ပညာေရးျဖင့္ ကြာဟခ်က္မ်ားကိုျဖည့္ဆည္းေပးျခင္း



ျမန္မာႏိုင္ငံ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္းရွိ ႐ႊံ႕ႏွစ္ေရာင္ထေနေသာ အင္းေလးကန္ေရျပင္ေပၚတြင္ ေမာ္ေတာ္ဘုတ္ မ်ား ေျပးလႊားေနၾကသည္။ သံဃာေတာ္မ်ားကိုတင္ေဆာင္လာသည့္ ေလွမ်ားသည္ ဘုရားမ်ားဆီသို႔ လည္းေကာင္း၊ ႐ြာသူ႐ြာသားမ်ားကို တင္ေဆာင္လာေသာ ေလွမ်ားသည္ ေဈးဆီသို႔လည္းေကာင္း သြား လာေနၾကသည္။ ေနာက္က်ိေနေသာ ေရထဲမွ ဝါးၿမႇဳံးႀကီးမ်ားကို တံငါသည္မ်ားက ဆယ္တင္ေနၾကသည္။ ထိုစဥ္တြင္ ႏိုင္ငံျခားသား ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္မ်ားကို တင္ေဆာင္လာသည့္ ေလွႀကီးတစ္စင္းေပၚလာ သည္။ ႐ိုးရာဓေလ့ေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ ေနၿပီျဖစ္ေသာ ျမင္ကြင္းကိုပင္ သူတို႔က ဓာတ္ပုံ႐ိုက္မွတ္တမ္းတင္ ရန္ ျပင္ဆင္ေနၾကသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားလုပ္ငန္းသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အရွိန္ယူေနၿပီျဖစ္သည္။ ဟိုတယ္ သစ္မ်ား၊ ေလဆိပ္မ်ားႏွင့္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ားကို တစ္ႏိုင္ငံလုံးတြင္ ေဆာက္လုပ္ေနၾကသည္။ အင္းေလး ကန္လို ေနရာမ်ိဳးတြင္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထင္သေလာက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား မရွိခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရ သည္။ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္အစိုးရ တို႔၏ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခံရၿပီးသည့္ေနာက္တြင္ ပညာေရးကလည္း ဦးစိုက္က်ဆင္း၊ အသက္ေမြးေၾကာင္းပညာ ေလ့က်င့္ သင္ၾကားရျခင္းမ်ား ကလည္းကင္းမဲ့၊ ႏိုင္ငံျခားဘာသာ စကားကိုပင္ အေျခခံေလာက္ကစၿပီး မသိသည့္ ဘဝသို႔ေရာက္ခဲ့ၾက ရသည္။

ပညာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ကြာဟခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္အတြက္ ေရွ႕ေျပးအစီအစဥ္တစ္ခုကို ၿပီးခဲ့ သည့္ႏွစ္ ေႏြရာသီကတည္းက စတင္ခဲ့သည္။ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံမွ လူမႈစီးပြားအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ Partnership for Change အဖြဲ႕က မတည္ကူညီကာ ေဆာင္႐ြက္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအဖြဲ႕က အင္းေလးေဒသတြင္ ကမၻာလွည့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္သူမ်ားႏွင့္ ဧည့္ႀကိဳလုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ေန သူမ်ားကို အဂၤလိပ္စာသင္တန္း တစ္လ ခြဲေပးခဲ့သည္။ ထိုသင္တန္းကို နယ္ျခားေဒသမ်ားတြင္ အဂၤလိပ္စာ လိုက္လံသင္ၾကားေပးေနသည့္ Teachers Across Borders အဖြဲ႕မွ ဆရာမ်ားက သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးၿပီး သင္တန္းသား ၇၇ ဦးတက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔ကို အဂၤလိပ္ဂရမ္မာ အပါအဝင္၊ အဂၤလိပ္ စကားေျပာကိုပါ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးခဲ့သည္။ ထိုသင္တန္းသည္ ေအာင္ျမင္သည္ဟုဆိုရမည္။ ယခုႏွစ္ေႏြရာသီ သင္တန္းဖြင့္ခ်ိန္တြင္ သင္တန္းတက္ရန္ လာေရာက္စာရင္းေပးသူ ေပါင္း ၁၂၀ ခန္႔ျဖစ္လာသည္။

အင္ေလးကန္တြင္ သင္ၾကားေနေသာ ထိုအဂၤလိပ္စာသင္တန္းသည္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာ သင္ၾကားေရး အစီအစဥ္ တစ္ဒါဇင္ခန္႔ရွိသည့္အနက္ တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သင္ၾကားေပးခြင့္ ရရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ယခုအခါ ႏိုင္ငံတကာက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ စိတ္ဝင္စားသည့္ ေနရာ တစ္ေနရာ ျဖစ္ေနသည္။ ဧည့္ႀကိဳသင္တန္းမ်ား၊ နည္းပညာ သင္တန္းမ်ားႏွင့္ သူနာျပဳသင္တန္းမ်ားကို အျမန္ဆုံး သင္ၾကားပို႔ခ် ေပးရန္ လိုအပ္ေနသည့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလည္းျဖစ္သည္။

ဥပမာျပရလၽွင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ Telenor ကုမၸဏီသည္ ယမန္ႏွစ္က မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းအ တြက္ ေလလံပြဲကို ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္။ ယခုႏွစ္အကုန္တြင္ ထိုကုမၸဏီမွ ဝန္ထမ္းေပါင္း ၁၀၀၀ ကိုငွားရမ္း အသုံးျပဳမည္ဟု ဆိုထားသည္။ တယ္လီေနာ-ျမန္မာ အကယ္ဒမီသင္တန္းကို ဒီဇင္ဘာလကတည္းက စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ထိုသင္တန္းဖြင့္ရျခင္းမွာ ကၽြမ္းက်င္ဝန္ထမ္းမ်ား ရရွိရန္ႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားေပၚထြန္း ရန္ျဖစ္သည္။

အလားတူ ျမန္မာႏိုင္ငံ တကၠသိုလ္ပညာေရးကလည္း ေျပာင္းလဲရန္ ေျခလွမ္းျပင္ေနေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ပညာေရးဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခုကို စတင္က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ပညာေရးက႑တြင္ မူလတန္းမွ သည္ တကၠသိုလ္ပညာေရးအပါအဝင္ သက္ႀကီးပညာေရးအထိ ႏိုင္ငံတ ကာပညာေရး အဆင့္မီေစမည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ကို ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ထိုေဆြးေႏြးပြဲကို က်င္းပၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာအစိုးရကဦးေဆာင္သည့္ ထိုေဆြးေႏြးပြဲကို အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဘဏ္၊ ၿဗိတိသၽွေကာင္စီႏွင့္ Unesco တို႔ကပူးေပါင္းပါဝင္ ကူညီခဲ့ၾကသည္။ ထိုေဆြးေႏြးပြဲမွရလဒ္မ်ားကို မူၾကမ္းအျဖစ္ တင္သြင္းထား ခဲ့ရာ လာမည့္ ဇြန္လတြင္ က်င္းပရန္ရွိေသာ လႊတ္ေတာ္တြင္အတည္ျပဳႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမၽွာ္လင့္ရသည္။ ထိုပညာေရးဥပေဒ ထြက္ေပၚလာလၽွင္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း၊ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း စာေမးပြဲႏွင့္ ေက်ာင္းလုပ္ငန္း ဆိုင္ရာ သေဘာတရားမ်ား ေျပာင္းလဲသြားလိမ့္မည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။

“ပညာေရးစနစ္မွာ အထူးသျဖင့္ေတာ့ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဟာ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရး အတြက္ အဓိကက်တဲ့ အခ်က္ျဖစ္တယ္” ဟု IIE (Institute of International Education) မွ ဒုတိယဥကၠ႒ ဒင္နီရယ္ ေအာ့ဘ္စ္ကဆိုသည္။ IIE အဖြဲ႕သည္ နယူးေယာက္ခ္ အေျခစိုက္ NGO အဖြဲ႕တစ္ ဖြဲ႕ျဖစ္ၿပီး ကမၻာ့ ပညာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အစိုးရမ်ားကို အကူအညီေပးလ်က္ရွိသည္။ သူက

“ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကုမၸဏီေတြက ထိုးသုတ္ဝင္ေရာက္ၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ လုပ္ၾကေတာ့မယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာ မွန္ကန္တဲ့ ပညာေရးကို သင္ၾကားမေပးႏိုင္ဘူးဆိုရင္၊ ပါေမာကၡေတြက မွန္ကန္တဲ့ ပညာကို မသတ္ မွတ္ေပးႏိုင္ဘူးဆိုရင္ စိန္ေခၚမႈေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရဖို႔ေသခ်ာေနၿပီ” ဟုေျပာၾကားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပညာေရးသည္ စစ္အစိုးရမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ေက်ာ္ကာလအတြင္း သုံးစားမရ ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အႀကီးအက်ယ္ ပ်က္စီးခဲ့သည္ဟုဆိုရမည္။ ပ်က္စီးမႈသည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ေလာက္အေရာက္တြင္ လမ္းစကုန္ ဇာတ္သိမ္းၿပီဟု ယူဆရသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္း လုံးတြင္ ေက်ာင္းသားမ်ားကစတင္ခဲ့သည့္ ဆူပူ အုံႂကြမႈႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ရက္စက္စြာ ၿဖိဳခြင္းႏွိမ္နင္းျခင္းခံခဲ့ရၿပီး ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေသဆုံးခဲ့ရ၊ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ၾက ရသည္။ အၿငိဳးႀကီးသည့္ စစ္အစိုးရကလည္း တကၠသိုလ္ပညာေရးကို သုံးစားမရသည္အထိ တစ္စစီဆြဲဖ်က္ကာ ပ်က္စီး ေစခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္မ်ားကို ၿမိဳ႕ႏွင့္ အေဝးဆုံးေနရာမ်ားသို႔ပို႔ၿပီး လူစုခြဲခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ျဖစ္သည္။

“ေက်ာင္းသားေတြက ပညာသင္ဖို႔ ႐ႊံ႕ထဲ ဗြက္ထဲ၊ လယ္ကြင္းေတြထဲကိုျဖတ္ၿပီး တကၠသိုလ္ေတြဆီ သြားေနၾကရတယ္။ အဲဒီလို လုပ္တာဟာ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ စုစည္းမႈကို ၿဖိဳခြဲ႐ုံသာမက ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွား မႈေတြကို မေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေအာင္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္” ဟု ေျမာက္ပိုင္း အီလီႏြိဳက္စ္ တကၠသိုလ္တြင္ ျမန္မာစာ ပါေမာကၡအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ မသရဖီသန္းကဆိုသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တကၠသိုလ္မ်ားကို ျပည္သူပိုင္သိမ္းခဲ့ၿပီး ဝန္ႀကီးဌာန ၁၃ ခုက အဆင့္ျမင့္ပညာေရး၏ ႀကီးၾကပ္မႈမ်ားကို ခြဲေဝတာဝန္ယူၾကသည္။ ပညာသင္ႏွစ္မ်ားကိုလည္း ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီေစရန္ဟု အေၾကာင္းျပၿပီး ေလၽွာ႔ခ်ခဲ့ၾကသည္။

ႏိုင္ငံတြင္ လြန္ခဲ့သည့္ သုံးႏွစ္ကစၿပီး တံခါးဖြင့္ဝါဒက်င့္သုံးခဲ့ၿပီးေနာက္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး တြင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား အလၽွင္အျမန္လုပ္ေဆာင္လာၾကေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ထိုေျပာင္းလဲမႈမ်ားထဲတြင္ ရန္ကုန္ပင္မတကၠသိုလ္ႀကီးကို ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ျခင္းကလည္း တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလကစၿပီး ေက်ာင္းသား ၁၀၀၀ ခန္႔ကို ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အိပ္ေဆာင္မ်ား တြင္ ျပန္လည္ေတြ႕ျမင္ခဲ့ၾကရၿပီး စာသင္ခန္းမ်ားတြင္ ျပန္လည္ေတြ႕ျမင္လာခဲ့ ရသည္။

တကၠသိုလ္မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေပးၿပီး ဗဟိုကအစခ်ဳပ္ကိုင္ထားမႈမ်ားကို ေလၽွာ႔ခ်လာခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ဝန္ႀကီး ဌာနမ်ား၏ခ်ဳပ္ကိုင္မႈလက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္စျပဳလာၿပီဟုဆိုရမည္ျဖစ္သည္။

လႊတ္ေတာ္တြင္လည္း အဆင့္ျမင့္ပညာေရးဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးဆြဲေရးႏွင့္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ကို ေခတ္မီစြာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား ေဆြးေႏြးေနၾကေၾကာင္း သိရသည္။ လက္ရွိ သင္ၾကားေနၾကသည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာရပ္မ်ားႏွင့္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး၏ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း မ်ားသည္ အလုပ္အကိုင္ ေဈးကြက္အတြက္ အံဝင္ခြင္က် မျဖစ္ေတာ့ေၾကာင္း အာဏာပိုင္တို႔ ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္ နားလည္ထားၾကသည္။

အဆင့္ျမင့္ပညာဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးေဇာ္ေဌးကလည္း အီးေမးလ္တစ္ေစာင္ထဲတြင္ “လက္ေတြ႕က် သည့္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိေသာ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကို ေရးဆြဲသြား မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိ က်င့္သုံး ေနသည့္ ပညာေရးစနစ္သည္ ညီၫြတ္မၽွတမႈ မရွိေၾကာင္း၊ ျပန္လည္ အစားထိုး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေပးရန္ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း” ေျပာၾကားခဲ့သည္။

“တကၠသိုလ္ကေနထြက္သြားတဲ့သူေတြဟာ လုပ္ငန္းခြင္ေတြမွာ လိုအပ္ေနတဲ့ ကၽြမ္းက်င္မႈ အရည္အေသြးေတြ ပါမသြားၾကဘူး။ ကုမၸဏီေတြကလည္း ခုခ်ိန္မွာ ကၽြမ္းက်င္တဲ့လုပ္သားေတြကို စုေဆာင္းရွာေဖြေနၾကတယ္။ လူသစ္ေတြစုေဆာင္းရာမွာ ထိုးထြင္းတီထြင္ ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းလည္းရွိရမယ္၊ လုပ္ငန္းဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈပညာလည္း ကၽြမ္းက်င္ရမယ္၊ အဂၤလိပ္လိုလည္း ေကာင္းေကာင္း တတ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ လူေတြ အလြန္႔အလြန္ ရွားေနၿပီ” ဟု မစၥတာ မကၠင္ဇီကဆိုသည္။

ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ တကၠသိုလ္ပညာေရးကို ခ်ိတ္ဆက္ျခင္းဆိုသည္မွာ သင္ၾကားေနသည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း မ်ားကို ကမၻာ့အလုပ္ အကိုင္ေဈးကြက္ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္မိရန္ျဖစ္သည္။ ဒင္နီရယ္ ေအာ့ဘ္စ္က

“ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရာမွာ ဥပေဒေတြ ထုတ္ျပန္ေနတဲ့အထိ မေစာင့္သင့္ဘူး ထင္တယ္။ ခုကတည္းက တစ္ခုခုစတင္လုပ္ေဆာင္ဖို႔လိုမယ္။ ႏိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္ေတြက တကၠသိုလ္ တစ္ခုခုနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္မထားဘဲနဲ႔ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ျပန္ဆြဲၾကမွာလဲ။ ႏိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္တစ္ခုခုနဲ႔ ပူးေပါင္းမထားဘဲ သင္႐ိုးေတြကို ပူးေပါင္းသင္ၾကားဖို႔ဆိုတာလည္း ဘယ္လို လုပ္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္မွာလဲ” ဟုသုံးသပ္သည္။

မွတ္ခ်က္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၀ ရက္ေန႔ထုတ္ The International New York Times သတင္းစာပါ Ginanne Brownell ေရးသားသည့္ "Education Programs Try to Close Gaps in Myanmar" ကို ျပန္ဆိုပါသည္။

ေမာကၡပညာေရး Magazine

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...