ပညာေတာ္လွန္ေရး...

ႏုိင္ငံေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စသည့္ လူျမင္လြယ္သည့္ အေရးမ်ားကဲ့သုိ႔ တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသသူ နည္းေကာင္း နည္းမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယေန႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေအာင္ျမင္ေစဖို႔ ပညာေတာ္လွန္ေရး အဓိကက် သည္။


ႏုိင္ငံကို ႏုိင္ငံသားမ်ားျဖင့္သာ တည္ေထာင္ရသည္ ျဖစ္သည့္အတြက္ ႏုိင္ငံသားတို႔ ပညာအားနည္းလွ်င္ စိတ္သာရွိၿပီး ကိုယ္က လိုက္ႏုိင္မည္ မဟုတ္။ ျမန္မာတို႔သည္ ပညာကို တန္ဖိုးထားသူမ်ားဟု နာမည္ႀကီးၿပီး ျမန္မာ့ ပညာေရးသည္ တစ္ေခတ္တစ္ခါက ေဒသတြင္းတြင္ ထိပ္တန္း ေရာက္ခဲ့ေသာ္လည္း ယေန႔အခ်ိန္ အခါတြင္ ျဖဴခါျပာခါ က်ေနသည္။ ထိုပညာေရး မ်ိဳးျဖင့္ မည္သည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္လုပ္ ‘ခါခ်ဥ္ေကာင္ မာန္ႀကီးလို႔ ေတာင္ႀကီး ၿဖိဳမယ့္ႀကံ၊ ခါးက မသန္’ ျဖစ္ေနလိမ့္မည္။ ဥပမာ- ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား ေရာက္လာၿပီး လုပ္ငန္းမ်ား တည္ေထာင္ၾကေသာ္လည္း လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏုိင္သူ မရွိလွ်င္ ျမန္မာတုိ႔ အလုပ္ရမည္မဟုတ္။ သူတို႔က သင္ေပးမည္၊ လက္ဆင့္ကမ္းမည္ ဆိုသည့္တိုင္ အခံရွိမွ ရမည္၊ ဝမရွိလွ်င္ ဝိလုပ္ႏုိင္ မည္မဟုတ္။

ပညာေရးသည္ က်ယ္ျပန္႔လွသည့္အတြက္ အဓိကအခ်က္ အခ်ဳိ႕ကိုသာ ေရးလိုပါသည္။

ပညာသင္ျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ အမွားအမွန္ ေဝဖန္ပိုင္းျခား တတ္ေအာင္ႏွင့္ ကိုယ့္ဘဝကိုယ္ ေက်ာင္းႏုိင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ထိုရည္ရြယ္ခ်က္ မျပည့္စုံလွ်င္ လက္မွတ္တို႔ တသီႀကီး ရေကာင္းရမည္၊ ပညာတတ္သည္ မမည္။ ေက်ာင္းပညာေရးႏွင့္ မေက်နပ္သင့္ဘဲ တစ္ကိုယ္ေရ တစ္ကာယ ဆက္လက္ ပညာသင္ယူေနရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေက်ာင္းပညာေရးစနစ္ အတြင္း စီးေမ်ာလိုက္ပါ႐ုံျဖင့္ အေတာ္အသင့္ ပညာတတ္သြားမည္ ဆိုလွ်င္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္သည္။ ပညာေရးစနစ္ ေကာင္းမြန္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ တစ္ႏွစ္တစ္တန္း ေအာင္႐ုံျဖင့္ အထိုက္အသင့္ ပညာတတ္ေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရးအရမူ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကပါ ထပ္မံအားထုတ္ႏုိင္ပါမွ တန္ကာက်သည္။ ပညာေရးစနစ္ ေကာင္းမြန္ေအာင္ ျပင္ဆင္ေရးသည္ ျမန္မာတို႔ ပညာတတ္ေျမာက္ေရးတြင္ ပထမဦးစားေပး ျဖစ္သည္။

Unseen ေခၚ မျမင္ဖူးသည့္ပုစၦာမ်ား စာေမးပြဲမ်ားတြင္ ေမးျခင္း နည္းပါးျခင္းသည္ စဥ္းစားဉာဏ္ကို အားမေပးေသာ၊ အလြတ္က်က္ျခင္းကို အားေပးေသာစနစ္ ျဖစ္သည္။ Unseen မ်ား နည္းလြန္းသျဖင့္ မေျဖတတ္ လွ်င္လည္း က်က္ထားေသာ ပုစၦာမ်ားကို ခ်ေရး႐ုံျဖင့္ ေအာင္ႏုိင္သည္ျဖစ္ရာ စဥ္းစားတတ္ လွ်င္လည္း ဘာမွ်မထူးဟူေသာ အသိကိုေပးသည္။ ထိုနည္းျဖင့္ စာေမးပြဲ ေအာင္လာသူတို႔ ျပင္ပေလာ ကတြင္ မျမင္ဖူးေသာ ျပႆနာမ်ား မည္သို႔ ေျဖရွင္းၾကမည္နည္း။

စဥ္းစားႏုိင္သူႏွင့္ အလြတ္က်က္သူတို႔ ယွဥ္လိုက္လွ်င္ အလြတ္က်က္သူက အမွတ္ေကာင္းေနေအာင္ စီစဥ္ထားေသာ စနစ္သည္ စဥ္းစားျခင္းကို ထိခိုက္ေစသည္။ မစဥ္းစားႏုိင္၊ မခြဲျခမ္း မစိတ္ျဖာႏုိင္ေသာ လူသားတို႔သည္ အႏၲရာယ္ႀကီးသည္။ ပညာေရးစနစ္၏ အႏွစ္သာရသည္ စဥ္းစားတတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည့္အတြက္ Unseen ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆကို ျပင္သင့္သည္။

စာေမးပြဲမ်ားတြင္ အမွတ္အလြန္ေကာင္းသူမ်ား အံ့ၾသေလာက္စရာ မ်ားျပားေနလွ်င္ စာေမးပြဲေမးခြန္း သို႔မဟုတ္ အမွတ္ေပးစနစ္တြင္ ေသခ်ာေပါက္ အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား ေတာ္ လြန္းျခင္းလား၊ ေမးခြန္း လြယ္လြန္းျခင္းလား၊ ေမးခြန္း ႀကိဳေပးထားျခင္းလားဟု ေမးစရာရွိသည္။ ဂုဏ္ထူး အလြယ္ရေနလွ်င္လည္း ဂုဏ္ထူးသည္ တကယ့္ဂုဏ္ထူး မဟုတ္ေတာ့။ ေအာင္ခ်က္ေကာင္း ေအာင္ ပညာပိုတတ္ရန္ သင္ေပးရမည့္အစား ေမးခြန္းမ်ား လြယ္ေအာင္လုပ္ျခင္း၊ အမွတ္ေပးစည္းမ်ဥ္း ေလွ်ာ့ေပးျခင္းတို႔သည္ လြဲေနေသာေပတံ ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းေခၚခ်ိန္ မျပည့္ျခင္း၊ စာေမးပြဲတြင္ ခိုးခ်ျခင္းတို႔ကို ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနအရ ေက်ာင္းသားတို႔ လမ္းေပၚထြက္မည္၊ သို႔မဟုတ္ ေက်ာင္းတြင္းတြင္ လွည့္မည္၊ တိုင္မည္ ေတာမည္ စိုးေသာေၾကာင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မတင္းက်ပ္ျခင္းသည္လည္း ပညာေရးနိမ့္က်ရျခင္း၏ အေၾကာင္းမ်ားထဲတြင္ ပါသည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ႏုိင္ငံေျပာင္းလဲေနခ်ိန္ ျဖစ္သည့္အတြက္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ အေလွ်ာ့မေပးသင့္ပါ။

‘ဘြဲ႕မရလွ်င္မျဖစ္’ ဆိုေသာ အျမင္ကိုလည္း ျပင္ရမည္။ ဘြဲ႕ရတိုင္း ပညာတတ္ရန္ မေသခ်ာ သည့္အတြက္ ထိုအျမင္ကိုျပင္ရန္ သိပ္ခက္မည္ မဟုတ္ပါ။ ဘြဲ႕ရၿပီး မတတ္ေသာေၾကာင့္ အလုပ္မရသည္ ထက္စာလွ်င္ ဘြဲ႕မရလည္း၊ တကၠသိုလ္မတက္ျဖစ္လည္း လုပ္ကိုင္စားတတ္ျခင္းက သာသည္။ အသက္ေမြးပညာ သင္တန္းမ်ား၊ စက္မႈလက္မႈသင္ေပးသည့္ ေက်ာင္းမ်ား (Vocational and Technical School) သည္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးအထိ မသြားလိုသူမ်ား ဘဝတြင္ ရပ္တည္ႏုိင္ေအာင္ ကူညီလိမ့္မည္။ စင္ကာပူ စေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ားတြင္ပင္ ဘြဲ႕မရေသာသူ မ်ားစြာရွိေသာ္လည္း အသက္ေမြးပညာ တတ္သျဖင့္ လူတန္းေစ့ ေနႏုိင္ၾကသည္။

မူလတန္းပညာေရးမွ စျပင္မည္ဟူေသာ အျမင္မွာ ေရပန္းစားသည္။ သို႔ေသာ္ သူငယ္တန္းမွ စလိုက္လွ်င္ ဆယ့္ေလးငါးႏွစ္ၾကာမွ အသီးအပြင့္တို႔ စျမင္ႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ထိုအခ်ိန္ထိ ေစာင့္ႏုိင္မည္လား။ ႏိုင္ငံကိုတြန္းရန္ ပညာတတ္မ်ား ျမန္ျမန္ေမြးထုတ္ဖို႔ လိုသည္။ တကၠသိုလ္ပညာေရးကို စျပင္လိုက္လွ်င္ ၂ ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္ႏွင့္ အသီးခူးစားႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ပထမ ဘြဲ႕ရၿပီး ဒုတိယဘြဲ႕၊ တတိယဘြဲ႕ ႏုိင္ငံျခားတြင္ ယူသူအခ်ဳိ႕ ေရာက္စ သုံးေလး ငါးလ၊ ေတာ္သူတို႔ တစ္လေလာက္ တလိမ့္ေခါက္ေကြး မမီမကန္း လုိက္ရေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံးတြင္ သူမ်ားနည္းတူ ေအာင္ျမင္ၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္တြင္ ေပမီေဒါက္မီ ျဖစ္သြားၾကသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ တကၠသိုလ္မ်ားတြင္ ဘြဲ႕ယူတန္းမွအစ မဟာတန္း၊ ပါရဂူတန္း ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ လုပ္လိုက္လွ်င္ အဆင္ေျပသြားႏုိင္သည္။ မူလတန္းကို အားလုံးသင္ႏုိင္ေအာင္ မသင္ မေနရပညာေရးလုပ္ၿပီး တကၠသိုလ္ပညာေရးတြင္ အားျဖည့္သင့္သည္။

ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကိုလည္း ျမႇင့္ရန္လိုသည္။ ယခု တိုးျမႇင့္လိုက္ၿပီ ဆုိသည့္အတြက္ ဝမ္းသာရေသာ္လည္း သည့္ထက္ ထပ္ျမႇင့္ရန္ လိုေနေသးသည္။ ဘတ္ဂ်က္ျမႇင့္သလို သုံးစြဲသည့္ ေနရာကိုလည္း ဂ႐ုစိုက္ရန္ လိုသည္။ ယခင္ဘတ္ဂ်က္သည္ အေဆာက္အအုံကို ဦးစားေပးသည္။ ဘတ္ဂ်က္သည္ အေဆာက္အအုံမ်ား ေဆာက္သည္ႏွင့္ ကုန္သြားပုံရၿပီး စာၾကည့္တိုက္၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊ ဆရာ ဆရာမ၊ ေပးေဝသည့္ စာအုပ္စာတမ္းမ်ားတြင္ ျဖည့္ဆည္းမႈ အားနည္းသည္။ အင္ဂ်င္နီယာပညာရပ္ အမ်ိဳးအစား ဆယ့္တစ္ခုရွိေသာ နည္းပညာတကၠသိုလ္တြင္ စာအုပ္သစ္ ဗီ႐ုိမွာ တစ္လုံးသာရွိၿပီး ဘာသာ ရပ္ခြဲ ၂၀၊ ၃၀ခန္႔ရွိေသာ အင္ဂ်င္နီယာပညာရပ္ အတြက္ စာအုပ္သစ္မွာ ဆယ္အုပ္ ဆယ့္ငါးအုပ္ခန္႔သာ ရွိသည္ကို ျမင္ခဲ့ဖူးသည္။

ပညာေရးျမႇင့္ရန္ လုိသည္ဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ ပညာျဖန္႔ေဝမည့္သူတို႔ အေရးႀကီးလာၿပီ။ ပညာဆီမီး ျဖန္႔ေဝမည့္ ဆရာ ဆရာမတို႔ ကိုယ္တိုင္က ဦးစြာပထမ ဘာသာရပ္ကို တတ္ေျမာက္ရန္ လိုသည္။ တတ္ေျမာက္ၿပီဆိုလွ်င္လည္း နားလည္ေအာင္ သင္ျပႏုိင္သည့္ သင္ၾကားျခင္းအတတ္ကို သိရွိရဦး မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာ ဆရာမေကာင္းမ်ား ျဖစ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကား ေပးရန္လုိသည္ (Training of Trainers) ။ တစ္ဖန္ ဆရာ ဆရာမေကာင္းဟူသည္ တစ္ခါျဖစ္႐ံုႏွင့္ တစ္သက္လုံး မျဖစ္ႏုိင္။ ပညာရပ္တို႔သည္ အစဥ္အဆက္ တိုးတက္ေနသည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဆည္းပူးမေနလွ်င္ က်န္ခဲ့မည္ျဖစ္ၿပီး ကိုယ္ကတစ္ဆင့္ ျဖန္႔ေပးသူတို႔ ဆိုလွ်င္ ပိုၿပီးေနာက္က် က်န္လိမ့္မည္။

လုပ္ငန္းခြင္တြင္း ေရာက္ေနေသာေၾကာင့္၊ သားေရးသမီးေရးေၾကာင့္ စသည္စသည္ တို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းခန္းတြင္း သြားေရာက္ မသင္ယူႏုိင္ေတာ့ၿပီ ျဖစ္သူတို႔အတြက္ စဥ္ဆက္မျပတ္ သင္ယူႏုိင္ေရး အားကိုးရာသည္ စာအုပ္ စာေပတို႔ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ ေခတ္မီဗဟုသုတမ်ားကို ကိုယ္တိုင္သိၿပီး နားလည္ေအာင္ ျပန္လည္ေရးသားႏုိင္ေသာ စာေရးဆရာေကာင္းတုိ႔ လိုလာသည္။ ဘာသာရပ္ နားလည္ ကြၽမ္းက်င္သူတို႔ စာေရးလာဖို႔ လိုသည္။

စာအုပ္စာေပမွတစ္ဆင့္ ေလ့လာျခင္း ဆုိရာတြင္ ဘာသာစကားလည္းမ်ားစြာ စကားေျပာသည္။ ယေန႔ ကမၻာေပၚတြင္ အသစ္အသစ္ ေပၚထြက္ေနေသာ ေနာက္ဆုံးေပၚ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာတို႔ကို ရရွိရန္ ျမန္မာစာအုပ္မ်ားကို အားကိုးမရႏုိင္ပါ။ အဂၤလိပ္လို တတ္ေအာင္ လုပ္ခ်င္လုပ္၊ သို႔မဟုတ္က ျမန္မာဘာသာသို႔ မ်ားမ်ားျပန္ဆိုရန္ ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးခ်င္းက အဂၤလိပ္စာ ပိုတတ္ေအာင္လုပ္၊ အစိုးရပိုင္း အဖြဲ႕အစည္းပိုင္းက မ်ားမ်ား ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုေပးရန္ျဖစ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိက အလွဴရွင္မ်ား ပူးေပါင္းၿပီး ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္စာတမ္းမ်ား မ်ားမ်ားေပၚထြက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္း သင့္သည္။ ထိုမွာဘက္တြင္ လုံးဝ မႏွေျမာသင့္ပါ။ ေဒၚလာ သန္းဂဏန္း သုံးရမည္ ဆိုလွ်င္ သုံးပစ္လိုက္ဖို႔ လိုသည္။ ျပည္ပ အလွဴရွင္မ်ားသုိ႔ အကူအညီ ေတာင္းလွ်င္လည္း ရႏုိင္ပါသည္။

ပညာေရးတြင္ အဓိက ဇာတ္လိုက္သည္ အစိုးရျဖစ္သည္။ ပုဂၢလိကကိုလည္း ယခုအခါ တာဝန္ခြဲေပးေနသည္မွာ ေလ်ာ္ကန္ သင့္ျမတ္သည္။ အစိုးရလည္းမဟုတ္၊ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလည္း မဟုတ္ေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားကိုပါ ထပ္ျဖည့္ သုံးစြဲႏုိင္လွ်င္ ပိုထိေရာက္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း မ်ားသည္ ကိုလိုနီေခတ္ မတိုင္မီက အဓိက ပညာေပးသည့္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္သည့္အတိုင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားကို ပံ့ပိုးသင့္သည္။ အျခားသူမ်ားကို ပညာသင္ေပးျခင္း၊ ပညာတတ္ေအာင္ စီစဥ္ေပးျခင္းသည္ ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္တိုင္ တုိက္တြန္းေသာ ပညာပါရမီ ျဖည့္က်င့္ျခင္း ျဖစ္ရာ ေစတီတည္ျခင္း ကဲ့သို႔ အက်ဳိးႀကီးမားေသာ ကုသိုလ္ပင္ျဖစ္သည့္ အတြက္ အလွဴရွင္မ်ားသည္လည္း လွဴဒါန္းရာတြင္ ထိုမွာဘက္သို႔ အာ႐ံုထား သင့္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားတြင္ လွဴသူတန္းသူ နည္းပါးေသာေၾကာင့္ အခက္အခဲမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ေနရသည္မွာ ‘တစ္မူးရလို႔ တစ္ပဲလွဴ တို႔ရွမ္းေတာင္သူ တူႏုိင္႐ိုးလား’ ဟူေသာ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ‘အရပ္ရပ္ ေနျပည္ေတာ္ ၾကားလို႔မွ မေတာ္’ ပင္ ျဖစ္သည္။

ပညာေရးသည္ ျမန္မာတို႔ ႏွလုံးသားႏွင့္ နီးေသာ္လည္း အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ေဝးေနေသာအရာ ျဖစ္သည္။ ပညာေခတ္တြင္ ပညာေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ျမင္ေအာင္ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲၾကရန္ လိုသည္။

The Voice Weekly
26.10.2013

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...