ပညာသင္ဆု မရခဲ့ေသာ္

ပညာေရးအေၾကာင္း ေျပာရင္ ႏိုင္ငံျခား ပညာသင္ဆုဆိုတာ မပါရင္ မၿပီးပါဘူး။ ႏိုင္ငံျခား ပညာသင္ဆု ဆိုမွလည္း လူငယ္ေတြက စိတ္ဝင္စားတယ္။ ဒီေတာ့ လူေတြၾကားမွာ ပညာေရး ေကာင္းဖို႔ဆိုရင္ ပညာသင္ဆုရမွ၊ ႏိုင္ငံျခားမွာ ေက်ာင္းသြားတက္မွဆိုတဲ့ ေယဘုယ် အေတြးအေခၚ တစ္ခုက ရွိလာတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ ျပည္တြင္းက ပညာေရးကို အထင္မႀကီးၾကဘူး။ ဘာဘဲြ႕ေတြပဲ ရေနပါေစ။ ျပည္တြင္းကေ က်ာင္းၿပီးတာဆို အထင္တႀကီး မရွိတတ္ၾကဘူး။



ဒီၾကားထဲ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးက နဂိုကတည္းက လူတိုင္း ေမးေငါ႔ခ်င္ၾကတာဆိုေတာ့ ျပည္တြင္း ပညာေရး ေစ်းကြက္က နာလန္ကို မထူႏိုင္ဘူး ေျပာလို႔ရတယ္။ ဒီေတာ့ ပညာသင္ဆုရမွ၊ ႏိုင္ငံျခား ေက်ာင္း သြားတက္မွ ဘဝမွာ အဆင္ေျပမွာလား၊ လိုခ်င္တာေတြ ျဖစ္မွာလား၊ လူရာဝင္မွာလား၊ လားေပါင္းမ်ားစြာ ရွိလာတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးမွာ ပညာသင္ဆု မရရင္ေကာ ျပည္တြင္းမွာ ဘာေတြ လုပ္သင့္သလဲ နည္း နည္း ေဆြးေႏြးၾကည့္ခ်င္တယ္။

ျပည္တြင္း ပညာေရးကို အထင္မႀကီးတာ ဒီမွာတင္ မဟုတ္ဘူး။ အာရွႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဒီလိုပဲ။ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယား အတူတူပဲ။ ျပည္တြင္းမွာ ေက်ာင္းၿပီးရင္ အေမရိက၊ ၾသစေၾတးလ်၊ ဥေရာပ သြား ေက်ာင္းသြားၾကဖို႔က အဓိကပဲ။ အေရွ႕တိုင္း ဖံြ႕ၿဖိဳးတာ အေနာက္တိုင္းက ေလာကီ ပညာ ရပ္ေတြေၾကာင့္လို႔ သမိုင္း အစဥ္အဆက္ ယံုၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ ဘယ္မွာမဆို အေနာက္တိုင္းကို အထင္ႀကီးၾကတယ္။

ဒီလိုဆို အေနာက္က တကယ္ပဲ ပညာေရးမွာ အခရာလား။ သူတို႔ဆီမွာ ပညာသင္ခြင့္ မရရင္ လူလူခ်င္း ယွဥ္ၾကရာမွာ တစ္ပန္း႐ႈံးၿပီလား။ တကယ္ကို အေနာက္တိုင္း ပညာတတ္ေတြ ေတာ္ၾကသလား။ ႏိုင္ငံ တကာ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေယဘုယ် ႏွစ္ပိုင္းရွိတယ္။ အရင္ကနဲ႔ အခု။ အရင္က တက္ေခတ္၊ အခုက ဆုတ္ေခတ္။ ဒီေန႔ ကမ႓ာမွာ အဲဒီဆုတ္ေခတ္က ပညာေရးမွာတင္ မဟုတ္ ဘူး။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အကုန္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွာဆို အခု စစ္ေအးတိုက္ပဲြ အသြင္တစ္မ်ဳိးနဲ႔ စလာၿပီ ေျပာလို႔ရတယ္။ အေနာက္နဲ႔ ႐ုရွ၊ အေနာက္နဲ႔ တ႐ုတ္ ပိုပိုၿပီး အဆင္မေျပ ျဖစ္လာေနတယ္။ စီးပြားေရးဆိုလည္း ကမ႓ာလံုးခ်ီ စီးပြားေရးကပ္ဆိုတာ အခုထိ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ နာလန္မထူေသးဘူး။ အေနာက္မွာေရာ၊ အေရွ႔မွာေရာ အလုပ္လက္မဲ့ေတြ မ်ားေနတုန္းပဲ။ လူမႈေရးဆိုလည္း ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ လူမႈေရး ဆုတ္ကပ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ ေရာဂါေတြ ပိုျဖစ္လာတယ္။ ရာဇဝတ္မႈေတြ ထူေျပာေနတယ္။

အခုဆိုရင္ ေငြေၾကး လိုအပ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ အေမရိကန္လို အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက တကၠသိုလ္ႀကီးေတြ ဟာ အရင္လို သိပ္ၿပီး အိုက္တင္ မခံႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဆိုလိုတာ ဝင္ခြင့္ေတြ၊ ဘာေတြ သိပ္က်ပ္မေနေတာ့ ဘူး။ ေက်ာင္းသားမ်ားမ်ားရဖို႔ အဓိက ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ ပညာေရး အရည္အေသြး က်လာတာေပါ႔။ နာမည္ႀကီး ေက်ာင္းေတြမွာေတာင္ ဘဲြ႕လက္မွတ္ အတုလုပ္တာ၊ အမွတ္စာရင္း လိမ္တာ၊ စာေမးပဲြ ခိုးခ်တာေတြ မၾကာမၾကာ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီေတာ့ သူတို႔ အထဲမွာတင္ သူတို႔ပညာေရး စနစ္အေပၚ ေဝဖန္ လာၿပီး သံသယေတြ ရွိလာတယ္။ သို႔ေသာ္ အေနာက္ႏိုင္ငံက တကၠသိုလ္ႀကီးေတြ၊ သူတို႔ရဲ႕ပညာေရး ဆိုတာေတြက သမိုင္းရာခ်ီ အစဥ္အလာႀကီး ခဲ့တာလား။ ဒီေတာ့ ဆင္ပိန္ကြၽဲေလာက္ေပါ႔။ စာေရးသူေတာ့ ပညာေရးက်ေတာ့ ဘယ္ဆိုဒ္နဲ႔ တိုင္းရမွန္းကို မသိဘူး။ ဒီေတာ့ ပိန္စရာေတာင္ ရွိရဲ႕လား မသိဘူး။ ထားလိုက္ပါေတာ့။

စာေရးသူ ဥေရာပသားတခ်ဳိ႕နဲ႔ စကားေျပာရင္လည္း သူတို႔က သူတုိ႔ လက္ရွိ ပညာေရးအေပၚ အားမရၾက ဘူး။ အာရွ တုိက္သားေတြလည္း ထိုနည္း လည္းေကာင္းပဲ။ ကိုယ္က ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ပညာေရး အေၾကာင္းေျပာ ရင္ ဥပမာ ထိုင္းတို႔၊ မေလးတို႔ သူတို႔ကလည္း သူတို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ အဓိက ျပႆနာက ပညာေရးပါ ဆိုၿပီး ဝင္ေဆြးေႏြးတယ္။ ဒီေတာ့ ပညာေရး အဆင့္အတန္းေတြ နိမ့္ပါးတာ၊ လူေတြ မေက်မနပ္ ျဖစ္ၾကတာ ဒီမွာတင္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ပညာေရးဆိုတာ လက္ညိႇဳးထုိးဖို႔ လြယ္တယ္ေလ။ တုိင္းျပည္မွာ ျပႆနာ တစ္ခုခု ျဖစ္လာရင္ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ လက္ညိႇဳးထိုးမယ့္အစား ပညာေရးပဲ ပံုခ်ၾကတာ။

ဒီေတာ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေက်ာင္းမတက္ဘဲ အေရွ႕ႏိုင္ငံေတြမွာ ေက်ာင္းတက္ ရေအာင္လား။ ဂ်ပန္တို႔၊ ေဟာင္ေကာင္တို႔ ဆိုတာလည္း ကမ႓ာ့ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ထိပ္တန္းထဲမွာ ပါတယ္ေနာ္။ သူတို႔လည္း ပညာသင္ဆုေတြ ေပးတာပဲ။ မေလးရွား ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း မဟာသီယာမိုဟာမက္ စကားနဲ႔ ဆိုရင္ အေရွ႕ေမွ်ာ္ေပါ႔ဗ်ာ။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကလည္း အေရွ႕မွာရွိတာမို႔ အေနာက္ကို မသြားဘဲ အေရွ႕ကိုသြားေပါ႔။ ဂ်ပန္ေပါ႔။ မဟာသီယာ့ဆႏၵ မေအာင္ျမင္ခဲ့ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ အားလံုးက အေနာက္မွာပဲ ပညာသင္ခ်င္ ၾကတာပါ။ အဲဒါက အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိတယ္။ ပညာေရးတင္ မကဘူး ဘာသာစကားေရာ၊ လူမႈဆက္ဆံေရးေရာ၊ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးေရာ၊ အေနာက္မွာ ပညာသင္ရတာ အမ်ားႀကီး မ်က္စိပြင့္တယ္။ ဝန္းက်င္က အမ်ားႀကီး စကားေျပာတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဒီေဆာင္းပါးရဲ႕ လိုရင္းက ပညာသင္ဆုရဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္၊ မရေတာ့ေကာ၊ ျပည္တြင္းမွာ ဘာေတြ လုပ္သင့္သလဲ ေဆြးေႏြးခ်င္တာပါ။ ဆိုလိုခ်င္တာက ပညာသင္ဆုကို မရမက ႀကိဳးစားၿပီး အခ်ိန္ ကုန္၊ လူပန္းျဖစ္မွာ စိုးလို႔ပါ။ အျပင္ကဟာကို မရရင္ အတြင္းကဟာကို ႀကိဳးစားေပါ႔ဗ်ာ။ ပညာသင္ဆုေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ႔။ အခု သင္တန္းေတြ၊ ဒီပလိုမာေတြ ဖြင့္ေနတာပဲ။ မဟာတန္းေတြလည္း ရွိေနတာပဲ။ တစ္ခုခုရေအာင္ လုပ္ေပါ႔။ တကယ္ေတာ့ ျပည္ပက မဟာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္တြင္းက မဟာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္သာ အဓိကပါ။

ဘယ္သူေတြ ဘာေျပာေျပာ၊ လိုတာ မရရင္ ရတာနဲ႔ပဲ ေက်နပ္ရမွာေပါ႔။ ဘာလုပ္လုပ္ ဝီရိယပါဖို႔ပဲ လိုတယ္။ ေစတနာပါဖို႔ လိုတယ္။ အသိရွိဖို႔ လိုတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဝုန္းဒိုင္းဆို ထလုပ္တာရွိတယ္။ ရမလား လို႔ေပါ႔။ မရမွန္းလည္းသိေရာ၊ မလြယ္မွန္းလည္း သိေရာ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ မလုပ္႐ံုတင္ မဟုတ္ဘူး။ ရေနတဲ့သူေတြ၊ လုပ္ေနတဲ့ သူေတြကိုပါ ရိသဲ့သဲ့ လုပ္တာ၊ အေရးမပါသလို လုပ္တာမ်ဳိးေပါ႔။ ဒီေတာ့ သူတို႔မွာ ဝီရိယလည္း မရွိဘူး၊ ေစတနာလည္း မရွိဘူး၊ အသိ ဆိုတာလည္း မရွိဘူး။

တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ ငယ္ငယ္ေလး ကတည္းက အသိႀကီးတယ္။ သူဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာ ဆယ္တန္းေလာက္ ကတည္းက စဥ္းစားေနၿပီ။ သူ႔ဘာသာသူ ေလ့လာေနၿပီ။ လမ္းေၾကာင္း ရွာေနၿပီ။ တခ်ဳိ႕က်ေတာ့ အသိေနာက္က်တယ္။ သူမ်ားေတြ ျဖစ္ၿပီဆိုမွ ကိုယ္က ျဖစ္ခ်င္တာ။ အသိေစာတဲ့ သူကေတာ့ ေအာင္ျမင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္း မ်ားတာေပါ႔ဗ်ာ။ အသိေနာက္က်တဲ့ သူကေတာ့ အခြင့္အလမ္း နည္းတာေပါ႔။

သို႔ေသာ္ အသိတရားရဲ႕ေနာက္မွာ ဝီရိယ ရွိမယ္၊ ေစတနာပါတယ္၊ အလုပ္လိုက္မယ္ ဆိုရင္ ဘယ္အသိ မွ ေနာက္က်တယ္ဆိုတာ မရွိဘူး။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ၄၀ ေက်ာ္မွ ရတဲ့အသိ၊ ၅၀ ေက်ာ္မွရတဲ့ အသိ ဘယ္အသိ ျဖစ္ျဖစ္ဗ်ာ၊ အသံုးခ်တတ္ရင္ ကိုယ့္အတြက္ မဟုတ္ေတာင္ ကိုယ့္သားသမီး၊ ကိုယ့္ေဆြမ်ဳိး သားခ်င္းအတြက္ မွ်ေဝေပးလို႔ ရတယ္။ ဂ်ာနယ္မွာ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ပါလို႔ ေကာင္းတယ္ထင္ၿပီး မွ်ေဝတာ လည္း ပညာေရးပဲဗ်။

တကယ္ေတာ့ ပညာသင္တယ္ဆိုတာ လူလူခ်င္းယွဥ္ရင္ မညံ့ဖို႔ပဲ။ ေရရွည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံတာ။ ကိုယ္ညံ့ရင္ ကိုယ့္မ်ဳိးဆက္ပါ ည့ံမွာေလ။ သို႔ေသာ္ အဲဒီလို ပညာသင္တယ္ဆိုတာ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိႏိုင္တယ္။ ပညာသင္ဆုရ လို႔ ႏိုင္ငံျခားေက်ာင္း သြားတက္တာဟာ ပညာေရး ျဖစ္သလို ပညာသင္ဆု မရဘဲ အိမ္တြင္းကေန စာအုပ္၊ စာေပ ဖတ္ေနတာလည္း ပညာေရးပဲ။ ပညာသင္ဆုရၿပီး ႏိုင္ငံျခားမွာ အလုပ္လုပ္၊ ေက်ာင္းျဖစ္႐ံုတက္၊ ပညာမရဘဲ ျပန္လာတဲ့ ႏိုင္ငံျခားျပန္ ပညာမတတ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိတယ္ေနာ္။ အဲဒီအစား တစ္ႏွစ္ေလာက္ အိမ္မွာ စာအုပ္စာေကာင္းေတြ ဖတ္ၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ ေတြးေခၚခ်ိန္ဆမယ္ ဆိုရင္ ပညာတတ္ေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ အဲဒီကမွတစ္ဆင့္ ျပည္တြင္းက သင္တန္းေတြ တက္မယ္၊ မဟာဘဲြ႕ေတြ ယူမယ္၊ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားကို ေလ့လာမယ္၊ အခ်ိန္ရရင္ တျခား ဘာသာ စကားေတြ ေလ့လာမယ္၊ လူမႈေရး လုပ္ငန္းေတြ ဝင္လုပ္မယ္။ အဲဒီလိုဆို ကိုယ့္ရဲ႕ပညာေရးခြင္၊ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံေရးခြင္၊ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ခြင္ေတြကို အသိ၊ သတိ၊ ဝီရိယေတြနဲ႔ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ခ်ဲ႕ထြင္ သြားႏိုင္မယ္။

အလုပ္အကိုင္ေတြ ေလွ်ာက္ၾကလို႔ရွိရင္ အလုပ္ရွင္က၊ ႏိုင္ငံျခားသားက အရင္ဆံုးၾကည့္တာ CV ပဲ။ CV မွာ ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ ႀကိဳးစားထားတယ္၊ လႈပ္ရွား ႐ုန္းကန္ထားတယ္ဆုိတာ ေဖာ္ျပႏိုင္ရမယ္။ ဆိုလိုတာ ဘဲြ႕တစ္ခုေလာက္ရၿပီး ထိုင္ေန႐ံုနဲ႔ ဒီေခတ္မွာ အလုပ္အကိုင္ ေကာင္းေကာင္း မရဘူး။ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ႀကိဳးစားေနရမယ္။ အလုပ္အကိုင္ အေတြ႕အႀကံဳဆိုလည္း ေဖာ္ျပႏိုင္ရမယ္။ ၾကက္ေျခနီ အေနနဲ႔ လုပ္ အားေပးတာလည္း အလုပ္အကိုင္ပဲ။ ဦးေက်ာ္သူတို႔ နာေရးကူညီမႈ အသင္းမွာ လုပ္အားေပးတာလည္း အလုပ္အကိုင္ပဲ။ ကိုယ့္သေဘာနဲ႔ကိုယ္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြမွာ ကေလးေတြ စာသင္ေပးတာလည္း အလုပ္ပဲ။ ဒီေတာ့ CV မွာ အမ်ဳိးအမည္ စံုေနရမယ္။ CV ကတစ္ဆင့္ အင္တာဗ်ဴး ဝင္တဲ့အခါ ကိုယ္တကယ္ လုပ္ထားရင္ ကိုယ့္အရည္အခ်င္းက စကားေျပာ သြားလိမ့္မယ္။ တကယ္လုပ္ထားတဲ့သူက ယံုၾကည္မႈ ရွိတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ျပည္ပမွာ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ပညာမသင္ ႏိုင္တဲ့သူက အဲဒီျပည္ပမွာ ပညာသင္ၾကားရ မယ့္ ပညာသင္ဆုကာလ ၂ ႏွစ္ဆိုတာကို ျပည္တြင္းမွာပဲ အဓိပၸာယ္ ရွိရွိ အသံုးခ်ရင္ ျပည္ပက ပညာသင္တဲ့ သူ ပညာၿပီးဆံုးလို႔ ျမန္မာျပည္ ျပန္လာ အလုပ္အကိုင္ ရွာခ်ိန္မွာ ကိုယ္က သူလိုခ်င္တဲ့ အလုပ္အ ကိုင္ေတာင္ ရၿပီးသား ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ေနႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္ အဲဒါေတြ အားလံုးက ကိုယ့္အေပၚမွာသာ မူတည္ တယ္။ အဲဒီ ၂ ႏွစ္တာကာလအတြင္း သူဘာေတြ လုပ္ခဲ့သလဲ။ ဘယ္ေလာက္ စည္းစနစ္နဲ႔ အခ်ိန္ကို အသံုးခ်ခဲ့သလဲ။ ႀကိဳးစားမႈရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ အရာအားလံုး ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္ ပမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ပညာသင္ရာမွာ သတိ၊ ဝီရိယနဲ႔ အပတ္တကုတ္ ႀကိဳးစား အားထုတ္မႈကသာ အခရာ ျဖစ္ေၾကာင္းပါ။

The Voice Weekly
Saturday, 26 April 2014 09:47

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...