Understanding Histogram, Raw & Jpeg...!

ကြ်န္ေတာ့္ Post ကို ဖတ္တဲ့သူေတြထဲမွာ Camera မွာပါတဲ့ Histogram ကို ၾကည့္ၿပီး ဓာတ္ပံုရိုက္ခဲ့ ဖူးတဲ့သူ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္မ်ား ရွိသလဲဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္ အရင္ သိခ်င္ပါတယ္..။

တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ Histogram ကို သိစရာမလိုဘူး..။ အသံုးမဝင္ဖူးဆိုၿပီး သတ္မွတ္တဲ့ သူေတြရွိသလို..။ အေရးႀကီးတယ္..။ မျဖစ္မေန သိထားရမယ္ဆိုတဲ့သူေတြလည္းရွိပါတယ္..။ မ်က္စိက အေကာင္းဆံုး Histogram ဆိုေပမယ့္..။ တကယ္တမ္း Detail က်က် သိႏိုင္ ဖို႕နဲ႕..။ Daylight တအားျပင္းေနတဲ့အခ်ိန္ Outdoor ရိုက္တဲ့အခါ...။ Preview ကို ေသေသခ်ာခ်ာ မျမင္ႏိုင္တဲ့အခါေတြမွာ Histogram က အေရးႀကီးလာပါတယ္...။

ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လဲ တစ္ခ်ိန္က Histogram ဆိုုတာ ဘာႀကီးမွန္း မသိခဲ့သလို ..။ ဘယ္လိုသံုး ရမွန္းလဲမသိ ခဲ့ပါဘူး..။ မ်က္စိေနာက္လို႕ဆိုၿပီး..။ ပိတ္ကိုထားခဲ့ဖူးပါတယ္..။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္လိုု အျဖစ္မ်ိဳး…။ အမွားမ်ိဳး မႀကံဳရေအာင္ အတြက္ ကြ်န္ေတာ္ ဒီ Post ကို ေရးသားေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္..။

Histogram ဆိုတာ ဥပမာဗ်ာ..။ Canon သမားဆိုရင္ Info Button ကို ႏွိပ္လိုက္ရင္ ေပၚလာတဲ့ Graph ပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။ Nikon သမားေတြမွာလဲ Display လားမသိဘူး..။ အဲ့ဒါ ကို ႏွိပ္ရင္ ေပၚလာပါလိမ့္မယ္…။ (အမွန္က Nikon မွာ Default အေနနဲ႕ ေဖာ္ျပထားေပးၿပီး သား ျဖစ္ပါတယ္…။ ေသ ခ်ာေပါက္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက မ်က္စိေနာက္လို႕ Histogram ကို ပိတ္ထားမွန္းသိလို႕ ျပန္ေဖာ္ခိုင္းတာပါ…။)

Histogram ဆို တာ ကိုယ္ရိုက္လိုက္တဲ့ ဓာတ္ပံုရဲ႕ Detail နဲ႕ Data အခ်က္အလက္ပါဝင္မွဳ ေတြ ကို ျပသေပးတဲ့ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ Information Center တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္..။ အေတြ႕ အၾကံဳရင့္က်တ္တဲ့ ဓာတ္ပံုသမားတစ္ေယာက္ဟာ အျခားသူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဓာတ္ပံုကို ၾကည့္ စရာမလိုပဲ..။ အဲ့ဒီ့ လူရဲ႕ Histogram ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဒီပံုဟာ Contrast မ်ားေနလား..

Over ျဖစ္ေနလား..။ Under ျဖစ္ေနသလားဆုိတာကို တန္းၿပီးေျပာႏိုင္ပါတယ္..။ (ဘယ္လို Histogram ဆို Contrast မ်ားတယ္..။ ဘယ္လိုပံုဆိုရင္ Flat ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို ေနာက္ပိုင္း အလ်ဥ္းသင့္ရင္ ကြ်န္ေတာ္ ထပ္ေရးေပးပါ့မယ္)

Histogram ရဲ႕ အဓိက အလုပ္က ကိုယ္ရိုက္ကူးလိုက္တဲ့ ပံုတစ္ပံုရဲ႕ Exposure ကို စစ္ေဆးေပး တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။ သူ႕မွာ 0 ကေန 255 အထိ ဆိုေတာ့..။ Step စုစုေပါင္း 256 ပါဝင္ပါတယ္..။

ဘယ္ဘက္အစြန္ဆံုး Histogram ရဲ႕ ေနရာကို 0 လို႕ သတ္မွတ္ႏိုင္ၿပီး ကိုယ္ရိုက္လိုတဲ့ပံုရဲ႕ Information ပါဝင္မွဳ အနဲဆံုးျဖစ္ကာ..။ ညာဘက္ အစြန္ဆံုးကိုေတာ့ 255 အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ကာ Information ပါဝင္မွဳ အမ်ားဆံုးလို႕ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္..။ အလယ္ကေတာ့ 18% Grey ရဲ႕ Standard ျဖစ္ပါတယ္…။ Midtone လို႕လဲ ေခၚၾကပါတယ္..။

Histogram ကို အပိုင္း ၅ ပိုင္းခြဲျခားထားႏိုင္ၿပီး ၁ ပိုင္းကို Exposure 1 stop ကြာပါတယ္..။

ဒါေၾကာင့္ Detail က်တဲ့ ဓာတ္ပံုပညာရွင္မ်ားနဲ႕ အေတြ႕ အႀကံဳရင့္က်တ္တဲ့ ဓာတ္ပံုသမား မ်ားက Shoot To The Right ဆိုၿပီး ျဖစ္ႏိုင္သမွ် Graph ကို ညာဘက္ မ်ားမ်ား ေရာက္ေအာင္ (ကပ္ေအာင္) ရိုက္ခိုင္းေလ့ ရွိၾကတာကို ၾကားဖူးၾကမယ္..။ ၾကံဳဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္..။

ဒါမွသာ မိတ္ေဆြရဲ႕ ပံုမွာ Imaging နဲ႕ ပါတ္သတ္တဲ့ Information မ်ားမ်ားပါမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

သို႕ေသာ္…

ဘယ္ဘယ္က အျခမ္းကို တကယ္လို႕သာ Graph ေတြက လံုးဝကပ္ေနရင္ ဒီပံုဟာေသခ်ာ ေပါက္ Under ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာကို သိႏိုင္ၿပီး…။ Information 0 ျဖစ္တဲ့အတြက္ မိတ္ေဆြရဲ႕ ပံုဟာ မဲေမွာင္ေနၿပီး..။ ဘယ္လိုမွ အဖတ္ျပန္ဆယ္လို႕မရေလာက္ေအာင္ Image Data ေတြ ပါေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး..။

ဘယ္ေလာက္ပဲ Lightoom ေတြ Photoshop ေတြ သံုးၿပီး Lighting ျပန္တင္ ျပန္တင္..။ Grain ေတြ ပက္ပက္စက္စက္ထေနတဲ့ ခပ္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့အလင္းေရာင္ သာရွိတဲ့ …။ ဘယ္လိုမွ သံုးလို႕ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ ပံုတစ္ပံုကိုသာ ရရွိေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

ညာဘက္အျခမ္းကို Graph ေတြ အသား ကုန္ကပ္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ လံုးဝ Over ျဖစ္ေနၿပီ ဆိုတာကို သိႏိုင္ပါတယ္..။ သတ္မတ္ထားတဲ့ 255 ထက္ေက်ာ္သြားၿပီး …။ Information ေတြ ဘာမွ ပါမွာ မဟုတ္ေတာ့ ပါဘူး..။ အေပၚမွာ ေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္းပဲ ..။ ဘယ္လိုပဲ Software ေတြ အားကိုးနဲ႕ ျပန္ေမွာင္ေအာင္ လုပ္လုပ္ အဆင္ေျပေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး..။ ဒါဟာ သူသတ္မွတ္ထားတဲ့ ပမာဏကိုေက်ာ္လြန္သြားလို႕ျဖစပါတယ္..။

ဒီလိုမ်ိဳး လံုးဝ ဘယ္ဘက္…။ လံုးဝ ညာဘက္ကို ေရာက္သြားျခင္းကို…။ Clipping ျဖစ္တယ္လို႕ ေခၚ ပါတယ္…။

ကြ်န္ေတာ္သင္တန္းတက္တုန္းက သင္တန္းသားတစ္ေယာက္ေမးခဲ့ဖူးတာ ရွိပါတယ္..။ ဒါဆိုရင္ အေပၚ ကိုေရာ ဘယ္လိုုၾကည့္ရမလဲ..။ အပၚက ထိေနရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္..။ အေပၚကို ၾကည့္စရာ (သတိထားစရာ) မလိုပါဘူး..။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ အေပၚပိုုင္းက သူသတ္မွတ္ထား တဲ့ ေနရာေရာက္သြားတာနဲ႕..။ Graph ေနာက္တစ္ခုကို အလိုလို ကူးေပးသြားတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္…။)

အမွန္က ဒီ Histogram ဆိုတာ တစ္ခုနဲ႕ တစ္ခု ပံုမွာ ျမင္ရတဲ့အတိုင္း ဆက္မေနပါဘူး..။ Camera Display ကေသးၿပီး..။ ေဖာ္ျပရတဲ့ Information က 256 ပမာဏအထိ ရွိတာမို႕လို႕ ၾကည့္လိုက္ရင္ ဆက္ေနတဲ့ ျပင္ညီ မ်က္ႏွာျပင္ႀကီးတစ္ခုလို ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္..။)

တကယ္လို႕မ်ား မိတ္ေဆြဟာ ပံုတစ္ပံုကို ရိိုက္ၿပီးတဲ့အခ်ိန္ Histogram ကို ျပန္ၾကည့္မိလို႕ ဘယ္ဘက္သို႕ Graph က Clipping ျဖစ္ေနရင္ Exposure ကို တင္ၿပီး ျပန္ရိုက္ဖို႕ လိုမွာ ျဖစ္ သလို…။ ညာဘက္ကို Clipping ျဖစ္ေနၿပီဆုိရင္ေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ အနဲငယ္ Under ျပန္ခ် ရိုက္ဖို႕ လိုၿပီ ျဖစ္ပါတယ္…။

ဒီေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ္ အပါအဝင္ ဓာတ္ပံုစရိုက္ကာစ သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ျဖစ္ေလ့ ျဖစ္ ထရွိတဲ့ အေတြ႕ အႀကံဳတစ္ခု ကို ေျပာျပခ်င္ပါတယ္..။

ဘာလဲဆိုေတာ့..။ ပံုတစ္ပံုဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ Under ( 1/3 stop, 2/3 stop) ခ်ရိုက္လိုက္ရင္..။ ပံုမွန္ Exposure 0 မွာ ထားရိုက္တာထက္..။ ပိုၿပီးၾကည့္လို႕ေကာင္းတယ္လို႕ ထင္ေလ့ရွိပါ တယ္…။ ေဒါင့္ေလးေတြ က ခပ္ေမွာင္ေမွာင္ေလး ျဖစ္သြားၿပီ ကိုယ့္ Subject က ပိုၿပီး Standout ျဖစ္ လာတယ္..။ Contrast ပုိေကာင္းလာတယ္လို႕ ထင္ဖြယ္ရာရွိေနပါတယ္..။

ဒါဟာ တကယ္ပဲမွားယြင္းလွတဲ့ အေလ့အထ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္…။

ဒီေနရာမွာ အလြယ္လမ္း လိုက္တယ္ပဲေျပာေျပာ..။ Histogram ကို ခဏခဏ မၾကည့္ခ်င္သူေတြ အတြက္ ေနာက္ထပ္ နည္းလမ္း တစ္ခုရွိပါတယ္..။ Highlight ကို Enable ေပးထားျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။

Highlight ကို Enable ေပးထားလိုက္ပါက..။ ကြ်န္ေတာ္တို႕ရိုက္တဲ့ပံုမွာ တကယ္လို႕မ်ား Over Exposed ျဖစ္တဲ့ေနရာ (မ်ားေသာအားျဖင့္ Burn ေနတဲ့ေနရာလို႕ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္) ကို Highlight System က မွိတ္တုတ္ မွိတ္တုတ္နဲ႕ ျပေပးေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္..။ ကိုယ့္ပံုမွာ Over ျဖစ္ေနတဲ့ အပိုင္းပါေနၿပီဆိုတာကို Histogram မၾကည့္ပဲ သိႏိုင္ပါတယ္..။ ဒါေပမယ့္ Under ျဖစ္ေနတဲ့ အပိုင္းေတြ ကိုေတာ့ ျပေပးမွာ မဟုတ္ပါဘူး..။ Over ျဖစ္မျဖစ္ပဲ သိႏိုင္ၿပီး..။ Under ျဖစ္ မျဖစ္ မသိႏိုင္ပါဘူး…။

ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ဓာတ္ပံု ျပန္ၾကည့္တဲ့ ေနရာမွာ မွိတ္တုတ္မွိတ္တုတ္နဲ႕ မ်က္စိ ေနာက္တဲ့ အတြက္ Disable ေပးထားၾကတာမ်ားပါတယ္….။

ကြ်န္ေတာ္လား…? ကြ်န္ေတာ္က ေတာ့ မွတ္တမ္း ဓာတ္ပံုရိုက္ေပးရတဲ့အခ်ိန္ကလြဲလို႕…။ က်န္တဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ အျမဲတမ္း Enable ေပးထားပါတယ္..။ မွတ္တမ္းဓာတ္ပံုကေတာ့ ၿပိဳင္ပြဲဝင္မွာလဲ မဟုတ္သလို..။ ျပပြဲ လုပ္မွာလဲ မဟုတ္ဖူး..။ အထူးသျဖင့္ မွတ္တမ္းရိုက္ခိုင္းတဲ့သူက ခဏျပပါဦး ဆိုၿပီး ျပခိုင္းလို႕ ျပန္ျပရင္ မွိတ္တုတ္ မွိတ္တုတ္နဲ႕ မ်က္စိေနာက္ေနမွာ ဆိုးတဲ့အတြက္ ပိတ္ထားတာပါ..။

ဒါေပမယ့္ ဒီလိုမ်ိဳး Histogram ကိုၾကည့္ၿပီး ရိုက္တဲ့ အေလ့အက်င့္တစ္ခုမွာ မျဖစ္မေနပါ ဝင္လာတဲ့..။ အေရးႀကီးတဲ့..။ ေနာက္ထပ္ သိထားသင့္တာတစ္ခုကေတာ့…။

မိတ္ေဆြဘာနဲ႕ ရိုက္သလဲဆိုတာပါပဲ…။ JPEG နဲ႕ ရိုက္တာလား …။ Raw နဲ႕ ရိုက္တာလား ဆိုတာက အဓိက စကားေျပာလာပါၿပီ…။

ကြ်န္ေတာ္အေပၚမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ Shoot To The Right ဟာ JPEG သမားေတြအတြက္ လံုးဝ အဆင္ မေျပႏိုင္ပဲ..။ Raw သမားေတြအတြက္သာ အဆင္ေျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

ဒီေနရာမွာ ဘာလို႕ Raw နဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕က ရိုက္ၿပီး..။ တစ္ခ်ိဳ႕က ဘာလို႕ JPEG နဲ႕ ရိုက္ၾကသလဲ..။ Raw ဆိုတာက ဘာလဲ..။ JPEG ဆိုတာကဘာလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ထပ္ေပၚလာၿပီ ျဖစ္ပါတယ္..။

JPEGပံုတစ္ပံုဟာ 8 bit နဲ႕ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ပံုတစ္ပံုုျဖစ္တဲ့အတြက္..။ Base Two ကေန Base Ten ကို ျပန္ေျပာင္းၿပီးတြက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ Pixel ေပါင္းဟာ ဟာ RAW (Uncompressed) file တစ္ဖိုင္က 12 Bit (ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ 16 Bit အထိ ပါလာတာေတြ႕ရပါတယ္..။) နဲ႕ ယွဥ္ၾကည့္လိုက္ရင္ ကြာျခားမွဳ ပမာဏဟ အရမ္းမ်ားသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

ဒီေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ္ အေသးစိတ္ တြက္မျပေတာ့ပါဘူး..။ (RAW မွာလည္း Uncompressed နဲ႕ Compressed ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးထပ္ရွိပါတယ္..။ Post အရမ္းေလး သြားမွာဆိုုးတဲ့အတြက္ ေနာက္ပိုင္းၾကံဳမွ အေသးစိတ္ ထပ္ေရးပါ့မယ္)

ဒီႏွစ္ခုကိုယွဥ္ၾကည့္လိုက္ရင္ပဲ ..။ အလိုလိုေနရင္း JPEG မွာ ပါဝင္တဲ့ Information ပမာဏက RAW ကို ရွံဳးေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္..။ ဆိုလိုတာက RAW ျဖင့္ ရိုက္ျခင္းျဖင့္ ပံုရဲ႕ Data Information ကို ပိုၿပီး မ်ားမ်ား စားစား သိမ္းႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။ ေနာက္တစ္ခု မိတ္ေဆြ သတိမထားမိတာက JPEG နဲ႕ ရိုက္ထားတဲ့ ပံုတစ္ပံုကိုု တစ္ခါျပင္ၿပီး တစ္ခါ Save လုပ္တိုင္း Information ေတြ ပိုပိုနဲသြားတယ္ဆိုတာပါပဲ..။

စမ္းျခင္ရင္ ပံုတစ္ခုကိုု Copy ကူးလိုက္ပါ..။ ၿပီးရင္ တစ္ပံုကို ခဏခဏ ျပင္ၿပီး Save လုပ္ၾကည့္ပါ..။ တစ္ပံုကိုေတာ့ ဒီအတိုင္းထားပါ..။ အႀကိမ္ေရမ်ားလာတာနဲ႕ အမွ် Save ခဏခဏ အလုပ္ခံရတဲ့ (ခဏခဏ အျပင္ခံရတဲ့) ပံုဟာ တစ္ေျဖးေျဖး Size ေသးေသးလာတာ ကို မိတ္ေဆြ သတိထားမိလာပါလိ့မ္မယ္…။

ဒါေၾကာင့္ RAW File ကို Post Processing လုပ္တဲ့သူနဲ႕ JPEG File ကို Post Processing လုပ္တာျခင္း အတူတူ RAW သမားက အားလံုးအေခ်ာသတ္ၿပီးစီးသြားတဲ့အခါမွာ သပ္သပ္ရပ္ ရပ္ ပံုတစ္ခုထြက္လာၿပီး JPEG သမားကေတာ့ ဖြာထြက္သြားျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။ဥပမာ စမ္းျခင္တယ္ဆိုရင္ Raw နဲ႕ JPEG ပံုႏွစ္ပံုကိုယွဥ္ၿပီး Photoshop ထဲမွာ Vibrance ကို ယွဥ္တင္ၾကည့္ပါ...။ သိသိသာသာ အေျဖ ထြက္ပါ လိ့မ္မယ္..။

Post Processing လုပ္တယ္ဆိုတဲ့ေနရာ Minor ေလာက္ကို မဆိုလိုပဲ တကယ့္ High Quality ၿပိဳင္ပြဲဝင္ ပံုတစ္ပံု၏ အဆင့္ကို ေသာ္လည္းေကာင္း ျပပြဲျပဳလုပ္မည့္ ပံုအႀကီးခ်ဲ႕ထားသည့္ ပံုကိုေသာ္လည္းေကာင္း ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္..။ Computer ထဲမွာ ၾကည့္ရံုအတြက္ ေသာ္လည္းေကာင္း..။ ၄ လက္မ ၆ လက္မ size ပံုတစ္ပံုကိုထုတ္ရင္ေသာ္လည္းေကာင္း သိသာထင္ရွားမွဳကို ေတြ႕ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး..။

RAW နဲ႕ JPEG ရဲ႕ အေျခခံကိုသိသြားၿပီဆိုရင္…။ RAW နဲ႕ရိုက္ရမလား..။ JPEG နဲ႕ရိုက္ရမလားဆို တဲ့ ေမးခြန္း ကို ဆက္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္…။

JPEGFile ဟာဆိုရင္ အေခ်ာသတ္ပံုတစ္ပံုျဖစ္ပါတယ္..။ မိတ္ေဆြ Camera ထဲမွာ သတ္မွတ္ ေပးထားတဲ့ White Balance, Picture Style, Exposure အတိုင္း Result တစ္ခုအေနနဲ႕ ထြက္ လာပါလိမ့္ မယ္..။ ျပန္ျပင္လို႕မရေတာ့ပါဘူး..။

ဥပမာ မိတ္ေဆြက ရိုက္တုန္းက Sunny White Balance နဲ႕ ရိုက္လိုက္တယ္..။ Computer ထဲ ထည့္ၾကည့္ေတာ့မွာ ပံုက Temperature ေတြ အရမ္းမ်ားၿပီး ဝါ သလိုလို.. နီသလိုလို ျဖစ္ေန လို႕ White Balance ကို ျပန္ျပင္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ Sorry ပါပဲ..။ မရေတာ့ပါဘူး..။ ပံုကို Right Click ေထာက္ၾကည့္ၿပီး Properties Detail ေခၚၾကည့္သည္ျဖစ္ေစ..။ Photo software တစ္ခု ထဲ ထည့္ၾကည့္သည္ျဖစ္ေစ…။ ဘယ္ေလာက္ပဲ မိတ္ေဆြျပင္ထားျပင္ထား..။ မိတ္ေဆြရဲ႕ ဓာတ္ပံုကို Computer က EXIF information မွာ White Balance ကို Sunny ပဲ သတ္မွတ္ ေပးေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္…။

ဘာအေရးလဲဗ်ာ…။ ပံုမွာအေရာင္ေျပာင္းသြားၿပီးတာပဲ မဟုတ္လား ဆိုရင္…။ Facebook လို ေနရာမ်ိဳး အတြက္ေတာ့ ၿပီးပါတယ္..။ ဒါေပမယ့္ မိတ္ေဆြက International ၿပိဳင္ပြဲေတြ Domestic ၿပိဳင္ပြဲေတြ ဝင္ဖို႕အတြက္ ရည္ရြယ္ထားရင္ေတာ့ မိတ္ေဆြရဲ႕ ပံုက ဂြမ္းသြားပါၿပီ..။

ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ပံုရဲ႕ EXIF ထဲမွာ Sunny, Cloudy စသျဖင့္ ျပေနၿပီး…။ ပံုကေတာ့…။ ျဖဴေဖ်ာ့ေဖ်ာ့လို Florescent နဲ႕ ရိုက္ထားသလို ျပာလဲ့လဲ့လိုမ်ိဳးျဖစ္ေနကတည္းက …။ မိတ္ေဆြ မတရားႀကီး ပံုရဲ႕ မူလ Exposure ကို ဖ်က္ၿပီး ျပင္ထားတယ္ဆိုတာ ဒိုင္အဖြဲ႕က သိသြားၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေသခ်ာေပါက္ ပံုက အပယ္ခံရၿပီ ျဖစ္ပါတယ္…။

ဒါေၾကာင္ ့ JPEG File ကို Computer ထဲေရာက္ရင္ Post Processing ျပန္မလုပ္ခ်င္တဲ့ သူမ်ား၊ ျပန္ လုပ္ဖို႕မလိုသူမ်ား (Experienced Photographers)၊ ျပန္လုပ္ခြင့္မရွိသူမ်ား (ဥပမာ Photo Journalist) အသံုးျပဳျခင္းက အသင့္ေတာ္ဆံုးျဖစ္ပါတယ္..။

ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေျပာသလို လက္မ ၂၀ လက္မ ၃၀ ေလာက္ရွိတဲ့ ပံုႀကီးေတြထုတ္ၿပီး ျပပြဲေတြ ဘာေတြလုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ေတာ့ RAW File က ပဲ အားသာသြားဦး မွာ ျဖစ္ပါတယ္…။ သူ႕မွာက Data ပမာဏပိုမ်ားတဲ့အတြက္ Magnification ကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ေကာင္းေကာင္း လုပ္ေပးႏိုင္ပါတယ္..။

သတိထားဖို႕တစ္ခ်က္ကေတာ့ RAW File ဟာ File Size တစ္အားႀကီးပါတယ္..။ 20 Mb နည္းပါး ေနရာ ယူပါတယ္..။ သာမန္အားျဖင့္ JPEG ပံု ၃ ပံုကေန ၄ ပံုစာေလာက္ထိ ေနရာယူတဲ့အတြက္ မိတ္ေဆြ RAW File နဲ႕ ရိုက္မယ္ဆိုရင္ External Hard Disk Gib မ်ားမ်ား တစ္လံုးေတာ့ ေဆာင္ထားဖို႕ မျဖစ္မေနလိုပါ လိ့မ္မယ္…။

JPEG File နဲ႕ ဆန္က်င္ဘက္ RAW File ကေတာ့ မိတ္ေဆြ ႀကိဳက္တဲ့ Setting နဲ႕ Camera ထဲမွာ ရိုက္လိုက္ပါ..။ ၿပီးရင္ Lightroom လို ဟာမ်ိဳးထဲ ထည့္လိုက္ရင္…။ မိတ္ေဆြ Camera ထဲမွာ ေပးထားတဲ့ Setting နဲ႕ Color ေတြအားလံုးကို Wash Out လုပ္သြားပါတယ္..။

Camera ထဲမွာက ဆိုၾကပါစို႕ဗ်ာ..။ Nikon မွာဆို Vivid ထားၿပီးရိုက္ထားလို႕ အေရာင္ေတြ ဆိုေနတယ္ ဆိုပါေတာ့..။

ကြန္ပ်ဴတာထဲ ထည့္လိုက္ရင္ေတာ့ အဲ့ဒီ့အေရာင္ေတြအားလံုးေပ်ာက္သြားၿပီး..။ အျပင္မွာ တကယ္ရွိခဲ့တဲ့ Color အတိုင္းသာ ျပန္ထြက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ RAW File ရဲ႕ အဓိက ရည္ရြယ္ ခ်က္က Computer အတြင္းမွာ Post Processing ကို ေသေသခ်ာခ်ာ (မိမိစိတ္ႀကိဳက္) ျပန္လုပ္ႏိုင္ဖို႕ အတြက္ Camera ထဲမွာေပးထားတဲ့ Setting အားလံုးကို 0 လုပ္လိုက္တဲ့ သေဘာမို႕ပါ..။

Raw File ကို ကြန္ပ်ဴတာတဲေရာက္မွ ႀကိဳက္တဲ့ White Balance, Picture Style, Exposure စသျဖင့္ အကုန္ျပန္ ျပင္လို႕ရပါတယ္…။ အားလံုးျပင္ၿပီးလို႕ Tiff File ေသာ္လည္းေကာင္း JPEG File ေသာ္ လည္းေကာင္း Export ထုတ္လိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့ မိတ္ေဆြ Software ထဲမွာ ျပင္လိုက္တဲ့ Setting ေတြ အတိုင္းထြက္လာမွာပဲျဖစ္ပါတယ္…။

ထင္သာျမင္သာ ရွိေအာင္ ေအာက္ပါအတိုင္း စမ္းသပ္ေစခ်င္ပါတယ္..။ မိတ္ေဆြအေနနဲ႕ Camera ထဲမွာ Picture Quality ေရြးတဲ့အခါမွာ Raw + JPEG ကိုေရြးေပးလိုက္ပါ..။ Nikon မွာေရာ Canon မွာေရာ အဲ့လို ႏွစ္ခုေရြးေပးႏိုင္တဲ့ Function ပါပါတယ္..။ အဲ့လိုေရြးၿပီးရင္ Nikon သမားေတြဆိုရင္ Picture Style မွာ Vivid , Canon သမားေတြဆိုရင္လည္း TWILIGHT (Twilight က Canon Camera ေတြမွာ Default မပါ ပါဘူး..။ Canon Website မွာ Twilight အပါအဝင္ အျခား Picture Styles ေတြကို Download ခ်ၿပီး Camera ထဲကို Install လုပ္ႏိုင္ပါတယ္..။) လိုမ်ိဳး Vivid ျဖစ္တဲ့ Picture Style ကို ေပးလိုက္ပါ..။

ၿပီးရင္ ႏွစ္ပံုစလုုံးကို Light Room (ဘယ္ Photo Editing Software ျဖစ္ျဖစ္ပါ..။) ထည့္ၾကည့္ လိုက္ပါ..။ JPEG File ကေတာ့ မူလရိုက္ထားတဲ့အတိုင္း အေရာင္ စိုစိုနဲ႕ ရွိေနဦးမွာ ျဖစ္ၿပီး ..။ RAW File ကေတာ့ ေစေစာက ေတာက္ပ စြတ္စိုေနတဲ့ အေရာင္ေတြ အားလံုးေပ်ာက္သြား မွာ ျဖစ္ပါတယ္..။ ဥပမာ မိတ္ေဆြက Raw + JPEG ကိုေရြးထားမယ္..။ Picture Style မွာ Monochrome (Black & White) ေပးၿပီး ရိုက္တယ္ဆိုပါေတာ့..။ Computer ထဲ ျပန္ထည့္ၾကည့္တဲ့အခါမွာ JPEG ကေတာ့ မူလအတိုင္း Black & White အတိုင္းရွိေနမွာ ျဖစ္ၿပီး RAW ဖိုင္ကေတာ့ အျပင္မွာ တကယ္ရွိခဲ့တဲ့အတိုင္း Color ေတြ ပါေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

ဒီေလာက္ဆို RAW File နဲ႕ JPEG File ရဲ႕ ကြဲျပားျခားနားခ်က္ကို နားလည္ႏိုင္ၿပီထင္ပါတယ္..။ RAW နဲ႕ ရိုက္ရမလား JPEG နဲ႕ရုိက္ရမလားဆိုတာကေတာ့ မိတ္ေဆြရဲ႕ Choice ပဲ ျဖစ္ပါတယ္..။

ကြ်န္ေတာ္ဘယ္လိုရိုက္သလဲဆိုရင္ေတာ့ RAW + JPEG ကို ရိုက္ပါတယ္..။ ရိုက္ထားတဲ့ပံုကို Computer ထဲ ထည့္ၾကည့္တယ္..။ JPEG File ရဲ႕ Setting အတိုင္း Okay တယ္ဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္ RAW File ကို ဖ်က္ျပစ္လိုက္ပါတယ္…။ JPEG ရဲ႕ Setting အဆင္မေျပဖူးဆိုရင္ ေတာ့…။ JPEG ဖိုင္ကို ဖ်က္ထုတ္ လိုက္ၿပီး..။ RAW File ကို Post Processing စလုပ္ပါေတာ့ တယ္..။

ဒါက သေဘာတရားပါ..။ အမွန္တကယ္မွာေတာ့..။ ပံုေတြအမ်ားႀကီးရိုက္လိုက္တဲ့ ၾကားထဲက ကြ်န္ေတာ္ တစ္ပံုကိုေရြးၿပီးသြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ အဲ့ဒီ့ ပံုရဲ႕ Raw File ေရာ JPEG ဖိုင္ေရာ ကြ်န္ေတာ္ အျမဲသိမ္းထားပါ တယ္..။ ဥပမာ ကြ်န္ေတာ္ ဟိုေန႕က ရိုက္ခဲ့တဲ့ ပုစင္းပံုဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္ ပံုုေပါင္း ၁၀၀ နီးပါးရိုက္ထားတဲ့ အထဲက တစ္ပံုကိုု ျပန္ေရြးတာပါ…။ ဒီေတာ့ RAW + JPEG ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပံု ၁၀၀ ဆိုရင္ပဲ ကြ်န္ေတာ့္မွာ FILE ေပါင္း 200 ရွိပါတယ္..။ အဲ့ဒီ့ အထဲက ကြ်န္ေတာ္အႀကိဳက္ဆံုး ၁ ပံု (2 Files, RAW+ JPEG) ကိုေရြးၿပီးေတာ့မွ က်န္တဲ့ 198 ပံုကို ကြ်န္ေတာ္ ဖ်က္ျပစ္ပါတယ္…။

တစ္ခါတစ္ေလလဲ မဖ်က္ပါဘူး..။ အေၾကာင္းရွိလို႕ပါ..။ ဘာအေၾကာင္းလဲဆိုေတာ့ ..။ ေနာက္တစ္ပံု ကလည္း မဖ်က္ျပစ္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ ေကာင္းေနျခင္း..။ ဖ်က္ျပစ္ရမွာ ႏွေျမာျခင္း..။ ဒါမွမဟုတ္ ၿပိဳင္ပြဲေတြရဲ႕ သေဘာတရားအရ ဒီပံုတစ္ပံုဟာ ၿပိဳင္ပြဲတစ္ခုမွာ ဆုရဖူးသြားရင္ ေနာက္ၿပိဳင္ပြဲမွာ ဝင္ၿပိဳင္ခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး..။ အဲ့လိုအခါမ်ိဳးမွာ..။ အဲ့ဒီ့ပံုမဟုတ္ပဲ အဲ့ဒီ့ပံုနဲ႕ ဆင္တူယိုးမွားတူေသာ ေနာက္တစ္ပံု ကိုေသာ္လည္းေကာင္း..။ Angle ခ်င္း မတူေသာ ေနာက္ထပ္ တစ္ပံုကိုေသာ္လည္းေကာင္း အသံုးျပဳၿပီး ထပ္ၿပိဳင္ႏိုင္ပါတယ္..။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခါ တစ္ေလၾကရင္ ကြ်န္ေတာ္ မဖ်က္ျပစ္တာပါ..။

လံုးဝ Composition, Exposure, Focus Out သြားတဲ့ပံုေတြနဲ႕ Angle ေရာ ရိုက္ခ်က္ေတြေရာ တူေနတဲ့ပံုေတြရွိရင္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ဖ်က္ျပစ္ပါတယ္…။

ဒါဆို RAW နဲ႕ JPEG အေၾကာင္းေတာ္ေတာ္သိသြားပါၿပီ..။ ေခါင္စဥ္ကို ျပန္ေကာက္ၿပီး Histogram အေၾကာင္းဆက္ရရင္ေတာ့…။

Histogram ရဲ႕ Shoot To The Right ဆိုတဲ့ Theory က RAW သမားေတြအတြက္ပဲ အသံုးဝင္ပါလိ့မ္ မယ္..။ JPEG သမားေတြအတြက္ကေတာ့ Shoot To The Right လိုက္ရင္ ပံုက ေဖြးၿပီးထြက္လာ မွာ ျဖစ္ၿပီး..။ Software နဲ႕ ျပန္ဆယ္တဲ့အခါမွာလည္း ထင္သေလာက္ အဆင္ေျပမွာ မဟုတ္ပါဘူး…။ RAW သမားေတြသာ ေအးေအးေဆးေဆး ျပန္ဆယ္ၿပီး..။ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ Exposure ေတြ အေရာင္ေတြကို ညွိႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္..။

ေတာ္ၾကာ Shoot To The Right ဆိုၿပီး ေျပာထားတယ္..။ အဲ့လိုပဲ ရိုက္တာ..။ ရွိသမွ် ပံုေတြ အကုန္ ျဖဴေဖြးၿပီး ဘာမွ သံုးမရေတာ့ရင္ ကြ်န္ေတာ့္ စနက္ျဖစ္ေနမွာဆိုးလို႕ပါ…။ ဆိုလိုတာက JPEG သမားေတြ (ျပန္လည္ မျပဳျပင္လိုသူေတြ၊ မျပဳျပင္သူေတြ၊ ျပဳျပင္လုိ႕ မရသူေတြ) အတြက္ Shoot To The Right က အလုပ္မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး..။

RAW သမားေတြ (Serious Photographer, Professional, Commercial, Exhibition) သမားေတြ အတြက္ကေတာ့ Shoot To The Right ဟာ Best Choice ပါပဲ..။ Graph ဟာ ညာဘက္ကို မ်ားမ်ားေရာက္တဲ့အတြက္ Data မ်ားမ်ားပါလာကာ Post Processing လုပ္တဲ့ အခါမွာ မ်ားစြာ (ႀကီးစြာ) အေထာက္ အကူျပဳတဲ့အတြက္ပါ..။

တစ္ခုေတာ့ စိတ္ထဲမွာ မွတ္ထားေစခ်င္ပါတယ္..။ ဘာလဲဆိုေတာ့ Shoot To The Right လုပ္ထားတဲ့ အတြက္ Camera ရဲ႕ Display မွာ Preview ျပန္ၾကည့္တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ပံုက လိုအပ္တာထက္ပိုၿပီး ေဖြးေန (Over Expose) ျဖစ္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။ ဒါကို Computer ထဲေရာက္မွသာ ျပန္ၿပီး ျပဳျပင္ရ မွာျဖစ္ ပါတယ္..။

ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ Pro ေတြဆိုရင္ ရိုက္ၿပီးၿပီးခ်င္း သူတို႕ရိုက္တဲ့ပံုကိုု ျပခိုင္းရင္ မျပခ်င္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္..။

သို႕ေသာ္ တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ Shoot To The Right ျဖစ္ျဖစ္၊ မျဖစ္ျဖစ္…။ ဓာတ္ပံုပညာထက္ Photoshop ပညာကိုသာ အားကိုးတဲ့အတြက္..။ ပံုရိုက္ထားတဲ့အတိုင္းျပခိုင္းတဲ့အခါမွာ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မွဳမရွိလို႕ မျပရဲၾကတဲ့သူေတြလည္း ရွိပါတယ္..။

Digital ေခတ္ျဖစ္တဲ့အတြက္ Post Processing ဆိုတာမျဖစ္မေန လိုအပ္တာကို ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႕ လက္ခံေပမယ့္..။ Photoshop မသံုးရင္ ဘယ္လိုမွ သံုးစားလို႕မရပဲ..။ Photographer မဟုတ္ပဲ Photoshoper ျဖစ္တဲ့သူမ်ားကိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ အထင္မႀကီးတာ အမွန္ပါ..။

ဒါကို ဘာေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္ေျပာရသလဲဆိုေတာ့..။ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ သူေတြဟာ ပံုသာေကာင္းေအာင္ မရိုက္တတ္တာပါ..။ Photoshop လို Software ေတြကို ကိုင္တြယ္ အသံုးျပဳရာမွာ လက္ျဖားေရာ၊ ေျချဖားေရာ..။ ရွိသမွ် အျဖားေတြ အကုန္ခါရေလာက္ ေအာင္ ေတာ္ၾကပါတယ္..။ ရိုက္ထားတဲ့ပံုနဲ႕ Final ထြက္လာတဲ့ပံုနဲ႕ တစ္ျခားစီ ျဖစ္သြားပါတယ္..။

ဒီလိုလူေတြအတြက္ ကြ်န္ေတာ့္ Personal Opinion အေနနဲ႕ကေတာ့ Sorry ပါ..။ အထင္မႀကီးပါ..။ Photographer လို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သတ္မွတ္မယ့္အစား Graphic Designer လို႕သာ သတ္မွတ္ဖိုု႕…။ ကြ်န္ေတာ္ တိုက္တြန္း လိုပါတယ္..။ အဲ့လိုဆိုရင္ေတာ့ Photographer တစ္ေယာက္ အေနနဲ႕ မဟုတ္ပဲ Graphic Designer တစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္ အလြန္ပဲ ေလးစား အထင္ႀကီးမိမွာ ျဖစ္ပါတယ္..။

ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႕ ထပ္ၿပီး သတိထားရမွာ တစ္ခုကေတာ့ Histogram ကို ၾကည့္ၿပီး ရိုက္တဲ့ ေနရာမွာ ဘယ္ဘက္ သို႕ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ညာဘက္သို႕ေသာ္လည္းေကာင္း Clipping မျဖစ္ဖိုု႕ (သြားမထိဖို႕ ) မွာလိုပါတယ္..။ သြားထိေနၿပီဆိုတာနဲ႕ အဲ့ဒီ့ Data ေတြ မရေတာ့ပါဘူး.။

ဟာ..။ ညာဘက္က 255 ရွိတယ္..။ 255 ထက္ေက်ာ္သြားရင္..။ 300 ေလာက္မ်ား Data ပါမလားဆိုၿပီး မလုပ္ပါနဲ႕…။ အဲ့လိုရိုက္မယ့္အစား အျဖဴေရာင္ ပိတ္စတစ္ခုသာ Lens ေရ႕ွ မွာ ပိတ္ၿပီး ရိုက္လိုက္တာက ပိုအခိ်န္ကုန္သက္သာပါတယ္..။ ဘာ Data မွရမွာမဟုတ္ပါဘူး..။

ဒီေလာက္ဆိုရင္ Histogram ရဲ႕ အေရးႀကီးပံုနဲ႕ JPEG , Raw တို႕ ရဲ႕ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳ..။ ဆက္ဆက္မွဳေတြကို သိႏိုင္ၿပီလို႕ ကြ်န္ေတာ္ထင္ပါတယ္..။

ကာလ ရွည္ၾကာစြာ ကတည္းက ျဖစ္ေနခဲ့တဲ့..။ ဒီ Graph ႀကီးက ဘာႀကီးလဲ..။ ဘာလုပ္ဖို႕လဲ ဆိုတာနဲ႕ …။ RAW နဲ႕ JPEG ဘာကြာလဲ..။ ဘာလို႕ Raw န႕ဲ ခ်ည္းရိုက္ခိုင္း ေနၾကတာလဲ ဆိုတဲ့ ေမး ခြန္းေတြ ေတာ္ေတာ္ ရွင္းသြားမယ္လို႕ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္..။

ေနာက္တစ္ေခါက္မွာေတာ့ Camera မွာ ပါၿပီး အလြန္အေရးပါသေလာက္..။ Histogram အတိုင္းပဲ လစ္လ်ဴအရွဳခံရတဲ့ Depth Of Field Button အေၾကာင္းေရးေပးပါ့မယ္လို႕ ႀကိဳ တင္အသိေပးရင္း..။

ရိုက္ရင္းေလ့လာပါ..။ ေလ့လာရင္း ရိုက္ပါ..။ အားမငယ္ပါနဲ႕..။ စိတ္ဓာတ္မက်ပါနဲ႕ လို႕ထပ္ၿပီး မွာလိုက္ပါရေစ…။

ေလးစားစြာျဖင့္

Black Dream
http://www.blackdream21.com

P.S- Dedicated To Sayar Pe Myint Oo

အပိုင္း ၅ ပိုင္း၊ ၁ ပိုင္းကို 1 stop ကြာပါတယ္..။


0 To 255, Shadow, Midtone & Highlight



Basic Histogram


Basic Histogram (ဒီပံုမွာ ဘယ္ဘက္နဲ႕ ညာဘက္ကို Graph လံုးဝ ကပ္ေနျခင္းကို Clipping ျဖစ္တယ္လို႕ေခၚပါတယ္...

Histogram Sample...

Histogram Sample...

Color Histogram...

--------------------------------------
ကိုမ်ဳိး(သုတစြယ္စုံ)(lwanmapyay.blogspot.com) Facebook Page Twitter Google+

ဆက်စပ်ဖတ်ရှုရန် အကြောင်းအရာများ...