ေစ်းကြက္ (Market)
၂၀၁၅ မတိုင္မီ အစုရွယ္ယာေစ်းကြက္ (Stock Share Market) စေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေစ်းကြက္ မ်ား ျဖစ္ေပၚလာမည္ ျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္မ်ားဟူသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းခ်သူမ်ားႏွင့္ ဝယ္ယူလို သူမ်ားကို ေပါင္းဆံုေပးေသာ ေနရာျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္ အမ်ဳိးအစားမ်ားစြာ (ဥပမာ- မီးဖိုေခ်ာင္သံုး ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းသည့္ ေစ်းကြက္၊ ကုန္စည္ေစ်းကြက္၊ လုပ္သားေစ်းကြက္၊ ေငြေၾကးေစ်းကြက္၊ ကုန္ၾကမ္းေစ်းကြက္၊ ေရႊေစ်းကြက္၊ ေကာက္ပဲသီးႏွံ ႀကိဳတင္ဝယ္ေရာင္း ေစ်းကြက္၊ အစုရွယ္ယာေစ်းကြက္ စသျဖင့္) ရွိသည့္ အားေလ်ာ္စြာ ထိုေစ်းကြက္ အသီးသီး၏ ဝယ္လိုအားႏွင့္ ေရာင္းလိုအား (တစ္နည္းအားျဖင့္ ဝယ္လိုအားကို ျဖစ္တည္ေစႏိုင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ ေရာင္းလို အားကို ျဖစ္တည္ေစႏိုင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား) အၾကားတြင္ ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား (ေစ်းကြက္ေပါက္ေစ်း) ဟူ၍ အၾကမ္းအားျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာေလ့ ရွိသည္။
သို႔ေသာ္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ ပံုသဏၭာန္သည္ အေၾကာင္းျခင္းရာ မ်ားစြာ ေပါင္းဆံုထားေသာေၾကာင့္ ရံဖန္ရံခါ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ဆက္စပ္မႈမ်ားကို ေစ်းကြက္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကားတြင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ကို သ႐ုပ္ခြဲ ေလ့လာၾကည့္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရး၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုကို စူးစမ္းေလ့လာ သ႐ုပ္ခြဲျခင္းဟုပင္ ဆိုႏိုင္ၿပီး ေစ်းကြက္မ်ား၏ အသြင္သဏၭာန္ႏွင့္ လားရာတို႔ကိုပါ ခန္႔မွန္းလာႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ- အစုရွယ္ယာေစ်းကြက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရး အေျခအေနကို သိရွိလိုလွ်င္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၏ အစုရွယ္ယာေစ်းႏႈန္း ေပါက္ေစ်းပ်မ္းမွ် အတက္အက် အနိမ့္အျမင့္ ပံုသဏၭာန္ႏွင့္ ေျပာင္းလဲမႈႏႈန္းတို႔ကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ အၾကမ္းဖ်င္း သိရွိႏိုင္သည္။ ထို႔အျပင္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ ျပည္ပပို႔ကုန္ပမာဏႏွင့္ အမ်ဳိးအစားမ်ား၊ ယင္းတို႔တြင္ သံုးစြဲရေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ားႏွင့္ လုပ္သားမ်ား၏ ေစ်းကြက္အေျခအေန စသည္တို႔ကိုပါ တစ္ပါတည္း ေလ့လာအကဲခတ္ႏိုင္သည္။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ ပီျပင္လာသည္ႏွင့္အတူ ေစ်းကြက္အသီးသီးတြင္ ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ျခင္းဟူသည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခု သို႔မဟုတ္ အနည္းငယ္ကသာ လႊမ္းမိုးျခယ္လွယ္ ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္း ေလ်ာ့ပါးလာ တတ္ၿပီး ေစ်းကြက္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ၏ အေျပာင္းအလဲ မ်ား၊ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္မ်ားႏွင့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ား၏ ေစ်းကြက္မ်ား အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေစ်းႏႈန္း အေျပာင္းအလဲမ်ားသည္ ယင္းေစ်းကြက္အတြင္းရွိ ကုန္စည္မ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား အေပၚတြင္ အနည္းႏွင့္အမ်ား သက္ေရာက္မႈ ေပးလာမည္ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ထုတ္လုပ္မႈ (Production) ႏွင့္ စားသံုးမႈ (Consumption) ျဖစ္စဥ္တြင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံမဆို မိမိတို႔ လိုအပ္ေသာ (တစ္နည္းအားျဖင့္ Consumption လုပ္ေသာ) ကုန္စည္အားလံုးကို မိမိျပည္တြင္းတြင္ ထုတ္လုပ္မႈ မလုပ္ဘဲ အခ်ဳိ႕ကို ျပည္တြင္းတြင္ ထုတ္လုပ္ၿပီး ျပည္ပမွ တင္သြင္းရာတြင္ ႏိႈင္းယွဥ္ အက်ဳိးေက်းဇူး (Comperative Advantage) ႏွင့္ လံုးဝဥႆံု အက်ဳိးေက်းဇူး (Absolute Advantage) ရွိေသာ အခ်ဳိ႕ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ျပည္ပမွ တင္သြင္းေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ယင္းအထက္ပါ ျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ အတူတကြ ေငြေၾကးလဲလွယ္ႏႈန္းမ်ား၊ လုပ္သားလုပ္ခ လစာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ သြင္းအားစု ေစ်းႏႈန္းမ်ား ေျပာင္းလဲလာျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ ေျပာင္းလဲ လာေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ေစ်းကြက္ေစ်းႏႈန္းမ်ားဟု ေခၚဆိုႏိုင္ၿပီး ကုန္ပစၥည္းအသီးသီးကို ထုတ္လုပ္သူမ်ားႏွင့္ ေရာင္းခ်သူမ်ားကလည္း ယင္းေစ်းႏႈန္းမ်ားကို အေျခခံကာ (ဗဟိုျပဳကာ) မိမိတို႔၏ လုပ္ငန္းအသီးသီးကို တိုးခ်ဲ႕ျခင္း သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ ေဒသတစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံတစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။
သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ တံု႔ျပန္မႈ (ေစ်းကြက္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားအေပၚ မူတည္ ကာ ေျပာင္းလဲေသာ ဝယ္လိုအား အေျခအေနႏွင့္ ေရာင္းလိုအား အေျခအေန) ကို ဦးစြာ ခန္႔မွန္းရၿပီး မိမိေစ်းကြက္သာမက အျခားအျခားေသာ ေစ်းကြက္မ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈ ပံုသဏၭာန္မ်ားႏွင့္ လႈပ္ရွားမႈ အရွိန္အဟုန္တို႔ကိုပါ ေပါင္းၿခံဳေလ့လာရသည္။ ဤအခ်က္မွာ ေစ်းကြက္အေျခ အေနႏွင့္ ေစ်းကြက္အတြင္းရွိ အမ်ဳိးတူ (အမ်ဳိးတူ) စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ျပန္လည္တံု႔ျပန္မႈ အေျခအေနတို႔ကို သိရွိရန္ ျဖစ္သည္။
မည္သည့္ကုန္ပစၥည္းကို ထုတ္လုပ္သည္ျဖစ္ေစ ယင္းကုန္စည္၏ ေစ်းကြက္ပမာဏႏွင့္ ေစ်းကြက္အေျခ အေန လားရာသဏၭာန္တို႔ကို ႀကိဳတင္ မခန္႔မွန္းႏိုင္၍ မရေပ။ ထိုသို႔ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းရာတြင္ ဝယ္လိုအား (Demand) ႏွင့္ ေရာင္းလိုအား (Supply) တို႔၏ အေျခအေန အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါသည္။
ဝယ္လိုအားကို ေျပာင္းလဲေစႏိုင္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ဝယ္သူ စားသံုးသူတို႔၏ အႀကိဳက္ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in buyers' taste)၊
(၂) ဝယ္သူအေရအတြက္ ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in numbers of buyers)၊
(၃) ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Weather)၊
(၄) ဝင္ေငြေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Incomes)၊
(၅) အျခားကုန္စည္တို႔၏ ေစ်းႏႈန္းေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Prices of other Commodities)၊
(၆) ေမွ်ာ္လင့္ထားမႈမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Expectations) တုိ႔ ျဖစ္ၿပီး
ေရာင္းလုိအား (Supply) ကုိ ေျပာင္းလဲေစႏုိင္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ကုန္ထုတ္လုပ္မႈတြင္ အသုံးျပဳေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of Resources Prices)၊
(၂) ကုန္ထုတ္နည္းပညာမ်ား ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in the Technology of Production)၊
(၃) အခြန္အေကာက္ႏွင့္ ဘ႑ာေရး ေထာက္ပံ့မႈမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of Taxes and Subsidies)၊
(၄) အျခားကုန္စည္မ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Prices of other goods)၊
(၅) ေစ်းႏႈန္း ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ား (Price Expectation)၊
(၆) ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Weather)၊
(၇) အသစ္ရွာေဖြ ေတြ႔ရွိမႈမ်ား (Discoveries)၊
(၈) ေစ်းကြက္အတြင္း ေရာင္းသူအေရအတြက္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of the numbers of sellers in the market) ဟူ၍ အၾကမ္းအားျဖင့္ ခြဲျခားထားသည္။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္တြင္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ အခန္းက႑သည္ အေရးႀကီးၿပီး ယင္းေစ်းကြက္ အသီးသီးတြင္ ျဖစ္တည္လာေသာ၊ ျဖစ္တည္ေနေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု တုိက္႐ုိက္ (သုိ႔မဟုတ္) သြယ္ဝုိက္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ထုိေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေစ်းႏႈန္းအသီးသီးႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ေလ့ ရွိပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္သည္ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး၊ ျပည္ပစီးပြားေရး (ျပည္ပစီးပြားေရးဟု ဆုိရာတြင္ ကုန္သြယ္ဘက္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးအျပင္၊ အျခားကမာၻ႔ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးကုိပါ ဆုိလုိသည္) ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေလ့ရွိၿပီး ယင္းတုိ႔အေပၚတြင္ မည္သုိ႔တုံ႔ျပန္မည္ ဆုိသည္ကုိ ထုတ္လုပ္သူမ်ား၊ စားသုံးသူမ်ားႏွင့္တကြ မူဝါဒ ခ်မွတ္ေပးရေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အားလုံးႏွင့္ တုိက္႐ုိက္သက္ဆုိင္လာပါသည္။
ေဒါက္တာေအာင္ကုိကုိ (စီးပြားေရးပညာ၊ စီးပြားေရးေပၚလစီ)
The Voice Weekly
သို႔ေသာ္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ ပံုသဏၭာန္သည္ အေၾကာင္းျခင္းရာ မ်ားစြာ ေပါင္းဆံုထားေသာေၾကာင့္ ရံဖန္ရံခါ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ဆက္စပ္မႈမ်ားကို ေစ်းကြက္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုအၾကားတြင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ကို သ႐ုပ္ခြဲ ေလ့လာၾကည့္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရး၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုကို စူးစမ္းေလ့လာ သ႐ုပ္ခြဲျခင္းဟုပင္ ဆိုႏိုင္ၿပီး ေစ်းကြက္မ်ား၏ အသြင္သဏၭာန္ႏွင့္ လားရာတို႔ကိုပါ ခန္႔မွန္းလာႏိုင္ပါသည္။ ဥပမာ- အစုရွယ္ယာေစ်းကြက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရး အေျခအေနကို သိရွိလိုလွ်င္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၏ အစုရွယ္ယာေစ်းႏႈန္း ေပါက္ေစ်းပ်မ္းမွ် အတက္အက် အနိမ့္အျမင့္ ပံုသဏၭာန္ႏွင့္ ေျပာင္းလဲမႈႏႈန္းတို႔ကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ အၾကမ္းဖ်င္း သိရွိႏိုင္သည္။ ထို႔အျပင္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ ျပည္ပပို႔ကုန္ပမာဏႏွင့္ အမ်ဳိးအစားမ်ား၊ ယင္းတို႔တြင္ သံုးစြဲရေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ားႏွင့္ လုပ္သားမ်ား၏ ေစ်းကြက္အေျခအေန စသည္တို႔ကိုပါ တစ္ပါတည္း ေလ့လာအကဲခတ္ႏိုင္သည္။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ ပီျပင္လာသည္ႏွင့္အတူ ေစ်းကြက္အသီးသီးတြင္ ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ျခင္းဟူသည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခု သို႔မဟုတ္ အနည္းငယ္ကသာ လႊမ္းမိုးျခယ္လွယ္ ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္း ေလ်ာ့ပါးလာ တတ္ၿပီး ေစ်းကြက္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ၏ အေျပာင္းအလဲ မ်ား၊ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္မ်ားႏွင့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ား၏ ေစ်းကြက္မ်ား အၾကားတြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေစ်းႏႈန္း အေျပာင္းအလဲမ်ားသည္ ယင္းေစ်းကြက္အတြင္းရွိ ကုန္စည္မ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား အေပၚတြင္ အနည္းႏွင့္အမ်ား သက္ေရာက္မႈ ေပးလာမည္ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ထုတ္လုပ္မႈ (Production) ႏွင့္ စားသံုးမႈ (Consumption) ျဖစ္စဥ္တြင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံမဆို မိမိတို႔ လိုအပ္ေသာ (တစ္နည္းအားျဖင့္ Consumption လုပ္ေသာ) ကုန္စည္အားလံုးကို မိမိျပည္တြင္းတြင္ ထုတ္လုပ္မႈ မလုပ္ဘဲ အခ်ဳိ႕ကို ျပည္တြင္းတြင္ ထုတ္လုပ္ၿပီး ျပည္ပမွ တင္သြင္းရာတြင္ ႏိႈင္းယွဥ္ အက်ဳိးေက်းဇူး (Comperative Advantage) ႏွင့္ လံုးဝဥႆံု အက်ဳိးေက်းဇူး (Absolute Advantage) ရွိေသာ အခ်ဳိ႕ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ျပည္ပမွ တင္သြင္းေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ယင္းအထက္ပါ ျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ အတူတကြ ေငြေၾကးလဲလွယ္ႏႈန္းမ်ား၊ လုပ္သားလုပ္ခ လစာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ သြင္းအားစု ေစ်းႏႈန္းမ်ား ေျပာင္းလဲလာျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ ေျပာင္းလဲ လာေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ေစ်းကြက္ေစ်းႏႈန္းမ်ားဟု ေခၚဆိုႏိုင္ၿပီး ကုန္ပစၥည္းအသီးသီးကို ထုတ္လုပ္သူမ်ားႏွင့္ ေရာင္းခ်သူမ်ားကလည္း ယင္းေစ်းႏႈန္းမ်ားကို အေျခခံကာ (ဗဟိုျပဳကာ) မိမိတို႔၏ လုပ္ငန္းအသီးသီးကို တိုးခ်ဲ႕ျခင္း သို႔မဟုတ္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊ ေဒသတစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံတစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။
သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ တံု႔ျပန္မႈ (ေစ်းကြက္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားအေပၚ မူတည္ ကာ ေျပာင္းလဲေသာ ဝယ္လိုအား အေျခအေနႏွင့္ ေရာင္းလိုအား အေျခအေန) ကို ဦးစြာ ခန္႔မွန္းရၿပီး မိမိေစ်းကြက္သာမက အျခားအျခားေသာ ေစ်းကြက္မ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈ ပံုသဏၭာန္မ်ားႏွင့္ လႈပ္ရွားမႈ အရွိန္အဟုန္တို႔ကိုပါ ေပါင္းၿခံဳေလ့လာရသည္။ ဤအခ်က္မွာ ေစ်းကြက္အေျခ အေနႏွင့္ ေစ်းကြက္အတြင္းရွိ အမ်ဳိးတူ (အမ်ဳိးတူ) စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ျပန္လည္တံု႔ျပန္မႈ အေျခအေနတို႔ကို သိရွိရန္ ျဖစ္သည္။
မည္သည့္ကုန္ပစၥည္းကို ထုတ္လုပ္သည္ျဖစ္ေစ ယင္းကုန္စည္၏ ေစ်းကြက္ပမာဏႏွင့္ ေစ်းကြက္အေျခ အေန လားရာသဏၭာန္တို႔ကို ႀကိဳတင္ မခန္႔မွန္းႏိုင္၍ မရေပ။ ထိုသို႔ ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းရာတြင္ ဝယ္လိုအား (Demand) ႏွင့္ ေရာင္းလိုအား (Supply) တို႔၏ အေျခအေန အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါသည္။
ဝယ္လိုအားကို ေျပာင္းလဲေစႏိုင္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ဝယ္သူ စားသံုးသူတို႔၏ အႀကိဳက္ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in buyers' taste)၊
(၂) ဝယ္သူအေရအတြက္ ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in numbers of buyers)၊
(၃) ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Weather)၊
(၄) ဝင္ေငြေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Incomes)၊
(၅) အျခားကုန္စည္တို႔၏ ေစ်းႏႈန္းေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Prices of other Commodities)၊
(၆) ေမွ်ာ္လင့္ထားမႈမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Expectations) တုိ႔ ျဖစ္ၿပီး
ေရာင္းလုိအား (Supply) ကုိ ေျပာင္းလဲေစႏုိင္ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ
(၁) ကုန္ထုတ္လုပ္မႈတြင္ အသုံးျပဳေသာ ကုန္ၾကမ္းမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of Resources Prices)၊
(၂) ကုန္ထုတ္နည္းပညာမ်ား ေျပာင္းလဲမႈ (Changes in the Technology of Production)၊
(၃) အခြန္အေကာက္ႏွင့္ ဘ႑ာေရး ေထာက္ပံ့မႈမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of Taxes and Subsidies)၊
(၄) အျခားကုန္စည္မ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Prices of other goods)၊
(၅) ေစ်းႏႈန္း ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ား (Price Expectation)၊
(၆) ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes in Weather)၊
(၇) အသစ္ရွာေဖြ ေတြ႔ရွိမႈမ်ား (Discoveries)၊
(၈) ေစ်းကြက္အတြင္း ေရာင္းသူအေရအတြက္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (Changes of the numbers of sellers in the market) ဟူ၍ အၾကမ္းအားျဖင့္ ခြဲျခားထားသည္။
ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္တြင္ ေစ်းကြက္မ်ား၏ အခန္းက႑သည္ အေရးႀကီးၿပီး ယင္းေစ်းကြက္ အသီးသီးတြင္ ျဖစ္တည္လာေသာ၊ ျဖစ္တည္ေနေသာ ေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု တုိက္႐ုိက္ (သုိ႔မဟုတ္) သြယ္ဝုိက္ ဆက္စပ္ေနပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ထုိေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေစ်းႏႈန္းအသီးသီးႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ေလ့ ရွိပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္သည္ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး၊ ျပည္ပစီးပြားေရး (ျပည္ပစီးပြားေရးဟု ဆုိရာတြင္ ကုန္သြယ္ဘက္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးအျပင္၊ အျခားကမာၻ႔ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးကုိပါ ဆုိလုိသည္) ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနေလ့ရွိၿပီး ယင္းတုိ႔အေပၚတြင္ မည္သုိ႔တုံ႔ျပန္မည္ ဆုိသည္ကုိ ထုတ္လုပ္သူမ်ား၊ စားသုံးသူမ်ားႏွင့္တကြ မူဝါဒ ခ်မွတ္ေပးရေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား အားလုံးႏွင့္ တုိက္႐ုိက္သက္ဆုိင္လာပါသည္။
ေဒါက္တာေအာင္ကုိကုိ (စီးပြားေရးပညာ၊ စီးပြားေရးေပၚလစီ)
The Voice Weekly