ေနျခည္မွာ ေရႊရည္ေလာင္းေစ

 Written by တင္ညြန္႔ 
ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ လက္ေအာက္တြင္ ရွိေသာ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႔ေစရန္ အတြက္ ေထာက္ပံ့ေရး အစီအစဥ္မ်ားကို ၂၀၁၄-၂၀၁၅ စာသင္ႏွစ္က စတင္ ေဆာင္ရြက္ ေတာ့မည္ ဆိုသည့္ သတင္း ထြက္ေပၚလာသည္။ ထုံးစံအတိုင္း ပညာေရးေလာကကို အျပစ္ျမင္ၿပီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ အေျဖရွာမျပႏိုင္သူမ်ား ဝိုင္းဝန္း ေဝဖန္လိုက္ၾကသည္။ ျပင္ပေထာက္ပံ့ ေငြေတြ မၾကာခင္ ဟိုေခါင္းစဥ္၊ သည္ေခါင္းစဥ္ ေျပာင္းလဲကာ ေပ်ာက္ဆုံး ကုန္ေတာ့မေယာင္ ေျပာဆိုေဝဖန္မႈ မ်ားကိုလည္း ၾကားလိုက္ရသည္။

ယခုတစ္ႀကိမ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္က ေထာက္ပံ့ေပးသည့္ ေငြပမာဏသည္ နည္းနည္းေနာေနာ မဟုတ္။ ကမာၻ႔ဘဏ္က IDA Credit အေနႏွင့္ အတိုးမဲ့ေခ်းေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၈၀ ျဖစ္သည္။ AusAID Multi-Doner Trust Fund-MDTF အဖြဲ႔ကလည္း အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၂၀ ထပ္မံေခ်းခဲ့ ေသာေၾကာင့္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားသည္ စုစုေပါင္း အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၁၀၀ ကို ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္က စတင္ၿပီး ခံစားခြင့္ ရရွိေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

အိပ္မက္ေငြ

ပညာေရးဌာနတြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူမ်ား၊ ပင္စင္ယူသြားသူမ်ားအဖို႔ ေက်ာင္းေတြ က အခ်ဳိးက်ရရွိမည့္ ေငြပမာဏမွာ အိပ္မက္လို ျဖစ္ေနသည္။ ယခု စာသင္ႏွစ္က စတင္ၿပီး ေလးႏွစ္ ဆက္တိုက္ ေထာက္ပံ့ေငြမ်ားကို ရရွိသြားမည္ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ပညာသင္ႏွစ္အထိ ေထာက္ပံ့ေၾကး အသစ္ကို ခံစားခြင့္ ရရွိၾကမည္ ျဖစ္သည္။

ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနက အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားကို ေထာက္ပံ့ေပးမည့္ အစီအစဥ္သစ္အတြက္ “အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား၏ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေစရန္ ဘ႑ာေရး အရင္း အျမစ္မ်ား ေထာက္ပံ့ေပးသည့္ အစီအစဥ္” ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားသည္။

အစီအစဥ္သစ္အရ ေထာက္ပံ့ေၾကးအေနျဖင့္ မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းသည္ ေက်ာင္းသား ၁၀၀ ေအာက္ ေက်ာင္းဆိုလွ်င္ တစ္ႏွစ္ ေထာက္ပံ့ေၾကး ရွစ္သိန္းက်ပ္၊ ေက်ာင္းသား ၁၀၁ ဦးမွ ၂၀၀ အထိ ဆယ္သိန္းက်ပ္၊ ေက်ာင္းသား ၂၀၁ ဦးမွ ၃၀၀ အထိ က်ပ္ဆယ့္ႏွစ္သိန္း၊ ေက်ာင္းသား ၃၀၁ ဦးမွ ၄၀၀ အထိ က်ပ္ဆယ့္ေလးသိန္း၊ ေက်ာင္းသား ၄၀၁ ဦးႏွင့္အထက္ ဆယ့္ေျခာက္သိန္းႏွင့္ မူလတန္းေက်ာင္း ခြဲမ်ားအတြက္ ေထာက္ပံ့ေၾကး ေလးသိန္းျဖစ္သည္။ အထက္ပါ ေထာက္ပံ့ေငြမ်ားကို ေက်ာင္းမ်ားအေနႏွင့္ ပညာသင္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္အတြင္း ႏွစ္သုတ္ခြဲကာ ထက္ဝက္စီခြဲၿပီး ထုတ္ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။ 

ေသြးပ်က္သူေတြ ပ်က္

“ကြၽန္မ ပင္စင္ယူဖို႔ ၁၀ လေလာက္ပဲ လိုေတာ့တယ္။ သက္ျပည့္၊ လုပ္သက္ျပည့္ ပင္စင္ယူမွာ။ ကြၽန္မ ဆရာမသက္တမ္း တစ္ေလွ်ာက္လုံး မူလတန္းေက်ာင္းေလး တစ္ေက်ာင္းကို ေထာက္ပံ့ေၾကးအေနနဲ႔ ရွစ္သိန္းေလာက္က စၿပီး ခ်ေပးတယ္ဆိုတာ လုံးဝၾကားဖူးတာ မဟုတ္ဘူး။ သတင္းၾကားလိုက္ရေတာ့ ေခါင္းနပန္း ႀကီးသြားတယ္။ ပင္စင္ မယူခင္ေလးတင္ အကုသိုလ္ ဝင္လာတာလား၊ ေကာင္းဖို႔ ျဖစ္လာ တာလားေတာ့ မသိဘူး။ ေက်ာင္းနဲ႔ ေငြဆိုတာ အရမ္းတာဝန္ႀကီးတယ္။ မရခင္တုန္းကလည္း မရသ လိုေလးပဲ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ခဲ့ၾကတာ ျပႆနာ မဟုတ္ဘူး။ ခုေတာ့ ပိုက္ဆံေတြရေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့ အရပ္က ျပႆနာရွာ ႏိုင္တာေတြ၊ ကိုယ့္ေက်ာင္းက ဆရာ၊ ဆရာမေတြကပဲ ဆရာမႀကီးေတာ့ ေထာၿပီဆိုတဲ့ အေျပာမ်ဳိးကို ခံလိုက္ရတာ အရမ္းကို ခံစားရတယ္။ ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကး ဆိုတာ ေက်ာင္းကိုေပးတာ၊ ဆရာမႀကီးကို ေပးတာမွ မဟုတ္တာ” ဟု အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီး ေဒၚခင္စိုး (အမည္လႊဲ) က ဆိုသည္။

သူေျပာတာလည္း ေျပာစရာ ျဖစ္သည္။ မူလတန္းေက်ာင္းေလးမ်ားတြင္ တစ္ခ်ိန္က ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး မျဖစ္စေလာက္ ေငြေလးႏွင့္ အေရးယူခံခဲ့ရမႈမ်ား ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဥပမာ- ေက်ာင္းသုံး စာအုပ္မ်ား ေက်ာင္းအုပ္ေတြကို ေရာင္းခိုင္းတာမ်ဳိး၊ မျဖစ္စေလာက္ ေဆာက္လုပ္ေရး ရန္ပုံေငြေလးမ်ား ခ်ေပးၿပီး ေက်းရြာ သို႔မဟုတ္ ရပ္ကြက္ႏွင့္ လွည့္ၿပီး ျပႆနာ ရွာခိုင္းတာမ်ဳိးမ်ား ျဖစ္သည္။

“ကြၽန္ေတာ္ စာအုပ္ဖိုး ကိစၥေတြမွာေရာ၊ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ေရး ကိစၥေတြမွာေရာ ျပႆနာမ်ဳိးစုံ ႀကံဳဖူး တယ္။ စာအုပ္ဖိုးေငြေတြကို ေက်ာင္းကိစၥ ဟိုလွည့္သုံး၊ ဒီလွည့္သုံး ထည့္ထားမိတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ေရးကလည္း လုပ္ေနရေတာ့ ေဆာက္လုပ္ေရးက ေငြျပန္ေပၚလာရင္ ျပန္ထည့္မယ္ ဆိုၿပီး စာအုပ္ဖိုးေငြေတြ ေဆာက္လုပ္ေရးထဲ စိုက္ထားတယ္။ ပိုက္ဆံက ေနာက္ဆုံး အရစ္လည္း မက်၊ ရပ္ကြက္ကလည္း ကတိေပးထားတဲ့ ပိုက္ဆံေတြ ေကာက္မေပး၊ စာအုပ္ဖိုး ေငြေတြကလည္း ဘယ္ေန႔ ေနာက္ဆုံးထားၿပီး မသြင္းရင္ အေရးယူခံရမယ္လို႔ အမိန္႔ေတြထုတ္၊ အရမ္းစိတ္ညစ္ရဖူးတယ္။ ေနာက္ ဆုံးေတာ့ အိမ္ေပါင္ၿပီး ေျဖရွင္းလိုက္ရတယ္။ အတိုးကေတာ့ အိတ္စိုက္ေပါ့” ဟု ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးမ်ဳိးေနာင္ (အမည္လႊဲ) က ရယ္ေမာရင္း ေျပာရွာသည္။ 

ေက်ာင္းဆရာနဲ႔ ေငြ

“ကြၽန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာလုပ္သက္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ျပည့္ေတာ့မယ္။ ဒီေလာက္ ရန္ပုံေငြေတြ အမ်ားႀကီး ခ်ေပးတာ တစ္ခါမွ မႀကံဳဖူးဘူး။ ကြၽန္ေတာ္က အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ ေက်ာင္းေတြမွာ ဘာေငြမွ မေကာက္ရဘူး ဆိုတုန္းက စိတ္ခ်မ္းသာေနတာ။ ရွိတာေလးနဲ႔ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာခဲ့တာပဲ။ ဘာျပႆနာမွ မရွိခဲ့ဘူး။ ခုေတာ့ ပိုက္ဆံေတြ လက္ထဲ ထည့္ေပးေတာ့မယ္ ဆိုတာ မေပ်ာ္ႏိုင္ဘူးဗ်။ အရမ္းစိတ္ဆင္းရဲ ရတယ္။ ေငြေတြ လက္ထဲ ေရာက္လာရင္ ထိန္းသိမ္းရတဲ့ အလုပ္၊ ဆရာေတြ ဆရာမေတြနဲ႔ အဲဒီေငြေတြ သုံးဖို႔ အကြက္ခ်ရမွာ၊ ရပ္ကြက္နဲ႔ ညႇိႏိႈင္းရမွာ၊ သုံးထားတဲ့ ေငြေတြကို ဌာနဆိုင္ရာကို ျပန္ၿပီး စာရင္းအင္း ေတြနဲ႔ တင္ျပရမယ္ဆိုတာ အရမ္းစိတ္ပ်က္ဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က စာပဲသင္ခ်င္တယ္။ စာရင္း ဇယားေတြ လုပ္လည္း မလုပ္ခ်င္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္စိတ္ထဲမွာ အဲဒီေလာက္ ေငြေတြကို သတ္မွတ္တဲ့ ရက္အတြင္း စာရင္းဇယားနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ဘယ္လိုသုံးရမယ္ ဆိုတာေတြးၿပီး အိပ္လို႔ေတာင္ မေပ်ာ္ ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းဆရာေတြကို ေငြေတြပုံေပးၿပီး ေကာင္းေအာင္ လုပ္ၾကဆိုတာ တာဝန္ အရမ္းႀကီးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ေက်ာင္းေတြမွာ စာရင္းအင္းႏိုင္တဲ့ စာေရးေတြ ခန္႔ေပးရင္ ေကာင္းမယ္လို႔ေတာင္ ကြၽန္ေတာ္က ေတာင္းဆိုခ်င္ေနတာ” ဟု ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးေရႊေမာင္က ဆိုသည္။ 

တာဝန္ယူရဲရမည္

“၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္က စၿပီးေတာ့ ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္က မူလတန္းအဆင့္ ရွိတဲ့ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းအားလုံးကို သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေထာက္ပံ့ေၾကးေတြ ေပးမယ္။ ေနာက္ႏွစ္ ေတြမွာေတာ့ မူလတန္းအဆင့္ ရွိတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာင္းေတြ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြ ပါလာလိမ့္မယ္။ ဒီႏွစ္ ခ်မွတ္ေပးထားတဲ့ ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ ေၾကးေတြကို အလြဲသုံးစား မျဖစ္ေစဖို႔နဲ႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ အသုံးျပဳႏိုင္ဖို႔ အဆင့္ဆင့္ ၾကပ္မတ္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ ထည့္ေပးထားတယ္။ လက္ေထာက္ ဆရာ ဆရာမ ေတြေရာ၊ မိဘေတြေရာ ပါတဲ့ အစီအစဥ္ေပါ့။ Operational Guide Lines ေတြကို စနစ္တက် အေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ မသမာမႈေတြ ကင္းႏိုင္ေအာင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဆရာမႀကီးေတြ ကို သင္တန္း သုံးရက္ ေခၚေပးတယ္။ အခ်ိန္ကာလ နည္းတယ္ဆိုေပမယ့္ သူတို႔ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္ ေတြ အားလုံး သေဘာေပါက္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္”

“ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးေတြက ကိုယ့္ေက်ာင္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ရတဲ့ေငြနဲ႔ စီမံခန္႔ခြဲ သုံးႏိုင္ရမယ္။ ေက်ာင္း သား၊ ေက်ာင္းသူေတြ ပညာသင္ယူမႈ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုေကာင္းေအာင္နဲ႔၊ သင္ၾကားသင္ယူမႈ ပတ္ဝန္း က်င္ ေကာင္းမြန္ေရး၊ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြနဲ႔ သင္ၾကားေရး ပစၥည္းေတြ ေက်ာင္းမွာ ျပည့္စုံလာ ေရး၊ အရည္အေသြး ရွိတဲ့ ပညာေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေရးတို႔အတြက္ ေက်ာင္းအုပ္တစ္ ေယာက္ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ရည္ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ ဆိုတာ ဒီမွာ ေပၚလာပါလာလိမ့္မယ္”

“ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး တစ္ေယာက္ဟာ ရတဲ့ ေငြေၾကးပမာဏကို စနစ္တက် သုံးတတ္ေရး၊ ဘတ္ဂ်က္ စည္းကမ္းမ်ားနဲ႔အညီ သုံးတတ္ေရး၊ ေက်ာင္းဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးအတြက္ အစီအစဥ္ ဘယ္လို ေရးဆြဲၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာေတြလည္း ေတြ႔ရေတာ့မယ္။ အဓိကကေတာ့ ရတဲ့ေငြကို အလြဲ သုံးစား မလုပ္ေရးဟာ သိပ္အေရးႀကီးတယ္။ ႏိုင္ငံတကာက အေထာက္အပံ့ အေနနဲ႔ ေပးတဲ့ေငြေတြ ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ အက်ဳိးရွိစြာ သုံးဖို႔လည္း အရမ္းတာဝန္ႀကီးတယ္။ ပညာေရးဌာနရဲ႕ ပုံရိပ္ေတြကို အေကာင္းဆုံး ျပႏိုင္တဲ့အခ်ိန္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ ထင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လုပ္ေဆာင္ေန တာေတြကို ကမာၻ႔ဘဏ္နဲ႔ အဖြဲ႔က Monitoring and Evaluation လုပ္ေနမွာ ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဆရာေတြအေနနဲ႔ လုပ္ကိုင္တဲ့ေနရာမွာ သတိထားၿပီး လုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ တာဝန္ယူရဲဖို႔ လိုသလို၊ တာဝန္ခံရဲဖို႔လည္း လိုမယ္ထင္ပါတယ္” ဟု ဒုတိယၿမဳိ႕နယ္ ပညာေရးမွဴးတစ္ဦးက ဆိုသည္။ 

ေခါင္းစဥ္ေတြကမ်ား

၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္က စတင္ကာ အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ (၀၃၀၅) ႐ုံးသုံး ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ (၀၃၃) လုပ္ငန္းသုံး ပစၥည္းမ်ားဆိုသည့္ ေခါင္းစဥ္ ႏွစ္ခုႏွင့္သာ ေငြမ်ား ခ်ေပးခဲ့သည္။ ယခုႏွစ္ ေထာက္ပံ့ေၾကး အစီအစဥ္သစ္တြင္ ေခါင္းစဥ္ (၁၂) ခုျဖင့္ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ားကို သုံးစြဲၾကရန္ သတ္မွတ္ေပးထားသည္။

စနစ္သစ္ ေထာက္ပံ့ေၾကး အစီအစဥ္အရ ျပည္တြင္းခရီးစရိတ္၊ လုပ္အားခ၊ ငွားရမ္းခ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ ခ၊ ႐ုံးအသုံးအေဆာင္ပစၥည္း၊ တံဆိပ္ေခါင္း ေၾကးနန္ႏွင့္ တယ္လီဖုန္း၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားခ၊ စာအုပ္ စာနယ္ဇင္း သတင္းစာ၊ လုပ္ငန္းသုံး ပစၥည္းမ်ား၊ အစားအစာ ရိကၡာ၊ ျပပြဲၿပဳိင္ပြဲႏွင့္ အျခားဆိုသည့္ ေခါင္းစဥ္ ၁၂ ခုျဖင့္ သုံးစြဲၾကရန္ လ်ာထားေၾကာင္း သိရသည္။

“တကယ္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔လို ေတာေက်ာင္းေလးေတြမွာ တယ္လီဖုန္းခေတြ၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားခေတြ အျပင္ အေတာ္မ်ားမ်ား သုံးဖို႔ မလိုတာေတြလည္း ရွိတယ္။ တကယ္တမ္း ေျပာရရင္ ကြၽန္ေတာ့္ေက်ာင္း မွာ လိုေနတာက ေက်ာင္းေဆာင္သစ္။ အေဆာင္သစ္ ေဆာက္ခ်င္ေပမယ့္ ဘတ္ဂ်က္အရ ခြင့္မျပဳဘူး။ သူတို႔ သတ္မွတ္တဲ့ ၁၂ ခုနဲ႔ ေဘာင္ဝင္ေအာင္ သုံးရမွာ။ ေက်ာင္းေဆာက္ခ်င္ရင္ သူတို႔ကို သီးျခားတင္ပါ။ ခ်ေပးမယ္ ေျပာတယ္။ ေနာက္ခြက်က် ကိစၥတစ္ခု ရွိေသးတယ္။ အစားအစာေကြၽးရင္ ေရတြက္လို႔ ရတဲ့ ဟာေတြပဲ ေကြၽးပါဆိုတာ။ ဥပမာ-ငွက္ေပ်ာသီး ဘယ္ႏွလုံး ေကြၽးတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ဆန္ျပဳတ္၊ သာကူ၊ မုန္႔ဟင္းခါးေတြ ေကြၽးဖို႔ ခက္သြားတယ္”

“အမွန္အတိုင္း ႐ိုးသားစြာ ေျပာရရင္ ကြၽန္ေတာ္ ခုရမယ့္ ပိုက္ဆံ ရွစ္သိန္းက မကုန္ဘူးဗ်။ မကုန္ ကုန္ေအာင္ သုံးရေတာ့မယ့္ သေဘာရွိတယ္။ သုံးဆိုတဲ့ ေနရာမွာလည္း သူတို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတိုင္း သုံးဆိုေတာ့ ေဘာင္ဝင္ေအာင္ စီမံခ်က္ေတြ ေရးတင္ၿပီး ရပ္ရြာနဲ႔ ညႇိႏိႈင္း လုပ္ရေတာ့မွာပဲ။ တစ္ခုေကာင္း တာေတာ့ ရွိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ဒီႏွစ္ ကြၽန္ေတာ့္ေက်ာင္းမွာ ထူးခြၽန္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကို ခမ္းခမ္း နားနားနဲ႔ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္၊ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ဆုေပးႏိုင္ေတာ့မယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ဆႏၵရွိေပမယ့္ ပိုက္ဆံမရွိလို႔ တစ္ႏွစ္မွ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ဒီႏွစ္ေတာ့ သူတို႔ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာလဲ ဆုခ်ီးျမႇင့္ျခင္း ဆိုတာ ပါေနေတာ့ ဆုေကာင္းေကာင္းေပးဖို႔ စီစဥ္ထားတယ္” ဟု မူလတန္း ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးတစ္ဦးက ပြင့္လင္းစြာ ေျပာရွာသည္။ 

တရားခံ မျဖစ္ရန္လို

ေငြ ရွစ္သိန္း၊ ၁၀ သိန္းဆိုသည့္ ပမာဏသည္ ခ်မ္းသာေသာ ရပ္ကြက္ေဒသႀကီးမ်ား အတြင္းရွိ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားတြင္ သိပ္ၿပီး ဂ႐ုျပဳစရာ ေငြပမာဏ ဟုတ္ေကာင္းမွ ဟုတ္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ေက်ာင္း သားေပါင္း ၄၀ ခန္႔သာ ရွိသည့္ ေတာထဲေတာင္ထဲ၊ မဖြံ႔ၿဖဳိးေသးသည့္ ေဒသမ်ားအတြင္းမွ ေက်ာင္းငယ္ ေလးမ်ားတြင္ ထိုေငြေၾကးက ျပႆနာ ရွိႏိုင္သည္။ ထို႔ျပင္ မၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ထိုေငြတို႔ကို ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးမ်ားႏွင့္ ရပ္ရြာက မည္သို႔ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ကာ သုံးစြဲၾကမည္နည္း ဆိုသည္ မွာ ရင္ေလးစရာ ျဖစ္သည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔က ၿမဳိ႕မွာ ဘဏ္ရွိတဲ့ ေနရာေတြမွာေတာ့ ဘဏ္မွာ အဲဒီေငြေတြကို သြားထားၿပီး အဖြဲ႔နဲ႔ ထုတ္သုံးဖို႔ အႀကံေပးထားတယ္။ ၿမဳိ႕နဲ႔ေဝးၿပီး ဘဏ္မရွိတဲ့ အရပ္ေတြမွာေတာ့ ေငြေၾကးသုံးစြဲေရး ေကာ္မတီ အဖြဲ႔မွာ ေသတၱာတစ္လုံး၊ ေသာ့ႏွစ္လုံးခတ္ၿပီး ေက်ာင္းအုပ္နဲ႔ တာဝန္ရွိသူ ေသာ့တစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္ေခ်ာင္း ကိုင္ၿပီး သေဘာတူညီမႈနဲ႔ ထုတ္သုံးၾကဖို႔ စီစဥ္ထားတယ္” ဟု ဒုတိယၿမဳိ႕နယ္ ပညာေရးမွဴးက ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ သဘာဝေဘးႏွင့္ ရန္သူမ်ဳိးငါးပါး ေဘးအႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ထိုေငြ ေသတၱာလိုက္ ေပ်ာက္ဆုံး၊ ပ်က္စီးသြားခဲ့လွ်င္ ဆိုသည့္ ေမးခြန္းအတြက္မူ အစီအစဥ္ထဲတြင္ မပါဟန္တူ သည္။ အေျဖေကာင္း တစ္ခုေတာ့ မရခဲ့ေပ။

ယခင္က ေဆာက္လုပ္ေရး ကိစၥမ်ားအတြက္ ေတာနယ္သို႔ ေငြေၾကးမ်ား ခ်ေပးလိုက္ရာတြင္ ေက်းရြာမ်ား က ထိုေငြကို သူတို႔လက္ထဲ မထည့္ရေကာင္းလာ ဆိုၿပီး ေက်ာင္းအုပ္ေတြကို ျပႆနာ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွာၿပီး တိုင္ၾကားမႈမ်ားကို ေျဖရွင္းေပးခဲ့ရေၾကာင္း၊ ေက်းရြာလက္ထဲသို႔လည္း မူအရ ပိုက္ဆံအပ္ခြင့္ မရွိေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက စီမံခန္႔ခြဲမႈတြင္ တစ္ေနရာ တစ္ခန္းမွ ပါဝင္ ေနရမည္သာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပညာေရး ဌာနကိစၥ ယင္းတြင္ တာဝန္ရွိေၾကာင္း၊ ရပ္ကြက္ေက်းရြာ လက္ထဲထည့္လိုက္သျဖင့္ ေငြေၾကးမ်ား ေပ်ာက္ဆုံး၊ ဆုံး႐ႈံးသြားလွ်င္လည္း ေက်ာင္းအုပ္သာ တာဝန္ယူရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူက ဆိုသည္။

“ခုဆိုရင္ ေက်ာင္းေတြမွာ မိဘဆရာအသင္း၊ ေက်ာင္းအက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ အျပင္ ေက်ာင္းေထာက္ပံ့ေၾကး ေကာ္မတီ ဆိုၿပီး တစ္ခုထပ္တိုးလာတယ္။ ေကာ္မတီဝင္အားလုံး အတည္ျပဳ၊ ခြင့္ျပဳမွ ဒီေငြေတြကို သုံးရ မယ္။ အသုံးေငြေတြကို သေဘာတူဖို႔ ခက္ခဲေနရင္ မဲခြဲ ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ေအာင္လို႔ ေကာ္မတီဝင္ေတြကိုေတာင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔က စုံဂဏန္း မထားရဘူး၊ မဂဏန္း ထားၿပီး ဖြဲ႔စည္းရမယ္လို႔ ညႊန္ၾကားထားတယ္။ ဒါမွမဲခြဲ ရင္ တစ္ဖက္ဖက္က ႏိုင္မွာေပါ့” ဟု ဒုတိယၿမဳိ႕နယ္ ပညာေရးမွဴးက ဆိုသည္။

ပညာေရးဌာနတြင္ ေက်ာင္းႏွင့္တူေသာ ေက်ာင္း၊ ဆရာႏွင့္တူေသာ ဆရာျဖစ္ရန္ အလြန္အေရးႀကီး ပါသည္။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်းလက္ၿမဳိ႕ေပၚမက်န္ မူလတန္းေက်ာင္းေလးမ်ားကို မစို႔မပို႔ ေငြေၾကးေလး မ်ား ေထာက္ပံ့ကာ ပစ္ထားျခင္းခံရေသာ ကာလေပါင္း မ်ားစြာတြင္ ၿမဳိ႕ႀကီးျပႀကီးမ်ားႏွင့္ မနီးသည့္ ေက်းလက္ေတာရြာရွိ ေက်ာင္းေလးမ်ားသည္ ခ်ဳိ႕တဲ့ဆင္းရဲစြာ ရပ္တည္ခဲ့ၾကရသည္။

ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းကို ေကာင္းေအာင္ လုပ္ခ်င္သူမ်ားတြင္ စိတ္ဓာတ္ခ်ည္း သက္သက္ ေကာင္းေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေၾကာင္း အားလုံး သေဘာေပါက္ၿပီး ျဖစ္မည္ ထင္ပါသည္။ ေက်းရြာက ေထာက္ပံ့ခ်င္ ေသာ္လည္း စားစရာပင္ နပ္မွန္ေအာင္ မရွိေသာ ေနရာမ်ား၌ ေရႊေက်ာင္းကို ေျပာင္ေအာင္ မည္သူမွ် ႀကံေဆာင္ႏိုင္မည္ မထင္ေပ။ ယခုအခါ တစ္သက္လုံး ျဖစ္သလို ရပ္တည္ခိုင္းခဲ့သည့္ ေက်ာင္းေလးမ်ား လက္အတြင္းသို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီျဖင့္ ေငြေၾကးမ်ား ေရာက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုေငြေၾကးမ်ား မေထာက္ပံ့၊ မကူညီ၊ မေရာက္လာလွ်င္ သူ႔သေဘာသူေဆာင္ မည္မွ်ေသာ အတိုင္းအတာ ကာလအထိ ထိုေက်ာင္းေလးမ်ား ဤအတိုင္း ခရီးဆက္သြားေနရမည္ မသိ။

ေငြေၾကးရွိမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ေငြေၾကးမရွိဘဲ ဘာမွ် လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။

“ကြၽန္ေတာ္ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ့္ေက်ာင္းမွာ အတန္းတိုင္းကို သင္ေထာက္ကူ ကားခ်ပ္ေတြ၊ ပန္းခ်ီေတြ ေဝေဝဆာဆာနဲ႔ သင္တာေတြကို ျမင္ခ်င္တာေပါ့။ က်ဳိးပ်က္ေနတဲ့ စာသင္ခုံေတြကို ျဖစ္သလို သံေလးေတြ ႐ိုက္ေပးၿပီး စာသင္ခဲ့ရတာ ၾကာမွပဲ။ အတန္းတိုင္းမွာ ေက်ာင္းဂုဏ္အဂၤါနဲ႔ ညီတဲ့ ပရိေဘာဂ အသစ္ေလး ေတြ ဝယ္မထည့္ေပးႏိုင္တာ ၾကာလွၿပီ။ ဆရာေတြ ထိုင္ဖို႔ ကုလားထိုင္ေတာင္ ေလာက္ငေအာင္ မစီစဥ္ေပးႏိုင္ေသးဘူး။ ခုေတာ့ အိပ္မက္ေတြကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေတာ့မယ္ ထင္ပါရဲ႕” ဟု ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး တစ္ေယာက္က ဆိုသည္။

ေက်ာင္းအုပ္ေတြ၏ ရင္ထဲတြင္ ေျပာစရာ စကားေတြက အေတာမသတ္ႏိုင္ေအာင္ ရွိေနမည္မွာ ေသခ်ာလွသည္။ သူတို႔အိပ္မက္ေတြကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ေတာ့မည့္ ေငြေၾကးေတြ လက္ထဲ ေရာက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူတို႔ ေပ်ာ္ေကာင္း ေပ်ာ္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုေငြေၾကာင့္ မည္သူေတြ ဒုကၡေရာက္ကုန္ဦးမည္ကို စိုးရိမ္စိတ္ေတြေတာ့ ျဖစ္မိသည္။

အားလုံးေသာ ေက်ာင္းေလးမ်ား ေနျခည္မွာ ေရႊရည္ေလာင္းႏိုင္ၾကပါေစ ဟုသာ ဆုေတာင္းလိုက္ ပါေတာ့သည္။

မွတ္ခ်က္။ ။ဤေဆာင္းပါး ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ အဘက္ဘက္မွ ရွင္းျပ ကူညီေပးခဲ့ေသာ ပဲခူးၿမဳိ႕မွ မူလတန္း၊ အလယ္တန္း ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ဦးေသာင္းဝင္း (အမက မူလြန္၊ ေမွာ္ကန္)၊ ဦးသက္ေအာင္ (အမက ဗဟို)၊ ဦးေအာင္စိုး (အမကမူလြန္ ဘုရင့္ေနာင္)၊ ဦးေအးလြင္ (အလယ္တန္းေက်ာင္းအုပ္၊ အလက စာေလးကြင္း)၊ ဦးယုခ်ိန္ (အမက လာကမို႔) ႏွင့္ ပဲခူးၿမဳိ႕နယ္ ဒုတိယပညာေရးမွဴး ဦးေအးသိန္းတို႔ကို အထူးေက်းဇူး တင္ရွိပါသည္။ 


The Voice Weekly
5.7.2014
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (lwanmapyay.blogspot.com)

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...