ေရလိုေအး၍ ပန္းလိုလန္းသည္႕ ႏွစ္ကူးတန္ခူးသႀကၤန္
ဝိႆဇၨက(ပဲခူး)
ျမန္မာျပကၡဒိန္၏ လမ်ားအစ တန္ခူးလကုိ ''စိတၱေကာ တန္ခူးလ၊ ရမၼေကာ တန္ခူးလ''ဟူ၍ ပရိယာယ္ ႏွစ္မ်ဳိးျပဆိုထားသည္။ အနက္ အဓိပၸာယ္ မွာ ''အထူးထူး ေသာ အပြင့္အသီးတို႔ျဖင့္ ဆန္း ၾကယ္ သည္၏ အျဖစ္ ေၾကာင့္ လူတို႔၏ စိတ္ႏွလုံး ကို ေမြ႕ေလ်ာ္ေစတတ္ေသာ ေၾကာင့္ တန္ခူးလ ဟုေခၚ၏'' ဟူ၍ အဘိဓာန္ က်မ္းတြင္ ေဖာ္ျပထား သည္။ အထူးထူးေသာ အပြင့္အသီးတို႔ျဖင့္ ႐ႈခ်င္ စဖြယ္ေကာင္းေသာလ၊ သာယာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းေသာလဟု ဆိုအပ္၏။
တန္ခူးေရကုန္၊ ကဆုန္ေရခန္း ဆုိစကားအရလည္း ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းအုိင္တို႔တြင္ ေရမ်ားပင္ခန္းေျခာက္တတ္ ၏။ သစ္ရြက္တို႔ေၾ<ြကၿပီးလွ်င္ အကုိင္းအခက္တို႔သည္ ႐ိုးတံက်ဲက်ဲျဖစ္လ်က္ ရွိ၏။ ''တန္ခူးမည္မွတ္၊ ဖက္ဆြတ္ ေရတုိး၊ သႀကၤန္မုိး'' ဆုိစကားအရ ဖက္ဆြတ္မိုးတို႔ ရြာသြန္းတတ္သည္။ ထုိအခါ ႐ိုးတံက်ဲက်ဲ အပင္တုိ႔သည္ ရြက္သစ္၊ ရြက္ႏုေလးမ်ားျဖင့္ စိမ္းလန္းေဝလြင္ ငယ္႐ုပ္တို႔ ဆင္ၾကေပေတာ့မည္။ ေျမသင္း ရနံ႔တို႔သည္ လည္း သင္းတပ်ံ႕ပ်ံ႕ရွိေခ်ၿပီ။ ''လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သင္းပါဘိ၊ ဆန္းသေလာက္ မလင္းႏုိင္ဘူး၊ ပန္းပိေတာက္ မင္းဟူ''၍ ပိေတာက္ဝါဝါတို႔ျဖင့္ လတန္ခူးကို အလွဆင္ ထားၾကသည့္ တန္ခူးလ၏ အလွဆုံး အရာမွာ သႀကၤန္ ပြဲေတာ္ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ အခ်ိန္အခါျဖစ္၏။
''ခါလည္လုလု၊ ရတုသစ္သစ္၊ သရစ္ေပၚေပၚ၊ သာေပ်ာ္ရႊန္းရႊန္း၊ ကိန္းခန္းသင့္ေမာ၊ ရြက္ရင့္ေလွ်ာ၍၊ ရြက္ေက်ာႏုလွန္၊ ရြက္သစ္ျပန္တည့္၊ ပန္းမာလ္ ငုံကင္း၊ သုတ္ေလညင္းႏွင့္ ေျမသင္းရနံ႔၊ တပ်ံ႕ပ်ဴးပ်ဴး၊ မင္းလြင္ ျမဴးလ်က္၊ တန္ခူးလည္းကုန္၊ လကဆုန္သည္၊ ပစၥဳန္႐ိုက္ ျမည္း၊ ခ်ဳန္းခ်ဳန္းတည္း'' ဟူ၍ ေျမသင္းရနံ႔ တို႔ သင္းပ်ံ႕ ေနသည္ကို ရွင္အဂၢသမာဓိက ဘုံခန္းပ်ဳိ႕တြင္ တင္စား၍ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ေလသည္။
တန္ခူးလ ကို တာကူးဟူ၍ ေရးသည္လည္းရွိ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ပ်ဳိ႕ကဗ်ာတို႔၌ တကူးလဟူ၍ေရးၾကသည္။ တာကူးဟူေသာ အေရးအသားမွာ မိန္ရာသီမွ မိႆ ရာသီသို႔ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ေနမင္းေျပာင္းျခင္းကို စြဲ၍ ေရး သား ေၾကာင္းကို ေဝါဟာရလီနတၴဒီပနီက်မ္းျပဳစုသူ ေလွသင္း အတြင္းဝန္မင္းက ဆုိသည္။ ဤအဆုိကို လိုက္၍ ေဝါဟာရ၏ဇာစ္ျမစ္ကို ရွာေဖြသူတို႔က တာကူးမွတန္ခူးသို႔ ေရြ႕လ်ားသည္ဟုႀကံဆၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ပုဂံ ေက်ာက္စာ၏ အေရးအသားတုိ႔ကုိ အေျခခံ၍သုေတသန ျပဳေသာ ဆရာႀကီးဦးဖုိးလတ္၏ အဆုိအရ တာကူးဟူ ေသာ အသုံးအႏႈန္းႏွင့္ တန္ခူးဟူေသာ အေခၚအေဝၚတို႔ သည္ သူ႔အဓိပၸာယ္ႏွင့္သူ တျခားစီျဖစ္သည္။ ''တာ''သည္ အခ်ိန္အခါ၊ ရာသီဥတု၊ ႏွစ္စသည္တို႔ကို ေဟာ သည္ျဖစ္ရာ ဤတာကူး ဟူေသာ ေဝါဟာရ၌ ႏွစ္ကို ရည္ရြယ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တာကူးလသည္ ႏွစ္ကူး ေသာလဟု အဓိပၸာယ္ရ သည္ဟု ေဖာ္ျပထား၏။
ကမၻာေပၚရွိ လူမ်ဳိးတုိင္းမွာပင္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ မ်ား ခမ္းခမ္းနားနား က်င္းပေသာ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား ရွိ သည္။ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္ကို အျမတ္တႏုိးက်င္းပ ၾကသည္။ ႏွစ္သစ္ကိုႀကိဳဆိုၾက သည္။ ျမန္မာ တို႔၏ ႏွစ္သစ္ကူးအခါသဘင္ကို ''သႀကၤန္''ဟု ေခၚသည္။ သႀကၤန္ဟူေသာေဝါဟာရ ''သႀကၤာႏၲ'' ဟူသည့္ သကၠတစကားမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ေဝါဟာရလီ နတၴဒီပနီ ႏွင့္ ေဝါဟာရ တၴပကာသနီတို႔တြင္ ေဖာ္ျပ ထားေပသည္။ ပညာရွင္အခ်ဳိ႕ကမူ ''ပါဠိစကား'' ''သကၤႏၲ'' မွ ဆင္းသက္ လာသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိၾကေစကာမူ အဓိပၸာယ္မွာ ''ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ေရႊ႕ေျပာင္းျခင္း''ျဖစ္ သည္။ ဤကမၻာေျမ သည္ ေနကို ဗဟိုျပဳ၍ လွည့္လည္ေနျခင္း ျဖစ္၏။
တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ေနမင္းသည္ မိႆရာသီမွစ၍ ၿပိႆ၊ ေမထုန္၊ ကရကဋ္၊ သိဟ္၊ ကန္၊ တူ၊ ၿဗိစၧာ၊ ဓႏု၊ မကာရ၊ ကုမ္၊ မိန္ဟူေသာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီခြင္တုိ႔သုိ႔ အစဥ္ လုိက္ကူးေျပာင္း လွည့္လည္ၿပီးေနာက္ သူရိယ၊ သိဒၶႏၲက်မ္း အလုိ ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန္႔ျပည့္ေသာ အခါ တနဂၤေႏြ ရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္စင္သည္ မိႆရာသီအစ သုည အသၤာသုိ႔ဝင္၏။ ထုိကဲ့သို႔ ဝင္ေရာက္စအခ်ိန္တြင္ သႀကၤန္ က်သည္။ သို႔ရာတြင္ ႏွစ္မ ကူးေသးေခ်။ ေဗဒင္တြက္ ႐ိုးက်မ္းမ်ား၌ ရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္စင္ႏွင့္ ရဝိမဓ်ၿဂိဳဟ္သြမ္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားခြဲျခားျပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မိႆရာသီသုိ႔ ထုိၿဂိဳဟ္ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားေရာက္ေသာ အခ်ိန္ကာလသည္ လည္း ကြဲျပားသည္။ မိႆရာသီသုိ႔ တနဂၤေႏြရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္ ဝင္ေရာက္ရွိၿပီး၍ ၂ ရက္၊ ၄ နာရီ၊ ၄ မိနစ္၊ စကၠန္႔ ၄ဝ ၾကာမွ တနဂၤေႏြ ရဝိမဓ်ၿဂိဳဟ္ သြမ္းေရာက္ရွိ၏။ ထုိကဲ့သို႔ ကြာျခားေသာ ႏွစ္ရက္ေက်ာ္ကာလသို႔ ဝင္ေသာအခါက် မွသာ အတာတက္ ၍ ႏွစ္သစ္ကူးၿပီဟု အသိအမွတ္ျပဳၾက သည္ကုိ သႀကၤန္တြက္႐ိုးက်မ္းတုိ႔ အလုိအရလည္းေကာင္း၊ ဆရာႀကီးေမာင္ထင္၏ ျမန္မာ့ဆယ္ႏွစ္လရာသီအေၾကာင္း စာ-၆၄ အရလည္းေကာင္းေဖာ္ျပပါ၏။
ႏွစ္သစ္မကူးမီ တန္ခူးလ၏ ရက္တုိ႔ကုိ ေႏွာင္းရက္ သတ္မွတ္ၿပီး ႏွစ္သစ္ကူးၿပီးေနာက္ ႏွစ္ဆန္းစ တန္ခူး လ၏ ရက္တုိ႔ကုိ ဦးရက္ဟုသတ္မွတ္သည္။ ေႏွာင္းတန္ခူး၊ ဦးတန္ခူးဟူ၍ေခၚေဝၚၾကသည္။ အဂၤလိပ္ ဧၿပီလႏွင့္ တိုက္ဆုိင္သည္။ ျမန္မာႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္သည္ ဧၿပီလ ၁၃ ရက္မွ ၁၇ ရက္အတြင္း က်ေရာက္ တတ္၏။
သႀကၤန္ဟူေသာေဝါဟာရ မွာလည္း ျမန္မာစကား သက္သက္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ပညာရွင္မ်ားက ''ေခါင္းေဆးသႀကၤန္၊ ေကာင္းၫြန္႔လွံ၊ မက်န္စံုစြာ'' ဟူေသာ ကဝိလကၡဏာ သတ္ပုံလကၤာႏွင့္အညီ ေကာင္း က်ဳိး မဂၤလာ ၾကန္အင္လကၡဏာတုိ႔ တုိးပြားေစရန္ သန္႔စင္ေဆးေၾကာ ျခင္းျဖင့္ ေခါင္းေဆး မဂၤလာျပဳျခင္း ကိုပင္ သႀကၤန္ဟုေခၚ ေၾကာင္း ျပဆုိခဲ့ၾကသည္။ ပတိ႑နိကာယ္ ဒသျဗဟၼဇာတ္၌ ဘုရင္မင္း မ်ား ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳသည္ကို သႀကၤန္ ေတာ္ေခၚေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ေရွးမင္းဧကရာဇ္တုိ႔ သႀကၤန္ေတာ္ေခၚထံုးအစဥ္အလာရွိေၾကာင္းကိုသိရသည္။ ပုဂံေခတ္၌ အျခားလမ်ားတြင္ သႀကၤန္ က်ေသာႏွစ္မ်ား ရွိဖူးသည္ဟုဆုိပါသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အမ်ားသိေန ေသာ တန္ခူးသႀကၤန္ကုိ အာဒိတ်ႏွစ္ဟူ၍ေခၚဆုိေၾကာင္း ဇနပ ပတၱိကက်မ္း တြင္ ပါရွိေပသည္။ ေဇာတိသတၴေဗဒ က်မ္းတြင္ တစ္ႏွစ္၌ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ႀကိမ္ သႀကၤန္ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပ သည္ႏွင့္အညီ ေရွးျမန္မာဘုရင္မင္းျမတ္မ်ားသည္ တစ္လကူးေျပာင္းတုိင္း ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳကာ သႀကၤန္ ေတာ္ေခၚေလ့ရွိသည္။
အတာသႀကၤန္ဟုေခၚဆုိသည္ႏွင့္အညီ ႏွစ္ေဟာင္း ကုန္၍ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္ကိုေခၚေသာ အမည္ျဖစ္သည္ကို အတာမွာ အတီတဟူေသာပါဠိ၏ အတီဟူေသာ စကားလံုး မွ အတာျဖစ္လာသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အတီတ သည္ အတိတ္၊ လြန္ခဲ့ၿပီးေသာကာလဟု ဆုိလိုျခင္းျဖစ္သည္။ သႀကၤန္အတာ၊ အတာသႀကၤန္ ဟူေသာ စကားသည္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္၏ ေနာက္ဆံုးရက္သံုးရက္ကို ေခၚဆိုေသာ အမည္ျဖစ္သည္ဟု ဆုိလို ၾကျခင္းျဖစ္၏။
သႀကၤန္တြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေရပက္ကစားေသာ ဓေလ့ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေကာလိယျပည္ႏွင့္ ျမတ္ဘုရား ရွင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူရာ ကပိလဝတ္ျပည္ၾကားတြင္ ေဒဝဒဟ ျပည္မေပၚေသးမီက ေဒဝဒဟေခၚဆုိသည့္ နတ္ေရကန္ႀကီး ရွိသည္။ ထုိနတ္ေရကန္သို႔ ႏွစ္ျပည္ေထာင္မွ သက်သာကီ ႏြယ္ဖြား မင္းသား၊ မင္းသမီး တို႔သည္ ေရပက္ကစားရင္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ရင္းႏွီးခင္မင္သြားၾကေလသည္။ ေဒဝဒဟ ေရကန္ အနီး ေရ ကစားၾကရာမွ ေနာင္အခါတြင္ မိမိ တိုင္းျပည္သို႔ မျပန္ဘဲ ေဒဝဒဟျပည္ဟု တည္ေထာင္ၾကကာ ေနလာ ၾက၏။
သႀကၤန္ပြဲေတာ္၌ အက်ီစားသန္သျဖင့္ ဝမ္းနည္း ေၾကကြဲစရာအျဖစ္တို႔ႏွင့္ရင္ဆုိင္ခဲ့ရသည့္ အျဖစ္လည္းရွိခဲ့ သည္။ ပုဂံျပည့္ရွင္ဘုရင္ နရသီဟပေတ့လက္ထက္၌ မိဖုရားေစာလံုသည္ ဘုရင္မင္းျမတ္က အလြန္ ခ်စ္ျမတ္ႏုိး ေသာ မိဖုရားတစ္ပါးျဖစ္သည္။ ဘုရင္ နရသီဟပေတ့သည္ မိဖုရားေစာလံုကို က်ီစယ္ လုိေသာေၾကာင့္ ေမာင္းမမိႆံ တို႔အား ''မိဖုရားေစာလံုတစ္ကိုယ္လံုး စိုရႊဲေအာင္ေရပက္ ၾကေစ''ဟု အမိန္႔ေတာ္ ရွိေတာ္မူသည္။ ထုိအခါ မိဖုရား ေစာလံုသည္ သႀကၤန္ေရအပက္ ၾကမ္းလွေသာေၾကာင့္ ဘုရင့္အေပၚ၌ အၿငိဳးထားၿပီး ပြဲေတာ္အုပ္တည္ရာတြင္ ဘုရင့္အား အဆိပ္ခတ္လိုက္သည္။ သို႔ရာတြင္ ကံအား ေလ်ာ္စြာ ပြဲေတာ္မတည္မီ နန္းေတာ္ေအာက္က ေခြး ေခ်ဆတ္၍မစားဘဲ ေခြးကိုေကြၽးေလသည္။ ထုိအခါ ေခြးေသ၍ ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ အခ်စ္ႀကီးအမ်က္ႀကီး သျဖင့္ မိဖုရားေစာလံုကို ကြပ္မ်က္ေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ကြပ္မ်က္ၿပီးမွ ေနာင္တအႀကီးအက်ယ္ရ၍ ''ေစာလံု ေစာင့္ပါခလွည့္'' ဟု မၾကာခဏ ေယာင္ယမ္း တမ္းတ ေသာဟူ၏။
ဤသည္တုိ႔အား ''ေရကစားၾကေသာအခါတြင္ မခံခ်င္ေသာ ေစာလံုကဲ့သို႔ စိတ္ထားႏုသည့္သူမ်ားကို မက်ီစယ္၊ မကစားၾကေလနဲ႔၊ အက်ီစားသန္ရန္တဲ့''ဟု သတိေပးၿပီးလွ်င္ ''ေဒါပံုအလွည့္သံသရာေရအျပင္မွာ ၾကြားသူတို႔ကျဖင့္ သေဘာမဆံုသနဲ႔ မခံခ်င္ပါလွ်င္လည္း မကစားၾကေလနဲ႔ ေခ်ာဂုဏ္နဲ႔ႏြဲ႕ရွာတဲ့ေစာလုံရဲ႕ ပုဂံ ရာဇဝင္တရား''ဟု ပုဂံရာဇဝင္ေလးခ်ဳိးႀကီး၌ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းက သတိေပးေရးသား ခဲ့ဖူး သည္။ ဤပုဂံရာဇဝင္အရ ပုဂံေခတ္တြင္ ေရကစားၾကေၾကာင္း မွတ္တမ္းသဖြယ္ရွိေနသည္။ အက်ီစားသန္ က ရန္ျဖစ္ တတ္သည္ဟူေသာ သတိျပဳဖြယ္သင္ခန္းစာပင္ျဖစ္ သည္။
ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္သို႔ကူးေျပာင္းေသာ ႏွစ္သစ္ပြဲေတာ္မ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ျမန္မာတို႔၏အတာသႀကၤန္ ပြဲေတာ္တြင္ ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္အေၾကးမ်ားကို သႀကၤန္ ေရျဖင့္ ေဆးေၾကာသန္႔စင္ကာ ႏွစ္သစ္ကို လူသစ္၊ စိတ္သစ္ျဖင့္ ကူးေျပာင္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကေပသည္။
သာသနာဝင္က်မ္းတုိ႔၌ အတာကူးေသာ တန္ခူးလ အခါတြင္ ကပိလဝတ္ျပည္၌ ေနထုိင္ၾကကုန္ေသာ သာကီဝင္မင္းတုိ႔သည္ ႏွလုံးေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္ရွိေသာ ေဒဝဒဟေရကန္မွာ သိမ္ေမြ႕စြာေရပက္ဖ်န္းကစား ၾကျခင္း အစဥ္အလာရွိခဲ့သည္။ ေမတၱာအရင္းခံလ်က္ သန္႔စင္စြာေရကစားျခင္းမွာ အံ့ၾသဖြယ္ရာေကာင္း လ်က္ ထူးျခားလွသည္။ အမွတ္တရမွတ္တမ္းျဖစ္ေစေတာ့၏။
တခ်ဳိ႕ရပ္ရြာမ်ားတြင္ ႏွစ္ဦးအစျဖစ္ေသာ ျမန္မာ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔ကုိ မဂၤလာရွိေအာင္ က်င္းပျခင္း ျပဳလုပ္ ၾကသည္။ အႏၲရာယ္ကင္းေစရန္ ပရိတ္တရား ေတာ္မ်ား နာယူျခင္းျဖင့္ အနိ႒ာ႐ုံေတြ ပေပ်ာက္ၿပီး ဣ႒ာ႐ုံ အေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စုံရ၏။ ေဘးဥပဒ္အႏၲရာယ္ ကင္းပၾကေစရန္ ဆုေတာင္းလ်က္ အရွက္ႏွင့္အေၾကာက္ တည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးကုိ ေစာင့္ထိန္း ၾကရေပမည္။
(၁) သတၱဝါမ်ားကုိခ်စ္ခင္၍ ေဘးရန္ဆင္းရဲကင္း ေစလုိျခင္းဟူေသာ ေမတၱာ
(၂) ဆင္းရဲသည့္ သတၱဝါမ်ားကုိ သနားၾကင္နာ၍ ဆင္းရဲျခင္းမွ ကင္းလြတ္ေစလုိျခင္းဟူေသာ က႐ုဏာ
(၃) စည္းစိမ္ျပည့္စုံသူမ်ားကုိျမင္လွ်င္ ဝမ္းေျမာက္၍ စည္းစိမ္ မဆုတ္ယုတ္ေစလုိျခင္း ဟူေသာ မုဒိတာ
(၄) သတၱဝါတုိ႔သည္ ကံအတုိင္းျဖစ္ၾက၏ဟု ဆင္ျခင္၍ မုန္းစိတ္မျပဳဘဲ တည့္မတ္စြာ႐ႈျမင္ ျခင္းဟူေသာ ဥေပကၡာ
စသည့္ ျဗဟၼစုိရ္တရားေလးပါးတုိ႔ကုိ ႏွစ္ဆန္းအခါ သမယမွစကာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားေစေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရမည္။
ျမန္မာတုိ႔၏ သႀကၤန္ပြဲေတာ္သည္ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေရပက္ကစားျခင္းႏွင့္ ေရပက္ဖ်န္းျခင္းသည္ ေလးနက္ မြန္ျမတ္ေသာ အဓိပၸာယ္ရွိ၏။ ေရသည္ ေမတၱာဓာတ္ကုိ တင္စား၏။ ေရကစားၾကသည္မွာ ''ေရလုိေအး၍ ပန္းလုိလန္းပါေစ''ဟူေသာ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ ကစားျခင္း ျဖစ္၏။
ဤအနက္အဓိပၸာယ္ကုိ ဝိေသသထူးေစျခင္းငွာ ''ေတာင္ေလသုတ္ျဖဴး၊ လတန္ခူးမူ၊ ျမဴးတူးေပ်ာ္ရႊင္၊ တာသဘင္ဝယ္၊ ဆင္ယင္တုပ၊ လရရြတည့္၊ ၿငိမ့္မွ် ေစာင္းျခင္း၊ အဲသီခ်င္းႏွင့္၊ ထုံသင္းန႔ံသာ၊ ေရသီ တာဝယ္၊ ဓမၼာကရမက္၊ ပန္းေပါင္းဖက္၍၊ ေရႊခြက္အျပည့္၊ ေမႊးမ်ဳိး ထည့္မွ၊ လည္လွည့္ဆူလွယ္၊ တင္စမၸာယ္ လ်က္၊ ၿပံဳးရယ္ ရႊင္ေအး၊ စံေပ်ာ္ပါးသည္၊ ကစားထုံရည္၊ ဖ်န္းတည့္ေလး''ဟူ၍ ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး က အင္းဝၿမိဳ႕ဘြဲ႕ လူးတားတြင္ အတာျမင္ကြင္းကုိ ပုံရိပ္ေဖာ္ခဲ့၏။ အေမႊး အႀကိဳင္တုိ႔ကုိ ဖလားတြင္ထည့္၍ ထုံသင္းနံ႔သာျဖင့္ ၿပံဳးရယ္ရႊင္ေအးစြာ ေရကစားၾကပုံကုိ ဖြဲ႕ဆုိထား၏။
ဤကဲ့သုိ႔ ေရကစားျခင္းျဖင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာႏွင့္အညီ သႀကၤန္တြင္ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္းသည္ ထူးျခားေသာ အမ်ဳိးသားပြဲေတာ္ႀကီးအျဖစ္ ဂုဏ္ယူ ၾကရဖြယ္ျဖစ္သည္။ ထုိယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာ ကုိလည္း မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္း ၾကရေပမည္။ ။
The Mirror Daily
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+
ျမန္မာျပကၡဒိန္၏ လမ်ားအစ တန္ခူးလကုိ ''စိတၱေကာ တန္ခူးလ၊ ရမၼေကာ တန္ခူးလ''ဟူ၍ ပရိယာယ္ ႏွစ္မ်ဳိးျပဆိုထားသည္။ အနက္ အဓိပၸာယ္ မွာ ''အထူးထူး ေသာ အပြင့္အသီးတို႔ျဖင့္ ဆန္း ၾကယ္ သည္၏ အျဖစ္ ေၾကာင့္ လူတို႔၏ စိတ္ႏွလုံး ကို ေမြ႕ေလ်ာ္ေစတတ္ေသာ ေၾကာင့္ တန္ခူးလ ဟုေခၚ၏'' ဟူ၍ အဘိဓာန္ က်မ္းတြင္ ေဖာ္ျပထား သည္။ အထူးထူးေသာ အပြင့္အသီးတို႔ျဖင့္ ႐ႈခ်င္ စဖြယ္ေကာင္းေသာလ၊ သာယာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းေသာလဟု ဆိုအပ္၏။
တန္ခူးေရကုန္၊ ကဆုန္ေရခန္း ဆုိစကားအရလည္း ျမစ္ေခ်ာင္း အင္းအုိင္တို႔တြင္ ေရမ်ားပင္ခန္းေျခာက္တတ္ ၏။ သစ္ရြက္တို႔ေၾ<ြကၿပီးလွ်င္ အကုိင္းအခက္တို႔သည္ ႐ိုးတံက်ဲက်ဲျဖစ္လ်က္ ရွိ၏။ ''တန္ခူးမည္မွတ္၊ ဖက္ဆြတ္ ေရတုိး၊ သႀကၤန္မုိး'' ဆုိစကားအရ ဖက္ဆြတ္မိုးတို႔ ရြာသြန္းတတ္သည္။ ထုိအခါ ႐ိုးတံက်ဲက်ဲ အပင္တုိ႔သည္ ရြက္သစ္၊ ရြက္ႏုေလးမ်ားျဖင့္ စိမ္းလန္းေဝလြင္ ငယ္႐ုပ္တို႔ ဆင္ၾကေပေတာ့မည္။ ေျမသင္း ရနံ႔တို႔သည္ လည္း သင္းတပ်ံ႕ပ်ံ႕ရွိေခ်ၿပီ။ ''လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သင္းပါဘိ၊ ဆန္းသေလာက္ မလင္းႏုိင္ဘူး၊ ပန္းပိေတာက္ မင္းဟူ''၍ ပိေတာက္ဝါဝါတို႔ျဖင့္ လတန္ခူးကို အလွဆင္ ထားၾကသည့္ တန္ခူးလ၏ အလွဆုံး အရာမွာ သႀကၤန္ ပြဲေတာ္ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ အခ်ိန္အခါျဖစ္၏။
''ခါလည္လုလု၊ ရတုသစ္သစ္၊ သရစ္ေပၚေပၚ၊ သာေပ်ာ္ရႊန္းရႊန္း၊ ကိန္းခန္းသင့္ေမာ၊ ရြက္ရင့္ေလွ်ာ၍၊ ရြက္ေက်ာႏုလွန္၊ ရြက္သစ္ျပန္တည့္၊ ပန္းမာလ္ ငုံကင္း၊ သုတ္ေလညင္းႏွင့္ ေျမသင္းရနံ႔၊ တပ်ံ႕ပ်ဴးပ်ဴး၊ မင္းလြင္ ျမဴးလ်က္၊ တန္ခူးလည္းကုန္၊ လကဆုန္သည္၊ ပစၥဳန္႐ိုက္ ျမည္း၊ ခ်ဳန္းခ်ဳန္းတည္း'' ဟူ၍ ေျမသင္းရနံ႔ တို႔ သင္းပ်ံ႕ ေနသည္ကို ရွင္အဂၢသမာဓိက ဘုံခန္းပ်ဳိ႕တြင္ တင္စား၍ ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ေလသည္။
တန္ခူးလ ကို တာကူးဟူ၍ ေရးသည္လည္းရွိ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ပ်ဳိ႕ကဗ်ာတို႔၌ တကူးလဟူ၍ေရးၾကသည္။ တာကူးဟူေသာ အေရးအသားမွာ မိန္ရာသီမွ မိႆ ရာသီသို႔ တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ေနမင္းေျပာင္းျခင္းကို စြဲ၍ ေရး သား ေၾကာင္းကို ေဝါဟာရလီနတၴဒီပနီက်မ္းျပဳစုသူ ေလွသင္း အတြင္းဝန္မင္းက ဆုိသည္။ ဤအဆုိကို လိုက္၍ ေဝါဟာရ၏ဇာစ္ျမစ္ကို ရွာေဖြသူတို႔က တာကူးမွတန္ခူးသို႔ ေရြ႕လ်ားသည္ဟုႀကံဆၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ပုဂံ ေက်ာက္စာ၏ အေရးအသားတုိ႔ကုိ အေျခခံ၍သုေတသန ျပဳေသာ ဆရာႀကီးဦးဖုိးလတ္၏ အဆုိအရ တာကူးဟူ ေသာ အသုံးအႏႈန္းႏွင့္ တန္ခူးဟူေသာ အေခၚအေဝၚတို႔ သည္ သူ႔အဓိပၸာယ္ႏွင့္သူ တျခားစီျဖစ္သည္။ ''တာ''သည္ အခ်ိန္အခါ၊ ရာသီဥတု၊ ႏွစ္စသည္တို႔ကို ေဟာ သည္ျဖစ္ရာ ဤတာကူး ဟူေသာ ေဝါဟာရ၌ ႏွစ္ကို ရည္ရြယ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တာကူးလသည္ ႏွစ္ကူး ေသာလဟု အဓိပၸာယ္ရ သည္ဟု ေဖာ္ျပထား၏။
ကမၻာေပၚရွိ လူမ်ဳိးတုိင္းမွာပင္ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ မ်ား ခမ္းခမ္းနားနား က်င္းပေသာ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား ရွိ သည္။ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္ကို အျမတ္တႏုိးက်င္းပ ၾကသည္။ ႏွစ္သစ္ကိုႀကိဳဆိုၾက သည္။ ျမန္မာ တို႔၏ ႏွစ္သစ္ကူးအခါသဘင္ကို ''သႀကၤန္''ဟု ေခၚသည္။ သႀကၤန္ဟူေသာေဝါဟာရ ''သႀကၤာႏၲ'' ဟူသည့္ သကၠတစကားမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ေဝါဟာရလီ နတၴဒီပနီ ႏွင့္ ေဝါဟာရ တၴပကာသနီတို႔တြင္ ေဖာ္ျပ ထားေပသည္။ ပညာရွင္အခ်ဳိ႕ကမူ ''ပါဠိစကား'' ''သကၤႏၲ'' မွ ဆင္းသက္ လာသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိၾကေစကာမူ အဓိပၸာယ္မွာ ''ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ေရႊ႕ေျပာင္းျခင္း''ျဖစ္ သည္။ ဤကမၻာေျမ သည္ ေနကို ဗဟိုျပဳ၍ လွည့္လည္ေနျခင္း ျဖစ္၏။
တနဂၤေႏြၿဂိဳဟ္ေနမင္းသည္ မိႆရာသီမွစ၍ ၿပိႆ၊ ေမထုန္၊ ကရကဋ္၊ သိဟ္၊ ကန္၊ တူ၊ ၿဗိစၧာ၊ ဓႏု၊ မကာရ၊ ကုမ္၊ မိန္ဟူေသာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီခြင္တုိ႔သုိ႔ အစဥ္ လုိက္ကူးေျပာင္း လွည့္လည္ၿပီးေနာက္ သူရိယ၊ သိဒၶႏၲက်မ္း အလုိ ၃၆၅ ရက္၊ ၆ နာရီ၊ ၁၂ မိနစ္၊ ၃၇ စကၠန္႔ျပည့္ေသာ အခါ တနဂၤေႏြ ရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္စင္သည္ မိႆရာသီအစ သုည အသၤာသုိ႔ဝင္၏။ ထုိကဲ့သို႔ ဝင္ေရာက္စအခ်ိန္တြင္ သႀကၤန္ က်သည္။ သို႔ရာတြင္ ႏွစ္မ ကူးေသးေခ်။ ေဗဒင္တြက္ ႐ိုးက်မ္းမ်ား၌ ရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္စင္ႏွင့္ ရဝိမဓ်ၿဂိဳဟ္သြမ္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားခြဲျခားျပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မိႆရာသီသုိ႔ ထုိၿဂိဳဟ္ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားေရာက္ေသာ အခ်ိန္ကာလသည္ လည္း ကြဲျပားသည္။ မိႆရာသီသုိ႔ တနဂၤေႏြရဝိဖုဋၿဂိဳဟ္ ဝင္ေရာက္ရွိၿပီး၍ ၂ ရက္၊ ၄ နာရီ၊ ၄ မိနစ္၊ စကၠန္႔ ၄ဝ ၾကာမွ တနဂၤေႏြ ရဝိမဓ်ၿဂိဳဟ္ သြမ္းေရာက္ရွိ၏။ ထုိကဲ့သို႔ ကြာျခားေသာ ႏွစ္ရက္ေက်ာ္ကာလသို႔ ဝင္ေသာအခါက် မွသာ အတာတက္ ၍ ႏွစ္သစ္ကူးၿပီဟု အသိအမွတ္ျပဳၾက သည္ကုိ သႀကၤန္တြက္႐ိုးက်မ္းတုိ႔ အလုိအရလည္းေကာင္း၊ ဆရာႀကီးေမာင္ထင္၏ ျမန္မာ့ဆယ္ႏွစ္လရာသီအေၾကာင္း စာ-၆၄ အရလည္းေကာင္းေဖာ္ျပပါ၏။
ႏွစ္သစ္မကူးမီ တန္ခူးလ၏ ရက္တုိ႔ကုိ ေႏွာင္းရက္ သတ္မွတ္ၿပီး ႏွစ္သစ္ကူးၿပီးေနာက္ ႏွစ္ဆန္းစ တန္ခူး လ၏ ရက္တုိ႔ကုိ ဦးရက္ဟုသတ္မွတ္သည္။ ေႏွာင္းတန္ခူး၊ ဦးတန္ခူးဟူ၍ေခၚေဝၚၾကသည္။ အဂၤလိပ္ ဧၿပီလႏွင့္ တိုက္ဆုိင္သည္။ ျမန္မာႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္သည္ ဧၿပီလ ၁၃ ရက္မွ ၁၇ ရက္အတြင္း က်ေရာက္ တတ္၏။
သႀကၤန္ဟူေသာေဝါဟာရ မွာလည္း ျမန္မာစကား သက္သက္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ပညာရွင္မ်ားက ''ေခါင္းေဆးသႀကၤန္၊ ေကာင္းၫြန္႔လွံ၊ မက်န္စံုစြာ'' ဟူေသာ ကဝိလကၡဏာ သတ္ပုံလကၤာႏွင့္အညီ ေကာင္း က်ဳိး မဂၤလာ ၾကန္အင္လကၡဏာတုိ႔ တုိးပြားေစရန္ သန္႔စင္ေဆးေၾကာ ျခင္းျဖင့္ ေခါင္းေဆး မဂၤလာျပဳျခင္း ကိုပင္ သႀကၤန္ဟုေခၚ ေၾကာင္း ျပဆုိခဲ့ၾကသည္။ ပတိ႑နိကာယ္ ဒသျဗဟၼဇာတ္၌ ဘုရင္မင္း မ်ား ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳသည္ကို သႀကၤန္ ေတာ္ေခၚေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ေရွးမင္းဧကရာဇ္တုိ႔ သႀကၤန္ေတာ္ေခၚထံုးအစဥ္အလာရွိေၾကာင္းကိုသိရသည္။ ပုဂံေခတ္၌ အျခားလမ်ားတြင္ သႀကၤန္ က်ေသာႏွစ္မ်ား ရွိဖူးသည္ဟုဆုိပါသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အမ်ားသိေန ေသာ တန္ခူးသႀကၤန္ကုိ အာဒိတ်ႏွစ္ဟူ၍ေခၚဆုိေၾကာင္း ဇနပ ပတၱိကက်မ္း တြင္ ပါရွိေပသည္။ ေဇာတိသတၴေဗဒ က်မ္းတြင္ တစ္ႏွစ္၌ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ႀကိမ္ သႀကၤန္ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပ သည္ႏွင့္အညီ ေရွးျမန္မာဘုရင္မင္းျမတ္မ်ားသည္ တစ္လကူးေျပာင္းတုိင္း ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳကာ သႀကၤန္ ေတာ္ေခၚေလ့ရွိသည္။
အတာသႀကၤန္ဟုေခၚဆုိသည္ႏွင့္အညီ ႏွစ္ေဟာင္း ကုန္၍ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္ကိုေခၚေသာ အမည္ျဖစ္သည္ကို အတာမွာ အတီတဟူေသာပါဠိ၏ အတီဟူေသာ စကားလံုး မွ အတာျဖစ္လာသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အတီတ သည္ အတိတ္၊ လြန္ခဲ့ၿပီးေသာကာလဟု ဆုိလိုျခင္းျဖစ္သည္။ သႀကၤန္အတာ၊ အတာသႀကၤန္ ဟူေသာ စကားသည္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္၏ ေနာက္ဆံုးရက္သံုးရက္ကို ေခၚဆိုေသာ အမည္ျဖစ္သည္ဟု ဆုိလို ၾကျခင္းျဖစ္၏။
သႀကၤန္တြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေရပက္ကစားေသာ ဓေလ့ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေကာလိယျပည္ႏွင့္ ျမတ္ဘုရား ရွင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူရာ ကပိလဝတ္ျပည္ၾကားတြင္ ေဒဝဒဟ ျပည္မေပၚေသးမီက ေဒဝဒဟေခၚဆုိသည့္ နတ္ေရကန္ႀကီး ရွိသည္။ ထုိနတ္ေရကန္သို႔ ႏွစ္ျပည္ေထာင္မွ သက်သာကီ ႏြယ္ဖြား မင္းသား၊ မင္းသမီး တို႔သည္ ေရပက္ကစားရင္း တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ရင္းႏွီးခင္မင္သြားၾကေလသည္။ ေဒဝဒဟ ေရကန္ အနီး ေရ ကစားၾကရာမွ ေနာင္အခါတြင္ မိမိ တိုင္းျပည္သို႔ မျပန္ဘဲ ေဒဝဒဟျပည္ဟု တည္ေထာင္ၾကကာ ေနလာ ၾက၏။
သႀကၤန္ပြဲေတာ္၌ အက်ီစားသန္သျဖင့္ ဝမ္းနည္း ေၾကကြဲစရာအျဖစ္တို႔ႏွင့္ရင္ဆုိင္ခဲ့ရသည့္ အျဖစ္လည္းရွိခဲ့ သည္။ ပုဂံျပည့္ရွင္ဘုရင္ နရသီဟပေတ့လက္ထက္၌ မိဖုရားေစာလံုသည္ ဘုရင္မင္းျမတ္က အလြန္ ခ်စ္ျမတ္ႏုိး ေသာ မိဖုရားတစ္ပါးျဖစ္သည္။ ဘုရင္ နရသီဟပေတ့သည္ မိဖုရားေစာလံုကို က်ီစယ္ လုိေသာေၾကာင့္ ေမာင္းမမိႆံ တို႔အား ''မိဖုရားေစာလံုတစ္ကိုယ္လံုး စိုရႊဲေအာင္ေရပက္ ၾကေစ''ဟု အမိန္႔ေတာ္ ရွိေတာ္မူသည္။ ထုိအခါ မိဖုရား ေစာလံုသည္ သႀကၤန္ေရအပက္ ၾကမ္းလွေသာေၾကာင့္ ဘုရင့္အေပၚ၌ အၿငိဳးထားၿပီး ပြဲေတာ္အုပ္တည္ရာတြင္ ဘုရင့္အား အဆိပ္ခတ္လိုက္သည္။ သို႔ရာတြင္ ကံအား ေလ်ာ္စြာ ပြဲေတာ္မတည္မီ နန္းေတာ္ေအာက္က ေခြး ေခ်ဆတ္၍မစားဘဲ ေခြးကိုေကြၽးေလသည္။ ထုိအခါ ေခြးေသ၍ ဘုရင္မင္းျမတ္သည္ အခ်စ္ႀကီးအမ်က္ႀကီး သျဖင့္ မိဖုရားေစာလံုကို ကြပ္မ်က္ေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ကြပ္မ်က္ၿပီးမွ ေနာင္တအႀကီးအက်ယ္ရ၍ ''ေစာလံု ေစာင့္ပါခလွည့္'' ဟု မၾကာခဏ ေယာင္ယမ္း တမ္းတ ေသာဟူ၏။
ဤသည္တုိ႔အား ''ေရကစားၾကေသာအခါတြင္ မခံခ်င္ေသာ ေစာလံုကဲ့သို႔ စိတ္ထားႏုသည့္သူမ်ားကို မက်ီစယ္၊ မကစားၾကေလနဲ႔၊ အက်ီစားသန္ရန္တဲ့''ဟု သတိေပးၿပီးလွ်င္ ''ေဒါပံုအလွည့္သံသရာေရအျပင္မွာ ၾကြားသူတို႔ကျဖင့္ သေဘာမဆံုသနဲ႔ မခံခ်င္ပါလွ်င္လည္း မကစားၾကေလနဲ႔ ေခ်ာဂုဏ္နဲ႔ႏြဲ႕ရွာတဲ့ေစာလုံရဲ႕ ပုဂံ ရာဇဝင္တရား''ဟု ပုဂံရာဇဝင္ေလးခ်ဳိးႀကီး၌ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းက သတိေပးေရးသား ခဲ့ဖူး သည္။ ဤပုဂံရာဇဝင္အရ ပုဂံေခတ္တြင္ ေရကစားၾကေၾကာင္း မွတ္တမ္းသဖြယ္ရွိေနသည္။ အက်ီစားသန္ က ရန္ျဖစ္ တတ္သည္ဟူေသာ သတိျပဳဖြယ္သင္ခန္းစာပင္ျဖစ္ သည္။
ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ ႏွစ္သစ္သို႔ကူးေျပာင္းေသာ ႏွစ္သစ္ပြဲေတာ္မ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ျမန္မာတို႔၏အတာသႀကၤန္ ပြဲေတာ္တြင္ ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္အေၾကးမ်ားကို သႀကၤန္ ေရျဖင့္ ေဆးေၾကာသန္႔စင္ကာ ႏွစ္သစ္ကို လူသစ္၊ စိတ္သစ္ျဖင့္ ကူးေျပာင္းေပ်ာ္ရႊင္ၾကေပသည္။
သာသနာဝင္က်မ္းတုိ႔၌ အတာကူးေသာ တန္ခူးလ အခါတြင္ ကပိလဝတ္ျပည္၌ ေနထုိင္ၾကကုန္ေသာ သာကီဝင္မင္းတုိ႔သည္ ႏွလုံးေမြ႕ေလ်ာ္ဖြယ္ရွိေသာ ေဒဝဒဟေရကန္မွာ သိမ္ေမြ႕စြာေရပက္ဖ်န္းကစား ၾကျခင္း အစဥ္အလာရွိခဲ့သည္။ ေမတၱာအရင္းခံလ်က္ သန္႔စင္စြာေရကစားျခင္းမွာ အံ့ၾသဖြယ္ရာေကာင္း လ်က္ ထူးျခားလွသည္။ အမွတ္တရမွတ္တမ္းျဖစ္ေစေတာ့၏။
တခ်ဳိ႕ရပ္ရြာမ်ားတြင္ ႏွစ္ဦးအစျဖစ္ေသာ ျမန္မာ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔ကုိ မဂၤလာရွိေအာင္ က်င္းပျခင္း ျပဳလုပ္ ၾကသည္။ အႏၲရာယ္ကင္းေစရန္ ပရိတ္တရား ေတာ္မ်ား နာယူျခင္းျဖင့္ အနိ႒ာ႐ုံေတြ ပေပ်ာက္ၿပီး ဣ႒ာ႐ုံ အေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စုံရ၏။ ေဘးဥပဒ္အႏၲရာယ္ ကင္းပၾကေစရန္ ဆုေတာင္းလ်က္ အရွက္ႏွင့္အေၾကာက္ တည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးကုိ ေစာင့္ထိန္း ၾကရေပမည္။
(၁) သတၱဝါမ်ားကုိခ်စ္ခင္၍ ေဘးရန္ဆင္းရဲကင္း ေစလုိျခင္းဟူေသာ ေမတၱာ
(၂) ဆင္းရဲသည့္ သတၱဝါမ်ားကုိ သနားၾကင္နာ၍ ဆင္းရဲျခင္းမွ ကင္းလြတ္ေစလုိျခင္းဟူေသာ က႐ုဏာ
(၃) စည္းစိမ္ျပည့္စုံသူမ်ားကုိျမင္လွ်င္ ဝမ္းေျမာက္၍ စည္းစိမ္ မဆုတ္ယုတ္ေစလုိျခင္း ဟူေသာ မုဒိတာ
(၄) သတၱဝါတုိ႔သည္ ကံအတုိင္းျဖစ္ၾက၏ဟု ဆင္ျခင္၍ မုန္းစိတ္မျပဳဘဲ တည့္မတ္စြာ႐ႈျမင္ ျခင္းဟူေသာ ဥေပကၡာ
စသည့္ ျဗဟၼစုိရ္တရားေလးပါးတုိ႔ကုိ ႏွစ္ဆန္းအခါ သမယမွစကာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားေစေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရမည္။
ျမန္မာတုိ႔၏ သႀကၤန္ပြဲေတာ္သည္ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေရပက္ကစားျခင္းႏွင့္ ေရပက္ဖ်န္းျခင္းသည္ ေလးနက္ မြန္ျမတ္ေသာ အဓိပၸာယ္ရွိ၏။ ေရသည္ ေမတၱာဓာတ္ကုိ တင္စား၏။ ေရကစားၾကသည္မွာ ''ေရလုိေအး၍ ပန္းလုိလန္းပါေစ''ဟူေသာ ေမတၱာဓာတ္ျဖင့္ ကစားျခင္း ျဖစ္၏။
ဤအနက္အဓိပၸာယ္ကုိ ဝိေသသထူးေစျခင္းငွာ ''ေတာင္ေလသုတ္ျဖဴး၊ လတန္ခူးမူ၊ ျမဴးတူးေပ်ာ္ရႊင္၊ တာသဘင္ဝယ္၊ ဆင္ယင္တုပ၊ လရရြတည့္၊ ၿငိမ့္မွ် ေစာင္းျခင္း၊ အဲသီခ်င္းႏွင့္၊ ထုံသင္းန႔ံသာ၊ ေရသီ တာဝယ္၊ ဓမၼာကရမက္၊ ပန္းေပါင္းဖက္၍၊ ေရႊခြက္အျပည့္၊ ေမႊးမ်ဳိး ထည့္မွ၊ လည္လွည့္ဆူလွယ္၊ တင္စမၸာယ္ လ်က္၊ ၿပံဳးရယ္ ရႊင္ေအး၊ စံေပ်ာ္ပါးသည္၊ ကစားထုံရည္၊ ဖ်န္းတည့္ေလး''ဟူ၍ ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး က အင္းဝၿမိဳ႕ဘြဲ႕ လူးတားတြင္ အတာျမင္ကြင္းကုိ ပုံရိပ္ေဖာ္ခဲ့၏။ အေမႊး အႀကိဳင္တုိ႔ကုိ ဖလားတြင္ထည့္၍ ထုံသင္းနံ႔သာျဖင့္ ၿပံဳးရယ္ရႊင္ေအးစြာ ေရကစားၾကပုံကုိ ဖြဲ႕ဆုိထား၏။
ဤကဲ့သုိ႔ ေရကစားျခင္းျဖင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာႏွင့္အညီ သႀကၤန္တြင္ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္းသည္ ထူးျခားေသာ အမ်ဳိးသားပြဲေတာ္ႀကီးအျဖစ္ ဂုဏ္ယူ ၾကရဖြယ္ျဖစ္သည္။ ထုိယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာ ကုိလည္း မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္း ၾကရေပမည္။ ။
The Mirror Daily
--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+