစ္ဆက္တုိက္ခန္႔ပစ္လုိက္ေသး ၏။ ထုိအထဲတြင္ အရည္ အေသြး မျပည့္သူေတြ မည္မွ်ပါလာသည္ မသိ။ ဌာနထဲေရာက္ၿပီးမွ ျပန္ ထုတ္ပစ္၍လည္း မရ။ ထုိသို႔ ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားထံ တပည့္ခံရမည့္ ကေလးငယ္မ်ား၏ ဘ၀က သနားစရာေကာင္းလွ သည္။
ယခုတစ္ခါ ပညာေရးဘဲြ႕ (B.Ed)ကို အေ၀းသင္စနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားေပးရန္ စီစဥ္ျခင္းသည္ လမ္းေၾကာင္း မွန္ေပၚေရာက္ေန ေသာ အရည္အခ်င္းရွိသည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္ေန ျခင္းမွ ေသြဖည္သြားျခင္း ဟုသာ ဆိုခ်င္သည္။ ေက်ာင္းသား၊ ဆရာအခ်ဳိးကြာဟခ်က္ ျမင့္မားေနမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္ ဆိုလွ်င္လည္း အျခား နည္းလမ္းစဥ္းစားသင့္သည္။ ဥပမာ-ပညာေရးေကာလိပ္မ်ား တုိးခ်ဲ႕ျခင္း၊ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားမွ ပညာ ေရးေကာလိပ္မ်ားကို စိစစ္၍ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ား တုိးခ်ဲ႕ ဖြင့္လွစ္ျခင္း၊ လူခြၽန္လူမြန္ေတြ ပညာေရး ေလာကထဲ ေရာက္လာ ေအာင္ လစာႏႈန္းထားကအစ အျခား၀န္ထမ္းမ်ားထက္ ပိုေပး ျခင္း စသျဖင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ၏ အရည္အေသြးနိမ့္က်မသြားေစ မည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို စဥ္းစား သင့္သည္ဟု ထင္ပါသည္။ ပညာ ေရးကိစၥသည္ ခုေရတြင္းတူး၊ ခု ေရၾကည္ေသာက္ခ်င္၍ ရေသာ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်ာင္းသားဆရာအခ်ဳိးကြာဟ လာသည္ကို ယခုခ်က္ခ်င္းႀကီး ျပည့္မီသြားခ်င္၍ မရပါ။ ေနာက္ တစ္ခုက ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား လို အပ္ေနခ်ိန္တြင္ အေျခခံပညာအ ဆင့္ကို ပညာသင္ႏွစ္ထပ္တိုး မည့္ အစီအစဥ္ကိုလည္း ေခတၱ ဆုိင္းငံ့ထားသင့္ပါသည္။
လက္ရွိ အေ၀းသင္ပညာ ေရးစနစ္၏ အေျခအေနကုိ အမွန္ အတုိင္း၊ အရွိအတုိင္း သုံးသပ္ ၾကည့္သင့္ ပါသည္။ ပို႔ခ်ခ်က္စာ စဥ္မ်ားကို ေက်ာင္းသားက ကိုယ္ တုိင္မေျဖ။
ကုိယ္တုိင္ေျဖမည္ဆုိေသာ ေက်ာင္းသားကိုလည္း အေ၀းသင္ဌာန ၀န္ထမ္းမ်ားက မႀကိဳက္။ အနားနီးမွ တစ္လေလာက္အနီးကပ္သြားတက္ၿပီး ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ဖြင့္သည့္ က်ဴရွင္တက္၊ ေလးငါးဆယ္ ပုဒ္ေလာက္ က်က္ေျဖၿပီး ဘဲြ႕ရ ေနသူေတြက အမ်ားစုျဖစ္သည္။ သည္အေျခအေနဆုိးႀကီးကို မကု စားႏုိင္ေသးဘဲ ပညာေရးဘဲြ႕ကို အေ၀းသင္စနစ္ သြားက်င့္သုံး လွ်င္ ႏုိင္ငံ၏ပညာေရးသည္ အလွဴအိမ္က ဟင္းခ်ဳိလို အဖတ္ ဆယ္မရျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။
ယခုအတုိင္း ပညာေရး ေကာလိပ္မ်ား၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ားမွ သစ္လြင္ေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ေမြးထုတ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းမွ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား မနစ္နာရေအာင္B.Ed စာေပး စာယူ သင္တန္းလည္း ထားရွိ။ ပညာေရးအသုံးစရိတ္မ်ားကို ယခုထက္ ပိုမိုသုံးစဲြၿပီးပညာေရး ေကာလိပ္မ်ား၊ ပညာေရးတကၠသိုလ္မ်ားကို တုိးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ဆိုလွ်င္ ဆရာ၊ ဆရာမေဟာင္းမ်ားေနရာတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမသစ္လြင္မ်ားျဖင့္ အစားထိုးၿပီး ျဖစ္သြားပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔ဆုိလွ်င္ ေက်ာင္းသား ဆရာ အခ်ဳိးကြာဟခ်က္လည္း တျဖည္းျဖည္း က်ဥ္းေျမာင္းသြား မည္ထင္ပါသည္။
ထုိသို႔မဟုတ္ဘဲ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ေနာက္က်ေနသည္ကို ခ်က္ခ်င္းႀကီးျဖည့္ဆည္းလိုေဇာ ႏွင့္ ျဖတ္လမ္းက လုိက္ရန္ စဥ္း စားလွ်င္ျဖင့္ အလွမ္းက်ယ္ၿပီး အ လယ္လပ္သြားမွာကို စိုးရိမ္မိပါ ေၾကာင္း ေစတနာ ေကာင္းႏွင့္ အႀကံျပဳအပ္ပါသည္။
မင္းသန္းထိုက္ (ေဒးဒရဲ)
7Day Daily
No.446 Monday, July 21, 2014
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook
ကိုမ်ဳိး(lwanmapyay.blogspot.com) လြမ္းမေျပ သုတရပ္၀န္း | Facebook