သႀကၤန္ သို႔မဟုတ္ ယဥ္ေက်းမႈေရခ်ိန္ တိုင္းတာေရး ကိရိယာ
သႀကၤန္ကို ျဖတ္သန္းခဲ့တာ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ဆယ္စုႏွစ္ ေလးခုနား ကပ္လာခဲ့ၿပီ။
ခံစားခ်က္ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္အသက္ ႀကီးႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် သႀကၤန္ကို ေသြးေအးေအး သြားတာပါပဲ။ ခပ္ငယ္ငယ္ဘဝက ရပ္ကြက္တကာလွည့္ ေရတိုက္ပြဲ ဆင္ႏႊဲခဲ့တာေတြ၊ လူပ်ဳိေပါက္မွာ တစ္ရက္စာေလာက္ လည္ခြင့္ရဖို႔အေရး ရတဲ့နည္းနဲ႔ ပိုက္ဆံစု၊ အိမ္နဲ႔ တိုက္ပြဲဆင္ႏႊဲရတာေတြက ခုျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ရယ္စရာေတာင္ ျဖစ္ေနေသးတယ္။ ကိုယ္တိုင္တင္ မဟုတ္ဘဲ တျခားသူငယ္ခ်င္း သက္တူရြယ္တူေတြမွာလည္း အဲဒီသေဘာပါတဲ့ ခံစားခ်က္မ်ဳိးကို ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႔ရတယ္။ လူလတ္ပိုင္း ျဖစ္လာတဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အတြက္ေတာ့ သႀကၤန္ဆိုတာ အိမ္မွာ အနားယူစရာ၊ မုန္႔ေလးဘာေလး လုပ္စားၿပီး သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ စုေဝးစရာ၊ ႐ုပ္ရွင္ေလးၾကည့္ စာေလးဖတ္ရင္း ေပ်ာ္ေမြ႔ အနားယူစရာ အခ်ိန္ေကာင္း သေဘာမ်ဳိး တစ္စ တစ္စ ဆန္လာတယ္။
ဒီေတာ့ သတိထားမိတာက သႀကၤန္ဟာ ကေလးေတြ စိတ္လႈပ္ရွားတဲ့ပြဲ... လူငယ္ေတြ အဓိကေပ်ာ္တဲ့ ပြဲဆိုတာပါပဲ။
မဟာသႀကၤန္၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အတာသႀကၤန္ စတဲ့ စကားလံုးေတြနဲ႔ အခ့ံအထည္ လုပ္ေနၾကေပမယ့္ တက္တက္ႂကြႂကြ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲသူရဲ႕ အမ်ားစု ပမာဏဟာ လူငယ္ေတြပါ။ အဲဒီအတြက္ေၾကာင့္လည္း သႀကၤန္ရဲ႕ပံုရိပ္ဟာ အၿမဲလိုလို လူငယ္ဆန္ေနတတ္တယ္။ လူငယ္ဆန္ေတာ့ ဘာျဖစ္သလဲ။ လူငယ္ေတြၾကားထဲမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ ဂီတေတြ၊ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြ၊ ဓေလ့စ႐ိုက္ေတြကို သႀကၤန္မွာ ပီပီျပင္ျပင္ ျမင္ရတာေပါ့။ လူငယ္ေတြ အိမ္မွာ၊ လမ္းေဘးဂစ္တာဝိုင္းမွာ၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ၊ ဒီထက္ပိုရင္ ကလပ္ေတြမွာ ဆိုၾကဟစ္ၾကေလ့ ရွိတဲ့ ဂီတေတြ၊ အကေတြဟာ သႀကၤန္နဲ႔အတူ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း လမ္းေပၚကို ထြက္က်လာၾကတယ္။ တစ္ေယာက္တေလတင္ မကတဲ့ လမ္းေပၚထြက္သူ အားလံုးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ ကိုယ္တိုင္က ေပ်ာ္မယ္ ကဲမယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေတြ အထိန္းအကြပ္ မဲ့ကုန္တယ္။ အေပ်ာ္လြန္ က်ဴးတာေတြ၊ ေသာက္စားၾကတာေတြ အျပည့္အသိပ္ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ရန္ပြဲေတြ၊ မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြ၊ အသက္ ေသဆံုးမႈေတြထိလည္း ရွိတာပဲ။
ဒီေနရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ စေတြ႔ေတာ့တာပဲ။
ကြၽန္ေတာ္ သိတတ္သေလာက္ အရြယ္တည္းက ခုခ်ိန္ထိ သႀကၤန္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈ ႐ႈေထာင့္က ေဝဖန္တာကို ႏွစ္တိုင္းခံရတယ္။ သႀကၤန္ယဥ္ေက်းမႈ အေရြ႕က ဘာလဲ၊ ဘယ္လိုေတြ ထိန္းၾကမလဲဆိုတဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြက စၿပီး ....... ရင့္သီးတဲ့ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈေတြထိ မ်ဳိးစံုကို ေဝဖန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းရင္း၊ ႐ႈတ္ခ်ရင္းနဲ႔ပဲ သႀကၤန္ဟာ ပိုပိုဆိုးလာတာေတာ့ အားလံုးအျမင္ပဲ။ ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ်တာေတြ၊ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းတာေတြဟာ မွန္ကန္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခု မဟုတ္ဘဲ မေအာင္ျမင္ဘူး ဆိုတာကိုေတာ့ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ ဆိုးလာတဲ့ ရလဒ္က သက္ေသျပေနတယ္။ အစိုးရတစ္ရပ္က ပါဝါအာဏာျပၿပီး ဟိုလိုဝတ္ရင္ ဖမ္းမယ္၊ ဒီလိုကရင္ ဒဏ္႐ိုက္မယ္ဆိုတဲ့ နည္းစနစ္ကလည္း သေဘာေတြ႔စရာ မရွိဘူး။ ေနာက္ပိုင္း ေခတ္စားလာတ Facebook တို႔လို Social Network ေတြကေရာ၊ တခ်ဳိ႕ အမ်ဳိးေကာင္း သားသမီးေလးေတြကို တြန္႔သြားေစႏိုင္ေပမယ့္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမႈကို လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး ေမွ်ာ္လင့္တတ္တဲ့ လူငယ္တခ်ဳိ႕ အတြက္ေတာ့ မဟုတ္တာလုပ္ၿပီး နာမည္ေက်ာ္ေစဖို႔ အသံုးခ်စရာ ေနရာေတာင္ ျဖစ္လာေသးတယ္။ Social Network ေတြဟာ သႀကၤန္မွာ မေတာ္တဆ အေပ်ာ္က်ဴးမိသြားတဲ့ လူငယ္တခ်ဳိ႕ကို ပတ္ဝန္းက်င္မွာ အရွက္ရေစၿပီး အနာဂတ္ထိခိုက္၊ ပ်က္စီးသြားေအာင္ သက္ေရာက္ေစတဲ့ ဆိုးက်ဳိးေတြလည္း ရွိေစျပန္တယ္။
ဒါကို ျပႆနာတစ္ခုလို ရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လက္ေတြ႔က်ဖို႔ လိုလိမ့္မယ္။ လက္ေတြ႔က ဘာလဲဆိုရင္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမန္မာေတြၾကားထဲမွာကို ခံစစ္ျဖစ္ေနပီ ဆိုတာပါပဲ။ တျခား ဂီတေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီတျခားဆီက သံစဥ္ကူးယူထားတဲ့ ဂီတေတြ၊ ကခုန္မႈေတြ၊ တျခား ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြနဲ႔ နိစၥဓူဝ ေပ်ာ္ေမြ႔ေနၾကတဲ့ လူေတြဆီက သႀကၤန္ေပ်ာ္ၾကပါးၾကခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းတာမ်ဳိးကို သြားေမွ်ာ္လင့္ေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ကူးယဥ္ ဆန္လြန္းတယ္။ အရက္ေသာက္တာကို ဂုဏ္တစ္ခုလို ေျပာေနတတ္တဲ့၊ ညက ဘယ္ေလာက္ဘယ္လို မူးသြားတာကြာ ဆိုတာကို ခပ္ႂကြားႂကြား ဆိုတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္တစ္ခု လူငယ္ၾကားေရာ၊ လူႀကီးေတြ ၾကားမွာပါ သိသိသာသာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေပ်ာ္ၾကပါးၾကမယ့္ သႀကၤန္ဟာ အရက္သႀကၤန္၊ ယမကာသႀကၤန္ ျဖစ္ေနတာဟာလည္း မဆန္းဘူးလို႔ ဆိုရမွာပဲ။ ေန႔စဥ္ ပံုမွန္အေနအထားမွာ မသိမသာ ခြဲျခား စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ ဂီတေတြ၊ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြ၊ မူးယစ္ေသာက္စားမႈေတြ အားလံုးကို သႀကၤန္ေရာက္ခ်ိန္မွာ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျမင္ရႏိုင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ သႀကၤန္ဟာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ရဲ႕ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ေရခ်ိန္အတက္အက် ဘယ္ေလာက္ရွိေနၿပီလဲ ဆိုတာ တိုင္းတဲ့ ပြဲလို႔ေတာင္ သတ္မွတ္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ ျပႆနာဟာ သႀကၤန္ရဲ႕ ျပႆနာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအေရြ႕ ျပႆနာလို႔ပဲ ျမင္တယ္။ သႀကၤန္ကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေလာက္ပမာဏ ထိခိုက္ေနၿပီ ဆိုတာကို တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ခ်ျပ၊ တိုင္းျပတဲ့ ပြဲပဲ ျဖစ္တယ္။
ယဥ္ေက်းမႈမွာ ခ်ိန္တိုင္းတဲ့ ေပတံေတြထဲမွာ ေရွ႕ဆံုးက ပါေနတာကေတာ့ အႏုပညာပဲ။ ဒါေပမဲ့ အႏုပညာဆိုတာ ခံစားခ်က္နဲ႔ပဲ ဆိုင္တာေၾကာင့္ ႐ိုးရာထိန္းသိမ္းရမဟဲ့ ဆိုၿပီး အတင္းႀကိဳက္ယူလို႔ မရသလို မႀကိဳက္ပါနဲ႔ဆိုၿပီး တားလို႔ရေကာင္းတဲ့ အရာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ခံစားခ်က္ကို ဖမ္းယူ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ရင္ အႏုပညာဟာ နယ္စည္းမရွိ၊ ဘာသာမျခား၊ လူမ်ဳိးမကြဲ ေနရာတိုင္းကို ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ကို ပိုင္တယ္။ အရည္အခ်င္း ခ်ဳိ႕တဲ့လာတဲ့ ျမန္မာ့အႏုပညာ ေလာကရဲ႕ ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းအားကလည္း လက္ရွိ အေျခအေနတင္မကဘဲ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္တစ္ခုေလာက္ ထိေအာင္ကို သိပ္ၿပီး အားရစရာ ရွိလာမွာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အမ်ားစုကေတာ့ မျငင္းမဆန္ လက္ခံၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သႀကၤန္ယဥ္ေက်းမႈ ပ်က္ယြင္းတာကို ေဝဖန္ေထာက္ျပသူေတြေတာင္ လြန္ခဲ့တဲ့ ေလးငါးႏွစ္ ေလာက္တည္းကိုက ဂီတအႏုပညာပိုင္းကိုေတာ့ လက္ေရွာင္ အေလွ်ာ့ေပးထားခဲ့ၿပီးသားပါပဲ။ အဲဒီလို အေနာက္တိုင္း ဂီတေတြနဲ႔အညီ ကၾကခုန္ၾကရေတာ့လည္း ကေလးလူငယ္မေရြး ကၾကတဲ့ အကေတြက ျမန္မာအကေတြ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဂီတနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ လႈပ္ၾကရၿပီ၊ တြန္႔ၾကရၿပီ၊ ထြန္႔ၾကရၿပီ။ ဒီအႏုပညာနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ကိစၥကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈ စြမ္းအားေတြ ျပန္ဖြံ႔ၿဖဳိးလာေအာင္ ေရရွည္စီမံကိန္းေတြခ်၊ ဖန္တီးမႈေတြ အားေပး၊ စနစ္က်ေအာင္ သင္ၾကားေပးဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ကိစၥပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ေဆးၿမီးတို မရွိတဲ့ ကိစၥပါ။
ေနာက္တစ္ခုက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေထာက္ျပၾကတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္ခံစြမ္းအားပါ။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ဒါဟာ အေရးႀကီးဆံုးေတြထဲက တစ္ခုလို႔ သေဘာတူပါတယ္။ လူေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈကို ျမတ္ႏိုးတဲ့စိတ္၊ အထင္ႀကီးတဲ့ စိတ္ရွိေနရင္ ထိန္းသိမ္းလိုက္နာၾကဖို႔ ပိုၿပီးလြယ္မွာ အမွန္ပဲ။ ႏွစ္သက္ေအာင္ စြဲေဆာင္ယူတာက ဖိအားေပး ထိန္းသိမ္းေစတာထက္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ပိုသဘာဝက်ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ထိန္းသိမ္းသလို မတို႔မထိ၊ မူလပံုစံ မေပ်ာက္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမယ့္ အရာမဟုတ္ဘူး။ အဲလို ထိန္းသိမ္းမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ ထံုးစံအတိုင္း ခ့ံညားထည္ဝါေတာ့ ရွိပါရဲ႕၊ တကူးတက ျပတိုက္သြားၾကည့္မွပဲ ျမင္ရမယ့္အရာ ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။ ယဥ္ေက်းမႈကို သူ႔ရဲ႕မူရင္း အႏွစ္သာရကို မေပ်ာက္ေစဘဲ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္အေရးေတြမွာ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ပါဝင္ႏိုင္ေအာင္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ ဖန္တီးသင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္။ အဲဒါမွလည္း လူေတြနဲ႔အတူ အသားက် ေပ်ာ္ဝင္ၿပီး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ထိန္းလြယ္သိမ္းလြယ္ အေနအထားကို ေရာက္မွာပဲ။
ေန႔စဥ္ အဝတ္အစား၊ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းေတြကို ဥပမာအေနနဲ႔ ျပခ်င္တယ္။ ျမန္မာ့အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းေတြဟာ အရည္အေသြး မီတယ္ဆိုရင္၊ စတိုင္က်န လွပတယ္ဆိုရင္ လူေတြဟာ အသံုးျပဳဖို႔၊ ဝတ္ဆင္ဖို႔ တကူးတက တိုက္တြန္းေနစရာေတာင္ မလိုဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္လည္း ျမန္မာ့ဖက္ရွင္ကေတာ့ အႏုပညာေလာက္ အေျခအေန မဆိုးေသးဘူး။ ရာသီဥတုနဲ႔ လိုက္ဖက္တယ္ဆိုတဲ့ အားသာခ်က္နဲ႔အတူ ဖန္တီးမႈ အသစ္ေတြ ရွိေနတယ္။ တကယ့္ကို ႏိုင္ငံျခား အသံုးအေဆာင္ေတြနဲ႔အၿပိဳင္ လွပေသသပ္မႈေတြ ရွိတယ္။ အရည္အေသြးမီမီ ကမာၻေက်ာ္ Brand ေတြ ျဖစ္လာတဲ့အထိ တိုးတက္ ဖန္တီးထုတ္မယ္ ဆုိရင္ မကိုင္ပါနဲ႔ မသံုးပါနဲ႔ ဆိုရင္ေတာင္ တားလို႔ရမွာ မဟုတ္ဘူး။
အလြန္အက်ဴး လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ကိစၥနဲ႔ သိပ္မဆိုင္လွဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ဒါဟာ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးထားမႈ အေပၚပဲ မူတည္ပါလိမ့္မယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာေတာင္ အသားစိုင္ေတြ လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး လွစ္ဟျပသူေတြဟာ လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီသူေတြပဲလို႔ သတ္မွတ္ခံရတုန္းပဲ။ ယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေလာက္ျမင့္ျမင့္နိမ့္နိမ့္ အဲလို ကိုယ့္ကိုယ္ကို တန္ဖိုးေလ်ာ့ သတ္မွတ္တဲ့ သူေတြကေတာ့ ေဖာ္ၾကျပဳၾကမွာပဲ။ သူတို႔ကိုေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈ တိုင္းတဲ့အထဲမွာ ထည့္သြင္းတြက္ဖို႔ မလိုေလာက္ဘူး ထင္တယ္။ တိုင္းရာမွာ ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ဖို႔ မလိုေပမယ့္ ေရရွည္ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းရာမွာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလို႔ မရဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးမထားသူေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာညာကိုလည္း တန္ဖိုးထားမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ အဲလိုလူေတြ မ်ားလာရင္၊ မ်ားသထက္ မ်ားလာရင္ ယဥ္ေက်းမႈဟာ အႏၲရာယ္ရွိမွာပဲ။
အဲလိုလူေတြထဲမွာ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးမထားသူေတြနဲ႔ တန္ဖိုးမထားႏိုင္သူေတြ ဆိုၿပီး ႏွစ္ပိုင္း ခြဲၾကည့္ခ်င္တယ္။ တန္ဖိုးမထားသူေတြကေတာ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈရမယ့္ စာရင္းမွာ ထည့္သင့္တယ္။ တန္ဖိုးမထားႏိုင္သူေတြဘက္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူဘယ္ေလာက္ တန္ဖိုးထား ခံရသလဲ။ သူ႔ရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြ ဘယ္ေလာက္တန္ဖိုးထား အသိအမွတ္ျပဳ ခံရသလဲ၊ သူ႔ဘာသာ ယံုၾကည္ခ်က္ရွိရွိ တန္ဖိုးထားႏိုင္မယ့္ အေနအထား အဆင့္အတန္းေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ဆိုတာေတြ ေမးခြန္းထုတ္စရာ လိုလာမွာပဲ။ ဘဝမွာ ဘာအေျခခံ အခြင့္အေရးမွ မရ၊ ေက်နပ္ေလာက္စရာ ေနထိုင္မႈ အဆင့္အတန္း အသိပညာေတြ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရ၊ ေအာက္က်က် အေနအထားနဲ႔ အရာရာကို လက္လႊတ္လက္ေျမႇာက္ ေရ စုန္ေမွ်ာေနရသူ တစ္ေယာက္အတြက္ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးထားတဲ့စိတ္ ဘယ္လိုေမြးယူမလဲ။ ဒါကေတာ့ စီးပြားေရးေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ လူအခြင့္အေရး စတာေတြနဲ႔ ဆိုင္သြားၿပီ။ ဆိုင္လည္း ဆိုင္ရမွာပဲ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ကိစၥႀကီး ျဖစ္တာေၾကာင့္ အဲဒီအဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ က႑တိုင္း က႑တိုင္းဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ တာဝန္နဲ႔၊ ပတ္သက္ယွက္ႏြယ္မႈေတာ့ ရွိကို ရွိေနမွာပဲ။
ခံယူခ်က္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ရွိတုန္းပဲလို႔ ထင္တယ္။ သူလည္းပဲ ပြတ္တိုက္ခံရ၊ ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ ပမာဏတစ္ခု ရွိေနေပမယ့္ ပံုစံ ေျပာင္းသြားတာက လြဲလို႔ အႀကီးအငယ္ၾကား ထားတဲ့ ႐ိုေသမႈေတြ၊ မိသားစု တန္ဖိုးေတြဟာ အေျခခံ မပ်က္မယြင္း ရွိေနေသးတယ္။ လူေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈ အေလ့အထတစ္ခုကို မလိုက္နာခ်င္ ေနပါဦးေတာ့၊ အဲဒါကို ဆန္႔က်င္တဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက မေကာင္းပါဘူးလို႔ လက္ခံေနသေရြ႕ေတာ့ အဲဒီယဥ္ေက်းမႈဟာ စိတ္ခ်လို႔ ရေသးတယ္။ စစ္တမ္းတစ္ခုလို သတ္မွတ္ႏိုင္တဲ့ FB ရဲ႕ Like ေတြ၊ ေကာ္မန္႔ေတြကို အေျခခံ ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာင္ က်င့္ဝတ္ပိုင္း ယဥ္ေက်းမႈ ပ်က္ယြင္းတာေတြကို လက္မခံမႈဟာ လူႀကီးလူငယ္ မေရြးဆီ မွာ ေတြ႔ေနရၿပီး သိသိသာသာ အသာရေနတာကို ျမင္ႏိုင္တယ္။
ဘာပဲေျပာေျပာ သႀကၤန္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ စံခ်ိန္တိုင္းမယ္ ဆိုရင္ေတာင္ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ အေကာင္းျမင္ေန ပါေသးတယ္။ လမ္းေပၚမွာ ၾကက္ပ်ံမက် စည္ကားေနတဲ့ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ခုန္ေပါက္ေနၾကသူေတြကိုပဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေဝဖန္ေနၾကတာ မဟုတ္လား။ တစ္ဖက္မွာလည္း တရားစခန္းေတြ၊ အလွဴပြဲေတြ၊ စတုဒီသာ မ႑ပ္ေတြဟာလည္း ႏွစ္တိုင္းႏွစ္တိုင္း မေလ်ာ့မပါး ၾကက္ပ်ံမက် တိုးလို႔ တိုးလို႔ ေနတာပဲ မဟုတ္ဘူးလား။ အဲဒီမွာေရာ ေအးၿငိမ္း ၿငိမ္သက္ေနတဲ့၊ စိတ္ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းတဲ့ လူငယ္ေတြ အမ်ားႀကီးကို ျမင္ႏိုင္တာပဲ။ အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္း အလွဴလုပ္ၾကတဲ့ မဟာအလွဴပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္ေနေသးတာပဲ။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ အျဖဴနဲ႔အမည္း ဘက္ႏွစ္ခုမွာ အမည္းဘက္ကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး မည္းလိုက္တာလို႔ ေဝဖန္ေနၾက တာပါပဲ။ အဲဒီ အမည္းဘက္မွာေတာင္ သံခ်ပ္ေတြ၊ အလွျပကားႀကီးေတြ၊ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အဆိုအကေတြဟာ (အသစ္မေပၚတာက လြဲလို႔) မ႑ပ္တိုင္းမွာ ေတြ႔ကို ေတြ႔ေနရတာပါပဲ။ လြန္က်ဴးတဲ့ အေဖာ္အခြၽတ္ေတြဟာ ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ေဝဖန္ ႐ႈတ္ခ်ခံၾကရတာပါပဲ။ ဘာမ်ား ေဖာ္မလဲ၊ ေပၚမလဲ မလစ္ေစရ။ ေခ်ာင္းေနတဲ့ ကင္မရာမ်ဳိးစံု ေအာက္မွာ ဒီႏွစ္သႀကၤန္ဟာ ေလးငါးခုေလာက္သာ အြန္လိုင္းမွာ ဖြလို႔ရတဲ့အထိကို ထိန္းသိမ္းခဲ့တာပါပဲ (အဲဒီ ေလးငါးခုကေတာ့ ေလးငါးခု ဆိုသေလာက္ကို ထက္ျမက္ပါေပတယ္) ။ ေဖာ္ေနျပဳေနတဲ့ ပံုေတြပဲ လိုက္ၾကည့္ပါဦးေတာ့။ အဲလို တစ္ေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ ေဘးမွာကို လံုလံုၿခံဳၿခံဳ ေရးကစားေနသူေတြ အဆအမ်ားႀကီးကို ျမင္ေနရေသးတာပဲ။ ဒီေတာ့ သႀကၤန္ဟာ ေပ်ာ္စရာ ခ်စ္စရာ ေကာင္းေသးတယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။ ယုတ္စြအဆံုး မူးၿပဲကြဲေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ေတာင္ ျမနႏၵာ သီခ်င္းၾကားရင္ အသံကြဲနဲ႔ လိုက္ေအာ္ၿပီး ျမန္မာလို လက္ကေလးခ်ဳိးၿပီး ကလိုက္ဖို႔ေတာ့ သတိရ ပါေသးတယ္ေလ။
The Voice Weekly
ခံစားခ်က္ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္အသက္ ႀကီးႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် သႀကၤန္ကို ေသြးေအးေအး သြားတာပါပဲ။ ခပ္ငယ္ငယ္ဘဝက ရပ္ကြက္တကာလွည့္ ေရတိုက္ပြဲ ဆင္ႏႊဲခဲ့တာေတြ၊ လူပ်ဳိေပါက္မွာ တစ္ရက္စာေလာက္ လည္ခြင့္ရဖို႔အေရး ရတဲ့နည္းနဲ႔ ပိုက္ဆံစု၊ အိမ္နဲ႔ တိုက္ပြဲဆင္ႏႊဲရတာေတြက ခုျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ရယ္စရာေတာင္ ျဖစ္ေနေသးတယ္။ ကိုယ္တိုင္တင္ မဟုတ္ဘဲ တျခားသူငယ္ခ်င္း သက္တူရြယ္တူေတြမွာလည္း အဲဒီသေဘာပါတဲ့ ခံစားခ်က္မ်ဳိးကို ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႔ရတယ္။ လူလတ္ပိုင္း ျဖစ္လာတဲ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အတြက္ေတာ့ သႀကၤန္ဆိုတာ အိမ္မွာ အနားယူစရာ၊ မုန္႔ေလးဘာေလး လုပ္စားၿပီး သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ စုေဝးစရာ၊ ႐ုပ္ရွင္ေလးၾကည့္ စာေလးဖတ္ရင္း ေပ်ာ္ေမြ႔ အနားယူစရာ အခ်ိန္ေကာင္း သေဘာမ်ဳိး တစ္စ တစ္စ ဆန္လာတယ္။
ဒီေတာ့ သတိထားမိတာက သႀကၤန္ဟာ ကေလးေတြ စိတ္လႈပ္ရွားတဲ့ပြဲ... လူငယ္ေတြ အဓိကေပ်ာ္တဲ့ ပြဲဆိုတာပါပဲ။
မဟာသႀကၤန္၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အတာသႀကၤန္ စတဲ့ စကားလံုးေတြနဲ႔ အခ့ံအထည္ လုပ္ေနၾကေပမယ့္ တက္တက္ႂကြႂကြ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲသူရဲ႕ အမ်ားစု ပမာဏဟာ လူငယ္ေတြပါ။ အဲဒီအတြက္ေၾကာင့္လည္း သႀကၤန္ရဲ႕ပံုရိပ္ဟာ အၿမဲလိုလို လူငယ္ဆန္ေနတတ္တယ္။ လူငယ္ဆန္ေတာ့ ဘာျဖစ္သလဲ။ လူငယ္ေတြၾကားထဲမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ ဂီတေတြ၊ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြ၊ ဓေလ့စ႐ိုက္ေတြကို သႀကၤန္မွာ ပီပီျပင္ျပင္ ျမင္ရတာေပါ့။ လူငယ္ေတြ အိမ္မွာ၊ လမ္းေဘးဂစ္တာဝိုင္းမွာ၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ၊ ဒီထက္ပိုရင္ ကလပ္ေတြမွာ ဆိုၾကဟစ္ၾကေလ့ ရွိတဲ့ ဂီတေတြ၊ အကေတြဟာ သႀကၤန္နဲ႔အတူ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း လမ္းေပၚကို ထြက္က်လာၾကတယ္။ တစ္ေယာက္တေလတင္ မကတဲ့ လမ္းေပၚထြက္သူ အားလံုးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ ကိုယ္တိုင္က ေပ်ာ္မယ္ ကဲမယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေတြ အထိန္းအကြပ္ မဲ့ကုန္တယ္။ အေပ်ာ္လြန္ က်ဴးတာေတြ၊ ေသာက္စားၾကတာေတြ အျပည့္အသိပ္ ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ရန္ပြဲေတြ၊ မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြ၊ အသက္ ေသဆံုးမႈေတြထိလည္း ရွိတာပဲ။
ဒီေနရာမွာ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ စေတြ႔ေတာ့တာပဲ။
ကြၽန္ေတာ္ သိတတ္သေလာက္ အရြယ္တည္းက ခုခ်ိန္ထိ သႀကၤန္ဟာ ယဥ္ေက်းမႈ ႐ႈေထာင့္က ေဝဖန္တာကို ႏွစ္တိုင္းခံရတယ္။ သႀကၤန္ယဥ္ေက်းမႈ အေရြ႕က ဘာလဲ၊ ဘယ္လိုေတြ ထိန္းၾကမလဲဆိုတဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြက စၿပီး ....... ရင့္သီးတဲ့ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈေတြထိ မ်ဳိးစံုကို ေဝဖန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းရင္း၊ ႐ႈတ္ခ်ရင္းနဲ႔ပဲ သႀကၤန္ဟာ ပိုပိုဆိုးလာတာေတာ့ အားလံုးအျမင္ပဲ။ ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ်တာေတြ၊ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းတာေတြဟာ မွန္ကန္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခု မဟုတ္ဘဲ မေအာင္ျမင္ဘူး ဆိုတာကိုေတာ့ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ ဆိုးလာတဲ့ ရလဒ္က သက္ေသျပေနတယ္။ အစိုးရတစ္ရပ္က ပါဝါအာဏာျပၿပီး ဟိုလိုဝတ္ရင္ ဖမ္းမယ္၊ ဒီလိုကရင္ ဒဏ္႐ိုက္မယ္ဆိုတဲ့ နည္းစနစ္ကလည္း သေဘာေတြ႔စရာ မရွိဘူး။ ေနာက္ပိုင္း ေခတ္စားလာတ Facebook တို႔လို Social Network ေတြကေရာ၊ တခ်ဳိ႕ အမ်ဳိးေကာင္း သားသမီးေလးေတြကို တြန္႔သြားေစႏိုင္ေပမယ့္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမႈကို လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး ေမွ်ာ္လင့္တတ္တဲ့ လူငယ္တခ်ဳိ႕ အတြက္ေတာ့ မဟုတ္တာလုပ္ၿပီး နာမည္ေက်ာ္ေစဖို႔ အသံုးခ်စရာ ေနရာေတာင္ ျဖစ္လာေသးတယ္။ Social Network ေတြဟာ သႀကၤန္မွာ မေတာ္တဆ အေပ်ာ္က်ဴးမိသြားတဲ့ လူငယ္တခ်ဳိ႕ကို ပတ္ဝန္းက်င္မွာ အရွက္ရေစၿပီး အနာဂတ္ထိခိုက္၊ ပ်က္စီးသြားေအာင္ သက္ေရာက္ေစတဲ့ ဆိုးက်ဳိးေတြလည္း ရွိေစျပန္တယ္။
ဒါကို ျပႆနာတစ္ခုလို ရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လက္ေတြ႔က်ဖို႔ လိုလိမ့္မယ္။ လက္ေတြ႔က ဘာလဲဆိုရင္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမန္မာေတြၾကားထဲမွာကို ခံစစ္ျဖစ္ေနပီ ဆိုတာပါပဲ။ တျခား ဂီတေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ အဲဒီတျခားဆီက သံစဥ္ကူးယူထားတဲ့ ဂီတေတြ၊ ကခုန္မႈေတြ၊ တျခား ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြနဲ႔ နိစၥဓူဝ ေပ်ာ္ေမြ႔ေနၾကတဲ့ လူေတြဆီက သႀကၤန္ေပ်ာ္ၾကပါးၾကခ်ိန္မွာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းတာမ်ဳိးကို သြားေမွ်ာ္လင့္ေနတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ စိတ္ကူးယဥ္ ဆန္လြန္းတယ္။ အရက္ေသာက္တာကို ဂုဏ္တစ္ခုလို ေျပာေနတတ္တဲ့၊ ညက ဘယ္ေလာက္ဘယ္လို မူးသြားတာကြာ ဆိုတာကို ခပ္ႂကြားႂကြား ဆိုတတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္တစ္ခု လူငယ္ၾကားေရာ၊ လူႀကီးေတြ ၾကားမွာပါ သိသိသာသာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေပ်ာ္ၾကပါးၾကမယ့္ သႀကၤန္ဟာ အရက္သႀကၤန္၊ ယမကာသႀကၤန္ ျဖစ္ေနတာဟာလည္း မဆန္းဘူးလို႔ ဆိုရမွာပဲ။ ေန႔စဥ္ ပံုမွန္အေနအထားမွာ မသိမသာ ခြဲျခား စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ ဂီတေတြ၊ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈေတြ၊ မူးယစ္ေသာက္စားမႈေတြ အားလံုးကို သႀကၤန္ေရာက္ခ်ိန္မွာ တစ္ၿပိဳင္နက္ ျမင္ရႏိုင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ သႀကၤန္ဟာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ရဲ႕ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ ေရခ်ိန္အတက္အက် ဘယ္ေလာက္ရွိေနၿပီလဲ ဆိုတာ တိုင္းတဲ့ ပြဲလို႔ေတာင္ သတ္မွတ္ခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ ျပႆနာဟာ သႀကၤန္ရဲ႕ ျပႆနာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအေရြ႕ ျပႆနာလို႔ပဲ ျမင္တယ္။ သႀကၤန္ကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေလာက္ပမာဏ ထိခိုက္ေနၿပီ ဆိုတာကို တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ခ်ျပ၊ တိုင္းျပတဲ့ ပြဲပဲ ျဖစ္တယ္။
ယဥ္ေက်းမႈမွာ ခ်ိန္တိုင္းတဲ့ ေပတံေတြထဲမွာ ေရွ႕ဆံုးက ပါေနတာကေတာ့ အႏုပညာပဲ။ ဒါေပမဲ့ အႏုပညာဆိုတာ ခံစားခ်က္နဲ႔ပဲ ဆိုင္တာေၾကာင့္ ႐ိုးရာထိန္းသိမ္းရမဟဲ့ ဆိုၿပီး အတင္းႀကိဳက္ယူလို႔ မရသလို မႀကိဳက္ပါနဲ႔ဆိုၿပီး တားလို႔ရေကာင္းတဲ့ အရာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ခံစားခ်က္ကို ဖမ္းယူ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ရင္ အႏုပညာဟာ နယ္စည္းမရွိ၊ ဘာသာမျခား၊ လူမ်ဳိးမကြဲ ေနရာတိုင္းကို ထိုးေဖာက္ ဝင္ေရာက္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္ကို ပိုင္တယ္။ အရည္အခ်င္း ခ်ဳိ႕တဲ့လာတဲ့ ျမန္မာ့အႏုပညာ ေလာကရဲ႕ ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းအားကလည္း လက္ရွိ အေျခအေနတင္မကဘဲ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္တစ္ခုေလာက္ ထိေအာင္ကို သိပ္ၿပီး အားရစရာ ရွိလာမွာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အမ်ားစုကေတာ့ မျငင္းမဆန္ လက္ခံၾကလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သႀကၤန္ယဥ္ေက်းမႈ ပ်က္ယြင္းတာကို ေဝဖန္ေထာက္ျပသူေတြေတာင္ လြန္ခဲ့တဲ့ ေလးငါးႏွစ္ ေလာက္တည္းကိုက ဂီတအႏုပညာပိုင္းကိုေတာ့ လက္ေရွာင္ အေလွ်ာ့ေပးထားခဲ့ၿပီးသားပါပဲ။ အဲဒီလို အေနာက္တိုင္း ဂီတေတြနဲ႔အညီ ကၾကခုန္ၾကရေတာ့လည္း ကေလးလူငယ္မေရြး ကၾကတဲ့ အကေတြက ျမန္မာအကေတြ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဂီတနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ လႈပ္ၾကရၿပီ၊ တြန္႔ၾကရၿပီ၊ ထြန္႔ၾကရၿပီ။ ဒီအႏုပညာနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ကိစၥကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈ စြမ္းအားေတြ ျပန္ဖြံ႔ၿဖဳိးလာေအာင္ ေရရွည္စီမံကိန္းေတြခ်၊ ဖန္တီးမႈေတြ အားေပး၊ စနစ္က်ေအာင္ သင္ၾကားေပးဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ကိစၥပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ေဆးၿမီးတို မရွိတဲ့ ကိစၥပါ။
ေနာက္တစ္ခုက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေထာက္ျပၾကတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္ခံစြမ္းအားပါ။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ဒါဟာ အေရးႀကီးဆံုးေတြထဲက တစ္ခုလို႔ သေဘာတူပါတယ္။ လူေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈကို ျမတ္ႏိုးတဲ့စိတ္၊ အထင္ႀကီးတဲ့ စိတ္ရွိေနရင္ ထိန္းသိမ္းလိုက္နာၾကဖို႔ ပိုၿပီးလြယ္မွာ အမွန္ပဲ။ ႏွစ္သက္ေအာင္ စြဲေဆာင္ယူတာက ဖိအားေပး ထိန္းသိမ္းေစတာထက္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ပိုသဘာဝက်ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ကေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ထိန္းသိမ္းသလို မတို႔မထိ၊ မူလပံုစံ မေပ်ာက္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမယ့္ အရာမဟုတ္ဘူး။ အဲလို ထိန္းသိမ္းမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြ ထံုးစံအတိုင္း ခ့ံညားထည္ဝါေတာ့ ရွိပါရဲ႕၊ တကူးတက ျပတိုက္သြားၾကည့္မွပဲ ျမင္ရမယ့္အရာ ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။ ယဥ္ေက်းမႈကို သူ႔ရဲ႕မူရင္း အႏွစ္သာရကို မေပ်ာက္ေစဘဲ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္အေရးေတြမွာ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ပါဝင္ႏိုင္ေအာင္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ ဖန္တီးသင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္။ အဲဒါမွလည္း လူေတြနဲ႔အတူ အသားက် ေပ်ာ္ဝင္ၿပီး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ထိန္းလြယ္သိမ္းလြယ္ အေနအထားကို ေရာက္မွာပဲ။
ေန႔စဥ္ အဝတ္အစား၊ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းေတြကို ဥပမာအေနနဲ႔ ျပခ်င္တယ္။ ျမန္မာ့အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္းေတြဟာ အရည္အေသြး မီတယ္ဆိုရင္၊ စတိုင္က်န လွပတယ္ဆိုရင္ လူေတြဟာ အသံုးျပဳဖို႔၊ ဝတ္ဆင္ဖို႔ တကူးတက တိုက္တြန္းေနစရာေတာင္ မလိုဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္လည္း ျမန္မာ့ဖက္ရွင္ကေတာ့ အႏုပညာေလာက္ အေျခအေန မဆိုးေသးဘူး။ ရာသီဥတုနဲ႔ လိုက္ဖက္တယ္ဆိုတဲ့ အားသာခ်က္နဲ႔အတူ ဖန္တီးမႈ အသစ္ေတြ ရွိေနတယ္။ တကယ့္ကို ႏိုင္ငံျခား အသံုးအေဆာင္ေတြနဲ႔အၿပိဳင္ လွပေသသပ္မႈေတြ ရွိတယ္။ အရည္အေသြးမီမီ ကမာၻေက်ာ္ Brand ေတြ ျဖစ္လာတဲ့အထိ တိုးတက္ ဖန္တီးထုတ္မယ္ ဆုိရင္ မကိုင္ပါနဲ႔ မသံုးပါနဲ႔ ဆိုရင္ေတာင္ တားလို႔ရမွာ မဟုတ္ဘူး။
အလြန္အက်ဴး လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈကေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ကိစၥနဲ႔ သိပ္မဆိုင္လွဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ဒါဟာ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးထားမႈ အေပၚပဲ မူတည္ပါလိမ့္မယ္။ ႏိုင္ငံတကာမွာေတာင္ အသားစိုင္ေတြ လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး လွစ္ဟျပသူေတြဟာ လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီသူေတြပဲလို႔ သတ္မွတ္ခံရတုန္းပဲ။ ယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေလာက္ျမင့္ျမင့္နိမ့္နိမ့္ အဲလို ကိုယ့္ကိုယ္ကို တန္ဖိုးေလ်ာ့ သတ္မွတ္တဲ့ သူေတြကေတာ့ ေဖာ္ၾကျပဳၾကမွာပဲ။ သူတို႔ကိုေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈ တိုင္းတဲ့အထဲမွာ ထည့္သြင္းတြက္ဖို႔ မလိုေလာက္ဘူး ထင္တယ္။ တိုင္းရာမွာ ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ဖို႔ မလိုေပမယ့္ ေရရွည္ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းရာမွာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလို႔ မရဘူး။ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးမထားသူေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈ ဘာညာကိုလည္း တန္ဖိုးထားမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ အဲလိုလူေတြ မ်ားလာရင္၊ မ်ားသထက္ မ်ားလာရင္ ယဥ္ေက်းမႈဟာ အႏၲရာယ္ရွိမွာပဲ။
အဲလိုလူေတြထဲမွာ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးမထားသူေတြနဲ႔ တန္ဖိုးမထားႏိုင္သူေတြ ဆိုၿပီး ႏွစ္ပိုင္း ခြဲၾကည့္ခ်င္တယ္။ တန္ဖိုးမထားသူေတြကေတာ့ လ်စ္လ်ဴ႐ႈရမယ့္ စာရင္းမွာ ထည့္သင့္တယ္။ တန္ဖိုးမထားႏိုင္သူေတြဘက္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူဘယ္ေလာက္ တန္ဖိုးထား ခံရသလဲ။ သူ႔ရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြ ဘယ္ေလာက္တန္ဖိုးထား အသိအမွတ္ျပဳ ခံရသလဲ၊ သူ႔ဘာသာ ယံုၾကည္ခ်က္ရွိရွိ တန္ဖိုးထားႏိုင္မယ့္ အေနအထား အဆင့္အတန္းေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ဆိုတာေတြ ေမးခြန္းထုတ္စရာ လိုလာမွာပဲ။ ဘဝမွာ ဘာအေျခခံ အခြင့္အေရးမွ မရ၊ ေက်နပ္ေလာက္စရာ ေနထိုင္မႈ အဆင့္အတန္း အသိပညာေတြ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရ၊ ေအာက္က်က် အေနအထားနဲ႔ အရာရာကို လက္လႊတ္လက္ေျမႇာက္ ေရ စုန္ေမွ်ာေနရသူ တစ္ေယာက္အတြက္ ကိုယ့္ဘာသာ တန္ဖိုးထားတဲ့စိတ္ ဘယ္လိုေမြးယူမလဲ။ ဒါကေတာ့ စီးပြားေရးေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ လူအခြင့္အေရး စတာေတြနဲ႔ ဆိုင္သြားၿပီ။ ဆိုင္လည္း ဆိုင္ရမွာပဲ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုလံုးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ကိစၥႀကီး ျဖစ္တာေၾကာင့္ အဲဒီအဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ က႑တိုင္း က႑တိုင္းဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ တာဝန္နဲ႔၊ ပတ္သက္ယွက္ႏြယ္မႈေတာ့ ရွိကို ရွိေနမွာပဲ။
ခံယူခ်က္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ရွိတုန္းပဲလို႔ ထင္တယ္။ သူလည္းပဲ ပြတ္တိုက္ခံရ၊ ယုတ္ေလ်ာ့လာတဲ့ ပမာဏတစ္ခု ရွိေနေပမယ့္ ပံုစံ ေျပာင္းသြားတာက လြဲလို႔ အႀကီးအငယ္ၾကား ထားတဲ့ ႐ိုေသမႈေတြ၊ မိသားစု တန္ဖိုးေတြဟာ အေျခခံ မပ်က္မယြင္း ရွိေနေသးတယ္။ လူေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈ အေလ့အထတစ္ခုကို မလိုက္နာခ်င္ ေနပါဦးေတာ့၊ အဲဒါကို ဆန္႔က်င္တဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြက မေကာင္းပါဘူးလို႔ လက္ခံေနသေရြ႕ေတာ့ အဲဒီယဥ္ေက်းမႈဟာ စိတ္ခ်လို႔ ရေသးတယ္။ စစ္တမ္းတစ္ခုလို သတ္မွတ္ႏိုင္တဲ့ FB ရဲ႕ Like ေတြ၊ ေကာ္မန္႔ေတြကို အေျခခံ ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ေတာင္ က်င့္ဝတ္ပိုင္း ယဥ္ေက်းမႈ ပ်က္ယြင္းတာေတြကို လက္မခံမႈဟာ လူႀကီးလူငယ္ မေရြးဆီ မွာ ေတြ႔ေနရၿပီး သိသိသာသာ အသာရေနတာကို ျမင္ႏိုင္တယ္။
ဘာပဲေျပာေျပာ သႀကၤန္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ စံခ်ိန္တိုင္းမယ္ ဆိုရင္ေတာင္ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ အေကာင္းျမင္ေန ပါေသးတယ္။ လမ္းေပၚမွာ ၾကက္ပ်ံမက် စည္ကားေနတဲ့ စည္းလြတ္ဝါးလြတ္ ခုန္ေပါက္ေနၾကသူေတြကိုပဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေဝဖန္ေနၾကတာ မဟုတ္လား။ တစ္ဖက္မွာလည္း တရားစခန္းေတြ၊ အလွဴပြဲေတြ၊ စတုဒီသာ မ႑ပ္ေတြဟာလည္း ႏွစ္တိုင္းႏွစ္တိုင္း မေလ်ာ့မပါး ၾကက္ပ်ံမက် တိုးလို႔ တိုးလို႔ ေနတာပဲ မဟုတ္ဘူးလား။ အဲဒီမွာေရာ ေအးၿငိမ္း ၿငိမ္သက္ေနတဲ့၊ စိတ္ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းတဲ့ လူငယ္ေတြ အမ်ားႀကီးကို ျမင္ႏိုင္တာပဲ။ အိမ္တိုင္းအိမ္တိုင္း အလွဴလုပ္ၾကတဲ့ မဟာအလွဴပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္ေနေသးတာပဲ။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ အျဖဴနဲ႔အမည္း ဘက္ႏွစ္ခုမွာ အမည္းဘက္ကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး မည္းလိုက္တာလို႔ ေဝဖန္ေနၾက တာပါပဲ။ အဲဒီ အမည္းဘက္မွာေတာင္ သံခ်ပ္ေတြ၊ အလွျပကားႀကီးေတြ၊ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အဆိုအကေတြဟာ (အသစ္မေပၚတာက လြဲလို႔) မ႑ပ္တိုင္းမွာ ေတြ႔ကို ေတြ႔ေနရတာပါပဲ။ လြန္က်ဴးတဲ့ အေဖာ္အခြၽတ္ေတြဟာ ပယ္ပယ္နယ္နယ္ ေဝဖန္ ႐ႈတ္ခ်ခံၾကရတာပါပဲ။ ဘာမ်ား ေဖာ္မလဲ၊ ေပၚမလဲ မလစ္ေစရ။ ေခ်ာင္းေနတဲ့ ကင္မရာမ်ဳိးစံု ေအာက္မွာ ဒီႏွစ္သႀကၤန္ဟာ ေလးငါးခုေလာက္သာ အြန္လိုင္းမွာ ဖြလို႔ရတဲ့အထိကို ထိန္းသိမ္းခဲ့တာပါပဲ (အဲဒီ ေလးငါးခုကေတာ့ ေလးငါးခု ဆိုသေလာက္ကို ထက္ျမက္ပါေပတယ္) ။ ေဖာ္ေနျပဳေနတဲ့ ပံုေတြပဲ လိုက္ၾကည့္ပါဦးေတာ့။ အဲလို တစ္ေယာက္ ႏွစ္ေယာက္ ေဘးမွာကို လံုလံုၿခံဳၿခံဳ ေရးကစားေနသူေတြ အဆအမ်ားႀကီးကို ျမင္ေနရေသးတာပဲ။ ဒီေတာ့ သႀကၤန္ဟာ ေပ်ာ္စရာ ခ်စ္စရာ ေကာင္းေသးတယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။ ယုတ္စြအဆံုး မူးၿပဲကြဲေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ေတာင္ ျမနႏၵာ သီခ်င္းၾကားရင္ အသံကြဲနဲ႔ လိုက္ေအာ္ၿပီး ျမန္မာလို လက္ကေလးခ်ဳိးၿပီး ကလိုက္ဖို႔ေတာ့ သတိရ ပါေသးတယ္ေလ။
The Voice Weekly