HDR ပံု ရိုက္ကူး ပံုေဖၚျခင္း နည္းလမ္းမ်ား - Shooting and Processing of HDR Pictures
စကားဦး
HDR အေၾကာင္း မွတ္စု ေရးရာတြင္ HDR အေၾကာင္း Theory ကိုသာ ေရးသားရံုမွ် ႏွင့္ မျဖစ္ဘဲ မည္ကဲ့ သို႕ အသံုးျပဳ ရမည့္ကိုပါေရးမွသာလွ်င္ စ-လယ္-ဆံုး ျပည့္စံုမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ႏွင့္ အလင္းေရာင္ အေျခ အေန မမွ်မတ ျဖစ္ေနသည့္ အေျခအေနတြင္ ရိုက္ကူးရသည့္ ပံုမ်ားအတြက္ HDR နည္းစနစ္ ျဖင့္ ျပဳျပင္ ဖန္တည္း ျခင္းဆိုင္ရာအတြက္ ရွာေဖြ ေလ့လာရာတြင္ ကံအားေလွ်ာ္စြာပင္ Peter Tellone ၏ “ How to shot Post-Process Professional HDR Photo “ ေဆာင္းပါးကို ေတြ႕ ရွိရပါသည္။ Peter Tellone သည္ HDR Landscape ကို Specialize ရိုက္ကူးသည့္ Professional Photographer တစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ေဆာင္းပါးသည္ အေတာ္ပင္ ျပည့္စံုကာ လက္ေတြ႕က်သည့္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။ Peter Tellone သည္ အေတာ္ ေစတနာထားကာ ေရးသားခဲ့သည္ကို သူ၏ ေဆာင္းပါးက သက္ေသ ျပေနပါ သည္။ သို႕ ႏွင့္ ယင္း ေဆာင္းပါးကိုပင္ တိုက္ရိုက္ဘာသာျပန္လိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္တြင္ သံုး ႏွဳန္းထားသည့္ “ ကၽြန္ေတာ္ “ ဟူ ေသာ အသံုးအႏွဳံးသည္ မူရင္း ေဆာင္းပါးရွင္ Peter Tellone ကို ရည္ညႊန္းပါသည္။
HDR ပံု တစ္ပံု ဖန္တီးျခင္း။
HDR ပံုရိပ္ ဖန္တည္းရန္ အသံုးျပဳသည့္ Software မ်ားမွာ Photomatix Pro ႏွင့္ Photoshop တို႕ ျဖစ္ပါ သည္။ နမူနာ ပံုမ်ားမွာလည္း ေဆာင္းပါးရွင္ Peter Tellone ရိုက္ကူး ထားသည့္ ပံုမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။
HDR အတြက္ ရိုက္ကူးျခင္း ဖန္တည္းျခင္း ( Shooting and Processing) မ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လက္ေတြ႕ ေဆာင္ရြက္ ျခင္းကိုသာ ေဇာက္ခ် ေဆာင္ရြက္ ရံု မွ် သာ မက HDR ဆိုင္ ရာ Theory ကို နားလည္ သိရွိထားရန္ လိုပါသည္။ သို႕ မွသာလွ်င္ လုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္ရာတြင္ မ်က္ကမ္း လမ္းေလွ်ာက္ သေဘာမ်ိဳး အျဖစ္မွ ေရွာင္ကြင္း နိုင္ပါလိမ့္မည္။
ေဆာင္ရြက္နည္း အဆင့္ဆင့္
High Dynamic Range သည္ Scene တစ္ခုထည္း တြင္အလင္း အျပင္း အေပ်ာ့ မတူ သည့္ Different Exposure ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု ေပါင္း (၃) ပံု မွ (၇) အထိ ေပါင္းစပ္သည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပံု တိုင္း သည္ လိုအပ္ေသာ ေနရာ မ်ားတြင္ တိက်ေသာ Exposure ရွိရပါမည္။
အဆိုပါ ပံု (Scene) တစ္ခု ထည္းကိုပင္ Exposure အေလွ်ာ့အတင္း အမ်ိဳး မ်ိုး ေျပာင္းကာ ပံုမ်ားစြာ ရိုက္ရာတြင္ Exposure ကိုမည္ကဲ့သို႕ ေျပာင္းမည္နည္း ဆုိသည့္ အေမးရွိလာပါမည္-
- Shutter Speed အား ပံုေသထားကာ Aperture ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ Exposure ကို ေျပာင္းနိုင္ ပါသည္။ သို႕ ရာတြင္ ပံု၏ Depth of Field မ်ား ေျပာင္း ကုန္ပါမည္။ ပံုမ်ား ျပန္ေပါင္းရာတြင္ မလိုလား အပ္သည့္ အေနအထားမ်ား ေပၚလာပါမည္။
- ISO အေျပာင္း အလဲ ျဖင့္ လည္း Exposure ကို ေျပာင္း နိုင္ပါသည္။ သို႕ ရာတြင္ High ISO ပံုမ်ားတြင္ မလိုလားအပ္သည့္ Noise မ်ားပါလာပါမယ္။ HDR ဖန္တည္းရာ တြင္ Noise မ်ားပိုထ လာပါမည္။
- အမွန္သံုးရမည့္ နည္းမွာ ေနာက္ ဆံုးက်န္ေနသည့္ နည္း ျဖစ္ေသာ Shutter Speed ကိုသာ ေျပာင္း ရန္ ျဖစ္ပါသည္။
ပံု အေန အထားမေျပာင္းေစရန္ Tripod သံုးရန္လိုပါသည္။ ISO ကို အနိမ့္ ဆံုး ထားျပီး၊ Aperture ကို f-16 တြင္ Set လုပ္ထားရပါ မည္။ Aperture ကို က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္ ထားပါက ပံု၏ Detail မ်ားေပ်ာက္ သြားပါမည္။ HDR လုပ္ရျခင္း ရည္ ရြယ္ ခ်က္ မွာ Detail မ်ားေဖၚ ေပးရန္ ျဖစ္ပါသည္။ မူလ ပံု အစ ထည္းက ပံု ကို တတ္ နိုင္သမွ် ျပတ္သား ေစရန္ စီစဥ္ ရပါမည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Aperture -16 ထားရန္ အၾကံျပဳ ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဓါတ္ပံု အနုပညာ ရွင္ မ်ားစြာအသံုးျပဳသည့္ Aperture လည္း ျဖစ္ပါသည္။
Exposure အမ်ိဴး မ်ိဴး ေျပာင္းလဲ ရိုက္ကူးျခင္း
Shutter Speed အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ ရိုက္ရာ တြင္ ကင္မရာ AV Mode သို႕မဟုတ္ Auto Bracketing Mode မ်ား ျဖင့္ ရိုက္ နိုင္ပါသည္။ Canon ကင္မရာ တြင္ ( + and - 2EV Max) ကို (၃) ပံု ရိုက္ နိုင္ပါ သည္။ အခ်ိဳ႕ ေသာ Nikon ကင္မရာ မ်ားတြင္မူ Exposure Value (EV) အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖင့္ ပံု ပို၍ ရိုက္ နိုင္ပါ သည္။ ကၽြန္ေတာ္ အၾကံျပဳ လိုသည္မွာ Exposure အမ်ိဳးမ်ိဳး ေသာ ပံု မ်ား ၏ Exposure အေျပာင္း အလဲ အတြက္ ကင္မရာကို ခိုင္းသည္ထက္ မိမိကို္ယ္တုိုင္ Interval မ်ားကို Manual Set လုပ္ သင့္သည္ဟု အၾကံျပဳ လိုပါသည္။ သို႕ေသာ္ အတင္း တိုက္တြန္း ျခင္း မဟုတ္ပါ။ မိမိစိတ္ၾကိဳက္ အဆင္ေျပ သကဲ့ သို႕ လုပ္ နိုင္ပါသည္။
HDR အတြက္ မည္ကဲ့သို႕ ပံုအမ်ိဳးအစား လိုအပ္သနည္း။
HDR ပံု သည္ 32 Bit Image ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ထိုမွသာ လွ်င္ အဆိုပါ ပံုသည္ ေျမာက္မ်ား စြာေသာ Different Tone ႏွင့္ Brightness Level တို႕ ကို ထိမ္း နိုင္ေပမည္။ ကင္မရာက 32 Bit ကို မရိုက္နိုင္။ RAW ႏွင့္ Tiff တို႕ သည္ 16-Bit သာ ရွိသည္။ အဆိုပါ အေနအထားသည္ 64,000 မွ်ေသာ Information Level ကိုသာေပး နိုင္သည္။ JPEG မွာ မူ 8-Bit သာ ရွိသည့္ အတြက္ ေပး နိုင္သည္ Information Level သည္ 255 Different Information Level ကိုသာ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အေျခ အေနမ်ားသည္ လိုအပ္ သည့္ အျမင့္ ဆံုး အဆင့္ မဟုတ္ေစကာ မူ လိုအပ္ သည့္ အခ်ိန္တြင္မူ မရွိသံုး အျဖစ္ေတာ့ သံုး နိုင္ပါသည္။
ပံု မည္မွ် လိုမည္သနည္း ၊ Exposure Value ကို မည္မွ် ျခားထားသင့္သနည္း။
အမ်ား အားျဖင့္ ပံု (၃) ပံု ကို EV 2 Stop ျခား၍ ရိုက္ လွ်င္ လံုေလာက္ပါသည္။ ပံု တြင္ ေန ( Sun) ပံု ပါေနျပီး Bright Sun Light ကိုရိုက္ပါမူ ပံု ပို၍ လိုပါမည္။ ကၽြန္ေတာ္ အေန ႏွင့္မူ EV 1-Stop ျခားကာ အနည္းဆံု (၅) ပုံ ရိုက္ပါမည္။ အျခားသူ ၾကိဳက္ မၾကိဴက္ ေတာ့ မေျပာ နိုင္ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ သေဘာက်သည့္ အေနအထားမ်ားကို သတ္မွတ္ ကာ ရိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါမည္။ တစ္ဦး ႏွင့္ တစ္ဦး နည္းစနစ္ ၊ အၾကိဳက္ျခင္း မတူ နိုင္ပါ။
ကင္မရာ ဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ား ျပင္ဆင္ျပီး၍ စရိုက္သည္ ႏွင့္ ကင္မရာ မီတာ က Exposure အမွန္ျပသည့္ ပံု ကို စတင္ရိုက္ပါ။ ဒုတ္ယ ပံု ကို EV –2 ျဖင့္ ရိုက္ပါ။ တတိယ ပံု ကိုမူ EV +2 ရိုက္ပါ။ ကင္မရာ ရွိ Ato Brackting Mode ကို သံုးပါမူ ကင္မရာ က အလိုလို ေျပာင္းလဲ ရိုက္ ေပး ပါလိမ့္ မည္။
ကၽြန္ေတာ္ရိုက္ရာတြင္မူ ပထမပံုကို EV 0 ထားပါသည္။ ဒုတိယပံုကို (-1) ေနာက္ပံု ကို (-2) ျဖင့္ ရိုက္ သည္။ ေနေရာင္ ေတာက္ေနသည့္ အေျခအေနဆိုလွ်င္ (-4) ထား၍ ရိုက္သည့္အခါ လည္းရွိပါသည္။ ပံု၏ အလင္းဆံုးေနရာတြင္ ျဖဴသြားျခင္း ( Blown-Out ) မျဖစ္ေစရန္ သတိျပဳ ရပါမည္။ (-4 ) သံုးရန္အတြက္ ကင္မရာတြင္ Meter Reading မရွိပါ။ ထို႕ ေၾကာင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႕သည္ Shutter Priority ျဖင့္ ရိုက္ေနသည္အတြက္ အကယ္၍ (-2) တြင္ Shutter Speed 1/50 ျဖစ္သည္ ဆိုပါက ကၽြန္ေတာ္သည္ x2 ( 1 Stop) ထို႕ေနာက္ x2 ( 1 more Stop) စသည့္ နည္း ျဖင့္ ေျပာင္းျခင္း ျဖင့္ 1/200th Second ရလာသည္။ ယင္း Exposure ကို ကၽြန္ေတာ္ Set လုပ္ လိုက္ပါသည္။ ထို႕ ေနာက္ တစ္ပံု ကို (+1) ေနာက္တစ္ပံုကို (+2) စသည္ျဖင့္ ရိုက္ပါသည္။ ( + ) ဘက္တြင္ ထိုထက္ပို၍ ရိုက္သည္ မွာ အလြန္ ရွားပါသည္။ (+2) ၏ Normal Shadow Expose သည္ပင္ အတာ္ ေကာင္းေနျပီ ျဖစ္ သည္။ ေအာက္တြက္ HDR အတြက္ ရိုက္ကူးထားသည့္ နမူနာပံုမ်ား ျပထားပါသည္-
ကြန္ျပဴတာေပၚ တင္ျခင္း။
Exposure အေျပာင္းအလဲကို သေဘာ ေပါက္လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ Exposrure အေျပာင္း အလဲမ်ားစြာ မလို ေတာ့ပါ။ HDR ဖန္တည္းရန္အတြက္ 0, -2, +2 သံုးပံု ေလာက္ သုံးမည္ဆိုလွ်င္လည္း လံုေလာက္ပါ သည္။ ေနာက္ တဆင့္မွာ ပံုမ်ားကို ကြန္ုျပဴ တာေပၚတြင္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အဆင့္ ေရာက္လာျပီျဖစ္ သည္။
ဤ အဆင့္တြင္ ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္ HDR Software ျဖစ္သည့္ Photomatix အသံးျပဳ ပံု ကို ရွင္းျပ ပါမည္။ မ်ားစြာ တန္ ဘိုး မၾကီး လွ ဘဲ လူသံုးမ်ားသည့္ Software လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္း အျပင္ ဓါတ္ပံု သမားတိုင္း အကၽၽြမ္း တ၀င္ ရွိသည့္ Photoshop အသံုးျပဳ ပံု ကိုပါရွင္းျပ ပါမည္။ Photoshop မွာ မူ CS-2 အထက္ အဆင့္ ရွိရပါမည္။
Processing your HDR image in Photomatix Pro
Photomatix ကို ဖြင့္လိုက္ပါ။ Shortcut Box ကို ေတြ႕ ရပါလိမ့္မည္။ Generate HDR Image ကို Click လုပ္လိုက္ပါ။ ယင္းက Window ရွိ Select Images ကိုဖြင့္ေပး ပါလိမ့္မည္။ ထိုေနရာမွ ေန၍ သင္၏ ပံု ရ်ိသည့္ Folder သို႕သြားပါ။ ထို႕ ေနာက္ပံုမ်ားကို ေရြး ျပီး OK ကို ႏွိပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ New Dislog Box ေပၚလာလိမ့္မည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ Photonatix သို႕ သင္ Process လုပ္မည့္ ပံုမ်ား ထည့္လိုက္ပါ။
အဆင့္(၁)
ပထမ အဆင့္တြင္ ပံု မ်ားကို ပံုစံ တစ္ညီထည္း ျဖစ္ေစ ရန္ ညွိ ( Aligning ) ရပါမည္။ ရန္ဖါ ရန္ ခါ “ Match Feature ” ျဖင့္ လည္း လုပ္ေလ့ ရွိပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ ပံု မ်ား အားလံုးသည္ ညီသြားကာ တစ္ထပ္တည္း ကြက္တိ က်သြားပါမည္။ အျခားနည္း တစ္ခု မွာ Vertical and Horizontal Shift ကိုသံုးသည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပံု မ်ား ညွိ ျခင္းကို Match Features မရွိပါ မွ Vertical and Horizontal Shift အား သံုး သင့္ပါသည္။
အျခားTool Box တစ္ခု မွာ Correct Chromatic Aberrations’ and ‘Reduce Noise ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ က ေတာ့ မသံုးပါ။ အဆိုပါ ကိစၥမ်ားအတြက္ သံုး ဘို႕ လိုအပ္လာလွ်င္ RAW Image ကို 16-Bit Tiff ေျပာင္း လုိက္ျပီး မွ Correction လုပ္ပါသည္။ ဤ နည္းသည္ HDR ႏွင့္ ပို အဆင္ေျပပါသည္။
ေနာက္ တစ္ဆင့္မွာ Attempt to Reduce Ghosting Artifacts ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ Tool သည္ ေလ တိုက္ေသာေၾကာင့္ ေ၀ွ႕ ရမ္းေနသည့္ သစ္ပင္မ်ား ၊ လွဳပ္ရွားသြားလာေနသည့္ လူမ်ား။ ပုတ္ခတ္ေနသည့္ သမုဒၵရာ ေရလွိဳင္း မ်ား စသည့္ လွဳပ္ရွားေနေသာ Moving Subject မ်ားစြာ အသံုး၀င္သည့္ Tool ျဖစ္ပါ သည္။ ျငိမ္ သက္ေနသည့္ ပံု အတြက္ ကိုမူ ပံု မွာ ျပတ္သား ျပီး ျဖစ္သျဖင့္ သံုးရန္ မလိုပါ။
ယင္းေနာက္မူ မိမိ စိတ္ ၾကိဳက္ ဖန္ တည္း နိုင္ပါျပီ။ ကၽြန္ေတာ္ ကမူ Wider Gamut ျဖစ္သည့္ Adobe RGB Colour Space ကိုသံုးပါသည္။ စာဖတ္သူမ်ား အေနႏွင့္ အေရာင္တြင္ ထိပ္တန္း ျဖစ္သည့္ sRGB သံုးလိုက လည္း သံုး နိုင္ပါသည္။ ယင္းေနာက္ OK ကို Click ႏွိပ္ လိုက္ပါ။
အဆင့္(၂)
ယခု အခ်ိန္တြင္ Photomatix သည္ သင္၏ RAW File ကို 32-Bit HDR ျဖင့္ စ၍ Process လုပ္ ပါလိမ့္ မည္။ Process လုပ္သည့္ အခ်ိန္သည္ သင္၏ ကြန္ျပဴတာ ၏ အျမန္ ႏွဳန္း ( Speed) ေပၚတည္၍ အေနွး အျမန္ ရွိနိုင္ပါလိမ့္မည္။
အကယ္၍ သင္၏ ကြန္ျပဴတာ Monitor ၏ အရည္ အေသြး ညံ့ ပါမူ ကြန္ျပဴတာ သည္ 32-Bit HDR Image ကို ျပည့္ စံုစြာ မေဖၚ နိုင္သည့္ အတြက္ အရည္ အေသြး ကို ဆိုး၀ါးစြာ ျမင္ရ ပါလိမ့္မည္။ ေနာက္ တစ္ဆင့္ တြင္ “ Tone Map” ျဖင့္ Low Dynamic Range ထဲ ထည့္ကာ ပံုကို Screen ေပၚတြင္ ေဖၚ နိုင္ျပီး Print လုပ္ နိုင္သည့္ အဆင့္ကို ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။
အဆင့္(၃)
ဤ အဆင့္ တြင္ HDR Image ကို Radiance HDR Image သို႕ မဟုတ္ Open EXR HDR ျဖင့္ Save လုပ္ရပါမည္။ အဆိုပါ ႏွစ္ခု သည္ အနည္း ငယ္ မွ် ကြာ ျခား မွဳ ရွိေသာ္လည္း အသံုးျပဳ ရာ တြင္ မ်ားစြာ ထူးျခားမွဳ မရွိပါ။
ေနာက္ တစ္ ဆင့္တြင္ Tone Mapping ကို Click လုပ္ပါ။ ဆိုပါ ေနရာ တြင္ ပံု ကို မိမိ လို အပ္ သည့္ လိုအပ္သည့္ အေနအထားရသည္ အထိ ညွိပါ။
Photomatic ‘ Tone Mapping ‘ သည္ Lightroom ၏ Set Up ကဲ့ သို႕ ပင္ ျဖစ္သည္။ ဤ အဆင့္ တြင္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ အဆင့္ မွ စ၍ Top Down ကို ျပေပ လိမ့္ မည္။ Process ကို Clean Slate မွ တစ္ဆင့္ စ ပါ။ ထို႕ ေနာက္ Down to the Bottom of the Panel အထိ ဆင္းပါ။ အျခား Setting မ်ားကို ေမ့ ထားကာ Default ကို ေရြး၍ Click လုပ္ပါ။ ယခု ဆို လွ်င္ Starting Point သို႕ ေရာက္ျပီ ျဖစ္ပါ သည္။
အဆင့္(၄)
Panel ၏ ထိပ္တြင္ Tab ႏွစ္ခု ေတြ႕ ပါ လိမ့္ မည္။ တစ္ခု မွာ Detail Enhancer ျဖစ္ျပီး က်န္တစ္ခု မွာ Tone Compressor ျဖစ္ပါသည္။ Detail Enhancer သည္ HDR ပံု ကို အၾကမ္း မွ အနု ( Wild to Mild ) ရေအာင္ ေဆာင္ က်ဥ္း ေပးပါ လိမ့္ မည္။ Tone Compressor မွာ မူ သဘာ၀ ႏွင့္ အနီးစပ္ ဆံုး Realistic Photography အျဖစ္ ေဖၚ ေပးပါ လိမ့္ မည္။
ထိပ္ပိုင္း တြင္ Strength, Colour Saturation, Luminosity, Light Smoothing and Micro Contrast စသည္တို႕ ကို ေတြ႔ ပါ လိမ့္ မည္။ အဆိုပါ Tool မ်ားကို မိမိ ႏွစ္သက္ သကဲ့သို႕ သံုးပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္မူ Strength ကို ၁၀၀ အထိ တင္ပါသည္။ Light Smoothing ကို မူ ေရွ႕ တိုး ေနာက္ဆုတ္ လုပ္ကာ ကၽြန္ေတာ္ လိုသည့္ အဆင့္အထိ ခ်ိန္ပါသည္။ လွဳပ္ရွားမွဳ ေၾကာင့္ ပံု မ်ားထပ္ရာတြင္ လဲြ ေနသည့္ Ghosting မ်ားကို ေျဖာက္ ရပါမည္။ ပံုမ်ား ေပါင္းသည့္ အဆင့္ မရွိေသးဟု ထင္ပါက Strength ကို ျပန္ သြားပါ။ Strength ကုိ္ မိမိ လိုသည့္ အဆင့္ရ ေအာင္ ျပန္ ညွိပါ။
High Light Smoothing သည္ သဘာ၀ ႏွင့္ နီးစပ္သည့္ Realistic ပံု ကိုေဖၚ ေပး၍ Low Light Smoothing သည္ Computer Generated Image ကို ေဖၚ ေပးသည္။ မည္သည္ အရာက မွန္သည္ ၊ မည္သည့္ဟာ မွားသည္ဟု ဆို၍ မရပါ။ မိမိ စိတ္ၾကိဳက္သာ ေဆာင္ရြက္ နိုင္ပါသည္။ ပံုတြင္ ေရာင္ျပန္ Haloing မ်ားေနပါက Strength မ်ားေန၍ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ေကာင္းကင္ရွိ တိမ္မ်ား၏ အျဖဴ ႏွင့္ အျပာ ေရာင္တို႕သည္ မီးခိုး (Gray) ေရာင္လႊမ္းေနပါမူ ပံုတြင္ Light Smoothing မ်ားေန၍ ျဖစ္ပါသည္။ အေရာင္ကို မိမိ လိုသည့္ အဆင့္ ေရာက္သည္အထိ ျပန္ ညွိရပါမည္။
ယင္းေနာက္ Colour Saturation ကုိ ျပန္ ၾကည့္ပါ။ ဒါကလည္း မိမိ အၾကိဳက္ ႏွင့္သာ ဆိုင္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ အေနႏွင့္ မူ 70 ခန္႕ ထားပါသည္။ ပံု၏ အားလံုးေသာ အေရာင္မ်ား၏ ေတာက္ပမွဳ ကို Luminoisty ျဖင့္ ျပန္ ခ်ိန္ပါ။ ပံုရွိ အေရာင္ ျပန္ ေနသည့္ Haloing မ်ားကို Micro Contrast ျဖင့္ ခ်ိန္ ေပးပါ။
အဆင့္(၅)
ယခု အဆင့္ တြင္ မူ ေယဘူယ် အားျဖင့္ မိမိ လို သည့္ အေနအထားတစ္ရပ္သို႕ ေရာက္ျပီျဖစ္ပါသည္။ လိုအပ္လွ်င္ ပံု ၾကြတက္ လာေစရန္ Punch လုပ္ရမည့္ အေန အထားေရာက္ လာျပီ ျဖစ္သည္။ HDR သည္ ေတာက္ပ သည့္ အေရာင္မ်ား ျဖင့္ တစ္ျပင္ တည္း ခ်ယ္ မွဳန္း ထားသည့္ ပံုျဖစ္သည့္ အတြက္ Contrast မေပၚဘဲ ျဖစ္ေနသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Contrast ေဖၚ ေပးရန္ လိုလာသည္။ ထို အတြက္ အဆင့္ သံုးဆင့္ ျဖင့္ ျပင္ရပါမည္။
ပထမ အဆင့္အျဖစ္ White Point, Black Point and Gamma တို႕ကို သံုးရပါမည္။ White Point သည္ Highlights ကို ထိန္းခ်ဳပ္ကာ Black Point သည္ Shadow ကို ထိန္းခ်ဳပ္ပါသည္။ Gamma မွာမူ Mid-tone Contrast ကို ထိန္းခ်ဳပ္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္မူ Gamma ႏွင့္ စျပင္ပါသည္။ ျပီး မွ White Point ႏွင့္ Black Point တို႕ ကို ဆက္ သံုးပါသည္။ ယခု အဆင့္သည္ ပံုကို Tone Mapped Low Dynamic Range Image အဆင့္ ဖန္တည္း ၍ ျပီး လု သည့္ အဆင့္ သို႕ ေရာက္ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ က်န္ ေသာ လိုအပ္ခ်က္ ကေလးမ်ားကို ျပန္ စစ္ၾကည့္ ပါ။ ေတြ႕ ပါက ျပင္ပါ။
ပံု တစ္ခုလံုး၏ Colour Temperature မမွန္ဟု ထင္လွ်င္ White Balance ကိုျပင္ပါ။ သီးသန္႕ တစ္ခုျခင္း ျပင္လိုလွ်င္မူ Highlight or Shadow မွ Saturation ကို အတိုးအေလွ်ာ့လုပ္ကာ ျပင္ပါ။
အဆင့္(၆)
ယခုဆိုလွ်င္ ပံုကို Process လုပ္၍ ျပီး စီးျပီ ျဖစ္သည္။ Process Image ကို Click လုပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အားလံုးေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားသည္ HDR သို႕ ေျပာင္းသြားမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုပံု ကို Save လုပ္ လိုက္ ေသာအခါ HDR Image ရျပီ ျဖစ္ေပသည္။
အာလံုးျပီစီး သြားပါက ကၽြန္ေတာ္သည္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ အားလံုးကို မွတ္သား သိမ္္းဆည္းထားရန္ 16-Bit Tiff ျဖင့္ Save လုပ္ပါသည္။ JEPEG ျဖင့္ လည္း Save လုပ္လိုက လုပ္နိုင္ပါသည္။ ပံု ကို Photomatix Save Panel တြင္ Save လုပ္ ျခင္း၏ အားသာခ်က္မွာ အဆိုပါ ပံုကို Photoshop သို႕ တိုက္ရိုက္ ပို႕ ၍ ရသည့္ အားသာခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ပံု၏ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ ျပင္ဆင္ျခင္းကို Photoshop တြင္ လုိအပ္မ်ား ကို ျပင္ရပါမည္။ Overall Levels, Sharpness, Noise Reduction စသည္ မ်ားကို လိုအပ္သကဲ့သို႕ Photoshop တြင္ ျပင္ရပါမည္။
Final Image of Photomatix HDR
Processing your HDR Image in Photoshop CS2, CS3 or CS4
HDR အတြက္ Photoshop ကို သံုးလွ်င္ ပံုကို Photoshop တြင္ ဖြင့္ ျပီး HDR ႏွင့္ Marge လုပ္ရပါမည္။ ထိုသို႕ ျဖစ္ေစရန္ File>Automate> Marge to HDR အဆင့္ လိုက္လုပ္ပါ။
RAW or 16-Bit Tiff Image ကို HDR ႏွင့္ Marge လုပ္ပါ။ Attempt to Automatically Align Source Image Box ကို Click လုပ္ပါ။ မိမိ တင္လိုက္သည့္ ပံု၏ High Megapixels Load ကို ကြန္ျပဴတာက မနိုင္လွ်င္ Warning ေပးလိမ့္မည္။ ထို႕ေနာက္ OK ကို Click လုပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ HDR Processing အတြက္ Photshop ကို စတင္ သံုး၍ ရျပီ ျဖစ္သည္။
အဆင့္(၁)
ဤ အဆင့္တြင္ New Screen Pop Up ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ 32-Bit HDR Image ကို Radiance HDR File အျဖစ္ Save လုပ္လိုက္ပါ။ ယခုအခါတြင္ Tone Mapping သို႕ တိုက္ရိုက္ ေရာက္ သြားမည္ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ Bit Depth ကို မယူဘဲ 16-Bit/ Channel ကို OK လုပ္ပါမည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ Photoshop သည္ Merging Process ကို စတင္ ေနျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ျပီးပါက HDR Conversion New Dialog Box ေပၚလာပါမည္။ ထုိ အခါ Drop Down Menu မွ Local Adaptation ကို ေရြးပါ။ Dialog Box ကို Tone Curve ႏွင့္ Histogram ေပၚလာသည္ အထိ ခ်ဲ႕ပါ။
Photoshop ႏွင့္ Photomatix တို႕ ကြာ ျခားခ်က္မွာ Photomatix သည္ အားလံုး Process မ်ားကို Tone Mapping မွ ေဆာင္ရြက္ျပီး Photoshop မွာ မူ Tone Mapping သည္ အကန္႕အသတ္ ရွိေနသည္။ ျပင္ ဆင္ခ်က္မ်ားကို အျခားေသာ Tool မ်ားျဖစ္ေသာ Level, Curve, Hue and Saturation စသည္ တို႕ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ရပါသည္။ Radius, Threshold and Curve တို႕ကိုလည္း သံုးရန္လိုပါမည္။ Radius ကို 10 ႏွင့္ Threshhold ကို 1.50 တို႕ တြင္ ထားပါ။ ထို အေနအထားမွ ပံုကို မိမိလိုသည့္ အေန အထားေရာက္ ေအာင္ Adjustment ကို အတိုးအဆုတ္ လုပ္ပါ။ ပံုသည္ မ်ားစြာ Flat ျဖစ္ေနလွ်င္ စိတ္မပ်က္ ပါႏွင့္ ေနာက္ တစ္ဆင့္တြင္ ျပန္ ျပင္ နိုင္ပါသည္။
လိုအပ္သည့္ ေနရာမ်ားကို Tone Curve ျဖင့္ Artistic Version ရေအာင္ ျပင္ေပးပါ။ Curve ကို သံုးရာတြင္ လိုအပ္သည့္ ေနရာမ်ားအတြက္ Eye Dropper Toll ကိုလည္း သံုးပါ။
အဆင့္(၂)
ပံု၏ Tone သည္ မွ်တလာျပီ ဆိုလွ်င္ OK လုပ္လိုက္ပါ။ ထို႕ ေနာက္ ပံု၏ Contrast ကိုတင္ ေပးပါ။
ကၽြန္ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ Level ျဖင့္ စတင္ပါသည္။ စာဖတ္သူမ်ား အေနႏွင့္ Curve ျဖင့္ စလိုကလည္း စလို႕ ရပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ Highlight and shadow Sliders ကို အလယ္သို႕ ဦးစြာ ပို႕ ထားပါ သည္။ ယင္းေနာက္မွသာ Black and White အၾကား အလင္းကို ခ်ိန္ ညွိပါသည္။ ထိုသို႕ ညွိျခင္းျဖင့္ ပံုသည္ ျပန္ၾကြလာပါလိမ့္မည္။
အဆင့္(၃)
ထို အဆင့္တြင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ Saturation ကို စိတ္ၾကိဳက္ ညွိပါသည္။ Noise Reduction, Sharpening, တို႕ကိုလည္း သံုးပါသည္။ ျပင္ရန္ လိုအပ္သည့္ေနရာ ေသးေသး ေလးမ်ားတြင္ Dodge , Burn Tool မ်ားကို လည္း သံုးပါသည္။
စိတ္ၾကိဳက္ ရျပီဆိုလွ်င္ Save လုပ္ပါ။ Save လုပ္ရာတြင္ JPG ျဖင့္ Save လုပ္ပါက 16-Bit to 8-Bit သို႕ ( Image> Mode> 8-Bit ) ေျပာင္းရပါမည္။
Photoshop HDR Final Image
ေအာက္ တြင္ Photoshop ျဖင့္ HDR ဖန္တည္း ထားသည့္ ပံုမ်ားအနက္ သဘာ၀ဆန္ဆန္ Mild ျဖစ္သည့္ ပံု ႏွင့္ စုတ္ခ်က္ ၾကမ္းၾကမ္း Wild ျဖစ္သည့္ ပံုမ်ားကို ျပထားပါသည္။
HDR Styles
Mild
Wild
Photomatic Programme အရ ဖန္တည္းသည့္ HDR ပံုသည္ HD ပိုျဖစ္ျပီး Final Image Effect ကို ပို က်ယ္ျပန္႕စြာ ေဖၚေဆာင္ေပးသည္။ Photoshop ျဖင့္ HDR ဖန္တည္းရာတြင္ မူ အကန္႕ အသတ္ မ်ားရွိေန သည္။ Photomatic Programme သည္ ေပါ႕ သည့္ Preogramme ျဖစ္သျဖင့္ ကြန္ျပဴတာ Memory သက္သာသည့္ အတြက္ ပံု မ်ား ကို process လုပ္ရာတြင္ Photoshop ထက္ ပို ျမန္ သည္။ မည္သည့္ Programme သံုးရမည္ ဆိုသည္ မွာ မူ အသံုးျပဳသူ၏ စိတ္ၾကိဳက္ ဆံုးျဖတ္ ရမည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
Credit: ဆရာဦးစိုးလႈိင္ (Country Road)
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)
HDR အေၾကာင္း မွတ္စု ေရးရာတြင္ HDR အေၾကာင္း Theory ကိုသာ ေရးသားရံုမွ် ႏွင့္ မျဖစ္ဘဲ မည္ကဲ့ သို႕ အသံုးျပဳ ရမည့္ကိုပါေရးမွသာလွ်င္ စ-လယ္-ဆံုး ျပည့္စံုမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ႏွင့္ အလင္းေရာင္ အေျခ အေန မမွ်မတ ျဖစ္ေနသည့္ အေျခအေနတြင္ ရိုက္ကူးရသည့္ ပံုမ်ားအတြက္ HDR နည္းစနစ္ ျဖင့္ ျပဳျပင္ ဖန္တည္း ျခင္းဆိုင္ရာအတြက္ ရွာေဖြ ေလ့လာရာတြင္ ကံအားေလွ်ာ္စြာပင္ Peter Tellone ၏ “ How to shot Post-Process Professional HDR Photo “ ေဆာင္းပါးကို ေတြ႕ ရွိရပါသည္။ Peter Tellone သည္ HDR Landscape ကို Specialize ရိုက္ကူးသည့္ Professional Photographer တစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ေဆာင္းပါးသည္ အေတာ္ပင္ ျပည့္စံုကာ လက္ေတြ႕က်သည့္ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။ Peter Tellone သည္ အေတာ္ ေစတနာထားကာ ေရးသားခဲ့သည္ကို သူ၏ ေဆာင္းပါးက သက္ေသ ျပေနပါ သည္။ သို႕ ႏွင့္ ယင္း ေဆာင္းပါးကိုပင္ တိုက္ရိုက္ဘာသာျပန္လိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္တြင္ သံုး ႏွဳန္းထားသည့္ “ ကၽြန္ေတာ္ “ ဟူ ေသာ အသံုးအႏွဳံးသည္ မူရင္း ေဆာင္းပါးရွင္ Peter Tellone ကို ရည္ညႊန္းပါသည္။
HDR ပံု တစ္ပံု ဖန္တီးျခင္း။
HDR ပံုရိပ္ ဖန္တည္းရန္ အသံုးျပဳသည့္ Software မ်ားမွာ Photomatix Pro ႏွင့္ Photoshop တို႕ ျဖစ္ပါ သည္။ နမူနာ ပံုမ်ားမွာလည္း ေဆာင္းပါးရွင္ Peter Tellone ရိုက္ကူး ထားသည့္ ပံုမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။
HDR အတြက္ ရိုက္ကူးျခင္း ဖန္တည္းျခင္း ( Shooting and Processing) မ်ား ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ လက္ေတြ႕ ေဆာင္ရြက္ ျခင္းကိုသာ ေဇာက္ခ် ေဆာင္ရြက္ ရံု မွ် သာ မက HDR ဆိုင္ ရာ Theory ကို နားလည္ သိရွိထားရန္ လိုပါသည္။ သို႕ မွသာလွ်င္ လုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္ရာတြင္ မ်က္ကမ္း လမ္းေလွ်ာက္ သေဘာမ်ိဳး အျဖစ္မွ ေရွာင္ကြင္း နိုင္ပါလိမ့္မည္။
ေဆာင္ရြက္နည္း အဆင့္ဆင့္
High Dynamic Range သည္ Scene တစ္ခုထည္း တြင္အလင္း အျပင္း အေပ်ာ့ မတူ သည့္ Different Exposure ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု ေပါင္း (၃) ပံု မွ (၇) အထိ ေပါင္းစပ္သည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပံု တိုင္း သည္ လိုအပ္ေသာ ေနရာ မ်ားတြင္ တိက်ေသာ Exposure ရွိရပါမည္။
အဆိုပါ ပံု (Scene) တစ္ခု ထည္းကိုပင္ Exposure အေလွ်ာ့အတင္း အမ်ိဳး မ်ိုး ေျပာင္းကာ ပံုမ်ားစြာ ရိုက္ရာတြင္ Exposure ကိုမည္ကဲ့သို႕ ေျပာင္းမည္နည္း ဆုိသည့္ အေမးရွိလာပါမည္-
- Shutter Speed အား ပံုေသထားကာ Aperture ကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ Exposure ကို ေျပာင္းနိုင္ ပါသည္။ သို႕ ရာတြင္ ပံု၏ Depth of Field မ်ား ေျပာင္း ကုန္ပါမည္။ ပံုမ်ား ျပန္ေပါင္းရာတြင္ မလိုလား အပ္သည့္ အေနအထားမ်ား ေပၚလာပါမည္။
- ISO အေျပာင္း အလဲ ျဖင့္ လည္း Exposure ကို ေျပာင္း နိုင္ပါသည္။ သို႕ ရာတြင္ High ISO ပံုမ်ားတြင္ မလိုလားအပ္သည့္ Noise မ်ားပါလာပါမယ္။ HDR ဖန္တည္းရာ တြင္ Noise မ်ားပိုထ လာပါမည္။
- အမွန္သံုးရမည့္ နည္းမွာ ေနာက္ ဆံုးက်န္ေနသည့္ နည္း ျဖစ္ေသာ Shutter Speed ကိုသာ ေျပာင္း ရန္ ျဖစ္ပါသည္။
ပံု အေန အထားမေျပာင္းေစရန္ Tripod သံုးရန္လိုပါသည္။ ISO ကို အနိမ့္ ဆံုး ထားျပီး၊ Aperture ကို f-16 တြင္ Set လုပ္ထားရပါ မည္။ Aperture ကို က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္ ထားပါက ပံု၏ Detail မ်ားေပ်ာက္ သြားပါမည္။ HDR လုပ္ရျခင္း ရည္ ရြယ္ ခ်က္ မွာ Detail မ်ားေဖၚ ေပးရန္ ျဖစ္ပါသည္။ မူလ ပံု အစ ထည္းက ပံု ကို တတ္ နိုင္သမွ် ျပတ္သား ေစရန္ စီစဥ္ ရပါမည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Aperture -16 ထားရန္ အၾကံျပဳ ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဓါတ္ပံု အနုပညာ ရွင္ မ်ားစြာအသံုးျပဳသည့္ Aperture လည္း ျဖစ္ပါသည္။
Exposure အမ်ိဴး မ်ိဴး ေျပာင္းလဲ ရိုက္ကူးျခင္း
Shutter Speed အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ ရိုက္ရာ တြင္ ကင္မရာ AV Mode သို႕မဟုတ္ Auto Bracketing Mode မ်ား ျဖင့္ ရိုက္ နိုင္ပါသည္။ Canon ကင္မရာ တြင္ ( + and - 2EV Max) ကို (၃) ပံု ရိုက္ နိုင္ပါ သည္။ အခ်ိဳ႕ ေသာ Nikon ကင္မရာ မ်ားတြင္မူ Exposure Value (EV) အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖင့္ ပံု ပို၍ ရိုက္ နိုင္ပါ သည္။ ကၽြန္ေတာ္ အၾကံျပဳ လိုသည္မွာ Exposure အမ်ိဳးမ်ိဳး ေသာ ပံု မ်ား ၏ Exposure အေျပာင္း အလဲ အတြက္ ကင္မရာကို ခိုင္းသည္ထက္ မိမိကို္ယ္တုိုင္ Interval မ်ားကို Manual Set လုပ္ သင့္သည္ဟု အၾကံျပဳ လိုပါသည္။ သို႕ေသာ္ အတင္း တိုက္တြန္း ျခင္း မဟုတ္ပါ။ မိမိစိတ္ၾကိဳက္ အဆင္ေျပ သကဲ့ သို႕ လုပ္ နိုင္ပါသည္။
HDR အတြက္ မည္ကဲ့သို႕ ပံုအမ်ိဳးအစား လိုအပ္သနည္း။
HDR ပံု သည္ 32 Bit Image ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ထိုမွသာ လွ်င္ အဆိုပါ ပံုသည္ ေျမာက္မ်ား စြာေသာ Different Tone ႏွင့္ Brightness Level တို႕ ကို ထိမ္း နိုင္ေပမည္။ ကင္မရာက 32 Bit ကို မရိုက္နိုင္။ RAW ႏွင့္ Tiff တို႕ သည္ 16-Bit သာ ရွိသည္။ အဆိုပါ အေနအထားသည္ 64,000 မွ်ေသာ Information Level ကိုသာေပး နိုင္သည္။ JPEG မွာ မူ 8-Bit သာ ရွိသည့္ အတြက္ ေပး နိုင္သည္ Information Level သည္ 255 Different Information Level ကိုသာ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ အေျခ အေနမ်ားသည္ လိုအပ္ သည့္ အျမင့္ ဆံုး အဆင့္ မဟုတ္ေစကာ မူ လိုအပ္ သည့္ အခ်ိန္တြင္မူ မရွိသံုး အျဖစ္ေတာ့ သံုး နိုင္ပါသည္။
ပံု မည္မွ် လိုမည္သနည္း ၊ Exposure Value ကို မည္မွ် ျခားထားသင့္သနည္း။
အမ်ား အားျဖင့္ ပံု (၃) ပံု ကို EV 2 Stop ျခား၍ ရိုက္ လွ်င္ လံုေလာက္ပါသည္။ ပံု တြင္ ေန ( Sun) ပံု ပါေနျပီး Bright Sun Light ကိုရိုက္ပါမူ ပံု ပို၍ လိုပါမည္။ ကၽြန္ေတာ္ အေန ႏွင့္မူ EV 1-Stop ျခားကာ အနည္းဆံု (၅) ပုံ ရိုက္ပါမည္။ အျခားသူ ၾကိဳက္ မၾကိဴက္ ေတာ့ မေျပာ နိုင္ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ သေဘာက်သည့္ အေနအထားမ်ားကို သတ္မွတ္ ကာ ရိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါမည္။ တစ္ဦး ႏွင့္ တစ္ဦး နည္းစနစ္ ၊ အၾကိဳက္ျခင္း မတူ နိုင္ပါ။
ကင္မရာ ဆိုင္ရာ ပစၥည္းမ်ား ျပင္ဆင္ျပီး၍ စရိုက္သည္ ႏွင့္ ကင္မရာ မီတာ က Exposure အမွန္ျပသည့္ ပံု ကို စတင္ရိုက္ပါ။ ဒုတ္ယ ပံု ကို EV –2 ျဖင့္ ရိုက္ပါ။ တတိယ ပံု ကိုမူ EV +2 ရိုက္ပါ။ ကင္မရာ ရွိ Ato Brackting Mode ကို သံုးပါမူ ကင္မရာ က အလိုလို ေျပာင္းလဲ ရိုက္ ေပး ပါလိမ့္ မည္။
ကၽြန္ေတာ္ရိုက္ရာတြင္မူ ပထမပံုကို EV 0 ထားပါသည္။ ဒုတိယပံုကို (-1) ေနာက္ပံု ကို (-2) ျဖင့္ ရိုက္ သည္။ ေနေရာင္ ေတာက္ေနသည့္ အေျခအေနဆိုလွ်င္ (-4) ထား၍ ရိုက္သည့္အခါ လည္းရွိပါသည္။ ပံု၏ အလင္းဆံုးေနရာတြင္ ျဖဴသြားျခင္း ( Blown-Out ) မျဖစ္ေစရန္ သတိျပဳ ရပါမည္။ (-4 ) သံုးရန္အတြက္ ကင္မရာတြင္ Meter Reading မရွိပါ။ ထို႕ ေၾကာင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႕သည္ Shutter Priority ျဖင့္ ရိုက္ေနသည္အတြက္ အကယ္၍ (-2) တြင္ Shutter Speed 1/50 ျဖစ္သည္ ဆိုပါက ကၽြန္ေတာ္သည္ x2 ( 1 Stop) ထို႕ေနာက္ x2 ( 1 more Stop) စသည့္ နည္း ျဖင့္ ေျပာင္းျခင္း ျဖင့္ 1/200th Second ရလာသည္။ ယင္း Exposure ကို ကၽြန္ေတာ္ Set လုပ္ လိုက္ပါသည္။ ထို႕ ေနာက္ တစ္ပံု ကို (+1) ေနာက္တစ္ပံုကို (+2) စသည္ျဖင့္ ရိုက္ပါသည္။ ( + ) ဘက္တြင္ ထိုထက္ပို၍ ရိုက္သည္ မွာ အလြန္ ရွားပါသည္။ (+2) ၏ Normal Shadow Expose သည္ပင္ အတာ္ ေကာင္းေနျပီ ျဖစ္ သည္။ ေအာက္တြက္ HDR အတြက္ ရိုက္ကူးထားသည့္ နမူနာပံုမ်ား ျပထားပါသည္-
ကြန္ျပဴတာေပၚ တင္ျခင္း။
Exposure အေျပာင္းအလဲကို သေဘာ ေပါက္လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ Exposrure အေျပာင္း အလဲမ်ားစြာ မလို ေတာ့ပါ။ HDR ဖန္တည္းရန္အတြက္ 0, -2, +2 သံုးပံု ေလာက္ သုံးမည္ဆိုလွ်င္လည္း လံုေလာက္ပါ သည္။ ေနာက္ တဆင့္မွာ ပံုမ်ားကို ကြန္ုျပဴ တာေပၚတြင္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အဆင့္ ေရာက္လာျပီျဖစ္ သည္။
ဤ အဆင့္တြင္ ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္ HDR Software ျဖစ္သည့္ Photomatix အသံးျပဳ ပံု ကို ရွင္းျပ ပါမည္။ မ်ားစြာ တန္ ဘိုး မၾကီး လွ ဘဲ လူသံုးမ်ားသည့္ Software လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္း အျပင္ ဓါတ္ပံု သမားတိုင္း အကၽၽြမ္း တ၀င္ ရွိသည့္ Photoshop အသံုးျပဳ ပံု ကိုပါရွင္းျပ ပါမည္။ Photoshop မွာ မူ CS-2 အထက္ အဆင့္ ရွိရပါမည္။
Processing your HDR image in Photomatix Pro
Photomatix ကို ဖြင့္လိုက္ပါ။ Shortcut Box ကို ေတြ႕ ရပါလိမ့္မည္။ Generate HDR Image ကို Click လုပ္လိုက္ပါ။ ယင္းက Window ရွိ Select Images ကိုဖြင့္ေပး ပါလိမ့္မည္။ ထိုေနရာမွ ေန၍ သင္၏ ပံု ရ်ိသည့္ Folder သို႕သြားပါ။ ထို႕ ေနာက္ပံုမ်ားကို ေရြး ျပီး OK ကို ႏွိပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ New Dislog Box ေပၚလာလိမ့္မည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ Photonatix သို႕ သင္ Process လုပ္မည့္ ပံုမ်ား ထည့္လိုက္ပါ။
အဆင့္(၁)
ပထမ အဆင့္တြင္ ပံု မ်ားကို ပံုစံ တစ္ညီထည္း ျဖစ္ေစ ရန္ ညွိ ( Aligning ) ရပါမည္။ ရန္ဖါ ရန္ ခါ “ Match Feature ” ျဖင့္ လည္း လုပ္ေလ့ ရွိပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ ပံု မ်ား အားလံုးသည္ ညီသြားကာ တစ္ထပ္တည္း ကြက္တိ က်သြားပါမည္။ အျခားနည္း တစ္ခု မွာ Vertical and Horizontal Shift ကိုသံုးသည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ပံု မ်ား ညွိ ျခင္းကို Match Features မရွိပါ မွ Vertical and Horizontal Shift အား သံုး သင့္ပါသည္။
အျခားTool Box တစ္ခု မွာ Correct Chromatic Aberrations’ and ‘Reduce Noise ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ က ေတာ့ မသံုးပါ။ အဆိုပါ ကိစၥမ်ားအတြက္ သံုး ဘို႕ လိုအပ္လာလွ်င္ RAW Image ကို 16-Bit Tiff ေျပာင္း လုိက္ျပီး မွ Correction လုပ္ပါသည္။ ဤ နည္းသည္ HDR ႏွင့္ ပို အဆင္ေျပပါသည္။
ေနာက္ တစ္ဆင့္မွာ Attempt to Reduce Ghosting Artifacts ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ Tool သည္ ေလ တိုက္ေသာေၾကာင့္ ေ၀ွ႕ ရမ္းေနသည့္ သစ္ပင္မ်ား ၊ လွဳပ္ရွားသြားလာေနသည့္ လူမ်ား။ ပုတ္ခတ္ေနသည့္ သမုဒၵရာ ေရလွိဳင္း မ်ား စသည့္ လွဳပ္ရွားေနေသာ Moving Subject မ်ားစြာ အသံုး၀င္သည့္ Tool ျဖစ္ပါ သည္။ ျငိမ္ သက္ေနသည့္ ပံု အတြက္ ကိုမူ ပံု မွာ ျပတ္သား ျပီး ျဖစ္သျဖင့္ သံုးရန္ မလိုပါ။
ယင္းေနာက္မူ မိမိ စိတ္ ၾကိဳက္ ဖန္ တည္း နိုင္ပါျပီ။ ကၽြန္ေတာ္ ကမူ Wider Gamut ျဖစ္သည့္ Adobe RGB Colour Space ကိုသံုးပါသည္။ စာဖတ္သူမ်ား အေနႏွင့္ အေရာင္တြင္ ထိပ္တန္း ျဖစ္သည့္ sRGB သံုးလိုက လည္း သံုး နိုင္ပါသည္။ ယင္းေနာက္ OK ကို Click ႏွိပ္ လိုက္ပါ။
အဆင့္(၂)
ယခု အခ်ိန္တြင္ Photomatix သည္ သင္၏ RAW File ကို 32-Bit HDR ျဖင့္ စ၍ Process လုပ္ ပါလိမ့္ မည္။ Process လုပ္သည့္ အခ်ိန္သည္ သင္၏ ကြန္ျပဴတာ ၏ အျမန္ ႏွဳန္း ( Speed) ေပၚတည္၍ အေနွး အျမန္ ရွိနိုင္ပါလိမ့္မည္။
အကယ္၍ သင္၏ ကြန္ျပဴတာ Monitor ၏ အရည္ အေသြး ညံ့ ပါမူ ကြန္ျပဴတာ သည္ 32-Bit HDR Image ကို ျပည့္ စံုစြာ မေဖၚ နိုင္သည့္ အတြက္ အရည္ အေသြး ကို ဆိုး၀ါးစြာ ျမင္ရ ပါလိမ့္မည္။ ေနာက္ တစ္ဆင့္ တြင္ “ Tone Map” ျဖင့္ Low Dynamic Range ထဲ ထည့္ကာ ပံုကို Screen ေပၚတြင္ ေဖၚ နိုင္ျပီး Print လုပ္ နိုင္သည့္ အဆင့္ကို ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။
အဆင့္(၃)
ဤ အဆင့္ တြင္ HDR Image ကို Radiance HDR Image သို႕ မဟုတ္ Open EXR HDR ျဖင့္ Save လုပ္ရပါမည္။ အဆိုပါ ႏွစ္ခု သည္ အနည္း ငယ္ မွ် ကြာ ျခား မွဳ ရွိေသာ္လည္း အသံုးျပဳ ရာ တြင္ မ်ားစြာ ထူးျခားမွဳ မရွိပါ။
ေနာက္ တစ္ ဆင့္တြင္ Tone Mapping ကို Click လုပ္ပါ။ ဆိုပါ ေနရာ တြင္ ပံု ကို မိမိ လို အပ္ သည့္ လိုအပ္သည့္ အေနအထားရသည္ အထိ ညွိပါ။
Photomatic ‘ Tone Mapping ‘ သည္ Lightroom ၏ Set Up ကဲ့ သို႕ ပင္ ျဖစ္သည္။ ဤ အဆင့္ တြင္ စတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ အဆင့္ မွ စ၍ Top Down ကို ျပေပ လိမ့္ မည္။ Process ကို Clean Slate မွ တစ္ဆင့္ စ ပါ။ ထို႕ ေနာက္ Down to the Bottom of the Panel အထိ ဆင္းပါ။ အျခား Setting မ်ားကို ေမ့ ထားကာ Default ကို ေရြး၍ Click လုပ္ပါ။ ယခု ဆို လွ်င္ Starting Point သို႕ ေရာက္ျပီ ျဖစ္ပါ သည္။
အဆင့္(၄)
Panel ၏ ထိပ္တြင္ Tab ႏွစ္ခု ေတြ႕ ပါ လိမ့္ မည္။ တစ္ခု မွာ Detail Enhancer ျဖစ္ျပီး က်န္တစ္ခု မွာ Tone Compressor ျဖစ္ပါသည္။ Detail Enhancer သည္ HDR ပံု ကို အၾကမ္း မွ အနု ( Wild to Mild ) ရေအာင္ ေဆာင္ က်ဥ္း ေပးပါ လိမ့္ မည္။ Tone Compressor မွာ မူ သဘာ၀ ႏွင့္ အနီးစပ္ ဆံုး Realistic Photography အျဖစ္ ေဖၚ ေပးပါ လိမ့္ မည္။
ထိပ္ပိုင္း တြင္ Strength, Colour Saturation, Luminosity, Light Smoothing and Micro Contrast စသည္တို႕ ကို ေတြ႔ ပါ လိမ့္ မည္။ အဆိုပါ Tool မ်ားကို မိမိ ႏွစ္သက္ သကဲ့သို႕ သံုးပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္မူ Strength ကို ၁၀၀ အထိ တင္ပါသည္။ Light Smoothing ကို မူ ေရွ႕ တိုး ေနာက္ဆုတ္ လုပ္ကာ ကၽြန္ေတာ္ လိုသည့္ အဆင့္အထိ ခ်ိန္ပါသည္။ လွဳပ္ရွားမွဳ ေၾကာင့္ ပံု မ်ားထပ္ရာတြင္ လဲြ ေနသည့္ Ghosting မ်ားကို ေျဖာက္ ရပါမည္။ ပံုမ်ား ေပါင္းသည့္ အဆင့္ မရွိေသးဟု ထင္ပါက Strength ကို ျပန္ သြားပါ။ Strength ကုိ္ မိမိ လိုသည့္ အဆင့္ရ ေအာင္ ျပန္ ညွိပါ။
High Light Smoothing သည္ သဘာ၀ ႏွင့္ နီးစပ္သည့္ Realistic ပံု ကိုေဖၚ ေပး၍ Low Light Smoothing သည္ Computer Generated Image ကို ေဖၚ ေပးသည္။ မည္သည္ အရာက မွန္သည္ ၊ မည္သည့္ဟာ မွားသည္ဟု ဆို၍ မရပါ။ မိမိ စိတ္ၾကိဳက္သာ ေဆာင္ရြက္ နိုင္ပါသည္။ ပံုတြင္ ေရာင္ျပန္ Haloing မ်ားေနပါက Strength မ်ားေန၍ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ေကာင္းကင္ရွိ တိမ္မ်ား၏ အျဖဴ ႏွင့္ အျပာ ေရာင္တို႕သည္ မီးခိုး (Gray) ေရာင္လႊမ္းေနပါမူ ပံုတြင္ Light Smoothing မ်ားေန၍ ျဖစ္ပါသည္။ အေရာင္ကို မိမိ လိုသည့္ အဆင့္ ေရာက္သည္အထိ ျပန္ ညွိရပါမည္။
ယင္းေနာက္ Colour Saturation ကုိ ျပန္ ၾကည့္ပါ။ ဒါကလည္း မိမိ အၾကိဳက္ ႏွင့္သာ ဆိုင္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ အေနႏွင့္ မူ 70 ခန္႕ ထားပါသည္။ ပံု၏ အားလံုးေသာ အေရာင္မ်ား၏ ေတာက္ပမွဳ ကို Luminoisty ျဖင့္ ျပန္ ခ်ိန္ပါ။ ပံုရွိ အေရာင္ ျပန္ ေနသည့္ Haloing မ်ားကို Micro Contrast ျဖင့္ ခ်ိန္ ေပးပါ။
အဆင့္(၅)
ယခု အဆင့္ တြင္ မူ ေယဘူယ် အားျဖင့္ မိမိ လို သည့္ အေနအထားတစ္ရပ္သို႕ ေရာက္ျပီျဖစ္ပါသည္။ လိုအပ္လွ်င္ ပံု ၾကြတက္ လာေစရန္ Punch လုပ္ရမည့္ အေန အထားေရာက္ လာျပီ ျဖစ္သည္။ HDR သည္ ေတာက္ပ သည့္ အေရာင္မ်ား ျဖင့္ တစ္ျပင္ တည္း ခ်ယ္ မွဳန္း ထားသည့္ ပံုျဖစ္သည့္ အတြက္ Contrast မေပၚဘဲ ျဖစ္ေနသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Contrast ေဖၚ ေပးရန္ လိုလာသည္။ ထို အတြက္ အဆင့္ သံုးဆင့္ ျဖင့္ ျပင္ရပါမည္။
ပထမ အဆင့္အျဖစ္ White Point, Black Point and Gamma တို႕ကို သံုးရပါမည္။ White Point သည္ Highlights ကို ထိန္းခ်ဳပ္ကာ Black Point သည္ Shadow ကို ထိန္းခ်ဳပ္ပါသည္။ Gamma မွာမူ Mid-tone Contrast ကို ထိန္းခ်ဳပ္ပါသည္။
ကၽြန္ေတာ့္ အေနႏွင့္မူ Gamma ႏွင့္ စျပင္ပါသည္။ ျပီး မွ White Point ႏွင့္ Black Point တို႕ ကို ဆက္ သံုးပါသည္။ ယခု အဆင့္သည္ ပံုကို Tone Mapped Low Dynamic Range Image အဆင့္ ဖန္တည္း ၍ ျပီး လု သည့္ အဆင့္ သို႕ ေရာက္ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ က်န္ ေသာ လိုအပ္ခ်က္ ကေလးမ်ားကို ျပန္ စစ္ၾကည့္ ပါ။ ေတြ႕ ပါက ျပင္ပါ။
ပံု တစ္ခုလံုး၏ Colour Temperature မမွန္ဟု ထင္လွ်င္ White Balance ကိုျပင္ပါ။ သီးသန္႕ တစ္ခုျခင္း ျပင္လိုလွ်င္မူ Highlight or Shadow မွ Saturation ကို အတိုးအေလွ်ာ့လုပ္ကာ ျပင္ပါ။
အဆင့္(၆)
ယခုဆိုလွ်င္ ပံုကို Process လုပ္၍ ျပီး စီးျပီ ျဖစ္သည္။ Process Image ကို Click လုပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အားလံုးေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားသည္ HDR သို႕ ေျပာင္းသြားမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုပံု ကို Save လုပ္ လိုက္ ေသာအခါ HDR Image ရျပီ ျဖစ္ေပသည္။
အာလံုးျပီစီး သြားပါက ကၽြန္ေတာ္သည္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ အားလံုးကို မွတ္သား သိမ္္းဆည္းထားရန္ 16-Bit Tiff ျဖင့္ Save လုပ္ပါသည္။ JEPEG ျဖင့္ လည္း Save လုပ္လိုက လုပ္နိုင္ပါသည္။ ပံု ကို Photomatix Save Panel တြင္ Save လုပ္ ျခင္း၏ အားသာခ်က္မွာ အဆိုပါ ပံုကို Photoshop သို႕ တိုက္ရိုက္ ပို႕ ၍ ရသည့္ အားသာခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ပံု၏ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ ျပင္ဆင္ျခင္းကို Photoshop တြင္ လုိအပ္မ်ား ကို ျပင္ရပါမည္။ Overall Levels, Sharpness, Noise Reduction စသည္ မ်ားကို လိုအပ္သကဲ့သို႕ Photoshop တြင္ ျပင္ရပါမည္။
Final Image of Photomatix HDR
Processing your HDR Image in Photoshop CS2, CS3 or CS4
HDR အတြက္ Photoshop ကို သံုးလွ်င္ ပံုကို Photoshop တြင္ ဖြင့္ ျပီး HDR ႏွင့္ Marge လုပ္ရပါမည္။ ထိုသို႕ ျဖစ္ေစရန္ File>Automate> Marge to HDR အဆင့္ လိုက္လုပ္ပါ။
RAW or 16-Bit Tiff Image ကို HDR ႏွင့္ Marge လုပ္ပါ။ Attempt to Automatically Align Source Image Box ကို Click လုပ္ပါ။ မိမိ တင္လိုက္သည့္ ပံု၏ High Megapixels Load ကို ကြန္ျပဴတာက မနိုင္လွ်င္ Warning ေပးလိမ့္မည္။ ထို႕ေနာက္ OK ကို Click လုပ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္တြင္ HDR Processing အတြက္ Photshop ကို စတင္ သံုး၍ ရျပီ ျဖစ္သည္။
အဆင့္(၁)
ဤ အဆင့္တြင္ New Screen Pop Up ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ 32-Bit HDR Image ကို Radiance HDR File အျဖစ္ Save လုပ္လိုက္ပါ။ ယခုအခါတြင္ Tone Mapping သို႕ တိုက္ရိုက္ ေရာက္ သြားမည္ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ Bit Depth ကို မယူဘဲ 16-Bit/ Channel ကို OK လုပ္ပါမည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ Photoshop သည္ Merging Process ကို စတင္ ေနျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ျပီးပါက HDR Conversion New Dialog Box ေပၚလာပါမည္။ ထုိ အခါ Drop Down Menu မွ Local Adaptation ကို ေရြးပါ။ Dialog Box ကို Tone Curve ႏွင့္ Histogram ေပၚလာသည္ အထိ ခ်ဲ႕ပါ။
Photoshop ႏွင့္ Photomatix တို႕ ကြာ ျခားခ်က္မွာ Photomatix သည္ အားလံုး Process မ်ားကို Tone Mapping မွ ေဆာင္ရြက္ျပီး Photoshop မွာ မူ Tone Mapping သည္ အကန္႕အသတ္ ရွိေနသည္။ ျပင္ ဆင္ခ်က္မ်ားကို အျခားေသာ Tool မ်ားျဖစ္ေသာ Level, Curve, Hue and Saturation စသည္ တို႕ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ရပါသည္။ Radius, Threshold and Curve တို႕ကိုလည္း သံုးရန္လိုပါမည္။ Radius ကို 10 ႏွင့္ Threshhold ကို 1.50 တို႕ တြင္ ထားပါ။ ထို အေနအထားမွ ပံုကို မိမိလိုသည့္ အေန အထားေရာက္ ေအာင္ Adjustment ကို အတိုးအဆုတ္ လုပ္ပါ။ ပံုသည္ မ်ားစြာ Flat ျဖစ္ေနလွ်င္ စိတ္မပ်က္ ပါႏွင့္ ေနာက္ တစ္ဆင့္တြင္ ျပန္ ျပင္ နိုင္ပါသည္။
လိုအပ္သည့္ ေနရာမ်ားကို Tone Curve ျဖင့္ Artistic Version ရေအာင္ ျပင္ေပးပါ။ Curve ကို သံုးရာတြင္ လိုအပ္သည့္ ေနရာမ်ားအတြက္ Eye Dropper Toll ကိုလည္း သံုးပါ။
အဆင့္(၂)
ပံု၏ Tone သည္ မွ်တလာျပီ ဆိုလွ်င္ OK လုပ္လိုက္ပါ။ ထို႕ ေနာက္ ပံု၏ Contrast ကိုတင္ ေပးပါ။
ကၽြန္ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ Level ျဖင့္ စတင္ပါသည္။ စာဖတ္သူမ်ား အေနႏွင့္ Curve ျဖင့္ စလိုကလည္း စလို႕ ရပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ အေန ႏွင့္မူ Highlight and shadow Sliders ကို အလယ္သို႕ ဦးစြာ ပို႕ ထားပါ သည္။ ယင္းေနာက္မွသာ Black and White အၾကား အလင္းကို ခ်ိန္ ညွိပါသည္။ ထိုသို႕ ညွိျခင္းျဖင့္ ပံုသည္ ျပန္ၾကြလာပါလိမ့္မည္။
အဆင့္(၃)
ထို အဆင့္တြင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ Saturation ကို စိတ္ၾကိဳက္ ညွိပါသည္။ Noise Reduction, Sharpening, တို႕ကိုလည္း သံုးပါသည္။ ျပင္ရန္ လိုအပ္သည့္ေနရာ ေသးေသး ေလးမ်ားတြင္ Dodge , Burn Tool မ်ားကို လည္း သံုးပါသည္။
စိတ္ၾကိဳက္ ရျပီဆိုလွ်င္ Save လုပ္ပါ။ Save လုပ္ရာတြင္ JPG ျဖင့္ Save လုပ္ပါက 16-Bit to 8-Bit သို႕ ( Image> Mode> 8-Bit ) ေျပာင္းရပါမည္။
Photoshop HDR Final Image
ေအာက္ တြင္ Photoshop ျဖင့္ HDR ဖန္တည္း ထားသည့္ ပံုမ်ားအနက္ သဘာ၀ဆန္ဆန္ Mild ျဖစ္သည့္ ပံု ႏွင့္ စုတ္ခ်က္ ၾကမ္းၾကမ္း Wild ျဖစ္သည့္ ပံုမ်ားကို ျပထားပါသည္။
HDR Styles
Mild
Wild
Photomatic Programme အရ ဖန္တည္းသည့္ HDR ပံုသည္ HD ပိုျဖစ္ျပီး Final Image Effect ကို ပို က်ယ္ျပန္႕စြာ ေဖၚေဆာင္ေပးသည္။ Photoshop ျဖင့္ HDR ဖန္တည္းရာတြင္ မူ အကန္႕ အသတ္ မ်ားရွိေန သည္။ Photomatic Programme သည္ ေပါ႕ သည့္ Preogramme ျဖစ္သျဖင့္ ကြန္ျပဴတာ Memory သက္သာသည့္ အတြက္ ပံု မ်ား ကို process လုပ္ရာတြင္ Photoshop ထက္ ပို ျမန္ သည္။ မည္သည့္ Programme သံုးရမည္ ဆိုသည္ မွာ မူ အသံုးျပဳသူ၏ စိတ္ၾကိဳက္ ဆံုးျဖတ္ ရမည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
Credit: ဆရာဦးစိုးလႈိင္ (Country Road)
-------------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)