ဘယ္စာကုိ ဘယ္ႏွ၀ါေမာင္သင္မတံုး
ေရႊသီးေရ . . . .တစ္ရက္က အေ၀းသင္ ပထမႏွစ္တက္မယ့္ သားက ပိုက္ဆံေတာင္းတယ္ကြ။ အၿမဲတမ္းကေတာ့ ေဖေဖမုန္႔ဖုိး ဘယ္ေလာက္ေပးပါ၊ ဘာဖိုးဘယ္ေလာက္ေပးပါဆုိၿပီးေတာင္းေန က်ပဲ။ ဒီတစ္ခါေတာင္းတာက ထူးဆန္းေနတယ္။ စာစဥ္အေျဖလႊာ ဖိုးေပးပါတဲ့။ သူေတာင္းတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကုိ ငါလည္း တစ္ခါမွ် မၾကားဖူးေလေတာ့ ဘာကုိေျပာတာလဲ ဆုိၿပီး ျပန္ေမးယူရတယ္။ သူ႔ စကားၾကားမွ ငါလည္း ဒုကၡလွလွေတြ႕ေတာ့တာပဲ။
ခက္ေတာ့လည္း ခက္တယ္ ေရႊသီးေရ။ တုိ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ အေျပာင္းအလဲကာလမွာ စာေရးဆရာေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ မီဒီ ယာသမားေတြက ႏုိင္ငံ့အေရးအရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္ၾက၊ ေထာက္ျပေရးသား ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးက ဟန္တျပင္ျပင္ အဆင့္ပဲရိွေသးတယ္မုိ႔လား။ အဲဒီ လိုဟန္တျပင္ျပင္နဲ႔ လႈပ္မလိုလို၊ ေရြ႕မလိုလိုထဲမွာ ပညာေရးက ထိပ္ဆံုးကပါေနတာကြ။
ခုလည္း သားက ငါ့ဆီမွာ လက္ျဖန္႔ေနၿပီ။ သူေတာင္းတဲ့ ပုိက္ဆံက တန္ဖိုးမမ်ားေပမယ့္ ငါကေတာ့ လက္တြန္႔သြားတယ္။ ပိုက္ဆံကို ေပးသင့္၊ မေပးသင့္ ေပါ့ကြာ။ မင္းနား႐ႈပ္သြားလား။ ဒီလိုကြ၊ သားက အေ၀းသင္တကၠ သုိလ္မွာ ဥပေဒဘာသာတဲြနဲ႔ ပထ မႏွစ္တက္မယ္။ ေက်ာင္းေတြဘာေတြအပ္ၿပီး သင္႐ုိးစာအုပ္ေတြ၊ ေလ့လာမႈ လမ္းၫႊန္စာအုပ္ေတြေတာင္ ေက်ာင္းကေန အထုပ္လိုက္ သယ္လာၿပီးၿပီ။ ခုေတာ့ ပထမႏွစ္၀က္စာစဥ္တင္ရမယ္ တဲ့။ ေမလေနာက္ဆံုးတဲ့ေလ။
ငါလည္း ပညာေရးနဲ႔ ေ၀းခဲ့ တာၾကာၿပီမုိ႔ သူေက်ာင္းတက္ ေတာ့မယ္ဆိုကာမွ အေ၀းသင္ ပညာေရးစနစ္ကုိ စပ္စုမိေတာ့ တယ္။ ေက်ာင္းက ပထမႏွစ္၀က္ (First Semester) စာစဥ္ ေမးခြန္းစာအုပ္ေလးေတြ၊ ထုတ္ေပးတယ္။ သင္႐ုိးေတြ၊ ေလ့လာမႈလမ္းၫႊန္ေတြကုိ ေသခ်ာဖတ္၊ ေသခ်ာ ေလ့လာ၊ ၿပီးရင္ ေမး ခြန္းေတြကုိ ေျဖၿပီး ေက်ာင္းကုိျပန္ပို႔ေပါ့။
အဲဒီစာစဥ္ေတြကုိ ေျဖဆုိ ေစျခင္းရည္ရြယ္ခ်က္က ‘‘ဘာသာရပ္မ်ားကုိ ေလ့လာရာတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ား မည္မွ်နားလည္ သေဘာေပါက္သည္ကုိ သိရိွရန္ လုိအပ္ျခင္း။ စာေမးပြဲနီးမွ ဘာသာရပ္ကုိ ေလ့လာ က်က္မွတ္ သင္ယူျခင္းထက္၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ေလ့လာမႈကုိ ေဆာင္ရြက္ေစလို ျခင္းျဖစ္သည္’’လို႔ ေရး ထားေတာ့။ တယ္ေကာင္းတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ ပါလားလို႔ ခ်ီးက်ဴးမိတယ္။
ေယဘုယ်အားျဖင့္ အေ၀း သင္ပညာေရးစနစ္ဟာ ကုိယ္ တုိင္ေလ့လာသင္ယူတဲ့ စနစ္ (Self- Study) ကုိ အဓိကထား ပံုရတယ္။ ဒါဟာ သိပ္ေကာင္းတဲ့ ပညာေရးစနစ္ေပါ့။
ေက်ာင္းသားေတြ ကုိယ္ တုိင္ဖတ္႐ႈ၊ ကုိယ္တုိင္ေလ့လာ သင္ယူေစလုိတဲ့အတြက္ အလြတ္ က်က္ေျဖဆုိတဲ့ စနစ္ထက္ စာရင္ စူးစမ္းလုိစိတ္၊ ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာေတြးေတာလိုစိတ္ေတြ ရင့္သန္လာ ႏုိင္တာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ျပႆနာက ေက်ာင္းသားေတြ ဘက္က အေျခ အေနပဲ။ ပထမႏွစ္တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္အေန နဲ႔ဆုိရင္ လက္ရိွျပ႒ာန္းထားတဲ့ စာအုပ္နဲ႔ လက္ရိွေမးထားတဲ့ ေမး ခြန္းအေျခအေနက သင့္ေလ်ာ္ပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလိုကုိယ္တုိင္ ဖတ္႐ႈေလ့လာေျဖဆုိႏိုင္ေအာင္ အဲဒီလိုစနစ္မ်ိဳးနဲ႔ ကေလးေတြ ကုိ အကြၽမ္း၀င္ေအာင္လုပ္ခဲ့ၾကၿပီး ၿပီလားလုိ႔ ေမးရေတာ့မွာပဲ။
ေရႊသီးေရ . . . ဘယ္လို စနစ္မ်ိဳးကုိ က်င့္သံုး၊ က်င့္သံုး စနစ္တစ္ခုနဲ႔ အကြၽမ္း၀င္ေစမယ့္ နည္းလမ္းေတြကုိ ႀကိဳတင္ထိေတြ႕ခြင့္ေပးထားရတယ္။ ကေလးေတြ ေက်ာင္းႀကီးလုိ႔ ေခၚတဲ့ မူလတန္း မတက္ခင္မွာ ေက်ာင္း ဆုိတာနဲ႔၊ ဆရာ၊ ဆရာမဆုိတာနဲ႔ ရင္းႏွီး လာေအာင္ Pre-School ဆုိတဲ့ မူႀကိဳထားသလုိေပါ့။ Pre လို႔ေခၚ တဲ့ အႀကိဳထိေတြ႕မႈဟာ အလြန္ အေရးႀကီးတဲ့ မျဖစ္မေနအဆင့္ ပါပဲ။ ဒါမွသာ စနစ္အသစ္တစ္ခု နဲ႔ နဖူးေတြ႕၊ ဒူးေတြ႕ရင္ဆုိင္ရတဲ့ အခါမွာ အစိမ္းသက္သက္ေယာင္ နနေတြ မျဖစ္ေတာ့မွာေပါ့။
ခုေတာ့ ပထမႏွစ္မတက္မီ သူတု႔ိေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ စနစ္က ဘယ္ လုိစနစ္မ်ိဳးလဲ။ ျပ႒ာန္းစာေတြကုိ အလြတ္ က်က္ႏိုင္ေလေလ၊ အမွတ္မ်ားမ်ားနဲ႔ ေအာင္ျမင္ေလ ေလဆိုတဲ့ စနစ္မဟုတ္လား။ ဘယ္ဘာသာရပ္ကုိ ကုိယ္တုိင္ ဆည္းပူးၿပီး ေျဖဆိုခဲ့ရလို႔လဲ။ လြတ္လပ္စြာ ေျဖဆုိႏုိင္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ ျမန္မာစာ စာစီစာကံုးနဲ႔ အဂၤ လိပ္စာ Essay ေတြမွာေတာင္ ေက်ာင္းမွာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ က ေက်ာင္းသား ကုိယ္တုိင္ေတြး ေခၚႀကံ ဆႏုိင္ေအာင္ သင္ေပးခဲ့ ၾကလုိ႔လား။ အခ်ိန္ကုန္၊လူသက္သာရင္ၿပီး ေရာေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာေရးျပ၊ ၿပီးရင္ကူးေရး၊ အလြတ္က်က္နဲ႔ပဲ ႀကီးျပင္းလာခဲ့တဲ့ ကေလးေတြကုိ ပထမႏွစ္က်မွ ျဗဳန္းဆို ကုိယ္တုိင္ေလ့ လာဖတ္႐ႈ ေျဖဆုိရမယ့္ စနစ္ထဲပစ္ခ်လိုက္ တာဟာ ေရမကူးတတ္တဲ့ ကေလးကုိ ေရကန္ထဲ ကန္ခ်လိုက္ တာ မ်ိဳးပဲျဖစ္မွာေပါ့။ တုိ႔ငယ္ငယ္က ၾကားဖူးခဲ့သလို ေရမကူးတတ္ရင္ ေရထဲသာကန္ခ်လိုက္။ ေၾကာက္
အားလန္႔အားနဲ႔ အလုိလိုေရကူးတတ္သြားမယ္ဆုိတဲ့ အေတြးမ်ိဳး နဲ႔ပဲ လုပ္ေလသလား . . . ေရႊသီးေရ။ တကယ္ေတာ့ ေရထဲတြန္းခ်လို႔ ေရကူးတတ္တဲ့ လူဆိုတာတစ္ရာခုိင္ႏႈန္းရိွမယ္ မထင္ဘူး။ အားလံုးလုိ လုိကေတာ့ ေရနစ္ၿပီး ကုိယ္က်ိဳးနည္းဖို႔ပဲရိွတယ္။
ခုပဲ ပထမႏွစ္၀က္စာစဥ္ ေျဖဖို႔တဲ့။ ငါ့သားက ငါ့ဆီက ပုိက္ ဆံေတာင္းေနၿပီ။ ဘာစာစဥ္ဖိုးလဲ ဆိုေတာ့ အေ၀းသင္တကၠသုိလ္ ဘာသာရပ္ေပါင္းစံုအတြက္ အ ေျဖလႊာေတြအဆင့္သင့္ေရာင္း တာရိွတယ္တဲ့။ အဲဒီအေျဖလႊာ ေတြ ၀ယ္ကူးၿပီး ပို႔လုိက္႐ံုပဲတဲ့။ ငါလည္း စိတ္ေပါက္ေပါက္နဲ႔ ျပ ႒ာန္းစာအုပ္ေတြ၊ လမ္းၫႊန္ခ်က္ ေတြကုိ ဖတ္ၿပီး ကုိယ့္ဘာသာ ကုိယ္ေျဖပါလားဆုိေတာ့ ေဖေဖ ပဲ အရင္ဖတ္ၾကည့္ဦး တဲ့ေလ။
ေရႊသီးေရ . . . ငါလည္း လူ တတ္ႀကီးလုပ္ၿပီးေတာ့ သူ႔ျပ႒ာန္း စာအုပ္ေတြ ေကာက္လွန္လိုက္ ေတာ့ ျမန္ မာစာကလြဲရင္ က်န္တဲ့ ဘာသာေတြ အားလံုးအဂၤလိပ္ လုိေရးထားေလရဲ႕။ ဆယ္တန္း ေအာင္ၿပီးစ ကေလး တိုင္းကုိ ဘုိ လိုဖတ္တတ္လိမ့္မယ္လို႔ ယူဆ ထားၾကေလသလားပဲ။ ငါလည္း ဘယ္ေလွ်ာ့လုိက္ေလမလဲ။ မင္းပုိ႔ ခ်ခ်က္စီဒီေခြေတြ ၾကည့္ၿပီးၿပီ လားဆုိၿပီး စီဒီကုိ ဖြင့္ေတာ့တာ ေပါ့။
ပို႔ခ်တဲ့ ဆရာမႀကီးက ေရွ႕ကအဂၤလိပ္လိုေျပာလုိက္၊ ျမန္မာလို ျပန္ျပလုိက္နဲ႔ ေဂ်ာင္းေဂ်ာင္းေျပး သြား တာ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ႀကီးကုိင္ ၿပီး ငါ့မွာ မနည္းေနာက္ကလိုက္ ရေတာ့တယ္။ ငါကုိယ္တုိင္ သင္ခန္းစာပုိ႔ခ် ခ်က္လည္းနားေထာင္
ၿပီးေရာ သားကုိ သူေတာင္းတဲ့ ပုိက္ဆံထုတ္ေပးလုိက္ရေတာ့ တာပါပဲ။
ကဲ . . .ေရႊသီး၊ မင္းဘယ္လို သေဘာရသလဲ။ သူတု႔ိကုိ ေပးတဲ့ Assignment ေျဖဆုိျခင္းနဲ႔ ပတ္ သက္တဲ့ စည္းကမ္းခ်က္ထဲမွာ ‘‘မိမိကုိယ္ပုိင္ဉာဏ္ထုတ္ႏုတ္၍ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေျဖဆိုႏုိင္ရန္ စာစဥ္ေျဖနည္း လမ္းၫႊန္ကုိပါ တစ္ပါတည္း ထုတ္ေပးထားသျဖင့္ ျပင္ပေရာင္းတမ္းအသင့္ ေျဖဆိုၿပီး အေျဖမ်ား ကိုျဖစ္ေစ။ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ႏွင့္ လမ္းၫႊန္စာအုပ္မွ တုိက္႐ုိက္ကူးယူ ေျဖဆုိျခင္းျဖစ္ေစ၊ စစ္ေဆးေတြ႕ရိွပါ က အမွတ္ေလွ်ာ့မည္(သုိ႔) ပယ္ဖ်က္ႏုိင္သည္’’လို႔ တိတိက်က် သတ္မွတ္ထား တာေတြ႕ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ကေလးမွ အဲဒီစည္းကမ္းခ်က္ကို လုိက္နာမယ္ မထင္ဘူး။ ငါက အားလံုးကုိသိမ္းက်ဳံး ၿပီး အျပစ္ဆုိခ်င္ တာမဟုတ္ဘူး။ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ သင္႐ုိးစနစ္ေတြ ဘယ္လုိ ပဲေကာင္းေကာင္း အဲဒီ စနစ္ကုိ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ မယ့္ နည္းဗ်ဴဟာလုပ္ထံုးလုပ္ နည္းေတြက အေရးႀကီးတယ္ေလ။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ က ေကာင္းပါရဲ႕ ဒါေပမဲ့ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ပံုကေတာ့ ဟန္ေရးျပ သက္သက္သာျဖစ္ေနတယ္။ တကယ့္ တကယ္ကေလးေတြကုိ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ေတြ တကယ္ေလ့ လာျဖစ္ေအာင္ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္ က်ေျဖျဖစ္ေအာင္ သူတို႔နားလည္ လြယ္မယ့္၊ စိတ္ပါေစမယ့္ သင္ ၾကားေရးစနစ္ေတြ ဘယ္လို အသံုး ျပဳရ မလဲဆုိတာ ၀ုိင္း၀န္းစဥ္းစား အေျဖရွာသင့္တယ္။
ခုေတာ့ အေ၀းသင္တကၠ သုိလ္တက္တဲ့ ကေလးေတြဟာ တစ္ခါတစ္ခါျပ႒ာန္းစာအုပ္ေတြ ကုိ ေက်ာင္းက ထုတ္ေပးလုိက္တဲ့ အတိုင္း ပလတ္စတစ္ႀကိဳးေတာင္ မေျဖဘဲ ဘြဲ႕ရသြားၾကသတဲ့။ တစ္ႏွစ္ကုိ အနီးကပ္ ၁၀ ရက္ တက္၊ က်ဴရွင္ေတြ ကမန္းကတန္းေျပးတက္ၿပီး ငါးႏွစ္ၾကာတဲ့ အခါ ဥပေဒဘဲြ႕ တစ္ခုလက္ထဲ ကုိ ေရာက္။ အဲဒီကေလးေတြကပဲ ဥပေဒေလာကထဲ အလုပ္၀င္ဆုိရင္ တို႔ျမန္မာ့ဥပေဒေလာက ႀကီးက ကြၽမ္းထိုးေမွာက္ခံုျဖစ္ဖုိ႔ပဲ ရိွေတာ့မေပါ့။ ဒီလိုပဲ ဘယ္ဘာသာရပ္တုိင္းမဆုိ ဒီအတုိင္းပဲ သြားၾကမယ္ဆိုရင္ တုိ႔ဘယ္လူငယ္ ေတြကုိ အားကုိးၾကရမွာလဲ။
ကေလးေတြ ကုိယ္တုိင္ႀကိဳး စားမႈက အေရးပါတယ္လို႔ေျပာ ရင္ေတာ့ စာအုပ္ဖတ္လည္း နား မလည္၊ ပို႔ခ်ခ်က္ဖြင့္ၾကည့္ေတာ့ လည္း ဘာမွန္းမသိတဲ့ ကေလး ေတြက စာစဥ္ကုိ ကူးေရးတာဟာ စည္းကမ္း ကုိ ေဖာက္ဖ်က္တာ၊ က်င့္၀တ္ကုိ မလိုက္နာတာဆုိ တာ သတိေတာင္ထားမိပံုမေပၚ ဘူးေလ။ ဒီလိုပံုအတုိင္း အေ၀း သင္ကုိ ဆက္ခရီးႏွင္ေနၾကရင္ျဖင့္ ဘယ္စာကုိ ဘယ္ႏွ၀ါေမာင္သင္ မတံုးလုိ႔ ေမးရေတာ့မွာပဲ။ ဘယ္ ႏွ၀ါပဲသင္သင္တတ္မွာမွ မဟုတ္ဘဲကုိး။။
7Day Daily
No.361 Sunday, April 27,2014