ဒီမုိကေရစီေခတ္ေျပာင္းခ်ိန္ ပညာေရးအေတြးအျမင္မ်ား (by ေဒါက္တာျမင့္သိန္း)



ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေခတ္ေျပာင္းခ်ိန္တုိင္းတြင္ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိစၿမဲ၊ အဆုိပါအေျပာင္းအလဲမ်ားအနက္ ဂ်ပန္ေခတ္ကုိေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ဒုတိယကမာၻစစ္ကာလျဖစ္သျဖင့္ ရည္မွန္းထားသည့္အတုိင္း အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း အဂၤလိပ္လက္ေအာက္တြင္ ေတြ႕ႀကံဳခံစားခဲ့ရေသာ ကုိလုိနီပညာေရးစနစ္၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ ကုစားရန္အလုိ႔ငွာ အခြင့္အေရး ရသည္ႏွင့္ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲလုပ္ရန္ ႀကိဳးစားၿပီးအားနည္းခ်က္တုိ႔ကုိျပဳျပင္ရန္ အားထုတ္ခဲ့ၾက သည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကုိလုိနီေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လုံး ျမန္မာစာ၊ ျမန္မာစကားသည္ ေနရာမွန္မရခဲ့သျဖင့္ အခြင့္ရသည္ႏွင့္ ျမန္မာစာကုိသင္ၾကားမႈသုံးဘာသာစကား (Medium of Instr-uction) အျဖစ္သတ္မွတ္ျခင္း၊ ဘာသာရပ္အသီးသီးကုိ ျမန္မာဘာသာျဖင့္သင္ၾကားျခင္း၊ ၿဗိတိသွ် ကုိလုိနီေခတ္အတြင္း ေက်ာင္းသုံးမ်ဳိးသုံးစားရွိခဲ့သည္ကုိ ေက်ာင္းတစ္မ်ဳိးတစ္စားတည္းအျဖစ္ သတ္ မွတ္ဖြင့္လွစ္ေစျခင္းတုိ႔ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ကုိေတြ႕ရပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္လြတ္လပ္ေရးရၿပီးကာလ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားကုိၾကည့္လွ်င္ Education Policy ထုတ္ျပန္ေၾကညာျခင္း၊ ယူနက္စကုိမစ္ရွင္ ႏွစ္ႀကိမ္တုိင္တိုင္လာေရာက္ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရးအေျခ အေနကုိ ကြင္းဆင္းေလ့လာတာ အစီရင္ခံစာမ်ားတင္သြင္းျခင္း၊ ျမန္မာႏုိင္ငံပညာစုံစမ္းေလ့လာေရး မစ္ရွင္း (The Burma Educational Observation and Study Mission) ကုိဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး အဂၤလန္၊ အေမရိကန္၊ ကေနဒါ၊ မကၠဆီကုိႏွင့္ ပါကစၥတန္စုစုေပါင္း ငါးႏုိင္ငံကုိ ေျခာက္လတာအတြင္း သြား ေရာက္ၿပီး ပညာေရးက႑အသီးသီးကုိေလ့လာျခင္း၊ ထုိေျခာက္ဦးအဖဲြ႕ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာသည့္ အခါထင္ရွားေသာပညာရွင္ႏွင့္ ပညာေရးပါရဂူ ၁၅ ဦးတုိ႔ျဖင့္ အင္အားျဖည့္တင္းကာ စုစုေပါင္း အဖဲြ႕ဝင္ ၂၁ ဦးပါရွိသည့္ ပညာေရးျပန္လည္ဖဲြ႕စည္းေရးေကာ္မတီ (Education Reorganization Committee) တစ္ရပ္ကုိဖဲြ႕စည္းခဲ့ၿပီး ပညာေရးစီမံကိန္း တစ္ရပ္ေရးဆဲြခဲ့ေစျခင္း၊ အဆုိပါစီမံကိန္းကုိ ျပည္ေတာ္သာ ညီလာခံတြင္ ‘ဘဝသစ္ဖန္တီးမႈ ျပည္ေတာ္သာပညာေရးစီမံကိန္း (Pyidawtha Educational Plan For Welfare State) အျဖစ္တင္သြင္းေဆြးေႏြးကာ အတည္ျပဳခ်က္ရယူခဲ့ျခင္း၊ ဤစီမံကိန္းတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ (၅) ရပ္ကုိ ပထမဦးဆုံးအႀကိမ္အျဖစ္ ခ်မွတ္ႏုိင္ခဲ့ျခင္းဟူသည့္ ထူးျခားေသာ ပညာေရး ျဖစ္စဥ္တုိ႔ကုိ ေပၚေပါက္ခဲ့ပါသည္။

အဆုိပါေခတ္ေျပာင္းကာလႏွစ္ရပ္အတြင္း ျဖစ္ထြန္းခဲ့ေသာ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲတုိ႔၏ အႏွစ္သာရ မွာအခြင့္ရသည္ႏွင့္ တုိင္းျပည္၏ပညာေရးတုိးတက္ေအာင္ အစြမ္းရွိသေရြ႕ ႀကိဳးစားခဲ့သည့္ တုိင္းက်ဳိး ျပည္ျပဳသမုိင္းဝင္အားထုတ္မႈမ်ားျဖစ္ေနျခင္းပင္။ ဤသုိ႔သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ ပညာေရးတာဝန္ေက်ခဲ့ပုံကုိ အတုယူလ်က္ယခုကဲ့သုိ႔ ဒီမုိကေရစီေခတ္ဆန္းခ်ိန္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလုံးတက္ညီလက္ညီျဖင့္ တုိင္းက်ဳိးျပည္ျပဳ ပညာေရးေျပာင္းလဲမႈမ်ားတြင္ က်ရာေနရာမွစည္းစည္းလုံးလုံးပါဝင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖင့္ကၽြန္ေတာ္တို႔တုိင္းျပည္၏ ပညာေရးျမင့္မားလာသည္ႏွင့္အမွ် တုိင္းျပည္၏စီးပြားေရးတုိးတက္မႈကုိ အေထာက္အကူျပဳမည့္အျပင္ ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေသာ ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးေပၚထြန္းလာေရးအတြက္ပါ အေထာက္အကူျပဳမည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ယုံၾကည္မိပါသည္။

ထုိ႔ျပင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၏သမုိင္းေၾကာင္းအရ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ မတ္လမွစ၍ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ ေခတ္၊ ထုိ႔ေနာက္ျပည္ေထာင္စုဆုိရွယ္လစ္သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ေခတ္ကာလမ်ားတြင္ အေထြေထြ ပညာေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြ (၁၉၆၄ ခုႏွစ္)၊ အေျခခံပညာေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြ (၁၉၆၈ ခုႏွစ္)၊ စာေမးပဲြႏွင့္ စစ္ေဆးမႈဆုိင္ရာ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြ (၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္) စသည့္ ပညာေရးႏွီးေႏွာဖလွယ္ပဲြမ်ားက်င္းပၿပီး ပညာေရးစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့ၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ ဤပညာေရးစနစ္ကာလမ်ားအတြင္း ေက်ာင္းသားဘဝျဖင့္ ႀကီးျပင္လာခဲ့ၿပီး ဝန္ထမ္းဘဝျဖင့္ပညာေရးတာဝန္တုိ႔ကုိ အဆင့္ဆင့္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါသည္။ အဆုိပါ ပညာေရးစနစ္မ်ား ၏အားသာခ်က္အားနည္းခ်က္တုိ႔ကုိ ကၽြန္ေတာ္ကုိယ္ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ရသည့္နည္းတူ အျခားကုိယ္ေတြ႕ႀကံဳ သူတိုင္းမွာလည္း ခံစားခ်က္မ်ား၊ သုံးသပ္ခ်က္မ်ားကုိယ္စီရွိၾကမည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။

ယခုကဲ့သုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ပညာေရးကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ ႀကိဳးပမ္းေနခ်ိန္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္တိုင္ ျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ား (Lived Experiences) အေပၚအေျခခံလ်က္ပညာေရးစနစ္၏ အားသာခ်က္အားနည္းခ်က္မ်ားကုိ သင္ခန္းစာယူၿပီး က်ရာေနရာမွာ တုိင္းျပည္၏ပညာေရးကုိ ျမႇင့္တင္ေပးျခင္းသည္ တုိင္းျပည္၏တာဝန္ကုိေက်ပြန္ရာေရာက္႐ုံမက တုိင္းျပည္၏ေက်းဇူးကုိလည္း ဆပ္ရာေရာက္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္သုံးသပ္ထင္ျမင္မိပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံပညာေရးေလ့လာေရးလုပ္ငန္းဆုိင္ရာ သမုိင္းေနာက္ခံႏွင့္သုံးသပ္ခ်က္

ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးသမုိင္းေၾကာင္းကုိ ျပန္ေျပာင္းၾကည့္လွ်င္ ယူနက္စကုိအဖဲြ႕ႀကီးမွ ေစလႊတ္လုိက္သည့္ ေလ့လာေရးမစ္ရွင္အဖြဲ႕တစ္ဖဲြ႕သည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၂ ရက္တြင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသုိ႔ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ႏွစ္လခန္႔ကြင္းဆင္းေလ့လာခဲ့ေၾကာင္း၊ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္တုိ႔ကုိ ယူနက္စကုိ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ထိ အစီရင္ခံစာတင္သြင္းခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာမွတ္သားရပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁၇ ရက္တြုင္ ယူနက္စကုိပညာေရးအတုိင္ပင္ခံ မစ္ရွင္အဖဲြ႕တစ္ဖဲြ႕ေနာက္ထပ္ေရာက္ရွိလာခဲ့ ၿပီးသုံးလခဲြၾကာကြင္းဆင္းေလ့လာေရးခရီးအၿပီး ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ေမ ၁၁ ရက္တြင္ မစ္ရွင္အဖဲြ႕၏ အစီရင္ခံ စာ “Report of the Mission to Burman” ကုိအဖဲြ႕ေခါင္း Dr.Richard M.Tisinger ကုိယ္တုိင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံယူနက္စကုိ အမ်ဳိးသားေကာမစ္ရွင္ဥကၠ႒ျဖစ္သူ ပညာေရးဝန္ႀကီးထံ တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။ အဆုိပါ ကြင္းဆင္းေလ့လာသည့္ လုပ္ငန္းႏွင့္အစီရင္ခံစာသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ပထမဆုံးေသာ ပညာေရး က႑ေလ့လာေရးလုပ္ငန္း (The First Education Sector Study of Myanmar) ဟုကၽြန္ေတာ္ထင္ ျမင္ယူဆမိပါသည္။ ႁခြင္းခ်က္အေနျဖင့္ ဤပညာေရးေလ့လာမႈလုပ္ငန္းကုိ ႏုိင္ငံျခားမ်ားကသာ အဓိက ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ၁၉၉၀ ျပည္ႏွစ္ ႏွစ္လယ္ပုိင္းမွစ၍ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန UNDP ႏွင့္ UNESCO တုိ႔ပူးေပါင္း ၍ ပညာေရးက႑ေလ့လာေရးလုပ္ငန္း (ESS Education Sector Study) ကုိစီမံခ်က္အသြင္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာတြင္ ျမန္မာ့ပညာေရးက႑ႏွင့္ပတ္သက္၍ အေတြ႕အႀကံဳရွိၿပီး ပညာေရးလုပ္ငန္းမ်ား တြင္ကုိယ္တုိင္က် ပါဝင္ေတာင္ရြက္ေနသူ ၄၇ ဦးႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ေျခာက္ဦးတုိ႔သည္ National Project Director ျဖစ္သူ ဆရာႀကီးေဒါက္တာခင္ေမာင္ႂကြယ္ (ဥကၠ႒၊ ျမန္မာႏုိင္ငံပညာေရး သုေတသနဗ်ဴ႐ုိ) ႏွင့္ Mr.Antoine Schwartz (UNESCO Chief Technical Adviser) တု႔ိ၏ဦးေဆာင္ မႈျဖင့္ကြင္းဆင္း သုေတသနစာတမ္း ၃၀ ႏွင့္ Education Sector Study Phase 1 (Final Report) တုိ႔ ကုိ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလတြင္ ျပဳစုၿပီးစီးခဲ့ပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ESS Phase Two ကုိဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ Draft Proposal for Education Sector Development Vol.I Strategy Development (1993-2012) and Vol.II Project Profiles တုိ႔ကုိျပဳစုၿပီးစီးခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္အဆုိပါစီမံခ်က္မ်ားသည္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ သည့္အဆင့္သုိ႔ မေရာက္ခဲ့ဘဲ ၿပီးဆုံးခဲ့ပါသည္။ ဤသုိ႔ ၁၉၉၁ ျပည့္ႏွစ္ ႏွစ္လယ္မွ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ အထိၾကာျမင့္ခဲ့ေသာလုပ္ငန္းကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဒုတိယအႀကိမ္ပညာေရးက႑ ေလ့လာေရးလုပ္ငန္းဟု ကၽြန္ေတာ္ဆုိခ်င္ပါသည္။ ယခုတစ္ဖန္ ဘက္စုံလႊမ္းၿခံဳႏုိင္ေသာ ပညာေရးက႑ေလ့လာေရးလုပ္ငန္း (CESR-Comprehensive Education Sector Review) ကုိ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လမွစ၍ အဆင့္ (၃) ဆင့္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လ်က္ရွိရာ အဆင့္ (၁) အခ်ိန္တုိအတြင္း အကဲျဖတ္ျခင္း (Repid Assessment) ၿပီးဆုံးၿပီးေနာက္ အဆင့္ (၂) အေသးစိတ္ ေလ့လာဆန္းစစ္ျခင္း (In-depth Analysis) ၏ ေနာက္ဆုံးအပိုင္းျဖစ္ေသာ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္ အစီရင္ခံစာမ်ားအေပၚ အစည္းအေဝးမ်ားက်င္းပ၍ အႀကံဉာဏ္မ်ားရယူကာ အၿပီးသတ္ျပဳစုလ်က္ရွိေနၾကပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ အဆင့္ (၃) ကုန္က်စရိတ္ လ်ာထားခ်က္ပါဝင္သည့္ ပညာေရးက႑စီမံကိန္းမ်ား ေရးဆဲြတင္ျပၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးသမုိင္းစဥ္အရ CESR ကုိတတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ပညာေရးက႑ ေလ့လာေရးလုပ္ငန္းဟု ကၽြန္ေတာ္သတ္မွတ္ခ်င္ပါသည္။

အဆုိပါ CESR ၏သုေတသနေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအေပၚ အေျချပဳလ်က္ လက္ေတြ႕က်ေသာ ပညာေရးျမႇင့္ တင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ စီမံစုိင္းျပင္းမႈမ်ား ရွိလာပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလ ၇ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာအျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ကြန္ဗင္းရွင္းဗဟုိဌာန ၌က်င္းပခဲ့သည့္ လက္ေတြ႕က်ေသာ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈဆုိင္ရာ ေဆြးေႏြးပဲြတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီးကုိယ္တိုင္ အဖြင့္မွာစကားေျပာၾကားၿပီးခ်ိန္မွစ၍ အရွိန္ရလာခဲ့ပါသည္။ ယခုအခါရန္ကုန္ တကၠသုိလ္နယ္ေျမ စိန္ရတုခန္းမသည္ အဆုိပါလက္ေတြ႕က်ေသာ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၏ ဗဟုိအခ်က္ခ်ာ ေဒသသဖြယ္ျဖစ္တည္လာပါသည္။ လုပ္ငန္းအဖဲြ႕ (၁၈) ဖဲြ႕သည္ အဖဲြ႕လုိက္ရည္မွန္း ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ျခင္း၊ လုိအပ္ေသာမူဝါဒမ်ားခ်မွတ္ျခင္းႏွင့္ မူဝါဒအလုိက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကုိ ပထမမူၾကမ္းအျဖစ္ ေရးဆဲြျခင္း၊ ေဒသႏၲရအလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပဲြမ်ား က်င္းပျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ လူကုိယ္တိုင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဖုန္းျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စာျဖင့္ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ e-mail ျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ေဝဖန္အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကုိ ထည့္သြင္းစဥ္းစားေသာ လုပ္ငန္း အဖဲြ႕လုိက္ခ်မွတ္ထားေသာ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားမူဝါဒမ်ားႏွင့္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကုိ ျပန္လည္မြမ္းမံၾကပါ သည္။

ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးသမုိင္းတြင္သုံးႀကိမ္တုိင္တိုင္ ေဆာင္ရြက္သည့္ပညာေရး က႑ေလ့လာေရး (Education Sector Study) လုပ္ငန္းတုိ႔တြင္ပါဝင္သည့္ အေၾကာင္းအရာတုိ႔ကုိ ေလ့လာသည့္အခါ ေအာက္ပါအေၾကာင္းရပ္တုိ႔သည္ ဘုံပါဝင္ေနေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါသည္။

- ပညာေရးဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈ (Education Structure)

- သင္႐ုိးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး

- ဆရာအတတ္ပညာေရးႏွင့္သင္ျပမႈ အရည္အေသြးျမင့္မားေရး

- စာေမးပဲြစနစ္ျပဳျပင္ေရး

- ေက်ာင္းစစ္ေဆးေရး

- မသင္မေနရမူလတန္းပညာေရး

- သူငယ္တန္း (Kindergarten)

- ဘာသာစကားဆုိင္ရာမူဝါဒ

- ေက်ာင္းအေဆာက္အအုံ၊ ပရိေဘာဂႏွင့္ သင္ေထာက္ကူပစၥည္းလုိအပ္ခ်က္မ်ား

- ဘ႑ာေရးအေျခအေန

- ပညာေရးစီမံခန္႔ခဲြမႈအေျခအေန

- ကုိယ္ပုိင္ေက်ာင္းမ်ား

- စက္မႈလက္မႈႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးအဆင့္ျမင့္ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ေမလတြင္ တင္သြင္းခ့ဲသည့္ ယူနက္စကုိမစ္ရွင္၏ အစီရင္ခံစာတြင္ မေတြ႕ရေသာ္လည္း ၁၉၉၀ ျပည့္ ႏွစ္ ႏွစ္လယ္မွစတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ESS (Education Sector Study) ႏွင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ လမွစတင္ခဲ့ေသာ CESR (Comprehensive Education Sector Review) တုိ႔တြင္ ပါဝင္လာသည္ကုိ ေတြ႕ရွိရပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ဘုံပါဝင္ေနသည့္အေၾကာင္းအရာတုိ႔ႏွင့္ပတ္သက္၍ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါအလုိက္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္လာေအာင္ အႀကံျပဳခဲ့သည္ကုိေတြ႕ရသည့္အျပင္ အဆုိပါနယ္ပယ္မ်ားသည္ ေျပာင္း လဲေနသည့္ေခတ္ကာလလုိအင္၊ တုိင္းျပည္လုိအင္၊ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားတို႔၏ လုိအင္မ်ားႏွင့္ အညီအၿမဲျပဳျပင္ ျပင္ဆင္ေနရမည့္ နယ္ပယ္မ်ားျဖစ္လာၿပီး ကၽြန္ေတာ့္အျမင္အရ ဤနယ္ပယ္မ်ားအ ေၾကာင္းရပ္မ်ားသည္ ျမန္မာ့ပညာေရး၏ မၿပီးေသးေသာ ပန္းခ်ီကားမ်ားဟု ကၽြန္ေတာ္တင္စားခ်င္ပါ သည္။

ဤမၿပီးေသးေသာ ပန္းခ်ီကာမ်ားအတြက္မွ ပထမတစ္ခ်ပ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္နမူနာသေဘာ ေဆြးေႏြးလုိပါ သည္။ ထုိမၿပီးေသးေသာ ပန္းခ်ီကားမွာအေျခခံပညာေရး ဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈ (Basic Education Structure) ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပထမဆုံးေသာ ပညာေရးေလ့လာမႈအျဖစ္ ကၽြန္ေတာ္သတ္မွတ္ခ်င္ေသာ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ ေမလတြင္တင္သြင္းခဲ့သည့္ ယူနက္စကုိပညာေရးမစ္ရွင္အဖဲြ႕၏ အစီရင္ခံစာတြင္ ေအာက္ပါအတုိင္း တစ္ႏွစ္တုိးရန္ အႀကံျပဳထားခဲ့ပါသည္။

“Most counrties have established 12 years of school as necessary for proper prepara-tion, either for life or university work. Burma should consider extending the present 9 years to 10”.

ထုိ႔ေနာက္ ၁၉၈၀-၈၁ ခုႏွစ္မွစ၍ အေျခခံပညာအဆင့္တြင္ သင္႐ုိးညႊန္းတမ္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္တြင္ ဧကာ ဒသမတန္းအထိထားရွိၿပီး သင္႐ုိးမ်ားေရးဆဲြရန္ လမ္းညႊန္ခ်က္ႏွင့္အညီ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္ (တည္းျဖတ္ၿပီးစာမူ) မ်ားကုိ ၁၁ တန္းအထိ ေရးသားျပဳစုခဲ့ၿပီး ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ၁၁ တန္းအထိ တုိးခ်ဲ႕ရန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အထက္မွထပ္မံလမ္းညႊန္ျပန္သျဖင့္ ရပ္ဆိုင္းခဲ့ရျပန္ ပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏွစ္လယ္မွစခဲ့ေသာ ESS (Education Sector Study) ၏ Phase 1, Final Report တြင္ ပညာေရးဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈကုိ ေအာက္ပါအတုိင္းသုံးသပ္ထားပါသည္။

“Under the present structure KG is treated both as preparatory to formal primary education and as the first grade of the primary cycle. This dual function is a burden for KG classes.

Moreover, the primary cycle is limited to five years, including KG Realtively young Myanmar children thus have to master the primary curriculum in a shorter period than in most countries.”

ယခုတစ္ဖန္ CESR ၏ေတြ႕ရွိခ်က္ေထာက္ခံတင္ျပခ်က္မ်ားအရ အာဆီယံႏုိင္ငံအမ်ားစု၏စံ၊ ႏုိင္ငံ တကာစံမ်ားႏွင့္အညီ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၏ အေျခခံပညာေရးဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈကုိ KG+12 ႏွစ္ ထားရန္ အဆုိျပဳလာပါသည္။ ႏုိင္ငံတကာက်င့္သုံးမႈမ်ားကုိ ေလ့လာလွ်င္ အေျခခံပညာအဆင့္ စာသင္ ႏွစ္စုစုေပါင္း (Total years of schooling) သည္အမ်ားအားျဖင့္ ၁၂ ႏွစ္ (KG ႏွစ္မပါ) ရွိပါသည္။ အထက္တြင္တင္ျပခဲ့သည့္ UNESCO အစီရင္ခံစာအရပင္ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္တစ္ဝိုက္ကစ၍ စာသင္ႏွစ္စုစု ေပါင္း ၁၂ ႏွစ္ကုိ တိုင္းျပည္အမ်ားစုတြင္ က်င့္သုံးေနၿပီဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။

အထူးသျဖင့္ အထက္တြင္တင္ျပခဲ့သည့္အတုိင္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံတြင္ အေျခခံပညာေရးဖဲြ႕စည္း တည္ေဆာက္မႈကုိျပဳျပင္ရန္ အႀကံေပးေထာက္ခံမႈ၊ ျပဳျပင္ရန္ႀကိဳးပမ္းမႈရွိခဲ့သည္ႏွင့္အညီ ယခုကဲ့သုိ႔ အခါအခြင့္သင့္ခ်ိန္တြင္ အသင့္ရွိမႈအေနအထား (Readiness Factor) အရအသင့္မျဖစ္ေသးေသာ အေျခအေနတုိ႔ကုိ သုေတသနျပဳေဖာ္ထုတ္ၿပီး အသင့္ျဖစ္လာေအာင္ အဆင့္ဆင့္စီမံခ်က္ခ်ကာ ျပင္ ဆင္သည္ႏွင့္အမွ် အေျခခံပညာဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈကုိလည္း ႏုိင္ငံတကာစံ၊ အာဆီယံစံမ်ားႏွင့္ ညႇိကာ KG+12 သုိ႔ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ရန္ အခ်ိန္တန္႐ုံမက အခ်ိန္အတန္ငယ္ေႏွာင္းေနၿပီဟုပင္ ကၽြန္ေတာ္ယူဆမိပါသည္။

မိဘျပည္သူမ်ား စဥ္းစားၾကပါကုန္။

ေၾကးမုံသတင္းစာ
ဧၿပီလ(၂၁) ရက္၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...